Změny v pravidlech pro odpočet daně
Ing.
Václav
Benda
Novelou zákona č. 235/2004 Sb., o dani z
přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákon o DPH"), která je součástí zákona č.
170/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti
daní, a která nabyla účinnosti od 1. 7. 2017, byla provedena v
zákoně o DPH řada změn. Tyto změny se týkají také
pravidel pro uplatňování nároku na odpočet daně, která jsou v aktuálním znění
zákona o DPH upravena v § 72 až § 79c. Touto
novelou zákona o DPH se základní podmínky pro
uplatňování odpočtu daně prakticky nezměnily, ale byly provedeny dílčí změny v navazujících
pravidlech pro uplatňování nároku na odpočet daně. V souvislosti se zrušením dřívějších zvláštních
pravidel pro správu DPH ve společnosti byla touto novelou zrušena dřívější specifická pravidla pro
uplatňování nároku na odpočet daně ve společnosti. Upřesněna byla také pravidla pro uplatňování
odpočtu z časového hlediska. Zřejmě nejvýznamnější změny byly provedeny v pravidlech pro vyrovnání a
úpravu odpočtu, a to v případech, kdy u plátce dojde ke zničení, ztrátě či odcizení obchodního
majetku, které nebudou plátcem řádně doloženy ani potvrzeny. V následujícím článku jsou shrnuta
aktuálně platná pravidla pro uplatňování odpočtu daně, a to se zaměřením na změny, které byly v
těchto pravidlech provedeny s účinností od 1. 7. 2017. Praktické dopady těchto změn jsou ilustrovány
na příkladech.
Základní podmínky pro vznik nároku na odpočet daně
Základní podmínky pro vznik nároku na odpočet daně, které jsou upraveny v
§ 72 zákona o DPH, se novelou
zákona o DPH prakticky nezměnily. Podle
§ 72 odst. 1 zákona o DPH je plátce oprávněn
uplatnit odpočet daně u přijatého zdanitelného plnění, které v rámci svých ekonomických činností
použije pro vyjmenované účely, tj. zejména pro uskutečňování svých zdanitelných plnění, osvobozených
plnění s nárokem na odpočet daně, pro plnění s místem plnění mimo tuzemsko, u nichž by měl plátce
nárok na odpočet, pokud by se uskutečnila v tuzemsku a pro další vyjmenované účely. Novelou
zákona o DPH bylo s účinností od 1. 7. 2017 doplněno
nové písmeno f), podle něhož vzniká provozovatelům rozhlasového a televizního vysílání ze zákona,
kteří jsou plátci daně, nárok na odpočet daně. Novelou zákona
o DPH bylo totiž s účinností od 1. 7. 2017 zrušeno osvobození od daně bez nároku na odpočet
daně pro provozování rozhlasového a televizního vysílání provozovateli ze zákona mezi plnění. Podle
nového § 5 odst. 5 zákona o DPH jsou provozovatelé
rozhlasového a televizního vysílání ze zákona považováni ve vztahu k činnosti jimi prováděného
rozhlasového a televizního vysílání za osobu povinnou k dani, která uskutečňuje ekonomickou činnost,
a to i v případě, kdy jim za tuto činnost nenáleží úplata. Ve vazbě na to jim jako plátcům daně
vzniká podle doplněného § 72 odst. 1 písm. f) zákona o
DPH nárok na odpočet daně. Při jeho uplatňování postupují podle novelizovaného znění
§ 75 zákona o DPH.
Z § 72 odst. 2 zákona o DPH vyplývá
obecná zásada, podle níž chybně uvedená daň na dokladu nezakládá nárok na odpočet daně. Podle tohoto
odstavce se totiž daní na vstupu chápe výhradně daň, která byla stanovena podle
zákona o DPH. V návaznosti na to je v
§ 73 odst. 6 zákona o DPH potvrzeno, že
převýší-li částka daně uvedená na přijatém daňovém dokladu výši daně, která má být uplatněna podle
zákona, je plátce oprávněn uplatnit nárok na odpočet daně jen ve výši odpovídající dani, která má
být uplatněna podle zákona.
Z § 72 odst. 4 zákona o DPH vyplývá
nadále zákaz odpočtu daně u přijatého zdanitelného plnění použitého pro reprezentaci, které nelze
pro účely daní z příjmů uznat za výdaje vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů. Výjimka z
tohoto pravidla platí pro plnění podle § 13 odst. 9
písm. c) zákona o DPH, podle níž u dárků poskytnutých v rámci ekonomické činnosti, jejichž
bezplatné poskytnutí není podle uvedeného písmene c) zdanitelným plněním, je možno uplatnit nárok na
odpočet daně v plné či krácené výši podle jejich souvislosti s ekonomickou činností plátce, i když
budou pro účely daně z příjmů chápány jako výdaj na reprezentaci.
Podle § 72 odst. 5 zákona o DPH má
plátce nadále nárok na odpočet daně v plné výši u přijatého zdanitelného plnění, které použije
výhradně pro vyjmenovaná plnění, která jsou uvedena v předchozím
§ 72 odst. 1 zákona o DPH, tj. například výhradně
pro uskutečnění zdanitelných plnění. Podle navazujícího
§ 72 odst. 6 zákona o DPH, použije-li plátce
přijaté zdanitelné plnění jak pro účely, které zakládají nárok na odpočet daně, tak pro jiné účely,
je oprávněn uplatnit nárok na odpočet daně jen v částečné výši. Prakticky to znamená, že pojem
"odpočet daně v částečné výši" zahrnuje jak "poměrný nárok na odpočet daně" podle
§ 75 zákona o DPH, tak i "zkrácený nárok na odpočet
daně" podle § 76 zákona o DPH.
Odpočet daně z časového hlediska
Nárok na odpočet daně vzniká podle § 72 odst.
3 zákona o DPH plátci okamžikem, kdy nastaly skutečnosti zakládající povinnost tuto daň
přiznat. V případě zdanitelného plnění v tuzemsku, které uskutečnil jiný plátce daně ve standardním
režimu je tímto okamžikem den, kdy vzniká plátci, který toto zdanitelné plnění uskutečnil, povinnost
přiznat daň na výstupu. Plátce daně je přitom podle § 73
zákona o DPH oprávněn uplatnit nárok na odpočet daně, až za zdaňovací období, ve kterém jsou
splněny stanovené podmínky pro uplatnění odpočtu daně. Prakticky to znamená, že v případě tuzemských
zdanitelných plnění, tj. plnění poskytnutých jiným plátcem ve standardním režimu, je plátce oprávněn
uplatnit nárok na odpočet daně až v okamžiku, kdy má k dispozici příslušný daňový doklad.
Podle § 73 odst. 3 zákona o DPH lhůta
pro uplatnění nároku na odpočet daně činí nadále 3 roky. Začátek lhůty pro uplatnění nároku na
uplatnění odpočtu začíná běžet od prvního dne měsíce následujícího po zdaňovacím období, ve kterém
nárok na odpočet daně fakticky vznikl. Nárok na odpočet daně vznikne plátci u přijatého tuzemského
zdanitelného plnění v okamžiku jeho uskutečnění. I když se faktické uplatnění nároku na odpočet daně
může posunout na pozdější dobu například až na obdržení daňového dokladu v pozdějším období, tříletá
lhůta pro uplatnění odpočtu by měla běžet už od prvního dne měsíce následujícího po zdaňovacím
období, ve kterém se zdanitelné plnění uskutečnilo.
Z § 73 odst. 4 zákona o DPH vyplývá
povinnost plátce uplatnit nárok na odpočet daně v částečné výši vždy v příslušném kalendářním roce,
ve kterém byl oprávněn tento nárok uplatnit. Toto pravidlo prakticky platí i pro odpočty daně u
plnění použitých částečně pro ekonomické činnosti plátce a částečně pro jiné účely. Novelou
zákona o DPH bylo s účinností od 1. 7. 2017 prakticky
doplněno, že plátce nemusí uplatňovat nárok na odpočet daně vzniklý v předchozím kalendářním roce
pouze v dodatečném daňovém přiznání v případech, kdy má u přijatého zdanitelného plnění nárok na
odpočet daně v krácené výši a příslušný vypořádací koeficient pro krácení nároku se podle
§ 76 odst. 5 zákona o dani z přidané hodnoty
považuje za roven 100 %, tj. činí 95 % nebo více.
Příklad 1
Odpočet daně v krácené výši na přelomu kalendářního roku
Firma, která je plátcem, uskuteční zdanitelné plnění dne 29. 11. 2017 a vystaví daňový
doklad 4. 12. 2017. Odběratel, který je plátcem daně s měsíčním zdaňovacím obdobím, obdrží tento
daňový doklad 6. 12. 2017. Nárok na odpočet daně bude tomuto plátci vznikat v krácené výši podle
§ 76 zákona o DPH, protože přijaté zdanitelné
plnění použije, jak pro svá zdanitelná plnění, tak i pro plnění osvobozená od daně bez nároku na
odpočet daně, a proto ho musí uplatnit nejpozději v daňovém přiznání za měsíc prosinec 2017. Pokud
by vznikl plátci nárok na odpočet daně v krácené výši podle
§ 76 zákona o DPH a roční koeficient mu vyšel
například 96 %, mohl by plátce uplatnit nárok na odpočet daně i v řádném daňovém přiznání za leden
2018 nebo pozdější zdaňovací období ve lhůtě 3 let pro uplatnění nároku na odpočet daně.
Odpočet daně ve společnosti
Novelou zákona o DPH byla s účinností od 1.
7. 2017 zrušena veškerá dřívější specifická pravidla pro správu DPH ve společnosti. Nové podmínky
definované v zákoně o DPH jsou ve vazbě na novelu
zákona o daních z příjmů postaveny na samostatném
působení každého společníka společnosti a jsou podle právního názoru Ministerstva financí v souladu
s obecnými principy DPH. Společník společnosti musí tedy od 1. 7. 2017 postupovat podle obecných
ustanovení zákona o DPH. V novele je však zakotveno
přechodné období do konce roku 2018 pro společnosti, které vznikly do účinnosti novely. V
§ 73 odst. 7 zákona o DPH byla do 30. 6. 2017
stanovena pravidla pro uplatňování nároku na odpočet daně u plátců, kteří jsou společníky
společnosti. U plátců, kteří uskutečňovali zdanitelná plnění jako společníci společnosti, uplatňoval
obecně nárok na odpočet daně u přijatých zdanitelných plnění použitých k činnosti společnosti určený
společník, který vedl evidenci pro účely DPH za společnost. Společníci společnosti, kteří byli
plátci, však mohli uplatnit nárok na odpočet daně u přijatých zdanitelných plnění použitých pro
činnost společnosti také jednotlivě, pokud uskutečňovali zdanitelná plnění, ke kterým tato přijatá
zdanitelná plnění použili, a pokud tato uskutečněná zdanitelná plnění uvedli ve svých daňových
přiznáních. Byl-li uplatňován nárok na odpočet daně jednotlivými společníky společnosti, musela být
těmito společníky uplatněna daň na výstupu ve vztahu k určenému společníkovi společnosti, který
přiznával daň na výstupu za činnost celé společnosti. Tento postup se podle výkladu GFŘ uplatnil i u
stavebních a montážních prací, u kterých se při jejich standardním poskytnutí jinému plátci použil
režim přenesení daňové povinnosti na příjemce zdanitelného plnění.
Novelou zákona o DPH s účinností od 1. 7.
