Výpočet DPH při vysílání inzerce

Vydáno: 2 minuty čtení

Rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 5. prosince 2013, ve věci C-618/11 , TVI, dosud neuveřejněn v Úředním věstníku

Výpočet DPH při vysílání inzerce
Jan
Rambousek
K předpisům:
-
§ 36 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
Článek 11 část A odst. 1 písm. a), odst. 2 písm. a) a odst. 3 písm. c) šesté směrnice Rady 77/388/EHS ze dne 17. května 1977 o harmonizaci právních předpisů členských států týkajících se daní z obratu - Společný systém daně z přidané hodnoty: jednotný základ daně, jakož i článek 73, čl. 78 první pododstavec písm. a) a čl. 79 první pododstavec písm. c) směrnice Rady 2006/112/ES ze dne 28. listopadu 2006 o společném systému daně z přidané hodnoty musejí být vykládány v tom smyslu, že taková daň, jako je daň z vysílání inzerce stanovená portugalskými právními předpisy ve prospěch filmového a audiovizuálního umění, musí být zahrnuta do základu daně pro účely daně z přidané hodnoty za služby vysílání komerční inzerce.
Společnost TVI poskytovala služby při vysílání komerční inzerce a fakturovala tyto služby svým zákazníkům navýšené o 4% z titulu daně z vysílání inzerce. Při výpočtu DPH brala za základ daně částku včetně této daně z inzerce a současně ji zaúčtovala jako průběžnou položku za společností, který tuto daň vybírá. Následně však správce daně požádala o revizi tohoto způsobu výpočtu resp. podaných přiznání z toho důvodu, že dospěla k závěru, že daň z inzerce neměla být zahrnuta do základu daně pro výpočet DPH. Můžeme se jenom domnívat, že takto to provedla úmyslně, aby donutila správce daně se touto otázkou zabývat, aniž by riskovala doměrek. I v tuzemsku, vzhledem k absenci editační povinnosti, postupují často plátci tímto způsobem, kdy podají daňové přiznání a uhradí daň a posléze podají dodatečné přiznání s tím, že uvedou důvody, proč ho podávají, a čekají, jakým způsobem se k tomu správce daně postaví.

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty