Majetek a vybrané účetní jednotky, 1. část

Vydáno: 33 minut čtení

Majetek chápe právní věda jako druh vlastnictví. Z pohledu práva je tedy akcentována otázka vlastnictví. Zvláštní situace mohou nastat v případech tzv. výhrady vlastnictví, kdy může být smluvně upraveno, ve kterém okamžiku vlastnictví majetku skutečně vzniká (např. dodáním majetku, převzetím majetku nebo jeho úplnou úhradou, zápisem do katastru nemovitostí...).

Majetek a vybrané účetní jednotky
Mgr.
Pavel
Bláha
Z ekonomického pohledu můžeme majetek vnímat i jako soubor věcí, práv a závazků (soubor aktiv a pasiv) náležejících určitému subjektu.
Majetek lze posuzovat také jako hodnotu hmotné, nehmotné nebo finanční povahy, kterou jednotlivci nebo jiné subjekty využívají k naplnění svých funkcí a potřeb. Tato definice poněkud popírá preferenci vlastnictví a do popředí staví právo užívat majetek a vykazovat ho příslušným způsobem.
Pokud se podíváme na tzv. vybrané účetní jednotky, tedy zejména organizační složky státu (dále i „OSS“) a územní samosprávné celky (dále i „ÚSC“) a jejich příspěvkové organizace (dále i „PO“), zjistíme, že k právní úpravě oblasti nakládání s majetkem přistoupil zákonodárce zcela odlišným způsobem.
Zatímco pro OSS je vydán specifický obecný právní předpis pro nakládání s majetkem, kterým je zákon č. 219/2000 Sb., o České republice a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů (dále také „ZoM“), včetně prováděcí vyhlášky č. 62/2001 Sb., pak pro ÚSC žádný takový předpis vydán není, i když např. na Slovensku takový zákon existuje (zákon SNR č. 138/1991 Sb., o majetku obcí). V českém prostředí se vychází z toho, že ÚSC jsou samosprávnými subjekty a záleží na nich, jak si svoji majetkovou podstatu a základní vztahy uspořádají.
Zákony č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o obcích“); zákon č. 129/2000 Sb. o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o krajích“); zákon č. 131/2000 Sb. o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o hlavním městě Praze“), určují ve vztahu k majetku těmto subjektům jen základní zásady.
Jsou jimi:
-
ÚSC jsou
veřejnoprávními korporacemi s vlastním majetkem.
-
Při sloučení, zániku, novém vzniku ÚSC, jejich rozdělení, vzniku a zániku svazku obcí, příspěvkových organizací a majetkových účastí v obchodních společnostech se rozhoduje o majetku, nakládání s ním, případně se majetek i vypořádává.
-
Kompetence
zastupitelstva pro schvalování hospodářských dispozic s majetkem a realizační role rady v oblasti majetkových operací
- toto zákonné nastavení (viz zákony o obcích, krajích a hlavním městě Praze) svěřuje schvalovací pravomoci kolektivnímu orgánu, tedy zastupitelstvu, resp. v některých případech radě ÚSC. Jiný právní předpis, zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 320/2001 Sb.“), však vyžaduje, aby každou operaci veřejných výdajů a příjmů schvaloval z věcného pohledu jedinec, tedy vedoucí zaměstnanec, v roli příkazce operace (dále i PO), z pohledu rozpočtového krytí vedoucí zaměstnanec v pozici správce rozpočtu (dále i SR) a z účetního pohledu vedoucí nebo jiný pověřený zaměstnanec jako hlavní účetní (dále i „HÚ“). Schvalování jedincem, vedoucím zaměstnancem ve vztahu k majetkovým operacím, tedy nyní v případě ÚSC naráží na úpravu v tzv.
