Cestovní náhrady ve školství - tuzemské pracovní
cesty
Ing.
Zdeněk
Morávek
daňový poradce
Navazujeme na příspěvek Cestovní náhrady ve školství na s. 15 tohoto
vydání.
Jak vyplývá z § 156 odst. 1 zákona č.
262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„zákoník práce“), zaměstnavatel je povinen při
pracovní cestě zaměstnanci poskytnout náhradu:
-
jízdních výdajů,
-
jízdních výdajů k návštěvě člena rodiny,
-
výdajů na ubytování,
-
zvýšených stravovacích výdajů, které se označují jako stravné,
-
nutných vedlejších výdajů.
Náhrada jízdních výdajů
Příslušná úprava je obsažena zejména v §
157 až 160 zákoníku práce.
O dopravním prostředku,
který je zaměstnanec povinen na
pracovní cestě použít, rozhoduje zaměstnavatel,
a to nejpozději před nástupem na pracovní
cestu. Toto rozhodnutí by mělo být uvedeno na cestovním příkaze nebo jiném odpovídajícím dokladu.
Zaměstnavatel není při určení dopravního prostředku nijak omezen, žádný obecně platný právní předpis
k tomu nějaké bližší okolnosti nebo omezení nestanoví. Samozřejmě i v tomto případě by měly být
respektovány oprávněné zájmy zaměstnance.Hromadné dopravní prostředky dálkové
dopravy
V případě použití takového dopravního prostředku se poskytují
náhrady cestovních výdajů
v prokázané výši,
tzn., že výdaje musí být prokázány doklady, které datově odpovídají konání
pracovní cesty a současně také určenému dopravnímu prostředku. Obojí musí souhlasit se schválenými
podmínkami pracovní cesty. Jedná se o případy použití autobusu, vlaku, letadla, případně ve
výjimečných případech lodě.Pokud by došlo k tomu, že by náklady nebyly prokázány, protože by příslušný doklad, tj.
jízdenku či letenku, zaměstnanec nepředložil, může zaměstnavatel postupovat podle ustanovení
§ 185 zákoníku práce a poskytnout mu náhradu v jím
uznané výši, která odpovídá určeným podmínkám. Jako zcela nadbytečná se potom jeví předchozí běžná
praxe s předkládáním čestného prohlášení o ztrátě jízdenky či příslušného dokladu, ustanovení
§ 185 zákoníku práce tuto praxi již zcela
nahrazuje.
Častým případem v souvislosti s hromadnými dopravními prostředky, a speciálně vlaky, je
společná
zlevněná (skupinová) jízdenka.
V tomto případě je nutné vycházet z toho, že
je vydán pouze jeden doklad, který hradí pouze jeden zaměstnanec. Je tedy nutné postupovat tak, že
tento doklad zahrne do vyúčtování pracovní cesty ten zaměstnanec, který jej uhradil, a jemu jsou
náhrady cestovních výdajů také uhrazeny. Ostatní zaměstnanci tyto náhrady nárokovat nemohou, protože
jim nevznikly, navíc nemohou doložit ani odpovídající originál jízdenky. Je potřeba upozornit, že
postup, kdy je nakoupena hromadná či skupinová jízdenka, bývá kontrolami často pozastavován,
domnívám se ale, že i v tomto případě by u ostatních zaměstnanců, kteří doklad nepředloží, měla být
možná aplikace ustanovení § 185 zákoníku práce.
Nicméně je nutné upozornit, že z vyúčtování by mělo být zřejmé, o jaké zaměstnance se jednalo, a že
se tedy jedná o oprávněné nároky na náhradu cestovních výdajů.Příklad
Učitel na střední škole jede na školení k problematice společné části maturitních zkoušek
do Ústí nad Labem. Podle stanovených podmínek má cestu absolvovat vlakem. Cestou zpět ale ztratí
jízdenku, a tak předloží jízdenku pouze na cestu tam. Cena této jízdenky činí 90 Kč. Znamená to
tedy, že zaměstnanec prokáže pouze jednu cestu, zaměstnavatel má možnost buď mu náhradu jízdních
výdajů za cestu zpátky neproplatit, nebo nic na základě ustanovení
§ 185 zákoníku práce poskytnout náhradu v
odpovídající výši, což by logicky mělo být 90 Kč.
