Již 460 změnových bodů přinesla velká, a totiž 70. novela zákona o DPH převážně s účinností od 1. 1. 2025. Nás bude speciálně zajímat balíček upravující pravidla zdanění, respektive osvobození od daně při dodání staveb a bytů, jejichž účinnost započala později – až 1. 7. 2025.
Změny osvobození od DPH při dodání staveb a bytů
Ing.
Martin
Děrgel
Hlavní změny DPH u nemovitých věcí
Zákon o dani z přidané hodnoty loni postihla jediná novela, ale stojí za to, přinesla totiž 460 změnových bodů, dvakrát více, než má daňový zákon paragrafů. Jednalo se o
zákon č. 461/2024 Sb., kterým se mění zákon o DPH … a některé další zákony
(dále
„Novela“
), zveřejněný den před vánočními svátky, který nabyl účinnosti převážně již týden nato! My se budeme zajímat o jednu z mála výjimek, která si půl roku počkala na
účinnost 1. 7. 2025.
Šlo o balík změn týkajících se nemovitých věcí včetně stavebních prací, z nichž se v souladu s názvem zaměříme na osvobození od daně. Úvodem stručný přehled novinek.
Mění se daňové definice stavby bytového a rodinného domu.
Nově je pro DPH klíčový způsob využití zapsaný v registru územní identifikace, adres a nemovitostí, což je veřejný seznam na https://vdp.cuzk.gov.cz/vdp/ruian. Nezáleží, zda zápis v registru souhlasí s pojmy stavebního zákona, co uvádí katastr nemovitostí ani na skutečném využití, jediná výjimka souvisí se změnou stavebního zákona. Dále došlo k
úpravám tzv. staveb pro sociální bydlení zvýhodněných sníženou sazbou daně,
za které se považují i stavby se smíšeným účelem užívání, pokud převládá sociální bydlení.Dodání staveb pro sociální bydlení podléhá
snížené sazbě daně
12 %, to zůstává a Novela doplňuje, že
to platí i pro nedokončená díla.
Nově se však
neuplatní u prací, jimiž se stavba pro (sociální) bydlení mění na jinou
(např. přestavba domova důchodců na hotel nebo na velké byty přes 120 m2). Opačné přestavby dále umožňují nižší sazbu, stejně tak stavební práce v nebytovém prostoru bytového domu (např. večerka v přízemí). Nově se
12 % týká i stavebních prací v „jiné stavbě“ v rozsahu, v jakém jsou prováděny na části sloužící pouze k (sociálnímu) bydlení,
kde § 49 odst. 5 ZDPH stanoví postup určení základu daně u smíšených prací.Nejvýznamnější
změny
DPH nemovitých věcí nastaly u
podmínek osvobození dodání
bez nároku na odpočet daně. Dosavadní § 56 „
Dodání nemovité věci
se rozpadl na
“nový § 55a „
– bylo probráno v minulém článku – a
Dodání pozemku“
hodně upravený § 56
na který se zaměříme, cílí hlavně na dodání staveb, pozemků tvořících s nimi funkční celek a jednotek. Zůstávají osvobozeny „holé“ pozemky až na dvě výjimky – funkční celek se stavbou a stavební pozemek (daňovou definici novela změnila, viz minulé číslo).„Dodání vybrané nemovité věci“,
Dodání staveb a jednotek bylo dosud osvobozeno po 5 letech od 1. kolaudace,
obdobně po podstatné změně (tuto nově vymezuje ZDPH, přes 30 % prodejní ceny). Tato koncepce se mění ve dvou ohledech. Hlavně
se zkracuje časový test na 24 měsíců a u opakovaných dřívějších dodání – po dokončení nebo podstatné změně – je nově zdanitelné vždy pouze první.
Nemovitost – nemovitá věc – vybraná nemovitá věc
Zákon o DPH se jimi hemží a může být zrádné řídit se tzv. selskou logikou, nebezpečné je i přebírání definic z jiných zákonů, např. stavebního či občanského. Vždy je dobré si raději ověřit, jestli nejde o legislativní zkratku, kterou si ZDPH speciálně pro své účely vymezuje. Což je nejen známý případ „úplaty“ a „dlouhodobého majetku“, ale právě také různých kategorií nemovitých věcí, s nimiž se daňově zachází odlišně. Naštěstí můžeme pominout komplikující technický detail, co se započítává do podlahové plochy, netýká se totiž našeho tématu – osvobozených dodání – naopak trápí zájemce o sníženou sazbu daně, např. u stavebních prací.
Nemovitosti
přestaly právně existovat. Od roku 2014 je nový občanský zákoník – zákon č. 89/2012 Sb., nyní již ve znění 16 novelizací (dále už jen
) –
přejmenoval na nemovité věci.
Přičemž došlo i na několik úprav věcné náplně. Definici najdeme v § 498 odst. 1 OZ:
„Nemovité věci jsou:
–
Pozemky,
a
–
podzemní stavby se samostatným účelovým určením jakož i
–
věcná práva k nim a
–
práva, která za nemovité věci prohlásí zákon
…“
a)
Kde jsou „normální“ stavby, domky, obchody, paneláky, skladiště, mosty…? Odpoví nám § 506 OZ:
–
„
Součástí pozemku
je prostor nad povrchem i pod povrchem,
stavby zřízené na pozemku
a jiná zařízení, s výjimkou staveb dočasných, včetně toho, co je zapuštěno v pozemku nebo upevněno ve zdech.“
b)
Právníci hovoří o zásadě „
superficies solo cedit“,
čili „povrch ustupuje půdě“. Praktickým důsledkem je, že nelze koupit (prodat), darovat nebo vložit do kapitálu firmy apod. pouze stavbu bez „jejího“ pozemku. Speciálním případem, který to do určité míry umožňuje, je tzv. právo stavby (§ 1240 a násl. OZ) a výjimkou jsou i
inženýrské sítě
(rozvody plynu, elektřiny, vody a kanalizace), které
nejsou součástí pozemku
dle § 509 OZ.c)
Kde jsou byty a kanceláře, které se prodávají, byť jde pouze o části budovy, která je součástí pozemku? Staly se z nich tzv.
jednotky
mající charakter samostatné (převoditelné) nemovité věci, jak speciálně praví § 1159 OZ: „
Jednotka zahrnuje byt jako prostorově oddělenou část domu a podíl na společných částech nemovité věci vzájemně spojené a neoddělitelné“.
