Výzvy správce daně v souvislosti s daňovou kontrolou

Vydáno: 72 minut čtení

Dle § 85 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb. , daňový řád (dále jen „daňový řád “), jsou předmětem daňové kontroly daňové povinnosti, tvrzení daňového subjektu nebo jiné okolnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně vztahující se k jednomu daňovému řízení. Výzvy správce daně jsou jedním ze základních prostředků komunikace, který směřuje právě ke shora uvedenému cíli.

 

Výzvy správce daně v souvislosti s daňovou kontrolou
Ing.
Jiří
Pšenčík
 
1 Výzva k podání dodatečného daňového přiznání – postup správce daně před zahájením daňové kontroly
Podle § 145 odst. 2 daňového řádu může správce daně vyzvat daňový subjekt k podání dodatečného daňového tvrzení,
pokud lze důvodně předpokládat, že předmětná daň bude doměřena
. K tomu správce daně stanoví náhradní lhůtu. Sloveso „může“ je ve smyslu tohoto zákonného ustanovení nutno vnímat jako oprávnění správce daně k vydání výzvy, nikoliv jako jakousi eventualitu. Existuje-li důvodný předpoklad doměření daně, správce daně výzvu k podání dodatečného daňového přiznání vždy vydá. Zrcadlově je daňový subjekt dle § 141 odst. 1 daňového řádu povinen podat dodatečné daňové přiznání, pokud zjistí, že daň má být vyšší než poslední známá daň, a to do konce měsíce následujícího po měsíci, ve kterém tuto skutečnost zjistil.
Vydání výzvy k podání dodatečného daňového přiznání je jednoznačně legislativně a judikaturně upřednostňováno před zahájením některého z kontrolních postupů.
K tomu lze odkázat na body 59, 60 a 61 usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu čj. 1 Afs 183/2014:
„[59] ... Pokud se tedy správce daně jinak než na základě daňové kontroly (zejména z poznatků při správě jiných daní, z informací od jiných orgánů či soukromých subjektů či z vlastní vyhledávací činnosti) dozví o skutečnostech či důkazech nasvědčujících tomu, že by daňovému subjektu měla být určitá daň doměřena, je zásadně povinen daňový subjekt o tom zpravit a vyzvat jej k podání dodatečného daňového tvrzení.
[60] Jen výjimečně, pokud by samotné zpravení daňového subjektu o tom, jaké informace má správce daně k dispozici, mohlo vést ke zmaření cíle správy daní, tedy správného stanovení daně, lze od výzvy k podání dodatečného daňového tvrzení upustit a bez dalšího u daňového subjektu zahájit daňovou kontrolu. O takové případy se bude jednat zejména tehdy, bude-li mít správce daně poznatky ukazující na předchozí podvodné jednání daňového subjektu související se zjištěnými informacemi či na to, že daňový subjekt by se snažil následným jednáním (typicky úpravami svých povinných evidencí nebo jinými kroky nepřípustně zakrývajícími skutečný stav věci) zmařit správné stanovení daně.
[61] Teprve v případě, že správcem daně učiněná výzva k podání dodatečného daňového tvrzení bude oslyšena, je na místě, aby správce daně uvážil, zda bude postupovat podle § 145 odst. 2 věty druhé daňového řádu a stanoví daň kvalifikovaným odhadem podle pomůcek, anebo zahájí daňovou kontrolu a podle jejích výsledků stanoví daň (dokazováním, anebo opět podle pomůcek). Úvahy o dalším postupu by přitom neměly pokračování být založeny na svévoli a měly by vycházet z toho, jaké informace má správce daně o daňovém subjektu k dispozici. Pokud jsou skutečnosti či důkazy získané správcem daně mimo daňovou kontrolu takového druhu, že naznačují izolované pochybení v tvrzení daně daňovým subjektem, které se omezuje jen na tyto skutečnosti resp. důkazy, je na místě stanovení daně podle pomůcek; jimi mohou být samozřejmě i dotyčné skutečnosti či důkazy. Pokud však informace dostupné správci daně naznačují nedostatky obecného rázu ve stanovení daňové povinnosti daňového subjektu, je vhodné provést u něho daňovou kontrolu. V tomto ohledu správci daně přísluší široké uvážení, limitované nicméně základní zásadou správy daní již vícekrát zde zmíněnou, a sice stanovit daň správně.“
Ze shora citovaného usnesení jednak plyne povinnost správce daně vydat výzvu k podání dodatečného daňového přiznání, disponuje-li údaji o tom, že poslední (tj. současná) daň má být stanovena v jiné výši, a zároveň, že
zpravidla
(až na výjimečné situace, kdy by mohlo vydáním výzvy k podání dodatečného daňového přiznání zjednodušeně dojít k maření cíle daňového řízení)
má vydání výzvy k podání dodatečného daňového přiznání přednost před zahájením daňové kontroly
. Podle § 87 odst. 4 daňového řádu platí, že dojde-li k zahájení daňové kontroly bez předchozí výzvy k podání daňového tvrzení, ačkoli byl naplněn důvod pro vydání této výzvy,
nemá tato skutečnost vliv
na účinky tohoto zahájení. Daňovému subjektu však
nevzniká povinnost uhradit penále
z částky daně stanovené na základě takto zahájené daňové kontroly.
Vyzve-li správce daně daňový subjekt k podání dodatečného daňového přiznání, musí být tato
výzva odůvodněna
. Správce daně proto musí v odůvodnění předmětné výzvy uvést své
pochybnosti
o tom, že současná, tj. poslední, daňová povinnost je stanovena nesprávně a v odůvodnění předmětné výzvy uvede též
konkrétní skutečnosti, které o tomto závěru svědčí
. Jelikož se jedná o důvodný předpoklad (a nikoliv jistotu správce daně), že daňová povinnost má být stanovena odchylně, nastávají v daňové praxi běžně situace, kdy daňový subjekt má za to, že mu byla daň stanovena ve správné výši, a tedy že důvody, ve kterých správce daně spatřuje důvodné předpoklady doměření daně,
nejsou opodstatněné
. I za této situace
je jeho povinností daňové přiznání podat
v zákonné formě, ve kterém uvedené
nulové
údaje. Je vhodné, aby k takto podanému dodatečnému daňovému přiznání připojil
vysvětlující komentář
. Bude-li daňový subjekt na vydanou výzvu reagovat pouze sdělením, správce daně toto
sdělení
dle jeho obsahu
posoudí
dle ustanovení § 70 odst. 2 daňového řádu
jako dodatečné daňové přiznání
.
Pokud tedy správce daně vydá výzvu k podání dodatečného daňového přiznání, měl by daňový subjekt z obsahu této výzvy silně vycházet a na výzvu v každém případě dodatečné daňové přiznání podat. Pokud tak neudělá, vystavuje se riziku případné daňové kontroly.
Podáním dodatečného daňového přiznání se efektivně vyhne povinnosti uhradit penále
, kterým by v případě, že by správce daně zahájil daňovou kontrolu, zatížen ze zákona byl. Už z těchto důvodů se skutečně vyplácí výzvu správce daně k podání dodatečného daňového přiznání brát vždy velmi vážně a vždy na ni racionálním a pravdivým způsobem reagovat.
Ve výzvě k podání dodatečného daňového přiznání správce daně ukládá daňovému subjektu
lhůtu
, ve které má být dodatečné daňové přiznání podáno. Pokud daňový subjekt ve stanovené lhůtě nereaguje, je
uplynutím této lhůty zahájeno doměřovací řízení
a správce daně může daň doměřit na základě údajů, které má k dispozici, nebo může oznámením zahájit daňovou kontrolu.
Pokud daňový subjekt ví o tom, že lhůta, která mu byla uložena ve výzvě, je pro řádnou reakci nedostatečná,
může požádat o její prodloužení
dle standardních pravidel uvedených v § 36 daňového řádu, k tomu viz níže.
Proti výzvě k podání dodatečného daňového přiznání se
nelze samostatně odvolat
– k tomu viz ustanovení § 109 odst. 2 daňového řádu. To však neznamená, že by daňový subjekt neměl obranu proti jejímu vydání. Vydáním výzvy k podání dodatečného daňového přiznání se sice doměřovací řízení nezahajuje, neboť se zahajuje dnem, kdy dodatečné daňové přiznání došlo správci daně nebo dnem marného uplynutí lhůty stanovené pro jeho podání.
Každé doměřovací řízení však musí být ukončeno rozhodnutím, proti kterému se lze odvolat.
V podaném odvolání lze uplatnit i důvody proti výzvě k podání dodatečného daňového přiznání.
 
2 Oznámení o zahájení daňové kontroly
Dle § 87 odst. 1 daňového řádu je daňová kontrola zahájena doručením
oznámení o zahájení daňové kontroly, ve kterém je vymezen předmět a rozsah daňové kontroly
. Pouhé formální doručení předmětného oznámení daňovému subjektu však ke skutečnému zahájení daňové kontroly nestačí – daňová kontrola
musí být zahájena též fakticky
. To v podstatě znamená, že správce daně musí v časové souvislosti s oznámením zahájení daňové kontroly skutečně začít prověřovat okolnosti rozhodné pro zjištění správné výše daňové povinnosti.
V ideálním případě je faktického zahájení daňové kontroly dosaženo tak, že daňový subjekt správci daně předloží účetnictví za kontrolovaná zdaňovací období, daňové evidence, daňové doklady apod.
K faktickému zahájení daňové kontroly ovšem postačí i to, že správce daně o předložení těchto prvotních důkazních prostředků zjevně a opravdově usiluje
(a to i tehdy, pokud mu nakonec nejsou předloženy) a daňový subjekt je při předkládání důkazních prostředků pasivním či dokonce zcela nečinným. Kromě důkazních prostředků získaných na základě přímé interakce mezi správcem daně a daňovým subjektem může správce daně získávat i
další důkazní prostředky
– na základě
součinnosti s třetími osobami
(výpisy z relevantních bankovních účtů, výpisy z evidence vozidel apod.) či
z vlastní vyhledávací činnosti
(například provádění vlastních místních šetření). Získání těchto relevantních důkazních prostředků o daňové povinnosti daňového subjektu od třetích osob také znamená faktické zahájení daňové kontroly.
