Změny sazeb DPH v roce 2020 se zaměřením na činnost územních samosprávných celků a jimi zřízených příspěvkových organizací

Vydáno: 20 minut čtení

Tímto příspěvkem bych chtěl poskytnout návod na řešení dopadů přechodu některých plnění ze sazby DPH ve výši 15 % do sazby 10 %. Zaměříme se na případy, které se úzce dotýkají činnosti územních samosprávných celků (dále jen „ÚSC“) a jimi zřízených příspěvkových organizací (dále jen „PO“).

Změny sazeb DPH v roce 2020 se zaměřením na činnost územních samosprávných celků a jimi zřízených příspěvkových organizací
Ing.
Zdeněk
Nejezchleb
 
Právní východiska
Pro náš rozbor budeme vycházet z následujících podkladů:
a)
Zákon č. 80/2019 Sb.
(novela zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů – dále jen „zákon o DPH“ nebo „ZDPH“), kterou došlo k přechodu tepla a chladu ze sazby 15 % do sazby 10 % s účinností od 1. 1. 2020.
b)
Zákon č. 256/2019 Sb.
(novela zákona DPH spojená s novelou zákona o elektronické evidenci tržeb), kterou došlo k přechodu následujících plnění ze sazby 15 % do sazby 10 % (uvádím typy plnění, které považuji za
relevantní
pro činnost ÚSC a PO):
úprava a rozvod vody prostřednictvím sítí,
pitná voda dodaná odběratelům vodovodem,
odvádění a čištění odpadních vod včetně ostatních služeb souvisejících s těmito činnostmi,
stravovací služby a podávání nápojů (s výjimkou alkoholických nápojů – „populární“ otázku piva nebudeme v tomto materiálu rozebírat),
služby čištění vnitřních prostor prováděné v domácnostech (přitom tato činnost zahrnuje také úklid společných prostor v bytových domech),
domácí péče o děti, staré, nemocné a zdravotně postižené občany.
c)
Informace Generálního finančního ředitelství (dále jen „GFŘ“) k uplatňování sazeb DPH u tepla a chladu od 1. 1. 2020
– vydaná dne 16. 12. 2019.
d)
Informace GFŘ ke změnám sazeb DPH od 1. 5. 2020
– vydaná dne 11. 3. 2020.
Poznámka redakce:
Informaci vztahující se k bodu c) a d) najdete na internetové adrese: www.financnisprava.cz/cs/dane/dane/dan-z-pridane-hodnoty/informace-stanoviska-a-sdeleni/sazby-dane/2020.
 
K vymezení plnění přecházejících ze sazby 15 % do sazby 10 %
Nyní se zaměříme na plnění, jejichž klasifikace do správné sazby je dle mého názoru problémová.
 
a) Dodání tepla a chladu
Dodání tepla a chladu je zařazeno do sazby DPH podle § 47 odst. 3 zákona o DPH. Co daný pojem zahrnuje, musíme dovodit pouze z obecného chápání pojmu „dodání tepla a chladu“.
U tohoto plnění je základním problémem skutečnost, že do dodávek tepla se zpravidla zahrnují dva typy plnění:
vlastní dodávka tepla,
ohřev teplé užitkové vody.
Problémem se stává právě „ohřev teplé užitkové vody“, který je ze strany dodavatelů často klasifikován jako samostatné plnění oddělené od dodávky studené vody, která byla použita pro následné dodání teplé vody (pracovně bývá tato voda označována jako „studená voda pro teplou“).
K této problematice GFŘ ve své informaci z 16. 12. 2019 uvedlo následující:
Sazba daně na dodání teplé vody od 1. 1. 2020 je nadále ve výši 15 %, neboť takové dodání je nutné posoudit jako jedno plnění, a to dodání teplé vody, která je zbožím zařazeným do číselného kódu 2201 nomenklatury Společného celního sazebníku Evropské unie a jedná se tedy o zboží uvedené v příloze č. 3 k zákonu o DPH.
A v informaci z 11. 3. 2020 (s účinností od 1. 5. 2020) dále toto:
Druhá snížená sazba daně se také použije při dodání teplé vody, která byla vyrobena z pitné vody, dodávané vodovodem.
Z hlediska principů fungování DPH je znění těchto informací naprosto v pořádku, neboť odběratele při dodávce teplé vody zajímá to, že mu z kohoutku teče teplá voda (jako jediné plnění). Nemůžeme říkat, že by odebíral dvě plnění – dodávku studené vody a dále její ohřev.
Z toho by vyplývalo že v mezidobí mezi 1. 1. 2020 a 30. 4. 2020 lze sazbu 10 % aplikovat pouze na vlastní dodávku tepla. Ohřev TUV by měl spadat jako součást dodávky teplé užitkové vody do sazby 15 %. Tato disproporce se vyřeší až 1. 5. 2020, kdy i dodání vody přechází do sazby 10 %.
Podle výše uvedených informací by tedy při doplatku z vyúčtování tepla za rok 2019, které proběhne v mezidobí mezi 1. 1. 2020 a 30. 4. 2020, mělo dojít k rozdělení na část týkající se vlastní dodávky tepla (sazba 10 %) a na část týkající se ohřevu TUV – respektive celkové dodávky teplé vody (sazba 15 %).
Stejně tak při inkasu záloh na teplo v mezidobí mezi 1. 1. 2020 a 30. 4. 2020 by buď mělo dojít k jejich rozdělení na část týkající se dodávky tepla (zdanění zálohy ve výši 10 %) a část týkající se ohřevu TUV (zdanění zálohy 15 %). Pokud by k takovémuto rozdělení nedošlo a byla by inkasována záloha společně na obě plnění, nebyly by dle mého názoru naplněny požadavky § 20a odst. 3 písm. b) ZDPH a takováto záloha by se neměla zdaňovat, neboť by nebyla známa dostatečně určitě. Tedy zdaňovaly by se až přijaté zálohy po 1. 5. 2020.
Jakkoliv jsou závěry GFŘ z pohledu principů DPH dle mého názoru správné, pro řadu subjektů se jedná o záležitost prakticky neřešitelnou a lze spíše očekávat, že i v mezidobí mezi 1. 1. 2020 a 30. 4. 2020 bude i na ohřev TUV u řady subjektů aplikována sazba DPH ve výši 10 %.
 
b) Odvádění a čištění odpadních vod včetně ostatních služeb souvisejících s těmito činnostmi
Jedná se o činnost zařazenou v příloze č. 3a ZDPH s tím, že je u této činnosti slovní popis spojen i s uvedením číselného kódu klasifikace CZ-CPA 37.
Podle tohoto vymezení by do sazby 10 % kromě standardních plateb stočného mělo dle mého názoru patřit také:
údržba a čištění kanalizace – například její proplachy, a to jako služba související (CZ-CPA 37. 00.11.),
vyprazdňování žump a septiků (CZ – CPA 37.00.12), a to včetně dopravy, která přímo souvisí s vývozem septiku (jako součást příslušného plnění).
 
c) Pitná voda
U tohoto plnění musím upozornit na skutečnost, že příloha 3a ZDPH obsahuje kromě odkazu na kód nomenklatury celního sazebníku 2201 také dodatečný věcný popis, kde je uvedeno následující:
Pitnou vodou se pro účely tohoto zákona rozumí pitná voda dodávaná odběratelům vodovodem podle zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů.
Můžeme si všimnout, že dodání prostřednictvím vodovodu je integrovaným požadavkem zákona. Sazbu 10 % by tedy nebylo možné použít na dodávky vody, které se neuskutečňují prostřednictvím vodovodu. V této souvislosti uvádí informace GFŘ z 11. 3. 2020 následující:
Pitnou vodou se pro účely zákona o DPH dle souvisejícího textu rozumí pouze pitná voda dodávaná vodo­vodem. Pitná voda dodávaná jiným způsobem (např. balená, z nápojových automatů apod.) do přílohy č. 3a nespadá a podléhá sazbě 15 %.
Tuto záležitost považuji ale za spornou v případě dodávek pitné vody cisternami. Musíme totiž pamatovat ještě na to, že v příloze 3 ZDPH je do sazby 10 % také zařazena „Úprava a rozvod vody prostřednictvím sítí“ s kódem CZ-CPA 36.00.2, která podle číselníku CZ-CPA zahrnuje také „distribuci vody cisternami nebo jinými prostředky“.
Domnívám se, že se jedná o vážný argument pro možnost aplikovat sazbu DPH 10 % i na dodávky pitné vody prostřednictvím cisteren, což se u některých částí obcí ještě vyskytuje.
 
d) Stravování
Problematika stravování je důležitá zejména pro školní jídelny, domovy pro seniory či nejrůznější sportoviště a kulturní zařízení, která také podávají drobné občerstvení. Od 1. 5. 2020 budeme muset znovu odlišovat prosté dodání potravin (zpravidla v sazbě 15 %) od stravování (v 10 %).
Informace GFŘ ze dne 11. 3. 2020 k tomuto uvádí následující:
Stravovací službou a podáváním nápojů se pro účely DPH rozumí služba, kterou detailněji vymezuje také konstantní
judikatura
Soudního dvora Evropské unie (dále jen „SDEU“), a to např. v judikátech C-231/94 Faaborg-Gelting-Linien, a C-497/09, C-499/09, C-501/09 a C-502/09 Manfred Bog. O stravovací službu a podávání nápojů se bude jednat za situace, kdy poskytnuté služby doplňují samotnou konzumaci potravin nebo nápojů a zvyšují užitek z jejich konzumace. Za doplňkové služby lze považovat např. služby obsluhy, poskytnutí prostor zvláště určených ke konzumaci včetně nábytku (stoly, židle), poskytnutí umyvatelného nádobí a příborů, poskytnutí toalet případně šaten nebo věšáků, úklid nádobí a prostor ­využitých zákazníkem (nutno posuzovat rozsah a kom­binaci uvedených služeb, tj. není nutné, aby byly naplněny všechny současně).
 
Výjimky ze stravovací služby
Pokud bude prodejce prodávat jídla – připravená v kiosku, občerstvovacím vozidle, stánku s občerstvením (např. hamburgery, klobásy, kebaby, trdelníky, hranolky, popcorn, chipsy, tortilly atd.), která sice bude možné zkonzumovat na místě, ale bez poskytování souvisejících doplňkových služeb, pak se jedná o dodání zboží, nikoli o stravovací službu. Pokud je zboží primárně určeno k odnesení s sebou (tj. ke konzumaci mimo prostory prodávajícího), pak se opět nejedná o stravovací službu, ale o dodání zboží (např. zabalené jídlo, pizza v krabici apod.).
Tedy například u školních jídelen je podle výše uvedeného vymezení zřejmé, že u jídel vyvážených do nejrůznějších institucí (například dodávky do podniků) či u jídel odnášených cizími strávníky pouze v kastrůlku by měla být nadále aplikována sazba DPH ve výši 15 %. Sazba 10 % by se vztahovala na stravování zaměstnanců a dalších cizích osob (mimo případy stravování osvobozeného od DPH podle § 57 zákona o DPH), pokud budou jídlo konzumovat na místě. V případě rychlých občerstvení na sportovištích či v kulturních zařízeních pak asi často budeme muset aplikovat sazbu daně ve výši 15 %. Nemusím asi zastírat, že určení správné sazby bude v některých případech složité a může vzniknout i problém s prokazováním před finančním úřadem.
 
a) Domácí péče o staré, nemocné a zdravotně postižené občany
Poskytování sociální péče je podle § 59 ZDPH u neziskových subjektů (tedy i USC a PO) osvobozena od DPH, pokud jsou příslušné služby poskytovány v souladu se zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o sociálních službách“). V praxi existuje řada případů, kdy vedle výkonu pečovatelské služby jsou poskytovány také služby mimo rámec zákona o sociálních službách – jedná se například o následující situace:
obec poskytuje „pečovatelskou službu“, aniž by k tomu měla registraci podle zákona o sociálních službách,
obec sice má příslušnou registraci, nicméně v rámci pečovatelské služby poskytuje služby jak pro občany, s kterými má uzavřenou smlouvu podle zákona o sociálních službách, tak i dalším seniorům, s kterými takovou smlouvu nemá (například řešení akutní situace po určitém úrazu apod.).
Může se například jednat o služby spojené s dovozem a přípravou stravy, zajištění nákupu či úklidu v domácnosti.
V takovém případě spadá podle novely poskytování těchto služeb (CZ-CPA 88.10.1) do sazby DPH ve výši 10 %. Podle daného číselníku se jedná zejména o asistenční služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením. Číselník CZ-CPA dané aktivity dále nespecifikuje, dle mého názoru si však můžeme podpůrně pomoci vymezením v číselníku CZ-NACE, který jednotlivé služby klasifikuje sice s menší podrobností, na druhou stranu ale obsahuje důkladnější popis. K oddílu 88.10. je uvedeno, že zahrnuje:
Sociální, poradenské, pečovatelské, zprostředkovatelské a podobné služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením v jejich bytě nebo jinde, které poskytují odborní poradci, státní nebo soukromá zařízení, svépomocné organizace s celostátní nebo lokální působností
návštěvní služby pro seniory nebo osoby se zdravotním postižením
denní péči pro seniory nebo osoby se zdravotním postižením
K výše uvedenému ještě upozorňuji, že jsem nikde nenašel vymezení pojmu „starý občan“, pro který budeme v praxi muset pravděpodobně zvolit kritérium „dosažení věku … let“.
 