Obdobně také u nebytových prostor. Jde o další příklad práva (bytového spoluvlastnictví), které OZ prohlásí za nemovitou věc.Zákon o dani z přidané hodnoty někdy přímo hovoří o nemovité věci, např. u místa plnění při dodání v § 7 odst. 9 nebo u služeb s nimi souvisejících v § 10. Jindy sice tak adresný není, přesto je rovněž míní, třeba u předmětu daně v § 2 odst. 1 písm. a), kde se píše o „dodání zboží“. Že jde také o nemovité věci, se dozvíme z § 4 odst. 2: „
Zbožím se pro účely DPH rozumí hmotná věc“.
Definice hmotné věci se přejímá z § 496 OZ:
„ovladatelná část vnějšího světa, která má povahu samostatného předmětu“,
což je mj. i případ pozemků včetně jejich staveb a jednotek.Žel pravidla DPH jsou složitá a stále komplikovanější, takže
nevystačí s kategorií „nemovitá věc“.
Nelze proto jednoznačně odpovědět plátci, jak má ohledně DPH postupovat při prodeji garáže, resp. pozemku s ní. Pro dílčí účely ZDPH speciálně vymezuje čtyři podmnožiny nemovitých věcí, které se vzájemně prolínají:–
Podmínky osvobození od daně vystačí s hrubým členěním:
–
pozemky (z nichž jsou však vyloučeny dvě specifické skupiny: tzv. funkční celky a stavební pozemky),
–
vybrané nemovité věci
(stavby, jednotky, pozemky tvořící funkční celek se stavbou, právo stavby).–
Zvýhodnění sníženou sazbou daně vyžaduje jemnější rozlišování staveb a jednotek:
–
stavby pro bydlení (bytový a rodinný dům, stavby sloužící k jejich využití, obytný prostor
alias
byt),–
stavby pro sociální bydlení (obdobně posuzované jednotky, příslušné pozemky a práva stavby).
Objektem našeho zájmu tedy budou tučně zvýrazněné „
vybrané nemovité věci“,
kterých jediných se totiž může týkat osvobození od daně (pomíjíme „holé“ pozemky, o jejichž osvobození jsme psali minule). Tím se dostáváme k avizované Novele, která daňově významný pojem
s účinností od 1. 7. 2025
upravila. Vypustila dva z jeho dosavadních zástupců (vyznačeno přeškrtnutím), přičemž ale kupodivu k žádné věcné změně nedošlo:–
stavba pevně spojená se zemí,
–
jednotka,
–
inženýrská síť,
–
pozemek, který tvoří funkční celek se stavbou pevně spojenou se zemí,
–
podzemní stavba se samostatným účelovým určením,
–
právo stavby, jehož součástí je stavba pevně spojená se zemí.
Z hlediska českého pojetí nemovitých věcí v OZ byly obě vypouštěné položky namístě – ví, kdo pečlivě četl… Inženýrské sítě, resp. liniové stavby totiž nejsou součástí pozemku, stejně jako účelové podzemní stavby, které jsou navíc vymezeny jako samostatná položka nemovitých věcí. Ovšem tohle je národní pojetí nemovitých věcí jednoho z party 27 členských států, zatímco a priori jednotný systém DPH vyžaduje,
aby v celé EU platila stejná základní pravidla včetně klíčových pojmů.
„Vybraná nemovitá věc“ je takovýto unijní pojem, který je nutno vykládat eurokonformně v souladu se směrnicí Rady 2006/112/ES, o společném systému DPH (dále jen
„Směrnice o DPH“
), a jejím prováděcím nařízením Rady č. 282/2011 (dále jen
„Nařízení o DPH“
), obojí v konsolidovaném, aktuálním znění. Pro tyto účely jsou stěžejní článek 12 Směrnice o DPH a článek 13b Nařízení o DPH (stručně):–
… se „budovou“ rozumí jakákoliv stavba pevně spojená se zemí.
–
… se za „nemovitost“ považuje: a) každá určitá část země na povrchu nebo pod ním, … b) každá budova nebo stavba spojená se zemí nebo v zemi…, kterou nelze snadno rozebrat nebo přemístit; … c) … d) …“.
Z tohoto povinného jednotícího „unijního pohledu“ tak byly obě výše
přeškrtnuté položky vybraných nemovitých věcí nadbytečné, duplicitní.
Věcně jsou totiž
a priori
zahrnuty již v obecnější širší unijní definici stavby pevně spojené se zemí.
Obdobně mohly být přeškrtnuty i jednotky…
Jak zaznělo, zahrnují byt nebo nebytový prostor jako prostorově oddělenou část domu a podíl na společných částech nemovité věci vzájemně spojené a neoddělitelné (to je vždy pozemek, na němž dům stojí, nebo věcné právo stavby, jež vlastníkům jednotek zakládá právo mít na něm dům). Přičemž dům je přece stavbou pevně spojenou se zemí a co platí pro celek, vztahuje se automaticky rovněž na jeho části. Součástí jednotky – kromě stěžejního bytu nebo nebytového prostoru – je i příslušný podíl na pozemku nebo na právu stavby, které při dodání jednotky fakticky představují vedlejší plnění k plnění hlavnímu, kterým je právě předmětný byt nebo nebytový prostor. Vzhledem k tomu tedy i jednotky věcně spadají do kategorie „stavby pevně spojené se zemí“, nicméně s ohledem na jejich častá dodání je zákonodárce z důvodu právní jistoty účastníků transakcí i nadále výslovně ponechal v samostatné položce.5 režimů DPH prodeje staveb plátcem
Nejsnazší by bylo každý prodej – obecně dodání nemovité věci – zatížit DPH a kupující si při splnění podmínek uplatní její odpočet. Snadná praxe i kontrola. Odpovídalo by to účelu všeobecné dani spotřebního typu podle úvodního článku 1 Směrnice o DPH: „
Společný systém DPH je založen na zásadě, že se na zboží a služby uplatňuje všeobecná daň ze spotřeby…
“, jejíž předmluva je plná chvályhodných slov, jako jednoduchost a neutralita. Realita je ovšem po 20 letech čím dále vzdálenější těmto ideálům a pro bobtnající záplavu výjimek, zvláštních postupů, speciálních úprav a mnoha dalších „zpestření“ již snad ani nelze hovořit o systému DPH.Komplikovanost je daná zejména dvěma sazbami daně a zbytečně složitými podmínkami výjimek pro stavební pozemek a výluku tzv. prvního obydlení. A proto máme pět zcela rozdílných režimů uplatnění DPH při prodeji staveb a spol. z teoreticky možných šesti.