lex specialis
, tzn. v zákonech o obcích, krajích a hlavním městě Praze - schvalování kolektivním orgánem. V případech malých obcí a měst pak majetkové příjmy a výdaje z věcné strany formálně schvaluje a podepisuje často starosta jako volený zástupce v roli PO. Toto je úplně v pořádku, protože osoba starosty v sobě plně koncentruje obě role - voleného představitele obce a člena zastupitelstva. K podpisu starosty pak své schvalovací stanovisko často připojuje účetní obce v pozici SR a často i souběžně HÚ. Zejména ve vztahu ke správě rozpočtu je ale podpis účetní jako zaměstnankyně obce poněkud mimo pojetí finanční kontroly. Správce rozpočtu svým schvalovacím podpisem nese přímo odpovědnost za rozpočtové krytí připravovaného závazku. Z pozice účetní zaměstnankyně obce však nemá jakékoliv
kompetence
ke schvalování rozpočtu a schvalování případných rozpočtových změn a krytí rozpočtových položek. K tomu je kompetentní zastupitelstvo. To znamená, role správce rozpočtu v případě zaměstnanců obce by se měly odehrávat pouze ve formě dodržení konkrétních příjmů a výdajů v intencích schváleného rozpočtu, jeho krytí, případně schválených rozpočtových změn. Stejný přístup by měl být uplatněn i v případě, že pozicí PO je pověřen vedoucí zaměstnanec úřadu ÚSC. Žádný z vedoucích zaměstnanců ÚSC v pozici PO nemůže plně odpovídat za to, že operace je nezbytná a je v souladu s cíli a záměry orgánu veřejné správy, že je efektivní, účelná a hospodárná, že byla při její přípravě ošetřena rizika. Ze své pozice a svého zařazení v obecním úřadu může odpovídat maximálně za to, že odpovídá schváleným dispozicím příslušného kolektivního schvalovacího orgánu ÚSC, že byly dodrženy podmínky pro zadávání veřejných zakázek a že je operace doložena věcně správnými a úplnými podklady. Tyto role zaměstnanců ÚSC včetně jejich pravomocí a odpovědností v oblasti finanční kontroly, pokud jsou na ně přeneseny, by měly být jasně vyjádřeny ve vnitřních řídících aktech ÚSC.
-
Majetek obce musí být využíván účelně a hospodárně v souladu se zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti ÚSC. ÚSC jsou povinny pečovat o zachování a rozvoj svého majetku. ÚSC vedou účetnictví podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZU“).
-
Majetek obce musí být chráněn před zničením, poškozením, odcizením nebo zneužitím. S nepotřebným majetkem naloží ÚSC způsoby a za podmínek stanovených zvláštními předpisy.
-
ÚSC je povinen chránit svůj majetek před neoprávněnými zásahy a včas uplatňovat právo na náhradu škody a právo na vydání bezdůvodného obohacení.
-
Při úplatném převodu majetku se cena sjednává zpravidla ve výši, která je v daném místě a čase obvyklá.
-
Finanční výbor provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky ÚSC.
ZoM pro organizační složky státu, jejich příspěvkové organizace a další subjekty v zásadě stanovuje obdobné principy nakládání s majetkem jako obecné předpisy vzniku a fungování ÚSC s několika poměrně zásadními odchylkami:
-
Zákon upravuje způsoby a podmínky hospodaření s majetkem České republiky, vystupování státu v právních vztazích, jakož i postavení, zřizování a zánik organizačních složek státu. Z dikce předchozí věty je zřejmé, že
vlastníkem tohoto majetku je výhradně stát, tedy Česká republika.
Organizační součásti
, organizační složky státu a další vyjmenované organizace
mají k tomuto majetku svěřeno pouze užívací právo k zajištění výkonu svěřených kompetencí a činností.
-
Hospodaření s majetkem státu se řídí ZoM a působnost tohoto zákona nelze omezit nebo vyloučit dohodou stran, pokud zvláštní právní předpis, vyhlášená mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána, nestanoví jinak.
-
Organizační složka není právnickou osobou. Tím není dotčena její působnost nebo výkon předmětu činnosti podle zvláštních právních předpisů. Jednání OSS v těchto případech je jednáním státu.
-
Organizační složka je účetní jednotkou.
-
Pokud stát vystupuje jako účastník právních vztahů, je právnickou osobou.
