Stanovení daně podle pomůcek - prověřené soudem

Vydáno: 18 minut čtení

Podnikatelé by se neměli nechat ukonejšit aktuální vstřícností finanční správy, která je pouze důsledkem snahy podpořit domácí ekonomiku dočasně uspanou situací vyvolanou koronavirovou pandemií. Dříve nebo později správci daně opět „vystrčí drápy“ a budou zase tvrdě vybírat daně, a to včetně jejich velmi obávaného nástroje – stanovení daně podle pomůcek. Stručně řečeno jde o to, že berňák neuzná údaje uvedené v daňovém přiznání a stanoví poplatníkovi daň třeba podle jeho úspěšnějšího konkurenta. A dvojnásob tristní je, že v těchto případech už obvykle nepomůže ani soud, který prověří pouze, zda opravdu nebylo možno daň stanovit tradičně a spravedlivěji dokazováním. Zatímco volbu konkrétních „pomůcek“ pak už totiž soudy obvykle nechávají na posouzení správci daně.

Stanovení daně podle pomůcek – prověřené soudem
Ing.
Martin
Děrgel
 
Toto tvrzení nelze dokázat
Tohle je logická hříčka tzv. paradoxního tvrzení vedoucí k závěru, že nepravdivé tvrzení je pravdivé… Kdo již zažil daňovou kontrolu nebo postup k odstranění pochybností (dřívější vytýkací řízení), jistě dosvědčí, jak problematické bývá dokázat správci daně „pravdu“, tedy že se věci doopravdy staly přesně tak, jak tvrdíme.
Obecně lze říci, že „
v daních je pravdou jen to, co se podaří prokázat
“. Známe to i z mnoha trestních kauz, kdy nebylo až tak podstatné, „že to tak skutečně bylo“, ale síla a relevance důkazů. Proto stejně jako může být v trestním řízení odsouzen a uvězněn zcela nevinný člověk nebo naopak zproštěn obžaloby viník, tak může být čistě jen pro nedostatek či nevěrohodnost důkazů „po právu“ doměřena daň spolu s příslušnými sankcemi poctivci anebo zrušen dodatečný platební výměr podvodníkovi. Z dnešní soudničky by tak mělo ulpět v mysli stěžejní motto: „
Pravda bez důkazů přestává být pravdou!
“. Lze proto doporučit – zejména u větších a potenciálně problémových položek – věnovat důkazům náležitou péči a raději jich mít třeba i zbytečně mnoho.
Provádění dokazování je svěřeno správci daně,
který je tak ve výhodné pozici žalobce i soudce, což se snaží vyvažovat zásady a postupy správy daní stanovené
zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád
, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „“). Na rozdíl od trestního řízení se však neuplatní zásada vyhledávací, jelikož důkazní břemeno je primárně na straně daňového subjektu. Ten sice může navrhovat důkazní prostředky (např. svědky), žel správce daně není návrhy vázán a nemusí je umožnit, resp. provést, což by ale měl vždy odůvodnit.
Základním principem daňového práva dle § 92 odst. 3 DŘ je, že: „
Daňový subjekt prokazuje všechny skutečnosti, které je povinen uvádět v řádném daňovém tvrzení, dodatečném daňovém tvrzení a dalších podáních.“
Je vhodné si uvědomit, že tato důkazní povinnost se tak neomezuje pouze na údaje fakticky uvedené například v daňovém přiznání k dani z příjmů, ale vztahuje se na vše, co v něm bylo povinností uvést. Názorný příklad: Pan Vykuk si nepomůže k nižší dani tím, že uvede do přiznání jen část svých příjmů z provozu hospody, které „prohnal“ pokladnou EET – a proto je umí velmi hezky prokázat. Do přiznání totiž musel uvést všechny své zdanitelné příjmy, tedy i takové, které „zapomněl“ naťukat do kasy propojené se systémem EET. Přičemž i tyto nepřiznané příjmy je ad výše povinen prokázat, s čímž bude asi mít docela problém – takže je neprokáže…
Co je naopak povinen prokázat správce daně,
najdeme v § 92 odst. 5 DŘ. Jde zejména o
skutečnosti vyvracející věrohodnost, průkaznost, správnost či úplnost povinných evidencí, účetních záznamů, listin a dalších důkazních prostředků uplatněných daňovým subjektem
. Také skutečnosti rozhodné pro posouzení skutečného obsahu právního jednání, třeba, že se fakticky nejednalo o obchodní, nýbrž pracovněprávní vztah. A správce daně prokazuje rovněž to, že došlo ke zneužití práva, tedy skutečnosti rozhodné pro správu daní, jejichž převažujícím účelem je získání daňové výhody v rozporu se smyslem a účelem daňového právního předpisu.