Pokud by správce daně nedosáhl faktického zahájení daňové kontroly, daňová kontrola by doručením oznámení dle § 87 odst. 1 daňového řádu zahájena nebyla. Takový stav by měl především zásadní důsledky pro
běh lhůty pro stanovení daně
, když (skutečným) zahájením daňové kontroly dojde dle § 148 odst. 3 daňového řádu k
přerušení
lhůty pro stanovení daně a ode dne (faktického) zahájení daňové kontroly běží nová, tříletá lhůta pro stanovení daně. Pokud by tedy správce daně nedosáhl faktického zahájení daňové kontroly, lhůta pro stanovení daně by se nerozběhla od znova, tj. ustanovení § 148 odst. 3 daňového řádu by se neaplikovalo.
Aby správce daně mohl zahájit faktické prověřování daňové povinnosti daňového subjektu co nejdříve po formálním zahájení daňové kontroly (a tím zároveň naplnil podmínku faktického zahájení daňové kontroly), zpravidla již v oznámení o zahájení daňové kontroly žádá o předložení relevantních důkazních prostředků. Je však důležité si uvědomit, že oznámení o zahájení daňové kontroly slouží k tomu, aby byl
formálně vymezen předmět a rozsah daňové kontroly
a daňový subjekt podrobený daňové kontrole byl v naprosté jistotě o tom, jaká daň a za jaká zdaňovací období je kontrolována, dále pak oznámení svědčí o okamžiku zahájení daňové kontroly, když tento moment je podstatný pro běh lhůty pro stanovení daně. Oznámení o zahájení daňové kontroly proto není v pravém smyslu výzvou k předložení požadovaných důkazních prostředků, je nicméně v případě standardně spolupracujících daňových subjektů v praxi zcela běžné, že na žádost správce daně o předložení vyjmenovaných důkazních prostředků uplatněnou v oznámení o zahájení daňové kontroly bez problému reagují.
Požádá-li správce daně o předložení primárních důkazních prostředků týkajících se zahajované daňové kontroly přímo v oznámení o zahájení daňové kontroly, uvede zde též
lhůtu
, ve které na předložení citovaných důkazních prostředků vyčká – zpravidla se jedná o
15 dnů ode dne doručení oznámení daňovému subjektu
. Vzhledem k tomu, že žádost správce daně o předložení důkazních prostředků uvedená v oznámení o zahájení daňové kontroly není výzvou (tj. v tomto smyslu rozhodnutím) k předložení důkazních prostředků, není předmětná lhůta zákonem či správcem daně uloženou lhůtou ke splnění povinnosti, ale pouze lhůtou „informační“, když vymezuje jen období, po které správce daně na předložení důkazních prostředků bude čekat. Z praktické zkušenosti plyne, že významná většina daňových subjektů na žádost správce daně o předložení důkazních prostředků uvedenou v oznámení o zahájení daňové kontroly zcela standardně reaguje a požadované důkazní prostředky předloží.
Není-li daňový subjekt
objektivně
schopen
požadované
důkazní prostředky v uvedené lhůtě předložit
, je vhodné správci daně tuto skutečnost
oznámit a navrhnout jiný termín
pro předložení důkazních prostředků. S ohledem na povahu žádosti správce daně o předložení důkazních prostředků uplatněné v oznámení o zahájení daňové kontroly se však
nemůže jednat o žádost o prodloužení lhůty
dle § 36 daňového řádu, ačkoliv pravidla uvedená v tomto zákonném ustanovení lze v obecnosti vztáhnout i na tuto neformální komunikaci se správcem daně.
Oznámí-li daňový subjekt správci daně, že není schopen ve lhůtě důkazní prostředky, o které správce daně v oznámení o zahájení daňové kontroly žádal, předložit, správce daně reaguje neformálním způsobem, tj. zpravidla s kontaktním a součinným daňovým subjektem telefonicky náhradní termín shodne. Správce daně dále může daňovému subjektu doručit sdělení, ve kterém se ke lhůtě vyjádří – tj. akceptuje termín navržený daňovým subjektem nebo zpravidla se stručným vysvětlením určí jiný termín či osvědčí, že trvá na termínu původním.
Ačkoliv žádost správce daně o předložení důkazních prostředků uvedená v oznámení o zahájení daňové kontroly není rozhodnutím (výzvou) k předložení důkazních prostředků, nereaguje-li na tuto žádost daňový subjekt racionálním způsobem, může tato „nereakce“ v budoucnu podložit případný
závěr správce daně o nesoučinnosti
daňového subjektu se všemi důsledky takového závěru.
Nereagovat na žádost správce daně o předložení důkazních prostředků uvedenou v oznámení o zahájení daňové kontroly je zároveň velmi krátkozraké. Jakmile marně uplyne lhůta uvedená v předmětné žádosti či jakmile správce daně nazná, že požadované důkazní prostředky nebudou daňovým subjektem na žádost předloženy, vydá
výzvu k předložení důkazních prostředků
.
 
3 Výzva k předložení důkazních prostředků
Daňový subjekt má ve smyslu ustanovení § 86 odst. 3 písm. c) daňového řádu
povinnost předložit důkazní prostředky prokazující jeho tvrzení
. S tím zároveň souvisí ustanovení § 86 odst. 3 písm. e) daňového řádu, podle kterého má daňový subjekt povinnost
nezatajovat
důkazní prostředky, které má k dispozici, nebo o kterých je mu známo, kde se nacházejí.
Je-li neformální komunikace stran předložení relevantních důkazních prostředků vyloučena či je-li neefektivní (daňový subjekt slibuje předložení důkazních prostředků, avšak je nepředkládá, či je předkládá v nedostatečné kvalitě či nedostatečném rozsahu), správce daně vydá výzvu k předložení důkazních prostředků s odkazem na shora citované ustanovení § 86 odst. 3 písm. c) daňového řádu.
Tyto výzvy jsou zpravidla velmi stručně odůvodněny, když povinnost předložit rozhodné důkazní prostředky plyne přímo z daňového řádu. Správce daně se proto na tato rozhodná ustanovení odkáže a zpravidla
shrne dosavadní průběh řízení
či spíše probíhajícího nalézacího postupu s tím, že uzavře o nezbytnosti uvedených důkazních prostředků pro účely správného stanovení daně.
Výrokem výzvy je pak
výčet důkazních prostředků
, které mají být předloženy. Tento výčet musí být
dostatečně konkrétní
tak, aby daňový subjekt mohl povinnost předložit důkazní prostředky jednoznačně splnit. K tomu však není nezbytné, aby správce daně například vypočítával jednotlivé daňové doklady dle jejich pořadových čísel. Postačuje proto, když správce daně obecně, avšak spolehlivě a jednoznačně, rozhodné důkazní prostředky určí – například přijaté daňové doklady, ze kterých daňový subjekt uplatnil nárok na odpočet ve zdaňovacím období leden 2023, či kompletní smluvní dokumentace ke konkrétně označenému (například fakturou či popisem) obchodnímu případu.
Správce daně zpravidla vyzývá k předložení
následujících důkazních prostředků
:
účetní kniha či/a účetní deník,
účtový rozvrh,
knihy přijatých a vydaných daňových dokladů,
přijaté a vydané daňové doklady,
smluvní dokumentace k vybraným obchodním případům,
daňová evidence dle § 100 zákona o DPH,
výpisy z bankovních účtů používaných k ekonomické činnosti,
další dokumentace dle faktického obsahu daňové kontroly – například stavební deníky, knihy jízd či jiné evidence provozu vozidel, pracovní či jiné obdobné smlouvy a evidence apod.
V praxi jsem se setkal s tím, že daňové subjekty v případě požadavku správce daně na
předložení evidence dle § 100 zákona o DPH často namítají, že správce daně má k dispozici údaje z kontrolních hlášení
, když tyto dvě evidence se fakticky shodují. Tento argument je však lichý a
správce daně na něj zpravidla nepřistoupí
. Obsahově spočívá mezi evidencí dle § 100 zákona o DPH na straně jedné a kontrolním hlášením na straně druhé
rozdíl v rozsahu zápisů
. Zatímco v kontrolním hlášení jsou zjednodušeně položkově v oddílech A4 a B2 uvedena jen od plátců přijatá a osobám povinným k dani uskutečněná zdanitelná plnění převyšující 10 000 korun, evidence dle § 100 zákona o DPH musí obsahovat zjednodušeně položkový výčet
veškerých
zdanitelných plnění přiznaných či uvedených v daňovém přiznání k DPH. Evidence dle § 100 zákona o DPH tak obsahuje položkově též údaje o přijatých a uskutečněných zdanitelných plněních, která jsou v kontrolním hlášení uváděna pouze v součtu za celé zdaňovací období v oddílu A5 a B3. Požadavek správce daně na předložení evidence dle § 100 zákona o DPH je tak
oprávněný i po zavedení kontrolních hlášení
.
Dále jsem se setkal s argumentem, že
v případě kontroly daně z přidané hodnoty
nemá správce daně právo na předložení důkazních prostředků, jakými jsou například účetnictví reprezentované hlavní účetní knihou či účetním deníkem, bankovními účty používanými k ekonomické činnosti daňového subjektu, pracovních či jiných obdobných smluv apod. Tento odmítavý postoj je v zásadě založen na tom, že tyto důkazní prostředky mají být pro kontrolu daně z přidané hodnoty nerozhodné. Tak tomu skutečně není. I přes určité odlišnosti
existuje mezi uskutečněnými zdanitelnými plněními a příjmy (či výnosy) značná úroveň shodnosti
. Obdobně lze uzavřít i o vztahu mezi přijatými zdanitelnými plněními a výdaji (či náklady), byť zde jsou specifika a odlišnosti těchto dvou kategorií výraznější. Správce daně často v rámci daňové kontroly provádí
vzájemnou komparaci
těchto údajů. Navíc je zcela nesporným, že zaúčtování obchodního případu v účetnictví daňového subjektu podává velmi ucelený obraz a rozhodně detailnější vhled do kontextu obchodní operace, která se projevuje též v přiznání k DPH. V neposlední řadě je potřeba připomenout, že dle § 20a odst. 2 zákona o DPH vzniká povinnost přiznat daň též z dopředné (zálohové) úplaty na zdanitelné plnění. Správce daně proto z bankovních účtů či z účetnictví daňového subjektu v rámci daňové kontroly daně z přidané hodnoty
prověřuje, zda nedošlo k přijetí či poskytnutí úplat za zdanitelná plnění před uskutečněním zdanitelného plnění a zda tedy nevznikla z těchto úplat povinnost přiznat daň
. Ačkoliv jsou shora uvedeny jen některé kontrolní momenty, je zřejmé, že důkazní prostředky, jakými jsou účetnictví daňového subjektu či výpisy z jeho bankovních účtů, mají vysokou informační a vypovídací hodnotu také pro účely daně z přidané hodnoty.
V opačném směru vychází z evidencí týkajících se daně z přidané hodnoty taktéž kontroloři přímých daní.
Z praxe zároveň vyplývá, že zvláště u rozsáhlých daňových kontrol
nespoléhá správce daně toliko na jedinou výzvu
k předložení důkazních prostředků. Je vcelku běžné, že nejprve správce daně vyzve k předložení primárních důkazních prostředků, které mu poskytnou první vhled do ekonomické činnosti daňového subjektu,
další výzvou
(či výzvami) již správce daně v závislosti na prohlubování svých zjištění v průběhu daňové kontroly
vyzývá k předložení dalších, tj. v tomto smyslu detailnějších
či hlouběji jdoucích
důkazních prostředků
.
Každý daňový subjekt, kterému správce daně doručí výzvu k předložení důkazních prostředků, je
poučen o následcích
, pokud obsah výzvy nenaplní. Podle § 98 odst. 1 daňového řádu platí, že nesplní-li daňový subjekt při dokazování jím uváděných skutečností některou ze svých zákonných povinností, a v důsledku toho nelze daň stanovit na základě dokazování, správce daně
stanoví daň podle pomůcek
, které má k dispozici nebo které si obstará, a to i bez součinnosti s daňovým subjektem. Zde je však nutno uvést, že ačkoliv to z ustanovení § 98 odst. 1 daňového řádu explicitně neplyne,
má stanovení daně na základě důkazů vždy přednost před pomůckami
.
Skutečnost, že daňový subjekt nereagoval na výzvu k předložení důkazních prostředků vůbec či reagoval zjevně nedostatečně, však sama o sobě zpravidla nestačí k tomu, aby správce daně rovnou daňovou kontrolu uzavřel se závěrem o neunesení důkazního břemene na straně daňového subjektu. V takových případech
správce daně vydá ještě výzvu k prokázání skutečností
dle § 92 odst. 4 daňového řádu. Odůvodnění výzvy k prokázání skutečností pak zpravidla významně spočívá v tom, že daňový subjekt, přestože byl k tomu vyzván, nepředložil důkazní prostředky, které musí mít k dispozici. Nesoučinnost daňového subjektu při předkládání rozhodných důkazních prostředků, ke kterému byl zákonným způsobem vyzván, tedy umožní správci daně nepochybně
přenést důkazní břemeno na daňový subjekt
. I proto je důležité, aby daňový subjekt na výzvu k předložení důkazních prostředků včas a adekvátně reagoval.
Výzva k předložení důkazních prostředků je bez pochyby rozhodnutím. Proti této výzvě se
nelze
dle § 109 odst. 2 daňového řádu
samostatně odvolat
. To však neznamená, že by daňový subjekt neměl obranu proti jejímu vydání.
Bude-li po ukončení daňové kontroly vydán dodatečný platební výměr, je proti tomuto rozhodnutí správce daně přípustné odvolání.
V podaném odvolání
lze uplatnit i důvody proti výzvě k předložení důkazních prostředků
. Logicky, brojí-li daňový subjekt po ukončení daňové kontroly odvoláním proti dodatečným platebním výměrům, může daňový subjekt argumentačně brojit též proti výzvě k předložení důkazních prostředků vydané v rámci předmětné daňové kontroly. Stejně jako v případě všech ostatních argumentačních bodů však musí daňový subjekt
zcela konkrétně uvést, v čem spatřuje nezákonnost dané výzvy
, jinak bude jeho odvolání v tomto argumentačním okruhu neúspěšným.
Z praxe je mi známo, že v některých případech řeší daňový subjekt svůj nesouhlas s výzvou k předložení důkazních prostředků uplatněním
stížnosti proti postupu správce
daně dle § 261 daňového řádu. Tato stížnost je však posouzena jako
nepřípustná
, neboť daňový řád připouští jiný prostředek obrany.
Má-li dále daňový subjekt za to, že lhůta, kterou mu správce daně uložil ke splnění povinnosti, tj. předložení konkrétně určených důkazních prostředků, je příliš krátká,
je oprávněn požádat o prodloužení
této
lhůty
dle pravidel uvedených v ustanovení § 36 daňového řádu. Je však nezbytné připomenout, že zpravidla správce daně vyzývá k předložení důkazních prostředků, které již existují (daňové doklady, výpisy z bankovního účtu, účetnictví či účetní zápisy apod., to vše za již skončená zdaňovací období). Vzhledem ke skutečnosti, že každá žádost o prodloužení lhůty má být založena na závažných důvodech, jsou z mé zkušenosti
akceptovatelné takové žádosti, které jsou odůvodněny buď vážnými personálními obtížemi
(například vážná a dlouhodobá nemoc účetní) nebo
extrémním rozsahem důkazních prostředků
(když shromáždění a příprava – tj. skenování, kopírování apod. – těchto listin si vyžaduje více času).
 
4 Výzva k prokázání skutečností
Podle § 92 odst. 3 daňového řádu
prokazuje daňový subjekt všechny skutečnosti, které je povinen uvádět v daňovém tvrzení a dalších podáních
. Podle § 92 odst. 4 daňového řádu pak může správce daně vyzvat daňový subjekt k prokázání skutečností potřebných pro správné stanovení daně, a to za předpokladu, že potřebné informace nelze získat z vlastní úřední evidence.
Škála faktických zjištění správce daně, která vyústí ve vydání výzvy k prokázání skutečností, je široká. Například
v případě daně z přidané hodnoty
se nejčastěji jedná o situace, kdy je správcem daně sporováno:
uplatnění nároku na odpočet
dle § 72 či 73 zákona o DPH, zpravidla z důvodu pochybností o faktickém přijetí předmětného zdanitelného plnění či jeho skutečném použití pro ekonomickou činnost,
osoba faktického dodavatele
a jeho postavení plátce ve smyslu rozsudku Soudního dvora EU C-154/20 a navazujícího rozsudku Nejvyššího správního soudu 1 Afs 334/2017 – Kemwater ProChemie (a četné další navazující judikatury Nejvyššího správního soudu),
uplatnění nároku na osvobození
při dodání zboží do jiného členského státu dle § 64 odst. 1 zákona o DPH v případě, kdy nebylo doloženo splnění některé ze zde uložených podmínek – zpravidla není prokázána přeprava zboží z tuzemska do jiného členského státu či je sporná osoba faktického příjemce (odběratele) zboží v jiném členském státě,
skutečnost, že daňový subjekt
nepřiznal uskutečnění zdanitelného plnění
, ačkoliv dle § 108 odst. 1 písm. a) zákona o DPH ve spojení s § 20a téhož zákona v konkrétním zdaňovacím období měl,
skutečnost, že daňový subjekt
přijal úplatu za zdanitelné plnění před jeho uskutečněním, ale nepřiznal daň
z přijetí této úplaty ve smyslu ustanovení § 20a odst. 2 zákona o DPH,
uplatnění
nesprávné sazby daně
,
provedení
opravy základu daně
a daně dle § 42 zákona o DPH či
opravy daně
dle § 43 téhož zákona, když
nejsou splněny podmínky
pro provedení takové opravy,
stanovení
nesprávného, tj. nižšího, základu daně
v případě konkrétního zdanitelného plnění,
zatajení tržeb
(uskutečněných zdanitelných plnění),
uplatnění nároku na odpočet
z přijatých zdanitelných plnění použitých pro uskutečnění plnění od daně osvobozených bez nároku na odpočet uvedených v ustanovení § 51 a následujících zákona o DPH, potažmo
nesprávnosti při výpočtu a aplikaci koeficientu
dle § 76 zákona o DPH nebo
nesprávný postup daňového subjektu v případě zvláštních režimů
(např. nesprávně stanovený základ daně v případě zvláštního režimu pro cestovní službu, nesprávná aplikace zvláštního režimu pro obchodníky s použitým zbožím, uměleckými díly, sběratelskými předměty a starožitnostmi v případech, kdy tento režim nemůže být použit) apod.
Zjistí-li správce daně v rámci daňové kontroly skutečnosti, které zpochybňují některé z tvrzení daňového subjektu (typicky ve shora naznačených okruzích), v odůvodnění výzvy k prokázání skutečností popíše svá zjištění a výrokem této výzvy vyzve daňový subjekt k tomu, aby svá tvrzení (v tomto smyslu správnost údajů ve svém daňovém přiznání)
prokázal ve vztahu k popsaným zjištěním
.
Zjištění správce daně
musí být samozřejmě
závažná a srozumitelně vysvětlená
. Je pak na daňovém subjektu, aby správnost údajů ve svých daňových přiznáních prokázal (obhájil).
