Odborová organizace VŠ pořádá letní dětské tábory. Činnost je vedena samostatně, v rámci této činnosti je plátcem DPH. V únoru se otvírají přihlášky. Na základě přihlášek rodiče obdrží zálohový doklad. Po zaplacení je vystaven daňový doklad, DPH je odvedeno ke dni přijetí platby. V důsledku koronaviru a hygienických nařízení je každý táborový turnus (původně 20 dnů) rozpůlen na 2x 10 dnů, aby se snížil počet dětí v kolektivu. Část úhrady za stravu a mzdy se rodičům vrací. Vystavujeme opravné daňové doklady. – 90 % rodičů zaplatí ze svého, nejsou plátci DPH, neuplatňují do nákladů, fakturu na platbu nežádají. Vystavený opravný daňový doklad musí mít účtárna od rodičů podepsaný nebo můžeme uplatnit vratku DPH na základě opravného daňového dokladu bez podpisu rodičů o převzetí? 90 % rodičů zaplatí ze svého, nejsou plátci DPH, neuplatňují do nákladů, fakturu na platbu nežádají. Vystavený opravný daňový doklad musí mít účtárna od rodičů podepsaný nebo můžeme uplatnit vratku DPH na základě opravného daňového dokladu bez podpisu rodičů o převzetí? – 10 % případů, hradí původní částku zaměstnavatelé z FKSP, tedy bez nároku na odpočet, hrazeno ze zisku, po zdanění, bez možnosti uplatnění nákladů. Opět: opravný daňový doklad musíme mít potvrzený odběratelem, přestože nejde o možnost uplatnění DPH na straně odběratele? Potvrzení odběratele není nutné v případě vystavení ODD ze zákonných důvodů, což je v našem případě § 42 odst. 1 písm. a) zákona o DPH . Vracíme část platby za dětský letní tábor – strava, mzdy vedoucích, část režie. Jedná se zhruba o 20 % celkové platby za tábor.
Otázky a odpovědi: Podpis odběratele na dobropisu
Vydáno:
2 minuty čtení
Otázky a odpovědi: Podpis odběratele na dobropisu
Ing.
Zdeněk
Morávek
Odpověď:
Na úvod jenom jedno upřesnění, pokud je odborová organizace plátce DPH, je plátcem pro všechny své činnosti, nikoliv pouze v rámci některých činností.
V tomto případě se tedy jedná o opravu základu daně podle § 42 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH“). Podle § 42 odst. 4 ZDPH platí, že plátce vystaví opravný daňový doklad nebo provede opravu základu daně v evidenci pro účely daně z přidané hodnoty. Opravný daňový doklad se nevystavuje, pokud plátce neměl povinnost vystavit daňový doklad nebo vystavil daňový doklad, ale pro účely vystavení opravného daňového dokladu mu není osoba, pro kterou se původní plnění uskutečnilo, dostatečně známa. Z úpravy § 28 odst. 1 ZDPH vyplývá, že povinnost vystavit daňový doklad se v daném případě týká dodání zboží nebo poskytnutí služby osobě povinné k dani nebo právnické osobě nepovinné k dani. To tedy znamená, že v případě první skupiny 90 % rodičů nevzniká povinnost vystavit daňový doklad a potom ani nevzniká povinnost vystavit opravný daňový doklad, povinnost je splněna opravou základu daně v evidenci pro účely ZDPH. Potom je zřejmé, že není ani nutný podpis rodičů na opravném daňovém dokladu, pokud je vystaven.
V případě zbývající skupiny 10 % případů, kdy částku hradí zaměstnavatelé, lze předpokládat, že povinnost vystavit daňový doklad a následně i opravný daňový doklad vznikla. V takovém případě je plátce povinen v souladu s § 42 odst. 5 ZDPH vynaložit úsilí, které po něm lze rozumně požadovat, k tomu, aby se tento daňový doklad dostal do dispozice příjemce plnění do 15 dnů ode dne kdy nastaly skutečnosti rozhodné pro provedení opravy základu daně a kdy se tedy oprava základu daně považuje za uskutečněné zdanitelné plnění. Ani v tomto případě tedy není nutný podpis či potvrzení příjemce plnění.
Pro úplnost doplňme, že novela ZDPH účinná od 1. 4. 2019 přinesla do zákona určité zmírnění restrikcí a při snížení základu daně již není pro účely snížení daně na výstupu nutné doručit opravný daňový doklad příjemci plnění.