Taxislužba
Využití taxislužby zřejmě nebude v oblasti školství příliš časté, nicméně pokud k němu
dojde, bude postupováno obdobně, jako je tomu u veřejné hromadné dopravy. Náhrady cestovních výdajů
budou poskytovány
v prokázané výši,
tj. doložené příslušnými doklady. Použití taxislužby by
měl zaměstnavatel umožnit a akceptovat např. v případě, kdy se zaměstnanec vrátí z pracovní cesty v
nočních hodinách na vlakové či autobusové nádraží a již není možná doprava místní MHD do místa
bydliště. I tady platí, že zaměstnavatel musí přihlížet k oprávněným zájmům zaměstnance.Silniční motorové vozidlo jiné než
zaměstnavatele
Pokud zaměstnanec na žádost zaměstnavatele použije silniční motorové vozidlo, které není
vozidlem zaměstnavatele, přísluší mu za každý 1 km jízdy základní náhrada a náhrada výdajů za
spotřebovanou pohonnou hmotu.
Sazba základní náhrady
činí v roce 2015 u jednostopých vozidel a tříkolek 1,00 Kč a
u osobních silničních motorových vozidel 3,70 Kč (viz vyhláška MPSV č.
328/2014 Sb.).Jak vyplývá z § 175 zákoníku práce, je
tato sazba pro zaměstnavatele ve veřejné sféře závazná. Při použití přívěsu k silničnímu motorovému
vozidlu zaměstnavatel sazbu základní náhrady za 1 km jízdy zvýší nejméně o 15%. Sazbu základní
náhrady u nákladních automobilů, autobusů nebo traktorů zaměstnavatel poskytne zaměstnanci nejméně
ve dvojnásobné výši, tj. v roce 2015 7,40 Kč.
Náhradu za spotřebovanou pohonnou hmotu
určí zaměstnavatel násobkem ceny pohonné
hmoty a množství spotřebované pohonné hmoty. Cenu pohonné hmoty prokazuje zaměstnanec dokladem o
nákupu, ze kterého je patrná souvislost s pracovní cestou. Není tedy bezpodmínečně nutné, aby se
doklad o nákupu datově shodoval s datem konání pracovní cesty, je proto možno tolerovat doklad,
který např. o den předchází nebo následuje dni konání pracovní cesty, protože lze předpokládat, že
pohonné hmoty byly spotřebovány na pracovní cestě. Prokazuje-li zaměstnanec cenu pohonné hmoty více
doklady o jejím nákupu, ze kterých je patrná souvislost s pracovní cestou, vypočítá se cena pohonné
hmoty pro určení výše náhrady aritmetickým průměrem cen prokázaných zaměstnancem. Jestliže
zaměstnanec hodnověrným způsobem cenu pohonné hmoty zaměstnavateli neprokáže, použije zaměstnavatel
pro určení výše náhrady průměrnou cenu příslušné pohonné hmoty stanovenou příslušnou vyhláškou MPSV
ČR. Pro rok 2015 se jedná o výše uvedenou vyhlášku č.
328/2014 Sb., pro benzin Natural 95 je cena stanovena
na 35,90 Kč a pro motorovou naftu na 36,10 Kč.Spotřebu pohonné hmoty
silničního motorového vozidla vypočítá zaměstnavatel z údajů
o spotřebě uvedených v technickém průkazu použitého vozidla, které je zaměstnanec povinen
zaměstnavateli předložit. Jestliže technický průkaz vozidla tyto údaje neobsahuje, přísluší
zaměstnanci náhrada výdajů za pohonné hmoty, jen pokud spotřebu pohonné hmoty prokáže technickým
průkazem vozidla shodného typu se shodným objemem válců. Při určení spotřeby pohonné hmoty použije
zaměstnavatel údaj o spotřebě pro kombinovaný provoz podle norem Evropských společenství. Není-li
tento údaj v technickém průkazu uveden, vypočítá zaměstnavatel spotřebu pohonné hmoty vozidla
aritmetickým průměrem z údajů uvedených v technickém průkazu. Lze ale konstatovat, že v případě
novějších vozidel je tento údaj již v technických průkazech obsažen, o to by tak výpočet měl být
jednodušší.Náhrada za spotřebované PHM se vypočte podle vzorce N = (cena benzinu x spotřeba na 100
km/100).
