Mandát, práva a povinnosti člena zastupitelstva obce

Vydáno: 37 minut čtení

Výkon funkce člena zastupitelstva obce je spojen s mandátem. Mandát představuje oprávnění, pověření či zmocnění dané osoby vykonávat funkci člena zastupitelstva obce, kterou mu svěřili voliči, s níž jsou spojena zákonem předepsaná práva a povinnosti. Mandát zastupitelů obcí je časově omezený. Zastupitelský mandát vzniká zvolením ve volbách a opravňuje zastupitele vykonávat zákonem stanovená práva a povinnosti, tedy zejména účastnit se rozhodování příslušných orgánů, podávat návrhy, podněty a dotazy, hlasovat o předložených návrzích a zastupovat voliče v souladu se složeným slibem. Právní řád upravuje klíčové atributy mandátu zastupitele, tedy jeho vznik, trvání, zánik a vlastní výkon mandátu, tedy práva a povinnosti zastupitele. Právní úprava je obsažena zejména v zákoně o volbách do zastupitelstev obcí a v zákoně o obcích . Obsah mandátu, práva a povinnosti zastupitele přibližuje následující příspěvek.

 

 

Mandát, práva a povinnosti člena zastupitelstva obce
JUDr.
Václav
Dobrozemský
 
Povaha mandátu (funkce) člena zastupitelstva
Funkce člena zastupitelstva obce je veřejnou funkcí. Zastupitel není vůči obci v pracovněprávním vztahu a vznikem mandátu mezi obcí a zastupitelem nevzniká pracovní poměr. Výkon funkce zastupitele totiž není výkonem závislé práce podle pracovněprávních předpisů. Pojem veřejná funkce sice není zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o obcích“), vymezena, avšak § 201 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZP“), vymezuje kritéria, na základě kterých je veřejná funkce definována – výkonem veřejné funkce se pro účely ZP rozumí plnění povinností vyplývajících z funkce, která je vymezena funkčním nebo časovým obdobím a obsazovaná na základě přímé nebo nepřímé volby nebo jmenováním podle zvláštních právních předpisů. V odst. 2 je pak výslovně uvedena funkce člena zastupitelstva územního samosprávného celku. Na vztahy vyplývající z této veřejné funkce se však ZP vztahuje jen omezeně, a to tehdy, kde tak výslovně stanoví zákon o obcích (§ 79) nebo kde tak stanoví zvláštní právní předpisy.
 
Vznik mandátu
Zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o volbách“), stanoví, že
mandát
člena zastupitelstva vzniká zvolením (stejná formulace je uvedena i v § 69 odst. 1 zákona o obcích). Zvolení je spojeno s ukončením hlasování ve volbách do zastupitelstva obce. K ukončení hlasování dochází uzavřením volebních místností. V případě řádného termínu konání voleb se jedná o druhý den voleb (sobotu) v 14.00 hod. V případě konání voleb v mimořádném termínu (ze zákonem stanovených důvodů), tj. dodatečných voleb, nových voleb, opakovaných voleb a opakovaného hlasování, pak v 22.00 hodin jediného dne voleb. Přestože tedy ke sčítání hlasů okrskovými volebními komisemi dochází až po skončení hlasování a uzavření volebních místností, a k oficiálnímu zveřejnění výsledků voleb dochází řádově jednotky dnů po ukončení hlasování, nemají tyto skutečnosti vliv na vznik mandátu zastupitele.
Zvolení zastupitelé obdrží od registračního úřadu tzv. osvědčení o zvolení, toto osvědčení musí být vydáno nejpozději do prvního (ustavujícího) zasedání zastupitelstva obce. Jeho nevydání nebo nepřevzetí však není překážkou pro vznik nebo trvání mandátu zastupitele.
 
Zánik mandátu
Zákon o volbách obsahuje důvody pro zánik mandátu zastupitele. Obecně platí, že
mandát
může zaniknout jen ze zákonxem stanovených důvodů. Právní úprava rozlišuje dvě kategorie zániku mandátu – 1. ze zákona (automaticky, bez dalšího), 2. o zániku mandátu zastupitele musí rozhodnout příslušné zastupitelstvo (v případě jeho nečinnosti ředitel krajského úřadu) v návaznosti na určitou právní skutečnost.
Zákon o volbách obsahuje
taxativní
výčet důvodů pro automatický zánik mandátu zastupitele. K zániku mandátu zastupitele podle § 55 odst. 2 zákona o volbách nepřijímá zastupitelstvo obce žádné usnesení.
 
Odmítnutí slibu nebo složení slibu s výhradou
Prvním důvodem je odmítnutí slibu člena zastupitelstva obce nebo složení slibu s výhradou. Ustanovení § 69 odst. 2 a 3 zákona o obcích stanoví, že člen zastupi­telstva obce skl