-
Za stát právně jedná vedoucí organizační složky
, jíž se toto právní jednání týká. Vedoucí organizační složky může pro určité právní jednání písemně pověřit jiného vedoucího zaměstnance této organizační složky. Další zaměstnanci organizační složky mohou za stát právně jednat pouze v rozsahu stanoveném vnitřním předpisem organizační složky. Fyzické osoby, které z titulu svých funkcí nebo pracovního zařazení v organizačních složkách anebo z titulu pověření vykonávat za stát jeho práva akcionáře právně anebo jinak jednají ohledně majetku a plní další úkoly stanovené ZoM, jsou povinny provádět tuto činnost s odbornou péčí a postupovat podle tohoto zákona, dalších právních předpisů a vnitřních předpisů, jimiž se hospodaření a nakládání s majetkem řídí. Zároveň odpovídají za porušení stanovených povinností a za škodu, která tím vznikla na majetku, s nímž je organizační složka příslušná hospodařit, v rozsahu trestněprávních, pracovněprávních a občanskoprávních předpisů. Odpovědnosti se nemohou zprostit ani smluvním přenesením výkonu činností na jinou osobu. Z výše uvedeného je zřejmé, že za hospodaření s majetkem odpovídá výhradně příslušný vedoucí OSS nebo zaměstnanec OSS, zatímco v případě USS je zodpovědnost přenesena na kolektivní rozhodovací orgán -- zastupitelstvo.
Uvedená dispozice s majetkem na příjmové a výdajové straně odpovídá v případě subjektů řídících se ZoM dikci a podmínkám finanční kontroly dle zákona č. 320/2001 Sb.
-
Majetek státu využívá stát zejména k plnění svých funkcí anebo v souvislosti s plněním těchto funkcí k zajišťování veřejně prospěšných činností nebo pro účely podnikání. ZoM však uvozuje možnosti využívání majetku státu slovem zejména. Míní jím tedy fakt, že na jedné straně obligatorně stanoví základní možnosti uvedené v odrážkách výše, ale zároveň na druhé straně připouští i další (jiné) možnosti využití majetku státu. Vždy by však měl být pro způsoby hospodaření s konkrétním majetkem zachován smysl ZoM, zvláštního právního předpisu nebo zřizovací listiny ohledně naplňování poslání konkrétního subjektu. Při pochybnostech o tom, která organizační složka státu je příslušná s majetkem hospodařit, se postupuje dle § 9 odst. 2 ZoM.
-
Další majetkové
kompetence
týkající se účelného, efektivního a hospodárného využívání majetku, jeho údržby a ochrany, včetně ochrany a řádného uplatňování majetkových práv, se v podstatě shodují s ÚSC.
-
Oproti ÚSC se liší oblast nakládání s nepotřebným majetkem. Obecně má stát zájem, aby se použitelný nepotřebný majetek OSS, pokud jej konkrétní OSS nepotřebuje k výkonu svých činností, dále využíval ve prospěch jiných organizačních složek nebo k jinému účelnému a efektivnímu využití. Toto nakládání v případě nemovitostí a částečně i movitých věcí nově od února 2016 zajišťuje Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (dále i „ÚZSVM“), na který se nepotřebný nemovitý majetek bezúplatně převede. V případě nepotřebného movitého majetku slouží webové stránky ÚZSVM ke splnění povinnosti OSS nabídnout nepotřebný majetek jiným organizačním složkám státu. Teprve majetek trvale nepotřebný, ale využitelný, o který neprojevily zájem jiné OSS a který je pro stát zbytný, je možné nabízet k úplatnému převodu na soukromé subjekty. I zde musí být dosaženo zásady převodu za cenu v místě a čase obvyklou, která se zjišťuje formou poptávkového řízení. Pro ten účel je ale před započetím majetek, zejména nemovitý, řádně ocenit, aby prodávající OSS měla stanovený nezpochybnitelný základ pro vyhlášení minimální prodejní ceny.
Obě právní úpravy jak pro ÚSS, tak i pro OSS však nikde nepřinášejí přesnou definici majetku.
Možná v případě OSS by byl analogicky a podpůrně využitelný soupis majetku, který je uveden v prováděcí vyhlášce č. 62/2001 Sb. k ZoM. Zde v § 4 je konkretizován soupis majetku, který OSS jako zřizovatel převádí zřizované příspěvkové organizaci. Soupis majetku tvoří přílohu zřizovací listiny.
