Novela zákona o účetnictví od 1. 1.
2017
Ing.
Jiří
Koch
Vládní návrh novely zákona č. 563/1991
Sb., o účetnictví
, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„zákon o účetnictví“), vedený jako sněmovní tisk č.
812/0, má s účinností od 1. 1. 2017
přinést určité změny. V době tvorby tohoto článku je
novelizace zákona o účetnictví zařazena na probíhající
jednání schůze Poslanecké sněmovny, a tak je reálné, že do konce roku 2016 projde novela celým
nezbytným legislativním procesem.Hlavním důvodem novely je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady
2014/95/EU ze dne 22. 10. 2014, kterou se mění
směrnice 2013/34/EU, pokud jde o uvádění
nefinančních informací a informací týkajících se rozmanitosti některými velkými podniky a skupinami
(dále „směrnice EU“) a přizpůsobení zákona o
účetnictví požadavkům, které vyplývají z výše uvedené směrnice, s ohledem na Smlouvu o
fungování Evropské unie. Novela zákona o účetnictví
rovněž respektuje požadavky odborné veřejnosti.
Základní oblasti změn novely zákona o
účetnictví lze stručně charakterizovat v několika bodech:
-
povinnost uvádět nefinanční informace některými „velkými podniky“;
-
úprava ustanovení týkajících se přeměn účetních jednotek;
-
členění aktiv na stálá a oběžná;
-
doplnění ustanovení o správních deliktech;
-
legislativně-technické úpravy.
Pokud jde o významnější změny, k jednotlivým oblastem podrobněji.
Nefinanční informace
Doplněná nová část osmá zákona o účetnictví
se týká uvádění nefinančních informací podle směrnice EU (dosavadní část osmá se označuje jako část
devátá). Směrnice deklaruje důležitost uvádění nefinančních informací některými velkými podniky z
hlediska zájmů podniků, akcionářů i jiných zúčastněných stran. Dále zdůrazňuje nezbytnost koordinace
vnitrostátních právních předpisů v těchto oblastech, neboť většina z velkých podniků působí ve více
než jednom členském státě. V celé EU tato směrnice ovlivní výkaznictví u přibližně 6 tisíc velkých
společností a skupin. V České republice se uvádění nefinančních informací s ohledem na vymezená
kritéria bude týkat zhruba 26 obchodních společností (údaje ČSÚ k 19. 10. 2015), a po zohlednění
možného osvobození od této povinnosti v rámci by mělo jít zhruba o 5 obchodních
společností. Faktem je, že velké podniky poskytují řadu nefinančních informací veřejnosti na
dobrovolné bázi již dnes v rámci prezentace firmy zejména ve výroční zprávě. Nová ustanovení
zákona o účetnictví jsou využitelná i pro střední a
malé firmy.
konsolidace
Zveřejnění nefinančních informací
by mělo umožnit pochopení dopadů činnosti podniku
na společnost. Cílem směrnice je:-
poskytnout firmám minimální standard pro posouzení a řešení rizik negativních
dopadů,
-
poskytnout investorům a veřejnosti informace o způsobu, jakým velké podniky
přistupují k řešení negativních dopadů své činnosti,
-
zajistit základní porovnatelnost zveřejňovaných informací.
Evropská komise by měla do 6. 12. 2016 vypracovat a zveřejnit podrobnější pokyny pro
uveřejňování informací, včetně klíčových ukazatelů výkonnosti. Účelem těchto pokynů bude zabezpečit,
aby zveřejňované informace byly užitečné,
relevantní
a vzájemně porovnatelné.V § 32f zákona o účetnictví se stanoví
velikostní kritéria, v souladu se směrnicí, pro účetní jednotky, které budou mít povinnost uvádět
nefinanční informace.
Povinnost uvádět nefinanční informace
budou mít:a)
velké účetní jednotky, které jsou obchodními společnostmi a jsou subjektem veřejného
zájmu, a které zároveň překročí kritérium 500 zaměstnanců v průběhu účetního období,
b)
konsolidující účetní jednotky velkých skupin účetních jednotek, které jsou zároveň
subjekty veřejného zájmu a překračují průměrný počet 500 zaměstnanců v průběhu účetního
období.
Velkou účetní jednotku definuje zákon o
účetnictví v § 1b odst. 4, subjekt veřejného zájmu v
§ 1a zákona o účetnictví, velkou skupinu účetních
jednotek v § 1c odst. 3 zákona o účetnictví. Pro
velké skupiny účetních jednotek jsou stanovena stejná kritéria; v jejich případě se výše uvedené
hraniční hodnoty dosažené k rozvahovému dni posuzují na agregovaném základě. Povinným subjektem je
mateřská společnost, která uvádí nefinanční informace za celou skupinu.