Příklad
Zaměstnanec na žádost zaměstnavatele použil své silniční motorové vozidlo pro účely
pracovní cesty. Celkově podle záznamů ujel vzdálenost 130 km, kombinovaná spotřeba podle technického
průkazu vozidla činí 7,6 litru/100 km. Pracovní cesta se konala dne 16.4.2015, zaměstnanec předložil
doklad o nákupu 20 litrů PHM za cenu 33,90 Kč za litr, doklad byl ze dne 15.4.2015.
Zaměstnanci náleží sazba základní náhrady ve výši 3,70 Kč x 130 km = 481 Kč.
Dále zaměstnanci náleží náhrada za spotřebované pohonné hmoty, zaměstnanec doložil cenu
33,90 Kč za jeden litr (doklad z předchozího dne je možné považovat za doklad, ze kterého je patrná
souvislost s pracovní cestou).
Náhrada se zjistí N = (33,90 x 7,6/100) = 2,5764 x x 130 km = 334,932 Kč.
Celkově tedy náleží zaměstnanci náhrada ve výši 481 + + 334,932 = 815,932 Kč, tj. 816 Kč
po zaokrouhlení.
Z výše uvedeného příkladu je vidět, že určitým problémem bude zaokrouhlení,
zákoník práce ale tuto problematiku nijak neřeší. Je
proto vhodné tuto oblast upravit v příslušné směrnici či předpisu a postupovat jednotně ve všech
případech.
Co se týká výše uvedeného příkladu, domnívám se, že je možné postupovat tak, že se zjistí
zvlášť základní náhrada a zvlášť náhrada za spotřebované pohonné hmoty. Stejně tak je ale možné
postupovat tak, že se zjistí celková náhrada za 1 km a ta se pak pronásobí počtem ujetých
km.
Příklad
Zaměstnanec na žádost zaměstnavatele použil soukromé silniční motorové vozidlo pro účely
pracovní cesty, současně byl použit přívěs. Celkově bylo ujeto 28 km. Cenu PHM zaměstnanec
nedoložil, pohonnou hmotou je benzin Natural 95. Technický průkaz vozidla neobsahuje údaj o spotřebě
v kombinovaném provozu, uvedené spotřeby jsou 5,2 l, 6,8 l a 9,0 l.
Protože byl použit přívěs, sazba základní náhrady se zvyšuje o 15%, tj. 3,70 x 1,15 =
4,255 Kč/km.
Průměrná spotřeba se zjistí jako aritmetický průměr údajů uvedených v technickém průkazu,
tj. 5,2 + 6,8 + 9,0 = = 21/3 = 7 litrů na 100 km.
Protože nebyla doložena cena PHM, bude použita cena stanová vyhláškou, která u Naturalu 95
činí 35,90 za litr. Náhrada za spotřebované PHM potom bude 35,90 x 7 / / 100 = 2,513 Kč.
Celková náhrada za 1 km je potom 4,255 + 2,513 = = 6,768 Kč x 28 km = 189,504 Kč, tj. 190
Kč po zaokrouhlení.
Při samotném výpočtu náhrad za použití soukromého vozidla se vychází z údajů uvedených v
příslušné evidenci, zpravidla knize jízd. Tyto údaje pak samozřejmě musí korespondovat s údaji
uvedenými na cestovním příkaze.
