Svěřenské fondy

Vydáno: 17 minut čtení

Jednou z diskutovaných oblastí v rámci odborné veřejnosti je daňový režim svěřenského fondu. Cílem tohoto příspěvku je proto vysvětlit základní pravidla fungování daňového režimu svěřenského fondu, jeho povinnosti v rámci správy daní a rovněž nastínit výkladově nejasné pasáže, o kterých se v současné době diskutuje v rámci odborné veřejnosti i se státní správou. Příspěvek neřeší daňový režim svěřenského fondu z pohledu daně z přidané hodnoty.

Svěřenské fondy
Zenon
Folwarczny,
ředitel daňového oddělení, PricewaterhouseCoopers Česká republika s.r.o.
Karel
Herbst
manažer daňového oddělení, PricewaterhouseCoopers Česká republika s.r.o.
 
1 Pojem svěřenský fond obecně
Svěřenský fond, jako právní institut založený na principech správy cizího majetku, může v České republice vznikat od 1.1.2014, tj. od účinnosti nového občanského zákoníku1). Zakladatel svěřenského fondu vyčlení a převede vybraný majetek pod správu tzv. správce svěřenského fondu pro určitý soukromý nebo veřejný účel a případně pro pozdější převod do vlastnictví třetí osoby (např. z důvodu dědictví) nebo může svěřenský fond vznikat přímo vyčleněním majetku z důvodu smrti. Do svěřenského fondu může vyčleňovat libovolná osoba majetek i po jeho vzniku. Jelikož se jedná o nový institut, který v našich podmínkách ještě není zažitý, vzniká v praxi řada nejasností a otázek.
 
2 Daňové ošetření svěřenského fondu
 
2.1 Povinnost daňové registrace
Svěřenský fond není právnickou osobou a nemá právní osobnost. Svěřenský fond je však poplatníkem daně z příjmů právnických osob2), a proto podléhá registrační povinnosti k daním. Svěřenský fond podává daňová přiznání k dani z příjmů právnických osob a průběžně zdaňuje své příjmy. Jelikož svěřenský fond nemá sídlo, vzniká otázka, který finanční úřad je místně příslušným pro daný svěřenský fond. Z informace k registraci svěřenských fondů vydané Generálním finančním ředitelstvím dne 30.4.2014 (č. j.: 22438/14/700141000-010450) vyplývá, že jakýkoliv svěřenský fond se registruje na Finančním úřadě pro hlavní město Prahu - Územním pracovišti pro Prahu 7, který je považován za místně příslušného správce daně pro všechny daně s výjimkou případů správy daně z nemovitých věcí (pokud je nemovitá věc součástí vyčleněného majetku do svěřenského fondu). U správy daně z nemovitých věcí zůstává místní příslušnost správce daně nezměněna - tj. místě příslušný je finanční úřad dle polohy nemovitosti.
Pro zaregistrování svěřenského fondu k dani z příjmů právnických osob je zapotřebí následující:
-
Podat přihlášku k registraci právnické osoby a řídit se přitom specifickými pokyny pro vyplnění této přihlášky pro svěřenské fondy.
-
K přihlášce přiložit kopii statutu svěřenského fondu a kopii dokladu o datu vzniku svěřenského fondu včetně dalších dokumentů prokazujících informace uvedené při registračním řízení.
 
2.2 Vedení účetnictví
Svěřenský fond je považován za účetní jednotku3). Za správné, řádné a úplné vedení účetnictví odpovídá správce svěřenského fondu. Svěřenský fond má tedy povinnost vést účetnictví v souladu s českými účetními předpisy.
 
2.3 Povinnost auditu
Účetnictví (resp. účetní závěrka) svěřenského fondu podle občanského zákoníku podléhá povinnému ověření auditorem, a to při splnění podmínek, které se shodují s podmínkami upravenými v zákoně o účetnictví pro akciové společnosti4). Pokud tedy svěřenský fond ke konci rozvahového dne účetního období, za nějž se účetní závěrka ověřuje, a účetního období bezprostředně předcházejícího, překročil nebo již dosáhl alespoň jednoho ze tří uvedených kritérií:
-
aktiva celkem více než 40 000 000 Kč;
-
roční úhrn čistého obratu více než 80 000 000 Kč;
-
průměrný přepočtený stav zaměstnanců v průběhu účetního období více než 50;
má povinnost za dané období ověřit svoji účetní závěrku auditorem.
 
