Vliv územního plánu obce na osvobození prodeje holého pozemku od DPH

Vydáno: 18 minut čtení

Prodej nezastavěného pozemku je sice osvobozen od DPH, jenže… Nesmí jít o „funkční celek“ se stavbou, byť stojí na jiné parcele, ani o „stavební pozemek“. A právě ohledně poslední podmínky přituhuje. Správci daně za pozemek – stavební, tudíž zdanitelný – považují i prázdnou zahradu/pole, pokud jsou územním plánem určeny k zastavění, a soudy souhlasí.

 

Vliv územního plánu obce na osvobození prodeje holého pozemku od DPH
Ing.
Martin
Děrgel
 
Pět režimů DPH při prodeji pozemku plátcem
DPH je univerzální daní spotřebního typu, které podléhají téměř všechny
obchodní transakce plátců této daně
. Přičemž se omezíme pouze na případy, kdy prodej (dodání) pozemku podléhá české DPH. Pro účely DPH jsou pozemky – obecně věci hmotné nemovité – považovány za „zboží“, díky tomu v souladu s § 2 odst. 1 písm. a) zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (dále jen „ “), je jejich
dodání
(obecnější pojem než prodej)
předmětem české DPH
, je-li splněno všech těchto pět podmínek:
1.
dodání zboží
Podle § 13 ZDPH jde především o smluvní
převod práva nakládat se zbožím jako vlastník
, typicky kupní smlouvou. Za povšimnutí stojí,
že pro účely DPH není nutný převod samotného vlastnického práva
… Dále může jít o nesmluvní (nechtěný) převod rozhodnutím úřadu, např. při exekuci. A
právní fikce
považuje za dodání
i přenechání
zboží – tj. pozemku, stavby, bytu –
k užití na základě typické smlouvy o finančním leasingu
, pokud je ujednán pozdější převod vlastnického práva na uživatele.
2.
za úplatu
Úplatu vymezuje § 4 odst. 1 písm. a) ZDPH jako částku v peněžních prostředcích nebo hodnotu plnění nepeněžitého, které jsou
poskytnuté v přímé souvislosti s plněním
, případně může jít o
dotace
k ceně.
Ovšem i některá bezúplatná dodání se považují za úplatná… Tuto další nástrahu najdeme v § 13 odst. 4 ZDPH. Například jde o darování a jiná použití „zboží“ pro účely nesouvisející s ekonomickou činností daného plátce anebo nepeněžité vklady – pokud byl u majetku nebo jeho části uplatněn odpočet daně.
3.
osobou povinnou k dani,
Další obsáhlý pojem definovaný v § 5 ZDPH. Ve stručnosti jde o osobu, příp. skupinu, která samostatně
uskutečňuje ekonomické činnosti
– kam spadá zejména podnikání, ale i dlouhodobý nájem. Nejvíce trápení s touto podmínkou je u veřejnoprávních subjektů (např. obce), které se při správě věcí veřejných nepovažují za osobu povinnou k dani, ovšem s výjimkou plnění uvedených v Příloze č. 1 k ZDPH.
4.
která jedná jako taková,
Nenápadná podmínka, která může být zcela zásadní, jak upřesníme v poslední části článku. V praxi je to třeba
hlídat hlavně u plátců z řad fyzických osob
(OSVČ a pronajímatelů), které právě při prodeji nemovitostí často nejednají jako osoby povinné k dani, ale v roli běžných občanů, tj. mimo systém DPH.
5.
s místem plnění v tuzemsku
V případě dodání pozemku (nemovité věci) je to jednoznačné, podle § 7 odst. 9 ZDPH jde totiž o místo,
kde se daná nemovitá věc nachází
; u „práva stavby“, kde se nachází pozemek zatížený tímto právem.
Pokud prodej (dodání) pozemku všechny podmínky splní, potom tedy podléhá české DPH. Obvykle jde o
zdanitelné plnění
, které bude zatíženo daní, jenže jakou z těch dvou sazeb? Nejčastěji ale jde o plnění od daně osvobozené, kde na rozdíl od daní z příjmů rozlišujeme
dva typy osvobození
– s nárokem na odpočet daně a bez této výsady. Suma sumárum může dodání pozemku plátcem patřit do pěti režimů DPH (tučně) z možných šesti.
Prodej pozemku je předmětem DPH
Prodej pozemku není předmětem DPH
Osvobozené plnění
Zdanitelné plnění
Bez odpočtu daně
S odpočtem daně
Bez odpočtu daně
S odpočtem daně
21 %
12 %
Pole, louka, les… bez staveb
Nemůže nastat při prodeji pozemku
Stavební pozemek
Zahrada u rodinné vily
Louka u horské chaty k rekreaci zaměstnanců
Jde-li o prodej (části) závodu
 
Prodej „holého“ pozemku plátcem – nejčastěji osvobozen
V principu funguje DPH tak, že osoba registrovaná k této dani – plátce – přiznává u svých prodejů DPH, od níž si může odečíst DPH ze zdaněných nákupů od jiných plátců. Takže v důsledku odvede do státní kasy jen DPH ze své „přidané hodnoty“ coby rozdílu prodejních a nákupních cen. Jak tomu ovšem v daních bývá, tento jednoduchý systém komplikuje řada výjimek, a to zejména u nemovitých věcí, včetně pozemků. U jejich prodejů – obecně dodání – totiž v praxi převažuje zdánlivě výhodné
osvobození od DPH
. Ale výhodu nezatížení prodejní ceny pozemku daní ocení hlavně kupující neplátci. Naopak pro prodávajícího plátce to bývá problém, neboť jde o nemilý, druhý typ osvobození od daně –
bez nároku na odpočet DPH na vstupu
. Takže pak v souladu s § 78 až 78e ZDPH obvykle musí upravit (zčásti „vrátit státu“) odpočet DPH uplatněný až 10 let zpátky při pořízení.
Obecná legislativní potíž s DPH spočívá v tom, že nejde o čistě českou daň plně pod naší kontrolou, ani náhodou. Spíše máme pouze pár ostrůvků svobodné volby v jinak jednotném systému pravidel pro celou EU daných především Směrnicí Rady 2006/112/ES o společném systému DPH, v konsolidovaném znění po řadě novelizací (dále jen „
Směrnice
“). Což platí i pro komentované osvobození dodání nemovitých věcí, kde čeští zákonodárci museli respektovat zejména donucovací článek 135 odst. 1 písm. j) a k) Směrnice.
Členské státy osvobodí od daně
tato plnění: … j)
dodání budovy nebo její části a pozemku k ní přiléhajícího, kromě těch, které jsou uvedeny v čl. 12 odst. 1 písm. a)
(poznámka: odkazovaný článek se týká dodání budovy nebo její části před prvním obydlením a přilehlého pozemku); k)
dodání nezastavěného pozemku, kromě stavebního pozemku
ve smyslu čl. 12 odst. 1 písm. b); …“
V posledním odkazu se ale definici „stavebního pozemku“ nedočteme, je až v čl. 12 odst. 3 Směrnice:
„Pro účely odst. 1 písm. b)
se „stavebním pozemkem“ rozumí jakýkoliv neupravený nebo upravený pozemek, který jako stavební pozemek vymezují členské státy
.“
Ať se neutopíme v záplavě všemožných typů nemovitých věcí, omezíme se v souladu s názvem článku na prodeje holých – míněno nezastavěných – pozemků. Ze stručných citací Směrnice vyplývá, že
členské státy osvobodí od daně (pozn.: tedy povinně musejí osvobodit)
dodání nezastavěného pozemku, kromě stavebního pozemku“, který si může definovat příslušný členský stát.
Takto omezené národní svobody naši zákonodárci plně využili a v § 56 ZDPH upravujícím daňový režim dodání nemovité věci po zopakování závazných pravidel Směrnice v odstavci 1 se „vyřádili“ ohledně vymezení zdanitelné výjimky á la „stavební pozemek“ v odstavci 2.
(1)
Od daně je osvobozeno dodání pozemku, který
a)
netvoří funkční celek se stavbou pevně spojenou se zemí a
b)
není stavebním pozemkem
.
(2)
Stavebním pozemkem
se pro účely zákona o dani z přidané hodnoty
rozumí pozemek, na kterém
a)
má být zhotovena stavba pevně spojená se zemí a
1.
který je nebo byl předmětem stavebních prací, nebo správních úkonů za účelem zhotovení této stavby, nebo
2.
v jehož okolí jsou prováděny nebo byly provedeny stavební práce za účelem zhotovení této stavby, nebo
b)
může být na základě povolení podle stavebního zákona umístěna stavba pevně spojená se zemí.
Ještě dodejme, že § 56 odst. 6 ZDPH umožňuje plátci rozhodnout, aby u dodání pozemku, které je podle citovaných pravidel od daně osvobozeno, dobrovolně uplatnil daň, čímž jej promění na zdanitelné plnění. Je-li příjemcem rovněž plátce, pak ovšem potřebuje jeho souhlas, jelikož se na něj překlápí povinnost přiznat DPH.
 
Co je „pozemek“, zvláště pak „stavební“?
