Vymezení osob povinných k dani a ekonomické činnosti po novelizaci zákona o DPH

Vydáno: 19 minut čtení

V následujícím článku je nejprve vysvětleno obecné vymezení osob povinných k dani a ekonomické činnosti, jejíž provádění je klíčovou charakteristikou osob povinných k dani. Návazně jsou vysvětlena základní pravidla pro registraci osob povinných k dani jako plátců daně či identifikovaných osob. V závěrečné části jsou vysvětlena specifická pravidla pro vymezení osob povinných k dani pro účely vymezení místa plnění u služeb.

Vymezení osob povinných k dani a ekonomické činnosti po novelizaci zákona o DPH
Ing.
Václav
Benda
Osoby povinné k dani a související pojem „ekonomická činnost“ jsou vymezeny v novelizovaném znění § 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“). Novelou zákona o DPH, která je součástí zákona č. 80/2019 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní, tzv. daňového balíčku, bylo vymezení osob povinných k dani a ekonomické činnosti pro účely DPH upřesněno a doplněno. Osobou povinnou k dani je obecně každá osoba, která uskutečňuje samostatně ekonomickou činnost, a také skupina. Osoby povinné k dani se stávají plátci či identifikovanými osobami za podmínek stanovených zákonem o DPH. Vymezení osob povinných k dani vychází ze směrnice 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty (dále jen „směrnice o DPH“).
 
Osoby povinné k dani
Osobou povinnou k dani se podle čl. 9 směrnice o DPH rozumí jakákoliv osoba, která na jakémkoliv místě vykonává samostatně ekonomickou činnost, a to bez ohledu na účel nebo výsledky této činnosti. Tento článek směrnice o DPH se prakticky promítá do § 5 zákona o DPH.
Osobou povinnou k dani se podle novelizovaného znění § 5 odst. 1 zákona o DPH rozumí osoba, která samostatně uskutečňuje ekonomické činnosti nebo skupina, jak je podrobněji vysvětleno v dalším textu. Na základě tohoto vymezení jsou osobou povinnou k dani nejen tuzemské podnikatelské subjekty, ať již právnické nebo fyzické osoby, ale i osoby povinné k dani z jiného členského státu a zahraniční osoby povinné k dani, a také další osoby, které nejsou sice podnikateli, ale samostatně provádějí ekonomickou činnost. Osobou povinnou k dani může být např. svěřenský fond, a to vzhledem k tomu, že může být zřízen i za účelem investování pro dosažení zisku. Z § 4b odst. 2 zákona o DPH vyplývá
právní fikce
, podle níž je svěřenský fond právnickou osobou. Jestliže svěřenský fond samostatně uskutečňuje ekonomické činnosti, je tedy chápán jako osoba povinná k dani podle § 5 odst. 1 zákona o DPH
Do kategorie osob povinných k dani patří také osoby neusazené v tuzemsku, které zákon o DPH vymezuje v § 4 odst. 1 písm. m) zákona o DPH. Vymezení osoby neusazené v tuzemsku vychází z prováděcího nařízení ke směrnici o DPH. Touto osobou se obecně rozumí osoba povinná k dani, která nemá sídlo ani provozovnu v tuzemsku a která uskuteční zdanitelné plnění dodání zboží nebo poskytnutí služby s místem plnění v tuzemsku. Pokud má tato osoba v tuzemsku provozovnu, považuje se za osobu neusazenou k dani v tuzemsku, pokud se tato provozovna daného plnění neúčastní. Prakticky to znamená, že osobou neusazenou v tuzemsku je i podnikatel např. se sídlem na Slovensku, který není v této zemi registrován jako plátce daně, protože nepřekračuje limit obratu pro povinnou registraci platný na Slovensku, ale je osobou povinnou k dani.
Osobou povinnou k dani je také právnická osoba, která nebyla založena nebo zřízena za účelem podnikání, pokud uskutečňuje ekonomické činnosti. Uvedenými osobami jsou jak tzv. veřejnoprávní subjekty (stát, kraje, obce a jejich organizační služby), tak i soukromoprávní subjekty jako např. spolky, nadace, zájmová sdružení apod. Specifická pravidla pro vymezení veřejnoprávních subjektů jako osob povinných k dani jsou vysvětlena v dalším textu.
Ekonomickou činností se pro účely DPH, a to v souladu s čl. 9 směrnice o DPH, podle novelizovaného znění § 5 odst. 3 zákona o DPH rozumí činnost výrobců, obchodníků a osob poskytujících služby, včetně důlní činnosti a zemědělské výroby a výkon svobodných a jiných obdobných povolání podle jiných právních předpisů, za účelem získávání pravidelného příjmu. Novelou zákona se tedy upravuje, že se nemusí jednat o činnost soustavnou, jak tomu bylo podle dřívějšího znění zákona o DPH, ale o činnost prováděnou za účelem dosažení pravidelného příjmu. Za ekonomickou činnost se považuje také činnost spočívající ve využití hmotného a nehmotného majetku za účelem získávání pravidelného příjmu, tj. nájem movitých či nemovitých věcí, a to bez ohledu na to, jakým způsobem jsou příjmy z tohoto pronájmu zdaňovány podle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o daních z příjmů“). Samostatně uskutečňovanou ekonomickou činností není nadále činnost zaměstnanců nebo jiných osob, kteří mají uzavřenou smlouvu se zaměstnavatelem, na základě níž vznikne mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem pracovněprávní vztah, případně činnosti osob, které jsou zdaňovány jako příjmy ze závislé činnosti z příjmů. Z toho vyplývá, že ekonomickou činností nejsou nadále např. činnosti jednatelů nebo statutárních orgánů obchodních společností, které jsou podle zákona o daních z příjmů zdaňovány jako příjmy ze závislé činnosti, přestože ve vládním návrhu novely zákona o DPH bylo navrhováno tyto činnosti posuzovat po účinnosti novely jako ekonomickou činnost. Tento návrh však nebyl při projednávání daňového balíčku v Poslanecké sněmovně schválen.
Podle § 5 odst. 2 zákona o DPH, který byl do zákona o DPH doplněn s účinností od 1. 4. 2019, není osobou povinnou k dani člen skupiny, zaměstnanec nebo jiná osoba při uskutečňování ekonomické činnosti vyplývající z pracovněprávního vztahu, služebního poměru nebo jiného obdobného vztahu. Pokud tedy např. fyzická osoba poskytne firmě službu na základě dohody o provedení práce, není tato osoba při poskytnutí uvedené služby chápána jako osoba povinná k dani, protože provádí činnost na bázi pracovněprávního vztahu.
 
