Obecně prospěšná společnost je povinna vést odděleně příjmy a výdaje za hlavní činnost, příjmy a výdaje za správu společnosti a příjmy a výdaje za případnou doplňkovou činnost. Je povinnost takto odděleně sledovat i interní doklady, to znamená ke každému internímu dokladu mít přiřazeno, zda jde o interní doklad k hlavní činnosti, ke správě či k doplňkové činnosti?
Otázky a odpovědi: Zařazení interních dokladů dle činností
Ing.
Zdeněk
Morávek
Odpověď:
Podle mého názoru nikoliv, protože zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech, ve znění pozdějších předpisů, v § 19 odst. 1 ukládá oddělené vedení nákladů a výnosů, nikoliv samotných dokladů. Už jenom proto, že na některém dokladu se objeví náklady či výnosy, které budou společné pro více činností, a nebude to jistě výjimečný případ. Pokud ale doklad obsahuje společné náklady či výnosy, je nutné jejich zaúčtováním zajistit oddělené vykázání (např. analytickými účty, středisky, zakázkami atd., dle možností příslušného účetního programu).