Novela zákona o daních z příjmů od 1.5.2016

Vydáno: 3 minuty čtení

Zákon č. 125/2016 Sb. , kterým se mění zákon o daních z příjmů (sněmovní tisk č. 612), mimo jiné mění daňové zvýhodnění na vyživované dítě. V příštích číslech DHK přineseme výklad změn, které novela přináší.

das
Podle důvodové zprávy k novele změna přinese v roce 2016 další zvýšení daňového zvýhodnění, a to na druhé dítě o 300 Kč měsíčně (tj. o 3 600 Kč ročně) a na třetí a každé další dítě o 600 Kč měsíčně (tj. o 7 200 Kč ročně) proti daňovému zvýhodnění na jedno dítě, které bylo uplatňováno do konce roku 2014.
Pro rok 2016 bude tedy daňové zvýhodnění na vyživované dítě ponecháno beze změny u jednoho dítěte (aktuálně 13 404 Kč ročně) a zvýší se částka na druhé dítě ze stávajících 15 804 Kč ročně na 17 004 Kč ročně a částka na třetí a každé další dítě ze stávajících 17 004 Kč na 20 604 Kč. Maximální výše daňového bonusu zůstává nezměněna. Další zvýšení částek daňového zvýhodnění na vyživované dítě bude provedeno pro rok 2017.
Podle důvodové zprávy jsou obsahem dalších změn opatření na odstranění nedostatků právní úpravy daní z příjmů, které se projevily v souvislosti s aplikační praxí nebo s přijetím jiného právního předpisu. V prvé řadě příjmy plynoucí poplatníkům daně z příjmů fyzických osob z provozování výroben elektřiny, na kterou nebude v důsledku novely energetického zákona provozovateli Energetickým regulačním úřadem udělena licence, nebudou již příjmem ze samostatné činnosti, ale ostatním příjmem podle § 10 zákona o daních z příjmů.
Vzhledem k odlišné úpravě výdajů v režimu ostatních příjmů, kdy je možné jako výdaje uplatnit pouze výdaje prokazatelně vynaložené na dosažení příjmů, navrhuje se uvedený příjem doplnit do příjmů podle § 10 odst. 1 písm. a) zákona o daních z příjmů. Tím bude jednak potvrzen daňový režim uvedených příjmů jako ostatních příjmů a dále budou tyto příjmy podléhat testu osvobození podle § 10 odst. 3 písm. a) zákona o daních z příjmů, podle kterého jsou příjmy do 30 000 Kč ve zdaňovacím období od daně z příjmů osvobozeny.
Dále bylo cílem výslovně doplnit výplaty podílů na zisku i jiným osobám než jsou členové obchodních korporací do výčtu příjmů zahraničních daňových rezidentů ze zdrojů na území České republiky, a to se stejným daňovým režimem jak pro osoby fyzické, tak i osoby právnické. Současně s touto úpravou v § 22 odst. 1 písm. g) bod 3 zákona o daních z příjmů se tedy navrhuje upravit ustanovení § 36 odst. 2 písm. d) zákona o daních z příjmů. Dochází tedy k rozšíření množiny příjmů ze zdrojů na území České republiky, přičemž tento koncept zdanění výplat podílů na zisku jiným osobám, než jsou členové obchodní
korporace
, akcentuje zdrojové hledisko, tj. distribuce zisku po zdanění, s následnou aplikací srážkové daně jak v relaci k fyzickým, tak i v relaci k právnickým osobám.
Z důvodů jednoznačného nastavení daňového režimu je nutné legislativně technické upřesnění, které zajistí, že shodné náklady nemohou být v základu daně uplatněny dvakrát … praví se dále mimo jiné v důvodové zprávě k návrhu.