Vazba určení sazby DPH na DUZP (zejména u vodného, stočného)
Tuto problematiku si budeme demonstrovat na následujícím příkladu:
Příklad 1
Obec účtující svým občanům stočné provádí odečty stavu a vyúčtování vždy k polovině června a polovině prosince. Do červnového vyúčtování tedy zahrne služby čištění odpadních vod za období do 30. 4. 2020 (v daném období s platnou sazbou ve výši 15 %) a od 1. 5. 2020 (v daném období s platnou sazbou 10 %). Nyní řeší, zda může celé plnění v červnu vyúčtovat v sazbě 10 %.
Odpověď na tuto otázku vyplývá ze skutečnosti, že ke změně sazeb DPH neexistuje jakékoliv přechodné ustanovení zákona o DPH, které by uvádělo, že je nezbytné rozdělit plnění na období, po které má být aplikována původní sazba DPH, a na období, kdy se již aplikuje sazba nová. Pro celé plnění tak použijeme platnou sazbu k datu uskutečnění zdanitelného plnění, bude se tedy jednat o sazbu 10 %.
Na druhou stranu je u některých obcí stanovena výše stočného v paušální výši. Pokud by došlo k jejímu vyúčtování (či zaplacení) do 30. 4. 2020, byla by aplikována sazba ve výši 15 % bez ohledu na skutečnost, že se plnění týká i období po 30. 4. 2020.
V této souvislosti je ale nezbytné upozornit na to, že v rámci informace GFŘ z 16. 12. 2019 byla řešena i otázka správného určení DUZP. GFŘ zde mimo jiné uvádí:
K výkladu § 21 odst. 4 písm. b) zákona o DPH považujeme za vhodné upřesnit, že zdanitelné plnění se považuje za uskutečněné (dále také „DUZP“) primárně vždy ke dni odečtu z měřícího zařízení (vyplývá ze smyslu textu zákona).
Pouze v případech, kdy se skutečná spotřeba zjišťuje jinak než odečtem měřícího zařízení (typicky následný propočet spotřeby na jednotlivé byty či nebytové prostory, kde nejsou instalovány měřící zařízení, např. podle výměry podlahové plochy apod.) nebo za situací, kdy sice je nejprve prováděn odečet měřícího zařízení, ale je důvodné provádět další nezbytné propočty (zjišťování ztrát při distribuci apod.), lze vycházet ze dne zjištění skutečné spotřeby.
V případě odečtu z měřícího zařízení nelze tedy považovat zdanitelné plnění za uskutečněné až následně dodatečnými jednoduchými propočty ve smyslu pouhého porovnání naměřeného stavu s předchozím stavem apod.
Sami asi dobře víte, že často obdržíte fakturu za dodávku elektrické energie například za prosinec s tím, že na faktuře je jako DUZP uvedeno 5. 1. (datum shodné s datem vystavení faktury). GFŘ ve své informaci upozorňuje, že takový postup podle jeho názoru není možný, to znamená, že stanovení pozdějšího DUZP v porovnání s okamžikem odečtu je možné pouze tehdy, pokud musí být proveden další propočet –například při následném propočtu ceny, rozúčtování energií jednotlivým nájemníkům v bytovém domě apod.
Uvědomuji si, že například u stočného může existovat problém v tom, že je často účtováno na základě podkladů (odečtů) z VaK (Vodovody a kanalizace), který dodává vodu. Podklady o odečtech obec často dostává s poměrně velkým zpožděním a nezřídka stihne vyfakturovat stočné až v měsíci následujícím po provedení odečtu. Doufám, že v těchto případech bude finanční úřad akceptovat, že v tomto případě lze DUZP odsunout na „zjištění spotřeby“, tedy den získání podkladových materiálů od VaK. Pokud v tomto
akceptace
nebude, nebudou v řadě případů obce schopny zajistit včasný odvod DPH.
 
