Několik poznámek (nejen) k návrhu zákona o prokazování majetku

Vydáno: 27 minut čtení

Znovu a znovu soud řekl, že není nic nekalého, uspořádat si záležitosti tak, aby daně byly drženy co nejnižší. Každý to tak dělá, bohatý nebo chudý; a všichni to dělají správně, protože nikdo nemá veřejnou povinnost platit více, než požaduje zákon: daně jsou vynucené, nikoli dobrovolné příspěvky. Požadovat více ve jménu morálky je pouhé pokrytectví. (Learned Hand) 1) Není-li nutné zákon přijmout, je nutné jej nepřijmout. (Montesquieu). 2)

Několik poznámek (nejen) k návrhu zákona o prokazování majetku
Ing.
Roman
Landgráf
daňový poradce, ev. č. 1284
 
1 Úvod
V diskusích podnikatelů, zejména pak jejich odborných zástupců, totiž daňových poradců, se již stalo takovým „samozřejmým folklórem“ kritizovat daňové zákony. Tato kritika ovšem často bývá dost povrchní, stojící obvykle na mnoha ne zcela přesných předpokladech či dokonce předsudcích. Taková kritika pak má jen malou šanci na úspěch. Zkusme se tedy dále na příkladu posouzení konkrétního návrhu zákona pokusit alespoň ve stručných náznacích o trochu jinou kritickou analýzu. Objektem nám přitom budiž vládní návrh zákona o prokazování majetku.
 
2 Několik výchozích obecnějších úvah
Daňové zákony nejsou pouhými „matematickými vzorci“3) na výpočet daně, jakkoli to určitá část i odborné veřejnosti takto (přinejmenším mlčky) vnímá. Je potřeba se smířit s faktem, že daňové právo je právem jako každé jiné, a to se všemi z toho plynoucími důsledky. Je tedy vhodné i daňové právo posuzovat pomocí nástrojů práva, včetně právní
jurisprudence
(či právní filozofie nebo teorie4) ). Jakkoliv se vždy vyskytovaly (Např.: A. V. Dicey: „Jurisprudence je slovo, které praktikujícím advokátům nejde pod nos“5) ), a vyskytují názory, že právní
jurisprudence
má jen velmi malý význam pro právní praxi, tento názor i v souladu s velkou částí právní vědy nesdílím. Ve skutečnosti totiž mnoho konkrétních praktických záležitostí, které zajímají praktiky (například kdo má právní autoritu vydávat normy a jak se mají interpretovat zákony), není možno uspokojivě vyřešit bez spolupráce s právní filosofií6). Tak třeba odpověď na otázku, co je po právu v konkrétních případech, zásadně závisí na odpovědi na otázku, co je právo obecně (vůbec). Pro mnoho praktických otázek je potřeba vědět, které skutečnosti podmiňují existenci a obsah právního systému - je tedy potřeba znát závěry právní filozofie o podstatě práva. Jinými slovy řečeno, jde o to, že právní teorie je nejen východiskem, ale též hlavní cílem, metodologií a v konečném důsledku klíčovým rozhodujícím argumentem (arbitrem) pro rozhodování zejména v tzv. hard cases.
 
