Změny zákona o DPH účinné od 1. 7.
2017
Ing.
Zdeněk
Kuneš
V tomto čísle DHK se zaměříme na změny, které přinesl do
zákona o DPH a daně z přidané hodnoty zákon č.
170/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti
daní (stručný přehled těchto změn naleznete v DHK č. 13/2017):
Definice nového dopravního prostředku
Do této novely se při splnění ostatních podmínek pro nový dopravní prostředek za nový
dopravní prostředek považovalo vozidlo určené k provozu na pozemních komunikacích. Tato definice se
rozšiřuje nejen na vozidlo určené k provozu na pozemních komunikacích, ale na všechna motorová
pozemní vozidla.
Tímto rozšířením se nově za nový dopravní prostředek považují také například terénní
čtyřkolky, které nejsou určeny k provozu na pozemních komunikacích. Novým dopravním prostředkem je
motorové pozemní vozidlo s obsahem válců větším než 48 cm3 nebo s výkonem větším než 7,2 kW, pokud
bylo dodáno do 6 měsíců ode dne prvního uvedení do provozu, nebo má najeto méně než 6 000
km.
Obchodní majetek a dlouhodobý obchodní majetek
Osoba povinná k dani je nově oprávněna určit, zda majetkové hodnoty zařadí do svého
obchodního majetku, a popřípadě v jaké výši. Tím, že si sama osoba povinná k dani může určit, co je
jejím obchodním majetkem, jsou také pokryty případy, kdy využije majetkové hodnoty pro uskutečňování
svých ekonomických činností s určitým časovým odstupem.
Za dlouhodobý obchodní majetek uživatele (nájemce) se považuje zboží, přenechané k užití,
pokud je smluvně ujednán budoucí převod vlastnického práva k tomuto zboží a toto zboží současně
splňuje znaky dlouhodobého majetku. Jde o dodání zboží podle
§ 13 odst. 3 písm. d) zákona o DPH - dodání
zboží s povinností odkupu. Tato změna se projeví zejména v pravidlech pro uplatnění nároku na
odpočet daně.
Nové vymezení obchodního majetku se vztahuje na obchodní majetek, který byl přenechán k
užití od účinnosti novely zákona o DPH.
Obdobně se za dlouhodobý majetek nájemce považuje pozemek, který účetní předpisy vymezují
jako dlouhodobý majetek a u kterého je při jeho pořízení smluvně ujednán budoucí převod vlastnického
práva.
Společnost (sdružení)
Ruší se všechny specifické úpravy registrace a všech postupů při správě daní u
společnosti, dříve sdružení. Každý společník společnosti bude postupovat podle obecných principů
uplatněných podle zákona o DPH. Tím dojde také k tomu,
že ve společnosti budou společně plátci s neplátci.
Stávající společníci společnosti mohou podnikat ve společnosti a uplatňovat
zákon o DPH podle pravidel ve znění účinném do novely
zákona o DPH nejdéle do konce roku 2018. V této době
musí přejít na změnu režimu a budou uplatňovat každý za sebe samostatně obecné principy
zákona o DPH. Určený společník společnosti je povinen
oznámit finančnímu úřadu skutečnost, že společníci již nepostupují podle původních pravidel
uplatňování DPH ve lhůtě pro podání daňového přiznání za zdaňovací období, ve kterém naposledy
postupoval podle původních pravidel. Pokud tak neučiní do 31. prosince 2018, tak od 1. 1. 2019
postupují všichni podle běžných pravidel pro uplatňování DPH. Při zrušení registrace plátce
společníka společnosti se počítá obrat jako součet obratu za období před účinností novely zjištěného
podle dosavadních předpisů a za období po datu účinnosti novely.
Podílový fond a podfond investičního fondu
Do zvláštních ustanovení se doplňuje, že se obdobně jako na investiční společnost bude
hledět také na podílový fond a podfond investičního fondu. Podle
zákona o DPH platného do novely byla osobou povinnou k
dani pouze investiční společnost a nikoliv podílový fond bez právní subjektivity. Investiční
společnost, na kterou se pohlíží jako na osobu povinnou k dani, bude mít z pohledu
zákona o DPH dva druhy výnosů. Jednak výnosy za
obhospodařování podílových fondů, nebo investičních fondů, které jsou osvobozeným plněním bez nároku
na odpočet daně, a dále výnosy z nakládání či držby majetku v podílových fondech.
V tomto případě může jít o výnosy za zdanitelná plnění, například dodání nemovité věci
jako zdanitelného plnění, poskytnutí nájmu jako zdanitelného plnění, nebo může jít o výnosy
osvobozené od daně, bez nároku na odpočet daně, jako například prodej cenných papírů, dodání
nemovité věci jako plnění osvobozené od daně, osvobozený nájem.
Skupina
Za práva a povinnosti skupiny vyplývající z daňových zákonů odpovídají společně a
nerozdílně členové skupiny, a to jak za doby existence skupiny, tak po jejím zrušení či zániku
jejich členství ve skupině. Při zániku členství ve skupině odpovídají členové skupiny za skupinu
pouze za období, ve kterém byly členy skupiny. Správce daně si z množiny daňových subjektů může v
souvislosti se správou daně zvolit jednoho nebo více daňových subjektů a obrátit se na něj. Daňové
subjekty se následně vypořádají mezi sebou v závislosti na tom, kdo z nich správci daně plnil a v
jakém rozsahu.
Osoba povinná k dani, která je členem skupiny a která uskuteční zdanitelné plnění dodání
zboží nebo poskytnutí služby s místem plnění v tuzemsku svou částí umístěnou mimo tuzemsko, se
nestává plátcem, pokud má povinnost přiznat daň z uskutečněného zdanitelného plnění osoba, které je
toto zdanitelné plnění poskytnuto.
