Novela zákona o účetnictví

Vydáno: 12 minut čtení

Zákon č. 563/1991 Sb. , o účetnictví, nepodléhá tak častým změnám, jako je tomu u daňových zákonů. Přesto se v souvislosti s harmonizačními procesy určitým nejen technickým, ale i obsahovým úpravám nevyhne. V posledních dvou letech (2009, 2010) byly do zákona zapracovány zejména změny a doplňky v návaznosti na razantní změnu metodiky účetnictví státu. S účinností od 1. ledna 2011 je zákon novelizován v souvislosti s implementací Směrnice evropského parlamentu a Rady č. 2009/49/ES ze dne 18. června 2009. Tou se mění směrnice Rady ES 78/660/EHS (týká se individuálních účetních závěrek účetních jednotek) a směrnice Rady 83/349/EHS (týká se konsolidovaných účetních závěrek). Dále novela zapracovává Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1606/2002 ze dne 19. července 2002 ve znění č. 297/2008, o uplatňování mezinárodních účetních standardů a zjednodušená pravidla pro konsolidaci.

Novela zákona o účetnictví
prof. Ing.
Libuše
Müllerová,
CSc.,
Vysoká škola ekonomická v Praze
Novela obsahuje jednak legislativně formální změny, představující úpravu určité terminologie tak, jak se postupem času vyvíjela, případně zrušení některých formulací či výrazů, které se přežily nebo byly zrušeny. Hlavní jsou ale obsahové změny. Ty se dotýkají následujících oblastí:
*
zahraničních fyzických osob, které podnikají na území České republiky,
*
vybraných účetních jednotek.
*
konsolidujících účetních jednotek, které jsou z hlediska konsolidované účetní závěrky nevýznamné,
*
účetních jednotek v konsolidačním celku a účetních jednotek pod společným vlivem podrobené konsolidaci, pokud jejich konsolidující společnost používá k sestavení konsolidované účetní závěrky mezinárodní účetní standardy,
*
účetních jednotek, které dočasně přestaly být emitentem cenných papírů přijatých k obchodování na regulovaném trhu a měly povinnost účtovat a sestavovat účetní závěrku podle mezinárodních účetních standardů.
Pojďme se tedy stručně vysvětlit, co navrhované změny představují.
 
1 Zahraniční fyzické osoby
Zákon o účetnictví hned v úvodním paragrafu vyjmenovává právnické a fyzické osoby, na které se zákon vztahuje, to znamená, že jsou účetní jednotkou s povinností vést účetnictví. Pokud fyzická osoba -podnikatel nesplňuje podmínky zde uvedené, není účetní jednotkou, a zákon o účetnictví se na ní nevztahuje (vede pouze evidenci pro účely stanovení základu daně z příjmů). Zákon se dále vztahuje na zahraniční osoby, pokud na území České republiky podnikají, nebo provozují jinou činnost podle zvláštního předpisu. Přitom zákon nerozlišuje, zda se u těchto zahraničních osob jedná o právnické nebo fyzické osoby. V konečném důsledku to znamená, že i zahraniční fyzické osoby, které na území České republiky podnikají, jsou účetní jednotkou a měly by vést účetnictví (podvojné). Toto ustanovení bylo dlouhodobě kritizováno z důvodu nerovného postavení tuzemských a zahraničních osob. Proto novela upřesňuje v § 1 odst. 2 že podmínky vést účetnictví a být nebo nebýt účetní jednotkou, které zákon vymezuje pro tuzemské fyzické osoby, se vztahují i na zahraniční fyzické osoby.
 