2017 byl tento odstavec zrušen, tj. byla prakticky zrušena dřívější specifická pravidla pro
uplatnění nároku na odpočet daně u plátců, kteří uskutečňují zdanitelná plnění jako společníci
společnosti. Od 1. 7. 2017 tedy společníci společnosti postupují podle obecných ustanovení
zákona o DPH pro uplatňování nároku na odpočet daně a
nárok na odpočet daně uplatňují samostatně. Společnosti, které vznikly do účinnosti novely, však
mohou podle přechodných ustanovení v přechodném období, tj. nejdéle do konce roku 2018 postupovat
při uplatňování nároku na odpočet daně podle dosavadního znění
§ 73 odst. 7 zákona o DPH.
Uplatňování nároku na odpočet daně společníky společnosti podle obecných pravidel pro
uplatňování nároku na odpočet daně je podle mého názoru problematické, protože budou-li společníci
společnosti uplatňovat daň na výstupu u činností vykonávaných na základě společenské smlouvy podle
výše svých podílů na společné činnosti, mohou podle právního názoru GFŘ uplatnit nárok na odpočet
daně pouze v poměru, v jakém se budou podílet na plněních uskutečněných vůči třetí osobě. Při
pořízení majetku z prostředků společnosti, který nebude možno přiřadit ke konkrétnímu
uskutečňovanému plnění, například při pořízení automobilu či stroje, musí společníci společnosti
podle právního názoru GFŘ při uplatnění nároku na odpočet daně současně respektovat výši svých
spoluvlastnických podílů k tomuto majetku.
Oprava odpočtu daně
Z novelizovaného znění § 74 zákona o DPH
vyplývají pravidla pro opravu odpočtu daně. Podle § 74
odst. 1 zákona o DPH postupuje plátce v případech, kdy má oprava základu daně a výše daně
podle § 42 zákona o DPH za následek snížení
uplatněného odpočtu daně. V tomto případě je plátce, pro něhož se uskutečnilo zdanitelné plnění,
povinen provést opravu odpočtu daně, a to v daňovém přiznání za zdaňovací období, ve kterém se
dozvěděl nebo dozvědět měl a mohl, jak bylo upřesněno novelou zákona, o okolnostech rozhodných pro
vznik povinnosti tuto opravu provést.
Novelou zákona byl s účinností od 1. 7. 2017 doplněn do § 74 nový odstavec 2, z něhož
vyplývá v souladu s příslušnou judikaturou Soudního dvora Evropské unie povinnost provést opravu
odpočtu daně uplatněného z titulu poskytnuté zálohy před uskutečněním zdanitelného plnění na
zdanitelné plnění, které se neuskutečnilo a tato úplata nebyla vrácena, ani použita na úhradu jiného
plnění. Opravu odpočtu daně z tohoto důvodu je plátce povinen provést za zdaňovací období, ve kterém
se prokazatelně dozvěděl, že se zdanitelné plnění neuskuteční a že poskytnutá úplata nebude vrácena
ani použita na úhradu jiného plnění, nebo kdy se tyto skutečnosti dozvědět měl a mohl.
Příklad 2
Oprava odpočtu daně při nevrácení zálohy
Firma, která je plátcem daně, zaplatila v dubnu 2017 zálohu dodavateli, který je také
plátcem, na budoucí dodání zboží. Dodavatel z ní přiznal daň a odběratel si na základě daňového
dokladu z poskytnuté zálohy uplatnil nárok na odpočet daně v přiznání za měsíc duben 2017. V
listopadu 2017 se odběratel dozví, že se dodavatel dostal do finančních problémů a že se zdanitelné
plnění neuskuteční a poskytnutá záloha mu nebude vrácena, ani použita na úhradu jiného plnění.
Odběratel je povinen provést opravu odpočtu daně, tj. musí prakticky vrátit dříve uplatněný odpočet,
a to v daňovém přiznání za listopad 2017, kdy se dozvěděl, že se zdanitelné plnění neuskuteční a
poskytnutá úplata mu nebude vrácena, protože dodavatel se dostal do úpadku.