Ach ty pojmy, v daních stále narážíme na nejednoznačně nebo zcela chybějící definice, třeba „příjem“ v daních z příjmů… Co se vlastně na poli DPH míní obecně „pozemkem“? Ať už jste zastánci kulaté či ploché planety, asi se shodneme, že jde o část zemského povrchu, ovšem přesnou definici nenajdeme v ZDPH ani ve Směrnici, ale až v jejím prováděcím nařízení Rady (EU) č. 282/2011, v čl. 13b písm. a): „
… se za „nemovitost“ považuje a) každá určitá část země na povrchu nebo pod ním, k nimž lze založit vlastnické právo a držbu“
.
Konkrétnější je náš katastrální zákon č. 256/2013 Sb. v § 2 písm. a):
„pozemkem část zemského povrchu oddělená od sousedních částí hranicí územní jednotky nebo hranicí katastrálního území, hranicí vlastnickou, …, hranicí druhů pozemků, popřípadě rozhraním způsobu využití pozemků“
. To má ale dvě úskalí. Jednak jde jen o naše národní pojetí, které nemusí platit v celé EU, přičemž pozemek by z hlediska DPH měl být „unijním pojmem“, ale zejména takto vymezená část povrchu planety nemůže být předmětem prodeje (dodání). V našich právních podmínkách totiž lze převést jen – parcelu – jejíž definici uvádí hned další písmeno b) dtto:
„parcelou pozemek, který je geometricky a polohově určen, zobrazen v katastrální mapě a označen parcelním číslem“.
Je ale třeba důrazně varovat před vychytralým čistě daňově účelovým rozdělením prodávaného pozemku na více parcel…
Příklad
Co se v DPH rozumí pozemkem podle soudů
Podle kasačního rozsudku Nejvyššího správního soudu čj. 9 Afs 253/2018-36 (volně zpracováno)…
Pozemek ve smyslu § 56 ZDPH nelze ztotožnit s parcelou, je třeba jím rozumět část zemského povrchu oddělenou vlastnickými hranicemi, jelikož parcela je pouze druhem pozemku. Stěžovatelka proto dodala jediný pozemek sestávající ze dvou parcel – nesplňující podmínky osvobození od DPH. Nešlo o prodej dvou pozemků (parcel): jedné zdanitelné kvůli stavbě na něm umístěné a druhé „holé“ osvobozené od DPH.
Jádrem sporu je, zda lze „holou“ parcelu podřadit pod pojem pozemek, na kterém není zřízena stavba. Krajský soud vyšel z toho, že osvobozen může být pouze pozemek, tím však není parcela, nýbrž část zemského povrchu oddělená vlastnickými hranicemi. Pozemek sestává z nezastavěné základní a zastavěné technické parcely, jde tedy v úhrnu o zastavěný pozemek, který není od daně osvobozen. Předmětem dodání byl pozemek sestávající ze dvou parcel (základní a technické), nikoli dvě dílčí plnění, jednalo se o jediné neoddělitelné hospodářské plnění. Rozdělení dodání pozemku na dodání základní a technické parcely by bylo nejen umělé a násilné, ale měnilo by i hospodářskou podstatu dodaného plnění. Na to proto pozor při prodeji více parcel …
Je vhodné si všimnout, že „stavba spojená se zemí“ brání osvobození pozemku jen, když tvoří „funkční celek“ s danou stavbou. Jde o českou formu „pozemku přiléhajícího k budově“ ve smyslu citovaného právního rámce této výjimky ze zdanění vymezeného čl. 135 Směrnice o DPH. Definici najdeme v § 48 odst. 3 ZDPH:
„Pozemkem, který tvoří funkční celek se stavbou pevně spojenou se zemí, se pro účely daně z přidané hodnoty rozumí pozemek, který slouží k provozu stavby pevně spojené se zemí nebo plní její funkce nebo který je využíván spolu s takovou stavbou.
Touto stavbou není inženýrská síť ve vlastnictví jiné osoby než vlastníka pozemku.“
O osvobozené dodání (jakoby holého) pozemku tak může jít, i když na něm jsou stavby drobné či sloužící k ochraně a kvalitnějšímu využití pozemku (i pevně spojené se zemí) – pokud nejsou cílem daného dodání pozemku.
Takto tolerovanou drobnou stavbou je třeba do země zapuštěná nebo zabetonovaná lavička, sušák, anténa, dětská houpačka apod. Mezi stavby sloužící k lepšímu využití pozemku, které by neměly bránit osvobození jeho dodání, patří např. ploty zděné, s podezdívkou, drátěné atd., zajišťující ochranu pozemku, opěrná zídka proti sesuvu půdy, chodníky, cestičky či studna. Společným znakem těchto staveb, které samy o sobě nezpůsobí změnu pozemku na stavební či tvořící funkční celek se stavbou spojenou se zemí a nejsou tedy překážkou osvobození dodání pozemku, je skutečnost, že zpravidla nejsou objektivním cílem smluvních stran.
