Daňový balíček 2017/2018 - změny v daních z příjmů
RNDr.
Ivan
Brychta
Dne 16. června se konečně ve Sbírce zákonů objevil dlouho očekávaný daňový balíček
změn daňových zákonů pro roky 2017 a 2018, který nám přináší i změny v zákoně č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále jen
ZDP). Je dán zákonem č.
170/2017 Sb. (na základě sněmovního tisku č. 873) a
novinek je více než hodně. Některé větší, některé menší, jiné formální, či věcné, ale je jich celkem
204, a to již je pořádně velká porce! Zároveň je zřejmé, že není možné v jediném článku obsáhnout
vše, a tak jsme se soustředili na změny, které by mohly určitým způsobem ovlivnit již zdaňovací
období roku 2017. Na podrobný rozbor ostatních novinek bude jistě dostatek času v následujících
měsících.
Nicméně rozhodování, které změny použít již v roce 2017, může být hodně složité. A to i
proto, že původně mělo vše platit již od 1. 1. 2017, avšak jak se legislativní proces prodlužoval,
byla účinnost posunuta na 1. 4. 2017, ale ani tento termín se nepodařilo dodržet.
Účinnost novely je až od 1. července 2017. Ale aby to nebylo tak jednoduché, tak hned 1.
bod přechodných ustanovení (čl. II bod 1 novely) říká, že pro daňové povinnosti u daní z
příjmů:
-
za zdaňovací období před 1. 7. 2017 a
-
za zdaňovací období, které započalo před 1. 7. 2017, jakož i práva a povinnosti s
nimi související, se použije ZDP ve znění účinném před
1. 7. 2017.
Jinými slovy to znamená, že neřekne-li nám některé z dalších 21 přechodných ustanovení
něco jiného, pak fyzické osoby (včetně zaměstnanců) a právnické osoby, které mají zdaňovací období
shodné s kalendářním rokem, použijí novelu až od roku 2018. A právě na oněch dalších 21 přechodných
ustanovení se v následujícím textu zaměříme.
Novinky pro fyzické osoby
Čl. II bod 2 novely hovoří o tom, že lze použít v roce 2017 novelizovaný
§ 4 odst. 1 písm. s) bod 4 ZDP, upravující
osvobození příjmů z prodeje podílů v obchodních korporacích (po 5 letech držby), resp. jednu z
výjimek z tohoto osvobození:
-
Toto osvobození nebylo možné od roku 2014 aplikovat na příjmy z úplatného převodu
podílu v obchodní korporaci odpovídajícího zvýšení nabývací ceny podílu člena plněním ve prospěch
vlastního kapitálu obchodní
korporace
, pokud k úplatnému převodu došlo do 5 let od plnění nebo
nabytí podílu. Nově se tato výjimka týká jen pro příjmy odpovídající zvýšení nabývací ceny podílu
nepeněžním plněním ve prospěch vlastního kapitálu.Čl. II bod 13 novely dává fyzické osobě (s příjmy ze samostatné činnosti nebo z nájmu) v
roce 2017 možnost rozhodnout se, zda uplatní výdaje procentem z příjmů:
-
za „stejných podmínek“, které platily pro rok 2016, tj. procentní výdaje se budou
určovat maximálně z 2 000 000 Kč příjmů a bude se aplikovat
§ 35ca ZDP, tj. nebude za určitých podmínek
možnost uplatnit daňové zvýhodnění na děti a slevu na dani na manželku, anebo
-
za „stejných podmínek“, které budou platit pro rok 2018, tj. procentní výdaje se
budou určovat maximálně z 1 000 000 Kč příjmů, ale vzhledem ke zrušení
§ 35ca ZDP již poplatník bude moci (při splnění
zákonných podmínek) uplatnit daňové zvýhodnění na děti a slevu na dani na manželku.
Příklad:
Pan Jaroslav, který provozuje hodinářství (řemeslná činnost), má v roce 2017 pouze příjmy
z této živnosti ve výši 1 300 000 Kč, jiné příjmy nemá. Manželka, která je bez zdanitelných příjmů,
byla po celý rok na rodičovské dovolené a pečovala o jejich zatím jediné dítě.