Odpočet daně v poměrné výši
V § 75 zákona o DPH jsou po doplnění
novelou stanovena pravidla pro uplatňování nároku na odpočet daně v poměrné výši, tj. v případech,
kdy plátce přijaté zdanitelné plnění použije jak pro svou ekonomickou činnost, tak i pro účely s ní
nesouvisející. Podle nového znění § 75 odst. 1 zákona o
DPH, který byl doplněn s účinností od 1. 7. 2017 ve vazbě na doplnění
§ 5 odst. 5 zákona o DPH a zrušení osvobození od
daně pro rozhlasové a televizní vysílání provozovateli ze zákona, použije-li plátce přijaté
zdanitelné plnění v rámci své ekonomické činnosti jak pro účely činností, které jsou předmětem daně,
tak pro účely činností, které předmětem daně nejsou, má nárok na odpočet daně pouze v poměrné výši
odpovídající rozsahu použití pro činnosti, které jsou předmětem daně.
Podle § 75 odst. 2 zákona o DPH se
nadále uplatní základní výchozí pravidlo pro uplatnění nároku na odpočet daně, podle něhož
použije-li plátce přijaté zdanitelné plnění jak v rámci svých ekonomických činností, tak pro účely s
nimi nesouvisejícími, má nárok na odpočet daně pouze v poměrné výši odpovídající rozsahu použití pro
své ekonomické činnosti. Podle § 75 odst. 3 zákona o
DPH si může prakticky plátce zvolit, že uplatní nárok na odpočet daně v plné výši a přizná
daň na výstupu z důvodu využití zdanitelného plnění pro účely nesouvisející s ekonomickou činností
podle § 13 odst. 4 písm. a) nebo podle
§ 14 odst. 3 písm. a) zákona o DPH. Tento
postup však není možný u dlouhodobého majetku, jak je vymezen v
§ 4 odst. 4 písm. b) zákona o DPH. U
dlouhodobého majetku, například při pořízení automobilu, který bude plátce využívat jak pro
služební, tak i osobní potřebu, je plátce povinen vždy uplatnit nárok na odpočet daně v poměrné
výši. Novelou zákona se doplňuje, že obdobně mohou postupovat i provozovatelé rozhlasového a
televizního vysílání ze zákona.
Podle § 75 odst. 4 zákona o DPH se
příslušná výše odpočtu daně v poměrné výši vypočte jako součin daně na vstupu u přijatého
zdanitelného plnění, u kterého má plátce nárok na odpočet daně v poměrné výši, a podílu použití
tohoto plnění pro činnosti plátce, které jsou předmětem daně, a podílu použití pro ekonomické
činnosti plátce, který je chápán jako tzv. poměrný koeficient. Tento poměrný koeficient se vypočítá
jako procentní podíl zaokrouhlený na celé procento nahoru. Z
§ 75 odst. 5 zákona o DPH vyplývá, že není-li
možno v okamžiku uplatnění odpočtu daně stanovit výši poměrného koeficientu podle skutečného podílu
použití, stanoví ji plátce kvalifikovaným odhadem. Po skončení kalendářního roku plátce stanoví
poměrný koeficient podle skutečného rozsahu použití příslušného plnění pro své činnosti, které jsou
předmětem daně a pro své ekonomické činnosti. Bude-li se takto stanovený poměrný koeficient lišit od
poměrného koeficientu stanoveného odhadem o více než 10 procentních bodů, výše uplatněného odpočtu
daně se opraví. Je-li vypočtená částka opravy kladná, je plátce oprávněn výši uplatněného odpočtu
daně opravit, je-li naopak záporná, je plátce povinen výši uplatněného odpočtu daně opravit. Opravu
plátce provede v daňovém přiznání v ř. 45, a to za poslední zdaňovací období kalendářního roku, ve
kterém došlo k uskutečnění zdanitelného plnění, jehož se oprava týká. Do kontrolního hlášení se tato
oprava odpočtu daně neuvádí.