2.1 Vztah práva a morálky
Jednou ze základních otázek
jurisprudence
je bezpochyby otázka vztahu práva a morálky, přičemž samozřejmě už samotná definice obsahu pojmu „právo“ je v této souvislosti problematická (nejednoznačná). Můžeme si přitom povšimnout, že morální (etické) otázky čím dál více zasahují i oblast práva daňového. Poněkud obecně je možno říci, že zejména v poslední době7) se v oblasti daňového práva, a to nejen při tvorbě zákonů (legislativní činnosti), ale i při administrativní a rozhodovací činnosti (zvláště správních orgánů a soudů), stále více používají i argumenty nikoliv čistě legalistické, pocházející například z norem morálky, ekonomie a podobně.
Člověk i jen málo seznámený s právní teorií zřejmě přinejmenším tuší, že zejména s ohledem na vztah práva a morálky existují dva základní myšlenkové proudy. Přirozeněprávní (nonpozitivní) pojetí vychází z toho, že morálka je základním a nepominutelným předpokladem legitimity práva, tedy že je jeho součástí. Naproti tomu pozitivněprávní pojetí stojí na názoru, že právo a morálka jsou dva samostatné normativní systémy, které spolu mohou, ale nemusí souviset.
2.2 Názorový (morální)
pluralismus
Vedle toho je přitom potřeba vzít na vědomí, že názorový
pluralismus
v morálních otázkách je v současné společnosti západního typu zřejmým faktem.8) Ve věcně morálních otázkách tak objektivně existuje neshoda, která může mít charakter tzv. rozumné shody, tedy takové neshody, která trvale odolává racionální argumentaci, nebo která je dokonce produktem racionální argumentace. Praktické zkušenosti totiž ukazují, že i když v diskusi o morálním problému obě strany argumentují, rozumně a vytrvale, přesto se spolu neshodnou. Z právního pohledu to pak vede k otázce, zda je přijatelné, aby stát pomocí donucující síly práva programově prosazoval tu kterou partikulární morálku. Ve vztahu k daňovému právu jsou významné například tyto základní etické diskuse: Má se právo orientovat na libertariánskou nebo egalitaristickou etiku? A jestliže egalitarismus, pak egalitarismus zdrojů nebo egalitarismus blahobytu? Na výsledku této diskuse závisí pak samozřejmě nastavení konkrétních daňově právních norem, například nastavení daňových sazeb či rozhodnutí, zda tyto sazby mají či nemají být progresivní.
 
2.3 Existuje poznatelná morální pravda?
Přirozeněprávní pojetí právní filozofie patrně vyžaduje tzv. morální realismus, tj. přesvědčení, že existují objektivní morální pravdy, které je možné rozumově poznat (nalézt, objevit), pokud je budeme upřímně hledat. Vedle toho existuje pojetí, že nic takového jako objektivní morální pravda9) neexistuje, a že morálku je potřeba chápat spíše jako evoluční produkt společného života.
 
2.4 Hume-Jörgensenova teze
K výše uvedenému problému je potřeba vzít přinejmenším na vědomí, že existuje tzv. HumeJörgensenova teze10), hovořící o nepřeklenutelné propasti oddělující fakta od hodnot a norem. V podstatě jde o to, že na základě zjištění faktů, tj. toho co je, nelze dovodit platnost norem, tj. toho co má být. Praktickým příkladem může být, že pouze na základě zjištění faktu (co je), že narůstají rozdíly mezi bohatými a chudými11), nelze dovodit platnost normy (co má být), že je potřeba například zvyšovat daně bohatým. Jinými slovy řečeno: pro jakýkoliv normativní závěr je nutno, aby nějaká norma již byla v předpokladech. Výše uvedená teze tedy znamená, že dochází k zamlčení této předpokládané normy. Ve vztahu k uvedenému příkladu je tak možno říci, že pro daný závěr, že je potřeba zvyšovat daně bohatým, je nutné od počátku předpokládat správnost normy (tedy jako zamlčený předpoklad), že zdaňování je normativně správné (tedy morálně či eticky, anebo i normativně ekonomicky, správné).
 