|
Prodej stavby není předmětem DPH
|
Prodej stavby je předmětem DPH
|
||||
|
bez odpočtu daně
|
s odpočtem
|
zdanitelné plnění
|
osvobozené plnění
|
||
|
1. Horská chata určená pro rekreaci zaměstnanců
|
2. Jde-li o prodej (části) závodu (př. dům s nájemcem)
|
21 %
|
12 %
|
bez odpočtu
|
s odpočtem
|
|
3. Prodejna, sklad, kancl
|
4. Rodinný a bytový dům
|
5. Stavba a byt po pěti / dvou letech
|
Nemůže nastat u prodeje staveb
|
||
V souladu s názvem článku se zaměříme hlavně na pátou variantu, kde došlo letos (opět) k největším změnám. Ke zbývajícím možnostem stručně uvádíme základní informace; vždy je
prodávajícím plátce DPH
.1.
Prodej stavby mimo předmět daně – bez odpočtu:
–
„Osoba povinná k dani může při prodeji majetku jednat jak v postavení osoby povinné k dani, tak i běžného vlastníka (tj. osoby nepovinné k dani), který se majetku prostě zbavuje prodejem… pak prodej není uskutečněn v rámci ekonomické činnosti a není předmětem daně.“
Z citace Soudního dvora (např. C-180/10, C-331/14) vyplývá, že dani nepodléhá prodej věci nezahrnuté do obchodního majetku, což není výsada OSVČ. I velká s. r. o./a. s. tak může naložit např. s horskou chatou pro rekreaci zaměstnanců, viz příspěvek Koordinačního výboru č. 568/09.09.20
„Uplatnění DPH při prodeji majetku plátcem“.
2.
Prodej stavby mimo předmět daně – s odpočtem:
–
Jen zdánlivé narušení neutrality DPH. Jde o případy, kdy stavba je součástí prodeje (části) závodu, což je nutno v souladu s unijní judikaturou pojímat volněji jako „převod (části) souhrnu majetku“. Prakticky může jít o prodej obchodního domu či kancelářské budovy s nájemci. Pokud by se takto chtěl k majetku bez DPH dostat neplátce, má smůlu, koupí se hned stal plátcem dle § 6b ZDPH odst. 1 písm. b) ZDPH.
3.
Zdanitelný prodej stavby – základní sazba daně:
–
V tomto, pro státní kasu nejvýnosnějším, režimu by měla „normálně“ uvíznout většina prodejů staveb. To by z ní však nesměly výrazně ukusovat neustále širší výjimky á la osvobození a snížená sazba daně.
4.
Zdanitelný prodej stavby – snížená sazba daně:
–
Touto výhodou § 49 odst. 3 ZDPH zákonodárci chrání „stavby pro sociální bydlení“, které jsou pojaty široce: především rodinné domy do 350 m2, bytové domy a byty do 120 m2 i mnoho veřejných budov.
Dodatečnou komplikací a specifikem DPH kvůli vlivu Směrnice o EU a jejího výkladu Soudním dvorem je letmo zmíněný „funkční celek“, kdy se s pozemkem (např. zahrada u domku) nakládá jako se stavbou. Zdánlivě obdobný je institut „vedlejší plnění“, které však není samostatné, závisí na jiném „hlavním plnění“, jehož daňový režim proto musí následovat. Blíže jej vymezil
Soudní dvůr EU
např. v kauze
C-208/15:
–
„… pro účely DPH musí být každé plnění za běžných podmínek považováno za vlastní a samostatné…
–
Za určitých okolností nicméně platí, že několik formálně oddělených plnění, která by mohla být poskytnuta zvlášť, …, musí být považováno za jediné plnění, pokud tato plnění nejsou samostatná.
–
O jediné plnění se jedná, zejména pokud jsou dvě (více) dílčích plnění nebo úkonů… tak těsně spojena, že
objektivně tvoří jediné neoddělitelné hospodářské plnění,
jehož rozdělení by bylo umělé. … Plnění musí být zejména považováno za vedlejší k plnění hlavnímu, pokud samo o sobě není pro zákazníka cílem, nýbrž prostředkem k získání prospěchu z hlavního plnění poskytovatele za nejvýhodnějších podmínek.“Dodání vybrané nemovité věci – osvobozené od DPH – do 30. 6. 2025
Jak zaznělo, obecná potíž s DPH je v tom, že nejde o čistě českou daň pod naší kontrolou, přičemž osvobození od daně – i když pouze bez nároku na odpočet daně – představuje zajisté velkou výjimku z „normálního“ zdanění, uloženou státům EU článkem 135 odst. 1 písm. j) a k) Směrnice o DPH:
„Členské státy osvobodí od daně
tato plnění: … j)
dodání budovy nebo její části a pozemku k ní přiléhajícího, kromě těch, které jsou uvedeny v čl. 12 odst. 1 písm. a);…“
Á propos, osvobození od DPH je podstatným narušením systému zdanění, navíc u tak univerzální daně postihující obecně všechna dodání zboží i poskytnutí služeb plátců. To muselo mít dobrý důvod – oficiálně má ochránit
a priori
citlivou sociální a pracovní mobilitu. Citovaná pasáž prostřednictvím odkazovaného článku 12 ponechala národním vládám pouze malý manévrovací prostor pro vlastní nápady ohledně „prvního obydlení“:
„Členské státy mohou… a)
dodání budovy nebo její části před jejím prvním obydlením a pozemku k ní přiléhajícího….