Podívejme se na jeho rozsah:
Majetek se v soupisu určí v tomto členění:
a)
nemovité věci, které se evidují v katastru nemovitostí, a to jednotlivě s uvedením údajů předepsaných pro zápis do katastru nemovitostí;
b)
movité věci a nemovité věci, které se neevidují v katastru nemovitostí,
1.
jednotlivě, pokud jsou dlouhodobým majetkem, u nemovitých věcí s uvedením pozemku, na kterém se nacházejí,
2.
podle druhu a množství, pokud jsou zásobou;
c)
peněžní prostředky celkem
1.
jako hotovost,
2.
na účtech;
d)
ceniny celkem;
e)
akcie podle jednotlivých akciových společností, s uvedením ISIN, pokud bylo přiděleno, počtu kusů a údaje o jejich podobě a jmenovité hodnotě;
f)
ostatní cenné papíry podle druhu, s uvedením ISIN, pokud bylo přiděleno, počtu kusů a údaje o jejich podobě a jmenovité hodnotě;
g)
majetkové účasti spočívající v podílu v jiných obchodních společnostech než akciových podle jednotlivých obchodních společností;
h)
peněžité pohledávky, popřípadě dosud nepřijatá peněžitá plnění nebo náhrady od organizačních složek a státních organizací celkem, s uvedením celkové jmenovité hodnoty;
i)
práva k nehmotným statkům (ochranné známky, patenty, užitné vzory, průmyslové vzory, zlepšovací návrhy apod.) jednotlivě;
j)
samostatně nabytý software celkem;
k)
ostatní majetek, pokud je organizační složce svěřován.
Odděleně se v soupisu uvedou:
a)
nemovité a movité věci, popřípadě jejich soubory prohlášené za kulturní památku,
b)
sbírky muzejní a galerijní hodnoty,
c)
knihovní fondy.
U majetku vedeného v účetnictví se v soupisu současně uvedou ceny podle údajů v účetnictví zřizovatele, popřípadě jiné organizační složky jím zřízené, která byla dosud příslušná hospodařit se svěřovaným majetkem.
Chceme-li však dospět k obecně použitelné definici toho, co za majetek považovat, nezbude nám než vzít zavděk rozdělením majetku pro účely účetnictví v § 11 a následujícím prováděcí vyhlášky č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky (dále jen „vyhláška č. 410/2009 Sb.“).
Zde uvedený rozsah se téměř identicky shoduje s majetkem specifikovaným v § 4 vyhlášky č. 62/2001 Sb. Pro potřeby soupisu majetku bylo právě jeho účetní členění jednoznačným základem. Je to nabíledni, protože zřízená PO o majetku, kterým byla nadána, musí při svém vzniku začít účtovat. Vyhlášku provádějící ZoM však nelze vztáhnout na ty vybrané účetní jednotky, které nespadají pod působnost ZoM. Proto pro definici majetku použijme úpravu dle prováděcí vyhlášky č. 410/2009 Sb. Dělení je uvedeno z pohledu doby využitelnosti dotčeného majetku, ale i dle jeho povahy. Pro názornost uveďme přehlednou tabulku účetního dělení majetku i s popisem základních zásad.
 
Základní účetní dělení majetku OSS a ÚSC
                              Z hlediska druhu majetku a doby použitelnosti                                                     I                                   I-----------------I-----------------I                                   I                                   I                                    V                                   V I---------------------------------------------------I----------------------------------------------I I                   
A. Dlouhodobý
I
B. Oběžný krátkodobý
I I---------------------------------------------------I----------------------------------------------I I - S dobou použitelnosti delší než 1 rok. I - Předpokládá se, že bude použit nebo I I - Nehmotná, hmotná nebo finanční podstata. I spotřebován při zajišťování provozu orgánu I I - Nehmotný majetek (NM) + Drobný dlouhodobý I veřejné správy. I I nehmotný majetek (DDNM) a Hmotný majetek (HM) + I - S dobou použitelnosti do 1 roku I I Drobný dlouhodobý hmotný majetek (DDHM) - za I - Nutná je však jeho evidence - účetní I I normálních okolností má umožňovat činnost I jednotka je v kterémkoliv okamžiku povinna I I účetní jednotky subjektu veřejné sféry a není I doložit aktuální stav tohoto majetku I I určen k prodeji. I - Ocenění majetku stanoví § 24-28 ZU; I I - Účtuje se o něm na majetkových účtech I v § 57 vyhlášky č. 410/2009 Sb.; I I v rozvaze v části Aktiva. I ČÚS 707 - Zásoby I I - Ocenění majetku stanoví § 24-28 ZU; § 55-66, I I I 71 a 72 vyhlášky č. 410/2009 Sb.; ČÚS 708 I I I Odpisy; ČÚS 710 DNM a DHM. I I I - Ocenění stanoví sama účetní jednotka s I I I přihlédnutím k zásadám významnosti a věrného a I I I poctivého obrazu předmětu účetnictví. I I I - Reálnou hodnotu DNM a DHM vyjadřují odpisy. I I I------------I--------------------------I-----------I------------I----------------------I----------I I
Pol. Rozv.