Doplňuje se situace, kdy dojde k přeměně člena skupiny rozdělením, které má formu
odštěpení, v jehož důsledku rozdělovaná obchodní
korporace
nezaniká a část jejího jmění přechází na
nově vznikající obchodní korporaci. Cílem je, aby se osoba, na kterou při přeměně člena skupiny,
který při přeměně nezaniká, přechází nebo je převáděno jeho jmění, a která je v okamžiku přeměny
nově vzniklou osobou, stala členem skupiny.Dále se doplňuje situace, kdy dojde k přeměně člena skupiny rozdělením, které má formu
odštěpení, v jehož důsledku rozdělovaná obchodní
korporace
nezaniká a část jejího jmění přechází na
již existující obchodní korporaci (tj. odštěpení sloučením). Cílem je, aby se osoba, na kterou při
přeměně člena skupiny, který při přeměně nezaniká, přechází nebo je převáděno jeho jmění, a která je
v okamžiku přeměny již existující osobou povinnou k dani, stala plátcem.Nástupnická společnost při přeměně člena skupiny, který při přeměně nezaniká, následně
přebírá veškerá práva a povinnosti jí plynoucí z uplatňování daně z přidané hodnoty u převáděného
jmění.
Pokud skupina požádá o zrušení registrace do 31. října kalendářního roku, zruší správce
daně registraci k poslednímu dni daného kalendářního roku. Pokud skupina podá žádost o zrušení
registrace od 1. listopadu do 31. prosince daného kalendářního roku, zruší správce daně registraci
až k 31. prosinci následujícího kalendářního roku.
Zastupující člen skupiny je povinen do 15 dnů ode dne, kdy nastala skutečnost, že skupina
nesplňuje podmínky podle § 5a zákona o DPH, podat
žádost o zrušení skupiny.
Zavádí se možnost okamžitého zrušení registrace skupiny správcem daně z moci úřední v
případě, kdy skupina přestane splňovat podmínky pro skupinu například tím, že klesne počet členů pod
dva, nebo v případě, že žádný z členů skupiny nesplňuje podmínky pro členství ve skupině.
V případě, že dojde ke zrušení skupiny na žádost k poslednímu dni kalendářního roku,
přestává být skupina plátcem tímto dnem. Skupina přestává být také plátcem dnem nabytí právní moci
rozhodnutí o registraci. Pokud přestala být skupina plátcem, je člen skupiny plátcem ode dne
následujícího po dni zrušení registrace skupiny za plátce.
Místo plnění při poskytnutí služby vztahující se k nemovité věci
Službou vztahující se k nemovité věci se pro účely stanovení místa plnění rozumí služba,
která má dostatečnou přímou souvislost s danou nemovitou věcí podle nařízení Rady (EU) č.
282/2011. V čl. 31a odstavci 2 prováděcího
nařízení Rady je uvedeno, které případy se zejména považují za služby, které mají přímou souvislost
s danou nemovitou věcí, v odstavci 3 tohoto článku jsou potom uvedeny služby, které se nevztahují k
nemovité věci.
Místo plnění při pořízení zboží z jiného členského státu
Při stanovení místa plnění při pořízení zboží z jiného členského státu podle
§ 11 zákona o DPH se upřesňuje, že se za místo
plnění považuje členský stát, který vydal daňové identifikační číslo, pod nímž pořizovatel zboží
pořídil.
Dále se doplňuje, že pokud je pořízení zboží z jiného členského státu předmětem daně v
tuzemsku pouze z toho důvodu, že pořizovatel pro toto pořízení zboží použil daňové identifikační
číslo vydané v tuzemsku, ale zboží nebylo ve skutečnosti do tuzemska odesláno ani přepraveno, nemá
pořizovatel z titulu pořízení zboží v tuzemsku nárok na odpočet daně.
Pořizovatel má povinnost přiznat daň při pořízení zboží z jiného členského státu ve státě
ukončení přepravy či odeslání zboží, a to bez ohledu na to, zda mu vznikla povinnost přiznat daň ve
státě, který vydal daňové identifikační číslo, které plátce pro tuto transakci použil. Pořizovatel
má ve státě ukončení přepravy či odeslání zboží nárok na odpočet daně.
Přemístění obchodního majetku
Pokud přestane být splněna podmínka, podle které se odeslání nebo přeprava zboží
nepovažuje za přemístění obchodního majetku z tuzemska do jiného členského státu, nastává přemístění
v okamžiku, kdy dotčená podmínka přestane být naplněna.
Například plátce si přemístí stavební stroj na výstavbu stavby, kterou uskutečňuje na
Slovensku s tím, že po skončení prací tento stavební stroj přemístí zpět do tuzemska. Po provedení
prací však stroj na Slovensku prodá. Prodejem tohoto stavebního stroje dojde k jeho přemístění jako
obchodního majetku. Plátce uvede přemístění do souhrnného hlášení.
Vznik povinnosti přiznat daň při dodání zboží a poskytnutí služby
Povinnost přiznat daň při dodání zboží nebo poskytnutí služby vzniká ke dni uskutečnění
zdanitelného plnění. Pokud je před uskutečněním zdanitelného plnění přijata úplata, vzniká povinnost
přiznat daň z přijaté částky ke dni přijetí úplaty. Pokud však není zdanitelné plnění ke dni přijetí
úplaty známo dostatečně určitě, povinnost přiznat daň z přijaté úplaty nevzniká. Dodání zboží nebo
poskytnutí služby je známo dostatečně určitě, pokud je znáno zboží, které má být dodáno, nebo
služba, která má být poskytnuta, dále sazba daně v případě zdanitelného plnění a místo
plnění.
Jedná se o případy, kdy se budoucí plnění uskuteční například na základě
poukazu.
Pokud poukaz opravňuje k získání předem známého konkrétního plnění, považuje se úplata
přijatá s prodejem nebo převodem takového poukazu za úplatu přijatou před uskutečněním zdanitelného
plnění a vzniká z ní povinnost přiznat daň jako z dodání zboží nebo poskytnutí služby, na které se
vztahuje. Pokud však v okamžiku přijetí úplaty za prodej poukazu není dostatečně zřejmé, které
plnění je možno na základě tohoto zakoupeného poukazu obdržet, povinnost přiznat daň
nevzniká.
Jde například o dárkový poukaz do obchodu, ve kterém je na základě tohoto poukazu možno
nakoupit zboží s různými sazbami daně, nebo o poukaz, za který je možné koupit různé služby. U
tohoto typu poukazu se příslušná daň uplatní až při jeho čerpání, tedy při dodání určitého zboží
nebo poskytnutí určité služby.
Zdanitelné plnění poskytnuté na dlouhodobé bázi
V zákonu o DPH se zrušuje definice
opakovaného plnění. Doplňuje se, že u tzv. zdanitelného plnění poskytnutého na dlouhodobé bázi (s
místem plnění v tuzemsku po dobu delší než 12 měsíců), se zdanitelné plnění považuje za uskutečněné
nejpozději posledním dnem každého kalendářního roku následujícího po kalendářním roce, ve kterém
bylo poskytování tohoto plnění započato.
To se však nevztahuje na dodání tepla, chladu, elektřiny, plynu, vody, odstranění
odpadních vod a telekomunikační služby, na přepravu a distribuci plynu nebo na přenos a distribuci
elektřiny.
Pokud bude plátce uskutečňovat zdanitelné plnění ve lhůtách stanovených podle opakovaného
plnění, tedy poslední den zdaňovacího období, může takto uplatňovat daň i nadále.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat daň při dodání zboží a poskytnutí
služby osobou neusazenou v tuzemsku
V § 24 jsou stanovena pravidla pro uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat daň
při dodání zboží a poskytnutí služby osobou neusazenou v tuzemsku, kdy je místo plnění v tuzemsku a
povinnost přiznat daň se podle § 108 zákona o DPH
přenáší na příjemce plnění. Povinnost přiznat daň vzniká ke dni uskutečnění zdanitelného plnění.
Tato pravidla se také vztahují na dodání zboží s instalací nebo montáží, dodání zboží soustavami
nebo sítěmi a na všechna dodání zboží, která splňují výchozí podmínky, tj. jsou poskytnuta osobou
neusazenou v tuzemsku a povinnost přiznat daň je na příjemci plnění. Zdanitelné plnění se považuje
za uskutečněné dnem uskutečnění podle § 21 zákona o
DPH. Pokud je poskytnuta služba osobě povinné k dani se sídlem v tuzemsku, popřípadě
provozovnou v tuzemsku, je-li poskytnuta pro potřebu této provozovny, považuje se zdanitelné plnění
za uskutečněné dnem poskytnutí této služby. Zdanitelné plnění se v tomto případě nepovažuje za
uskutečněné dnem vystavení daňového dokladu, pokud byl vystaven přede dnem poskytnutí
služby.
Pokud je úplata poskytnuta před uskutečněním zdanitelného plnění, vzniká povinnost přiznat
daň z poskytnuté částky úplaty. Povinnost přiznat daň z poskytnuté úplaty neplatí, pokud není
zdanitelné plnění ke dni poskytnutí úplaty známo dostatečně určitě.
Pokud je zdanitelné plnění poskytováno po dobu delší než 12 kalendářních měsíců a během
tohoto období nedojde k poskytnutí úplaty s povinností přiznat daň, považuje se plnění za
uskutečněné posledním dnem každého kalendářního roku, pokud jde o poskytnutí služby podle
§ 9 odst. 1 zákona o DPH, dodání zboží s instalací
nebo montáží, nebo dodání zboží soustavami nebo sítěmi.
Oprava základu daně a oprava výše daně
Obecně platí, že se oprava základu daně a výše daně provádí ve lhůtě 3 let od konce
zdaňovacího období, ve kterém vznikla povinnost přiznat daň u původního uskutečněného zdanitelného
plnění, nebo došlo k přijetí úplaty, pokud se zdanitelné plnění neuskutečnilo.
Podle odstavce 6 se oprava základu daně a výše daně provede rovněž ve lhůtě tří let od
konce zdaňovacího období, ve kterém došlo k převzetí celkového díla, a to v případě, že byla
poskytována dílčí plnění.
Například plátce prováděl výstavbu stavby jako dílčí plnění. K převzetí celkového díla
došlo po osmi letech od začátku výstavby. Oprava základu daně a výše daně se může provést v tříleté
lhůtě od převzetí jednotlivých dílčích plnění, ale také do tří let od převzetí celkového
díla.
Oprava základu daně a výše daně se provede také ve lhůtě 3 let od konce zdaňovacího
období, ve kterém došlo k převodu vlastnického práva ke zboží na uživatele při dodání zboží s
povinností odkupu podle § 13 odst. 3 písm. d) zákona o
DPH.
Obdobně se provede oprava základu daně a výše daně v případě, že nedošlo k převedení
vlastnického práva na uživatele při dodání zboží s povinností odkupu. Jde o případy závislé na vůli
účastníků, například nesplácení a odejmutí předmětu převodu vlastnického práva, ale také o případy,
které nejsou na vůli účastníků závislé, jako je odcizení nebo zničení předmětu vlastnického
práva.
Zavádí se specifický postup pro opravu základu daně a výše daně v případě, kdy nedojde k
převedení vlastnického práva na uživatele při dodání zboží s povinností odkupu.