Vyrovnání odpočtu
V novelizovaném znění § 77 zákona o DPH
jsou stanovena pravidla pro vyrovnání odpočtu jako korekčního mechanismu, který se prakticky
vztahuje na odpočet daně u obchodního majetku, vyjma dlouhodobého majetku, a to v souvislosti se
změnou účelu jeho použití. Z § 77 odst. 1 zákona o
DPH vyplývá, že vyrovnání odpočtu se provede, pokud v tříleté lhůtě pro uplatnění nároku na
odpočet daně plátce daně obchodní majetek, vyjma dlouhodobého majetku, použije v rámci svých
ekonomických činností pro jiné účely, než které zohlednil při uplatnění původního odpočtu daně.
Tímto použitím pro jiné účely se rozumí případy, kdy plátce uplatnil původní odpočet daně v plné
výši a následně tento majetek použije pro účely, pro které má nárok na odpočet daně v krácené výši
nebo nárok na odpočet daně nemá, nebo případy, kdy plátce uplatnil odpočet v krácené výši a následně
tento majetek použije pro účely, pro které nárok na odpočet daně nemá, nebo pro účely, pro které má
nárok na odpočet daně v plné výši.
Novelou zákona o DPH s účinností od 1. 7.
2017 bylo doplněno, že použitím pro jiné účely se rozumí také případy, kdy plátce uplatnil původní
odpočet v plné nebo částečné výši a následně u tohoto majetku došlo ke zničení, ztrátě či odcizení,
které nejsou řádně doloženy ani potvrzeny. Co se rozumí pro tyto účely zničením, ztrátou či
odcizením majetku vyplývá z Informace GFŘ k uplatňování
zákona o DPH při vyrovnání odpočtu daně dle
§ 77 odst. 2 písm. c) a úpravě odpočtu dle
§ 78e zákona o DPH, č. j.
55985/17/7100-20116-050485 ze dne 15. 6. 2017, zveřejněné na stránkách finanční správy dne 16. 6.
2017 (dále jen "informace GFŘ"). Zničením věci je taková změna fyzického stavu věci, kterou není
možné odstranit opravou. Věc pak již nemůže být použita ke svému původnímu účelu. Zničením věci je
možno podle informace GFŘ rozumět také například fyzickou likvidaci věci. Za ztrátu věci se
zpravidla považuje podle právního názoru GFŘ situace, kdy osoba ztratí nejčastěji nezávisle na své
vůli možnost s věcí disponovat jako by byla jejím vlastníkem. Za ztrátu lze rovněž považovat zejména
opuštění věci ve smyslu § 1045,
§ 1050 nebo
§ 1051 občanského zákoníku. Za odcizení věci bývá
považován takový čin, při kterém se nějaká osoba zmocní cizí věci, aby s ní nakládala jako
vlastník.
Podle informace GFŘ je třeba pro účely doložení zničení, ztráty nebo odcizení obchodního
majetku nutné zjistit zejména, jaký obchodní majetek byl zničen, ztracen nebo odcizen, jeho množství
a jednotkovou cenu (pořizovací cenu). Pro řádné doložení zničení obchodního majetku je nezbytné mít
níže předepsané dokumenty a současně soupis majetku, který by měl obsahovat jednotkovou cenu
(pořizovací cenu) obchodního majetku bez daně, základ daně, sazbu daně a výši daně a také datum
pořízení obchodního majetku, a zdaňovací období, kdy byl odpočet uplatněn a v jaké výši. Konkrétní
možnosti řádného doložení zničení, ztráty nebo odcizení obchodního majetku jsou uvedeny v informaci
GFŘ. Pokud tedy plátce splní požadované podmínky řádného doložení zničení, ztráty nebo odcizení
obchodního majetku, povinnost provést vyrovnání odpočtu daně mu nevznikne.