Pro účely odst. 1 písm. a)
se ‚budovou‘ rozumí jakákoliv stavba pevně spojená se zemí.
Členské státy mohou stanovit pravidla pro použití kritéria podle odst. 1 písm. a) na přestavbu budov a mohou vymezit pojem ‚pozemek k ní přiléhající`.
Členské státy mohou uplatnit jiná kritéria než první obydlení, jako například dobu uplynulou ode dne dokončení budovy do dne prvního dodání
nebo dobu uplynulou ode dne prvního obydlení do dne následujícího dodání,
pokud tyto doby nepřekračují
v prvním případě
dobu pěti let
a v druhém dobu dvou let.“Čeští zákonodárci využili této omezené možnosti nastavení vlastních podmínek osvobození od DPH u dodání vybrané nemovité věci.
Do 30. 6. 2025
platily následující podmínky (§ 56 odst. 3 ZDPH před Novelou).„Dodání vybrané nemovité věci je osvobozeno od daně po uplynutí 5 let
a)
od vydání:
1.
prvního kolaudačního rozhodnutí, nebo
2.
kolaudačního rozhodnutí
po podstatné změně
dokončené vybrané nemovité věci, neboa)
v případě, že se pro vybranou nemovitou věc nevydává kolaudační rozhodnutí, ode dne, kdy bylo započato:
1.
prvního užívání vybrané nemovité věci, nebo
2.
užívání dokončené vybrané nemovité věci po podstatné změně; pokud bylo k provedené podstatné změně této vybrané nemovité věci vydáno kolaudační rozhodnutí, postupuje se podle písmene a).“
Diskutabilním legislativním počinem byla
a doprovodný dokument několika upřesňujících odpovědí k dotazům. Nicméně dovolím si stručně citovat z návrhu novější metodiky
u níž ale zřejmě zůstalo jen u návrhu, který nebyl schválen. Má téměř 70 stran; stručně vybírám:
absence zákonné definice „podstatné změny“,
od které se znova počítá 5letý časový test osvobození. Najdeme ji pouze v metodice Finanční správy ČR. Ovšem aktuálně je na jejím webu dostupná jen verze
„Informace GFŘ k uplatňování zákona o DPH u nemovitých věcí po 1. 1. 2016“
„Informace GFŘ k uplatňování zákona o DPH u nemovitých věcí od 1. 7. 2023“,
–
Podstatnou změnou stavby nebo jednotky je třeba rozumět zejména takovou změnu, při které dochází k
nástavbě
o více než jedno podlaží nebo
přístavbě,
kterou dojde k navýšení podlahové plochy stavby nebo jednotky o více než 50 % oproti původní podlahové ploše stavby nebo jednotky před navýšením.–
… dále rekonstrukce, modernizace, opravy a jiné stavební úpravy,
jejichž finanční hodnotu zákon o DPH explicitně neuvádí, ale v případě, že přesáhne 30 % zjištěné ceny před provedením stavební úpravy nemovité věci, bude toto považováno za podstatnou změnu stavby
ve smyslu § 56 odst. 3 ZDPH. …–
Pokud byl kolaudační souhlas nebo souhlas s užíváním po podstatné změně vydán před 1. 7. 2023 (účinnost metodiky), pak bude pro podstatnou změnu stavby, jednotky nebo inženýrské sítě aplikován poměr 50 %.
–
Finanční hodnotou stavební úpravy je nutné rozumět součet všech základů daně a daně u dodaného zboží nebo poskytnutých služeb, které byly reálně zabudovány či spotřebovány při stavební úpravě…
–
Za podstatnou změnu… se nepovažuje jejich údržba, jelikož nejde o přestavbu ve smyslu Směrnice o DPH.
–
Samotná změna účelu užití pouze na základě správního úkonu bez současné vazby na podstatnou změnu věci spojenou se stavebním zásahem a následné vydání kolaudačního rozhodnutí nezakládá nový běh lhůty osvobození. Směrnice o DPH pojem „přestavba“ nedefinuje, nicméně…
musí být provedeny změny, jejichž cílem je změnit její využití či podstatným způsobem změnit podmínky jejího obývání. …
Příklad 1
Podstatná změna prodávané stavby může být překážkou osvobození
Plátce DPH prodal v červnu 2025 tři stavby, resp. pozemky s těmito stavbami na povrchu: a) skladiště, b) kancelářskou budovu a c) horský penzion. Všechny byly dokončeny a zkolaudovány již před více než 5 lety. U skladu nedošlo k žádné
relevantní
změně – prodej po 5 letech od 1.
kolaudace
je osvobozen od DPH. S kancelářskou budovou je to složitější. Původně ji dotyčná firma koupila jako bytový dům od neplátce (např. restituenta), jehož účel užívání ale před 2 lety změnila na kancelářskou budovu, což si vyžádalo nové kolaudační rozhodnutí. Šlo ale jen o tuto úřední změnu (re-kolaudaci) bez stavebních zásahů, proto tímto nedošlo k „podstatné změně“, jak potvrzuje Informace GFŘ, takže podmínka osvobození od daně je splněna.Horský penzion byl koupen také od neplátce, ale před 3 lety proběhla velká rekonstrukce (technické zhodnocení) za více než 50 % jeho tržní ceny, což se podle zmíněné Informace GFŘ považuje za „podstatnou změnu“. Od kolaudačního souhlasu nebo rozhodnutí po podstatné změně dokončené stavby ještě neuplynulo 5 let, takže nejsou splněny podmínky pro osvobození od DPH a prodej této stavby proto není od DPH osvobozen.
