Pozemky se měří a zapisují do úředních knih jako tzv. parcely geometricky půdorysně promítnuté do roviny. Prodej nebo jiná dodání nezastavěného (holého) pozemku plátcem je obvykle osvobozen od DPH a bez nároku na odpočet daně u souvisejících vstupů. Dle očekávání je to však daleko složitější kvůli řadě podmínek a výjimek, kde dochází od července 2025 k úpravám příslušné právní úpravy zákona o DPH ve vazbě na legislativu EU a soudní judikaturu.
Změny osvobození od DPH při dodání pozemku
Ing.
Martin
Děrgel
Hlavní změny DPH u nemovitých věcí
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „
“) loni postihla jediná novela, která však stojí za to, přinesla totiž 460 změnových bodů, dvakrát více, než má daňový zákon paragrafů. Jednalo se o
zákon č. 461/2024 Sb., kterým se mění zákon o DPH… a některé další zákony
(dále jen
„Novela“
), zveřejněný den před vánočními svátky, který nabyl účinnosti převážně již týden nato. Nás ovšem bude zajímat jedna z mála výjimek, která si půl roku počkala na
účinnost 1. 7. 2025
.Šlo o celý balík změn týkajících se obecně nemovitých věcí včetně stavebních prací.
Mění se daňové definice stavby bytového a rodinného domu.
Nově je pro účely DPH klíčový způsob využití zapsaný v registru územní identifikace, adres a nemovitostí, což je veřejný seznam. Nezáleží na tom, zda příslušný zápis v registru souhlasí s pojmy stavebního zákona, co uvádí katastr nemovitostí, ani na skutečném využití. Jediná výjimka rozšiřující „rodinné domy“ souvisí se změnou stavebního zákona a najdeme ji v bodě 11 přechodných ustanovení Novely. U zatím neevidovaných nedokončených staveb se vychází z projektu nebo povolení. Došlo také k
úpravám tzv. staveb pro sociální bydlení zvýhodněných sníženou sazbou daně
, za které se považují i stavby se smíšeným účelem užívání, pokud převládá využití pro sociální bydlení – počítáno z podílu podlahových ploch prostor užívaných pro účely sociálního bydlení
versus
ostatní.Dodání staveb pro sociální bydlení podléhá
snížené sazbě daně
12 %, to zůstává a Novela doplňuje, že
to platí i pro nedokončená díla
. Nově se však
neuplatní u prací, jimiž se stavba pro (sociální) bydlení mění na jinou
(např. přestavba domova důchodců na hotel nebo na velké byty přes 120 m2). Opačné přestavby dále umožňují nižší sazbu, stejně tak stavební práce v nebytovém prostoru bytového domu (např. večerka v přízemí). Nově se
12 % týká i stavebních prací v jiné stavbě v rozsahu, v jakém jsou prováděny na části sloužící pouze k (sociálnímu) bydlení
, kde § 49 odst. 5 ZDPH stanoví postup určení základu daně u smíšených prací.Nejvýznamnější
změny
DPH nemovitých věcí nastaly u
podmínek osvobození jejich dodání od daně
bez nároku na odpočet daně. Dosavadní § 56
Dodání nemovité věci
se věcně rozpadl na
nový § 55a
, na nějž se dále zaměříme, a podstatně upravený § 56
Dodání pozemku
Dodání vybrané nemovité věci
cílící hlavně na dodání staveb, pozemků tvořících s nimi funkční celek a jednotek. Zůstávají osvobozeny holé pozemky
s dvěma výjimkami
– funkční celek se stavbou a
stavební pozemek
, přičemž se mění definice druhé výjimky. Důvodová zpráva sice mírní obavy developerů, když hovoří o zúžení definice, ale spíše tomu bude naopak.Dodání staveb a jednotek bylo dosud osvobozeno po 5 letech od 1. kolaudace,
obdobně po podstatné změně (tuto nově vymezuje ZDPH, přes 30 % prodejní ceny). Tato koncepce se mění ve dvou ohledech. Hlavně
se zkracuje časový test na 24 měsíců a u opakovaných dřívějších dodání – po dokončení nebo podstatné změně – je nově zdanitelné vždy pouze první
.5 podmínek pro 5 režimů DPH prodeje pozemku plátcem
Daň z přidané hodnoty je univerzální daní, které podléhají téměř všechny
obchodní transakce plátců této daně
. Omezíme se pouze na případy, kdy prodej – obecněji dodání – pozemku podléhá české DPH. Pro účely DPH jsou pozemky – obecně věci hmotné nemovité považovány za zboží a díky tomu v souladu s § 2 odst. 1 písm. a) ZDP je jejich
dodání předmětem české DPH
, je-li splněno všech 5 podmínek:1.
dodání zboží:
–
Podle § 13 ZDPH jde především o smluvní
převod práva nakládat se zbožím jako vlastník
, typicky kupní smlouvou. Za povšimnutí stojí,
že pro účely DPH není nutný převod samotného vlastnického práva
. Dále může jít o nesmluvní (nechtěný) převod rozhodnutím úřadu, např. při exekuci. A
právní fikce
považuje za dodání
i přenechání
zboží – tj. pozemku, stavby, bytu –
k užití na základě typické smlouvy o finančním leasingu
, pokud je ujednán pozdější převod vlastnického práva na uživatele.2.
za úplatu:
–
Úplatu vymezuje § 4 odst. 1 písm. a) ZDPH od roku 2025 mírně nově jako
peněžité nebo nepeněžité protiplnění poskytnuté v přímé souvislosti s plněním
, včetně
dotace
přímo vázané k ceně plnění.–
Ovšem i některé bezúplatná dodání se považují za úplatná. Tuto další nástrahu najdeme v § 13 odst. 4 ZDPH. Například jde o darování a jiná použití zboží pro účely nesouvisející s ekonomickou činností daného plátce anebo nepeněžité vklady – pokud byl u majetku nebo jeho části uplatněn odpočet daně.