Výpočet opravy základu daně a výše daně není vázán pouze na okamžik předčasného ukončení
smlouvy, ale obecně na okamžik zániku závazku převést vlastnické právo k užívanému zboží jiným
způsobem než splněním.
Plátce sníží výši daně o částku daně vypočítanou ze základu daně stanoveného jako rozdíl
mezi úplatou bez daně, která plátci náleží za celkové plnění dodání zboží s povinností odkupu, a
částkou bez daně, která plátci náleží do dne zániku závazku převést vlastnické právo k užívanému
zboží jiným způsobem než splněním.
Výchova a vzdělávání
V případě, že jsou služby péče o dítě v dětské skupině nebo provozování zařízení
poskytujícího denní péči o děti do čtyř let věku poskytovány státem, krajem, obcemi, organizačními
složkami státu, krajů a obcí, dobrovolnými svazky obcí, hlavním městem Prahou a jeho městskými
částmi, příspěvkovými organizacemi a nestátními neziskovými organizacemi pro děti a mládež, jde o
plnění osvobozené od daně z přidané hodnoty.
Nestátní neziskovou organizací pro děti a mládež je subjekt, který byl založen, aby se
věnoval dětem a mládeži, jejich zájmovým, mimoškolním či vzdělávacím aktivitám, případně aby je
sdružoval za účelem sledování a podpory jejich zájmů. Tento subjekt nesmí systematicky sledovat zisk
jako svůj cíl a jakýkoliv případný zisk nesmí být rozdělen, ale musí být určen k pokračování nebo
zlepšení poskytovaných služeb. Formální znaky, např. název subjektu, jeho forma nebo členství v
dětské či mládežnické asociaci, nejsou rozhodující.
Pro ostatní poskytovatele, například pro společnost s ručením omezeným, nebo pro
podnikatele fyzickou osobu jde o zdanitelná plnění.
Osvobození od daně při vývozu zboží
U vývozu zboží došlo k úpravě daňových dokladů. Byla vypuštěna podmínka, že musí být
výstup zboží z území Evropské unie potvrzený celním úřadem, protože celní úřady ostatních členských
států nemají povinnost výstup zboží na daňovém dokladu potvrzovat. Výstup zboží z území Evropské
unie prokáže plátce rozhodnutím celního úřadu o vývozu zboží do třetí země.
V případě možnosti podání ústního celního prohlášení neprokazuje nově plátce vývoz zboží
rozhodnutím celního úřadu o vývozu zboží do třetí země, ale jinými důkazními prostředky, například
kopií dodacího listu podepsaného nebo ověřeného příjemcem mimo celní území Evropské unie, dokladem o
zaplacení nebo fakturou nebo dodacím listem řádně podepsaným nebo ověřeným hospodářským subjektem,
jenž zboží dopravil z celního území Evropské unie, prohlášením podepsaným nebo ověřeným společností,
jež zboží vyvezla z celního území Evropské unie, dokladem potvrzeným celními orgány některého
členského státu nebo země mimo celní území unie, záznamy hospodářského subjektu o zboží dodaném na
ropné a plynové vrtné nebo těžební plošiny.
Celní prohlášení pro vývoz je možné podat ústně pro zboží obchodní povahy, pokud jeho
hodnota nepřesahuje 1 000 EUR nebo jeho čistá hmotnost nepřesahuje 1 000 kg.
Podmínky pro uplatnění nároku na odpočet daně
Pro majetek, který není dlouhodobým majetkem, se zavádí výjimka z obecného pravidla, podle
kterého plátce může uplatnit nárok na odpočet daně v částečné výši vždy v příslušném kalendářním
roce, ve kterém byl oprávněn tento nárok uplatnit nejdříve, resp. za určitých okolností již plátce
nebude muset uplatňovat nárok na odpočet daně vzniklý v předchozím kalendářním roce pouze v
dodatečném daňovém přiznání.
Jde o případy, kdy plátce má u přijatého zdanitelného plnění nárok na odpočet daně v
krácené výši, přičemž příslušný vypořádací koeficient pro krácení nároku se považuje za roven 100 %.
V takovém případě bude plátce oprávněn příslušný nárok na odpočet daně uplatnit rovněž v řádném
daňovém přiznání za některé z následných zdaňovacích období i po uplynutí příslušného kalendářního
roku, ve kterém mu nárok na uplatnění odpočtu daně vznikl.
Pokud nastane situace, kdy plátce nárok na odpočet daně uplatnil v řádném daňovém přiznání
za zdaňovací období spadající do jiného kalendářního roku, a poté v důsledku následných oprav
hodnota koeficientu bude nižší než 95 %, výjimka již nebude nadále platit a plátce bude povinen
uplatnění odpočtu daně zpětně opravit, a to v dodatečných daňových přiznáních.
Oprava odpočtu daně
Plátce je povinen provést opravu odpočtu daně uplatněného z titulu zálohy poskytnuté na
zdanitelné plnění, které se neuskutečnilo, přičemž tato úplata nebyla vrácena ani použita na úhradu
jiného plnění. Opravu odpočtu daně z tohoto titulu je plátce povinen provést za zdaňovací období, ve
kterém se prokazatelně dozvěděl, že se zdanitelné plnění neuskuteční a že poskytnutá úplata nebude
vrácena ani použita na úhradu jiného plnění, nebo kdy se tyto skutečnosti dozvědět měl a
mohl.
Způsob výpočtu odpočtu daně v poměrné výši
Nově se upřesňuje stanovení poměru odpočtu daně pro provozovatele rozhlasového a
televizního vysílání. Činnost veřejnoprávního vysílání, která je financována prostřednictvím
povinného poplatku placeného na základě zákona vlastníky či držiteli rozhlasového přijímače a
provozována vysílacím subjektem zřízeným zákonem, se nepovažuje za poskytování služeb za protiplnění
ve smyslu směrnice Rady.
Nejde tedy o ekonomickou činnost, která by podléhala za běžných okolností dani z přidané
hodnoty. Tím se promítá rozsudek ESD ze dne 22. 6. 2016, Český rozhlas,
C-11/15, podle kterého není činnost
veřejnoprávního vysílání, která je financována prostřednictvím povinného poplatku placeného na
základě zákona vlastníky či držiteli rozhlasového přijímače a provozována vysílacím subjektem
zřízeným zákonem, poskytováním služeb za protiplnění ve smyslu směrnice Rady.
Nejde tedy o ekonomickou činnost, která by podléhala za běžných okolností dani z přidané
hodnoty.
Vyrovnání odpočtu daně
Plátce je povinen provést vyrovnání původně uplatněného nároku na odpočet daně při
nedoložených případech zničení, ztráty či odcizení obchodního majetku, který není dlouhodobým
majetkem, a to ve zdaňovacím období, ve kterém se plátce dozvěděl, že ke zničení, ztrátě či odcizení
tohoto majetku došlo, nebo kdy se tyto skutečnosti dozvědět měl a mohl.
Vyrovnání odpočtu daně se neprovádí u majetku, který má plátce již ve spotřebě. Pokud jsou
případy zničení, ztráty nebo odcizení obchodního majetku plátcem řádně doloženy, původně uplatněný
nárok na odpočet daně zůstává také zachován.
Úprava odpočtu daně
Nově se upravuje, že v případě, kdy plátce v rámci pětileté, popř. desetileté lhůty prodá
dlouhodobý majetek, trvale jej vyřadí ze svého obchodního majetku nebo dojde k uskutečnění plnění z
jiného důvodu, neprovede úpravu odpočtu daně za poslední zdaňovací období příslušného kalendářního
roku, ale provede ji za stejné zdaňovací období, ve kterém došlo k uskutečnění daného plnění.
Například prodá nemovitou věc v říjnu 2017, pokud je povinen provést úpravu odpočtu daně, provede ji
ve zdaňovacím období říjen 2017, nikoliv až na konci kalendářního roku.
V případě nedoloženého zničení, ztráty či odcizení dlouhodobého majetku se provede úprava
odpočtu daně jednorázově a lhůta pro povinnost provést úpravu odpočtu daně se posouvá na zdaňovací
období, ve kterém se plátce prokazatelně dozvěděl, že ke zničení, ztrátě či odcizení dlouhodobého
majetku došlo, nebo kdy se tyto skutečnosti dozvědět měl a mohl. Výpočet částky jednorázové úpravy
odpočtu daně se stanoví obdobně jako v případech, kdy dojde k uskutečnění plnění dodání zboží nebo
poskytnutí služby s tím, že ukazatel nároku na odpočet daně je 0 %.
Snížení uplatněného nároku na odpočet daně dědicem
Do novely zákona o DPH se při plnění
daňových povinností souvisejících s řízením o pozůstalosti plátce podávají dvě přiznání. Jedno
daňové přiznání podává dědic a druhé daňové přiznání podává za část zdaňovacího období, která
uplynula do dne předcházejícího dni skončení řízení o pozůstalosti, osoba spravující pozůstalost do
30 dnů ode dne skončení řízení o pozůstalosti. Nově povinnost snížit uplatněný nárok na odpočet daně
vzniká osobě spravující pozůstalost. Osoba spravující pozůstalost musí před sestavením posledního
daňového přiznání zjistit, zda dědic, který nabývá obchodní majetek po zemřelém plátci, hodlá s
tímto majetkem pokračovat v uskutečňování ekonomických činností nebo ne. Pokud ano, snížení nároku
na odpočet daně se neprovede, neboť dědic se stává ode dne přechodu daňové povinnosti plátcem.
Povinnost snížit uplatněný nárok na odpočet daně vzniká pouze osobě spravující
pozůstalost.
Vracení daně fyzickým osobám ze třetích zemí při vývozu zboží
Zahraniční fyzické osobě vznikne nárok na vrácení daně do 3 kalendářních měsíců od konce
kalendářního měsíce, ve kterém se uskutečnilo zdanitelné plnění uvedené na dokladu o prodeji zboží,
pokud toto zboží vyveze v osobním zavazadle, které lze odnést. Tím je vyloučeno vracení daně u
vývozu osobních automobilů.
Z důvodu zjednodušení a snížení zatížení celní správy se zavádí možnost elektronického
potvrzování výstupů zboží z Evropské unie při vracení daně turistům.
Plátce, který zboží zahraniční fyzické osobě prodal, je povinen vrátit daň této osobě nebo
osobě, která za tuto zahraniční osobu jedná na základě zmocnění zahraniční fyzické osoby nebo
prohlášení zahraniční fyzické osoby, že tato osoba jedná v její prospěch a jejím jménem. Plátce
vrátí daň v případě, že zahraniční fyzická osoba předloží celním úřadem potvrzené první vyhotovení
dokladu o prodeji zboží nebo předloží první vyhotovení dokladu o prodeji zboží (nepotvrzené)
současně s potvrzením o tom, že splnění podmínek podle § 84 odst. 2 bylo celním úřadem potvrzeno
elektronicky.
Povinnost uchovávat potvrzené první vyhotovení dokladu o prodeji zboží se rozšiřuje i na
uchovávání prvního dokladu o prodeji zboží, které není potvrzeno celním úřadem, a potvrzení o tom,
že nárok na vrácení daně byl potvrzen celním úřadem elektronicky.
Plátce tak má povinnost uchovat potvrzené první vyhotovení dokladu o prodeji zboží nebo
první vyhotovení dokladu o prodeji zboží (nepotvrzené) a potvrzení o tom, že splnění podmínek podle
§ 84 odst. 2 bylo celním úřadem potvrzeno elektronicky.
K zániku nároku na vracení daně z přidané hodnoty dochází ve lhůtě 6 měsíců kromě
nepředložení prvního vyhotovení o prodeji zboží také v případě, že v této lhůtě nebylo prodávajícímu
předloženo potvrzení o splnění podmínek podle § 84 odst. 2, které bylo elektronicky potvrzeno celním
úřadem.
Vracení daně osobám se zdravotním postižením
Pro osoby se zdravotním postižením již není podmínka pro vrácení daně při nákupu
motorového vozidla na jeho zakoupení v tuzemsku, ale je možné žádat o vrácení daně i při pořízení
nového motorového vozidla z jiného členského státu.
Osoba se zdravotním postižením je povinna vrátit vrácenou daň v případě, kdy v pětileté
lhůtě od vrácení daně převede vlastnické právo k motorovému vozidlu nebo motorové vozidlo pronajme,
tedy činí tak z vlastní vůle. Vrátit vyplacenou daň je osoba se zdravotním postižením povinna i v
případě, pokud motorové vozidlo pronajme k dalšímu užívání, ze kterého jí bude vznikat příjem. Osoba
se zdravotním postižením není povinna vrátit vyplacenou daň z titulu přechodu vlastnického práva,
např. v souvislosti s děděním či rozhodnutím státního orgánu, čili pokud k tomu dojde bez vlastní
vůle. Stejně tak osoba se zdravotním postižením není povinna vrátit vyplacenou daň v případě, pokud
dojde ke zničení vozidla.
V návaznosti na zavedení povinnosti vrátit vyplacenou daň nebo její poměrnou část se
upravuje, jak vypočítat dobu, za níž bude vypočítána poměrná část daně, která se bude vracet. Tato
doba bude obsahovat všechny měsíce, které uplynou od měsíce, v němž došlo k převedení vlastnického
práva k motorovému vozidlu nebo k jeho pronajmutí, do konce pětileté doby (60 měsíců). Započítává se
také měsíc, v němž došlo k převedení vlastnického práva nebo k pronajmutí motorového
vozidla.
Režim přenesení daňové povinnosti
Režim přenesení daňové povinnosti se zavádí pro případy, kdy plátce zprostředkuje dodání
investičního zlata, které by bylo osvobozeno od daně a u kterého se výrobce rozhodl uplatnit daň a
zprostředkovatel se rozhodl pro uplatnění daně při poskytnutí tohoto zprostředkování dodání
investičního zlata, dále na dodání nemovité věci prodávané dlužníkem z rozhodnutí soudu v řízení o
nuceném prodeji plátci v případech, kdy je prodávaná nemovitá věc, která je ve vlastnictví plátce,
který byl jako dlužník uznaný soudem a dodání této nemovité věci je zdanitelným plněním a kupujícím
je plátce. Jde o případy prodeje nemovitého majetku ve veřejné dražbě při soudním prodeji majetku v
rámci likvidace podniku v případech, kdy je toto dodání zdanitelným plněním. Režim přenesení daňové
povinnosti se zavádí také na agenturní zaměstnávání. Jde o zaměstnávání fyzických osob za účelem
výkonu jejich práce pro uživatele, kterým se rozumí jiná právnická nebo fyzická osoba, která práci
přiděluje a dohlíží na její provedení, a to pro stavební a montážní práce podle
§ 92e zákona o dani z přidané hodnoty. Na
vyhledávání zaměstnání pro fyzickou osobu a na poradenskou a informační činnost v oblasti pracovních
příležitostí se režim přenesení daňové povinnosti nepoužije.
Dále se režim přenesení daňové povinnosti zavádí pro případ, kdy je zboží poskytnuto
plátcem ručitelem jinému plátci příjemci záruky jako záruka, zejména bance. Řeší se tím situace, kdy
má ručitel omezenou schopnost uhradit své závazky, včetně dlužných daní. Pokud příjemce záruky
využije svých práv a tuto záruku prodá třetí straně, uskutečnil tímto prodejem ručitel dodání zboží
příjemci záruky. Příjemce záruky má nárok na odpočet daně. Vzhledem k tomu, že ručitel je většinou
insolventní nebo již neexistuje, navrhuje se režim přenesení daňové povinnosti na příjemce
záruky.
Režim přenesení daňové povinnosti se použije také po postoupení výhrady vlastnictví
nabyvateli a výkonu tohoto práva nabyvatelem.
Zdaňovací období v insolvenci
Upravuje se zdaňovacího období a lhůty pro podání daňového přiznání v případě insolvence
plátce nebo skupiny. Nově již nedochází k „dělení“ zdaňovacích období před úpadkem plátce a po
úpadku plátce. Zdaňovací období, v němž nastala účinnost rozhodnutí o úpadku, končí posledním dnem
měsíce, v němž nastala účinnost tohoto rozhodnutí. Pro čtvrtletní plátce to znamená, že bez ohledu
na to, v jaké fázi zdaňovacího období došlo k účinnosti rozhodnutí o úpadku, je daným měsícem
aktuální zdaňovací období ukončeno. Stávající úprava měsíčních zdaňovacích období po skončení
kalendářního měsíce, v němž došlo k úpadku plátce, zůstává zachována.
Za část zdaňovacího období do účinnosti rozhodnutí o úpadku plátce daňové přiznání podává
podle daňového řádu do 30 dnů ode dne účinnosti
rozhodnutí o úpadku. Vypouští se stanovení zdaňovacího období předcházející dni skončení
insolvenčního řízení a tudíž i povinnost podat za toto období daňové přiznání.
Obecná ustanovení o daňovém přiznání
Ruší se specifická lhůta pro podání daňového přiznání plátcem v případech, kdy mu vznikla
povinnost přiznat daň na základě toho, že vystavil doklad, na kterém uvedl daň. Plátce již v takovém
případě není povinen podat daňové přiznání do 25 dnů po skončení příslušného kalendářního měsíce, ve
kterém doklad vystavil, a to bez ohledu na své zdaňovací období. Plátce, jehož zdaňovací období je
kalendářní čtvrtletí, zahrne daň z tohoto titulu do svého daňového přiznání za příslušné kalendářní
čtvrtletí.
Zavádí se zvláštní ustanovení o podávání daňového přiznání. V případě zdaňovacího období,
v němž nastala účinnost rozhodnutí o úpadku, se uplatní obecná lhůta pro podání daňového přiznání, a
to do 25 dnů po skončení zdaňovacího období.
Aby nedocházelo k situacím, že plátce bude povinen podat daňové přiznání za zdaňovací
období, ve kterém došlo k účinnosti rozhodnutí o úpadku, dříve, než daňové přiznání za část
zdaňovacího období před úpadkem, stanovuje se pravidlo, že v takovém případě lze daňové přiznání za
zdaňovací období, v němž došlo k účinnosti rozhodnutí o úpadku, podat ve stejné lhůtě jako daňové
přiznání za část zdaňovacího období. Totéž platí v případě úpadku člena skupiny pro tohoto člena
skupiny a skupinu.
Pokud soud rozhodne o úpadku člena skupiny, je skupina povinna podat daňové přiznání
nejpozději do 30 dnů ode dne účinnosti rozhodnutí o úpadku tohoto člena skupiny, a sice za období
předcházející dni účinnosti tohoto rozhodnutí. Dále je řešen případ, kdy měl zůstavitel čtvrtletní
zdaňovací období, ve kterém došlo k jeho smrti. Pokud od posledního dne lhůty 3 měsíců ode dne smrti
zůstavitele do 25 dnů po skončení zdaňovacího období, ve kterém došlo ke smrti zůstavitele, uplynulo
méně než 25 dnů, podá osoba spravující pozůstalost do 25 dnů po skončení čtvrtletí.
Je tím řešena situace, kdy by den smrti připadl na první den zdaňovacího období. V takém
případě by osoba spravující pozůstalost měla na podání daňového přiznání za toto zdaňovací období
pouze 1 den.
V případě, že v průběhu lhůty pro podání daňového přiznání v případě smrti zůstavitele,
bude osoba spravující pozůstalost povinna podat daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání za
předcházející zdaňovací období, kdy lhůta pro podání těchto tvrzení dosud neuplynula, může tato
tvrzení podat ve lhůtě podle odstavce 4.
Lhůtu pro podání daňového přiznání v případě insolvence i smrti zůstavitele nelze
prodloužit.
Nesprávné uvedení daně za jiné zdaňovací období
Upouští se od plošného omezení postupu správce daně podle prvních dvou odstavců § 104 v
případech, kdy plátce s nárokem a odpočet daně v částečné výši uvedl skutečnosti rozhodné pro
stanovení daně v nesprávném zdaňovacím období, a to v jiném kalendářním roce. Pokud nesprávné
uvedení údajů nebude mít dopad do výše příslušných koeficientů pro výpočet nároku na odpočet daně v
částečné výši, správce daně bude postupovat podle odst. 1 nebo 2 tohoto paragrafu a daň za zdaňovací
období, ve kterém měla být správně uplatněna, dodatečně nevyměří.
Omezení se již nadále nevztahuje na situace, kdy plátce uvedl skutečnosti rozhodné pro
stanovení daně v nesprávném zdaňovacím období v rámci jiného kalendářního roku, uplatnil nárok na
odpočet daně v poměrné výši, přičemž metoda, kterou pro výpočet příslušného poměrného koeficientu
používá, nevychází z hodnoty uskutečněných plnění.
Správce daně již nebude postupovat podle prvních dvou odstavců § 104 v případě, kdy plátce
uvede skutečnosti rozhodné pro stanovení daně v daňovém přiznání za jiné zdaňovací období a učiní
tak po zahájení postupu k odstranění pochybností za zdaňovací období, do kterého
příslušely.
Plátce, u něhož je zahájen postup k odstranění pochybností, již nebude moci v průběhu
ještě neukončeného postupu k odstranění pochybností zahrnout do řádného, aktuálního daňového
přiznání plnění za zdaňovací období dotčené postupem k odstranění pochybností. Tato plnění mohl
uplatnit pouze před okamžikem zahájení postupu k odstranění pochybností.
Obdobně podle prvních dvou odstavců ustanovení § 104 nebude postupovat správce daně, pokud
plátce uvede skutečnosti rozhodné pro stanovení daně v daňovém přiznání za jiné zdaňovací období a
učiní tak po zahájení daňové kontroly za zdaňovací období, do kterého správně příslušely.
Plátce, u něhož je zahájena daňová kontrola, již nebude moci v průběhu ještě neukončené
kontroly zahrnout do řádného daňového přiznání aktuálního zdaňovacího období plnění za zdaňovací
období dotčená kontrolou.
Obdobně se postupuje také v případě, kdy daňový subjekt neumožní správci daně zahájit
daňovou kontrolu a správce daně ho tak k zahájení daňové kontroly vyzve podle
daňového řádu. Od okamžiku oznámení této výzvy nebude
moci plátce využít postup podle § 104 zákona o
DPH.
Obdobně jako v případě plátce správce daně již nebude postupovat podle prvních dvou
odstavců tohoto paragrafu ani v případě identifikované osoby.