Sazba daně v případě, že k danému plnění byly dříve inkasovány zálohy v jiné sazbě daně
Při současné změně sazeb DPH řešíme v některých případech situace, kdy zálohy (nebo jejich část) jsou zdaněny sazbou 15 % a při vyúčtování (DUZP) je již platná sazba 10 %. Tato záležitost je již od roku 2013 řešena v § 37a ZDPH:
§ 37a
Základ daně a výše daně při uskutečnění zdanitelného plnění, pokud vznikla povinnost přiznat daň z úplaty přijaté před uskutečněním tohoto zdanitelného plnění
(1) Základem daně při uskutečnění zdanitelného plnění v případě, že vznikla povinnost přiznat daň z úplaty přijaté před uskutečněním tohoto zdanitelného plnění, je rozdíl mezi základem daně podle § 36 odst. 1 a souhrnem základů daně podle § 36 odst. 2.
(2) Je-li základ daně vypočtený podle odstavce 1
a)
kladný, uplatní se při uskutečnění zdanitelného plnění sazba daně a kurz pro přepočet cizí měny na českou měnu platné ke dni uskutečnění zdanitelného plnění,
b)
záporný, uplatní se při uskutečnění zdanitelného plnění sazba daně a kurz pro přepočet cizí měny na českou měnu, které byly uplatněny při přiznání daně z úplaty přijaté přede dnem uskutečnění zdanitelného plnění.
(3) V případě, že základ daně podle odstavce 1 je záporný a pro výpočet daně při přijetí úplat přede dnem uskutečnění zdanitelného plnění byly uplatněny různé sazby daně, uplatní se při uskutečnění zdanitelného plnění tytéž sazby daně, a to pro tu část z přijaté úplaty, kterou vznikl nebo byl navýšen kladný rozdíl mezi souhrnem základů daně podle § 36 odst. 2 a základem daně podle § 36 odst. 1; obdobně se postupuje, byly-li uplatněny různé kurzy pro přepočet cizí měny na českou měnu.
Výše uvedené si zkusíme rozebrat na následujícím jednoduchém ilustrativním příkladu:
Příklad 2
Městský bytový podnik realizuje dodávky tepla. V průběhu roku 2019 vybral zálohy ve výši 1 mil. Kč, které zdanil sazbou 15 %. V rámci vyúčtování v dubnu roku 2020 se objevuje doplatek ve výši 100 000 Kč.
V tomto případě se jedná o doplatek (tedy vyúčtování je vyšší než zálohy) a základem daně je tedy 100 000 Kč. Tato částka bude již zdaněna sazbou 10 % (platná sazba k DUZP), a to podle § 37a odst. 2 písm. a) ZDPH.
Příklad 3
Vycházíme ze zadání příkladu 2. Jak by se postupovalo, pokud by se objevoval přeplatek (například 50 000 Kč)?
V takovém případě již aplikujeme ustanovení § 37a odst. 2 písm. b) ZDPH – tedy přeplatek je nezbytné vypořádat v sazbě, ve které byly přijaty zálohy, v našem případě 15 %.
Jak jsem zjistil, řada programů pro vyúčtování služeb souvisejících s nájmem není vůbec připravena na aplikaci § 37a zákona o DPH a při vyúčtování tepla používá pro přeplatky i nedoplatky jednotnou sazbu, která se musí do programu navolit. Pokud se zvolí sazba 10 %, jsou v souladu se zákonem o DPH správně zdaněny doplatky, nicméně přeplatky jsou vráceny v nesprávné sazbě. Pokud je nájemce neplátcem DPH, dochází tak k jeho faktickému poškození v porovnání se zákonem. Bylo by možné uvažovat i tak, že pokud jsme již programem donuceni k aplikaci jednotné sazby a v naprosté většině případů jsou vypláceny přeplatky, bylo by vhodné pro vyúčtování v tomto případně zvolit jednotnou sazbu 15 %, neboť potom poškodíme pouze subjekty, které mají nedoplatky.