 
Neprokážeš = zaplatíš!
Záměrně zjednodušený nadpis má nést dvě hlavní poselství. Zaprvé:
údaje uvedené, resp. patřící do přiznání prokazuje poplatník/plátce
. Proto se pan Vykuk plete, když si myslí, že berňák musí prokázat, jakou část tržby si ulil bokem, úřadu postačí, třeba dvěma drobnými kontrolními nákupy – které nebudou nalezeny v EET – vyvrátí věrohodnost jeho evidence a tím pádem také částky zdanitelných příjmů v přiznání. A druhé důrazné sdělení nadpisu:
po zpochybnění průkaznosti tvrzení poplatníka/plátce hrozí, že jeho daňová povinnost nebude mocí být stanovena tradičně na základě dokazování, ale jinak – obvykle podle pomůcek, které si již bez součinnosti s ním obstará správce daně
(např. dle tržeb jiných hospod v okolí pana Vykuka).
Stanovení daně podle pomůcek stručně upravuje § 98 DŘ. Tato tristní dohra často nastává v situaci,
kdy daňový subjekt tzv. neunese své důkazní břemeno při prokazování jím uváděných (tvrzených) skutečností
. Třeba když má zmatky, chyby, chaos… v účetních a daňových dokladech, resp. v jejich evidenci, takže se nelze dobrat skutečné výše příjmů a výdajů. Pak již nelze daň stanovit standardní cestou na základě dokazování – čímž padá rovněž „důkaz“ ve formě podaného daňového přiznání –
a správce daně je oprávněn, resp. povinen stanovit daň podle pomůcek, které má k dispozici nebo které si obstará, a to i bez součinnosti s daňovým subjektem
. V praxi častou „pomůckou“ přitom bývá porovnání daňových povinností srovnatelných firem v okolí. Prakticky a názorně řečeno správce daně stanoví našemu panu Vykukovi daň zhruba stejnou, jako má jeho (úspěšnější) místní konkurent v oboru pohostinství. Bohužel se v těchto případech nelze příliš spoléhat na soudní ochranu, protože případný správní soud se nebude příliš zabývat vhodností zvolených „pomůcek“, ale především tím, jestli byl správce daně oprávněn tímto náhradním způsobem příslušnou daň poplatníkovi či plátci stanovit.
Přístup soudců můžeme ilustrovat
rozsudkem Nejvyššího správního soudu sp. zn. 4 Afs 122/2017
:
„… stanovení daně podle pomůcek je náhradním způsobem stanovení daně v případech, kdy ji nelze stanovit dokazováním. Odvolací orgán nejprve zkoumá, zda daňový subjekt skutečně nesplnil některou ze svých zákonných povinností a nedostatek či absence důkazů neumožňuje stanovit daň dokazováním, a dále to, zda daň stanovená podle pomůcek je stanovena dostatečně spolehlivě …
Žalovanému ani soudům nepřísluší přezkoumávat volbu a použití pomůcek správcem daně, ledaže by se správce daně nepohyboval v mezích správního uvážení a použil zcela zjevně nesprávný či nelogický postup při stanovení daně
….
… institut vyměření daně podle pomůcek nelze chápat natolik striktně, že by správce daně byl povinen vybrat srovnatelný subjekt s naprosto totožnou strukturou a činností.
Plně proto postačuje, pokud správce daně jako srovnatelný subjekt použil subjekt, který působí ve shodném oboru jako stěžovatel, … a nachází se i v přiměřené geografické blízkosti ke stěžovateli.
Nejvyšší správní soud připouští, že určité rozdíly v činnost srovnatelného subjektu a stěžovatele nepochybně existují, nicméně stěžovatel neprokázal, že by volba daného srovnatelného subjektu měla za následek vyměření zjevně excesivní daňové povinnosti. Takový závěr neosvědčuje ani skutečnost, že mezi stěžovatelem a srovnatelným subjektem existuje určitý rozdíl ve struktuře prodeje vlastních a cizích výrobků. Rovněž ani skutečnost, že subjekty … měly jinou výši rentability nákladů než stěžovatel …, nejsou
relevantní
, ….“
Pro úplnost ještě dodejme, že v praxi pouze zcela výjimečně může nastat situace, že si ani správce daně svépomocí, na základě údajů o daňových subjektech ve své úřední evidenci nedokáže poradit s odpovídajícími „pomůckami“. Například když je činnost poplatníka/plátce zcela ojedinělá nebo specifická. Pak je v souladu s § 98 odst. 4 DŘ možno tento problém vyřešit sjednáním výše daně s dotyčným daňovým subjektem.