3 Vyčlenění majetku do svěřenského fondu (daňové dopady)
Z pohledu ZDP se na vyčlenění majetku do svěřenského fondu hledí jako na vklad do obchodní
korporace
5). Stejně jako u obchodní společnosti se tedy jedná o „daňově“ rozvahovou operaci, která nemá vliv na základ daně svěřenského fondu. Tento vklad tedy nepředstavuje pro svěřenský fond žádný zdanitelný příjem. Z účetního hlediska, pokud je osobou vyčleňující majetek účetní jednotka, se jedná
de facto
o dar, neb jednotka neobdrží od svěřenského fondu žádné protiplnění za vyčleněný majetek.
Zakladatel v okamžiku vyčlenění majetku do svěřenského fondu k němu ztrácí vlastnické právo, které tak přechází na svěřenský fond.
V případě daně z nabytí nemovitých věcí je potřeba sledovat, zda je nemovitost vyčleněna nebo prodána. Platí, že za nabytí vlastnického práva k nemovité věci se považuje pro účely daně z nabytí nemovitých věcí také nabytí nebo vyčlenění nemovité věci do svěřenského fondu6). Pokud by se však jednalo o standardní bezúplatné převedení majetku (vyčlenění majetku), nespadá tento převod nemovitosti do předmětu daně z nabytí nemovitých věcí7) a nepodléhá tedy zdanění daní z nabytí nemovitých věcí. Předmětem zdanění touto daní se tedy stane pouze v případě, že je nemovitý majetek převeden za úplatu (tj. např. svěřenský fond nemovitost koupí).
 
4 Zdanění svěřenského fondu v průběhu jeho fungování
 
4.1 Daň z příjmů právnických osob
Zatímco bezúplatně vložený majetek do svěřenského fondu nepodléhá zdanění, nakládání s majetkem ve svěřenském fondu podléhá standardnímu zdanění. Samotné zdanění svěřenského fondu se provádí obdobně jako v případě zdanění obchodní
korporace
. Skutečností však je, že svěřenskému fondu neplyne žádná daňová výhoda, která by zlepšila jeho postavení v podmínkách České republiky ve srovnání s jinými poplatníky daně z příjmů nebo se zahraničním trusty/nadacemi.
Svěřenský fond je tedy poplatníkem daně z příjmů právnických osob a zdaňuje základ daně vypočítaný dle ZDP základní sazbou daně z příjmů právnických osob, tj. 19%.
Pokud svěřenský fond obdrží příjmy, které podléhají zdanění v zahraničí (např. srážkovou daň při výplatě dividend z akcií, či úroků z dluhopisů), lze si tyto uhrazené daně započíst vůči celkové české daňové povinnosti svěřenského fondu, a to v závislosti na podmínkách stanovených v konkrétní smlouvě o zamezení dvojího zdanění.
 
4.2 Daň z nemovitých věcí
Z pohledu daně z nemovitých věcí je svěřenský fond poplatníkem daně z pozemků i daně ze staveb a jednotek8). Daň z nemovitých věcí tedy odvádí na finanční úřad přímo svěřenský fond.
 
4.3 Bezúplatný majetkový prospěch obmyšlených
Tento majetkový prospěch může obmyšleným vznikat např. v situaci, kdy bezúplatně využívají nemovitost, která byla vyčleněna do svěřenského fondu. Tento majetkový prospěch by měl u obmyšlených podléhat zdanění, pokud není výslovně od daně osvobozen.
Možnosti osvobození jsou v případě bezúplatného příjmu u fyzických osob docela široké. Pokud se jedná o bezplatnou výpůjčku nebo výprosu např. dané nemovitosti k užívání (tj.
de facto
užívání zdarma), je možné využít osvobození od daně z příjmů fyzických osob v případě, že beneficientem je sám ten, kdo majetek do fondu vyčlenil, nebo je
beneficient
s osobou, která majetek do fondu vyčlenila, v přímé příbuzenské linii nebo ve vedlejší příbuzenské linii konkrétně definované v ZDP (např. sourozenec, strýc, teta) nebo s ní nejméně po dobu jednoho roku sdílel společně hospodařící domácnost bezprostředně před získáním tohoto bezúplatného příjmu9). V případě, že by beneficientem byla třetí osoba, která by nesplnila podmínky osvobození, je možné tyto příjmy osvobodit, pokud v souhrnu za zdaňovací období od téhož poplatníka (tj. od svěřenského fondu) nepřesáhnou částku 100 000 Kč.
V případě bezúplatného majetkového prospěchu realizovaného právnickou osobou může tento bezúplatný příjem od daně z příjmů osvobodit právnická osoba pouze za předpokladu, že je v souhrnné výši za zdaňovací období od jedné osoby (tj. od jednoho svěřenského fondu) do částky 100 000 Kč10).
Dodatečnou nepříjemnou administrativní zátěží je dokumentace, zda majetkový prospěch výše uvedenou hranici přesáhl či nikoliv.
 
5 Příjmy obmyšlených ze svěřenského fondu
Příjmy obmyšlených mohou být dvojího druhu. Jedná se o výplatu zisků ze svěřenského fondu a o výplatu majetku vyčleněného do svěřenského fondu. V dalším textu je tak vysvětleno zdanění příjmu obmyšlených, které je i znázorněno na přiloženém schématu.
 
5.1 Výplata zisků českého svěřenského fondu do České republiky
V rámci České republiky výplata zisků svěřenského fondu obmyšleným podléhá srážkové dani ve výši 15%11). Srážkovou daň srazí a odvádí svěřenský fond.
Dle současného znění ZDP platí, že plnění ze svěřenského fondu se nejdříve plní ze zisku fondu a až poté z ostatního majetku12). To může přinášet problémy např. v situaci, kdy bude některý majetek právně převeden na beneficienty, ale nashromážděné zisky z tohoto majetku ještě v té situaci nebudou vyplaceny. Bohužel tento rozpor nebyl zatím dostatečně vysvětlen ani v rámci příspěvku na koordinačním výboru mezi zástupci Generálního finančního ředitelství a Komorou daňových poradců13). Praktické nelogičnosti tohoto ustanovení je tedy ještě nutné výkladově dořešit.
 
5.2 Výplata zisků do zahraničí
Plnění ze zisku svěřenského fondu je pro účely ZDP chápáno jako podíl na zisku 14), a tudíž se v obecné rovině jedná o příjem se zdrojem na území České republiky (pokud je vyplácen svěřenským fondem, který je český daňový rezident), a tedy zdanitelným příjmem v České republice pro české daňové nerezidenty. Při výplatě zisků svěřenského fondu obmyšleným do zahraničí (tj. českým daňovým nerezidentům) vzniká fondu povinnost srazit a odvést srážkovou daň ve výši 15/35%15) nebo v závislosti na konkrétní smlouvě o zamezení dvojího zdanění, pokud lze smlouvu uplatnit a stanoví nižší sazbu. Daná smlouva může i zdanění těchto zisků přesunout mimo Českou republiku.
 
5.3 Výplata majetku vyčleněného do svěřenského fondu v rámci České republiky
Standardně je tento bezúplatný příjem zdaňován u fyzické osoby v rámci ostatních příjmů16) a u právnické osoby v rámci standardního základu daně. ZDP stanovuje několik výjimek, kdy je tento bezúplatný příjem osvobozen17). Jedná se především o vztah k osobě, která majetek do fondu vyčlenila - opět se tak jedná o osvobození v případě, že beneficientem je sám ten, kdo majetek vyčlenil, nebo jsou beneficienti s osobou, která majetek do fondu vyčlenila v přímé příbuzenské linii nebo ve vedlejší příbuzenské linii konkrétně definované v ZDP (např. sourozence, strýce, tetu) nebo s ní nejméně po dobu jednoho roku sdílela společně hospodařící domácnost bezprostředně před získáním bezúplatného příjmu.
Obrázek č. 1 Odeslání písemnosti na daňovém portálu
 
5.4 Porušení daňové neutrality
Dle ZDP v současné době dochází k daňovému znevýhodnění příjmů z podílů na zisku plynoucích „přes“ svěřenský fond ze společností s. r. o, a.s. atd. konečnému beneficientovi - českému daňovému rezidentovi, fyzické osobě - srážkovou daní jsou zatíženy totiž nejen dividendy plynoucí do svěřenského fondu, ale i dividendy plynoucí z fondu beneficientům.
Asociace pro podporu a rozvoj svěřenských fondů se již obrátila na Ministerstvo financí s připomínkou k novele ZDP a snaží se tak o zajištění daňové neutrality při takovém „průtoku“ dividend.
 
6 Mezinárodní aspekt - daňové rezidenství a kritéria srovnatelnosti
 
6.1 Daňové rezidenství svěřenského fondu
Důležité je určení tzv. daňového rezidenství svěřenského fondu z pohledu ZDP a smluv o zamezení dvojího zdanění. Českým daňovým rezidentem je poplatník daně z příjmů, pokud má na území České republiky sídlo nebo místo svého vedení18). Jelikož svěřenský fond ze své podstaty nemá sídlo, tak je rozhodujícím kritériem daňového rezidenství pouze místo jeho vedení.
Protože v české legislativě není dořešeno, co prakticky znamená místo vedení u svěřenského fondu, dochází v praxi k výkladovým nejasnostem.
Dle neoficiálních diskusí se zástupci Ministerstva financí se lze domnívat, že i dle Ministerstva financí se daňové rezidenství bude posuzovat podle toho, kde jsou skutečně vykonávána zásadní rozhodnutí svěřenského fondu (tzv. Place of effective management). Pokud se bude jednat o svěřenský fond diskreční (tj. za konkrétní rozhodování svěřenského fondu bude plně odpovědný svěřenský správce, na kterého se přenáší rozhodovací pravomoce a povinnosti), v takovém případě bude možné argumentovat, že místo skutečného vedení svěřenského fondu je v místě, kde klíčová rozhodnutí provádí svěřenský správce.
 