2.5 Rozumná neshoda se řeší demokratickou volbou
Pokud přijmeme tvrzení, že neexistují žádné objektivně poznatelné morální či etické pravdy, pak je vhodné přijmout závěr, že rozumnou neshodu v základních morálních otázkách je potřeba vyřešit demokratickou volbou, tedy pomocí hlasování ve volbách, ve kterých spolu soutěží různé morální koncepce reprezentované různými politickými stranami. Tedy jakkoliv víme, že neexistuje žádná objektivně poznatelná pravda o tom, že je správné zvyšovat/snižovat daně (že je správné/nesprávné mít sazbu daně progresivní), nakonec se v konkrétní situaci v politice a právu prosadí právě ta koncepce, která zvítězí v demokratické soutěži ve volbách. Přitom je potřeba si uvědomit, že v současném liberálním pojetí práv není myslitelné, aby i většinově přijatý názor byl prosazován na úkor menšiny, tzn. cestou pošlapávání práv té části společnosti, která v daných volbách zastávala menšinové stanovisko. To ve vazbě na předmětný návrh zákona o prokazování majetku například znamená, že jakkoliv je nepochybné, že koncepce návrhu tohoto zákona vychází z toho politicko-morálního názoru, který zvítězil v posledních parlamentních volbách, je přitom potřeba neztrácet ze zřetele, že tento politicko-morální názor nepředstavuje žádnou objektivně danou etickou „pravdu“ a je tedy pouhým a jen dočasným výsledkem řešení rozumné neshody základních politicko-etických otázek v oblasti daní. Základní, zejména ústavou garantovaná práva v posledních volbách přehlasované menšiny přitom nesmí být zasažena.
 
2.6 Shrnutí obecných úvah
Pokud se ztotožníme alespoň s některými výše stručně uvedenými tezemi právní filozofie, pak bychom si ve vztahu k daňovému právu (a tedy i ve vztahu tvorby, aplikace i praxe tohoto práva) mohli uvědomovat tyto základní atributy:
-
Je objektivním sociálně politickým faktem, že ve společnosti existuje neshoda v základních právně-teoretických koncepcích práva (zejména pozitivní
versus
nonpozitivní koncepce; v oblasti daňového práva se může projevovat například tak, že se vedou spory o tom, zda otázky etické jsou součástí daňového práva nebo jsou vůči němu vnější) a také neshoda v základních eticko-normativních a politicko-filozofických otázkách vztahujících se k právu (například: Má se prosazovat rovnostářská politika formou vyššího zdaňování bohatých? Má být míra přerozdělování bohatství formou zdanění spíše vyšší nebo nižší? Mohou daňové subjekty platit pouze a jen ty daně, které jsou právě stanoveny zákonem, nebo optimalizace [snižování daňového odvodu] cestou legálního využití zákonných norem má být postihována jako nemorální?).
-
V právní filozofii v podstatě převládá názor, že řada výše uvedených neshod má formu tzv. rozumné neshody, tzn. neshody, která není řešitelná cestou racionálního diskursu, ale pouze cestou demokratické volby, zejména ve formě parlamentních voleb.
-
Je potřeba přinejmenším připustit, že není udržitelná pozice, respektive, že o tom nepanuje v právní filozofii shoda, že v normativněprávních otázkách existuje jediná a poznatelná Pravda. Pak je tedy potřeba jak v legislativní, tak v aplikační a rozhodovací činnosti vzít na vědomí, že kromě mého normativního názoru existují ve společnosti i názory jiné (odlišné či přímo opačné), které jsou přinejmenším stejně racionálně odůvodněné jako ten názor můj. Není tedy ani v daňovém právu udržitelné, aby se prosazoval „imperialismus“ jedné morálky (tedy jednoho z mnoha rozumných morálněnormativních či politicko-filozofických názorů), například aby se prosazoval imperialismus takového etického postoje, že egalitaristická politika (a to ještě třeba konkrétně egalitarismus blahobytu) je správná, že je totiž právně a morálně závazné platit daň, a to přitom ve výši „přiměřené“, nikoliv jenom ve výši zákonně nutné.
-
Zmíněný imperialismus jedné morálky se přitom může projevovat i v tom, že se považuje za samozřejmé (že se předpokládá), že řada daňových poplatníků má zájem (motivaci) porušovat daňové zákony (nebo je přímo porušuje), zatímco úředníci státní správy (např. v oblasti správy daní) a také (snad zejména) soudci mají zájem (motivaci) zákony dodržovat a dodržování zákonů vynucovat. Proto takovýto postoj pak vede k závěru, že je potřeba pravomoc úředníků zvyšovat, a to i na úkor práv daňových subjektů, právě s odůvodněním, že tuto zvýšenou pravomoc tito úředníci uplatní ve prospěch vynucování dodržování zákonů. I ve světle dosud uvedeného v tomto článku je přitom potřeba si přiznat, že neexistuje žádný racionálně odůvodnitelný, tím méně pak objektivní, důvod se domnívat, že na straně úředníků státní správy je vyšší snaha dodržovat zákony než na straně daňových subjektů, resp. že míra porušování (či motivace k porušování) zákona je u úředníků menší než u daňových poplatníků.
-
Pokud by čtenář po přečtení předchozích řádků dospěl třeba k názoru, že ve vztahu k daňovému právu není potřeba řešit obecné etické normy, ale že z extralegálních norem je vhodnější vzít normy vytvořené v ekonomii12), pak je možné argumentovat, že ve vazbě na výše zmíněnou otázku rozumné neshody nedojde k žádnému výraznému posunu, totiž že nedojde k tomu, kdy by v otázce těchto norem došlo k nalezení té jediné správné a objektivně zjistitelné Pravdy (totiž té jediné správné a poznatelné normy). Stačí například připomenout, že Nobelovu cenu za ekonomii získali představitelé tak odlišných (často až protichůdných) ekonomicko-normativních koncepcí (ekonomických škol) jakými byli například Friedrich August von Hayek (Nobelovu cenu získal v roce 1974) a Paul Krugman (Nobelovu cenu získal v roce 2008). Stačí si přitom uvědomit, že F. A. Hayek byl zastáncem klasického liberalismu, tedy zastáncem (tj. považoval za normativně správné) minimálního státu, a tedy i minimálního přerozdělování bohatství formou zdanění, zatímco P. Krugman stojí na keynesiánství, tedy na pozici masivnějšího státního intervencionismu a tedy i masivnějšího přerozdělování formou zdanění. V otázce míry zdanění, ale i v otázce normativnosti zdanění vůbec, stojí tedy tito dva ekonomové na pozicích vzájemné neshody, přičemž se jedná o onu rozumnou neshodu, neboť oba dva mají pro své názory dostatek racionálních argumentů. Tento příklad tedy ilustruje, že ani v ekonomické vědě neexistuje shoda v normativních otázkách, a že by tedy bylo bláhovou iluzí se domnívat, že řešení normativních (včetně eticko-normativních) dilemat v daňovém právu může spočívat v tom, že ekonomická věda nám to jediné správné řešení sdělí.
 
3 Návrh zákona o prokazování původu majetku
Ministerstvo financí předložilo na podzim roku 2014 vládě Návrh zákona o prokazování původu majetku13). Tento návrh prošel v průběhu měsíce listopadu a prosince 2014 připomínkovým řízením. V důvodové zprávě se mj. uvádí, že požadovaným účelem této právní normy je „efektivní odhalení zatajených či nezdaněných příjmů poplatníka a jejich následné zdanění.“ Deklarovaným cílem je s účinností od 1. ledna 2016 vytvořit účinný nástroj, který „umožní prověřování, zda nárůst jmění, spotřeba nebo jiné vydání poplatníka daně z příjmů odpovídá příjmům, které správci daně deklaroval v minulých obdobích.“ Přičemž právě tento návrh zákona má za cíl efektivnější využití stávajících institutů daňového a trestního práva, přičemž k dosažení zmíněného požadovaného účelu upravuje i nové (speciální) instituty. Mezi tyto nové (upravené) mechanismy patří:
-
Stanovení daně podle pomůcek: navrhuje se speciální mechanismus - stanovení daně podle pomůcek zvláštním způsobem, který bude součástí zákona o dani z příjmu
-
Prohlášení o majetku
-
Trestný čin porušení povinnosti učinit pravdivé prohlášení majetku
 
3.1 Výzva k prokázání příjmu a stanovení daně podle pomůcek
Zákonem navržený mechanismus správci daně umožní, aby v případě, kdy zjistí nepoměr (vyšší než 10 000 000 Kč) mezi příjmy deklarovanými poplatníkem a nárůstem jeho jmění, spotřebou nebo jiným vydáním, jej mohl vyzvat k prokázání skutečnosti, že nárůst jeho jmění nebo jeho spotřeba či jiné vydání odpovídá jeho příjmům a že tyto příjmy byly řádně zdaněny. Pokud poplatník důkazní břemeno neunese, správce daně mu stanoví daň na základě pomůcek. V závislosti na odhadu výše stanovené daně pak využije buď standardní pomůcky podle § 98 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, nebo nově navržené pomůcky podle § 38za zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Limitem pro použití těchto „zpřísněných“ pomůcek je očekávaná výše stanovené daně přesahující 2 mil. Kč. V případech, kdy je daň stanovena na základě pomůcek zvláštním způsobem, poplatníkovi vznikne povinnost uhradit penále ve výši 50% či 100% (oproti standardní výši podle daňového řádu 20%), a to v závislosti na míře součinnosti se správcem daně.
 
3.1.1 Rozšíření důkazního břemene daňového subjektu
Z výše uvedeného je zřejmé, že jedním z klíčových dopadů navrhované právní úpravy do právního postavení daňového subjektu bude to, že už tak velmi široké (a tedy „těžké“) důkazní břemeno daňového subjektu bude ještě dále významně rozšířeno, když na výzvu správce daně bude nucen prokázat, že nárůst jeho jmění, spotřeba nebo jiné vydání odpovídá příjmům uvedeným v daňových přiznáních. Pokud toto daňové břemeno daňový subjekt neunese, bude mu daň stanovena na základě pomůcek. Pokud daň stanovená podle pomůcek přesáhne 2 000 000 Kč, bude se jednat o stanovení daně podle pomůcek zvláštním způsobem, tedy včetně povinnosti uhradit penále ve výši 50% nebo 100%.
V této souvislosti stojí přinejmenším za připomenutí, že již dnes je situace taková, že naprostá většina všech doměrků daně (zejména na základě proběhlých daňových kontrol) stojí pouze a jen na základě konstatování správce daně, že daňový subjekt neunesl své důkazní břemeno, tj. že neprokázal dostatečně spolehlivě pravdivost svých dílčích tvrzení uvedených v daňových přiznáních. Jinými slovy řečeno, existuje jen nepatrná část (pokud vůbec) případů, kdy daň je daňovému subjektu doměřena na základě toho, že byl prokázán skutkový stav odlišný od stavu deklarovaného daňovým subjektem. Tedy již dnes je situace taková (a to přitom, prosím, nemám na mysli stanovení daně podle pomůcek, ale stanovení daně dokazováním), že daňové břemeno stran prokázání pravdivosti daňových výdajů či odpočtů na DPH je vykládáno a aplikováno tak silně, že jej lze i za použití všech v úvahu připadajících důkazních prostředků jen velmi obtížně unést, což pak právě vede k tomu závěru, že v praxi naprostá většina všech daňových doměrků je postavena právě a jen na tom, že daňový subjekt neprokázal „dostatečně spolehlivě“ pravdivost svých tvrzení. Z právně teoretického hlediska jde přitom především o to, že důkazní břemeno stran prokázání skutkového stavu je v daňovém řízení výrazně vychýleno v neprospěch daňového subjektu, a pak tedy za neprokázání toho, jak se věci skutečně odehrály, je sankcionován výhradně daňový subjekt. Tento stav tedy bude navrženým zákonem posílen, tedy pozice daňového subjektu ještě více zhoršena.
 