 
Stanovení daně podle pomůcek – potvrzené soudem
O tom, že rozhodně nejde jen o plané teoretické hrozby, nás přesvědčí
rozsudek Nejvyššího správního soudu
(dále také jen „NSS“)
ze dne 12. 12. 2019 mající spisovou značku 10 Afs 253/2019
; lze najít na webu www.nssoud.cz. Mám za to, že mnohého restauratéra i jiného živnostníka překvapí, až vyděsí přílišná pečlivost ne-li šťouravost berňáku ohledně evidence zásob… Pro přehlednost kauzu rozdělíme do deseti postupných bodů.
1.
Jak to všechno začalo…
Finanční úřad zahájil kdesi v jednom s. r. o. provozujícím restauraci a penzion kontrolu daně z příjmů právnických osob a DPH za roky 2013 a 2014. Přičemž odhalil jeden nepřiznaný příjem za ubytování a podle berňáku mnohé významné chyby v evidenci zásob potravin, které daňový subjekt neodstranil. Podle správce daně proto
selhala možnost standardního stanovení daně dokazováním a nezbývalo, než aby jí stanovil podle pomůcek
, které si opatřil; a návazně dle zákona předepsal i výchovné penále.
2.
Odvolání – žaloba – kasační stížnost:
Proti rozhodnutím finančního úřadu o vydání platebních výměrů na daňový doměrek a penále
se firma odvolala k Odvolacímu finančnímu ředitelství
, který však tento opravný prostředek zamítnul. Dále se daňový subjekt bránil soudním přezkumem žalobou proti rozhodnutí Odvolacího finančního ředitelství, kde namítal hlavně důvod přechodu z důkazů na pomůcky.
Krajský soud žalobu zamítl.
Načež firma podala proti rozsudku krajského soudu kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. V níž uvedla, že nebyly splněny podmínky pro stanovení daně podle pomůcek a že odmítá nést důkazní břemeno ve vztahu ke skutečnostem, které v daňovém přiznání netvrdila. Podle ní měl správce daně pochybnosti o daňové evidenci – které vedly k přechodu na pomůcky – nejen označit, ale též prokázat.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl a tím potvrdil rozhodnutí Finanční správy ve věci stanovení daně podle pomůcek.
3.
Čím se konkrétně firma provinila
(další prohřešky přibudou v bodě 9):
Možná se čtenář domnívá, že šlo o podvodnou firmu, která systematicky a dlouhodobě nepřiznávala tržby a trest si zasloužila. Ale
daná firma měla spíše jen v praxi obvyklý binec v papírech, jednou nezaevidovala příjem za nocleh a dílčí nepřesnosti v evidenci zásob.
Kdo zažil provoz restaurace, jistě ví, že v kuchyni se musí často improvizovat – zákazníci chtějí jídlo hned – a „papíry“ se řeší až dodatečně. Podle firmy správce daně neprokázal, že systematicky nebo ve větším rozsahu krátila tržby a přechod na pomůcky dle ní nelze opřít jen o nevýznamné, zástupné důvody. A u nesrovnalostí vedení evidencí by měla být brána v úvahu jistá přirozená chybovost, která nezpochybňuje věrohodnost celku. Přičemž navrhovaný důkaz – svědeckou výpověď zaměstnance – správce daně i krajský soud zamítli.
4.
Nejvyšší správní soud obecně ke stanovení daně podle pomůcek:
Daňové řízení je postaveno na zásadě, že poplatník/plátce má povinnost daň přiznat (břemeno tvrzení) a svá tvrzení doložit (břemeno důkazní). Podle § 92 odst. 3 DŘ:
Daňový subjekt prokazuje všechny skutečnosti, které je povinen uvádět v tvrzení či jiných podáních, případně ty skutečnosti, k jejichž průkazu byl správcem daně v průběhu daňového řízení oprávněně vyzván.“
Pro účel kauzy
relevantní
výjimku stanovuje § 92 odst. 5 písm. c) DŘ, podle kterého
naopak správce daně prokazuje existenci skutečností vyvracejících věrohodnost, průkaznost, správnost či úplnost účetnictví a jiných povinných evidencí či záznamů, vedených daňovým subjektem
. A pokud tímto způsobem správce daně dospěje k závěru, že poplatník/plátce neunesl důkazní břemeno a jeho daň tak nelze dokazováním stanovit, je jeho zákonnou povinností stanovit daň způsobem v pořadí dalším, tedy tzv. podle pomůcek.