Z výše uvedeného vyplývá, že
nemůže nastat situace, kdy zaměstnanec na základě
vlastního rozhodnutí uskuteční pracovní cestu vlastním soukromým automobilem a po návratu bude
požadovat úhradu náhrad cestovních výdajů.
Přesto tato situace podle mých osobních zkušeností v
praxi relativně často nastává. Vždy je nezbytnou podmínkou předchozí žádost zaměstnavatele a
následná dohoda se zaměstnancem o tomto použití vozidla.Příklad
Ředitel školy určí pedagogickému pracovníkovi jako dopravní prostředek pro pracovní cestu
na seminář vlak. Zaměstnanec přesto použije vlastní osobní automobil. Otázkou je, zda je možné
poskytnout mu náhrady cestovních výdajů.
Zaměstnanec měl určen jako dopravní prostředek vlak, proto mu při použití jiného
dopravního prostředku náhrada výdajů nenáleží. Pokud ale ředitel školy usoudí, že má zájem i v
takovém případě náhrady jízdních výdajů uhradit, pak je možná aplikace ustanovení
§ 157 odst. 2 zákoníku práce. Podle něj, pokud
zaměstnanec se souhlasem zaměstnavatele použije místo určeného hromadného dopravního prostředku
dálkové přepravy jiný dopravní prostředek, včetně silničního motorového vozidla, s výjimkou vozidla
poskytnutého zaměstnavatelem, mu přísluší náhrada jízdních výdajů ve výši odpovídající ceně jízdného
za určený hromadný dopravní prostředek.
Zákoník práce nestanoví, že se musí jednat o
předchozí souhlas zaměstnavatele, proto je možné takto postupovat i v případě, že souhlas bude
udělen následně. Je tedy možné poskytnout náhradu jízdních výdajů v ceně vlakového spojení. V žádném
případě by neměly být poskytnuty náhrady jízdních výdajů za použití soukromého silničního motorového
vozidla.
Příklad
Dva učitelé se účastní školení k novým trendům ve výuce cizího jazyka. Protože do místa
konání školení je špatné dopravní spojení, povolí ředitel školy místo původně určeného vlaku použití
soukromého vozidla jednoho z učitelů s tím, že bude na základě ustanovení
§ 157 odst. 2 zákoníku práce poskytnuta náhrada
jízdních výdajů ve výši odpovídající ceně jízdného za určený hromadný dopravní prostředek, tj.
vlaku. Otázkou je, zda je možné poskytnout tuto náhradu také druhému z učitelů. Tento postup není
možný, spolucestujícímu učiteli žádné jízdní výdaje nevzniknou, proto mu nemůže být žádná náhrada
poskytnuta. Ta náleží pouze učiteli, který použil své soukromé vozidlo.
Jinak co se týká použití motorového vozidla zaměstnance k uskutečnění pracovní cesty, je
vhodné doplnit, že:
-
Není podmínkou, aby se jednalo o vozidlo, které je ve vlastnictví nebo
spoluvlastnictví zaměstnance, může se jednat o vozidlo, které se zaměstnanec pro účely této pracovní
cesty vypůjčí, užívá jej na základě finančního leasingu atd.
-
Zákoník práce nestanoví podmínku, že by
vozidlo muselo být havarijně pojištěno, i když kontroly absenci tohoto pojištění vytýkají, protože
školská zařízení na sebe přebírají tímto riziko úhrady případných škod na těchto
vozidlech.
-
Zákoník práce nestanoví nikde ani
podmínku, že by zaměstnavatel musel mít tzv. referenční zkoušky k řízení motorového vozidla, nakonec
ani zaměstnavatel není povinen zkoumat, zda má vůbec zaměstnanec oprávnění řídit motorové vozidlo, i
když je to samozřejmě v zájmu obou stran. Opět ale musím konstatovat, že kontroly toto napadají,
ovšem podle mých zkušeností bez uvedení konkrétního porušení právních předpisů, pouze s odvoláním na
možnost udělení pokuty podle zákona č. 251/2005 Sb., o
inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů. Osobně s těmito závěry nesouhlasím.