Povinnost provést vyrovnání odpočtu při zničení, ztrátě či odcizení majetku, které nejsou
plátcem řádně doloženy ani potvrzeny, vzniká dnem, kdy se plátce o těchto skutečnostech dozvěděl
nebo dozvědět měl a mohl. Tyto situace již tedy nejsou od 1. 7. 2017 posuzovány jako použití majetku
pro účely nesouvisející s ekonomickou činností plátce, které byly dříve spojovány s povinností
přiznat daň na výstupu, ale jako situace, kdy je plátce povinen provést korekci dříve uplatněného
odpočtu daně formou vyrovnání odpočtu daně.
Příklad 3
Vyrovnání odpočtu daně při zjištění manka
Strojírenská firma, která je plátcem daně s měsíčním zdaňovacím obdobím, pořídila v říjnu
2017 zásobu hutního materiálu a předpokládala, že veškerý nakoupený materiál použije pro uskutečnění
zdanitelného plnění (strojírenskou výrobu) a uplatnila tedy nárok na odpočet daně v daňovém přiznání
za říjen 2017 v plné výši. V měsíci lednu 2018 při inventarizaci zjistí, že část tohoto hutního
materiálu na skladě chybí a firma nebude schopna prokázat, co se se ztraceným materiálem stalo.
Firmě vznikne v daňovém přiznání za leden 2018, kdy došlo ke zjištění manka, povinnost původně
uplatněnou výši odpočtu daně vyrovnat, a to v ř. 45 daňového přiznání, tj. formou vyrovnání odpočtu
původně uplatněný nárok na odpočet daně z chybějícího hutního materiálu prakticky vrátit.
Úprava odpočtu
V § 78 až § 78e zákona o DPH jsou
stanovena novelizovaná pravidla pro úpravu odpočtu jako korekčního mechanismu, který se vztahuje k
původnímu odpočtu daně uplatněnému u dlouhodobého majetku. Základní pravidla pro úpravu odpočtu jsou
vymezena v § 78 zákona o DPH. Podle
§ 78 odst. 1 zákona o DPH původní odpočet daně
uplatněný u pořízeného dlouhodobého majetku podléhá úpravě, pokud v některém z kalendářních roků
následujících po roce, ve kterém byl původní odpočet uplatněn, dojde ke změně v rozsahu použití
tohoto majetku pro účely, které zakládají nárok na odpočet daně. Úprava odpočtu daně se prakticky
vztahuje na změnu účelu použití v rámci ekonomické činnosti a také na změnu rozsahu použití
dlouhodobého majetku částečně pro ekonomické činnosti plátce a částečně pro účely s ní
nesouvisející. Změny v rozsahu použití dlouhodobého majetku se posuzují samostatně za každý
kalendářní rok v rámci lhůty pro úpravu odpočtu daně. Prakticky to tedy znamená, že úprava odpočtu
daně se provádí pouze za příslušný kalendářní rok v rámci této lhůty. Lhůta pro úpravu odpočtu činí
obecně 5 let, ale pro nemovité věci a jejich technické zhodnocení byla tato lhůta prodloužena na 10
let. Úpravu odpočtu daně plátce uvádí v daňovém přiznání za poslední zdaňovací období kalendářního
roku, a to v ř. 60. V kontrolním hlášení se úprava odpočtu nevykazuje. Je-li při úpravě snižován
nárok na odpočet daně, uvede se příslušná částka do ř. 60 daňového přiznání se záporným znaménkem.
Je-li při úpravě odpočtu naopak zvyšován nárok na odpočet daně, uvede se příslušná částka s kladným
znaménkem.
