443/21.01.15 - Interpretace znění § 72 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu

Koordinační výbor / KV GFŘ; Komora daňových poradců (KDP); Říha, Pavel; Vodička, Milan Vydáno:
443/21.01.15 Interpretace znění § 72 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu
Milan
Vodička
daňový poradce, č. osvědčení 1366
Pavel
Říha
daňový poradce, č. osvědčení 4597
1. Úvod – účel dokumentu
Účelem dokumentu je jednoznačně interpretovat znění § 72 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu ve znění účinném od 1. ledna 2015, a to ve vztahu k povinnosti elektronického podání pro daňové subjekty, jež mají zpřístupněnu datovou schránku.
Potřeba tohoto jasného vymezení je umocněna institutem pokut za nesplnění povinností nepeněžité povahy (§ 247a novelizovaného znění daňového řádu).
2. Použité pojmy
Daňový řád – zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění platném od 1. ledna 2015,
ZOE – zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění platném od 1 ledna 2015,
Elektronické podání – podání učiněné datovou zprávou v souladu s ustanovením § 71 odst. 1 daňového řádu,
Držitel datové schránky – osoba, pro kterou byla datová schránka zřízena (podle § 3 až § 5 nebo § 8 odst. 1 a 2 ZOE) a zpřístupněna (§ 10 ZOE),
Osoba bez datové schránky - osoba, která nemá zpřístupněnu žádnou datovou schránku (viz znění § 10 ZOE).
3. Právní stav
Novelizované znění § 72 odst. 4 daňového řádu:
(4) Má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen podání podle odstavce 1 učinit pouze datovou zprávou ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně odeslanou způsobem uvedeným v § 71 odst. 1.
Z uvedené textace důvodové zprávy by bylo možné extenzivním výkladem dojít k závěru, že pokud daňový subjekt je držitelem datové schránky anebo ustanoví zástupce, který je držitelem datové schránky, vztahuje se povinnost elektronického podání automaticky na veškeré úkony vyjmenované v § 72 odst. 1 (přihlášku k registraci, oznámení o změně registračních údajů, řádné daňové tvrzení nebo dodatečné daňové tvrzení), které jsou činěny daňovým subjektem nebo jeho zástupcem.
Podání učiněné jinak než elektronicky je přitom chápáno jako vadné, kdy sice tato vada může být zahlazena v souladu s novelizovaným zněním § 74 odst. 4 daňového řádu, nicméně současně s negativním dopadem v podobě pokuty za nesplnění povinností nepeněžité povahy dle § 247a daňového řádu ve znění účinném od 1. ledna 2015.
Lze dovodit, že předmětné ustanovení by v praxi nemělo činit potíže v případě korporací, které mají datovou schránku zřízenu (a zpřístupněnu) ze zákona, ale výkladové problémy by se mohly vyskytnout především u fyzických osob, zejména pak takových, které mají datovou schránku zřízenu na žádost (§ 3 a 4 ZOE).
Dále popsané případy se nevztahují na podání, jejichž elektronická forma vyplývá z jiného právního předpisu (např. § 101a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, v platném znění).
4.