Jak si demonstrujeme soudničkou, nečekanou překážkou osvobození prodeje – zjevně holého pozemku (pomineme-li drobné stavby) – může být
nesprávné chápání „stavebního pozemku“
, který je vždy zdanitelný, navíc se základní sazbou 21 %. Česká definice zazněla výše a článek 12 odst. 3 unijní Směrnice členským státům nechal tuto kompetenci, jenže… ne zcela bez omezení. Jak plyne z judikatury Soudního dvora EU, při vymezení „stavebních pozemků“ je nutno respektovat účel sledovaný článkem 135 odst. 1 písm. k) Směrnice, který má za cíl
osvobodit pouze dodání nezastavěných pozemků, které nejsou určeny k zástavbě
. Ačkoli to v ZDPH není výslovně napsáno, tak pod tíhou závazného unijního práva – dotvářeného zmíněnou judikaturou – proto hraje roli rovněž to, zda je v okamžiku transakce pozemek určen k zástavbě. Což samozřejmě nesplní pozemek, na kterém kupující hodlá postavit budovu, čímž jej totiž
de facto
určil k zastavění – ačkoli na něm nic nestojí, je aktuálně bez jakýchkoli staveb (tzv. holý), tak přesto spadá mezi
povinně zdanitelné „stavební pozemky“
.
Druhým neméně překvapivým „aha momentem“ je, že definiční sousloví „
má být zhotovena stavba…
“ nelze brát omezeně v tom smyslu, že „stavebním“ ve smyslu DPH je pouze pozemek, na kterém již bezpochyby bude zhotovena konkrétní stavba. Takové pojetí by neodpovídalo smyslu a cíli Směrnice, přičemž je třeba vzít v potaz, že kýžené
osvobození prodeje pozemku je výjimkou z „normálního“ zdanění úplatného dodání věci plátcem
. A proto
musí být vykládáno
a priori
restriktivně, omezeněji
.
V tomto ohledu nechvalně proslulý a hodně citovaný je především
rozsudek Soudního dvora EU ve věci C-543/11 Woningstichting Maasdriel, který řešil
status
pozemku prodaného sice jako nezastavěný
(nebyla na něm umístěna stavba pevně spojená se zemí ke dni převodu pozemku), jelikož prodávající v souladu se smlouvou stávající budovu odstranil. Tím by se mohlo zdát, že jde o pozemek „nestavební“, jehož převod je od DPH osvobozen… Podle soudu je však patrné, že úmyslem obou stran podpořeným i konáním prodávajícího byl převod pozemku určeného k zástavbě,
proto i takový převod „holého“ pozemku je zdanitelným plněním
.
Třetí nástrahou je
širší pojetí podmínky stavebního pozemku ohledně „správních úkonů za účelem zhotovení stavby“
. Vypadá to, že je splněna již vydáním územního plánu města/obce, podle kterého je pozemek určen k zástavbě, i když prozatím (pochopitelně) kupující ani neví, zda a jak konkrétně této možnosti využije…
 
Územní plán obce může zhatit osvobození prodeje holého pozemku od DPH – prověřeno soudem
Nyní se můžeme podívat na avizovanou soudničku. V pěti bodech si velmi stručně přiblížíme verdikt daňového sporu – zamítavý
rozsudek Nejvyššího správního soudu
(dále „
NSS
“)
ze dne 29. srpna 2024 čj. 10 Afs 206/2023-44
; plné znění na www.nssoud.cz.
1.
Prodej holého pozemku plátcem – osvobodit od DPH nebo zdanit?
Společnost s r. o. v roli plátce prodala nezastavěný pozemek jako plnění osvobozené od DPH podle § 56 odst. 1 ZDPH. S čímž nesouhlasil finanční úřad, podle něhož šlo o zdanitelný „stavební pozemek“ a firmě doměřil DPH z prodeje dodatečným platebním výměrem a sankční penále. Protože kupujícím byl jediný společník i jednatel dotyčné společnosti, uplatnil správce daně navíc § 36a ZDPH o základu daně v tzv. ceně obvyklé mezi „spojenými osobami“, což navýšilo základnu výpočtu DPH z prodeje – tímto zpestřením se ovšem blíže zabývat nebudeme. Odvolání ani žaloba plátci nepomohly – byly zamítnuty.