I
Zahrnuje:
I
SU
I
Pol. Rozv.
I
Zahrnuje:
I
SU
I I I
A.I.
Dlouhodobý nehmotný I I I
B.I. Zásoby
I
111-119
I I I majetek DNM I I I
B.II. Krátkodobé
I
31.
I I I
A.II.
Dlouhodobý hmotný I I I
pohledávky
I I I I majetek DHM I I I I I I I
A.III.
Dlouhodobý I I I
B.III. Krátkodobý
I
25.
I I I finanční majetek I I I
finanční majetek
I
261-262
I I
Příloha k
I
A.IV.
Dlouhodobé I I I I I I
Úč. záv.
I pohledávky I I
Příloha k
I Krátkodobé podmíněné I
911-921
I I I
PI.1., PI.2.
Jiný I
901-903
I
Úč. záv.
I Pohledávky a Závazky I
923
I I I dlouhodobý majetek pod I
909
I I z různých titulů I
925
I I I účetní hranicí pro I I I I
931
I I I drobný majetek vykázaný I I I I
933
I I I na podrozvahových I I I I
939
I I I účtech; I I I I
942
I I I
P.I.5.
Ostatní I I I I
944
I I I dlouhodobý majetek I I I I
947 P
I I I nevykázaný v rozvaze ani I I I I
963-965
I I I na jiných pod I I I I
967
I I I rozvahových účtech... I
911-951 P
I I I
971
I I I I I I I
973
I I I Podmíněné Pohledávky a I
961-986 Z
I I I
978
I I I I I I I
983
I I I I I I I
985Z
I I------------I--------------------------I-----------I------------I----------------------I----------I I
A.I.
I I I
B.I.
I I I I I I I I I I I I I I I I I I------------I--------------------------I-----------I------------I----------------------I----------I I
A.I.1.
I Nehmotné výsledky I
012
I
B.I.1.
I Pořízení materiálu I
111
I I I výzkumu a vývoje I I
B.I.2.
I Materiál na skladě I
112
I I
A.I.2.
I Software I
013
I
B.I.3.
I Materiál na cestě I
119
I I
A.I.3.
I Ocenitelná práva I
014
I
B.I.4.
I Nedokončená výroba I
121
I I
A.I.4.
I Povolenky na
emise
a I
015
I
B.I.5.
I Polotovary vlastní I
122
I I I preferenční limity I I I výroby I I I I I I
B.I.6.
I Výrobky I
123
I I I
Znaky:
I I
B.I.7.
I Pořízení zboží I
131
I I I - Obsahuje zejména I I
B.I.8.
I Zboží na skladě I
132
I I I nehmotné výsledky I I
B.I.9.
I Zboží na cestě I
138
I I I výzkumu a vývoje, I I
B.I.10
I Ostatní zásoby I
139
I I I software, databáze a I I I I I I I ocenitelná práva s I I I Obsahuje tyto I I I I dobou použitelnosti I I I položky do okamžiku I I I I delší než jeden rok. I I I jejich spotřeby. I I I I - Doba použitelnosti I I I I I I I delší než jeden rok. I I I I I I I - Ocenění jedné položky I I I I I I I přesahuje částku I I I I I I I 60 000 Kč. I I I I I I I - Patří sem i technické I I I I I I I zhodnocení tohoto I I I I I I I majetku, které I I I I I I I přesahuje částku I I I I I I I 60 000 Kč a je v roce I I I I I I I pořízení uvedeno do I I I I I I I užívání. I I I I I I I I I I I I I
A.I.5.
I
Drobný dlouhodobý
I
018
I I I I I I
nehmotný majetek DDNM
I I I I I I I Nehmotné výsledky I I I I I I I výzkumu a vývoje, SW I I I I I I I a ocenitelná práva I I I I I I I I I I I I I I
Znaky:
I I I I I I I - Doba použitelnosti I I I I I I I delší než 1 rok. I I I I I I I - Ocenění jedné položky I I I I I I I je v částce 7 000 Kč I I I I I I I a vyšší a nepřesahuje I I I I I I I částku 60 000 Kč I I I I I I I (uvedenou dolní I I I I I I I hranici lze snížit I I I I I I I interním předpisem). I I I I I I I - Patří sem i technické I I I I I I I zhodnocení tohoto I I I I I I I majetku, které I I I I I I I přesahuje částku I I I I I I I 60 000 Kč a je v roce I I I I I I I pořízení uvedeno do I I I I I I I užívání je vykazováno I I I I I I I jako DNM. I I I I I I I I I I I I I
A.I.6
I
Ostatní dlouhodobý
I
019
I I I I I I
majetek
I I I I I I I - Obsahuje majetek, I I I I I I I který neobsahují I I I I I I I položky dlouhodobého I I I I I I I nehmotného majetku I I I I I I I A.I.1. až A.I.5. bez I I I I I I I ohledu na výši I I I I I I I ocenění. I I I I I I I - Obsahuje technické I I I I I I I zhodnocení I I I I I I I dlouhodobého I I I I I I I nehmotného majetku I I I I I I I nevykazovaného v I I I I I I I položkách "A.I.1. I I I I I I I Nehmotné výsledky I I I I I I I výzkumu a vývoje" až I I I I I I I "A.I.3. Ocenitelná I I I I I I I práva". I I I I I I I I I I I I I
A.I.7.
I
Nedokončený dlouhodobý
I
041
I I I I I I
nehmotný majetek
I I I I I I I - Obsahuje DNM po dobu I I I I I I I jeho pořizování do I I I I I I I uvedení do stavu I I I I I I I způsobilého k užívání. I I I I I I I - DNM se stává I I I I I I I pořizovaný majetek I I I I I I I uvedený do stavu I I I I I I I způsobilého k užívání I I I I I I I (dokončení majetku a I I I I I I I splnění technických I I I I I I I funkcí stanovených I I I I I I I zvláštními právními I I I I I I I předpisy). I I I I I I I - Obdobně se postupuje v I I I I I I I případě technického I I I I I I I zhodnocení. I I I I I I I - Účet 041 se nepoužije I I I I I I I se v případě pořízení I I I I I I I drobného dlouhodobého I I I I I I I nehmotného majetku. I I I I I I I I I I I I I I Uspořádací účet I
044
I I I I I I technického zhodnocení I I I I I I I DNM I I I I I I I Poskytnuté zálohy na DNM I
051
I I I I I I I I I I I I
A.I.9
I
Dlouhodobý nehmotný
I
035
I I I I I I
majetek určený
I I I I I I I
k prodeji
I I I I I I I - Obsahuje NM oceněný I I I I I I I reálnou hodnotou podle I I I I I I I § 27 odst. 1 písm. h) I I I I I I I ZU I I I I I I I I I I I I I
Podrozvaha
I
Jiný drobný dlouhodobý
I
901
I I I I I I
nehmotný majetek
I I I I I I I - Doba použitelnosti nad I I I I I I I 1 rok I I I I I I I - Pod 7 000 Kč nebo I I I I I I I hranici určenou ÚJ I I I I I I I - Nízká hladina I I I I I I I významnosti informace I I I I I I I I I I I I I I
Ostatní majetek
I
909
I I I I I I nevykázaný na I I I I I I I podrozvahovém účtu 901 I I I I I I I - Není v rozvaze ÚJ a I I I I I I I ani na jiném I I I I I I I podrozvahovém účtu ÚJ. I I I I I I I - U zřizovatele i I I I I I I I majetek předaný PO k I I I I I I I hospodaření. I I I I I I I - A zároveň není vykázán I I I I I I I v rozvaze zřizovatele. I I I I I I------------I--------------------------I-----------I------------I----------------------I----------I I
A. II.
I I I
B.II
I
Krátkodobé
I I I I I I I
pohledávky:
I I I I I I I I I I I I I I I I I------------I--------------------------I-----------I------------I----------------------I----------I I
A.II.1.
I
Pozemky
I
031
I
B.II.1.
I - Za odběrateli I
311
I I
A.II.2.
I Kulturní předměty I
032
I I - Za směnkami k I I I
A.II.3.
I Stavby I
021
I I inkasu I I I
A.II.4.
I Samostatné hmotné movité I
022
I I - Za eskontovanými I I I I věci a soubory hmotných I I I cennými papíry I I I I movitých věcí I I I - Za poskytnutými I I I
A.II.5.