Nespolehlivý plátce, nespolehlivá osoba
Status
nespolehlivosti je automaticky přenositelný z nespolehlivé osoby na plátce. Jakmile
nespolehlivá osoba splní podmínky pro vznik plátcovství, stává se automaticky nespolehlivým plátcem.
Nespolehlivosti se nezbaví plátce tím, že se stane členem skupiny, čímž přestane být plátcem,
protože okamžikem přistoupení nespolehlivého plátce do skupiny je ze zákona tato skupina označena
jako nespolehlivý plátce. Pokud do skupiny přistoupí osoba, která je označena jako nespolehlivá
osoba, skupina bude taktéž okamžikem přistoupení této osoby označena za nespolehlivého plátce.
Jestliže bude skupina označena za nespolehlivého plátce a následně jí bude zrušena registrace,
stanou se jednotliví členové „zrušené“ skupiny ze zákona nespolehlivými plátci, a to dnem
následujícím po dni, kdy skupina přestala být plátcem, resp. dnem, kdy se stali plátci.Zavádí se institut nespolehlivé osoby. Jakákoli fyzická nebo právnická osoba, která není
plátcem, se může stát nespolehlivou osobou, pokud závažným způsobem poruší své povinnosti vztahující
se ke správě daně z přidané hodnoty. Nejde tedy pouze o povinnosti vyplývající ze
zákona o dani z přidané hodnoty, ale rovněž o
povinnosti vyplývající z daňového řádu. O
„nespolehlivosti“ rozhodne správce daně rozhodnutím.
Za závažný způsob porušení povinností vztahujících se ke správě daně z přidané hodnoty lze
označit i stav, kdy osoba byla pravomocně odsouzena za spáchání trestného činu zkrácení daně,
poplatku a podobné povinné platby, nebo kdy by byl u takové osoby vydán zajišťovací příkaz, který by
neuhradila. Taktéž za takovou situaci bude považováno jednání, kdy bude taková osoba vyhotovovat
doklady s náležitostmi daňových dokladů, včetně toho, že na nich vyčíslí daň, či poruší registrační
povinnosti s cílem vyhnout se přiznání daně. Proti označení osoby za nespolehlivou osobu lze podat
odvolání do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí o tom, že je osoba označena za nespolehlivou. Tato
lhůta má odkladný účinek, ale správci daně je umožněno, aby v rámci daného rozhodnutí z důvodů
hodných zvláštního zřetele rozhodl též o vyloučení odkladného účinku.
Pokud dojde ke zrušení registrace nespolehlivého plátce, stane se tato osoba okamžikem,
kdy přestala být plátcem, nespolehlivou osobou.
Společná ustanovení pro nespolehlivého plátce a nespolehlivou osobu
Toto ustanovení řeší, jak se lze zbavit statusu „nespolehlivý plátce“ nebo „nespolehlivá
osoba“. Správce daně na základě žádosti posoudí, zda důvody pro takovéto označení osoby nadále
trvají, nebo již pominuly. Podmínkou je, že žádost může být podána po uplynutí jednoho roku, ve
kterém byl žadatel označen jako nespolehlivý, kterým správce daně zamítl předchozí žádost, nebo
právní moci rozhodnutí, že skupina je nespolehlivým plátcem. Čas, po který byla daná osoba
nespolehlivým plátcem a nespolehlivou osobou, se sčítá.
Obdobná započitatelnost platí v případě skupiny a člena skupiny. Pokud došlo ke zrušení
skupiny a její jednotliví členové se stali nespolehlivými plátci, tak se do doby pro zbavení se
statusu nespolehlivosti započítává čas, po který byla skupina označená za nespolehlivého
plátce.
V případě, že správce daně žádost o vydání rozhodnutí o zrušení nespolehlivého plátce nebo
nespolehlivé osoby zamítne, může být nová žádost podána až po jednom roce od právní moci rozhodnutí
o zamítnutí.
Zavádí se také speciální úprava pro skupinu, která je nespolehlivým plátcem. Skupina může
podat žádost o vydání rozhodnutí, že není nespolehlivým plátcem, po uplynutí jednoho roku ode dne,
kdy se tato skupina stala nespolehlivým plátcem. Tato doba se přerušuje tím, že je vydáno zamítavé
rozhodnutí ve věci žádosti o vydání rozhodnutí, že dotyčný subjekt není nespolehlivým
plátcem.
Upravuje se rovněž pravomoc správce daně vydat rozhodnutí o zbavení statusu nespolehlivého
plátce nebo nespolehlivé osoby. Na základě žádosti nespolehlivého plátce nebo nespolehlivé osoby
správce daně rozhodne, že pokud plátce či daná osoba po dobu 1 roku neporuší své povinnosti
vztahující se ke správě daně, není nadále nespolehlivým plátcem či nespolehlivou osobou.
Ručení příjemce zdanitelného plnění
Ručení za daň nezaplacenou poskytovatelem zdanitelného plnění se rozšiřuje o případ, kdy
úplata za plnění je poskytnutá virtuální měnou (i částečně). Virtuální měna, jako například Bitcoin,
Litecoin, CzechCrownCoin apod., není podle stanoviska České národní banky v České republice uznána
jako oficiální měna. Transakce s virtuálními měnami proto nepodléhají
zákonu o platebním styku, ani žádným jiným kontrolním
mechanismům státu. S ohledem na principy jejich fungování v praxi (například anonymitu uživatelů)
představuje používání měn tohoto typu jakožto úplaty za poskytnuté/přijaté plnění velmi rizikový
faktor, a to zejména při zapojení do karuselových podvodů.
Virtuální měnou se rozumí elektronicky uchovávaná jednotka bez ohledu na to, zda má, či
nemá emitenta, která není peněžním prostředkem ve smyslu
zákona o platebním styku, ale je přijímána jako platba
za zboží či služby i jinou osobou odlišnou od jejího emitenta.