Způsob výpočtu úpravy odpočtu daně, včetně algoritmu výpočtu, je upraven v
§ 78a zákona o DPH. Částka úpravy odpočtu daně za
příslušný kalendářní rok se vypočte ve výši jedné pětiny, případně jedné desetiny v případě pozemků,
staveb, jednotek a jejich technického zhodnocení, a to ze součinu částky daně na vstupu u
příslušného majetku, a rozdílu mezi ukazatelem nároku na odpočet daně k okamžiku provedení úpravy
odpočtu daně a ukazatelem nároku na odpočet daně ke kalendářnímu roku, v němž byl původní odpočet
daně uplatněn, nebo ke kalendářnímu roku, v němž byl majetek pořízen, pokud plátce nárok na odpočet
daně neměl. Úprava odpočtu daně se provádí pouze v případě, že rozdíl mezi ukazatelem nároku na
odpočet daně v příslušném roce a v roce, kdy byl uplatněn původní odpočet, je větší než 10
procentních bodů.
V novelizovaném znění § 78d zákona o DPH
je vymezen postup při provedení úpravy odpočtu při prodeji dlouhodobého majetku. Dojde-li podle
§ 78d odst. 1 zákona o DPH u dlouhodobého
majetku ve lhůtě pro úpravu odpočtu daně k uskutečnění dodání zboží nebo poskytnutí služby, použijí
se obdobně ustanovení § 78 až § 78c zákona o
DPH s tím, že úprava odpočtu daně se provede jednorázově. Prakticky to znamená, že úprava
odpočtu daně se vztáhne ke zbývajícímu počtu roků do konce pětileté či desetileté lhůty, v případě
nemovitých věcí, pro úpravu odpočtu. Podle dřívějšího znění
zákona o DPH, tj. do 30. 6. 2017 prováděl tuto úpravu
odpočtu plátce až v daňovém přiznání za poslední zdaňovací období kalendářního roku, ve kterém důvod
pro úpravu odpočtu nastal. Novelou zákona o DPH byla s
účinností od 1. 7. 2017 provedena změna, z níž vyplývá, že úpravu odpočtu plátce provede okamžitě za
zdaňovací období, ve kterém došlo k uskutečnění plnění, tj. z časového hlediska se prakticky
postupuje obdobně jako při vyrovnání odpočtu daně.
Novelou zákona o DPH byl s účinností od 1.
7. 2017 doplněn nový § 78e, z něhož vyplývá, že dojde-li u dlouhodobého majetku ve lhůtě pro úpravu
odpočtu daně k jeho zničení, ztrátě či odcizení, které nejsou řádně doloženy ani potvrzeny, úprava
odpočtu daně se provede jednorázově za zdaňovací období, ve kterém se plátce o těchto skutečnostech
dozvěděl nebo dozvědět měl a mohl. Řádné doložení zničení, ztráty či odcizení dlouhodobého majetku
se podle informace GFŘ posuzuje stejně jako pro účely vyrovnání odpočtu, jak bylo vysvětleno v
předchozím textu. Při úpravě odpočtu podle § 78e zákona o
DPH se postupuje prakticky obdobně jako při úpravě odpočtu podle
§ 78d zákona o DPH, která se provádí při prodeji
dlouhodobého majetku.
Příklad 4
Úprava odpočtu daně při ztrátě dlouhodobého majetku
Stavební firma, která je plátcem daně, pořídila v roce 2015 stavební stroj jako dlouhodobý
majetek a uplatnila při jeho pořízení plný nárok na odpočet daně. V lednu 2018 tato firma zjistí, že
se stroj ztratil a jeho ztrátu není stavební firma schopna řádně doložit či prokázat, a proto bude
muset stavební firma dříve uplatněný odpočet při pořízení tohoto stroje formou úpravy odpočtu zčásti
vrátit. Pokud se stroj ztratí firmě v lednu 2018, bude muset za zbývající 2 roky chybějící do konce
pětileté lhůty pro úpravu odpočtu daně původně uplatněný odpočet při jeho pořízení ze 2/5 vrátit.
Úpravu odpočtu provede v daňovém přiznání za leden 2018, kdy ztrátu stroje zjistila.
Tato povinnost by neměla vznikat, pokud plátce prokáže, jak již bylo vysvětleno v
předchozím textu, že dlouhodobý majetek byl prokazatelně odcizen či zničen, nebo za jeho ztrátu či
zničení byla předepsána náhrada škody.