Pan Jaroslav se může v roce 2017 rozhodnout, jak procentní výdaje použije:
a)
buď si zvolí postup, jaký platil pro rok 2016, kdy lze uplatnit paušální výdaj v celé
výši 1 040 000 Kč (počítáno jako 80 % z 1 300 000 Kč),
b)
anebo si zvolí postup, který bude platit jako jediný v roce 2018, kdy lze uplatnit
paušální výdaj pouze ve výši 800 000 Kč (počítáno jako 80 % z 1 000 000 Kč).
Zkusme propočítat, co bude pro pana Jaroslava výhodnější. Nebudeme přitom uvažovat žádná
snížení základu daně a ze slev na dani zohledníme jen základní slevu na poplatníka a ve variantě b)
i slevu na manželku a daňové zvýhodnění na dítě. Výpočtem nám vychází:
Varianta a):
Základ daně bude 260 000 Kč, z toho 15 % daň je 39 000 Kč, a po snížení o základní slevu
na poplatníka (24 840 Kč) bude daň ve výši 14 160 Kč. Aplikaci slevy na manželku či daňového
zvýhodnění nám v daném případě blokuje § 35ca
ZDP.
Varianta b):
Základ daně bude 500 000 Kč, z toho 15 % daň je 75 000 Kč, a po snížení o základní slevu
na poplatníka, slevu na manželku a o daňové zvýhodnění na dceru (tedy o 24 840 Kč + 24 840 Kč + 13
404 Kč) bude daň ve výši 11 916 Kč, což je o 2 244 Kč méně.
I přesto, že z pohledu zdanění vychází varianta b) lépe, předpokládáme, že si pan Jaroslav
vybere variantu a), neboť pro posouzení výhodnosti je třeba ještě počítat s odvody sociálního a
zdravotního pojištění, a zde je zřejmé, že o 240 000 Kč nižší základ daně ve variantě a) přinese
podstatně nižší odvody pojistného na sociální a zdravotní pojištění.
Čl. II bod 14 novely, podle něhož lze použít v roce 2017 změny v
§ 7a ZDP u daně stanovené paušální částkou, bychom
ani neměli zmiňovat, protože takto postupuje (podle sdělení státní správy) jen několik desítek
podnikatelů a lze se domnívat, že ani přijaté změny jejich počty nezvýší. Jde o následující
novinky:
-
o stanovení daně paušální částkou bude moci také požádat:
-
podnikatel provozující podnikatelskou činnost se zaměstnanci (dosud byla „přípustná“
jen spolupracující manželka, pokud i ona měla daň stanovenou paušální částkou), nebo
-
takový podnikatel, který má zároveň příjem ze závislé činnosti [zde ale zůstává
omezení v § 7a odst. 5 ZDP, podle něhož je
povinnost podat přiznání, pokud jiné příjmy - (včetně závislé činnosti) přesáhnou 15 000
Kč],
-
od roku 2018 pak bude platit i změna v
§ 38a odst. 1 písm. d) ZDP, podle níž
poplatník se stanovenou daní paušální částkou nebude platit zálohy na daň.
Přechodná ustanovení zároveň pro rok 2017 posunula termín pro podání žádosti o stanovení
daně paušální částkou za rok 2017 do 31. 5. 2017 (standardně je to do 31. 1.) s tím, že správce daně
o žádosti rozhodne do 15. 9. 2017 (standardně do 15. 5.), ale vzhledem k účinnosti novely (1. 7.
2017) je to jaksi „s křížkem po funusu“.
Čl. II bod 16 novely nařizuje použití změny v §
8 odst. 7 ZDP u snížení základu daně pro plnění ze soukromého životního pojištění (SŽP) již
pro rok 2017. Jde totiž o opravu chyby, která by mohla vést ke dvojímu zdanění částí příjmů fyzické
osoby z odkupného v případě, kdy fyzická osoba porušila podmínky zákona a musela dodanit původně
podle § 6 odst. 9 písm. p) ZDP osvobozený příjem
z příspěvků na SŽP hrazených zaměstnavatelem. Novela upravuje, že v tomto případě bude možné o
zaplacené (a dodaněné) příspěvky snížit základ daně při výplatě odkupného.