Pro přesnost citujme stěžejní § 98 odst. 1 DŘ: „
Nesplní-li daňový subjekt při dokazování jím uváděných skutečností některou ze svých zákonných povinností, a v důsledku toho
nelze daň stanovit na základě dokazování,
správce daně stanoví daň podle pomůcek, které má k dispozici nebo které si obstará, a to i bez součinnosti s daňovým subjektem.“
A ještě navazující § 98 odst. 4 DŘ: „
Neprokázal-li daňový subjekt svá tvrzení vztahující se k jeho daňové povinnosti, a daň nelze dostatečně
spolehlivě
stanovit ani podle pomůcek, které má správce daně k dispozici, správce daně s daňovým subjektem daň sjedná.“
1.
Tři podmínky pro uplatnění pomůcek dle NSS:
Ke stanovení daňové povinnosti na základě pomůcek
musejí být současně splněny tři podmínky
:
1. Daňový subjekt nesplní některou ze svých povinností při dokazování, 2. Právě z těchto důvodů není možné stanovit daň dokazováním, a 3. Daň mohla být prostřednictvím pomůcek stanovena spolehlivě.
Ohledně právní ochrany firem „postižených“ stanovením daně tzv. dle pomůcek – formou odvolání a posléze soudní žaloby a kasační stížnosti – je stěžejní speciální ustanovení § 114 odst. 4 DŘ, podle kterého splnění těchto tří podmínek podléhá přezkumu odvolacího orgánu:
„Směřuje-li odvolání proti rozhodnutí o stanovení daně podle pomůcek,
zkoumá odvolací orgán pouze dodržení zákonných podmínek použití tohoto způsobu stanovení daně, jakož i přiměřenosti použitých pomůcek.“
1.
Evidence pro účely daní musí být pečlivá a průkazná:
V přiznáních k dani z příjmů a k DPH vykázala firma základy daně zejména z poskytnutí stravovacích služeb (prodej jídla) a dodání zboží (prodej potravin), takže svá tvrzení o těchto údajích byla povinna hodnověrným způsobem prokázat.
Jak ale zjistil správce daně, daňovou evidenci – pro účely obou daní – nevedla řádně.
Podle § 100 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „DPH“), je: „
plátce povinen vést v evidenci pro účely DPH veškeré údaje vztahující se k jeho daňovým povinnostem
, a to v členění potřebném pro sestavení daňového přiznání nebo souhrnného hlášení.“
Přičemž musí evidovat řádně nejen zdanitelná plnění uskutečněná a přijatá, ale i obchodní majetek – včetně zásob. Způsob evidence zásob musí být přesvědčivý a průkazný, aby v každém okamžiku přesně odrážel jejich skutečný stav…
1.
Důvodné pochyby berňáku o řádné skladové evidenci potravin:
Správce daně při analýze daňové evidence odhalil, že pořízené zboží (suroviny k přípravě jídel) ne zcela odpovídá stavu zásob (evidence skladu). Jídla, která podle evidence prodeje měla být vydávána, byla v některých případech zhotovena ze surovin, které předtím nebyly naskladněny. Daňovým subjektem vedené evidence postrádaly vzájemnou návaznost, chybělo logické propojení mezi nákupem surovin, skladem, přípravou a výdejem jídel.
Správce daně vyzval provozovatele restaurace, ať prokáže,
že náklady na pořízení zásob byly vynaloženy na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů, a
že tržby z prodeje zakoupeného a do spotřeby vydaného „materiálu restaurace“ byly zaúčtovány ve výši, která odpovídá cenám dle jídelních a nápojových lístků a dle kalkulací hotových jídel.
Firma doložila počty vydaných porcí, cenu za porci i celkovou, ovšem neprokázala – například skladovými kartami či výdejkami – že nakoupené potraviny byly použity k výrobě obědů prodaných v restauraci. Nebyly předloženy ani kalkulace sloužící pro stanovení prodejních cen zboží a služeb.
Správce daně rozporoval i vykázanou obchodní přirážku (marži) firmy,
která v kontrolovaných letech 2013, 2014 dosahovala u jídel cca 70 %, ale u nápojů pouze 5 %. Přičemž
podle jeho zjištění měla dotyčná firma dříve, v roce 2012, podstatně vyšší přirážky
: pivo 34–54 %, nealko 71–187 %, alkohol 53–147 % a jídlo 86–126 %.