3.
osobou povinnou k dani:
–
Další obsáhlý pojem definovaný v § 5 ZDPH. Ve stručnosti jde o osobu, příp. skupinu, která samostatně
uskutečňuje ekonomickou činnost
, do níž spadá zejména podnikání, ale i dlouhodobý nájem za účelem získávání pravidelného příjmu (často se mylně traduje, že musí jít o ziskovou činnost, nemusí. Nejvíce trápení s touto podmínkou je u veřejnoprávních subjektů (např. obce), které se při správě věcí veřejných nepovažují za osobu povinnou k dani, s výjimkou plnění uvedených v Příloze č. 1 k ZDPH.4.
která jedná jako taková:
–
Nenápadná podmínka, která může být zcela zásadní, jak upřesníme v další části příspěvku. V praxi je to třeba
hlídat zejména u plátců z řad fyzických osob
(OSVČ a pronajímatelů), které právě při prodeji nemovitostí často nejednají jako osoby povinné k dani, ale v roli běžných občanů, tj. mimo systém DPH.5.
s místem plnění v tuzemsku:
–
V případě dodání pozemku (nemovité věci) je to jednoznačné, podle § 7 odst. 9 ZDPH jde totiž o místo,
kde se daná nemovitá věc nachází;
u práva stavby, kde se nachází pozemek zatížený tímto právem.Pokud prodej (dodání) pozemku všech 5 podmínek splní, podléhá naší DPH. Obvykle jde o
zdanitelné plnění
, které bude zatíženo daní, ale jakou ze dvou sazeb? Nicméně u pozemků jde velmi často o plnění od daně osvobozené, kde na rozdíl od daní z příjmů rozlišujeme
dva typy osvobození
– s nárokem na odpočet daně a bez této výsady. Suma sumárum může dodání pozemku plátcem patřit do pěti režimů DPH (tučně) z možných šesti.|
Prodej pozemku není předmětem DPH
|
Prodej pozemku je předmětem DPH
|
||||
|
bez odpočtu daně
|
s odpočtem
|
zdanitelné plnění
|
osvobozené plnění
|
||
|
1. louka u horské chaty k rekreaci zaměstnanců
|
2. jde-li o prodej (části) závodu
|
21 %
|
12 %
|
bez odpočtu
|
s odpočtem
|
|
3. stavební pozemek
|
4. zahrada u rodinné vily
|
5. pole, louka, les … bez staveb
|
nemůže nastat u prodeje pozemku
|
||
Obvykle je prodej pozemku plátcem předmětem DPH, jenže…
V souladu s názvem článku se zaměříme na 5. variantu osvobozenou od daně, ale věnujme pár řádků čtyřem zbylým scénářům. Daň z přidané hodnoty je univerzální daní spotřebního typu a
základním pravidlem
je, že předmětem DPH je každý prodej (dodání) pozemku plátcem
. Což předpokládá splnění všech pěti výše uvedených podmínek včetně té, že jej uskutečňuje osoba povinná k dani (podnikatel), která přitom jedná jako taková.Systém DPH je spletitý, takže se lehce stane, že při zaměření na detail ztratíme ze zřetele širší kontext. Jde o to, že
prodej pozemku plátcem nemusí být vůbec předmětem DPH
. Nemíníme tím triviální případ, kdy OSVČ (plátce) prodá zděděnou zahrádku, kde si hospodařila babička. Podobně mimo DPH se může ocitnout pozemek sloužící plátci pro ekonomickou činnost ve smyslu § 5 ZDPH, tj. zejména pro jeho podnikání a nájem. Podrobně se tématem zabýval
Koordinační výbor
, což jsou osvědčená a uznávaná jednání daňových poradců se zástupci finanční správy. Jednalo se o
příspěvek č. 568/09.09.20
Uplatnění DPH při prodeji majetku plátcem,
poměrně obsáhlý odborný text je volně dostupný na webu Finanční správy ČR.Základní právní východisko předkladatelů příspěvku vyplynulo z verdiktů Soudního dvora EU (zejména kauzy C-180/10 Slaby, bod 36, C-291/92 Armbrecht, bod 18, C-77/01 EDM, body 60-62) a znělo následovně:
Osoba povinná k dani může při prodeji majetku jednat jak v postavení osoby povinné k dani, tak i běžného vlastníka (tj. osoby nepovinné k dani), který se majetku prostě zbavuje prodejem. V posledně jmenovaném případě pak prodej není uskutečněn v rámci ekonomické činnosti a není předmětem daně.
Obchodním majetkem dle § 4 odst. 4 písm. b) ZDPH jsou majetkové hodnoty splňující dvě podmínky: 1. slouží osobě povinné k dani a 2.
jsou touto osobou určeny
k uskutečňování ekonomické činnosti. Prodej neobchodního majetku plátcem není předmětem daně, i když jej používal k ekonomické činnosti. Prodávající totiž v transakci nejedná v postavení osoby povinné k dani, viz podmínku předmětu daně výše. Prodej se děje v rámci řízení a správy neobchodního majetku; blíže např. v rozsudku Soudního dvora EU C-331/14 Petar Kezić:„Podnikatel-plátce má např. horskou chatu, kterou nezahrne do obchodního majetku pro účely DPH. Při jejím pořízení, technickém zhodnocení a opravách neuplatnil nárok na odpočet daně na vstupu, protože se nepovažoval ve vztahu k těmto transakcím za osobu povinnou k dani. Objekt využívá pro bezúplatnou rekreaci svých zaměstnanců. Prodej chaty nebude předmětem daně, prodávající totiž nejedná jako osoba povinná k dani.“
Je tu ovšem jistá záludnost, i když danou věc plátce neměl v obchodním majetku, přesto může být její prodej předmětem DPH, pokud transakce v širším kontextu vykazuje znaky typické pro podnikání: „
podniká-li prodávající při transakci aktivní kroky, které využívají běžní obchodníci, považuje se prodej za uskutečněný v rámci ekonomické činnosti
“. Například zasíťování pozemku, využití nástrojů marketingu, případně rekonstrukce.Spravedlivým důsledkem toho, že prodej např. pozemku není předmětem DPH, je, že plátce nemá nárok na odpočet DPH u souvisejících vstupů.
Existuje ale výjimka, kdy přesto odpočet daně uplatnit lze. Když jde o součást pozbytí (prodej či jiné dodání) obchodního závodu nebo samostatné organizační složky.
Tyto transakce jsou
a priori
vyloučeny z předmětu DPH v § 13 odst. 7 písm. a), § 14 odst. 5 písm. a) ZDPH. Je však speciálně zabráněno tomu, aby se daný majetek – prakticky nezatížený DPH – dostal k neplátci. Pokud nabyvatel (části) závodu – včetně daného pozemku – plátce nebyl, pak se jím totiž stává nabytím (části) závodu od plátce, jak stanovuje § 6b odst. 1 písm. b) ZDPH, bez ohledu na jeho obrat. Pak ale není důvod bránit odpočtu DPH u zdanitelných vstupů souvisejících s daným pozemkem, resp. závodem. V souladu s unijní judikaturou nejde jen o závod, ale obecně o převod souhrnu majetku nebo jeho části, např. i prodej jedné nemovité věci s nájemcem.Normální je prodej (dodání) pozemku plátcem zdanit
Tím jsme se vypořádali s divnými prodeji (dodáními) pozemků plátcem, které nebyly předmětem DPH. Všechna ostatní dodání pozemku plátcem proto již jsou předmětem této univerzální daně. Přičemž normálním, předvídatelným důsledkem, a tím pádem i
základním pravidlem
by mělo být, že
podléhají DPH na výstupu
coby tzv. zdanitelné plnění. Komplikací ČR jsou (naštěstí už jen)
dvě sazby daně: základní 21 % a snížená 12 %
. Snížená je výjimkou z normální základní sazby, proto musí být v souladu se soudní judikaturou vykládána spíš rezervovaně, omezeně a úzce, není radno výkladově rozšiřovat (zmírňovat) zákonné podmínky pro uplatnění této daňové výhody. Předmětu našeho zájmu se týká jediná takováto výjimka dle § 49 odst. 3 písm. a), b) ZDPH:–
„Snížená sazba daně se uplatní u dodání a) stavby pro sociální bydlení, a to i pokud není dokončená, b) pozemku, jehož součástí není jiná stavba než stavba pro sociální bydlení, a to i pokud není dokončená…“
Záměrně jsme citovali i písmeno a), které má nepřímo také co do činění s pozemky. Podle § 48a odst. 4 ZDPH se totiž za sazbově zvýhodněnou stavbu pro sociální bydlení – hlavně bytové domy s byty do 120 m2 a rodinné domy do 350 m2 – považuje
i jiná stavba na pozemku tvořícím tzv. funkční celek s oním sociálním bytovým/rodinným domem
. Může jít o nejrůznější příslušenství domů, např. garáže, kůlny, altánky, skleníky, chodníky, parkovací plochy, bazény, studny, čističky atd. Co se míní pozemkem tvořícím funkční celek s onou hlavní stavbou pro sociální bydlení, se dozvíme v § 48 odst. 4 ZDPH:
„…pozemek, který slouží k provozu stavby pevně spojené se zemí nebo slouží k plnění její funkce, anebo který je využíván spolu s takovou stavbou…
“.Příklad 1
Funkční celek se zdaňuje jako související stavba
Developer (plátce) koupil velký pozemek, který rozdělil na 3 parcely: na první postavil rodinný dům (do 350 m2), druhým je zahrada určená pro zájemce o dům a třetí prodá sousedící firmě za účelem parkování aut.
Prodej zahradní parcely bude mít stejný daňový režim jako prodej parcely s domkem, pro jehož využití je předurčena. Zahrada totiž s domkem tvoří „funkční celek“, neboť je zjevná funkční souvislost s jeho provozem a užíváním coby jednoho hospodářského celku. Pokud tedy bude prodej domku, resp. jeho parcely podléhat snížené sazbě daně 12 %, pak se stejně zdaní i parcela s jeho zahradou. A jestliže prodej rodinného domku, samozřejmě právně včetně 1. parcely, splní podmínky osvobození od daně, bude osvobozen i prodej zahrady.
Ovšem odprodej 3. parcely určené jako budoucí parkoviště firmy v sousedství již nebude představovat funkční celek s její budovou provozovny umístěné na jiné (čtvrté) parcele. Při posuzování podmínek
funkčního celku
je totiž nutno sledovat objektivní stav dané parcely v okamžiku dodání, přičemž k datu prodeje této 3. parcely developera nebyly splněny obě definiční podmínky, tj. že před dodáním sloužila a bude i nadále využívána k provozu příslušné provozovny sousedící firmy; že se až posléze stane tímto funkčním celkem, není podstatné.V praxi působí nemalé výkladové potíže střet dvou věcně obdobných právních institutů:
funkční celek
versus
vedlejší plnění
, přičemž nejen plátci v tom plavou, zmatek v pojmech, resp. jejich odlišení a uplatnění mívají rovněž správci daně a správní (krajské) soudy. Jak vyplývá z
rozsudku Nejvyššího správního soudu
se sp. zn.
7 Afs 374/2021-36
, www.nssoud.cz, který vyhověl plátci a pro nepřezkoumatelnost zrušil doměřenou DPH. Příslovečným kamenem úrazu bylo právě matoucí směšování zmíněných daňových institutů. Hlavní rozdíl mezi nimi spočívá v tom,
že funkční celek představuje samostatné plnění, zatímco vedlejší plnění ne
, protože pasivně musí sledovat právní (tedy i daňový) osud určujícího hlavního plnění; více v onom rozsudku.Prodej pozemku plátcem – obvykle osvobozen od DPH
V principu funguje DPH u plátce tak, že přiznává DPH u svých prodejů (výstupů), od níž si odčítá DPH ze svých zdaněných nákupů (vstupů) od jiných plátců. Takže v důsledku odvede do státní kasy jen DPH ze své přidané hodnoty coby rozdílu prodejních a nákupních cen za celé zdaňovací období (měsíc, čtvrtletí). Jenže jak tomu v daních bývá, prostý systém komplikují výjimky, zvláštní pravidla a postupy, zejména u nemovitých věcí včetně pozemků. U jejich prodejů – obecně dodání totiž v praxi převažuje zdánlivě výhodné
osvobození od DPH
. Ovšem výhodu nezatížení prodejní ceny pozemku daní ocení hlavně kupující neplátci. Nejsme na poli daní z příjmů, u nichž je osvobození prakticky vždy výhodné, ale v DPH, kde prodávajícího plátce moc nepotěší. Jedná se totiž o nemilý, druhý typ osvobození od daně, a sice
bez nároku na odpočet DPH na vstupu
(ze samotné zdanitelné koupě pozemku i souvisejících přijatých zdanitelných plnění za právní pomoc nebo zprostředkování).Jak už zaznělo, u DPH je
normální
uskutečněné plnění – např. dodání zboží, třeba pozemku – zdanit. Takže jeho nezdanění, v tomto případě díky
osvobození od daně
(byť nemilého, tj. bez odpočtu) –
je výjimkou
, kterou je nutno v souladu se soudní judikaturou vykládat
a priori
spíše rezervovaně, omezeně, úzce. Což naráží na obecnou legislativní potíž s DPH. Nejde o čistě českou daň plně pod naší kontrolou. Stěžejním kodexem je Směrnice Rady 2006/112/ES, o společném systému DPH, v konsolidovaném znění po spoustě novelizací (dále jen
„Směrnice“
). Ohledně výjimky osvobozující dodání pozemků proto musíme začít právě tam, jestli nám byla nařízena, resp. zda je povolena; hlavní je čl. 135 odst. 1 písm. j) a k) Směrnice:–
„
Členské státy osvobodí od daně
tato plnění: …a)
j)
dodání budovy nebo její části a pozemku k ní přiléhajícího kromě těch, které jsou uvedeny v čl. 12 odst. 1 písm. a)
(pozn.: odkaz se týká dodání budovy či její části před prvním obydlením a přilehlého pozemku);b)
k)
dodání nezastavěného pozemku, kromě stavebního pozemku
ve smyslu čl. 12 odst. 1 písm. b);…“V posledním odkazu se ale definici stavebního pozemku nedočteme, je až v čl. 12 odst. 3 Směrnice:
–
„… jakýkoliv neupravený nebo upravený pozemek, který jako stavební pozemek vymezují členské státy“.
Mimochodem co se vlastně v DPH rozumí pozemkem? Ať jste zastánci kulaté, nebo ploché planety, asi se shodneme, že jde o část zemského povrchu. Přesnou definici nenajdeme v zákoně o DPH, takže logicky sáhneme po věcně nejbližším katastrálním zákoně č. 256/2013 Sb., dle jehož § 2 písm. a) je: „…
Je ale třeba varovat před vychytralým, čistě daňově účelovým rozdělením prodávaného pozemku na více parcel, viz příklad.
pozemkem část zemského povrchu oddělená od sousedních částí hranicí územní jednotky nebo hranicí katastrálního území, hranicí vlastnickou, …, hranicí druhů pozemků, popřípadě rozhraním způsobu využití pozemků
“. To má ale dvě úskalí. Takto vymezená část povrchu planety nemůže být předmětem prodeje (dodání). Proč? V našich právních podmínkách totiž lze převést pouze parcelu, jejíž definici uvádí další písmeno b) dtto: „
parcelou pozemek, který je geometricky a polohově určen, zobrazen v katastrální mapě a označen parcelním číslem“.
Příklad 2
Co se v DPH rozumí pozemkem podle soudů
Podle kasačního rozsudku Nejvyššího správního soudu čj. 9 Afs 253/2018-36 (volně zpracováno):
Pozemek ve smyslu zákona o DPH nelze ztotožnit s parcelou, je třeba jím rozumět část zemského povrchu oddělenou vlastnickými hranicemi, jelikož parcela je pouze druhem pozemku. Stěžovatelka proto dodala jediný pozemek sestávající ze dvou parcel – nesplňující podmínky osvobození od DPH. Nešlo o prodej dvou pozemků (parcel): jedné zdanitelné kvůli stavbě na něm umístěné a druhé holé, osvobozené od DPH.
Jádrem sporu je, zda lze holou parcelu podřadit pod pojem pozemek, na kterém není zřízena stavba. Krajský soud vyšel z toho, že osvobozen může být pouze pozemek, tím však není parcela, nýbrž část zemského povrchu oddělená vlastnickými hranicemi. Pozemek sestává z nezastavěné základní a zastavěné technické parcely, jde tedy v úhrnu o zastavěný pozemek, který není od daně osvobozen. Předmětem dodání byl pozemek sestávající ze dvou parcel (základní a technické), nikoli dvě dílčí plnění, jednalo se o jediné neoddělitelné hospodářské plnění. Rozdělení dodání pozemku na dodání základní a technické parcely by bylo nejen umělé a násilné, ale měnilo by i hospodářskou podstatu dodaného plnění. Na to proto pozor při prodeji více parcel.
Vážnější je druhý důvod. Česká definice pozemku, případně parcely dle našeho katastrálního zákona, je totiž ryze českým pojetím, které nemusí platit jinde v EU, přičemž pozemek je z hlediska DPH unijní pojem, který musí platit jednotně v celé EU. Takovouto harmonizovanou unijní definici přitom nenajdeme v sáhodlouhé Směrnici, ale až v jejím prováděcím nařízení Rady (EU) č. 282/2011, čl. 13b písm. a):
„…
se za ‚nemovitost‘ považuje a) každá určitá část země na povrchu nebo pod ním, k nimž lze založit vlastnické právo a držbu“.
Jak se měnily podmínky osvobození dodání pozemku
Jak výše zaznělo, Směrnice stanovuje, že
(pozn.: tedy musí osvobodit)
„členské státy osvobodí od daně
…
Takto omezené národní svobody naši zákonodárci plně využili a v § 56 ZDPH nazvaném příhodně „Dodání nemovité věci“ stanovili pravidla provázející dodání nemovité věci, z nichž se omezíme pouze na samotný (holý, nezastavěný) pozemek. Daňové matadory ani nováčky nepřekvapí, že v proudu času ustanovení podlehlo mnoha legislativním úpravám. Prolétneme
dodání nezastavěného pozemku kromě stavebního pozemku, který si může definovat příslušný členský stát“.
vývoj právní úpravy § 56 ZDPH týkající se speciálně dodání pozemků.
Jak to v květnu 2004 začalo (změny jsou tučně):–
„
(3) Převod pozemků, včetně finančního pronájmu, je osvobozen od daně, s výjimkou převodu stavebních pozemků. Stavebním pozemkem se pro účely tohoto zákona rozumí nezastavěný pozemek, na kterém může být podle stavebního povolení provedena stavba spojená se zemí pevným základem. Nezastavěným pozemkem se rozumí pozemek, na kterém není stavba jako věc.
“Od roku 2009 ve vazbě na nový stavební zákon přibyla varianta
ohlášené stavby
a vypadla specialita finančního leasingu, který totiž pro DPH přestal být
poskytnutím služby
a právní fikcí se stal
dodáním zboží
.–
„(2) Převod pozemků, včetně finančního pronájmu, je osvobozen od daně, s výjimkou převodu stavebních pozemků. Stavebním pozemkem se pro účely tohoto zákona rozumí nezastavěný pozemek, na kterém může být podle stavebního povolení
nebo udělení souhlasu s provedením ohlášené stavby
provedena stavba spojená se zemí pevným základem. Nezastavěným pozemkem se rozumí pozemek, na kterém není stavba jako věc.“Větší úprava nastala od roku 2014, správně tipujete, že zejména kvůli novému občanskému zákoníku:
„(2)
Od daně je osvobozeno dodání vybrané nemovité věci, která:
a)
je pozemkem, na kterém není zřízena stavba spojená se zemí pevným základem nebo inženýrská síť, a
b)
není pozemkem, na kterém může být podle stavebního povolení nebo udělení souhlasu s provedením ohlášené stavby provedena stavba.“
Od roku 2016 další (38.) novela pravidla osvobození prodeje (dodání) pozemků opět změnila, tentokrát šlo především o zavedení hodně komplikovaného vymezení
a priori
vždy zdanitelného stavebního pozemku:„(1) Od daně je osvobozeno dodání
pozemku, který:
a)
netvoří funkční celek se stavbou pevně spojenou se zemí a
b)
není stavebním pozemkem.
(2) Stavebním pozemkem se pro účely zákona o dani z přidané hodnoty rozumí pozemek, na kterém:
a)
má být zhotovena stavba pevně spojená se zemí a
1.
který je nebo byl předmětem stavebních prací nebo správních úkonů za účelem zhotovení této stavby, nebo
2.
v jehož okolí jsou prováděny nebo byly provedeny stavební práce za účelem zhotovení této stavby, nebo
b)
může být podle stavebního povolení nebo udělení souhlasu s provedením ohlášené stavby podle stavebního zákona zhotovena stavba pevně spojená se zemí.“
Od roku 2018 byla ve vazbě na změny stavebního zákona jen do odst. 2 písm. b) za stavební povolení doplněna možnost (nebo) „
“. A historické okénko jde do finále, s příchodem dalšího nového stavebního zákona se od roku 2024 drobně upravily podmínky vždy zdanitelného stavebního pozemku vyloučeného z osvobození od DPH v písm. b);
společného povolení, kterým se stavba umisťuje a povoluje
znění platné do 31. 12. 2024
:(1) Od daně je osvobozeno dodání pozemku, který:
a)
netvoří funkční celek se stavbou pevně spojenou se zemí a
b)
není stavebním pozemkem.
(2) Stavebním pozemkem se pro účely zákona o dani z přidané hodnoty rozumí pozemek, na kterém:
a)
má být zhotovena stavba pevně spojená se zemí a
1.
který je nebo byl předmětem stavebních prací nebo správních úkonů za účelem zhotovení této stavby, nebo
2.
v jehož okolí jsou prováděny nebo byly provedeny stavební práce za účelem zhotovení této stavby, nebo
b)
Ještě dodejme, že speciální odstavec § 56 ZDPH trvale umožňoval prodávajícímu (dodávajícímu) plátci rozhodnout, že při dodání pozemku – které je dle citovaných pravidel
a priori
od daně osvobozeno – může dobrovolně uplatnit daň, čímž jej promění na zdanitelné plnění, a tím pádem se vyhne nemilé ztrátě nároku na odpočet DPH u souvisejících vstupů a rovněž nemusí příp. řešit úpravu (snížení) původně uplatněného odpočtu daně z pořízení daného pozemku coby dlouhodobého majetku ve smyslu § 78 a násl. ZDPH. Je-li ovšem příjemcem (kupcem) také plátce, potřebuje k volbě dobrovolného zdanění dodání pozemku jeho souhlas, jelikož to bude právě nebohý příjemce takto zdaněného dodání pozemku, na koho se překlopí povinnost přiznat tuto DPH podle § 92d ZDPH.Potíže s výkladem vždy daněného „stavebního pozemku“
Do konce roku 2024 tedy platilo, že od DPH bylo osvobozeno – bez nároku na odpočet daně – dodání holého pozemku, který netvoří funkční celek se stavbou a není tzv. stavebním pozemkem. Definici funkčního celku se stavbou jsme již uvedli, stejně tak i jeho hlavní problém – nejednoznačné odlišení tohoto samostatného plnění od institutu tzv. vedlejšího, a tedy nesamostatného plnění, který demonstrovala výše citovaná soudnička. Rovněž druhou výjimku z osvobozeného dodání holého pozemku – stavební pozemek – provázejí komplikace. A můžeme předeslat, že pokus o jejich zjednodušení byl hlavním důvodem dílčí novelizace od léta 2025.
Směrnice nařizuje vždy zdanit
“ nelze brát úzce ve smyslu stavebních předpisů, tedy že je již zcela jasno v tom, o jakou konkrétní stavbu půjde. V tomto ohledu je nechvalně proslulý a hodně citovaný
stavební pozemek
, ovšem členské státy si pojem mají samy definovat, přičemž musejí respektovat účel a cíl sledovaný článkem 135 odst. 1 písm. k) Směrnice –
osvobodit pouze dodání nezastavěných pozemků, které nejsou určeny k zástavbě
. Proto citovaná definice složitě a pro praxi žel velmi mlhavě posuzuje, zda je daný pozemek v okamžiku dodání určen k zástavbě. Definiční podmínku
„má být zhotovena stavba…
rozsudek Soudního dvora EU ve věci C-543/11 Woningstichting Maasdriel, který řešil
(nebyla na něm umístěna stavba pevně spojená se zemí ke dni převodu pozemku), jelikož prodávající v souladu se smlouvou stávající budovu odstranil. Tím by se mohlo zdát, že pozemek je holý, a převod by tak měl být osvobozen od DPH. Podle soudu však bylo patrné, že úmyslem obou stran podpořeným i konáním prodávajícího byl převod pozemku určeného k zástavbě,
status
pozemku prodaného sice jako nezastavěnýproto i takový prodej prázdného pozemku je zdanitelným plněním
. Další související nástrahou je
širší pojetí podmínky stavebního pozemku ohledně „správních úkonů za účelem zhotovení stavby“
. Vypadá to, že je splněna již vydáním územního plánu města/obce, podle kterého je pozemek určen k zástavbě, i když prozatím (pochopitelně) kupující ani neví, zda a jak konkrétně této možnosti využije.Příklad 3
Územní plán obce může zhatit osvobození prodeje holého pozemku od DPH
Zdůrazněme, že jsme stále před letošní novelizací podmínek osvobození dodání pozemků, a přesto padl verdikt daňového sporu o prodeji holého pozemku. Stručně přiblížíme
rozsudek Nejvyššího správního soudu
(dále jen
„NSS“
)
ze dne 29. 8. 2024, sp. zn. 10 Afs 206/2023-44,
www.nssoud.cz, který zamítl kasační stížnost plátce.–
Společnost s ručením omezeným v roli plátce prodala nezastavěný pozemek jako plnění osvobozené od DPH podle § 56 odst. 1 ZDPH, s čímž nesouhlasil finanční úřad, podle něhož šlo o zdanitelný stavební pozemek, a firmě doměřil DPH. Odvolání ani žaloba plátci nepomohly, byly zamítnuty, a proto se zkusil bránit kasační stížností k NSS.