2 Vybrané účetní jednotky
V souvislosti se zajišťováním účetních záznamů pro potřeby státu byla již v minulé novele do zákona doplněna některá ustanovení směřující ke shromažďování účetních záznamů do centrálního systému účetních informací státu a k sestavení účetních výkazů za Českou republiku od vybraných účetních jednotek. Tyto vybrané účetní jednotky jsou v zákoně vyjmenovány (§ 1 odst. 3 a jsou jimi:
*
organizační složky státu,
*
státní fondy podle rozpočtových pravidel,
*
Pozemkový fond České republiky,
*
územní samosprávné celky,
*
dobrovolné svazky obcí,
*
Regionální rady regionů soudržnosti,
*
příspěvkové organizace,
*
zdravotní pojišťovny.
Těmto vybraným účetním jednotkám ukládá zákon některé speciální povinnosti. V § 13 odst. 2 kde se upravuje ustanovení o účetních knihách; u hlavní knihy se požaduje, aby tyto vybrané účetní jednotky uváděly
souhrnné obraty denně
(zatímco všechny ostatní účetní jednotky mohou jednou za kalendářní měsíc). Novela doplňuje poznámku o tom, že tuto povinnost může plnit i jiná účetní kniha, například deník. Další úprava, která se týká vybraných účetních jednotek, se vztahuje k účetní závěrce (§ 18). Zatímco povinnou součástí účetní závěrky ostatních účetních jednotek je rozvaha, výkaz zisku a ztráty a příloha a dobrovolně mohou sestavovat
přehled o peněžních tocích a přehled o změnách vlastního kapitálu
, zákon uvádí, že vybrané účetní jednotky sestavují tyto přehledy povinně vždy. Novela
zužuje tuto povinnost
pouze na účetní jednotky, které překročí jedno ze dvou kriterií (40 mil. Kč hrubých aktiv nebo 80 mil. Kč obrat). Ostatní vybrané účetní jednotky nemusí tyto přehledy sestavovat.
Zákon o účetnictví v § 25 odst. 3 vyžaduje, aby účetní jednotky braly v úvahu
předvídatelná rizika a možné ztráty
, které se týkají majetku a závazků, a jsou jim známy do okamžiku sestavení účetní závěrky, jakož i všechna snížení hodnoty bez ohledu na to, zda je výsledkem hospodaření účetního období zisk nebo ztráta. Jedná se o dodržování jedné z obecně uznávaných účetních zásad - zásady opatrnosti. V případě vybraných účetních jednotek, které předávají mezitímní účetní závěrku do centrálního systému účetních informací státu pouze za účelem zajištění kontrolních vazeb s předávanými finančními údaji, není významné, aby čtvrtletně prováděly všechny účetní operace související s naplněním účetních metod, které mají povinnost provádět k rozvahovému dni. Proto novela doplňuje, že toto ustanovení se na vybrané účetní jednotky při sestavování mezitímní účetní závěrky
nevztahuje
. Vybraných účetních jednotek se dále týká
oceňování reálnou hodnotou
majetku určeného k prodeji (§ 27 odst. 1h , kde se doplňuje, že se to netýká zásob. Důvodová zpráva uvádí, že v průběhu aplikace tohoto ustanovení se vyskytly tak významné interpretační problémy, že bylo třeba výslovně tento druh majetku (zásoby) z režimu oceňování reálnou hodnotou vyjmout. Důvodem výše uvedených změn je zejména snaha, aby byla eliminována pracnost zavádění nových pravidel, zejména v případě malých vybraných účetních jednotek.
 
3 Použití mezinárodních účetních standardů (dále jen IFRS) pro účtování a sestavení účetní závěrky
Povinnost účtovat a sestavovat účetní závěrku v souladu s mezinárodními účetními standardy ukládá účetním jednotkám, které jsou obchodní společností a jsou emitentem cenných papírů registrovaných na regulovaném trhu cenných papírů v členských státech Evropské unie § 19 odst. 9 zákona. Novela tento odstavec ruší a zařazuje nový paragraf 19a, kde tuto povinnost upravuje a výrazně rozšiřuje a to v několika směrech:
*
pokud došlo k obchodování cenných papírů v průběhu účetního období, může se účetní jednotka rozhodnout, zda použije IFRS již od počátku účetního období, nebo až od počátku účetního období následujícího,
*
pokud cenné papíry účetní jednotky přestaly být obchodovány v průběhu účetního období, může se účetní jednotka rozhodnout, zda použije IFRS až do konce tohoto období, nebo se rozhodne ukončit jejich použití k poslednímu dni předcházejícího období,
*
pokud cenné papíry účetní jednotky přestaly být v účetním období obchodovány, avšak do konce tohoto období rozhodne nejvyšší orgán o záměru požádat nejdéle do tří let o přijetí nového cenného papíru k obchodování, může účetní jednotka rozhodnout o použití IFRS až do konce období, ve kterém má dojít k přijetí tohoto cenného papíru k obchodování,
*
pokud nejpozději k poslednímu dni účetního období, ve kterém skončí výše uvedená tříletá lhůta, účetní jednotka požádá o přijetí cenného papíru k obchodování, může prodloužit používání IFRS ještě o jedno účetní období; v případě, že k obchodování v tomto období nedojde, nepoužije účetní jednotka IFRS od následujícího účetního období,
*
pokud lze předpokládat, že k rozvahovému dni bude účetní jednotka povinna podrobit se sestavení konsolidované účetní závěrky za použití IFRS, může rozhodnout o jejich použití pro účtování a sestavení své účetní závěrky k tomuto rozvahovému dni (podléhá schválení nejvyšším orgánem).
Důvodem výše uvedených změn je poskytnout účetním jednotkám, které přestaly být „dočasně“ emitentem cenných papírů přijatých k obchodování na regulovaném trhu určité „přechodné období“ pro používání mezinárodních účetních standardů. Přechod z účtování podle IFRS na vedení účetnictví podle českých předpisů a znovu zpět přechod na IFRS by byla pro ně složitá a nákladná záležitost. Stejně tak účetním jednotkám, které vstupují do
konsolidace
s konsolidující společností, která používá k sestavení konsolidované účetní závěrky IFRS, je dána možnost sestavit svoji individuální účetní závěrku podle IFRS jako podklad pro konsolidaci. Zde si však musí účetní jednotky zvážit, zda náklady na zpracování účetnictví podle IFRS na jedné straně a tvorba podkladu pro daň z příjmů (základ daně i nadále vychází z výsledku hospodaření zjištěného podle českých účetních předpisů) vyváží přínosy ze zjednodušené komunikace v rámci konsolidačního celku.
 
4 Konsolidovaná účetní závěrka
Pravidla pro konsolidovanou účetní závěrku upravuje § 22 zákona. Návrh novely zákona tento paragraf zcela přepracovává a problematiku konsolidací rozšiřuje vložením dvou nových paragrafů 22a, 22b.
Nový paragraf 22 zpřesňuje zejména definici pojmů:
*
konsolidující účetní jednotka
, kterou je obchodní společnost a je ovládající osobou, s výjimkou ovládajících osob, které vykonávají společný vliv,
*
konsolidovaná účetní jednotka
je ovládanou osobou s výjimkou ovládaných osob, ve kterých je vykonáván společný vliv,
*
účetní jednotka pod společným vlivem
je osobou, ve které konsolidující nebo konsolidovaná účetní jednotka vykonává společný vliv,
*
účetní jednotka přidružená
je osobou, ve které konsolidující účetní jednotka vykonává podstatný vliv.
Tento nový paragraf dále uvádí, co se rozumí společným vlivem, podstatným vlivem a co tvoří konsolidační celek. Nové dva paragrafy pak přebírají původní úpravu zrušeného § 22, kterou pouze zpřesňují. Paragraf 22a uvádí kritéria pro povinnost konsolidovat, která se nemění; jedná se o kritéria v souhrnu za konsolidující účetní jednotku a konsolidované účetní jednotky (suma aktiv brutto více než 350 mil. Kč, roční úhrn čistého obratu více než 700 mil. Kč a průměrný přepočtený stav zaměstnanců v průběhu účetního období více než 250). Nově se uvádí, že konsolidující účetní jednotka není povinna sestavit konsolidovanou účetní závěrku, pokud k podání věrného a poctivého obrazu předmětu účetnictví a finanční situace konsolidačního celku postačuje účetní závěrka konsolidující účetní jednotky, protože konsolidující účetní jednotka ovládá pouze konsolidované účetní jednotky, jež jsou jednotlivě i v úhrnu nevýznamné. Druhý nový paragraf 22b pak upravuje pravidla pro konsolidovanou výroční zprávu, která se oproti původní úpravě nemění.
 
5 Správní delikty
V závěru zákona upravuje zákon sankce v § 37 a 37a. Návrh novely ruší tyto paragrafy, navrhuje jejich nové znění a vložení nových paragrafů § 37aa, 37ab, které upravují správní trestání v souladu se zásadami právní úpravy přestupků a jiných správních deliktů v zákonech upravujících výkon veřejné správy.
Nový § 37 vymezuje přestupky pro účetní jednotky, které nejsou podnikatelem a výši pokut za tyto přestupky. Nový § 37a upravuje správní delikty ostatních účetních jednotek včetně konsolidujících účetních jednotek a výši pokut za tyto správní delikty. Nově vložený § 37aa umožňuje, aby byla pokuta vyměřena z výše aktiv zjištěné kontrolním orgánem v případě, že hodnota aktiv vykázaná v účetní závěrce nebo v konsolidované účetní závěrce za účetní období, ve kterém k porušení povinnosti došlo, neodpovídá výši aktiv zjištěné v řízení o uložení pokuty. Nelze-li skutečnou výši aktiv zjistit z účetní závěrky, stanoví hodnotu aktiv celkem orgán, který porušení právních povinností projednává, kvalifikovaným odhadem. Podle důvodové zprávy se jedná zejména o to, jak odpovídajícím způsobem upravit systém pokut tak, aby postihoval i účetní jednotky, které mají zásadním způsobem podhodnocena aktiva, ze kterých se tyto pokuty vypočítávají. Mělo by to
eliminovat
nebezpečí, že by pokuta byla stanovena z mnohonásobně nižší hodnoty nesprávně vykázaných aktiv.
Nově vložený § 37ab zahrnuje společná ustanovení ke správním deliktům. Uvádí, že právnická osoba za správní delikt neodpovídá, jestliže prokáže, že vynaložila veškeré úsilí, které na ní bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránila. Při určení výše pokuty se přihlédne k závažnosti správního deliktu, zejména ke způsobu spáchání a jeho následkům, době trvání a okolnostem, za kterých byl spáchán. Správní delikty v prvním stupni projednává finanční úřad, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak.
 
6 Přechodná ustanovení
Ustanovení novely zákona se použijí poprvé v účetním období, které započalo v roce 2011 nebo později. Výjimku tvoří pouze dvě ustanovení, která se týkají úlevy pro účetní jednotky a která se použijí už za účetní období, které započalo v roce 2010 nebo později. Týká se to ustanovení, kdy vybrané účetní jednotky nemusí sestavovat přehled o peněžních tocích a přehled o změnách vlastního kapitálu (§ 18) a dále ustanovení o tom, kdy konsolidující účetní jednotka není povinna sestavit konsolidovanou účetní závěrku.

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví