Dotace v účetnictví

Vydáno: 9 minut čtení

Účetnictví je založeno na tzv. aktuálním principu, který znamená, že se jednotlivé transakce zobrazují v tom účetním období, ke kterému věcně přísluší, bez ohledu na to, kdy nastanou peněžní toky. Další účetní zásadou je tzv. matching princip, který představuje pravidlo přiřaditelnosti nákladů k výnosům či obráceně vztahující se k výkonům sledovaného účetního období. V mnoha případech obě tato pravidla zajišťují dohadné položky či časové rozlišování nákladů a výnosů. Existují však výjimky, kdy uvedená pravidla nelze dodržet; donedávna k nim patřily i dotace.

Dotace v účetnictví
prof. Ing.
Libuše
Müllerová
, CSc.
Jak známo,
dotace
je poskytována vždy na konkrétní účel - zpravidla na úhradu nákladů, nebo na pořízení dlouhodobého majetku. S dotacemi je však potíž v tom, že příjem
dotace
(tj. peněžní tok) se v řadě případů neuskuteční ve stejném účetním období, kdy se uskuteční transakce, na níž je
dotace
poskytnuta. Pokud výjimečně přijde
dotace
dříve, než nastane účel, na který je poskytnuta, je to ten lepší případ.
Dotace
se zadrží na účtu pro zúčtování dotací a na konci účetního období je v rozvaze vykazována jako závazek vůči poskytovateli
dotace
, kterému bude předkládat její vyúčtování. V následujícím účetním období se
dotace
na náklady rozpouští do výnosů v okamžiku, kdy náklady nastanou, nebo se zúčtuje jako snížení pořizovací ceny dlouhodobého majetku v okamžiku, kdy je tento majetek pořízen. Dlouhodobý majetek je pak zařazen do užívání již ve snížené pořizovací ceně, ze které je také účetně i daňově odpisován. V účetnictví to probíhá následovně:
 +-------------------------------------------------------------------------+----------+-------------+ |                           Běžné účetní období                           |    MD    |     D       | +-------------------------------------------------------------------------+----------+-------------+ | Přijatá 
dotace
připsána na účet | 221 | 346, 347 | | Následující účetní období | | | | Náklady, na které byla poskytnuta
dotace
| 5xx | Různé účty | | Zúčtování
dotace
do výnosů – úhrada nákladů | 346, 347 | 648 | | Pořízení dlouhodobého majetku, na který byla poskytnuta
dotace
| 04x | Různé účty | | Zúčtování
dotace
– snížení pořizovací ceny dlouhodobého majetku | 346, 347 | 04x | | Zařazení dlouhodobého majetku do užívání ve snížené pořizovací ceně | 02x | 04x | | Odpis dlouhodobého majetku ze snížené pořizovací ceny | 551 | 08x | +-------------------------------------------------------------------------+----------+-------------+
Obvyklejší je však situace, kdy dříve vzniknou účetní jednotce náklady, na které má být
dotace
poskytnuta, nebo je pořízen dlouhodobý majetek a zařazen do užívání, ale do data účetní závěrky dotaci účetní jednotka nedostane na účet. Náklady sníží v tomto období výsledek hospodaření, dlouhodobý majetek je zařazen ve skutečné pořizovací ceně, ze které je zaúčtován i účetní odpis a pro daň z příjmů uplatněn i daňový odpis. V následujícím období je přijata
dotace
, je-li poskytnuta na úhradu nákladů, je zúčtována do výnosů bez vazby na náklady, na které byla poskytnuta, čímž je porušen výše uvedený princip přiřaditelnosti nákladů a výnosů ve stejném účetním období (a tedy i věrné zobrazení výsledku hospodaření účetní jednotky). V účetnictví obou účetních období to ukazuje následující tabulka.
 +-------------------------------------------------------------------------+----------+-------------+ |                           Běžné účetní období                           |    MD    |     D       | +-------------------------------------------------------------------------+----------+-------------+ | Náklady, které budou hrazeny z 