Čl. II bod 21 novely řeší aplikaci změny v §
35c odst. 1 ZDP, přinášející zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a na třetí a každé další
dítě, a to tak, že se změna použije pro celý rok 2017, ale jelikož může zvýšené částky zohlednit
zaměstnavatel zaměstnanci až od červencových mezd, budou muset zaměstnanci zvýšení za prvních šest
měsíců roku 2017 řešit buď prostřednictvím ročního zúčtování, nebo podáním daňového přiznání.
Připomeňme, že:
-
pro druhé dítě dochází ke zvýšení o 200 Kč měsíčně, tj. o 2 400 Kč ročně,
a
-
pro třetí a každé další dítě dochází ke zvýšení o 300 Kč měsíčně, tj. o 2 400 Kč
ročně.
Čl. II bod 22 novely upravuje, že se změna v
§ 38l odst. 1 písm. h) ZDP ve způsobu
prokazování nároku na snížení základu daně z titulu spoření na penzi použije již pro rok 2017. Je to
zcela zásadní, neboť již od 1. 1. 2017 jiná novela ZDP
upravila oproti roku 2016 algoritmus pro snížení základu daně podle
§ 15 odst. 5 ZDP o částky naspořené poplatníkem
do III. pilíře důchodové reformy.
Připomeňme, že zatímco v roce 2016 byl odpočet limitován 12 000 Kč ročně, a navíc se
započítaly jen zaplacené příspěvky až z částky nad 12 000 Kč za rok, nově je limit zvýšen na 24 000
Kč ročně a započítají se měsíční platby nad 1 000 Kč (tj. nad maximální základ, z něhož je nárok na
státní příspěvek).
Právě kvůli této změně je potřeba, aby penzijní společnosti uváděly informace v potvrzení
o části měsíčních příspěvků, které v jednotlivých kalendářních měsících přesáhly zmíněnou hranici 1
000 Kč, protože jinak by nebylo možné ověřit správnost částky pro snížení základu daně. A toto právě
zajistí komentovaná změna.
Novinky pro právnické osoby
Čl. II bod 3 novely hovoří o možnosti použití změny v
§ 19 odst. 1 písm. zh) ZDP [dříve v písmenu
zp)] již pro zdaňovací období započaté v roce 2017. Jde o úpravu spočívající v rozšíření osvobození
příjmů České republiky - nově jsou osvobozeny veškeré příjmy z operací řízení likvidity státní
pokladny a řízení státního dluhu podle zákona upravujícího
rozpočtová pravidla (dosud se osvobození
týkalo jen výnosů z operací na finančním trhu s peněžními prostředky státní pokladny).
Čl. II bod 17 novely uvádí, že se novelizované znění
§ 19 odst. 1 písm. zi) ZDP použije od nabytí
účinnosti novely, tedy od 1. 7. 2017. V tomto případě to ale není až tak podstatné, neboť změna
spočívá pouze v přesunu ustanovení, podle něhož se osvobození příjmů podílů na zisku od dceřiné
společnosti plynoucích mateřské společnosti, která je rezidentem z JČS EU, nevztahuje na podíly na
zisku, má-li dceřiná společnost možnost snížit o ně základ daně z původního
§ 19 odst. 2 písm. c) ZDP do
§ 19 odst. 1 písm. zi) ZDP.
Čl. II bod 18 novely stanoví, že se doplnění
§ 23 odst. 2 písm. b) ZDP použije již pro
zdaňovací období započaté v roce 2017. Vzhledem k tomu, že ono doplnění spočívá v tom, že při určení
základu daně budou z rozdílu mezi příjmy a výdaji vycházet i poplatníci, kteří vedou jednoduché
účetnictví, tak lze považovat přechodné ustanovení za tak trochu zbytečné, neboť by zřejmě ani v
minulosti nenapadlo nikoho, kdo vede jednoduché účetnictví, že by snad postupoval jinak.
Čl. II bod 6 novely se váže k aplikaci novelizovaného znění ustanovení
§ 24 odst. 2 písm. w) ZDP. Ustanovení hovoří o
tom, že ztráta při prodeji akcií neoceňovaných reálnou hodnotou není daňově účinná. Již pro
zdaňovací období započaté v roce 2017 je možné aplikovat jednu z jeho tří změn, a to tu, podle níž
se toto omezení nepoužije u poplatníka daně z příjmů právnických osob, který je mikro účetní
jednotkou [jde totiž o změnu čistě formální, protože do novely toto samé říkal
§ 24 odst. 2 písm. zy) ZDP]. Další dvě změny
tohoto ustanovení ale budou použitelné až od zdaňovacího období započatého po 30. 6.