Což podporuje zjištění berňáku, že firma o svých tržbách řádně neúčtovala…
1.
Správce daně je „věcný kritik“, ale nikoli „detektiv“:
Podle NSS správce daně
nemá povinnost prokázat, že údaje o určitém případu jsou zaznamenány v rozporu se skutečností,
je však povinen prokázat, že v souladu se skutečností existují natolik vážné a důvodné pochyby, že činí evidence nevěrohodnými, neúplnými, neprůkaznými či nesprávnými
. Ne každá chyba a nedostatek evidence způsobí takto požadovanou intenzitu pochybností. Budou to pouze takové
nesrovnalosti, jež přímo
(nedostatkem spolehlivých informací o konkrétním obchodním případu)
nebo nepřímo
(celkovou nevěrohodností účetnictví či evidencí, i když na první pohled o konkrétním případu předepsané informace poskytuje)
zatemní obraz o skutečných zdanitelných plněních
. Správce daně je povinen identifikovat konkrétní skutečnosti, na základě kterých hodnotí předložené evidence jako nevěrohodné. Jen tak totiž unese důkazní břemeno vyplývající pro něj z § 92 odst. 5 písm. c) DŘ.
Unese-li správce daně důkazní břemeno, je „míček opět na hřišti“ daňového subjektu, který má prokázat soulad jeho evidencí se skutečností.
Tedy proč trvá na původních tvrzeních a čím dokládá, že přes vzniklé pochyby je hospodaření průkazné. Nebo může upravit původní tvrzení, resp. nabídnout nová odrážející vzniklé pochyby – která pak zase bude muset náležitě prokázat.
1.
Firma „neprokázala“, proto jí daně nelze stanovit dokazováním:
Správce daně u celé řady položek identifikoval chyby ve vedení daňové evidence, přičemž firmě dával možnost, vyzýval ji, ať se ke konkrétním nesrovnalostem vyjádří, vysvětlí je a prokáže, že evidence je průkazná. Ovšem
ani po předložení dodatečných podkladů nebyly vyvráceny závažné pochybnosti o průkaznosti daňové evidence
. Kromě již výše uvedených pochybení pro ilustraci vybíráme další: v účetnictví byly i faktury dodavatelem stornované, firma vyskladňovala a vydávala suroviny, které na skladě fyzicky neměla, do skladové evidence nebyly zahrnuty některé dodávky lihovin od MAKRO Cash & Carry,
sestavy prodej kuchyň neobsahují vydaná jídla zjištěná z prezentace na facebooku
, ani výdeje snídaní, přestože byl uskutečněn příjem i výdej surovin jako malá másla 10 g, balení medu 15 g, dále byla zjištěna řada jídel, na která nebyly výdejkou vydány suroviny ze skladu, a naopak několik vydaných surovin, ke kterým nelze přiřadit vydané a prodané jídlo, záznamy o „odpisu zkaženého masa“ nebyly doloženy dokladem o likvidaci zásob v souladu s hygienickými předpisy … Podle NSS není pravda, že by daňové orgány používaly zástupné důvody, nepotvrzené domněnky nebo spekulace.
1.
A selže-li dokazování, nezbývá, než jít na pomůcky…
Nejvyšší správní soud nezpochybňuje, že řádné a bezvadné vedení daňové evidence – tj. včetně deníku příjmů a výdajů, pokladní knihy, evidence zásob atp. – a účetnictví v restauraci může být tvrdým oříškem. Jen proto ovšem nelze slevit z požadavků na jejich průkaznost.
Některé dílčí nesrovnalosti lze jistě vysvětlit, jiné izolované pochybnosti o jednotlivých plněních lze překlenout dalším dokazováním. Avšak při tak častých a v některých případech zásadních nesrovnalostech – jak tomu bylo v daném případě – nelze dle soudu postupovat jinak než odstoupit od stanovení daně dokazováním a uplatnit tzv. pomůcky. Firma se mýlí, pokud se domnívá, že berní úřad měl již během daňové kontroly jednoznačně označit skutečnosti, jejichž prokázání pokládá za rozhodující pro přechod na použití pomůcek.
Úkolem správce daně je pojmenovat nesrovnalosti v daňové evidenci, případně jiné důležité okolnosti, které jsou podstatné pro stanovení daně.
Naproti tomu odpovědností daňového subjektu je vyvracet veškeré tyto pochybnosti správce daně, aby daň mohla být stanovena dokazováním, což zde nezvládl...