Veřejnoprávní subjekty jako osoby povinné k dani
Stát, kraje, obce, organizační složky státu, krajů a obcí a další vyjmenované neziskové veřejnoprávní subjekty se v souladu s čl. 13 směrnice o DPH podle § 5 odst. 4 zákona o DPH při výkonu působnosti v oblasti veřejné správy nepovažují za osoby povinné k dani, i když za výkon těchto působností vybírají poplatky nebo jiné úhrady, např. správní poplatky podle příslušného předpisu. Tyto vyjmenované subjekty však jsou osobami povinnými k dani, za podmínek uvedených v novém § 5 odst. 5 zákona o DPH, podle něhož se osoba uvedená v předchozím odstavci 4 obdobně jako dosud považuje za osobu povinnou k dani, pokud uskutečňuje vymezené činnosti, a to:
a)
Činnosti uvedené v příloze č. 1, např. poskytování služeb v oblasti telekomunikací, dopravy zboží, přepravy cestujících, činnosti reklamní, skladovací, pořádání veletrhů, služby cestovních kanceláří, ale i dodávání určitého vyjmenovaného zboží, jako vody, plynu, tepla či elektřiny.
b)
Činnosti, při jejichž výkonu se má za to, že dochází k výraznému narušení hospodářské soutěže tím, že by osoba podle odstavce 4 nebyla považována za osobu povinnou k dani; dosud musela být tato skutečnost stanovena rozhodnutím příslušného orgánu (Úřadu na ochranu hospodářské soutěže), nově budou tyto činnosti stanoveny nařízením vlády, které však nebylo dosud zveřejněno.
Ve vazbě na předchozí ustanovení se v § 5 odst. 6 zákona o DPH nadále stanoví, že za samostatnou osobu povinnou k dani se považuje hlavní město Praha a jeho městské části. Z toho vyplývá, že v ostatních statutárních městech je osobou povinnou k dani pro účely registrace plátce vždy pouze město, a nikoliv jeho městské části. Skutečnost, že organizační složka státu, která je účetní jednotkou, je považována pro účely DPH za právnickou osobu, vyplývá z § 4b odst. 2 zákona o DPH.
 