Osvobození prodeje vybrané nemovité věci potěší kupujícího, který tak ušetří 21 nebo 12 % z obvykle vysoké kupní ceny; pokud není plátcem DPH, případně nesplňuje podmínky plného odpočtu daně. Naproti tomu pro prodávajícího (dodávajícího) plátce jde spíš o nevýhodu
, jedná se totiž o neoblíbený druhý typ osvobození od DPH bez nároku na odpočet daně.
Takže u vstupů – přijatých zdanitelných plnění od plátců – použitých pro tyto osvobozené účely nelze uplatnit odpočet daně. A pokud zčásti souvisejí i s jeho jinými plněními, u nichž má možnost odpočtu DPH na vstupu (např. jde-li o jeho vlastní zdanitelná plnění), pak má nárok na odpočet daně v krácené výši vypočtené složitě dle § 76 ZDPH. Další komplikací
může být povinnost úpravy odpočtu DPH při dodání dlouhodobého (nemovitého) majetku
ve lhůtě 10 let od pořízení podle § 78–78e ZDPH.Těmto nepříjemnostem se může převodce (plátce) vyhnout využitím
alternativní možnosti
§ 56 odst. 6 ZDPH –
změnit od daně osvobozené dodání vybrané nemovité věci na zdanitelné.
Pokud je nabyvatelem také plátce, pak pro tuto volbu potřebuje jeho souhlas, neboť podle § 92d odst. 1 ZDPH musí daň přiznat kupující.„Plátce se může rozhodnout, že se u dodání pozemku podle odstavce 1 nebo u dodání vybrané nemovité věci po uplynutí lhůty podle odstavce 3 uplatňuje daň. (…)“
Dodání vybrané nemovité věci – osvobozené od DPH – od 1. 7. 2025
Avizovaná novela – zákon č. 461/2024 Sb. – přinesla
s účinností od 1. 7. 2025
balík úprav DPH u věcí nemovitých, z nichž nás zajímají
změny v
osvobození od DPH
. Pro zpřehlednění bylo z původního znění § 56 „Dodání nemovité věci“
vyčleněno dodání pozemku
do samostatného nového § 55a ZDPH. Takže § 56 již nově řeší jen „Dodání vybrané nemovité věci“, pročež byl takto přejmenován a zcela přepsán. Ačkoli ubylo dílčí téma od daně osvobozených dodání pozemků, přesto paragraf z 6 odstavců nakynul na 8, podívejme se stručně na ně:
„Dodání dokončené vybrané nemovité věci je
(poznámka:
osvobozeno od daně s výjimkou prvního dodání této nemovité věci uskutečněného do konce dvacátého třetího kalendářního měsíce
bezprostředně následujícího po kalendářním měsíci,
v němž se
vybraná nemovitá věc
považuje za dokončenou
nebo v němž nastala skutečnost podle odstavce 3fikce
prvního dodání
při provedení tzv. podstatné změny,
více dále u odstavců 3 a 6)
; pro účely určení počátku této doby je rozhodná skutečnost, která nastala později.“
Dvě věcné změny rozšiřující od daně osvobozená dodání vybraných nemovitých věci:
dosavadní 5letý časový test se zkracuje na 2letý, navíc se nově týká jen prvního dodání dokončené vybrané nemovité věci.
Nové podmínky platí ihned od 1. 7. 2025, nezmírňují je přechodná ustanovení, resp. tyto řeší jen situace, kdy byla úplata (záloha) před Novelou, která však změnila daňový režim pozdějšího dodání vybrané nemovité věci.Nově kratší časová lhůta začíná běžet od dokončení daného objektu (ve smyslu odstavce 2), což ale opět komplikuje daňová
fikce
„podstatné změny“ (speciálně stanovuje odstavec 3 dtto). Důvodem byla oprava chyby ZDPH, kde ohledně dosluhující 5leté lhůty podmínka daňového osvobození neodpovídala požadavku Směrnice o DPH:–
„Členské státy osvobodí
… j)
dodání budovy…, kromě těch, které jsou uvedeny v čl. 12 odst. 1 písm. a)
; …
–
čl. 12 odst. 1 písm. a): dodání budovy nebo její části před jejím prvním obydlením
…
–
Členské státy mohou uplatnit jiná kritéria než první obydlení,
jako například dobu uplynulou ode dne dokončení budovy… nebo
dobu uplynulou ode dne prvního obydlení…,
pokud tyto doby nepřekračují
v prvním případě dobu pěti let a v druhém
dobu dvou let.“
Dosavadní úprava chybně zdaňovala i druhá (další) dodání před uplynutím 5 let a zohledňovala „
dobu uplynulou ode dne prvního obydlení…“,
kde však Směrnice o DPH stanoví, že tato doba nesmí přesáhnout jen 2 roky. Je to téměř 10 let, co
Soudní dvůr EU jasně konstatoval, že ke zdanění dodání dokončené nemovité věci má dojít pouze jednou (poprvé);
bylo to v hojně citovaném rozhodnutí ve věci C-308/16
Kozuba Premium Selection.
Poté, co je dokončen proces výstavby a nemovitost je užívána, má být její dodávání již osvobozeno od daně, čímž
ovšem není vyloučena možnost zdanění dodání nemovité věci po podstatné změně
(dále odst. 3). Účelem je zdanění pouze prvního dodání po dokončení výstavby, protože další dodání jsou ve smyslu judikatury Soudního dvora činností obvykle spíše pasivní a přidaná hodnota pro systém DPH se shledává zanedbatelnou.Příklad 2
Opakované prodeje staveb po Novele DPH
Všechny dále zmiňované firmy jsou plátci DPH. Stavební firma A svépomocí staví skladiště, ale kvůli finančním potížím se rozhodne rozestavěnou (nedokončenou) budovu prodat. Zde nepřipadá osvobození vůbec do úvahy (to platilo i před Novelou), takže půjde o zdanitelné plnění podléhající DPH na výstupu. Kupující firma B stavbu dokončí a řádně zkolauduje, jelikož se jí nedaří najít vhodného nájemce, tak ji už po 10 měsících prodá developerovi C. Jde o první dodání dokončené „vybrané nemovité věci“ v období do 24 měsíců od jejího dokončení, takže opět nejsou splněny podmínky osvobození od daně a jedná se o další zdanitelné plnění.