-
Zákoník práce neobsahuje ani úpravu, že
by zaměstnavatel musel zkoumat, zda má vozidlo platnou technickou prohlídku a zda je sjednáno a
uhrazeno zákonné pojištění odpovědnosti k tomuto vozidlu.
-
Každopádně zaměstnavatel má právo některými těmito skutečnostmi podmínit souhlas s
použitím takového vozidla k uskutečnění pracovní cesty a např. v případě havarijního pojištění to
lze jenom doporučit. Obecně zcela určitě platí, že v případě vzniku škody by se jednalo o škodu, za
kterou nese odpovědnost zaměstnavatel.
Místní hromadná doprava
Náhrada jízdních výdajů za použití místní hromadné dopravy náleží zaměstnanci
v
prokázané výši.
Opět tedy platí, že zaměstnanec musí mít příslušný doklad, ale současně opět
platí § 185 zákoníku práce o možnosti poskytnout
náhradu v obvyklé výši při neprokázání dokladů.Povinnost prokazování ale neplatí při použití místní hromadné dopravy při pracovních
cestách v obci, ve které má zaměstnanec sjednáno místo výkonu práce. V tomto případě zaměstnavatel
poskytne náhradu ve výši odpovídající ceně jízdného platného v době konání pracovní cesty, aniž by
zaměstnanec musel jízdní výdaje prokazovat. Tento postup je upraven v
§ 159 odst. 2 zákoníku práce.
Náhrada výdajů na ubytování
Náhrada výdajů za ubytování je upravena v § 162
zákoníku práce.
Výdaje za ubytování
musí být prokázány doklady,
které datově
odpovídají konání pracovní cesty a stanovenému způsobu ubytování. Obojí musí souhlasit se
schválenými podmínkami pracovní cesty. V opačném případě nelze výdaje považovat za prokázané a
jejich náhradu vyplatit, i když by i v tomto případě mělo být samozřejmě možné uplatnit postup podle
§ 185 zákoníku práce. Co se týká náležitostí
dokladů, je možné konstatovat, že by měl vždy obsahovat uvedení zaměstnance, který byl ubytován,
naopak uvedení školského zařízení jako zaměstnavatele není v tomto případě nutné. To samozřejmě
platí při platbě v hotovosti, kterou realizuje na místě zaměstnanec.Protože cenové rozpětí a škála ubytovacích zařízení je velmi široká, je na zaměstnavateli,
aby předem stanovil v podmínkách pracovní cesty, v jakém typu ubytovacího zařízení a v jaké cenové
relaci se má zaměstnanec ubytovat. Pokud tak neučiní, měl by akceptovat postup zaměstnance a uhradit
jím prokázané výdaje v plné výši bez ohledu na další okolnosti. Také je vhodné upravit postup pro
případ, že si zaměstnanec ubytování v odpovídající úrovni není schopen z objektivních důvodů
zabezpečit.
Stravné
Stravné
je poskytováno za každý kalendářní den pracovní cesty. Pro zaměstnavatele
ve veřejné sféře je stravné stanoveno v intervalu, sazby stravného se stanovují pro každý rok nově
vyhláškou MPSV ČR.Pro rok 2015 je to opět vyhláška č. 328/2014
Sb. Pro rok 2015 platí, že zaměstnavatel poskytne zaměstnanci stravné ve výši:
-
69 až 82 Kč, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin,
-
104 až 125 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 12 hodin, nejvýše však 18
hodin,
-
163 až 195 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin.
Zaměstnavatel tedy musí před každou pracovní cestou stanovit, v jaké výši bude stravné v
rámci intervalu poskytovat. Může postupovat tak, že na každou pracovní cestu určí výši stravného
jinak, ale stejně tak, že stravné bude stejné, např. v horní nebo dolní hranici intervalu. Pak je
vhodné toto pro zjednodušení zakotvit do vnitřního předpisu. Jinak ale zaměstnavatel není nijak v
této oblasti limitován, jedinou podmínkou je, že stravné musí být poskytnuto v rámci stanoveného
limitu odpovídajícího délce trvání pracovní cesty.