2.
Důvody kasační stížnosti firmy:
Plátce se bránil kasační stížností k NSS. Podle něj totiž byly splněny podmínky pro osvobození od daně a nejde o stavební pozemek ve smyslu § 56 odst. 2 písm. a) bodu 1 ZDPH – tedy proto, že na něm má být zhotovena stavba a pozemek je (byl) předmětem stavebních prací nebo správních úkonů za účelem dané výstavby. Stěžovatel se totiž domníval, že pro splnění těchto podmínek – tedy pro zdanění holého pozemku – by bylo nutné k datu prodeje (dodání) pozemku jasně identifikovat konkrétní stavební práce a/nebo konkrétní správní úkon vydaný za účelem zhotovení konkrétní stavby. Přitom správním úkonem lze v tomto smyslu rozumět pouze takový správní akt, ze kterého lze tyto konkrétní okolnosti dovodit. Logicky jím nemůže být (obecný) územní plán stanovující jen základní koncepce rozvoje území obce.
3.
Protiargumenty finančního ředitelství:
Osvobození od daně je výjimkou z obecného pravidla, a proto je namístě
restriktivní
výklad dotčených ustanovení. Tomu, že sporný pozemek je „stavební“ ve smyslu ZDPH svědčí řada okolností, které byly plátci známy již v době jeho prodeje – vždyť jeho jednatel byl kupující stranou – nikoliv pouze namítaný územní plán obce, podle kterého se pozemek zčásti nachází v ploše bydlení „venkovského charakteru“. Čemuž odpovídaly rovněž novostavby v dané lokalitě. Krátce po prodeji pozemku kupující požádal o územní rozhodnutí a stavební povolení, zhruba za rok stavební úřad rozhodl o umístění dané stavby na daném pozemku, která byla dokončena a zapsána do katastru nemovitostí za další dva roky.
4.
Podle NSS je nutno v DPH respektovat unijní právo:
Česká právní úprava osvobození prodeje pozemku dle § 56 ZDPH musí být vykládána v souladu s výše citovanými články 135 a 12 Směrnice. Podle nichž je od DPH osvobozeno dodání nezastavěného pozemku – kromě stavebního, který si vymezují členské státy s přihlédnutím k cíli a účelu Směrnice, jak judikoval rozsudek Soudního dvora EU ve věci C-543/11 (byl zmíněn). Z něhož NSS cituje:
„má za cíl osvobodit od DPH pouze dodání nezastavěných pozemků, které nejsou určeny k zástavbě“, … „je tedy nutné, aby všechny nezastavěné pozemky, na kterých má být postavena budova, a jsou tudíž určeny k zastavění, spadaly pod tuto vnitrostátní definici“
. Přičemž výraz „stavební pozemek“ je třeba vykládat striktně, neboť se jedná o výjimky z obecného pravidla. Soudní dvůr v daném rozsudku dále připomněl, že při posouzení zdanitelnosti určitého plnění musí být zohledněny i okolnosti související s daným plněním a převládající k datu dodání, včetně úmyslu smluvních stran, je-li podpořen objektivními poznatky. Národní definice stavebního pozemku např. ve stavebním zákoně není pro DPH významná.
5.
Stavební (= zdanitelný) je pozemek určený k výstavbě územním plánem:
Otázkou, zda územní plán může být správním úkonem bránícím osvobození prodeje holého pozemku, se NSS zabýval v rozsudku z 29. 2. 2024 čj. 4 Afs 64/2023-44. Kde potvrdil, že územní plán plní roli správního úkonu předvídaného v § 56 odst. 2 písm. a) bod 1 ZDPH. Vyplývá to také z důvodové zprávy k zákonu č. 360/2014 Sb. novelizujícím dané ustanovení (volně): „Pokud má být za stavební považován pozemek, s jehož zastavěním územní plán dosud nepočítá, je logické, aby za takovýto byl považován pozemek, s jehož zastavěním již územní plán sám o sobě počítá“. Podle NSS není nezbytné, aby správní úkon předvídaný v § 56 odst. 2 písm. a) bodu 1 ZDPH stanovil podmínky zhotovení konkrétních staveb, neboť z daného ustanovení nevyplývá, že musí jít o konkrétní stavbu. Klíčové je, že pozemek územní plán předurčuje k zastavění, což jej
a priori
řadí pro účely DPH mezi daněné pozemky stavební. Načež tento záměr kupujícího – nutně známý i jeho firmě coby prodávajícímu – byl objektivně záhy potvrzen řadou skutečností, které vyústily do stavby jeho rodinného domku. Kasační stížnost proto NSS zamítl.