Povaha mandátu (funkce) člena zastupitelstva
Funkce člena zastupitelstva obce je veřejnou funkcí. Zastupitel není vůči obci v pracovněprávním vztahu a vznikem mandátu mezi obcí a zastupitelem nevzniká pracovní poměr. Výkon funkce zastupitele totiž není výkonem závislé práce podle pracovněprávních předpisů. Pojem veřejná funkce sice není zákonem č.
128/2000 Sb., o obcích (
obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „
zákon o obcích“), vymezena, avšak
§ 201 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „
ZP“), vymezuje kritéria, na základě kterých je veřejná funkce definována – výkonem veřejné funkce se pro účely
ZP rozumí plnění povinností vyplývajících z funkce, která je vymezena funkčním nebo časovým obdobím a obsazovaná na základě přímé nebo nepřímé volby nebo jmenováním podle zvláštních právních předpisů. V odst. 2 je pak výslovně uvedena funkce člena zastupitelstva územního samosprávného celku. Na vztahy vyplývající z této veřejné funkce se však
ZP vztahuje jen omezeně, a to tehdy, kde tak výslovně stanoví
zákon o obcích (§ 79) nebo kde tak stanoví zvláštní právní předpisy.
Vznik mandátu
Zákon č.
491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o volbách“), stanoví, že
mandát
člena zastupitelstva vzniká zvolením (stejná formulace je uvedena i v
§ 69 odst. 1 zákona o obcích). Zvolení je spojeno s ukončením hlasování ve volbách do zastupitelstva obce. K ukončení hlasování dochází uzavřením volebních místností. V případě řádného termínu konání voleb se jedná o druhý den voleb (sobotu) v 14.00 hod. V případě konání voleb v mimořádném termínu (ze zákonem stanovených důvodů), tj. dodatečných voleb, nových voleb, opakovaných voleb a opakovaného hlasování, pak v 22.00 hodin jediného dne voleb. Přestože tedy ke sčítání hlasů okrskovými volebními komisemi dochází až po skončení hlasování a uzavření volebních místností, a k oficiálnímu zveřejnění výsledků voleb dochází řádově jednotky dnů po ukončení hlasování, nemají tyto skutečnosti vliv na vznik mandátu zastupitele.
Zvolení zastupitelé obdrží od registračního úřadu tzv. osvědčení o zvolení, toto osvědčení musí být vydáno nejpozději do prvního (ustavujícího) zasedání zastupitelstva obce. Jeho nevydání nebo nepřevzetí však není překážkou pro vznik nebo trvání mandátu zastupitele.
Zánik mandátu
Zákon o volbách obsahuje důvody pro zánik mandátu zastupitele. Obecně platí, že
mandát
může zaniknout jen ze zákonxem stanovených důvodů. Právní úprava rozlišuje dvě kategorie zániku mandátu – 1. ze zákona (automaticky, bez dalšího), 2. o zániku mandátu zastupitele musí rozhodnout příslušné zastupitelstvo (v případě jeho nečinnosti ředitel krajského úřadu) v návaznosti na určitou právní skutečnost.
Zákon o volbách obsahuje
taxativní
výčet důvodů pro automatický zánik mandátu zastupitele. K zániku mandátu zastupitele podle
§ 55 odst. 2 zákona o volbách nepřijímá zastupitelstvo obce žádné usnesení.
Odmítnutí slibu nebo složení slibu s výhradou
Prvním důvodem je odmítnutí slibu člena zastupitelstva obce nebo složení slibu s výhradou. Ustanovení
§ 69 odst. 2 a
3 zákona o obcích stanoví, že člen zastupitelstva obce skl