V § 32g zákona o účetnictví se stanoví
pro výše uvedené účetní jednotky
rozsah uváděných nefinančních informací
, způsob jejich
zveřejnění
a zároveň stanoví, které účetní jednotky, resp. za jakých podmínek jsou od
povinnosti uvádět nefinanční informace osvobozeny
.Uváděné nefinanční informace obsahují informace týkající se alespoň:
-
otázek životního prostředí,
-
sociálních a zaměstnaneckých otázek,
-
respektování lidských práv a boje proti korupci a úplatkářství,
-
popis obchodního modelu účetní jednotky,
-
popis opatření vztahujících se ke sledovaným otázkám a výsledků těchto
opatření,
-
popis hlavních rizik souvisejících s těmito otázkami,
-
klíčové nefinanční ukazatele výkonnosti, které se k dané podnikatelské činnosti
vztahují.
Uvedené nefinanční informace by měly obsahovat odkazy na údaje vykazované v účetní závěrce
nebo v konsolidované účetní závěrce a měly by pokrývat oblasti, ve kterých existuje velké riziko
zejména nepříznivých dopadů na společnost, souvisejících s její podnikatelskou činností.
Jmenované
nefinanční informace se uvedenou ve výroční zprávě, konsolidované výroční
zprávě nebo v samostatné zprávě
. Účetní jednotka uvádějící nefinanční informace může pro uvedení
nefinančních informací vycházet z vnitrostátních, unijních nebo mezinárodních metodik. Cílem je
prezentovat nejen pozitivní souvislosti činnosti obchodní společnosti, ale též identifikovat
nepříznivé dopady existující i potenciální, předcházet jim a zmírňovat je, a to v relevantních a
přiměřených případech s ohledem na dodavatelské a subdodavatelské řetězce.Směrnice tak vymezuje typy informací, které by měly být zveřejněny, ale ponechává na
uvážení podniků, jak, jakým způsobem a v jakém detailu by tyto informace měly být
uvedeny.
V § 32h zákona o účetnictví se stanoví
postup v případě, že se účetní jednotka rozhodne podávat nefinanční informace
v samostatné
zprávě
. Tato zpráva musí obsahově splňovat požadavky podle
§ 32g odst. 1 a
2 zákona o účetnictví a je zveřejněna společně s
výroční zprávou anebo je zpřístupněna veřejnosti na internetových stránkách účetní jednotky do šesti
měsíců od rozvahového dne způsobem umožňujícím dálkový přístup. V takovém případě je účetní jednotka
povinna ve výroční zprávě nebo konsolidované výroční zprávě uvést odkaz na internetové stránky
(způsobem umožňujícím dálkový přístup), kde jsou uveřejněny nefinanční informace tak, aby tyto
informace byly dostupné jednoduchým způsobem po zadání elektronické adresy, resp. internetové
stránky společnosti. Zákon o účetnictví vyžaduje, aby
bylo možné jednoduchým způsobem na stránkách dané účetní jednotky danou informaci nalézt. Obecně je
přípustné, aby na hlavní internetové stránce figurovala například záložka „O společnosti“, kde by po
kliknutí na tento odkaz bylo možné požadované údaje nalézt.V novém § 32i zákona o účetnictví se
stanoví
postup auditora
při ověřování nefinančních informací. Auditor
pouze ověří, zda byly
požadované nefinanční informace uvedeny ve výroční zprávě nebo v konsolidované výroční zprávě nebo
zda byla vypracována samostatná zpráva. Předmětem ověření není věcná relevance jednotlivých
uváděných údajů.Přeměny obchodních společností a družstev
Přeformulované ustanovení § 3 odst. 3 zákona o
účetnictví specifikuje
okamžik začátku a konce účetního období při přeměnách
účetních
jednotek, u kterých je uplatňován institut rozhodného dne
. Rozhodný den je dohodnut v
projektu přeměny a k němuž, po zápisu přeměny do obchodního rejstříku, vzniká (i zpětně) nástupnická
společnost, popř. pokračuje společnost rozdělená odštěpením, nebo většinový společník přebírá jmění
zanikající společnosti.Účetní období při přeměně účetní jednotky:
a)
začíná pro nezanikající účetní jednotku
rozhodným dnem stanoveným postupem
podle zvláštního právního předpisu a končí posledním dnem účetního období, ve kterém nastaly právní
účinky přeměny. Ustanovení se vztahuje na vnitrostátní přeměny obchodních korporací, jejichž právní
účinky nastávají zápisem do obchodního rejstříku;
tj.:-
nástupnická účetní
jednotka v případě
fúze,
-
účetní
jednotka, na kterou přechází jmění nebo část jmění rozdělované účetní jednotky v případě rozdělení
a
-
účetní
jednotka, na kterou přechází jmění zanikající účetní jednotky v případě převodu jmění na
společníka;
b)
končí pro zanikající účetní jednotku
dnem předcházejícím rozhodnému dni
stanovenému postupem podle zvláštního právního předpisu.Nové znění odstavce 3 se vztahuje též na:
a)
přeshraniční přeměny obchodních korporací, jejichž právní účinky nastávají zápisem do
obchodního rejstříku nebo jiným dnem určeným právním řádem jiného členského státu než ČR, a to v
závislosti na tom, jakým právním řádem se má řídit nástupnická právnická osoba poté, co nastanou
právní účinky přeshraniční přeměny,
b)
přeměny jiných právnických osob než obchodních korporací, jejichž právní účinky
nastávají zápisem do veřejného rejstříku právnických a fyzických osob
(§ 176 a
§ 177 občanského zákoníku) a
c)
přeměny jiných právnických osob než obchodních korporací, jejichž právní účinky
nastávají k jinému okamžiku stanovenému zvláštními zákony, než k okamžiku zápisu do veřejného
rejstříku.