Skupina jako osoba povinná k dani
Podle novelizovaného znění § 5 odst. 1 zákona o DPH je osobou povinnou k dani na základě možnosti, která vyplývá z čl. 11 směrnice o DPH, také skupina, která je prakticky specifickým daňovým subjektem pouze pro účely DPH. Pro účely DPH se skupinou rozumí skupina spojených osob se sídlem nebo provozovnou v tuzemsku, která je registrována k dani jako plátce podle § 95a zákona o DPH. Skupina je považována za samostatnou osobu povinnou k dani, tj. plnění poskytovaná mezi členy skupiny nejsou předmětem DPH, protože se chápou jako jakási „vnitropodniková plnění“. Daň na výstupu tedy přiznává skupina jako plátce daně pouze u „výstupů“ ze skupiny a nárok na odpočet daně vzniká skupině pouze u „vstupů“ do skupiny. Každá osoba přitom může být členem pouze jedné skupiny, protože se vlastně vzdá svého plátcovství k DPH ve prospěch skupiny, jejímž je členem. Všichni členové skupiny musí mít přitom sídlo nebo provozovnu v tuzemsku a musí být spojenými osobami. Spojenými osobami se pro účely DPH podle § 5a odst. 2 zákona o DPH rozumějí kapitálově spojené osoby nebo jinak spojené osoby.
Kapitálově spojenými osobami jsou podle § 5a odst. 3 zákona o DPH osoby, z nichž se jedna osoba přímo nebo nepřímo podílí na kapitálu nebo hlasovacích právech druhé osoby, anebo se jedna osoba přímo nebo nepřímo podílí na kapitálu nebo hlasovacích právech více osob, a přitom tento podíl představuje alespoň 40 % základního kapitálu nebo 40 % hlasovacích práv těchto osob. Například kapitálově spojeným osobami jsou mateřská společnost a její dvě dceřiné společnosti, na nichž má mateřská společnost podíl více než 40 %. Jinak spojenými osobami
jsou
podle § 5a odst. 3 zákona o DPH osoby, na jejichž vedení se podílí alespoň jedna shodná osoba, tj. prakticky personálně spojené osoby. Např. spojenými osobami jsou dvě akciové společnosti, v jejichž představenstvu je stejná fyzická osoba.
Klíčovou roli ve skupině má zastupující člen, kterým se podle § 5b zákona o DPH rozumí člen skupiny se sídlem v tuzemsku, který je oprávněn k jednání za skupinu. Pokud by ve skupině nebyl žádný člen se sídlem v tuzemsku, může být zastupujícím členem skupiny kterýkoliv člen skupiny. Zastupující člen jménem skupiny podává např. přihlášku k registraci skupiny, podává přiznání k DPH za skupinu, vede za skupinu evidenci pro účely DPH a zastupuje skupinu v daňovém řízení před správcem daně. Členové skupiny však podle § 5b odst. 2 zákona o DPH odpovídají společně a nerozdílně za povinnosti skupiny, které vyplývají z daňových zákonů, tj. vlastně ze zákona o DPH a také ze zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů. Pokud např. zastupující člen podá přiznání k DPH za skupinu a správce daně zjistí, že daň nebyla přiznána ve správné výši, může úhradu tohoto nedoplatku vymáhat jak na zastupujícím členu skupiny, tak i na ostatních členech skupiny. Za povinnosti skupiny odpovídají jednotliví členové i po jejím zrušení nebo po svém vystoupení ze skupiny, a to za období, ve kterém byli členy skupiny.
Podle § 5c odst. 1 zákona o DPH přecházejí práva a povinnosti vyplývající ze zákona o DPH osobám, které se staly členy skupiny na skupinu dnem registrace skupiny. Znamená to tedy především povinnost přiznávat daň na výstupu a podávat přiznání k DPH a právo uplatňovat nárok na odpočet daně. K datu registrace je skupině pro účely DPH přiděleno samostatné daňové identifikační číslo (DIČ), přitom jednotlivým členům skupiny zůstávají zachována pro účely jiných daní jejich dosavadní DIČ. Jednotlivým členům skupiny se k datu registrace skupiny ruší registrace k DPH jako samostatným osobám, a to bez povinnosti provést snížení nároku na odpočet daně při změně režimu. Podle § 5c odst. 2 zákona o DPH práva a povinnosti vyplývající ze zákona o DPH osobě, která přistoupila ke skupině, logicky přecházejí na skupinu dnem přistoupení této osoby.
 
