§Režim u prodeje slevových karet
Jan
Rambousek
Rozsudek Soudního dvora Evropske unie ze dne 12. června 2014, ve věci C-461/12, Granton
Advertising, dosud neuveřejněn v Úředním věstníku
K předpisům:
-
§ 54 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
Článek 13 část B písm. d) šesté směrnice Rady
77/388/EHS ze dne 17. května 1977 o harmonizaci
právních předpisů členských států týkajících se daní z obratu - Společný systém daně z přidané
hodnoty: jednotný základ daně musí být vykládán tom smyslu, že prodej takové slevové karty, jako je
karta dotčená v původním řízení, nepředstavuje operaci týkající se „jiných cenných papírů“ ve smyslu
bodu 5 tohoto ustanovení či „dalších převoditelných cenných papírů“ ve smyslu bodu 3 téhož
ustanovení, které se vztahuje na některá plnění, jež členské státy musí osvobodit od daně z přidané
hodnoty.
Společnost Granton
Marketing
BV, vydávala a prodávala karty nazvané „Grantoncard“ (dále
jen „Grantoncard“). Tyto karty opravňovaly své majitele k získání některého zboží či poskytnutí
některých služeb za zvýhodněných podmínek od obchodníků a podniků, jako jsou restaurace, kina,
hotely nebo sauny, které za tímto účelem uzavřeli dohodu se společností Granton Advertising.
Grantoncards byly k dispozici na prodejních místech, kterým Granton Advertising vyplácela odměnu za
každou prodanou Grantoncard. Ze smlouvy vyplývá, že cílem podniků poskytujících slevu na základě
této karty bylo přilákat ke spolupráci se společností Granton Advertising zákazníky, kteří nakupují
jejich zboží a služby. Grantoncards se kromě toho nevázaly na osobu majitele, nýbrž byly přenosné.
Nebylo je však možné vyměnit za peníze či zboží. Následně provedl správce kontrolu účetnictví
společnosti Granton Advertising. Vzhledem k tomu, že se domníval, že prodej Grantoncards touto
společností představoval plnění podléhající DPH, vydal vůči ní dodatečný výměr DPH.