V ostatních případech platí obecná úprava vymezená v
§ 17 a §
19 zákona o účetnictví.
V § 3 odst. 4,
6 a
8, dále v
§ 17 odst. 2 písm. d) a
odst. 5 až 7 a
9 a
§ 24 odst. 3 písm. a) a
odst. 5 zákona o účetnictví jsou provedeny
legislativně-technické změny
související s přeměnami. Spočívající ve vypuštění nadbytečných
slov s tím, že:-
přejímající společník v případě převodu jmění na společníka je zároveň nástupnickou
účetní jednotkou,
-
přeměny se předpokládají nejen u obchodních korporací, ale i u účetních jednotek,
které nejsou obchodními korporacemi (např. investiční společnosti nebo investiční fondy, spolky,
nadace, aj.); tyto účetní jednotky použijí ustanovení týkající se přeměn obdobně; to se týká i
oceňování jmění při přeměnách.
Stála a oběžná aktiva
V § 19 odst. 8 zákona o účetnictví se
pro účely vykazování v účetní závěrce doplňuje
možnost členění aktiv na stálá a oběžná
. Toto
upřesnění umožní sjednotit členění aktiv v rozvaze účetní jednotky podle ekonomického cyklu v
návaznosti na směrnici EU. Označení „stálá aktiva“ v rozvaze používá i vyhláška č.
410/2009 Sb., která je prováděcím právním předpisem k
zákonu o účetnictví pro některé vybrané účetní
jednotky (uvedené v § 1 odst. 3 zákona o
účetnictví). Pro podnikatele bude detailnější úprava týkající se označení položek rozvahy a
jejich uspořádání obsažena v novele prováděcí vyhlášky k
zákonu o účetnictví pro podnikatele (tj.
vyhlášky č. 500/2002 Sb., ve znění pozdějších
předpisů), která s ohledem na další úpravy dotýkající se i
zákona o daních z příjmů bude realizována až v
souvislosti s novelou tohoto zákona.Správní delikty
Do § 37a odst. 1 zákona o účetnictví
se vkládají správní delikty týkající se nových povinností pro účetní jednotku resp. konsolidující
účetní jednotku, která například
nesestaví zprávu o platbách
podle
§ 32b zákona o účetnictví, neuvede nefinanční
informace
ve výroční zprávě nebo samostatné zprávě podle
§ 32g zákona o účetnictví, nebo v rozporu s
§ 32h zákona o účetnictví nezveřejní nebo
nezpřístupní samostatnou zprávu
.V upraveném znění § 37aa zákona o
účetnictví se v odst. 2 řeší případ, kdy účetní závěrka nebude sestavena v souladu se
zákonem, příp. nebude sestavena vůbec, takže
nelze v řízení o správním deliktu zjistit hodnotu
aktiv
jako základ pro vyměření pokuty. V takovém případě kontrolní orgán stanoví hodnotu aktiv
pro vyměření pokuty pomocí pomůcek. Pojem „aktiva“ se na rozdíl od dosavadní úpravy sjednocuje podle
definice aktiv v § 1d odst. 1 zákona o
účetnictví, tj. aktiva netto
(aktiva v rozvaze snížená o opravné položky a
oprávky).Legislativně-technické úpravy
V § 1c odst. 1 písm. b) zákona o
účetnictví se nahrazuje pojem „čistý obrat“ pojmem
„roční úhrn čistého obratu“
jako
kritéria pro kategorizaci účetních jednotek.V § 3 odst. 4 a
6 zákona o účetnictví se slova „obchodního“
(rejstříku) se nahrazují slovem
„veřejného“
podle zákona č.
304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a
fyzických osob.V § 21a odst. 1 zákona o účetnictví
týkajícího se způsobu zveřejňování se ve větě první doplňuje
„veřejného“
rejstříku. Z toho
vyplývá, že § 21a odst. 1 se netýká účetních jednotek zapsaných do jiných než veřejných
rejstříků
(např. církve), ale pouze účetních jednotek, které se zapisují do veřejného rejstříku
podle zákona o veřejných rejstřících právnických a fyzických
osob.V § 28 odst. 4 zákona o účetnictví v
souladu s občanským zákoníkem doplňuje slovo
pachtýř
s ohledem na smlouvu o pachtu obchodního závodu.