I Pěstitelské celky I
025
I I návratnými I I I I trvalých porostů I I I finančními I I I
A.II.9
I Uspořádací účet I
045
I I výpomocemi I I I I technického zhodnocení I I I (poskytnuté I I I I HM I I I zálohy) I I I I Poskytnuté zálohy na I
052
I I - Z titulu daní a I I I I hmotný majetek I I I poplatků I I I
A.II.10.
I Dlouhodobý hmotný I
036
I I - Za zaměstnanci I I I I majetek určený k prodeji I I I - A jiné I I I I I I I I I I
A.II.11.
I
Znaky:
I I I I I I I - Doba použitelnosti I I I I I I I delší než 1 rok. I I I I I I I - Ocenění jedné položky I I I I I I I přesahuje částku I I I I I I I 40 000 Kč. I I I I I I I - Patří sem i technické I I I I I I I zhodnocení, které I I I I I I I přesahuje částku I I I I I I I 40 000 Kč a je v roce I I I I I I I pořízení uvedeno do I I I I I I I užívání. I I I I I I I - DHM se stávají I I I I I I I pořizovaným majetkem I I I I I I I uvedeného do stavu I I I I I I I způsobilého k užívání I I I I I I I (dokončení majetku a I I I I I I I splnění technických I I I I I I I funkcí stanovených I I I I I I I zvláštními právními I I I I I I I předpisy)! I I I I I I I I I I I I I
A.II.6.
I
Drobný dlouhodobý hmotný
I
028
I I I I I I
majetek DDHM
I I I I I I I I I I I I I I Movité věci popř. jejich I I I I I I I soubory se samostatným I I I I I I I technicko-ekonomickým I I I I I I I určením I I I I I I I I I I I I I I Předměty z drahých kovů, I I I I I I I pokud nejsou DHM I I I I I I I Věci z finančního I I I I I I I leasingu, pokud jejich I I I I I I I ocenění nepřevyšuje I I I I I I I 40 000 Kč I I I I I I I I I I I I I I Znaky: I I I I I I I - Doba použitelnosti I I I I I I I delší než jeden rok. I I I I I I I - Ocenění jedné položky I I I I I I I je v částce 3 000 Kč a I I I I I I I vyšší a nepřesahuje I I I I I I I částku 40 000 Kč I I I I I I I (uvedenou dolní I I I I I I I hranici lze snížit I I I I I I I interním předpisem). I I I I I I I I I I I I I
A.II.7.
I
Ostatní dlouhodobý
I
029
I I I I I I
hmotný majetek
I I I I I I I I I I I I I I
Obsahuje:
I I I I I I I - Dospělá zvířata bez I I I I I I I ohledu na výši I I I I I I I ocenění, s výjimkou I I I I I I I zvířat v zoologických I I I I I I I zahradách, služebních I I I I I I I psů a služebních koní. I I I I I I I - Ložiska nevyhrazeného I I I I I I I nerostu nebo jejich I I I I I I I části koupené nebo I I I I I I I nabyté vkladem jako I I I I I I I součást pozemku po 1. I I I I I I I lednu 1997 v rozsahu I I I I I I I vymezeném geologickým I I I I I I I průzkumem a za I I I I I I I podmínky stanovené v I I I I I I I § 66 odst. 2 vyhlášky I I I I I I I č. 410/2009 Sb., a to I I I I I I I bez ohledu na výši I I I I I I I ocenění. I I I I I I I - Patří sem i technické I I I I I I I zhodnocení I I I I I I I dlouhodobého hmotného I I I I I I I majetku nevykazovaného I I I I I I I v položkách "A.II.2. I I I I I I I Kulturní předměty" až I I I I I I I "A.II.5. Pěstitelské I I I I I I I celky trvalých I I I I I I I porostů". I I I I I I I - Věcná břemena k I I I I I I I pozemku a stavbě s I I I I I I I výjimkou užívacího I I I I I I I práva, pokud nejsou I I I I I I I vykazována jako I I I I I I I součást ocenění I I I I I I I položky "A.II.3. I I I I I I I Stavby" nebo jako I I I I I I I součást ocenění v I I I I I I I rámci položky "B.I. I I I I I I I Zásoby". I I I I I I I I I I I I I
A.II.8
I
Nedokončený DHM
I
042
I I I I I I - Obsahuje zejména I I I I I I I pořizovaný dlouhodobý I I I I I I I hmotný majetek po dobu I I I I I I I jeho pořizování do I I I I I I I uvedení do stavu I I I I I I I způsobilého k užívání. I I I I I I I - DDHM se stává I I I I I I I pořizovaný majetek I I I I I I I uvedený do stavu I I I I I I I způsobilého k užívání I I I I I I I (dokončení majetku a I I I I I I I splnění technických I I I I I I I funkcí stanovených I I I I I I I zvláštními právními I I I I I I I předpisy)! I I I I I I I - Obdobně se postupuje v I I I I I I I případě technického I I I I I I I zhodnocení. I I I I I I I - Účet 042 se nepoužije I I I I I I I se v případě pořízení I I I I I I I drobného dlouhodobého I I I I I I I hmotného majetku. I I I I I I I I I I I I I
A.II.10.