Registrace osob povinných k dani jako plátců daně
Osoba povinná k dani, která není plátcem daně, se může stát plátcem ze zákona nebo dobrovolně. Podle § 6 zákona o DPH se osoba povinná k dani se sídlem v tuzemsku stává plátcem při překročení limitu obratu, který je definován v § 4a zákona o DPH. Obratem se pro účely DPH rozumí souhrn úplat bez daně, včetně
dotace
k ceně, které osobě povinné k dani náleží za uskutečněná plnění. Do obratu se tedy započítává úplata za uskutečněná plnění, kterými jsou zejména zdanitelná plnění a plnění osvobozená od daně s nárokem na odpočet daně k datu jejich uskutečnění, a to ať již přijatá před či po uskutečnění plnění. Úplata přijatá před uskutečněním plnění jako záloha se zahrnuje do obratu až ke dni uskutečnění plnění. Do obratu se nezahrnují úplaty za plnění s místem plnění mimo tuzemsko.
Podle § 6 odst. 1 zákona o DPH se stane plátcem osoba povinná k dani se sídlem v tuzemsku, jejíž obrat za nejvýše 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců přesáhne 1 mil. Kč. Podle § 6 odst. 2 zákona o DPH se stane osoba povinná k dani, která překročí limit obratu, plátcem od prvního dne druhého měsíce následujícího po měsíci, ve kterém překročila stanovený obrat, nestane-li se podle tohoto zákona plátcem dříve z jiných důvodů. Přihlášku k registraci je osoba povinná k dani, která překročí limit obratu, povinna podat do 15 dnů po skončení kalendářního měsíce, ve kterém překročila stanovený obrat, jak vyplývá z § 94 odst. 1 zákona o DPH. Prakticky to tedy znamená, že osoba povinná k dani, která překročí limit obratu, se stane k tomuto datu plátcem, a to i v případě, kdy podá přihlášku k registraci opožděně.
Osoba povinná k dani se může zaregistrovat také dobrovolně, i když limit obratu nepřekračuje. Podle § 6f odst. 1 zákona o DPH se stává plátcem osoba povinná k dani se sídlem nebo provozovnou v tuzemsku, která uskutečňuje nebo bude uskutečňovat plnění s nárokem na odpočet daně. Tato osoba se stane plátcem ode dne následujícího po dni oznámení rozhodnutí, kterým je tato osoba registrována. Oznámení rozhodnutí je nutno chápat v duchu § 101 odst. 4 a 5 daňového řádu jako okamžik, kdy se příjemce rozhodnutí s ním seznámí. Prakticky se tedy jedná o doručení tohoto rozhodnutí osobě povinné k dani. Z toho vyplývá, že osoba povinná k dani, která se chce dobrovolně registrovat, si nemůže určit, od kterého dne chce být plátcem. Podle navazujícího § 94a odst. 1 zákona o DPH může podat přihlášku k registraci kdykoliv. K postupům při registraci osoby povinné k dani jako plátce daně zveřejnilo GFŘ metodickou informaci (viz https://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-seznam-dani/2019-04_Informace-k-registraci-k-dph-ve-zneni-dodatku-c1_50489_17.pdf).
V § 6c odst. 2 zákona o DPH jsou stanovena pravidla pro registraci osob povinných k dani, které nemají sídlo v tuzemsku. Podle tohoto odstavce se stává plátcem osoba povinná k dani, která nemá sídlo v tuzemsku a která uskuteční zdanitelné plnění dodání zboží nebo poskytnutí služby s místem plnění v tuzemsku, s výjimkou plnění, u kterých je povinna přiznat daň osoba, které jsou tato plnění poskytována. Tato osoba se stane plátcem okamžitě ode dne uskutečnění tohoto zdanitelného plnění. Podle navazujícího § 94 odst. 2 zákona o DPH je povinna podat přihlášku k registraci do 15 dnů ode dne, kdy se stala plátcem. Podle § 6f odst. 2 zákona o DPH může osoba povinná k dani, která nemá sídlo ani provozovnu v tuzemsku, požádat o dobrovolnou registraci plátce, a to v případě, že bude uskutečňovat plnění s nárokem na odpočet daně s místem plnění v tuzemsku. Tato osoba se stane plátcem také ode dne následujícího po dni oznámení rozhodnutí, kterým je tato osoba registrována. Podle navazujícího § 94a odst. 2 zákona o DPH může podat přihlášku k registraci kdykoliv, musí však prokázat správci daně, že bude v tuzemsku uskutečňovat zdanitelná plnění či plnění osvobozená od daně s nárokem na odpočet daně.
 