K rozdělení důkazního břemene mezi správcem daně a daňovým subjektem existuje četná
judikatura
správních soudů. Z ní lze například pro shrnutí a výstižnost odkázat na:
rozsudek Nejvyššího správního soudu čj. 2 Afs 187/2022:
„Ustálenou judikaturu k rozložení důkazního břemene v daňovém řízení lze shrnout tak, že daňový subjekt splní svou povinnost důkazní ve vztahu k tvrzením, která správci daně předestře, prokáže-li tato tvrzení svým účetnictvím, ledaže správce daně prokáže, že ve vztahu k těmto tvrzením je účetnictví daňového subjektu nevěrohodné, neúplné, neprůkazné nebo nesprávné. Unese-li správce daně své důkazní břemeno, je na daňovém subjektu, aby prokázal soulad účetnictví se skutečností, tj. aby setrval na svých původních tvrzeních a doložil, že přes vzniklé pochyby se účetní případ udál tak, jak je o něm účtováno, anebo aby naopak korigoval svá původní tvrzení, nabídl tvrzení nová, reflektující existenci pochyb o souladu účetnictví se skutečností, a tato svá revidovaná tvrzení prokázal (rozsudek NSS ze dne 30. 1. 2008, čj. 2 Afs 24/2007-119, č. 1572/2008 Sb. NSS).“
či
rozsudek Nejvyššího správního soudu čj. 4 Afs 218/2021:
„Tato tvrzení prokazuje zejména svým účetnictvím a jinými povinnými evidencemi a záznamy. Předloží-li daňový subjekt formálně bezvadné účetní doklady, přenáší se důkazní břemeno na správce daně, který je následně povinen prokázat případné pochybnosti týkající se věrohodnosti, průkaznosti, správnosti či úplnosti účetnictví a jiných povinných záznamů. Nejvyšší správní soud na tomto místě zdůrazňuje, že správce daně nemá povinnost prokázat, že údaje o určitém účetním případu jsou v účetnictví daňového subjektu zaznamenány v rozporu se skutečností, je však povinen prokázat, že o souladu se skutečností existují vážné a důvodné pochyby. Je přitom povinen identifikovat konkrétní skutečnosti, na základě kterých takový závěr činí. Pokud správce daně vážné a důvodné pochyby prokáže, důkazní břemeno přechází zpět na daňový subjekt (viz např. rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 4. 2020, čj. 1 Afs 174/2019-34 či ze dne 22. 8. 2013, čj. 1 Afs 21/2013-66, a řada dalších).“
Správce daně při vydání výzvy k prokázání skutečností logicky nemá a nemůže mít úplnou jistotu o tom, že konkrétní daňový postup daňového subjektu byl nesprávný, avšak z dosud shromážděných důkazních prostředků plynou
důvodné pochybnosti
o tom, že daň byla stanovena správně. Výzvu k prokázání skutečností je proto potřeba vnímat jako určitou formu komunikace mezi správcem daně a daňovým subjektem, kdy správce daně přehledným a odůvodněným způsobem uvádí svá zjištění
relevantní
k dané problematice a vyzývá k prokázání konkrétně určených skutečností.
Výrok výzvy proto tvoří s odůvodněním jednotný argumentační celek.
Daňový subjekt, který chce svůj daňový postup obhájit, by měl vysvětlit
veškeré
skutečnosti uváděné správcem daně v odůvodnění výzvy a na podporu svého tvrzení také poskytnout správci daně
relevantní
důkazní prostředky
– jedná se zejména údaje z vlastního účetnictví, obchodní smlouvy prokazující tvrzení daňového subjektu, knihy jízd prokazující použití vozidel k ekonomické činnosti, nájemní smlouvy prokazující použití nemovitosti k ekonomické činnosti zakládající nárok na odpočet apod.
Nadto mohou existovat
důkazní prostředky, které daňový subjekt nemá
a nemůže mít
k dispozici
. Jedná se například o
údaje v dispozici jiných státních orgánů
(například Policie ČR), údaje v dispozici jiných daňových subjektů (zpravidla obchodních partnerů daňového subjektu) či o důkazní prostředky, které teprve vzniknou – typicky
výpovědi svědků
v daňovém řízení o tom, co vlastními smysly ve vztahu k relevantním daňovým skutečnostem vnímali. V těchto případech je daňový subjekt
oprávněn správci daně navrhnout provedení takových důkazních prostředků či jejich zajištění
, když správce daně k tomu disponuje dostatečnými prostředky.
Návrh na výslech svědka se na první pohled jeví pro daňový subjekt jako jednoduchý důkazní prostředek, když stačí, pokud daňový subjekt takového
svědka konkrétně identifikuje a osvětlí, jaká skutečnost má být výpovědí tohoto svědka prokázána
(jinak řečeno, co by svědek měl vědět ve vazbě na obsah výzvy k prokázání skutečností). O ostatní, tj. o předvolání / předvedení a zajištění prostředí k provedení svědecké výpovědi se již má postarat správce daně. Z praxe ovšem plyne, že
svědecké výpovědi často nebývají spolehlivými důkazními prostředky
a v konečném důsledku tak mohou naopak vyvolat důkazní nouzi na straně daňového subjektu, a tedy neprokázání rozhodných daňových skutečností. Ačkoliv je jasné, že svědek si po uplynutí řady měsíců či let nemůže pamatovat nejrůznější detaily konkrétní situace, je to v konečném důsledku daňový subjekt, který svědeckou výpovědí usiluje právě o prokázání konkrétních skutečností. Je proto v bytostném zájmu daňového subjektu, aby navržený důkazní prostředek, v tomto případě výpověď svědka, skutečnosti rozhodné pro správné stanovení daně skutečně najisto postavil. Je proto důležité, aby navržený svědek skutečnosti, které mají být předmětem jeho výpovědi, opravdu vlastními smysly vnímal a aby byl též při svědecké výpovědi dostatečně konkrétním. Nezřídka se totiž stává, že svědek sice formálně potvrdí, že se předmětná, daňově
relevantní
skutečnost stala,
není však často schopen tuto skutečnost fakticky popsat
. V konečném důsledku pak taková svědecká výpověď stanovisko daňového subjektu fakticky nijak nepodpoří či dokonce
důkazní postavení daňového subjektu zhorší
. Nebude-li jinými provedenými důkazními prostředky najisto postaveno, že se určitá skutečnost odehrála tak, jak daňový subjekt tvrdí, správce daně i přes formální vyjádření svědka o tom, že se některá skutečnost stala, avšak bez uvedení dalších důležitých údajů, uzavře o tom, že daňový subjekt tuto skutečnost neprokázal.
Ne každý navržený důkazní prostředek však musí být správcem daně skutečně také proveden.
Rozhodnutí, které důkazní prostředky budou provedeny a které ne, náleží správci daně.
Pokud však správce daně některý z navržených důkazních prostředků neprovede,
musí své důvody osvětlit
. K navrženým důkazním prostředkům a interakci mezi daňovým subjektem a správcem daně lze opět odkázat na četnou judikaturu správních soudů, pro výstižnost například na rozsudek Nejvyššího správního soudu čj. 7 Afs 53/2023:
„Správní orgány mají zásadně provést důkazy navrhované daňovým subjektem k prokázání určité skutečnosti. Pokud má daňový subjekt důkazní břemeno, nelze mu bránit ve snaze toto břemeno unést. To však neznamená, že správce daně je povinen provést všechny navržené důkazy. S ohledem na hospodárnost a procesní ekonomii řízení musí provést pouze takové, které mohou přispět ke správnému stanovení daně. Odmítnout navrhovaný důkaz je možné tehdy, je-li pro věc 1) nerozhodný, 2) nevýznamný či 3) zjevně nezpůsobilý prokázat rozhodné skutečnosti. Tento závěr však musí správce daně řádně odůvodnit (např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 9. 2010, čj. 5 Afs 15/2010-71). To je v souladu i s judikaturou Ústavního soudu. Ústavní soud k tzv. k skutečnost, kterou má důkaz potvrdit, není
relevantní
pro dané řízení, b) důkaz není způsobilý tvrzenou skutečnost potvrdit, c) skutečnost již byla potvrzena (nález sp. zn. I. ÚS 733/01 ze dne 24. 2. 2004; či nález sp. zn. III. ÚS 569/03 ze dne 29. 6. 2004). Pokud však navržený a neprovedený důkaz nespadá ani do jedné z těchto kategorií, půjde o tzv. opomenutý důkaz a porušení práva na spravedlivý proces.“
Závěrem o neprokázání určité daňově
relevantní
skutečnosti však správce daně netvrdí, že se tato skutečnost nestala – pouze nebyla před správcem daně dostatečně jistě prokázána. Důsledky pro stanovení daně jsou ale v podstatě totožné. Správce daně na základě výsledků nalézacího řízení spornou daň doměří (například neuzná daňový výdaj či nárok na odpočet z určitého zdanitelného plnění).
Ve výzvě k prokázání skutečností je daňový subjekt poučen o tom, že nebude-li možné stanovit daň na základě dokazování, správce daně stanoví daň podle pomůcek, které má k dispozici nebo které si obstará, a to i bez součinnosti s daňovým subjektem (k tomu viz ustanovení § 98 odst. 1 daňového řádu). Skutečností ovšem je, že
stanovení daně podle důkazů má vždy přednost před stanovením daně podle pomůcek
. Neplatí tedy, že v případě, že daňový subjekt neunese své důkazní břemeno, správce daně vždy stanoví daň podle pomůcek – ve významné většině případů je daň doměřena na základě důkazů.
Ve výzvě k prokázání skutečností je dále daňový subjekt poučen, že se proti předmětnému rozhodnutí
nelze
podle § 109 odst. 2 daňového řádu
samostatně odvolat
. To však neznamená, že by daňový subjekt neměl obranu proti jejímu vydání.
Bude-li po ukončení daňové kontroly vydán dodatečný platební výměr, je proti tomuto rozhodnutí správce daně přípustné odvolání.
V podaném odvolání lze uplatnit i důvody proti výzvě k prokázání skutečností. Logicky, brojí-li daňový subjekt po ukončení daňové kontroly odvoláním proti dodatečným platebním výměrům, může daňový subjekt argumentačně brojit též proti výzvě k prokázání skutečností vydané v rámci předmětné daňové kontroly. Stejně jako v případě všech ostatních argumentačních bodů však musí daňový subjekt
zcela konkrétně uvést, v čem spatřuje nezákonnost dané výzvy
, jinak bude jeho odvolání v tomto argumentačním okruhu neúspěšným.
Z praxe je mi známo, že v některých případech řeší daňový subjekt svůj nesouhlas s výzvou k prokázání skutečností
uplatněním stížnosti proti postupu správce daně
dle § 261 daňového řádu. Tato stížnost je však posouzena jako
nepřípustná
, neboť daňový řád připouští jiný prostředek obrany.
Logicky, brojí-li daňový subjekt po ukončení daňové kontroly
odvoláním proti dodatečným platebním výměrům
, může (a z mé praxe plyne, že se tak i často děje) daňový subjekt argumentačně brojit též
proti obsahu a smyslu výzvy k prokázání skutečností
vydané v rámci předmětné daňové kontroly. Stejně jako v případě všech ostatních argumentačních bodů však musí daňový subjekt zcela
konkrétně uvést, v čem spatřuje nezákonnost dané výzvy
, jinak bude jeho odvolání v tomto argumentačním okruhu neúspěšným.
Lhůtu k prokázání skutečností
uvedenou ve výroku předmětné výzvy zpravidla správce daně stanoví
v délce 15 dnů
ode dne doručení výzvy daňovému subjektu. Má-li daňový subjekt za to, že lhůta, kterou mu správce daně uložil ke splnění povinnosti, tj. prokázání konkrétních, daňově relevantních skutečností (tvrzení daňového subjektu), je příliš krátká, je oprávněn
požádat o prodloužení této lhůty
dle pravidel uvedených v ustanovení § 36 daňového řádu – k tomu viz níže.
 
5 Výzva k uplatnění práva
Podle § 101 odst. 1 daňového řádu ukládá správce daně povinnosti nebo přiznává práva anebo prohlašuje práva a povinnosti stanovené zákonem rozhodnutím. Podle § 6 odst. 2 daňového řádu pak osoby zúčastněné na správě daní a správce daně vzájemně spolupracují. Podle § 6 odst. 3 daňového řádu pak správce daně
umožní osobám zúčastněným na správě daní uplatňovat jejich práva
a v souvislosti se svým úkonem jim poskytne přiměřené poučení o jejich právech a povinnostech, je-li to vzhledem k povaze úkonu potřebné nebo stanoví-li tak zákon.
Tato obecná ustanovení daňového řádu poskytují v případě daňových kontrol zaměřených do specifické oblasti
řetězcových podvodů na DPH správci daně legislativní oporu pro oficiální komunikaci s daňovým subjektem
, u kterého je prováděna daňová kontrola.
Zjistí-li správce daně na základě hodnocení důkazních prostředků shromážděných v rámci daňové kontroly, že se daňový subjekt v kontrolovaných zdaňovacích obdobích účastnil
daňového podvodu
, přičemž o skutečné povaze předmětného podvodného obchodního modelu
věděl či vědět měl a mohl
, je povinností správce daně
sdělit daňovému subjektu srozumitelným způsobem tato svá zjištění a poskytnout daňovému subjektu prostor pro reakci
. Důkazní břemeno v případě detekované vědomostní účasti daňového subjektu na daňovém podvodu však stále nese výhradně správce daně, proto správce daně v těchto situacích
nevydává výzvu k prokázání skutečností
(kterou je standardně přenášeno důkazního břemeno na daňový subjekt).
S ohledem na shora uvedená ustanovení daňového řádu a judikaturu správních soudů je nezbytné, aby správce daně explicitně daňovému subjektu vysvětlil, v jakých okolnostech spatřuje důvody pro závěr o vědomostní účasti daňového subjektu na daňovém podvodu.
Faktickým účelem vydání výzvy k uplatnění práva pak je zajistit, aby se daňový subjekt mohl ke zjištěním správce daně vyjádřit, tato zjištění správce daně vyvrátit či sebe od vědomostní účasti na daňovém podvodu liberovat.
Zpravidla jsou výzvy k uplatnění práva vydávány v těchto zjištěných situacích:
Tuzemský řetězcový podvod
spočívá v tom, že první účastník daňového podvodu (subjekt typu
missing trader
) selže některým z mnoha způsobů při placení daně, fakturačně následující účastník (či účastníci) daňového podvodu pak zboží zatížené podvodem pořídí a okamžitě dodá dalšímu subjektu proto, aby nebyla patrná bezprostřední souvislost mezi subjektem typu
missing trader
a subjektem, který ve finále uplatní nárok na odpočet (tato prostřední osoba je subjektem typu
buffer
). Subjekt stojící fakturačně na konci podvodného obchodního modelu pak uplatní před správcem daně formálně bezvadný nárok na odpočet (jedná se o osobu typu
broker
). Netřeba dodávat, že předmětná daň, o kterou subjekt typu
broker
prostřednictvím uplatněného nároku na odpočet žádá, ve státním rozpočtu chybí.
Podvod při pořízení zboží z jiného členského státu
(acquisition fraud)
spočívá v tom, že zboží je v rámci intrakomunitární transakce pořizováno od osoby z jiného členského státu do tuzemska, prvním tuzemským odběratelem však není daňový subjekt, který předmětné zboží bude skutečně používat ke své ekonomické činnosti. Prvním tuzemským odběratelem je vždy nastrčený subjekt typu
missing trader
, který nikoliv náhodou selže některou z mnohých forem při placení daně. Tento první tuzemský odběratel dále zboží dodá zpravidla subjektu typu
buffer
, který je do řetězce zapojen ze stejných důvodů, jaké byly popsány výše. Subjekt typu
buffer
zboží následně dodá subjektu typu
broker
, který uplatní před správcem daně formálně bezvadný tuzemský (!) nárok na odpočet a zboží dodá v rámci své ekonomické činnosti jiným plátcům daně či zpravidla konečným spotřebitelům. Osobou
brokera
zpravidla podvodný obchodní model končí.
Karuselový (též kolotočový) podvod
(carousel fraud)
spočívá v tom, že stejné (též druhově shodné) zboží je bezúčelně a opakovaně pořizováno v okruhu stále stejných daňových subjektů, smysl podvodu je v podstatě obdobný těm shora uvedeným s účastí subjektů typu
missing trader
,
buffer
a
broker
. Poté, co zboží projde podvodným obchodním modelem
(missing trader -> buffer -> broker)
, když subjekt typu
missing trader
vždy, a nikoliv náhodou, selže při placení daně, je předmětné zboží dodáno subjektu
buffer
a následně subjektu typu
broker
, který zboží dodá intrakomunitární transakcí osobě registrované k dani v jiném členském státě. Osoba typu
broker
logicky uplatní formálně bezvadný nárok na odpočet z tuzemského pořízení zboží od osoby typu
buffer
, předmětné zboží však okamžitě dodá osobě registrované k dani v jiném členském státu, když toto intrakomunitární dodání zboží je od daně osvobozeno s nárokem na odpočet. Subjekt typu
broker
tak vykazuje zpravidla vysoké nadměrné odpočty a ty žádá po správci daně vyplatit. Zboží poté může být dodáváno mezi dalšími osobami registrovanými k dani v jiných členských státech tak, aby bylo následně znovu pořízeno tuzemskou osobou typu
missing trader
, která opět selže při placení daně a celý podvod se opakuje.
Řetězcový podvod při dodání zboží do jiného členského státu
spočívá v tom, že tuzemský subjekt dodává zboží osobě registrované k dani v jiném členském státě, přitom uplatní nárok na osvobození od daně dle § 64 odst. 1 zákona o DPH. Osoba registrovaná v jiném členském státě však nikoliv náhodou selže při placení daně (zpravidla se jedná o subjekt typu
missing trader
). Prokáže-li správce daně, že daňový subjekt věděl či vědět měl a mohl o tom, že daň v jiném členském státě zůstane nezaplacena, přitom nepřijal dostatečná racionální opatření k tomu, aby své vlastní účasti na daňovém úniku zabránil, nepřizná správce daně tomuto tuzemskému daňovému subjektu nárok na osvobození od daně dle shora citovaného ustanovení zákona o DPH (k tomu blíže například rozsudek Soudního dvora EU ve věci C-273/11 Mecsek-Gabona Kft).
Ze shora uvedeného obecného popisu účastníků vybraných typů řetězcových podvodů na DPH a jejich „rolí“ v rámci podvodného obchodního modelu plyne, že účastníky těchto podvodných obchodních modelů jsou jak subjekty typu
missing trader
, tak také subjekty typu
buffer
a
broker
. Vzhledem k nesoučinnosti subjektů typu
missing trader
a často též subjektů typu
buffer
se správcem daně, přistoupí správce daně u těchto subjektů nezřídka nejprve k vydání
výzev k prokázání skutečností
, když tyto subjekty selhávají už při předložení základních důkazních prostředků (daňové doklady, záznamní povinnost dle § 100 zákona o DPH, účetnictví apod.) či tyto doklady formálně předloží, nezbytné další doklady a vysvětlení již nepřipojí. Na výzvu k prokázání skutečností již tyto subjekty často nereagují a správce daně postupuje tak, jak je popsáno výše v kapitole týkající se výzvy k prokázání skutečností. Je však potřeba upřesnit, že subjekty typu
buffer
se správcem daně v některých případech spolupracují, dojde-li však ze strany správce daně k důslednému prověření jejich daňové povinnosti, často se stávají nekontaktními.
Subjekty typu
broker
jsou však zpravidla vždy kontaktní a se správcem daně spolupracují, z hlediska formálního a hmotněprávního jimi uplatněným nárokům (na odpočet či na osvobození) pak nelze nic vytknout.
Při uplatnění svých nároků však selhávají v oblasti dobré víry.
Právě v těchto případech pak správce daně typicky vydává
výzvu k uplatnění práva
.
Výzvy k uplatnění práva jsou založeny na
závěrech s vysokým podílem správní úvahy
– není totiž zjištěno explicitní porušení znění zákona o DPH, ale jeho smyslu. Dle ustálené judikatury Nejvyššího správního soudu se jedná o závěry
ultima ratio
.
K vydání výzvy k uplatnění práva v případě detekované
vědomostní účasti
na daňovém podvodu proto správce daně přistoupí zásadně jen tehdy,
jsou-li splněny formální a hmotněprávní podmínky
pro přiznání nároku na odpočet daně definované v § 72 a 73 zákona o dani z přidané hodnoty v případě uplatněného nároku na odpočet (tzn. zjednodušeně je předložen daňový doklad se všemi náležitostmi a není pochybnost o tom, že plnění bylo skutečně přijato/uskutečněno, že fakticky existuje anebo že bylo přijato od plátce DPH a že toto plnění bylo použito v rámci ekonomické činnosti daňového subjektu) či formální a hmotněprávní podmínky pro uplatnění nároku na osvobození od daně dle § 64 odst. 1 zákona o DPH (zjednodušeně, že zboží bylo skutečně dodáno osobě registrované k dani v jiném členském státě, a dále, že v této souvislosti bylo skutečně přepraveno z tuzemska do jiného členského státu).
Závěry správce daně o účasti daňového subjektu na daňovém podvodu, které jsou faktickým obsahem odůvodnění výzvy k uplatnění práva, jsou založeny na
třech argumentačních okruzích
vymezených v tuzemsku četnou judikaturou Nejvyššího správního soudu. Pro stručnost a výstižnost se lze odkázat například na rozsudek Nejvyššího správního soudu čj. 3 Afs 85/2019:
„Nejvyšší správní soud v souladu s judikaturou SDEU dovodil, že správce daně je oprávněn odepřít plátci DPH nárok na odpočet daně na vstupu, jsou-li splněny 3 podmínky. První podmínkou je, že plnění, z něhož je odpočet daně uplatňován, je součástí řetězce, v němž došlo k podvodu na DPH. Druhou podmínkou je existence objektivních skutečností, z nichž lze usoudit, že daňový subjekt věděl nebo mohl a měl vědět, že se přijetím zdanitelného plnění účastní podvodu na DPH. Třetí podmínkou je, že daňový subjekt nepřijal dostatečná opatření, která by zabránila jeho účasti na podvodu. Důkazní břemeno ve vztahu ke splnění první a druhé podmínky tíží výlučně správce daně.“
Velmi zjednodušeně je proto na správci daně nejdříve, aby
popsal podvodný obchodní model
, jehož se účastnil též daňový subjekt. Zpravidla správce daně ve výzvě k uplatnění práva popíše a též často
graficky znázorní
pohyb zboží v jemu známém podvodném obchodním modelu. Při popisu týkajícím se účasti subjektů typu
missing trader
správce daně zpravidla uvádí skutečnosti, které se týkají stanovení daně za rozhodné zdaňovací období, a skutečnost,
zda tento subjekt stanovenou daň uhradil
. Ve výsledku pak prokazuje, že subjekt typu
missing trader
nikoliv náhodou selhal při placení daně (tj. rozhodné zdanitelné plnění vůbec neuvedl ve svém daňovém přiznání – a tedy z něj též logicky nepřiznal daň; rozhodné zdanitelné plnění sice vykázal ve svém daňovém přiznání, ale vykázanou vlastní daňovou povinnost neuhradil; rozhodné zdanitelné plnění sice vykázal na výstupu ve svém daňovém přiznání, nicméně uplatnil nárok na odpočet z toliko fiktivních a tedy neexistujících a zcela vymyšlených přijatých zdanitelných plnění, a tím zredukoval svou daňovou povinnost apod.). Při popisu týkajícím se účasti subjektů typu
buffer
pak správce daně uvádí také
relevantní
údaje z daňových přiznání a kontrolních hlášení, když podstatou není prokázat faktické selhání při placení jako je tomu u subjektů typu
missing trader
, ale
prokázání faktického nastavení podvodného obchodního modelu
, tedy zjednodušeně fakturační vazby mezi subjektem typu
missing trader
na počátku podvodného obchodního modelu až k subjektu typu
broker
na jeho samém konci.
Již z povahy podvodných obchodních modelů a zejména pak proto, že se jej účastní také subjekty typu
missing trader
, které nekomunikují se správcem daně a neposkytují mu zpravidla žádné údaje (snad kromě často podaných daňových přiznání a kontrolních hlášení), přičemž nekontaktními se často stávají i osoby typu
buffer
, není ve vyšetřovacích možnostech správce daně, aby s naprostou konkrétností do nejmenšího detailu popsal všechny myslitelné okolnosti fungování podvodného obchodního modelu. K tomu se lze odkázat kupříkladu na rozsudek Nejvyššího správního soudu čj. 10 Afs 19/2023:
„[19]
Judikatura
opakovaně potvrzuje, že správce daně nemusí prokazovat, který konkrétní článek daňového řetězce a jakým způsobem spáchal podvod (takto již rozsudek NSS ze dne 10. 10. 2012, čj. 1 Afs 37/2012-50, PRIMOSSA, bod 57). Správce daně musí dostatečně vysvětlit, že chybějící daň je důsledkem podvodného jednání a zkoumané plnění je spojeno právě s tímto podvodem. Tuto podmínku nelze chápat prostě jen tak, že některý z článků řetězce jednoduše v určitém okamžiku nesplnil svou daňovou povinnost (rozsudek ze dne 6. 8. 2020, čj. 1 Afs 304/2019-33, ExaSoft
Holding
, bod 25 a tam cit.
judikatura
). Je sice pravda, že v daňovém řízení musí být postaveno najisto, v jakých skutkových okolnostech daňový podvod spočíval, tento požadavek ale nezachází tak daleko, že by vyžadoval přesné vyčíslení chybějící daně (srov. např. rozsudek ze dne 28. 8. 2020, čj. 8 Afs 232/2018-45, Harmonie Rajhrad, bod 28). To je v mnoha případech prakticky nemožné (k tomu blíže rozsudek ze dne 12. 6. 2019, čj. 2 Afs 162/2018-43, AUTODOPRAVA K&K, bod 23, nedávno srov. rozsudek ze dne 26. 1. 2023, čj. 1 Afs 164/2021-52, Z + M Servis, bod 27).
[20] Po správci daně se tedy chce pouze to, aby vysvětlil podstatu daňového podvodu či vylíčil řetězec skutkových okolností, které ve svém souhrnu svědčí o daňovém podvodu (výše cit. rozsudek 1 Afs 304/2019, ExaSoft
Holding
, bod 24).“
Prokáže-li správce daně samu existenci podvodného obchodního modelu,
v druhém kroku pak správce daně musí prokázat existenci objektivních skutečností, z nichž lze usoudit, že daňový subjekt věděl nebo mohl a měl vědět
, že se přijetím zdanitelného plnění účastní podvodu na DPH. Popsat úvahy správce daně, na jejichž základě dovodí, že daňový subjekt o své účasti na daňovém podvodu věděl či vědět měl a mohl, se vymyká možnostem tohoto příspěvku, když tyto úvahy jsou ohraničeny jen zásadami logického a racionálního uvažování. Lze nicméně uvést, že objektivní skutečnosti, jejichž vyhodnocením dospěje správce daně k závěru o vědomostní účasti daňového subjektu na daňovém podvodu,
musely být známy či být k dispozici daňovému subjektu
v souvislosti s uskutečňováním zdanitelných transakcí zatížených daňovým podvodem.
V posledním kroku, je-li prokázáno, že k (řetězcovému daňovému podvodu došlo a že o své účasti na něm daňový subjekt věděl či vědět měl a mohl), pak
správce daně prokazuje, že opatření, která daňový subjekt přijal k tomu, aby se své vlastní účasti na daňovém podvodu vyvaroval, nebyla dostatečná
(v tomto smyslu se nejednalo o racionálně očekávatelná opatření) či dokonce, že nepřijal žádná racionální opatření. Pokud by naopak daňový subjekt racionálně a popravdě vysvětlil, že přijal racionální opatření k zabránění své vlastní účasti na daňovém podvodu, a tato opatření správci daně popsal (či ještě lépe doložil), může dosáhnout své vlastní liberace a zachování svého vlastního nároku na odpočet, a to i přesto, že předmětná opatření se nakonec ukázala jako neúčinná (daňový subjekt i přes přijetí rozumných opatření byl součástí daňového podvodu a zároveň o této své účasti na daňovém podvodu věděl či vědět měl a mohl, snažil se však takovému stavu racionálně vyhnout). K tomu lze opět odkázat například na rozsudek Nejvyššího správního soudu čj. 4 Afs 145/2021:
„Při posuzování subjektivní stránky je pak nutno hodnotit, zda daný subjekt přijal při výkonu své hospodářské činnosti přiměřená opatření, která od něj rozumně lze vyžadovat, aby zajistil, že jeho plnění není součástí podvodu. Pokud tedy správce daně unese důkazní břemeno co do subjektivní stránky (vztahu) daňového subjektu k účasti na podvodu na dani z přidané hodnoty, naskýtá se daňovému subjektu v daňovém řízení poslední příležitost, jak pro něj nepříznivé zjištění správce daně zvrátit. Může (musí) vylíčit jiné rozhodné okolnosti, a tím prokázat dobrou víru, zejména to, že se svým jednáním neúčastnil daňového podvodu, tedy např. že v rámci svých obchodních aktivit přijal dostatečná opatření bránící riziku zapojení do možného daňového podvodu (srov. např. již citovaný rozsudek čj. 6 Afs 130/2014-60, nebo rozsudky ze dne 17. 9. 2015, čj. 1 Afs 219/2014-52, a ze dne 23. 8. 2013, čj. 5 Afs 83/2012-46). Jakkoli tato koncepce může v jistém smyslu připomínat přenášení důkazního břemena v daňovém řízení, nejedná se o důkazní břemeno
stricto sensu
, ale spíše o institut vyvinění z právem zapovězeného jednání. Preventivní opatření tedy neprokazuje správce daně (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 7. 2019, čj. 10 Afs 182/2018-42).“
V poučení výzvy k uplatnění práva je nejprve daňový subjekt upozorněn na to, že předmětným rozhodnutím je mu přiznáno podle § 101 odst. 1 daňového řádu
právo nabízet důkazy a uplatnit prostředky ke své obraně
. Za pozornost stojí, že logicky s ohledem na faktický obsah výzvy k uplatnění práva (nedochází k přenosu důkazního břemene, vědomostní účast daňového subjektu na daňovém podvodu prokazuje výhradně správce daně),
nemůže být daňový subjekt poučen o následcích případného neunesení důkazního břemene
, jak je tomu v případě výzvy k prokázání skutečností.
Daňový subjekt je dále poučen o tom, že
uplyne-li stanovená lhůta
k uplatnění práva marně, správce daně ve výsledku kontrolního zjištění uvede totožné závěry. Nebude-li tedy daňový subjekt na výzvu k uplatnění práva reagovat ve stanovené lhůtě (reakce je přitom jeho právem nikoliv povinností), důsledkem je, že
správce daně vypracuje dosavadní výsledek kontrolního zjištění, ve kterém nebude uznán nárok daňového subjektu
(nárok na odpočet nebo nárok osvobození při dodání zboží do jiného členského státu dle § 64 odst. 1 zákona o DPH) z důvodu vědomostní účasti daňového subjektu na daňovém podvodu. Lhůtu k uplatnění práva uvedenou ve výroku předmětné výzvy zpravidla správce daně stanoví v délce
15 dnů
ode dne doručení výzvy daňovému subjektu. Má-li daňový subjekt za to, že lhůta, kterou mu správce daně uložil, je příliš krátká, je
oprávněn požádat o prodloužení této lhůty
dle pravidel uvedených v ustanovení § 36 daňového řádu – k tomu viz níže.
Ve výzvě k prokázání skutečností je dále daňový subjekt poučen, že se
proti výzvě nelze
podle § 109 odst. 2 daňového řádu
samostatně odvolat
. To však neznamená, že by daňový subjekt neměl obranu proti jejímu vydání.
Bude-li po ukončení daňové kontroly vydán dodatečný platební výměr, je proti tomuto rozhodnutí správce daně přípustné odvolání.
V podaném odvolání lze uplatnit i důvody proti předmětné výzvě. Logicky, brojí-li daňový subjekt po ukončení daňové kontroly odvoláním proti dodatečným platebním výměrům, může argumentačně brojit též proti výzvě k uplatnění práva vydané v rámci předmětné daňové kontroly. Stejně jako v případě všech ostatních argumentačních bodů však musí daňový subjekt zcela konkrétně uvést, v čem spatřuje nezákonnost dané výzvy, jinak bude jeho odvolání v tomto argumentačním okruhu neúspěšným.
Z praxe je mi známo, že v některých případech řeší daňový subjekt svůj nesouhlas s výzvou k uplatnění práva prostřednictvím
stížnosti proti postupu správce daně
dle § 261 daňového řádu. Tato stížnost je však posouzena jako
nepřípustná
, neboť daňový řád připouští jiný prostředek obrany.
Napadá-li daňový subjekt po ukončení daňové kontroly odvoláním dodatečné platební výměry, může argumentačně brojit též proti obsahu a smyslu výzvy k uplatnění práva vydané v rámci předmětné daňové kontroly. Stejně jako v případě všech ostatních argumentačních bodů však musí daňový subjekt
zcela konkrétně uvést, v čem spatřuje nezákonnost dané výzvy
, jinak bude jeho odvolání v tomto argumentačním okruhu neúspěšným.
 
6 Lhůty ve výzvách vydávaných správcem daně v rámci daňové kontroly a žádosti o jejich prodloužení
Oprávnění správce daně určit lhůtu ke splnění určité povinnosti je dáno v § 32 odst. 1 daňového řádu, podle kterého správce daně stanoví osobě zúčastněné na správě daní rozhodnutím lhůtu pro úkon při správě daní, pokud je toho třeba a pokud ji nestanoví zákon.
Dle § 32 odst. 2 daňového řádu přitom platí, že
lhůtu kratší než 8 dnů lze stanovit jen zcela výjimečně
pro úkony jednoduché a zvlášť naléhavé. Je-li však ve výzvě skutečně uložena lhůta kratší 8 dnů, musí být ve smyslu ustanovení § 32 odst. 3 daňového řádu
odůvodněna
též délka této lhůty.
V případě
výzev k podání dodatečného daňového přiznání
správce daně zpravidla stanoví
lhůtu v délce 15 dnů
. Vzhledem k tomu, že předmětná výzva musí být odůvodněna a daňový subjekt se přímo z výzvy dozví obsah důvodného předpokladu, který správce daně k vydání výzvy vede, je lhůta pro podání dodatečného daňového přiznání v délce 15 dnů zpravidla zcela přiměřená, neboť daňový subjekt zná (či by měl znát) všechny skutečnosti a okolnosti, které jednak zpochybňují jeho poslední známou daň a dále které mají poslední známou daň změnit.
V případě
výzvy k předložení důkazních prostředků
správce daně ukládá
lhůtu zpravidla v délce 8 či 15 dnů
, a to proto, že důkazní prostředky, k jejichž předložení je daňový subjekt vyzván, ke dni doručení výzvy existují a jejich předložení lze tedy obecně chápat jako úkon jednoduchý, tedy takový, který nevyžaduje prakticky žádnou úroveň sofistikovanosti.
V případě
výzvy k prokázání skutečností
a
výzvy k uplatnění práva
pak správce daně většinou ukládá
lhůtu v délce 15 dnů
. Jen výjimečně by po právu mohla být uložena lhůta kratší, spíše se stává, že v případě rozsáhlých výzev správce daně uloží lhůtu delší, zpravidla třicetidenní. Rozsáhlost přitom nemusí být dána jen počtem stran výzvy, když i věcně stručná a jednoduchá výzva může obsahovat řadu tabulek a popisných informací, které její rozsah významně zvětší, reakce na takovou výzvu však nemusí nezbytně být rozsáhlá či komplikovaná. Pro určení lhůty ve výzvě je proto podle mého názoru
podstatná spíše věcná (odborná) složitost daňových skutečností uváděných ve výzvě
.
Marným uplynutím lhůty
uložené ve výzvě k podání dodatečného daňového přiznání je ze zákona automaticky
zahájeno doměřovací řízení
a pokud se daňový subjekt rozhodne až po uplynutí předmětné lhůty (tj. v průběhu již
ex lege
zahájeného doměřovacího řízení) toto přiznání podat, nebude takto
opožděně podané dodatečné daňové přiznání přípustné
, a to ve smyslu ustanovení § 145a odst. 1 daňového řádu. Vzhledem ke skutečnosti, že cílem daňového řízení je stanovení daně ve správné výši, je i přes nepřípustnost takto opožděně podaného dodatečného daňového přiznání
povinností správce daně k němu při stanovení daně přihlédnout
. S marným uplynutím lhůty jsou pak spojeny další pro daňový subjekt negativní skutečnosti – v prvé řadě
penále
, které vznikne dle § 251 odst. 4 daňového řádu, a to
ve výši 20 % z doměřené daně
.
Lhůty určené pro odpovědi na výzvy k předložení důkazních prostředků, výzvy k prokázání a výzvy k uplatnění práva jsou tzv.
lhůtami pořádkovými
. To zjednodušeně znamená, že pokud daňový subjekt nestihne reagovat v těchto správcem daně stanovených lhůtách,
povinnost daňového subjektu
(a současně jeho právo)
reagovat na výzvu ani po marném uplynutí této lhůty nezaniká
. Pokud tedy daňový subjekt například neodpoví na výzvu k prokázání skutečností v určené, zpravidla patnáctidenní lhůtě, je oprávněn na výzvu reagovat i po uplynutí lhůty, a to se stejnými účinky na výsledek nalézacího řízení. V podstatě platí, že správce daně při hodnocení důkazních prostředků přistupuje k pozdní odpovědi na výzvu k prokázání skutečností věcně zcela stejně jako v případě odpovědi doručené včas v uložené lhůtě. Obsah odpovědi na výzvu vyhodnotí správce daně samostatně i v souvislosti s ostatními důkazními prostředky i přesto, že byla doručena až po uplynutí lhůty. Případné
úmyslné obstrukční jednání
však může mít pro daňový subjekt přesto významné negativní následky. Nereaguje-li daňový subjekt na výzvu ve lhůtě, nebrání správci daně v podstatě nic v tom, aby postoupil v nalézacím řízení o další krok. Nebude-li daňový subjekt reagovat například na výzvu k prokázání skutečností ve stanovené lhůtě, správci daně při určitém zjednodušení nic nebrání okamžitě po uplynutí této lhůty vypracovat dosavadní výsledek kontrolního zjištění, ve kterém uzavře o tom, že daňový subjekt daňově rozhodné skutečnosti neprokázal. V této fázi daňové kontroly, tj. po oznámení dosavadního výsledku kontrolního zjištění, bude případná reakce daňového subjektu dle obsahu nejspíše vyhodnocena jako
vyjádření k dosavadnímu výsledku kontrolního zjištění
, a nikoliv již jako reakce na výzvu k prokázání skutečností. Nebude-li reakce daňového subjektu dostatečně prokazující, uzavře správce daně daňovou kontrolu se závěrem, že daňový subjekt skutečnosti rozhodné pro správné stanovení daně neprokázal, v tomto smyslu správce daně vypracuje zprávu o daňové kontrole a spolu s oznámením o ukončení daňové kontroly ji doručí daňovému subjektu. V takovém případě již daňovému subjektu zbývá pouze
odvolání
proti rozhodnutím o stanovení daně (platebním výměrům nebo dodatečným platebním výměrům), když z praktické zkušenosti plyne, že odvolací řízení není pro provádění dokazování ideálním. Netřeba dodávat, že tento stav neprospívá ani daňovému subjektu ani správci daně.
Pokud tedy má daňový subjekt za to, že nedokáže svou reakci správci daně s dostatečnou erudicí doručit v určené lhůtě, je oprávněn správce daně
požádat o její prodloužení
. Podmínky jsou uvedeny v ustanovení § 36 daňového řádu.
Ustanovení § 36 odst. 1 daňového řádu obsahuje zmocnění pro správce daně prodloužit lhůtu, kterou stanovil. Pro prodloužení lhůty jsou však tímto ustanovením daňového řádu uloženy dvě podmínky: (i) povolit prodloužení lhůty lze
pouze ze závažného důvodu
a (ii) žádost o prodloužení lhůty musí být
podána ještě před jejím uplynutím
.
Pojem
závažný důvod
je bezesporu neurčitým právním pojmem, když by v konečném důsledku bylo pro daňový subjekt nevýhodným určitým způsobem uzavřít výčet situací, které mohou k prodloužení lhůty vést. Z mé zkušenosti plyne, že nejčastějším důvodem prodloužení lhůty je
zdravotní indispozice
daňového subjektu či jeho zástupce. O prodloužení lhůty však lze racionálně požádat i tehdy, pokud daňový subjekt či jiná osoba zmocněná k jeho zastupování
odjíždí na předem objednanou a zaplacenou dovolenou
, a nebo v případě
jiného administrativního zatížení
(závěrky, audit apod.). Je však důležité upozornit, že tyto důvody musí být racionální a logické, nikoliv zjevně obstrukční. Důvodem pro prodloužení lhůty může být také
značný rozsah
důkazních prostředků, které mají být předloženy, či značný rozsah skutečností, které mají být prokázány. Opět je důležité v žádosti předmětné důvody popravdě a racionálně uvést. Úspěch žádosti o prodloužení lhůty zvyšuje, jsou-li důvody též doloženy.
Pokud by byla žádost o prodloužení lhůty podána až po uplynutí této lhůty, nebyla by naplněna podmínka dle § 36 odst. 1 daňového řádu citovaná shora a správce daně žádost zamítne.
Dle § 36 odst. 2 daňového řádu správce daně vždy
vyhoví
první žádosti o prodloužení lhůty a lhůtu
prodlouží alespoň o dobu
, která v den podání žádosti ještě zbývá ze lhůty, o jejíž prodloužení je žádáno, ledaže by bylo žádáno o lhůtu kratší.
Pokud tedy daňový subjekt žádá o prodloužení rozhodné lhůty poprvé, správce daně prodloužit lhůtu musí, a to minimálně o počet dnů, který zbývá z předmětné lhůty v den, kdy je o prodloužení žádáno.
Příklad
Prodloužení lhůty dle § 36 odst. 2 daňového řádu
Daňovému subjektu byla dne 22. 9. 2023 doručena výzva k prokázání skutečností dle § 92 odst. 4 daňového řádu, v této výzvě byla stanovena lhůta 15 dnů ode dne doručení předmětné výzvy. Dne 25. 9. 2023 požádal daňový subjekt poprvé o prodloužení lhůty, a to do 31. 10. 2023.
Řešení
Byla-li výzva k prokázání skutečností daňovému subjektu doručena dne 22. 9. 2023, uplyne 15denní lhůta k prokázání skutečností dne 9. 10. 2023 (dne 7. 10. 2023 je sobota).
Správce daně je dle § 36 odst. 2 daňového řádu povinen na první žádost prodloužit lhůtu minimálně o počet dní, který ke dni podání žádosti zbývá do konce stávající lhůty. V daném případě byla žádost o prodloužení lhůty podána 25. 9. 2023 a původní lhůta by uplynula 9. 10. 2023, proto je správce daně ze zákona povinen prodloužit lhůtu minimálně o 15 dnů. Správce daně je tedy povinen prodloužit lhůtu o patnáct dnů, a to ode dne 9. 10. 2023. Správce daně je proto povinen lhůtu prodloužit minimálně do 24. 10. 2023.
V případě výzvy k předložení důkazních prostředků, výzvy k prokázání skutečností a výzvy k uplatnění práva jsou stanovené lhůty vždy
lhůtami pořádkovými
(tzn. po jejich uplynutí právo/povinnost nezaniká). Vzhledem k tomu, že uplynutím lhůty stanovené v těchto výzvách povinnosti daňového subjektu v těchto výzvách uložené (které jsou v těchto případech zároveň i právem daňového subjektu – typicky předkládání důkazních prostředků) nezanikají, správce daně právě s odkazem na pořádkový charakter lhůty v předmětných výzvách
v některých odůvodněných případech lhůtu neprodlouží
či neprodlouží tak, jak požadoval daňový subjekt, ale méně.
Žádost o prodloužení lhůty není spojena s žádným správním poplatkem. Taktéž pro ni neexistuje žádný formulář. Je tedy čistě na daňovém subjektu, aby srozumitelně a vlastně velmi jednoduše (i) identifikoval lhůtu, kterou žádá prodloužit, (ii) uvedl, do jakého data má být lhůta prodloužena, a z jakého důvodu právě do tohoto okamžiku, (iii) uvedl logické a racionální odůvodnění své žádosti (z jakého důvodu žádá o prodloužení lhůty) a (iv) doložil/prokázal svá tvrzení, o která je žádost opřena.
Zcela logická a projednatelná žádost může vypadat například takto:
Příklad
Projednatelná žádost
Dne XX.XX.XXXX byla daňovému subjektu doručena výzva evidovaná pod čj. XXXXX k předložení důkazních prostředků, konkrétně účetnictví, účetních a daňových dokladů. Ve výzvě prokázání skutečností byla daňovému subjektu uložena lhůta v délce 15 dnů ode dne jejího doručení.
Jediná účetní daňového subjektu, paní SSSSS, která provádí účetní zápisy a zpracovává účetní a daňové doklady, je od XX.XX.XXXX v pracovní neschopnosti – k tomu je přiložena neschopenka.
Z tohoto důvodu daňový subjekt žádá ve smyslu ustanovení § 36 odst. 1 a odst. 2 daňového řádu o prodloužení předmětné lhůty do XX.XX.XXXX, když lze dle neschopenky předpokládat, že do té doby se paní SSSSS vrátí.
Jen pro doplnění lze uvést, že
častou chybou
při podávání žádostí o prodloužení lhůty je skutečnost, že daňový subjekt v žádosti sice uvede, že žádá o prodloužení lhůty
, neuvede však, do kdy má být lhůta prodloužena
. Taková žádost je pak téměř neprojednatelná, když správce daně nezná faktické parametry toho, o co daňový subjekt usiluje. Jedná-li se v takovém případě o první žádost, správce daně pak lhůtu prodlouží o dobu dle § 36 odst. 2 daňového řádu. Nejedná-li se o první žádost, je taková žádost o prodloužení lhůty zcela zbytečně zamítnuta.
V některých případech pak daňový subjekt sice uvede, že žádá o prodloužení lhůty do určitého, konkrétně uvedeného termínu, avšak
nezdůvodní, proč žádá právě do tohoto termínu
. Tento nedostatek zpravidla nevadí, je-li žádáno o krátké prodloužení lhůty, tj. v řádu dnů či jen několika málo týdnů. Pokud však daňový subjekt žádá o delší prodloužení lhůty, je důležité, aby uvedl, proč má za to, že právě k předmětnému (časově vzdálenému) okamžiku dojde k nějaké kvalitativní změně (například, že získá rozhodné údaje, které dříve získat ze zákona nelze apod.). Pokud tedy v případě shora uvedených výzev daňový subjekt požádá o prodloužení lhůty, které významně převýší zákonem předvídané prodloužení (k tomu shora citovaný § 36 odst. 2 daňového řádu) a neuvede žádné věcné důvody, které takto extenzivní prodloužení lhůty logicky odůvodní, bude správce daně takovou žádost hodnotit spíše jako svou povahou
obstrukční
a prodloužení lhůty nepovolí (s výjimkou první žádosti o prodloužení, kdy postupuje dle § 36 odst. 2 daňového řádu).
O žádosti o prodloužení lhůty vydá správce daně rozhodnutí, kterým prodloužení lhůty povolí v žádaném rozsahu, povolí v kratším rozsahu nebo zamítne. Toto
rozhodnutí je vždy odůvodněno
. Proti rozhodnutí o žádosti o prodloužení lhůty
nelze
dle § 36 odst. 6 daňového řádu
uplatnit opravné prostředky
, tedy se proti ní nelze ani odvolat. Pokud by daňový subjekt nebyl spokojen s tím, jak o jeho žádosti o prodloužení lhůty rozhodl správce daně,
může podat stížnost proti postupu správce daně
dle § 261 daňového řádu, ve které však popíše celý postup správce daně (okolnosti vydání výzvy, její obsah a následující postup správce daně), stížnost pak musí být vyřízena do 60 dnů ode dne, kdy byla podána. Samozřejmě lze postup správce daně, který neprodloužil lhůtu k reakci na výzvu tak, jak daňový subjekt požadoval, namítat též v odvolání proti dodatečným platebním výměrům po ukončení daňové kontroly.
Podle § 36 odst. 3 daňového řádu platí, že
nevydá-li správce daně rozhodnutí
do doby, o niž má být lhůta podle žádosti prodloužena, nebo nevydá-li rozhodnutí do 30 dnů ode dne, kdy žádost obdržel,
platí, že žádosti bylo vyhověno
. Pokud tedy nebude daňovému subjektu žádné rozhodnutí doručeno, platí, že byla lhůta prodloužena přesně tak, jak daňový subjekt žádal. Tento postup je jasně motivován zásadou procesní ekonomie, když se jednoduše nevyplácí vydávat souhlasné rozhodnutí zejména v případech, kdy je žádáno jen o krátké prodloužení lhůty.
Podle § 36 odst. 3 daňového řádu dále platí, že
je-li rozhodnutí
, kterým nebylo žádosti plně vyhověno,
oznámeno po uplynutí stanovené lhůty
, o jejíž prodloužení je žádáno,
končí běh této lhůty uplynutím tolika dnů po oznámení tohoto rozhodnutí, kolik dnů zbývalo
v době podání žádosti do uplynutí stanovené lhůty. Shora uvedené pravidlo je nejlépe vysvětlit na příkladu.
Příklad
Rozhodnutí o prodloužení lhůty oznámené dle § 36 odst. 3 daňového řádu
Daňovému subjektu byla doručena výzva k prokázání skutečností dle § 92 odst. 4 daňového řádu, v této výzvě byla stanovena lhůta 15 dnů ode dne doručení předmětné výzvy. Daňový subjekt poprvé požádal o prodloužení lhůty do 9. 10. 2023, správce daně této žádosti vyhověl. V pátek, dne 6. 10. 2023 požádal daňový subjekt o prodloužení lhůty podruhé, a to do pondělí 16. 10. 2023. Správce daně vydá dne 10. 10. 2023 rozhodnutí, kterým žádost o prodloužení lhůty zamítne, toto rozhodnutí je daňovému subjektu doručeno až 18. 10. 2023.
Řešení
Vzhledem ke skutečnosti, že o prodloužení lhůty žádal daňový subjekt opakovaně dne 6. 10. 2023, zbývaly v době podání žádosti do plynutí stanovené lhůty čtyři dny (měla uplynout dne 9. 10. 2023).
I přesto, že správce daně žádost o prodloužení lhůty zamítl, přiznává daňový řád daňovému subjektu lhůtu na splnění výzvy v délce čtyř dnů (když právě čtyři dny zbývaly v době podání žádosti do uplynutí lhůty) ode dne doručení (oznámení) zamítavého rozhodnutí. V daném případě bylo zamítavé rozhodnutí daňovému subjektu doručeno dne 18. 10. 2023, daňový subjekt tak má ještě tři čtyři dny na to, aby výzvu ve lhůtě splnil. Poslední den lhůty by měl být dne 22. 10. 2023, vzhledem k tomu, že se jedná o sobotu, prodlužuje se předmětná lhůta k prokázání skutečností až do pondělí 23. 10. 2023.
Smysl shora uvedeného ustanovení § 36 odst. 3 daňového řádu je tak zřejmý. V případě, že správce daně neakceptuje takové prodloužení lhůty, o které daňový subjekt žádá (nebo žádost zcela zamítne) a toto rozhodnutí správce daně bylo daňovému subjektu doručeno až po uplynutí původní lhůty, musí daňový subjekt poté, co zjistí, že mu nebylo (zcela) vyhověno, ještě dostat určitou lhůtu k tomu, aby na výzvu (či jiné rozhodnutí) správce daně mohl urychleně reagovat.