3.1.2 Vazba k prekluzi - problematika retroaktivity
Z textu navrženého zákona vyplývá, že na základě výzvy k prokázání příjmu bude důkazní břemeno daňového subjektu obsahovat i některé konkrétní skutky (skutečnosti), které nastaly v době, vůči které již uplynula lhůta pro stanovení daně (
prekluzivní lhůta
) dle § 148 daňového řádu. To s sebou samozřejmě nese výrazný potenciál ústavněprávního konfliktu navržené právní úpravy, protože zcela jednoduše řečeno, zakládá se zde nově (a tedy z pohledu daňového subjektu neočekávaně, překvapivě) povinnost prokazovat skutečnosti, vůči nimž daňový subjekt až dosud (zejména ve vazbě na § 148 daňového řádu) měl zcela jistě právo očekávat, že je prokazovat nebude již potřeba. Přitom je potřeba také zmínit, že bude jistě i celá řada případů, kdy navržený zákon dopadne i na takové daňové poplatníky, kteří ani předtím neměli žádný zákonný a ani praktický důvod si obstarávat a archivovat důkazní prostředky o některých z pohledu tohoto nového zákona významných skutečnostech, protože třeba zcela jednoduše například nebyli osobou samostatně výdělečně činnou (fyzické osoby-nepodnikatelé vůbec nemají povinnost archivovat příslušnou dokumentaci; podobně ani zaměstnanci nemají žádnou povinnost archivovat si například výplatní pásky) anebo ještě extrémněji, realizovali takové příjmy, které zákon zcela evidentně vylučoval z předmětu zdanění anebo je evidentně od daní osvobozoval. Navržená úprava tento problém řeší jen velmi sporadicky, protože z důkazního břemena daňového subjektu vylučuje výslovně pouze takové skutečnosti nastalé „dávno“ (tj. v obdobích, u kterých již uplynula lhůta pro stanovení daně), které takto dávno nastaly „zjevně“ („ledaže prokáže, že tyto skutečnosti nastaly v období, u kterého již uplynula lhůta pro stanovení daně“). Praktické uplatnění tohoto ustanovení oprávněně vzbuzuje přinejmenším pochybnosti, protože pokud vůči některým takto dávno nastalým skutečnostem (skutkovým jevům) právě z důvodu výše uvedených daňový subjekt neshromažďoval (respektive nearchivoval) žádné důkazy (důkazní prostředky), tak právě a jen pro absenci těchto důkazů není tento daňový subjekt schopen samozřejmě prokázat ani to, kdy tyto skutky nastaly. Výše zmíněný potenciál ústavněprávního konfliktu tedy zůstal spíše nevyřešen.
 
3.2 Výzva k podání prohlášení majetku
Návrh zákona dále také stanoví, že na výzvu správce daně je daňový poplatník povinen podat prohlášení o majetku. Správce daně může takovou výzvu vydat, pokud nedošlo k prokázání skutečností požadovaných ve výzvě k prokázání příjmu (viz výše) a pokud souhrnná hodnota majetku (na základě předběžného posouzení správcem daně) přesáhne 10 000 000 Kč. Pokud daňový subjekt této výzvě nevyhoví (včetně situace, kdy ve své odpovědi uvede nepravdivé nebo hrubě zkreslené údaje14) ), správce daně bez dalšího přistoupí ke stanovení daně podle pomůcek zvláštním způsobem (viz výše). Návrh přitom současně zpřísňuje trestněprávní dopady porušení povinnosti učinit pravdivé prohlášení o majetku, když se horní hranice trestní sazby zvyšuje z jednoho roku na tři léta a zavádí se i možnost trestu peněžitého.
 