2017:
-
omezení se nebude aplikovat ani na daňového nerezidenta, jenž je povinen dle právního
řádu státu, podle kterého je založen nebo zřízen, vést účetnictví, pokud příjem z prodeje CP není
přičitatelný jeho stálé provozovně na území ČR,
-
ustanovení se bude aplikovat kromě akcií i na kmenové listy.
Čl. II bod 20 novely potěší zejména právnické osoby povinně tvořící fond kulturních a
sociálních potřeb (FKSP) a sociální fond. Zpětně za celé zdaňovací období započaté v roce 2017 se
totiž bude aplikovat pozměněné ustanovení § 24 odst.
2 písm. zr) ZDP, podle něhož bude daňově účinnou částka povinného přídělu (výdaje na tvorbu)
těchto fondů.
Do novely ZDP uváděl výši daňového nákladu
procentuálně (naposledy 1,5 %) podle toho, jak to stanovovala vyhláška o FKSP, což bylo nepraktické,
neboť vyhlášku lze legislativně změnit daleko rychleji než zákon, a jelikož se v minulosti
vyhlášková sazba poměrně často měnila (např. nyní od 1. 1. 2017 základní příděl vzrostl z 1,5 % na 2
% z ročního objemu nákladů na platy), byl s tím daňově vždy problém.
Navíc procentní sazba v ZDP kopírovala svou
výší základní příděl do FKSP, a tak když byl základní příděl do sociálního fondu vyšší, měly
právnické osoby tvořící tento fond (např. veřejné vysoké školy) náklad na tvorbu částečně nedaňový,
což už nyní nastat nemůže.
Čl. II body 7, 8 a 9 novely řeší společně rozšíření odpisovatelů a poplatníků
pokračujících v odpisování, které se použije již pro zdaňovací období započaté v roce 2017. Jde o
vazbu na změny v ustanoveních § 28 odst. 1 písm.
d) a e) ZDP a
§ 30 odst. 10 písm. n) a
o) ZDP, které rozšiřují odpisovatele
o:
-
příspěvkové organizace zřízené územním samosprávným celkem (ÚSC) u hmotného majetku
předaného zřizovatelem k hospodaření a
-
dobrovolné svazky obcí u hmotného majetku vloženého členskou obcí, kdy se převezme
majetek a pokračuje se způsobem započatým původním odpisovatelem. Přechodná ustanovení
říkají:
-
že se toto od roku 2017 aplikuje i na majetek převzatý před 1. 1. 2017,
a
-
že se vstupní cena nesnižuje o investiční
dotace
z rozpočtu zřizovatele podle
§ 31 odst. 1 písm. b) zákona o rozpočtových
pravidlech územních rozpočtů ve znění účinném před 19. 2. 2015 (protože jde o příspěvek,
nikoliv o dotaci, i když v té době to zákon chybně jako investiční dotaci
označoval).Doplňme, že tito noví odpisovatelé byli novelou zařazeni také mezi subjekty, které mohou
tvořit k takovému majetku daňově účinnou rezervu na opravy, a to opět se zpětnou účinností od roku
2017.
Novinky společné pro fyzické i právnické osoby
Čl. II bod 19 novely stanoví, že pro zdaňovací období započaté v roce 2017 se použije
rovněž doplněná úprava § 23 odst. 3 písm. c) bod 9
ZDP a § 29 odst. 1 ZDP. Cílem je
jednoznačně vymezit, že vstupní cena hmotného majetku se snižuje o bezúplatný příjem ve formě
účelového peněžitého daru na pořízení hmotného majetku nebo na jeho technické zhodnocení, a to bez
ohledu na to, zda bezúplatný příjem byl zdaněn, či nikoliv. Pokud je totiž bezúplatný příjem zdaněn,
je možnost ve stejné výši snížit základ daně podle §
23 odst. 3 písm. c) bod 9 ZDP. Nebude tedy již možné účelový dar zdanit, nesnížit si o jeho
hodnotu základ daně a odpisovat.
Čl. II bod 5 novely upravuje použití opět změněného přístupu daně z příjmů na právo stavby
u poplatníků, kteří nevedou účetnictví. Právo stavby je totiž u poplatníků, kteří nevedou
účetnictví, od 1. 7. 2017 jiným hmotným majetkem, který se daňově odpisuje (roční odpis práva stavby
se stanoví jako podíl vstupní ceny a sjednané doby trvání práva stavby).
Přechodné ustanovení pak zajišťuje povinný přechod na nový způsob již hned od 1. 7. 2017,
a to tak, že se použije vstupní cena snížená o částky, které byly do 30. 6. 2017 uplatněny jako
daňové výdaje podle zrušeného § 24 odst. 2 písm. zx)
ZDP, a odpisuje se po zbývající dobu trvání práva stavby. To zajistí, že poplatník tuto změnu
prakticky nepozná, tj. že jeho celkový výdaj z práva stavby v roce 2017 bude stejný, jako kdyby
novela přijata nebyla (anebo jako kdyby změna platila již od 1. 1. 2017, jak se původně
předpokládalo).
Výhodu nového postupu ocení ti, kteří před uplynutím doby trvání právo stavby vrátí
vlastníkovi pozemku nebo převedou na někoho jiného, neboť pro zůstatkovou cenu bude možné využít
ustanovení ZDP o zůstatkové ceně vyřazeného nebo
prodaného majetku. Nevýhodou je, že zákonodárce nevymezil, co se stane v případě, kdy poplatník
přejde na vedení účetnictví (nebo vedení účetnictví ukončí), protože v takových případech najednou
právo stavby přestane být (nebo se stane) daňově odpisovaným hmotným majetkem, a na tuto situaci již
novela nemyslí.
Čl. II bod 11 novely říká, že na zvýšení spoluvlastnického podílu, ke kterému došlo do 30.
6. 2017, lze použít zákon ZDP ve znění účinném do 30.
6. 2017. Je to dosti zvláštní a nestandartní pravidlo, nicméně pro danou situaci asi to
nejvýstižnější, neboť v ZDP do 30. 6. 2017 žádné
ustanovení o tom, jak při zvýšení spoluvlastnických podílů postupovat, nebylo, a pokud bychom chtěli
striktně dodržet zákon, vedlo by to až k absurdním situacím (zmíníme dále). Asi právě proto
přechodné ustanovení umožňuje retroaktivní použití (alespoň v těch situacích, kdy to
lze).
A nyní již k problému, který byl v ZDP:
Zákon totiž na jedné straně říká o tom, že zvolený způsob odpisování (rovnoměrně, nebo zrychleně) v
průběhu odpisování nelze měnit (§ 30 odst. 2
ZDP), a na druhé straně striktně nařizuje v určitých situacích
(§ 30 odst. 10 ZDP) pokračovat ve způsobu
odpisování započatém původním odpisovatelem.
Příklad:
Pokud například před novelou akciová společnost coby vlastník poloviny domu uplatňovala
rovnoměrné odpisy, tak jestliže získala vkladem od spoluvlastníka druhou polovinu daného domu, která
byla spoluvlastníkem odpisovaná zrychleně, musela u této druhé poloviny pokračovat ve zrychleném
odpisování. Čili jednu nemovitost odpisovala zároveň dvěma způsoby, přičemž nechceme ani domyslet,
jak by bylo řešeno v takové situaci případné technické zhodnocení.
Nový § 30c ZDP tyto problémy řeší, když
uvádí následující postup v situaci, kdy dojde ke zvýšení spoluvlastnického podílu u
poplatníka:
-
sloučí se nově nabývaný spoluvlastnický podíl s dosavadním a pokračuje se ve způsobu
odpisování dosavadního hmotného majetku ze změněné vstupní ceny,
-
pokud dochází ke zvýšení v situacích upravených v
§ 30 odst. 10 ZDP, tak
-
lze odpisy uplatnit jen do výše součtu zůstatkových cen obou podílů, přičemž se do
součtu nezahrnuje zůstatková cena majetku u spoluvlastnického podílu, který byl vyloučen z
odpisování, a
-
v roce nabytí se uplatní jen 1/2 odpisu,
-
nelze-li určit, který spoluvlastnický podíl je dosavadní, způsob odpisování
(rovnoměrně, či zrychleně) si můžeme zvolit.
Výjimky podle dalších přechodných ustanovení
Zbylá čtyři přechodná ustanovení jsou tak trochu výjimkami, neboť sice hovoří o tom, že se
v některých případech postupuje „jinak“, ale při aplikaci musíme zároveň brát v úvahu čl. II bod 1
novely, tj. že se ještě pro zdaňovací období započaté do 30. 6. 2017 použije původní znění
ZDP.
Čl. II bod 4 novely specifikuje postup v případě smluv o finančním leasingu, u kterých byl
předmět finančního leasingu uživateli přenechán ve stavu způsobilém obvyklému užívání před 1. 7.
2017, když podle očekávání říká, že se použije ZDP ve
znění dřívějším, tedy do 30. 6. 2017. Takové ustanovení bývá obvyklé u každé novely
ZDP, která se týká finančního leasingu. V daném
případě to ale možná ani nebylo zapotřebí, neboť změna v definici finančního leasingu
(§ 21d ZDP) je spíše technického rázu:
-
místo přenechání věci, s výjimkou věci, která je nehmotným majetkem,
-
se finančním leasingem rozumí přenechání hmotného majetku, ale pouze hmotného majetku
vymezeného v § 26 ZDP (tj. nehmotného majetku anebo
hmotného majetku vyloučeného z odpisování či pozemků).
Přímým důsledkem změny pak byla nutnost vypustit ustanovení
§ 24 odst. 2 písm. h) bod 3 ZDP, podle něhož
byla daňově účinnou úplata u finančního leasingu hmotného movitého majetku do částky 40 000 Kč. I
přes tuto změnu se ale zákon o daních z příjmů věcně
nezměnil, jen je nutné daňovost úplaty ve zmíněném případě odůvodnit obecným
§ 24 odst. 1 ZDP. Jedinou podstatnou změnou u
leasingu tak zůstává novinka v § 24 odst. 6 ZDP,
podle níž se za předčasné ukončení finančního leasingu považuje již jen situace, kdy je finanční
leasing ukončen před uplynutím minimální doby finančního leasingu. Připomeňme, že úprava do 30. 6.
2017 hovořila o předčasném ukončení leasingu v situaci, kdy je ukončen dříve než říká smlouva (tedy
ve více případech).
Příklad:
Leasingová smlouva na automobil, kde zákon požaduje minimálně 54 měsíců, byla uzavřena na
80 měsíců - porušením podmínek nebude předčasné ukončení např. po 60 měsících.
Zdůrazněme ale, že tato změna se aplikuje pro případy, kdy:
-
předmět finančního leasingu byl přenechán uživateli po 30. 6. 2017 (čili za účinnosti
nové úpravy) a
-
až pro zdaňovací období započaté po 30. 6. 2017 (díky čl. II bodu 1
novely).
Čl. II bod 10 novely se věnuje účinnosti nového
§ 28 odst. 7 ZDP, kde se řeší odpisování
technického zhodnocení podnájemcem, a říká:
-
že se použije na technické zhodnocení dokončené a uvedené do stavu způsobilého
obvyklého užívání od 1. 7. 2017, a
-
že toto technické zhodnocení (TZ) nezvyšuje vstupní cenu technického zhodnocení
dokončeného na stejném hmotném majetku a uvedeného do stavu způsobilého obvyklého užívání před 1. 7.
2017.
I když hovoříme o odpisování TZ podnájemcem, nové ustanovení
(§ 28 odst. 7 ZDP) obsahuje širší vymezení, když
hovoří o poplatníkovi,
-
který není nájemcem ani uživatelem a
-
kterému byl přenechán k užívání hmotný majetek.
Novela říká, že při odpisování TZ na tomto hmotném majetku se postupuje obdobně jako u TZ
hrazeného nájemcem. Obdobný postup se uplatní také při ukončení takového užívání nebo zrušení
souhlasu s odpisováním, tj. při aplikaci § 23 odst. 6
písm. a) ZDP (otázka nepeněžního příjmu vlastníka), nebo
§ 24 odst. 2 písm. tb) ZDP (daňová zůstatková
cena TZ u nájemce při zrušení souhlasu s odpisováním nebo při ukončení nájmu jen do výše náhrady
výdajů vynaložených na toto TZ). Platí zároveň (pro účely tohoto ustanovení), že
-
poplatník, kterému byl přenechán k užívání hmotný majetek, je v postavení nájemce
a
-
poplatník, který přenechal majetek, je v postavení odpisovatele. Díky novele pak může
nastat např. situace popsaná v následujícím příkladu.