Rovněž developer C má ale potíž najít výhodného nájemce, a proto do roka a do dne znova skladiště prodává. K dodání dokončené vybrané nemovité věci dochází stále ještě v zákonem stanovené testovací době 24 měsíců od dokončení… Ovšem protože se již nejedná o první, ale druhé (případně další) dodání dokončené nemovité věci, není možná výluka (výjimka) z osvobození od daně podle § 56 odst. 1 ZDPH, takže prodej skladiště představuje pro firmu C plnění osvobozené od DPH bez nároku na odpočet daně (na rozdíl od právní úpravy před Novelou). Nicméně dodavatel C má právo volby dobrovolného zdanění, jak dále upřesníme.
Pamatujete si, od kdy se počítá citovaná časová podmínka zdanitelné výjimky z osvobození – uplynutí 23 celých kalendářních měsíců? Bylo to od konce kalendářního měsíce dokončení dané stavby/jednotky? Ne tak doslova. Mohly by totiž vznikat výkladové potíže, kdy přesně došlo k „dokončení“ jejich výstavby. Proto raději zákonodárci zvolili termín
který snad jednoznačně vymezuje právě odstavec 2:
„považuje se za dokončenou“,
„Vybraná nemovitá věc se pro účely daně z přidané hodnoty
považuje za dokončenou dnem:
a)
nabytí právní moci prvního kolaudačního rozhodnutí
, nebo
b)
splnění podmínek k trvalému užívání této nemovité věci, pokud se pro tuto nemovitou věc kolaudační rozhodnutí nevydává.“
Věcně jde o českou interpretaci kritéria
ve smyslu citovaného čl. 12 Směrnice o DPH. Vychází z úředního vidění světa, že přece není možno porušovat zákon, zde zákon stavební č. 283/2021 Sb. Takže když v § 230 stanovuje, že
„první obydlení“
„
je prostě vyloučeno např. rodinný dům nebo byt „obydlet“ před kolaudací; ačkoli se to běžně děje. A protože i s kolaudačním rozhodnutím se pojí vícero časů, je raději vyjasněno, že určující je nabytí právní moci prvního kolaudačního rozhodnutí, přičemž dle § 73 odst. 1 správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) platí, že:
Stavbu, která vyžaduje povolení, lze užívat jen na základě kolaudačního rozhodnutí…“,
„Nestanoví-li tento zákon jinak, je v právní moci rozhodnutí, které bylo oznámeno a proti kterému nelze podat odvolání“.
Jak bude v DPH posuzováno úředně povolené
a v § 237:
předčasné užívání a zkušební provoz
kolaudovaných staveb? Doufejme, že můžeme věřit stavebnímu zákonu, když uvádí v § 236:
„Před dokončením stavby může stavební úřad povolit předčasné užívání stavby…“,
„Zkušebním provozem se ověřuje funkčnost dokončené stavby“,
z čehož je zřejmé, kdy jde o dokončenou stavbu.Varianta b) se týká některých jednoduchých staveb (např. pro reklamní nebo zemědělské účely) dle § 230 odst. 2 stavebního zákona:
Tyto objekty lze stavebně-právně užívat ihned po dokončení, které stavebník pouze oznamuje stavebnímu úřadu, což ZDPH raději upřesňuje požadavkem „
„Kolaudační rozhodnutí nevyžadují jednoduché stavby s výjimkou
staveb uvedených v odstavci 1 písm. a) až c) a odstavci 2 písm. d) přílohy č. 2 k tomuto zákonu“.splnění podmínek k trvalému užívání“.
Praxe ukáže, zda nebude třeba vyjasnit metodickým pokynem nebo na Koordinačním výboru, o jaké (hlavní) podmínky jde.Kromě zkrácení podmínky časové – do 24 měsíců od dokončení – Novela přidala i druhou, která musí být splněna současně,
aby dodání vybrané nemovité věci
plátcem (jednající jako osoba povinná k dani v ČR a za úplatu)
bylo zdanitelné, a nikoli osvobozené od daně.
Udrželi jste ji v paměti? Musí jít o její
první dodání!
Máme tady další nový daňový termín, který legislativci raději speciálně definují v odstavci 3 komentovaného § 56 ZDPH, obzvláště proto, že rozhodně není intuitivní a kupodivu zahrnuje také druhé a další prodeje (dodání):
„Za první dodání dokončené vybrané nemovité věci se pro účely daně z přidané hodnoty považuje také první dodání této nemovité věci uskutečněné po:
a) dni nabytí právní moci kolaudačního rozhodnutí
po provedení změny, během níž došlo k podstatné změně
této nemovité věci, nebo dnem splnění podmínek k trvalému užívání této nemovité věci po provedení této změny, pokud se po jejím provedení kolaudační rozhodnutí nevydává;
to neplatí v případě, že:
1.
je kolaudační rozhodnutí vydáno jiné osobě než osobě, která tuto změnu provedla,
nebo2. podmínky k trvalému užívání této nemovité věci po provedení této změny splnila jiná osoba než osoba, která tuto změnu provedla, nebo dni,
kdy se změna probíhající na této nemovité věci stala podstatnou změnou,
pokud k dodání této nemovité věci dochází přede dne:1. nabytí právní moci kolaudačního rozhodnutí po provedení této změny, nebo
2. splnění podmínek k trvalému užívání této nemovité věci po provedení této změny, pokud se po jejím provedení kolaudační rozhodnutí nevydává.“
Článek 12 odst. 2 Směrnice o DPH; stručně připomeňme kontext:
„Členské státy musejí osvobodit od daně mj. dodání budov, ovšem kromě těch, které jsou uvedeny v čl. 12 odst. 1 písm. a), kde se, jak už víme, pojednává o „dodání budovy před jejím prvním obydlením…“. Přičemž členské státy mohou stanovit pravidla pro použití onoho kritéria podle odst. 1 písm. a) na přestavbu budov.“
Stručně řečeno,
podstatná změna startuje vždy nový časový test 2 let osvobození od DPH.