3.3 Vybrané kritické poznámky k návrhu
K předmětnému návrhu zákona o prokazování původu majetku lze jistě zmínit mnoho připomínek či námitek z mnoha různých úhlů pohledu. Pokusím se zde ve stručnosti zmínit jen některé z nich, přičemž některé z nich jsem již uvedl.
-
Ze samotného obsahu a i z důvodové zprávy je zřejmé, že se jedná o aplikaci právě toho politicko-filozofického a normativně etického hlediska, které současná vláda preferuje, a to posílení pravomoci státních orgánů pro zajištění dostatečného výběru daní, a to i za cenu zásahů do základních práv daňových subjektů. K tomu samozřejmě přistupuje současná (nejen česká) politika boje proti daňovým únikům či boje proti agresivnímu daňovému plánování. Obecně lze tento návrh zákona považovat za téměř učebnicový příklad imperialismu jedné morálky, tj. eticko-politické koncepce vycházející z toho, že dobré (eticko-politicky správné) je to, aby stát co možná v maximální míře přerozděloval bohatství formou zdanění, že platit daně je nikoli „jen“ zákonnou, ale i etickou normou a že tudíž není nic nesprávného na tom, pokud se současný poměr vyvažování (tj. současný stav této „proporcionality“) mezi „veřejným zájmem“15) státu na výběru daní a základními (ústavně garantovanými) právy občanů (v kontextu předmětného návrhu zákona zejména právo vlastnické a právo na informační sebeurčení) ještě dále vychýlí v neprospěch základních ústavních práv občanů.
Dovolím si v této souvislosti konstatovat můj osobní názor na věc. I ve vazbě na v úvodu tohoto článku uvedené některé poznámky z oblasti právní filozofie se domnívám, že na daňové právo je třeba nahlížet zejména z pozitivně právních pozic, což podle mého názoru v daném kontextu především znamená, že jakékoliv etické normy je třeba z úvah o právu jako takovém vyloučit (či přinejmenším jasně oddělit), tedy že není přípustné vnímat povinnost platit daně jako povinnost etickou, ale pouze a jen jako povinnost zákonnou16).
-
Invazivní charakter návrhu zákona do základních práv daňových subjektů lze zejména spatřovat v tom, jak bylo i výše uvedeno, že se pokouší dál posunout (či spíše v praktickém ohledu prolomit) hranici prekluzivní lhůty dle § 148 daňového řádu, a to způsobem, který zároveň atakuje určitý ústavněprávní konsensus o charakteru z ústavněprávního pohledu nežádoucí retroaktivity. Zejména ve vztahu k právu na informační sebeurčení lze pak invazivní charakter návrhu zákona spatřovat v tom, že zcela nově zavádí dosud neexistující prohlášení o majetku, a to způsobem dost vágním, a dává správcům daně široký prostor pro diskreci (a tedy i pro libovůli či dokonce svévoli), přitom s drakonickými důsledky pro daňový subjekt, pokud správce daně vyhodnotí toto prohlášení jako nepravdivé či hrubě zkreslené.
-
Výše zmíněný imperialismus jedné morálky (nebo jedné politicko-etické koncepce) se projevuje i v tom, že z důvodové zprávy a textu zákona je evidentní, že předkladatel vychází z přesvědčení, respektive předpokladu, že daňové subjekty mají tendenci spíše zákony porušovat, zatímco úředníci státní správy mají tendenci spíše zákony dodržovat a jejich dodržování vyžadovat (vynucovat). Platnost tohoto předpokladu se ovšem nikde a nikdy neprokázala (stojí tedy pouze na „zcela ve vzduchu visící“ normativní úvaze, či možná „zbožném“ přání), navíc není ani žádný instrumentální důvod se domnívat, že by při výběru osob do pozic úředníků státní správy v oblasti daní byly nějakým způsobem prověřovány a zohledňovány morální vlastnosti těchto osob. Jedná se zkrátka o stejný vzorek (se stejným rozložením morálních vlastností) osob, jaký představují daňové subjekty. Za této situace pak není udržitelné, není s tím logicky