Příjmy společenství vlastníků jednotek

Vydáno: 12 minut čtení

Jak vyplývá z § 1194 občanského zákoníku (zákon č. 89/2012 Sb. , ve znění pozdějších předpisů), společenství vlastníků je právnická osoba založená za účelem zajišťování správy domu a pozemku; při naplňování svého účelu je způsobilé nabývat práva a zavazovat se k povinnostem. Společenství vlastníků nesmí podnikat ani se přímo či nepřímo podílet na podnikání nebo jiné činnosti podnikatelů nebo být jejich společníkem nebo členem. Členství ve společenství vlastníků je neoddělitelně spojeno s vlastnictvím jednotky. Za dluhy společenství vlastníků ručí jeho člen v poměru podle velikosti svého podílu na společných částech.

Příjmy společenství vlastníků jednotek
Ing.
Zdeněk
Morávek,
je daňovým poradcem
 
Společenství vlastníků může nabývat majetek a nakládat s ním pouze pro účely správy domu a pozemku
Z hlediska zdanění těchto poplatníků potom platí, že společenství vlastníků se v souladu s § 17a odst. 2 písm. e) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“), nezahrnují mezi veřejně prospěšné poplatníky, což je odůvodňováno skutečností, že společenství vlastníků svou logickou uzavřeností nemohou naplnit veřejnou prospěšnost.
Znamená to tedy, že společenství vlastníků nemohou uplatnit speciální režim zdaňování veřejně prospěšných poplatníků, přesto jim ZDP přiznává určité daňové úlevy či zvýhodnění.
Z § 18 odst. 2 písm. f) ZDP potom vyplývá, že předmětem daně z příjmů nejsou u SVJ:
-
příjmy z dotací,
-
příjmy z příspěvků vlastníků jednotek na správu domu a pozemku,
-
příjmy z úhrad za plnění spojená s užíváním bytu a nebytových prostor.
Pokud tedy bude mít SVJ pouze tyto příjmy, není povinno podávat daňové přiznání, což bylo i cílem této úpravy. Předmětem daně tyto příjmy nejsou bez ohledu na způsob účtování (rozvahově nebo výsledkově). Ostatní příjmy, s výjimkou ostatních příjmů podle § 18 odst. 2 ZDP, které by se případně u SVJ vyskytly, předmětem daně budou a bude na ně uplatňován standardní daňový režim jako u jiných subjektů, kteří nejsou veřejně prospěšnými poplatníky.
K výše uvedenému doplňme, že poslední novelou ZDP, která v době zpracování tohoto příspěvku čekala na zveřejnění ve Sbírce zákonů a byla projednávána jako poslanecký tisk č. 873, bylo dále doplněno, že předmětem daně u společenství vlastníků také nejsou příjmy pojistného plnění z pojištění domu sjednaného společenstvím vlastníků jednotek.
Důvodová zpráva k tomu uvádí, že na základě připomínek odborné veřejnosti se z důvodu odstranění nejistoty poplatníků i správců daně z příjmů navrhuje jednoznačně normovat, že předmětem daně u společenství vlastníků jednotek není ani plnění z pojistných smluv uzavřených společenstvím vlastníků jednotek na pojištění společných částí domu. Toto plnění je z hlediska daně z příjmů vždy příjmem vlastníků jednotek. Bude tak zajištěno, že v případě, kdy společenství vlastníků jednotek obdrží plnění z dotčených pojistných smluv, nebude muset pouze z tohoto důvodu podávat daňové přiznání ani v případě, kdy toto plnění zaúčtuje do výnosů.
Předpokládá se, že ke zveřejnění novely by mělo dojít v nejbližších dnech.
Z pohledu zdanění příjmů dosažených společenstvím vlastníků je rozhodující stanovit, zda jde o příjem SVJ, nebo příjem jednotlivých vlastníků jednotek. Z tohoto hlediska může být prospěšná úprava nařízení vlády č. 366/2013 Sb., o úpravě některých záležitostí souvisejících s bytovým spoluvlastnictvím. Z § 16 odst. 1 tohoto nařízení vyplývá, že příjmem společenství vlastníků jsou zejména:
-
příspěvky vlastníků jednotek na správu domu a pozemku podle § 1180 OZ,
-
úroky z prodlení přijaté od vlastníků jednotek z důvodu prodlení s platbami příspěvků na správu domu a pozemku podle § 1180 OZ,
-
úroky z prodlení přijaté od vlastníků jednotek z důvodu prodlení s platbami za plnění spojená nebo související s užíváním jednotky podle § 1181 OZ, včetně nedoplatků z jejich vyúčtování, a pokuty za nesplnění povinnosti vlastníka jednotky podle § 13 odst. 1 zákona č. 67/2013 Sb., kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty,
-
úroky z vkladů na bankovních účtech společenství vlastníků jednotek,
-
penále, úroky z prodlení a smluvní pokuty zaplacené třetími osobami za porušení povinností ze smluv sjednaných společenstvím vlastníků jednotek,
-
pojistné plnění z pojistných smluv sjednaných společenstvím vlastníků jednotek týkající se společných částí a bonifikace za příznivý škodní průběh a
-
příjmy plynoucí z nakládání s majetkem společenství vlastníků jednotek.
Naopak, z § 16 odst. 2 uvedeného nařízení vlády vyplývá, že příjmem SV nejsou příjmy plynoucí z nakládání se společnými částmi, a to i v případě, že jsou hrazeny na bankovní účet SV. Jde zejména o tyto příjmy:
-
nájemné z pronájmu společných částí domu,
-
úroky z prodlení placené z důvodu prodlení nájemců těchto společných částí s platbami nájemného a s úhradami za plnění spojená s užíváním těchto společných částí včetně nedoplatků z jejich vyúčtování a
-
příjmy od třetích osob plynoucí z provozování technických zařízení v domě pro tyto osoby.
Častým případem z výše uvedených příjmů jsou příjmy z nájemného z pronájmu společných prostor. V souladu s výše uvedeným tyto příjmy sice inkasuje společenství vlastníků, ale jedná se o příjmy jednotlivých vlastníků, které na ně jsou převedeny společenstvím jako odpovídající podíl na těchto příjmech. Zpravidla jde o případy, kdy tyto příjmy náleží fyzický osobám, zaměřme se proto dále na tyto situace.
Jak vyplývá z úpravy § 9 odst. 1 písm. a) ZDP, příjmy z nájmu nemovitých věcí nebo bytů jsou vždy příjmem z nájmu a vstupují do dílčího základu daně podle § 9 ZDP. Jedinou výjimkou je situace, kdy příjmy plynou z majetku, který je zařazen do obchodního majetku poplatníka, tj. je určen k podnikání. V tom případě by se jednalo o příjem ze samostatné činnosti podle § 7 ZDP.
V případě příjmů z nájmu se základ daně stanoví jako rozdíl mezi příjmy a daňovými výdaji, tedy výdaji vynaloženými na dosažení, zajištění a udržení těchto příjmů, které je možné uplatnit buď ve skutečné výši, nebo v paušální výši, tj. ve výši 30 % z příjmů z nájmu, přičemž paušální výdaje mohou činit maximálně 600 000 Kč. Uplatnění skutečných výdajů je zejména v případě nájmu společných částí domu velmi problematické, a navíc ve většině případů tyto výdaje nebudou příliš vysoké. Proto lze předpokládat, že v praxi bude výrazně převažovat uplatňování výdajů v paušální výši.
V případě nájmu jednotky by se muselo vycházet z nákladů na správu domu připadajících na pronajímanou jednotku a tyto náklady pak rozdělit mezi jednotlivé vlastníky podle výše jejich spoluvlastnických podílů. I v tomto případě lze předpokládat, že uplatnění výdajů v paušální výši bude výrazně převažovat.
Příklad:
SVJ pronajímá část střechy na umístění zařízení provozovatele internetu a dále část fasády, na které je umístěn reklamní billboard. Členovi SVJ je převeden podíl na těchto příjmech z nájmu ve výši 2 500 Kč. SVJ nevykázalo žádné náklady, které by souvisely s dosahováním těchto příjmů.
Poplatník má možnost zvolit, zda uplatní skutečné nebo paušální výdaje. Vzhledem k tomu, že skutečné výdaje jsou nulové, SVJ žádné na členy nepřevedlo, poplatník zvolí paušální výdaje, které budou v tomto případě činit 30 % z 2 500 Kč, tedy 750 Kč. Základ daně tak bude 1 750 Kč.
Příklad:
SVJ pronajímá nebytový prostor, který je ve spoluvlastnictví jednotlivých členů SVJ. Členovi SVJ je převeden podíl na těchto příjmech z nájmu ve výši 12 800 Kč a podíl na souvisejících výdajích ve výši 5 100 Kč.
Poplatník má možnost zvolit, zda uplatní výdaje ve skutečné nebo paušální výši. Paušální výdaje činí 30 % z dosažených příjmů, tedy 30 % z 12 800 Kč, což činí 3 840 Kč. Skutečné výdaje jsou vyšší, poplatník proto uplatní skutečné výdaje a dílčí základ daně tak činí 7 700 Kč.
K problematice stanovení základu daně je vhodné upozornit také na výklad GFŘ obsažený v pokynu D-22 k jednotnému postupu při uplatňování některých ustanovení ZDP. Ten uvádí, že platby vlastníka jednotky na provozní výdaje (do tzv. fondu oprav a na účet společenství vlastníků) jsou na straně poplatníka, který nevede účetnictví, daňovým výdajem v okamžiku jejich úhrady. Jsou-li platby (jejich část) určeny na technické zhodnocení společných částí, jsou daňovým výdajem po dokončení technického zhodnocení, a to formou odpisů. Pokud byly platby na provozní výdaje použity na technické zhodnocení společných částí, poplatník podle § 5 odst. 6 ZDP o výdaje zahrnuté do základu daně v předchozích zdaňovacích obdobích sníží výdaje ve zdaňovacím období, ve kterém bylo technické zhodnocení dokončeno. O výdaje na technické zhodnocení se zvýší vstupní cena jednotky a do daňových výdajů se tyto výdaje promítnou formou odpisů.
Pokud uplatní poplatník výdaje v paušální výši, jsou v částkách výdajů zahrnuty veškeré výdaje poplatníka vynaložené v souvislosti s dosahováním příjmů z nájmu podle § 9 ZDP. Znamená to tedy, žádné další výdaje kromě paušálních nemohou být uplatněny.
Důležité je, že pokud poplatník uplatní daňové výdaje paušálně, uplatní takto výdaje ze všech příjmů, které má podle § 9 odst. 1 ZDP a které tvoří jeden dílčí základ daně.
Příklad:
Poplatník pronajímá chatu a současně mu jako členovi SVJ a vlastníkovi jednotky plynou příjmy z nájmu společných částí domu. V obou případech se bude jednat o příjem z nájmu podle § 9 ZDP a poplatník v obou případech musí uplatnit buď paušální, nebo skutečné výdaje.
Předpokládejme, že příjmy z nájmu chaty jsou 280 000 Kč a související skutečné výdaje 110 000 Kč, poměrná část příjmů z nájmu společných částí domu činí 3 900 Kč a související výdaje nejsou žádné. V případě příjmů z nájmu chaty jsou výhodnější skutečné výdaje, paušální činí pouze 84 000 Kč, v případě nájmu společných částí domu jsou výhodnější paušální výdaje, které činí 1 170 Kč, skutečné výdaje jsou nulové. Takto ale postupovat nelze, v obou případech je nutné postupovat stejně. Celkově budou výhodnější skutečné výdaje (110 000 Kč), které jsou vyšší než paušální (85 170 Kč). Dílčí základ daně podle § 9 ZDP tak u poplatníka bude 173 900 Kč.
Poplatník, který uplatňuje výdaje paušálem, je povinen vždy vést záznamy o příjmech a evidenci pohledávek vzniklých v souvislosti s nájmem, tato povinnost se bude týkat i členů SVJ, kteří pobírají tyto příjmy z nájmu společných částí domu či majetku, který je ve spoluvlastnictví všech členů SVJ.
K příjmům z nájmu je vhodné ještě poznamenat, že pokud tyto příjmy plynou manželům ze společného jmění manželů, zdaňují se jen u jednoho z nich. To jsou tedy případy, kdy vlastníkem jednotky jsou oba manželé, což bude v praxi velice časté. Manželé si mohou zvolit, u kterého z nich budou tyto příjmy zdaněny. Pokyn GFŘ D-22 k tomu dále uvádí, že příjmy z nájmu plynoucí manželům ze společného jmění manželů, se zdaňují jen u jednoho z manželů, a to i v případě, že plynou z více pronajatých nemovitých věcí nebo movitých věcí, a to i rozdílného charakteru (např. dům, byt, chata, garáž, pozemek).
Požadovaná evidence příslušných údajů souvisejících s příjmy z nájmu za situace, že poplatník uplatňuje skutečné výdaje, je uvedena v § 9 odst. 6 ZDP. Závěrem ještě stručně k problematice daňového přiznání fyzických osob v souvislosti s výše uvedenými příjmy z nájmu. Daňové přiznání je povinen podat každý, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob, přesáhly 15 000 Kč, pokud nejde o příjmy od daně osvobozené nebo o příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně. Pokud by tedy v případě příjmů z nájmu šlo o jediné zdanitelné příjmy tohoto poplatníka, potom by rozhodující hranicí byla částka 15 000 Kč, do této výše by se daňové přiznání nepodávalo a tím by se tyto příjmy ani nezdaňovaly. To by byla situace typická např. u starobních důchodců či studentů, pokud by neměli jiné zdanitelné příjmy. V případě, že by se jednalo o členy SVJ, kteří jsou zaměstnanci a pobírají tak příjmy podle § 6 ZDP, rozhodující by byla částka 6 000 Kč za zdaňovací období, ovšem tato částka se posuzuje v součtu za všechny příjmy podle § 7 až § 10 ZDP. Blíže k tomuto viz ustanovení § 38g ZDP.
Cílem příspěvku bylo stručně připomenout daňový režim společenství vlastníků jako specifické právnické osoby a blíže se zaměřit na postup při zdanění příjmů z nájmu, které se v případě členů SVJ vyskytují poměrně často.