dotace
| 5xx | Různé účty | | Následující účetní období | | | | Přijatá
dotace
připsána na účet | 221 | 346, 347 | | Zúčtování
dotace
| 346, 347 | 648 | +-------------------------------------------------------------------------+----------+-------------+
Složitější je to v případě, kdy je poskytnutá
dotace
na pořízení dlouhodobého majetku. V jednom účetním období účetní jednotka majetek pořídí, zařadí do používání a začne odpisovat ze skutečné pořizovací ceny (účetně i daňově). V následujícím účetním období pak obdrží dotaci, kterou zúčtuje proti snížení pořizovací ceny dlouhodobého majetku. Vzniká pak otázka, zda je nutné opravit minulé účetní období včetně účetního a daňového odpisu.
  +-------------------------------------------------------------------------+----------+-------------+ |                           Běžné účetní období                           |    MD    |     D       | +-------------------------------------------------------------------------+----------+-------------+ | Náklady na pořízení dlouhodobého majetku                                | 04x      | Různé čty   | | Zařazení majetku do používání ve skutečné pořizovací ceně               | 02x      | 04x         | | Odpis dlouhodobého majetku ze skutečné pořizovací ceny                  | 551      | 08x         | | Následující účetní období                                               |          |             | | Přijatá 
dotace
připsána na účet | 221 | 346, 347 | | Zúčtování
dotace
| 346, 347 | 02x | | Odpis dlouhodobého majetku ze snížené pořizovací ceny | 551 | 08x | +-------------------------------------------------------------------------+----------+-------------+
Uvedeným problémem se zabývala také Národní účetní rada a vydala pro tuto situaci interpretaci
(I-14 Okamžik vykázání nároku na přijetí nebo vrácení
dotace
)
, která stanoví podmínky, za kterých je možné účtovat o nároku na dotaci, což následně umožní její zúčtování, a dodržet tak srovnatelnost nákladů a výnosů, případně snížit pořizovací cenu dlouhodobého majetku již v období jeho pořízení, i když
dotace
dosud nepřišla. Ministerstvo financí v účetních předpisech dlouhodobě zastávalo názor, že o dotaci se účtuje zásadně až v okamžiku, kdy přijdou peníze na účet. Avšak vědomo si uvedeného problému, bylo do ČÚS č. 017-Zúčtovací vztahy do odstavce 3.7 doplněno ustanovení, podle kterého je možné účtovat
„o nezpochybnitelném nároku na dotaci“
jako o pohledávce, a tím umožnit zúčtování
dotace
do výnosů nebo snížit pořizovací cenu dlouhodobého majetku v období, kdy došlo k účelu, na který byla
dotace
poskytnuta.
         +-------------------------------------------------------------------------+----------+-------------+ |                           Běžné účetní období                           |    MD    |     D       | +-------------------------------------------------------------------------+----------+-------------+ | Náklady, které budou hrazeny z 
dotace
| 5xx | Různé čty | | Náklady na pořízení dlouhodobého majetku, na něž bude poskytnuta
dotace
| 04x | Různé účty | | Zaúčtování nároku na dotaci | 78 | 346, 347 | | Zúčtování
dotace
na úhradu nákladů | 346, 347 | 648 | | Zúčtování
dotace
na úhradu dlouhodobého majetku | 346, 347 | 04x | | Zařazení majetku do používání v pořizovací ceně snížené o dotaci | 02x | 04x | | Odpis dlouhodobého majetku ze snížené pořizovací ceny | 551 | 08x | | Následující účetní období | | | | Přijatá
dotace
připsána na účet | 221 | 378 | +-------------------------------------------------------------------------+----------+-------------+