6.2 Zahraniční svěřenský fond
V této části se pokusíme nastínit český daňový režim zahraničního svěřenského fondu (tj. svěřenského fondu, který je českým daňovým nerezidentem). Jelikož ZDP při vymezení poplatníka daně využívá pojem svěřenský fond podle občanského zákoníku19), vyvstávala otázka, zda svěřenský fond, který vznikl podle příslušných cizích právních předpisů, může používat stejná ustanovení o svěřenském fondu v české daňové legislativě jako „český“ svěřenský fond (tj. např. využívat osvobození obmyšlených od různých příjmů). K této problematice se již vyjádřilo Generální finanční ředitelství20), kdy definovalo jednotlivé podmínky srovnatelnosti, které zahraniční svěřenský fond musí splnit, aby u něj mohl být použit v České republice stejný daňový režim. Jedná se zejména o následující podmínky:
1)
svěřenský fond je vytvořen vyčleněním majetku zakladatele tak, že majetek je svěřen správci k určitému účelu smlouvou, nebo pořízení pro případ smrti,
2)
jeho správce majetek drží a spravuje, vykonává vlastnická práva k majetku vlastním jménem a na účet jednotky, vede účetnictví zahraniční jednotky,
3)
jeho majetek není ani vlastnictvím správce, ani vlastnictvím zakladatele, ani vlastnictvím obmyšleného,
4)
nemá právní osobnost (právní subjektivita),
5)
prokáže, že je podle práva státu, jehož je daňovým rezidentem, považován za poplatníka daně obdobné dani z příjmů právnických osob a jeho příjmy se podle práva tohoto státu ani z části nepřičítají jiným osobám,
6)
zisk ze zhodnocení majetku i výplata obmyšlenému je zdanitelným příjmem podle právní úpravy státu, v němž je svěřenský fond rezidentem.
Prokázání, že zahraniční obdoba svěřenského fondu splňuje všechna výše uvedená kritéria, je vždy na poplatníkovi. Jako důkazní prostředek může sloužit např. potvrzení o daňové rezidenci, případně jiné potvrzení zahraničního správce daně, které prokazuje, že zahraniční obdoba svěřenského fondu splňuje podmínku uvedenou v bodu 5 apod.
V některých případech nebude zahraniční fond schopen splnit některou z výše zmíněných podmínek. Příkladem může být situace, kdy svěřenský fond nebude schopen doložit některou z formálních věcí, jako je zahraniční daňové identifikační číslo, přestože obsahově splňuje podmínky pro český daňový režim. Právě ohledně podmínky právní a daňové subjektivity (daňové rezidence) pro testování srovnatelnosti (body 4 a 5 výše) se domníváme, že tyto podmínky, resp. vyjádření Generálního finančního ředitelství nejsou v souladu s principy EU a judikaturou soudního dvora, která jasně proklamuje, že pokud v právu jednoho státu neexistuje druh společností se stejnou právní formou, jakou má společnost založená podle práva jiného státu, srovnatelnost těchto institutů by se měla posuzovat podle způsobu jejich fungování, nikoliv dle jejich právní formy či daňového statutu ve státě založení (viz např. rozsudky C-338/11 Santander, C-303/07 Aberdeen Evropského soudního dvora).
Z praktického hlediska by při posouzení srovnatelnosti měl být kladen důraz pouze na skutečnou podstatu fungování zahraničního svěřenského fondu a ne na formální náležitosti (např., zda má zahraniční svěřenský fond DIČ nebo IČ). Tato námitka byla vznesena autory tohoto článku v rámci závěrečných diskusí ke koordinačnímu výboru, ale nebyla dodatečně reflektována v zápise.
 
7 Závěr
Svěřenský fond je v českém právu stále novým institutem, který zaznamenává neustálý vývoj. V daňové oblasti máme jisté výkladové problémy, které byly v článku nastíněny a které zatím nejsou uspokojivě vysvětleny.
Z pohledu daní (např. při využití osvobození od zdanění u beneficientů) přitom není rozhodující (za splnění podmínek výše uvedených), zda je svěřenský fond založen v České republice dle občanského zákoníku, nebo v zahraničí. Problematická však zůstává srovnatelnost zahraničního trustu s českým svěřenským fondem. Velkou a zásadní daňovou překážkou pro potenciální zájemce o svěřenský fond je
de facto
dvojí zdanění dividend přijímaných a vyplácených svěřenským fondem. Mnozí zájemci proto volí využití zahraniční
jurisdikce
- nejčastěji Lichtenštejnska - k založení struktur spravujících například rodinný majetek.
1) Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „občanský zákoník“).
2) § 17 odst. 1 písm. f) zákona č. 586/1992, o daních z příjmů, v platném znění (dále jen „ZDP“).
3) § 1 odst. 2 písm. i) zákona č. 563/1991, o účetnictví, v platném znění (dále jen „ZoÚ“).
13) Viz Koordinační výbor 415/18.12.13: Výklad některých základních ustanovení novely zákona o daních z příjmů s ohledem na daňový režim svěřenských fondů.
15) § 36 odst. 1 písm. b) ZDP a § 36 odst. 1 písm. c) ZDP, sazba 35% se uplatní u daňových rezidentů ze států mimo EU a EHP s kterými ČR nemá smlouvu o zamezení dvojího zdanění ani smlouvu o výměně informací v daňových záležitostech
20) Viz Koordinační výbor 421/26.02.14: Výklad pojmu svěřenský fond ve vztahu k zahraničním srovnatelným jednotkám