Optikou výše uvedeného se můžeme prostřednictvím následujícího příkladu zamyslet i nad postavením školních jídelen při změně sazby DPH k 1. 5. 2020 v případech, že si cizí strávníci předplácí stravu (mají zálohy, které jsou zdaňovány do 30. 4. 2020 sazbou 15 %).
Příklad 4
Školní jídelna – plátce DPH má k 30. 4. u strávníka A nevyčerpanou zálohu na odběr stravy ve výši 900 Kč (zdaněnou v sazbě DPH 15 %). Strávník se stravuje přímo ve školní jídelně a od 1. 5. 2020 bude tato strava podléhat DPH ve výši 10 %. V průběhu května strávník vyčerpal stravu za 800 Kč a na účet ke konci května vložil 500 Kč. V červnu pak vyčerpal další stravu ve výši 600 Kč a na účet vložil opět 500 Kč.
Při striktní aplikaci § 37a zákona o DPH by strávník měl prvotně vyčerpat zálohu zdaněnou v sazbě 15 %, to znamená, že se v květnu bude fakticky stravovat ještě v sazbě 15 %. Další zálohu přijatou v květnu již zdaní v sazbě 10 %, nicméně na konci května mu stále ještě zbývá záloha 100 Kč zdaněná v sazbě 15 %. V červnu se tedy bude až do vyčerpání 100 Kč stravovat fakticky v sazbě 15 % a teprve v okamžiku, kdy by začal čerpat zálohu zaplacenou v květnu, začne aplikovat sazbu DPH ve výši 10 %.
Výše uvedené považuji za prvotřídní programátorský oříšek. Odčítání záloh v sazbě DPH ve výši 15 % se v těchto případech může objevovat ještě po řadu měsíců (například z důvodu přerušení odběru stravy danou osobou). Pokud by strávníkovi byly nějaké peníze vráceny, tak by se v souladu s § 37a odst. 3 ZDPH mělo řešit, v jaké sazbě byly zdaněny přijaté zálohy, a v daných sazbách by také měly být vráceny. Za těchto okolností se asi nikdo nebude divit, pokud školní jídelna zvolí pragmatické řešení, kdy se bude snažit veškeré přijaté zálohy týkající se tohoto typu stravování k 30. 4. vrátit (tedy vše v sazbě 15 %) a k 1. 5. opět přijmout zpět (již v sazbě 10 %).
Aplikace § 37a odst. 3 ZDPH může nastat i v případě dodávky vody, jak si můžeme demonstrovat na následujícím příkladu.
Příklad 5
Obec pronajímá nebytový prostor a přijímá od plátce DPH zálohy na vodu ve výši 10 000 Kč měsíčně (tedy za rok 2020 v celkové výši 120 000 Kč). Z toho je 40 000 Kč inkasováno ještě v sazbě 15 % a zbytek je v sazbě 10 %. V roce 2021 je provedeno vyúčtování. Zde mohou nastat následující varianty:
a)
Skutečná spotřeba je 125 000 Kč, v rámci vyúčtování se tedy objevuje doplatek 5 000 Kč, ten bude vyinkasován v sazbě DPH 10 %.
b)
Skutečná spotřeba byla 75 000 Kč, je zde tedy přeplatek 45 000 Kč. Tento přeplatek bude vrácen v sazbě 10 %, neboť je nižší než součet naposledy inkasovaných záloh, které již byly zdaněny v sazbě 10 %.
c)
Skutečná spotřeba je 35 000 Kč, přeplatek činí 85 000 Kč. V tomto případě by 80 000 Kč mělo být vráceno v sazbě 10 % a 5 000 Kč ještě v sazbě 15 %.
Postup, který zde uvádím, odpovídá i tomu, co uvedlo GFŘ ve své informaci z 16. 12. 2019 v příkladu na s. 3 dole.