I
Uspořádací účet
I
045
I I I I I I
technického zhodnocení
I I I I I I I
DHM
I I I I I I I
Poskytnuté zálohy na DHM
I
052
I I I I I I I I I I I I I
Dlouhodobý hmotný
I
036
I I I I I I
majetek určený k prodeji
I I I I I I I - Hmotný majetek oceněný I I I I I I I reálnou hodnotou podle I I I I I I I § 27 odst. 1 písm. h) I I I I I I I ZU I I I I I I I I I I I I I
Podrozvaha
I
Jiný drobný dlouhodobý
I
902
I I I I I I
hmotný majetek
I
909
I I I I I I - Doba použitelnosti I I I I I I I delší než 1 rok. I I I I I I I - Pod 3 000 Kč nebo I I I I I I I hranici určenou ÚJ. I I I I I I I - Nízká hladina I I I I I I I významnosti informace. I I I I I I I I I I I I I I
Ostatní dlouhodobý
I I I I I I I
majetek
nevykázaný na I I I I I I I podrozvahovém účtu 902 I I I I I I I - Není v rozvaze ÚJ a I I I I I I I ani na jiném I I I I I I I podrozvahovém účtu ÚJ. I I I I I I I - U zřizovatele majetek I I I I I I I předaný PO k I I I I I I I hospodaření. I I I I I I I - A zároveň není vykázán I I I I I I I v rozvaze zřizovatele. I I I I I I------------I--------------------------I-----------I------------I----------------------I----------I I
A.III.
I
Dlouhodobý finanční
I I
B.III.
I
Krátkodobý finanční
I I I I
majetek
I I I
majetek
I I I I I I I I I I I I I I I I I------------I--------------------------I-----------I------------I----------------------I----------I I I Obsahuje cenné papíry a I
061-069
I
B.III.1 -
I - Pokladna I
261
I I I podíly, které budou v I I I - Peníze na cestě I
262
I I I držení účetní jednotky I I I - Ceniny I
263
I I I déle než 1 rok. I I I - Běžné účty I
22.
I I I
FM
- nepořizuje se s I I I I I I I cílem používání k běžné I I I I I I I činnosti OVS. Využívá se I I I I I I I zejména u územně I I I I I I I samosprávných celků, aby I I I I I I I se zhodnotila jeho I I I I I I I podstata a dosáhlo se I I I I I I I prospěchu ÚJ (dividenda, I I I I I I I podíly na zisku, I I I I I I I výnosy...). I I I I I I I I I I I I I I Očekává se jeho přínos I I I I I I I po řadu let. I I I I I I I I I I I I I
A.III.7.
I
Pořizovaný dlouhodobý
I
043
I I I I I I
finanční majetek
I I I I I I
A.III.8.
I
Poskytnuté zálohy na dl.
I
053
I I I I I I
finanční majetek
I I I I I I------------I--------------------------I-----------I------------I----------------------I----------I I
A.IV.
I
Dlouhodobé pohledávky
I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I------------I--------------------------I-----------I------------I----------------------I----------I Použité zkratky DDHM – drobný dlouhodobý majetek DDNM – drobný dlouhodobý nehmotný majetek DHM – dlouhodobý hmotný majetek DNM – dlouhodobý nehmotný majetek FM – finanční majetek HM – hmotný majetek NM – nehmotný majetek PO – příspěvková organizace P – pohledávky ÚJ – účetní jednotka Z – závazky
Pokračování v příštím vydání časopisu UNES.