–
Podle plátce byly splněny podmínky osvobození od daně a nejde o stavební pozemek z důvodu, že na něm má být zhotovena stavba a pozemek byl předmětem stavebních prací nebo správních úkonů za účelem výstavby. Stěžovatel se domníval, že by to vyžadovalo, aby již k datu prodeje pozemku byly identifikovány konkrétní stavební práce a/nebo správní úkon vydaný za účelem zhotovení konkrétní stavby. Podle jeho názoru přece logicky nemůže stačit zcela obecný územní plán stanovující pouze základní koncepce rozvoje území obce.
–
Správce daně argumentoval, že osvobození od daně je výjimkou, proto je namístě
restriktivní
výklad. Tomu, že jde o stavební pozemek ve smyslu ZDPH, svědčí řada okolností plátci známých již při jeho prodeji, nejen onen územní plán obce, podle kterého se pozemek nachází v ploše bydlení venkovského charakteru; čemuž odpovídaly i novostavby v okolí. Krátce po prodeji pozemku kupující požádal o územní rozhodnutí a stavební povolení a za rok stavební úřad rozhodl o umístění nové stavby, která byla dokončena za dva roky.–
Dle NSS česká právní úprava osvobození prodeje pozemku musí být vykládána v souladu s cíli čl. 135 a 12 Směrnice, jak judikoval Soudní dvůr ve věci C-543/11:
„osvobodit pouze dodání nezastavěných pozemků, které nejsou určeny k zástavbě“.
Stavební pozemek je potřeba vykládat restriktivně a zohlednit okolnosti související včetně úmyslu smluvních stran. Podle NSS územní plán plní roli správního úkonu předvídaného v § 56 odst. 2 písm. a) bod 1 ZDPH. Má-li být za stavební považován pozemek, s jehož zastavěním územní plán dosud nepočítá, je logické, aby za takovýto byl považován pozemek, s jehož zastavěním již územní plán sám o sobě počítá. Přitom není nezbytné, aby správní úkon stanovil podmínky zhotovení konkrétních staveb.Nové podmínky osvobození dodání pozemku od daně
Avizovaná novela – zákon č. 461/2024 Sb. – přinesla
s účinností od 1. 7. 2025
balík změn DPH u věcí nemovitých, z nichž nás zajímá úprava podmínek
osvobození od DPH
dodání pozemku. Pro zpřehlednění bylo vyčleněno z § 56 ZDPH
„Dodání nemovité věci“
do samostatného, nového
§ 55a ZDPH „Dodání pozemku“
. To podstatné ovšem zůstává, stále jde o nemilý typ osvobození – bez nároku na odpočet daně a nezměnily se ani
dvě výjimky, na které se nevztahuje
. První je pozemek á la
funkční celek se stavbou
, kde je ve hře případně sesterský typ osvobození v § 56 ZDPH „Dodání vybrané nemovité věci“, který sice přišel o pozemky, přesto je delší než dřív.
Druhá výluka se týká tzv. stavebních pozemků.
Takže se vlastně věcně nic nezměnilo? Změnilo. Hlavně vymezení stavebního pozemku, za který nemůže Směrnice, ale vývoj judikatury Soudního dvora EU. Projděme si postupně
čtyři odstavce § 55a ZDPH „Dodání pozemku“:
1. „Od daně je osvobozeno dodání pozemku, který:
a.
netvoří funkční celek se stavbou pevně spojenou se zemí a.
b.
není stavebním pozemkem.“.
První výluku snad nebylo třeba uvádět, protože je pak dále v § 56 odst. 7 písm. c) ZDPH zařazena mezi „vybrané nemovité věci“, jejichž osvobození speciálně, tedy právně silněji, přednostně upravuje § 56 ZDPH. Nejde věcně o nic nového, tak jen dodejme
související přechodné ustanovení
(článek II, body 9 a 10 Novely). Pamatuje na situace, kdy plátce dodává pozemek počínaje červencem 2025, dle nových daňových podmínek, ale úplatu nebo její část (dostatečně určitou) obdržel už dříve, kdy platil jiný daňový režim. Jednoduše řečeno,
záloha (úplata před dodáním) byla osvobozena od DPH, ale dodání pozemku je zdanitelné plnění, anebo naopak
. V těchto případech se postupuje obdobně jako u zdaněných záloh
versus
doplatků podle § 37a ZDPH. Plátce se nebude vracet do minulosti a opravovat původní daňový režim, bude řešit pouze aktuálně vzniklý rozdíl základů daně, přičemž u kladného (doplatek) uplatní novou právní úpravu, u záporného (přeplatek) tu původní. Podobně je tomu při vracení části záloh (úplata) zaplacených před změnou daňového režimu dodání pozemku.2. „Stavebním pozemkem se pro účely daně z přidané hodnoty rozumí pozemek:
a.
na kterém lze na základě územně plánovací dokumentace vydané obcí, vymezení zastavěného území nebo rozhodnutí stavebního úřadu podle stavebního zákona umístit stavbu pevně spojenou se zemí; to neplatí, pokud je zřejmé, že na pozemek nelze takovou stavbu umístit nebo je to vysoce nepravděpodobné, nebo.
b.
na kterém nebo v jehož okolí byly nebo jsou prováděny stavební nebo obdobné práce za účelem budoucího umístění stavby pevně spojené se zemí na tomto pozemku.“.
S prodejem (dodáním) nezastavěných pozemků byla a holt i nadále bude v praxi potíž. Důvodem je přílišná volnost Směrnice „
jakýkoliv… pozemek, který jako stavební vymezují členské státy
“, kterou moc neomezuje ani
judikatura
Soudního dvora „č
lenské státy musí respektovat účel…, kterýžto má za cíl osvobodit od DPH pouze dodání nezastavěných pozemků, které nejsou určeny k zástavbě“.
Pochvalme aspoň za to, že oproti dosavadní definici (citováno o dvě strany výše)
jsou jednoznačně vymezeny konkrétní správní úkony činící z pozemku pro účely DPH vždy zdaněný stavební:
územně plánovací dokumentace obce (územní plán, regulační plán), vymezení zastavěného území (pokud obec územně plánovací dokumentaci nevydala) nebo rozhodnutí stavebního úřadu podle stavebního zákona č. 283/2021 Sb., o umístění stavby.Potvrzuje se soudní praxe – viz soudnička výše – že pozemek je stavebním, i když předmětem úkonů územního plánování není zhotovení konkrétní stavby, ale
pouhá možnost budoucího umístění stavby, stručně řečeno zastavitelnost pozemku
. Výjimkou jsou situace, kdy z objektivních okolností pozemek reálně nelze zastavět stavbou pevně spojenou se zemí nebo je to vysoce nepravděpodobné. Přesto může být stavebním, budou-li naplněny důvody písmene b) dtto, které značí, že pozemek je i z objektivního hlediska zastavitelný.Podle Důvodové zprávy návrhu Novely
Tomu se říká „přání otcem myšlenky“, zde je to spíše naopak. Definičním znakem stavebního pozemku je mj. právě i záměr smluvních stran pozemek zastavět, a pokud je objektivně doložitelným záměrem obou stran ponechat jej nezastavěný, pak nejde o stavební pozemek ve smyslu DPH. Legislativci měli pečlivěji pročíst již výše zmíněný rozsudek Soudního dvora ve věci C-543/11:
„V každém případě pouhé smluvní ujednání, že kupující na daném pozemku nesmí (či se tak kupující dobrovolně zaváže) umístit stavbu pevně spojenou se zemí, … nezpůsobí, že takový pozemek nemůže být stavebním pozemkem“.
–
„Článek 135 odst. 1 písm. k) směrnice… ve spojení s čl. 12 odst. 1 a 3 této směrnice, musí být vykládán tak, že osvobození od daně z přidané hodnoty, které stanoví prvně uvedené ustanovení, se nevztahuje na plnění, o jaké se jedná ve věci v původním řízení, spočívající v dodání nezastavěného pozemku po demolici budovy, která se na něm nacházela, i když ke dni tohoto dodání nebyly uskutečněny jiné úpravy pozemku než uvedená demolice, pokud z celkového posouzení okolností souvisejících s tímto plněním a převládajících k datu dodání,
včetně úmyslu smluvních stran
, je-li podpořen objektivními poznatky, vyplývá, že k tomuto datu byl dotčený pozemek ve skutečnosti určen k zastavění, ověření čehož přísluší předkládajícímu soudu.“Stručně a jasně řečeno, na úmyslu nabyvatele holého pozemku, případně přání převodce zastavět nebo ne rozhodně záleží.
3. „Pro účely odstavců 1 a 2 se za stavbu pevně spojenou se zemí nepovažuje stavba, která se na pozemku nachází a jejíž význam pro obvyklé užití takového pozemku je zanedbatelný.“
Tohle fakticky platilo již před Novelou, jak přiznává obsáhlá metodická pomůcka finanční správy „Informace GFŘ k uplatňování ZDPH u nemovitých věcí od 1. 7. 2023“ (str. 26), k nalezení na jejím webu:
–
„Je nutné uvést, že za dodání pozemku osvobozené od daně dle § 56 odst. 1 ZDPH může být považováno i dodání pozemku, na kterém se nacházejí drobné stavby a stavby sloužící k ochraně či kvalitnějšímu využití pozemku, které (byť pevně spojené se zemí) nejsou cílem při případném dodání pozemku. Kritériem drobné stavby (byť pevně spojené se zemí) – např. se jedná o do země zapuštěnou či zabetonovanou lavičku, sušák, anténu, dětskou houpačku, nakolik snadno (z hlediska úsilí a vynaložení nezanedbatelných nákladů) – je možné jejich pevné spojení se zemí uvolnit a také, nakolik je tato stavba pevně spojená se zemí objektivním cílem sledovaným smluvními stranami. Mezi stavby, které slouží k lepšímu využití pozemku a které by neměly bránit osvobození při jeho dodání, patří např. ploty v různém provedení – zděné, s podezdívkou, drátěné atd., zajišťující ochranu pozemku, opěrná zídka proti sesuvu půdy, chodníky, cestičky nebo studna.“
Poslední dlouhý odstavec 4 § 55a ZDPH neuvádíme. Pro běžnou praxi plátců je podstatné, že
přebírá dosavadní možnost volby plátce (dodavatele) zdanit dodání pozemku, který splňuje podmínky osvobození od daně
. Právo volby Novela rozšiřuje o osoby neusazené v ČR, které nejsou v režimu malého podniku. I nadále je
nutný souhlas příjemce plnění (kupujícího) s dobrovolným zdaněním, jde-li o plátce
. Důvodem je, že se na něj pak překlopí povinnost přiznat a zaplatit tuto DPH na výstupu, jak speciálně stanovuje § 92d ZDPH.