Dodání „podstatně změněné“ dokončené vybrané nemovité věci sice nemusí být první (např. daný objekt plátce nabyl koupí), ovšem pro účely DPH se považuje (opět) za dodání první = zdanitelné. Kvůli tomu končil výše citovaný odstavec 1 § 56 slovy:
„pro účely určení počátku této doby je rozhodná skutečnost, která nastala později“.
Co přesně se míní podstatnou změnou, upřesňuje odstavec 5 dtto, o němž za chvíli. Ale již nyní můžeme předeslat, že před dokončením prací a prodejem není možné jednoznačně posoudit, jde-li o „podstatnou změnu“, nebo ne.Zajímavé bude sledovat stanovisko finanční správy k variantě a) ohledně výjimek 1 a 2, podle kterých
se nepřihlíží k podstatné změně realizované ne-vlastníkem, typicky rekonstrukce nájemcem.
Je otázkou, zda výluka odpovídá právnímu rámci článku 2 odst. 2
Směrnice o DPH, kde se hovoří o „přestavbě budovy“
ve smyslu objektivní skutečnosti a těžko dovodit nějaký subjektivní aspekt; ostatně proč by mělo hrát roli, kdo změnu provedl, neřkuli financoval. Vrátíme-li se o kus výše, Soudní dvůr EU odůvodňoval zdanění pouze prvního dodání tím, že ta další mívají již pouze zanedbatelnou přidanou hodnotu. To ale rozhodně neplatí, když např. přízemnímu domku přibude patro – proč by mělo hrát roli, zda jej financoval vlastník, nebo nájemce?Nečekanou záludnost přináší druhá alternativa
fikce
prvního dodání kvůli podstatné změně nemovitosti výše pod písmenem b).
Novou 24měsíční lhůtu osvobození dodání vybrané nemovité věci od daně startuje i ještě probíhající, tj. nedokončená podstatná změna
(např. rekonstrukce), což zpřísňuje dosavadní podmínky. Je nutno uznat, že to omezí čistě daňově účelové protahování „nekonečných“ rekonstrukcí staveb před prodejem.Příklad 3
Podstatná změna startuje nový časový test osvobození
Účetní, s. r. o., před dvěma lety koupila kancelářskou budovu, což bylo první dodání této stavby. Firma se ale již rozrostla, proto si vyhlédla větší objekt a stávající kancelářskou budovu chce prodat. Aby zvýšila její tržní hodnotu, začala ji opravovat a modernizovat. Ale již krátce po zahájení prací se našel zájemce o koupi objektu, který si zahájené práce dokončí dle svých představ a případně také zkolauduje. Bude prodej osvobozen od DPH?
Záleží na tom… Jak upřesníme, o podstatnou změnu jde, pokud její skutečné náklady přesáhnou jistou část, procento prodejní ceny nemovitosti. U první nabídky ceny prodávajícího tyto její náklady limit nepřesáhly, takže mohlo jít o osvobozené plnění. Ovšem detailní obhlídka technika kupujícího odhalila skryté závady, pročež požadoval snížení ceny. Pak by ale již náklady rekonstrukce Účetní, s. r. o., přesáhly limitní poměr k prodejní ceně a jednalo by povinně o zdanitelné plnění, což by zvýšilo kupní cenu o 21 % DPH. Kupujícímu by se vyjednaná nižší smluvní cena (coby základu daně) kvůli „příplatku“ za DPH paradoxně prodražila – hlavně nemá-li nárok na plný odpočet daně. Strany by se tedy měly raději dohodnout na podlimitním kompromisu kupní ceny.
Stavební řízení u nás má řadu specifik, jako je nemožnost dotažení digitalizace, zdlouhavost a snížená odolnost korupci atd. Ovšem nijak výjimečný není § 235 odst. 5 stavebního zákona umožňující vydání kolaudačního rozhodnutí i pro část stavby, kterou lze užívat samostatně, pokud to neohrozí bezpečnost a zdraví osob, zvířat a životního prostředí. Aby v těchto případech nebyly pochybnosti, jestli je z hlediska DPH dodání takovéto ještě zcela nehotové vybrané nemovité věci považováno za dodání „dokončené stavby“, vyjasňuje to raději odstavec 4 § 56. Je proto jasné, že výhoda osvobození od daně se může týkat dodání pouze úplně dokončené nemovitosti:
„Vybraná nemovitá věc se pro účely daně z přidané hodnoty nepovažuje za dokončenou, byla-li dokončena pouze její část.“
Tipněte si, jak v tomto ohledu budou posuzovány prodeje rozsáhlého objektu (např. bytového domu) po dílčích jednotkách. Co když bude prodáván zkolaudovaný byt v ještě nezkolaudovaném bytovém domě? Důvodová zpráva k návrhu Novely to naštěstí vidí rozumně –
„dokončenost“ se posuzuje u předmětu daného prodeje (dodání).
Když plátce prodává již zkolaudovanou bytovou jednotku, jde o prodej dokončené nemovitosti a není podstatné, že ostatní byty nejsou dokončeny. Naopak prodej celého bytového domu, kde není zkolaudován pouze jeden problematický byt nebo nebytový prostor, bude zdanitelným dodáním nedokončené stavby.„Podstatná změna“ nemovitosti brání osvobození jejího prvního prodeje od DPH po dobu 2 let
od dokončení, resp. již během příslušných prací. Prodejní ceny nemovitých věcí málokdy nepřesáhnou milion Kč, takže „příplatek“ za DPH – 21 nebo 12 % – významně zatíží kupujícího, hlavně neplátce, ale dá zabrat cash flow i plátci s nárokem na odpočet daně. Novela konečně klíčový pojem vymezuje přímo v zákoně, a ne jako doposud v 70stránkové metodice finančního ředitelství, o níž jsme výše hovořili. Jak jsme předeslali v příkladu,
určující je poměr skutečných nákladů vlastníka objektu a dosažené prodejní ceny
bez daně – s oběma jsou potíže… U první hlavně, když stavební práce probíhají (zčásti) svépomocí, takže se mají ocenit na bází vlastních nákladů ode dne „D“, kdy byl záměr změny definitivně schválen, což je odborně náročné. A reálná prodejní cena je až do ukončení jednání nejistá, takže předem nelze jednoznačně říci, jestli si kupující připlatí za DPH:
„Podstatnou změnou dokončené vybrané nemovité věci se pro účely daně z přidané hodnoty rozumí změna dokončené vybrané nemovité věci, jejímž cílem je změna jejího využití nebo podmínek jejího obývání, pokud skutečné náklady vynaložené na tuto změnu bez daně osobou, která uskutečňuje bezprostředně následující dodání této nemovité věci, přesáhnou 30 % základu daně při tomto bezprostředně následujícím dodání.“
Diskutabilní je klíčový termín
změna nemovité věci
– podle Důvodové zprávy návrhu Novely má jít o stavební úpravy (nástavby, přístavby, rekonstrukce, modernizace a opravy) a účetně neurčité jsou i
skutečné náklady.