Vzniká ovšem otázka, co to je „nezpochybnitelný nárok“. Dle názorů právníků nárok na dotaci není, a proto je třeba vždy vycházet z konkrétní situace. Pokud má například účetní jednotka relativní jistotu, že dotaci dostane a zná její přesnou výši (je již např. podepsaná smlouva), měla by účtovat ještě před přijetím
dotace
v tom období, kdy vznikly náklady, nebo byl pořízen dlouhodobý majetek o pohledávce za poskytovatelem
dotace
. Současně pak může zúčtovat ve stejném účetním období čerpání
dotace
proti výnosům, nebo proti snížení pořizovací ceny dlouhodobého majetku a účetní i daňový odpis již počítat z pořizovací ceny snížené o dotaci.
Jiná situace nastává v případě, že účetní jednotka nevěděla, nebo neměla dostatečnou jistotu, že dotaci dostane a o nároku proto neúčtovala. V tomto případě je
dotace
na náklady zúčtována do výnosů v jiném období, než kdy došlo k nákladům, a jak již bylo uvedeno, je porušen princip přiřaditelnosti výnosů k nákladům, a tím porušen věrný obraz hospodaření. V případě přijetí
dotace
na pořízení dlouhodobého majetku až v následujícím období poté, co byl majetek zařazen do užívání, a odpisován z plné pořizovací ceny, mohou nastat dvě situace:
1)
Účetní jednotka obdržela dotaci v následujícím účetním období, ale dosud neuzavřela účetní knihy a nepodala daňové přiznání. V tom případě je možné ještě doúčtovat nárok na dotaci, zúčtovat snížení pořizovací ceny dlouhodobého majetku, účetní odpisy opravit a daňové odpisy počítat ze snížené pořizovací ceny. V účetní závěrce vše pak vykázat již v částkách upravených o dotaci.
2)
Účetní jednotka obdržela dotaci v následujícím účetním období, a to v době, kdy již uzavřela účetní knihy a odevzdala daňové přiznání (resp. již uplynula lhůta pro odevzdání řádného daňového přiznání). V tomto případě je příjem
dotace
účetní operací nového účetního období, o přijatou dotaci se sníží pořizovací i vstupní cena dlouhodobého majetku a účetní i daňový odpis se nadále počítá ze změněné vstupní ceny, pro daňový odpis sloupec další roky odpisování. Staré období se neopravuje ani v účetnictví, ani pro daně. Tady je však na účetní jednotce, aby prokázala, že o dotaci nevěděla v době, kdy mohla ještě snížit pořizovací cenu před uzavřením účetních knih a před podáním daňového přiznání.
U tohoto druhého případu může dojít paradoxně k situaci, že
dotace
je tak vysoká, že již vypočtený a zaúčtovaný odpis je vyšší než pořizovací cena snížená o dotaci. Zde platí pravidlo, že odpisovat lze pouze do výše pořizovací ceny (případně do výše pořizovací ceny snížené o dotaci). Část odpisu, který převyšuje pořizovací cenu sníženou o dotaci, je třeba opravit snížením nákladů (v tomto případě odpisů), a to v tom období, kdy k této situaci došlo. U dotací mohou nastat další případy, které je třeba v účetnictví řešit. Může to být například obdržení
dotace
v jiné než v očekávané výši, povinnost vrátit dotaci při porušení podmínek, za nichž byla přidělena, nebo při jejím nečerpání. Také
dotace
přidělené v cizí měně - např. z evropských fondů -mají svá specifika, kterými se zabývá Národní účetní rada, a na které upozorníme příště.
 
Právní úprava
-
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, § 7
-
Vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictví pro podnikatele, § 47 odst. 4
-
Český účetní standard pro podnikatele č. 017 odst. 3.7
-
 
Použité účty
04x-Pořízení dlouhodobého majetku
02x-Dlouhodobý hmotný majetek
08x-Oprávky k dlouhodobému majetku
221- Bankovní účty
346-
Dotace
ze státního rozpočtu
347-Ostatní
dotace
378-Jiné pohledávky a závazky
551-Odpisy dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku