Opakující se reklamy a jejich prokázání

Vydáno: 1 minuta čtení

Podstata pochybností žalovaného spočívá v tom, že stěžovatelka neprokázala přesný počet odvysílaných spotů digitální reklamy na LED obrazovkách, a ani další jí navrhované důkazy by podle něho tuto skutečnost nebyly schopné prokázat. Dle Nejvyššího správního soudu však takový důkazní standard, který v případě plnění opakujícího se v řádech desetitisíců jednotek vyžaduje prokázání každé takové poskytnuté jednotky, jde nad rámec toho, co lze po daňových subjektech v daňovém řízení požadovat. Je třeba si uvědomit, že v realitě života věci často nejdou přesně tak, jak si je daňové subjekty předem naplánují – termíny se posouvají, skutečnost se oproti představám zpožďuje či mění, původní záměry je třeba upřesnit. Pokud uvedené posuny odpovídají běžné lidské zkušenosti s neurčitostí a nepředvídatelností života a není z nich patrné jejich umělé upravování, fingování apod., není zásadně důvodu jen na základě nich přistupovat k tvrzením daňového subjektu se vstupní nedůvěrou.

 

Opakující se reklamy a jejich prokázání
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský,
Specialis s.r.o., advokátní kancelář
K předpisům:
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 8. 2: 2023, sp. zn. 2 Afs 219/2021
Daňové subjekty se občas dostávají do důkazní nouze nikoliv vlastním pochybením, avšak přespříliš širokým důkazním standardem, který na ně uvalují správci daně. V tomto případě Nejvyšší správní soud řešil otázku reklamy vysílané na LED obrazovkách. Prokázat, že reklama byla zobrazena v určitém počtu za den je věcí téměř nemožnou. Proto Nejvyšší správní soud v těchto případech důkazní standard obrušuje. Tento postup je dle něj potřebný zejména tam, kde nejsou dány žádné jiné okolnosti nasvědčující nepoctivosti na straně daňového subjektu.