Zbytečná až kontraproduktivní je
druhá – kvalitativní podmínka cíle změny,
která musí být splněna současně s hodnotovou (poměr nákladů k prodejní ceně přes 30 %). Těžko věřit tomu, že překážkou osvobození budou pouze
změny využití nebo podmínek obývání dané nemovité věci.
Myslí se tím, že v praxi nejčastější důvod úprav a oprav před prodejem – zvýšení tržní ceny – nebude
relevantní?
Ono je to ale vlastně jedno, protože ať už český zákonodárce vymezil „podstatnou změnu“ jakkoli, v důsledku
bude rozhodující, půjde-li o „přestavbu“ ve smyslu judikatury Soudního dvora EU,
protože právě tento unijní pojem je napsán v článku 12 Směrnice o DPH. Připomeňme si jej:
„Členské státy mohou stanovit pravidla pro použití kritéria podle odst. 1 písm. a) (pozn.: tj. pro zdanění dodání před prvním obydlením) na přestavbu budov…“
. České pojetí „podstatné změny“ dle § 56 odst. 5 ZDPH je tedy vhodné doplnit prostudováním rozhodnutí Soudního dvora, zejména již zmíněné kauzy C-308/16
Kozuba Premium Selection.
Co se týká skutečně vynaložených nákladů na
relevantní
změnu, započítávají se do hodnotového testu pouze náklady aktuálního vlastníka, který bude předmětnou nemovitou věc prodávat. Nepřihlíží se tedy k hodnotě rekonstrukce započaté předešlým ani budoucím majitelem, ani nájemcem.Poslední tři odstavce osvobození podle § 56 „Dodání vybrané nemovité věci“ si již nebudeme citovat. Stručně uvádíme, že 7. odstavec vymezuje po Novele – bez věcné změny – již jen
4 druhy „vybraných nemovitých věcí“,
o čemž jsme pojednali výše. Kromě očekávaných
staveb
(pevně spojených se zemí) a
jednotek
zahrnuje i jeden typ pozemků, jeho dodání proto nepodléhá osvobození dle § 55a „Dodání pozemku“. Jde o
pozemek tvořící tzv. funkční celek se stavbou
pevně spojenou se zemí; definici najdeme po Novele v § 48 odst. 4 ZDPH. Ještě podivnější je poslední, čtvrtá kategorie –
právo stavby, jehož součástí je stavba pevně spojená se zemí.
Odstavec 6 upřesňuje poslední dva zmíněné „podivné“ zástupce vybraných nemovitých věcí. Pro zvýšení právní jistoty plátců k nim dodává, že
dvouletá lhůta pro osvobození od daně se počítá od dokončení „jejich“ stavby.
Tedy u pozemku je určující dokončení stavby, se kterou tvoří zmíněný funkční celek, a obdobně to platí při dodání práva stavby, kde záleží na dokončení stavby, která je jeho součástí.Závěrečný, prodloužený odstavec 8 především nadále
umožňuje plátci (dodavateli) změnit ze zákona od DPH osvobozené dodání vybrané nemovité věci na plnění zdanitelné.
Dobrovolné zdanění vypadá jako nesmyslný „případ pro psychiatra Chocholouška“, ale jak jsme v úvodu zmínili, může být ekonomicky výhodné. Důvodem je, že se jedná o méně příznivý typ
osvobození – bez nároku na odpočet daně
– neumožňující plátci odpočítat DPH ze zdanitelných vstupů (nákupů) použitých pouze za účelem tohoto dodání. A pokud by přijaté zdanitelné plnění použil i pro jiné účely (např. pro své zdanitelné výstupy), musel by složitě nárokovat částečný odpočet daně v krácené výši dle § 76 ZDPH. Paradoxně tak osvobozený prodej rodinného domku může mít pro spotřebitele vyšší cenovku než zdanitelná varianta. Příčinou je dvojí sazba DPH, zatímco stavební materiály plátce pořizuje se sazbou daně 21 %, jeho vlastní výstup – prodej rodinného domu – podléhá snížené sazbě 12 %, takže volba zdaněného prodeje stavby přináší teoreticky výhodu 9 %, nicméně v praxi vychází bilance méně radostně, protože „přidaná hodnota“ výstupu dané stavební firmy výrazně navýší hlavně mzdové náklady a zisk.Zachována zůstala i podmínka
souhlasu příjemce tohoto dodání s dobrovolným zdaněním, jde-li o plátce.
Důvodem je, že dodavatel
pak se na něj překlopí povinnost přiznat a zaplatit DPH,
jak stanovuje § 92d ZDPH.Novela rozšiřuje právo volby dodavatele změnit dodání vybraných nemovitostí z plnění osvobozeného na zdanitelné o
osoby neusazené v ČR, které u nás nejsou registrovány jako plátce ani do režimu pro malé podniky.
A mají-li být příjemci dobrovolně daněného dodání nemovitosti, je podmínkou jejich souhlas. Vyjmutí malého podniku (novinka roku 2025) je dáno jejich speciálním režimem osvobození všech plnění v § 50 ZDPH.