Registrace osob povinných k dani jako identifikovaných osob
Osoba povinná k dani, která provádí v tuzemsku ekonomickou činnost, se může stát také identifikovanou osobou, a to ze zákona, případně dobrovolně. Pravidla pro povinnou registraci osob povinných k dani jako identifikovaných osob jsou vymezena v § 6g až § 6i zákona o DPH. Podle § 6g zákona o DPH se osoba povinná k dani, která není plátcem, stane identifikovanou osobou, pokud v tuzemsku pořizuje zboží z jiného členského státu, které je předmětem daně. Ustanovení § 6g zákona o DPH souvisí s § 2a odst. 2 zákona o DPH, podle něhož není předmětem daně pořízení zboží z jiného členského státu, pokud celková hodnota pořízeného zboží bez daně nepřekročila v příslušném ani bezprostředně předcházejícím kalendářním roce 326 000 Kč a pořízení zboží je uskutečněno osobou povinnou k dani se sídlem v tuzemsku, která není plátcem, případně některou z dalších vyjmenovaných osob. Prakticky to znamená, že do uvedeného limitu nevzniká osobám povinným k dani povinnost přiznávat daň z pořízeného zboží z jiného členského státu. Při překročení tohoto limitu se však okamžitě stanou identifikovanými osobami, a to ode dne pořízení zboží, kterým byl tento limit překročen. Identifikovaná osoba je podle navazujícího § 97 zákona o DPH povinna podat přihlášku k registraci do 15 dnů ode dne, ve kterém se stala identifikovanou osobou.
Osoba povinná k dani se sídlem nebo provozovnou v tuzemsku, která není plátcem, se podle § 6h zákona o DPH stane identifikovanou osobou ode dne přijetí zdanitelného plnění s místem plnění v tuzemsku od osoby neusazené v tuzemsku, pokud se jedná o poskytnutí služby, dodání zboží s instalací nebo montáží, nebo o dodání zboží soustavami nebo sítěmi. Případná registrační povinnost podle tohoto ustanovení se vztahuje např. i na přijetí zprostředkovatelské služby od osob neusazených v tuzemsku, které provozují tzv. internetové platformy, které zprostředkovávají např. ubytovací služby.
Osoba povinná k dani se sídlem nebo provozovnou v tuzemsku, která není plátcem, se podle § 6i zákona o DPH stane identifikovanou osobou ode dne poskytnutí služby s místem plnění v jiném členském státě podle § 9 odst. 1 zákona o DPH, s výjimkou poskytnutí služby, které je v jiném členském státě osvobozeno od daně. Uvedený postup se uplatní např. při poskytnutí právních či poradenských služeb osobou povinnou k dani se sídlem v tuzemsku, která není plátcem daně, osobě povinné k dani se sídlem v jiném členském státě.
V § 6j až 6l zákona o DPH je zakotvena možnost dobrovolné registrace osoby povinné k dani, která dosud není plátcem, případně právnické osoby nepovinné k dani jako identifikované osoby. Tyto osoby se stanou identifikovanými osobami ode dne následujícího po dni oznámení rozhodnutí, kterým jsou registrovány.
 
Specifické vymezení osoby povinné k dani pro účely stanovení místa plnění
Specifickým způsobem je vymezena osoba povinná k dani pro účely stanovení místa plnění u služeb v § 9 zákona o DPH, v němž jsou vymezena základní pravidla pro stanovení místa plnění při poskytnutí služby. Při poskytnutí služby osobě povinné k dani, která jedná jako taková, je podle § 9 odst. 1 zákona o DPH místem plnění místo, kde má tato osoba jako příjemce služby své sídlo. Pokud je služba poskytnuta provozovně osoby povinné k dani, nacházející se v jiném místě, než kde je její sídlo, je místem plnění místo, kde je tato provozovna umístěna. Toto vymezení prakticky znamená přenesení místa plnění na stranu příjemce služby, je-li osobou povinnou k dani z jiného členského státu či ze třetí země.
Za osobu povinnou k dani, která jedná jako taková, se přitom nad rámec jejího obecného vymezení v § 5 odst. 1 zákona o DPH, jak bylo vysvětleno v předchozím textu, považuje podle § 9 odst. 3 zákona o DPH pro účely stanovení místa plnění osoba povinná k dani ve vztahu ke všem službám, které jí jsou poskytnuty, i když jsou poskytnuty pro činnost, která není předmětem daně, a dále také identifikovaná osoba nebo právnická osoba nepovinná k dani, která je osobou registrovanou k dani v jiném členském státě. Osobou povinnou k dani je tedy podle tohoto odstavce např. také obec z tuzemska, která je plátcem daně, která je příjemcem právní služby poskytnuté osobou neusazenou v tuzemsku, i když tuto službu obec využije pro výkony veřejné správy, které nejsou předmětem DPH.