konzistentní, pokud návrh posiluje pravomoci státních úředníků, dále rozšiřuje prostor jejich diskrece, a to vše zejména právě na základě odůvodnění, že je potřeba bojovat (čelit) s porušováním zákonů na straně daňových subjektů. V této souvislosti stojí určitě za zmínku, že návrh zákona posiluje i množství informací, které musí daňové subjekty správci daně povinně a v povinném rozsahu sdělovat, přičemž při výše zmíněné skepsi ohledně toho, že by úředníci státní správy vykazovaly nějaké extrémně odlišné morální vlastnosti od ostatních občanů, je nutno varovat před zvýšeným rizikem zneužití těchto dat, pokud vůči těmto datům úředník státní správy poruší svou zákonnou povinnost mlčenlivosti.
1) Justice Learned Hand: Over and over again courts have said that there is nothing sinister in so arranging one’s affairs as to keep taxes as low as possible. Everybody does so, rich or poor; and all do right, for nobody owes any public duty to pay more than the law demands: taxes are enforced exactions, not voluntary contributions. To demand more in the name of morals is mere cant. (Commissioner v. Newman, 159 F2d 848 (1947)). Citováno dle zdroje: http://law.justia.com/cases/federal/appellate-courts/F2/159/848/1 565902/. Pozn.: Learned Hand (1872-1961) byl americký soudce a právní filosof. Patří k nejvíce citovaným soudcům USA.
2) Citováno dle KYSELA, Jan. Politika a právo: úvod do ústavního práva. In: NOVÁK, Miroslav. Úvod do studia politiky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011, s. 173-202.
3) Naopak, soudy (u nás například NSS) již dlouhodobě ve svých rozhodnutích zdůrazňují, že „právo není matematika“.
4) Pro zjednodušení tohoto našeho pojednání budeme všechny tři pojmy považovat (při vědomí nepřesnosti) za synonyma.
5)
Jurisprudence
is a word that stinks in the nostrils of a practicing
barrister
. „The Study of
Jurisprudence
,“ 5 Law Magazine and Review, 4th Service 382 (1880).
6) Viz například: SHAPIRO, Scott J. Legality. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 2011. ISBN 06-740-5566-7.
7) Především pod praporem boje proti daňovým únikům či proti agresivnímu daňovému plánování.
8) Viz např. SOBEK, Tomáš. Právní myšlení: kritika moralismu. Praha: Ústav státu a práva AV ČR, 2011, s. 23.
9) „...která někde na metafyzickém obláčku čeká, až ji svým rozumem najdeme.“ - viz SOBEK, Tomáš. Právní myšlení: kritika moralismu. Praha: Ústav státu a práva AV ČR, 2011, s. 23.
10) Viz např. HOLLÄNDER, Pavel. Filosofie práva. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006, s. 30.
11) Narážím přitom zejména na v současné době bohatou diskusi nad knihou: PIKETTY, Thomas a Arthur GOLDHAMMER. Capital in the twenty-first century. Harvard University Press, 2014.
12) Což se zejména v právu daňovém může jevit jako pochopitelné, neboť toto právo bývá vnímáno v úzké vazbě na otázky ekonomické.
13) Viz např.: https://apps.odok.cz/kpl-detail?pidZKORN9QRLT4WV.
14) V této souvislosti je z legislativně technického hlediska zajímavé, že zde navrhovatel odlišuje dva pojmy: „nepravdivé“ a „hrubě zkreslené“. Jinými slovy: hrubě zkreslené neznamená nepravdivé. Pravda se tedy neomezuje pouze na nezkreslené údaje; uvedení (i hrubě) zkreslených údajů není totéž jako uvedení nepravdivých údajů.
15) Dovolil jsem si tento pojem dát do uvozovek zejména proto, protože ve shodě s určitou částí právně filozofické doktríny nevěřím na objektivní existenci veřejného zájmu; veřejný zájem je podle mého soudu pouze jiné slovo pro zcela pragmatické zájmy aktuálně vládnoucí politické elity.
16) Nebo přinejmenším ty dva normativní světy jasně oddělovat, a to nikoliv jen v úvahách (diskursu), ale i v tvorbě a aplikaci práva.