Příklad:
Podnájemce provede TZ budovy vlastním nákladem, vlastník budovy náklady nehradí, ale
poskytl souhlas s odpisováním. Podnájemce proto TZ odpisuje po dobu podnájmu. Pak skončí, a pokud TZ
neodstraní (neuvede do původního stavu), pokračuje v odpisování TZ nájemce. Ten odpisuje TZ jako
jinýmajetek z ceny, kterou za TZ podnájemci uhradil nebo z nepeněžního příjmu, který by mu v
případě, kdy nic podnájemci neuhradil, vznikl podle §
23 odst. 6 písm. a) ZDP. Skončí-li nájemce, celá situace se opakuje již v „klasickém“ scénáři
mezi nájemcem a vlastníkem tak, jak to bylo i před novelou.
Čl. II bod 12 novely se váže na možnost delšího odpisování nehmotného majetku. Uvádí, že
tuto delší dobu odpisování nelze aplikovat u nehmotného majetku, u něhož bylo zahájeno odpisování
před 1. 7. 2017. Opatrně je ale třeba postupovat i u nehmotného majetku, u kterého by bylo daňové
odpisování zahájeno od 1. 7. 2017 do 31. 12. 2017 v situaci, kdy by měl odpisovatel jako zdaňovací
období kalendářní rok. I když by teoreticky mohl dobu odpisování prodloužit, tak ale jedině tak, aby
to nemělo vliv na jeho základ daně za rok 2017 (čili je nutné respektovat 1. bod přechodných
ustanovení novely).
A ještě doplňme, že na otázku „K čemu může být dobrá delší doba odpisování?“ nás napadá
odpověď jen v tom smyslu, že bychom tak mohli v některých situacích sjednotit dobu účetního a
daňového odpisování některého nehmotného majetku. Prodloužení doby odpisování by mohlo být i určitým
nástrojem optimalizace, kdybychom potřebovali aktuálně vyšší základ daně (protože daňové odpisy
nehmotného majetku nelze přerušit), ale takováto optimalizace by asi nebyla ideálním řešením,
protože podmínky se v budoucnu mohou změnit, ale zpětné zkrácení odpisů možné nebude (neboť odpis
nehmotného majetku musí být vždy rovnoměrně rozložen na dané období).
Čl. II bod 15 novely je posledním přechodným ustanovením, které budeme zmiňovat. Zároveň
jde o tak trochu zvláštní ustanovení, které říká, že žádost o závazné posouzení způsobu určení
základu daně daňového nerezidenta z činností vykonávaných prostřednictvím stálé provozovny nelze
podat před 1. 1. 2018. Uvedené se váže na nový § 38nd
ZDP, podle něhož lze za standardních podmínek (§
132 a § 133 daňového řádu) požádat správce
daně o rozhodnutí o závazném posouzení, jehož předmětem je určení, zda způsob určení základu daně
nebo daňové ztráty daňového nerezidenta z činností vykonávaných prostřednictvím stálé provozovny
nevede k nižšímu základu daně či vyšší daňové ztrátě, než jaké by dosáhl z téže nebo podobné
činnosti vykonávané za obdobných podmínek daňový rezident České republiky.
Důvod této změny není znám, neboť jde o pozměňovací návrh vzniklý v rozpočtovém výboru
Poslanecké sněmovny (který odůvodnění pro své návrhy nezveřejňuje), takže asi jediné, co lze ze
změny vydedukovat, je právě důvod odložení možnosti podat žádost až na rok 2018, což by mohlo být
proto, aby se žádosti netýkaly období před rokem 2017.
Závěr
Jak je vidět z předchozího rozboru, nabytí účinnosti novely v průběhu roku může způsobit
nemalé komplikace, lze si tedy jen přát, aby k podobným případům v budoucnu již
nedocházelo.