V souladu s § 176 odst. 5 zákoníku
práce, pokud zaměstnavatel před vysláním na pracovní cestu neurčí nebo nesjedná výši
stravného, poskytne ho ve výši dolní sazby rozpětí.
Příklad
Ředitel školy vyšle finanční účetní na seminář ke změnám účetních předpisů pro vybrané
účetní jednotky. Jedná se o pracovní cestu, která trvala od 7.00 do 17.45 v jednom kalendářním dni.
V souladu s vnitřním předpisem je stravné stanoveno v horní hranici příslušného
intervalu.
Pracovní cesta trvala 10 hodin 45 minut, účetní tedy náleží stravné ve výši 82
Kč.
Při pracovní cestě, která trvá méně než 5 hodin, se stravné obecně neposkytuje, ale
§ 176 odst. 2 zákoníku práce dává zaměstnavateli
možnost i tak poskytnout stravné ve výši stravného pro pracovní cestu 5 až 12 hodin. Podmínkou je,
že zaměstnavatel vysláním na tuto pracovní cestu znemožní zaměstnanci stravovat se obvyklým
způsobem.
Příklad
Učitel je vyslán na pracovní cestu, která trvá od 11.00 do 15.30, celkem tedy 4,5 hodiny.
Učitel se obvykle stravuje ve školní jídelně, která vydává obědy od 12.00 do 15.00. Pracovní cesta
sice trvala méně než 5 hodin, ale učitel se nemohl stravovat obvyklým způsobem, je proto možné
poskytnout mu stravné ve výši alespoň 69 Kč.
Standardně platí, že se pro účely stravného posuzuje
každý kalendářní den
samostatně.
Výjimka je pouze v ustanovení § 163
odst. 4 zákoníku práce, podle kterého se při pracovní cestě, která spadá do dvou kalendářních
dnů, upustí se od odděleného posuzování doby trvání pracovní cesty v kalendářním dnu, je-li to pro
zaměstnance výhodnější.Příklad
Pracovní cesta zaměstnance trvala od 15.00 do 04.00 druhého dne. Pokud by se každý den
posuzoval samostatně, potom v prvním dni trvala pracovní cesta 9 hodin, tj. vznikl by nárok na
stravné ve výši maximálně 82 Kč. V druhém dni trvala pracovní cesta 4 hodiny, nárok na stravné
nevzniká.
Pokud se budou oba dva dny posuzovat společně, pracovní cesta trvala 13 hodin, tj. stravné
až do výše 125 Kč. Tento druhý postup je tedy pro zaměstnance výhodnější, zaměstnavatel by tak měl
od odděleného posuzování doby trvání pracovní cesty v kalendářním dnu upustit.
Jinak ale také platí, že
každá pracovní cesta se posuzuje samostatně, a to i v případě,
že zaměstnanec absolvoval více pracovních cest v jednom dni.
Další důležitou otázkou je
krácení stravného.
Bylo-li zaměstnanci během pracovní cesty poskytnuto jídlo, které má charakter snídaně,
oběda nebo večeře, na které zaměstnanec finančně nepřispívá, bude zaměstnavatel za každé uvedené
jídlo stravné krátit o hodnotu:
a)
70% stravného, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin,
b)
35% stravného, trvá-li pracovní cesta déle než 12 hodin, nejdéle však 18
hodin,
c)
25% stravného, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin.
Současně platí, že stravné zaměstnanci nepřísluší, pokud mu během pracovní cesty, která
trvá 5 až 12 hodin, byla poskytnuta 2 bezplatná jídla, a která trvá 12 až 18 hodin, byla poskytnuta
3 bezplatná jídla. Tato skutečnost je výslovně upravena v
§ 176 odst. 4 zákoníku práce, ale sama o sobě
vyplývá již z výše uvedeného krácení za bezplatně poskytnutá jídla.
Příklad
Učitel, zaměstnanec základní školy, příspěvkové organizace zřízené obcí, je vyslán jako
instruktor na zimní lyžařský výcvik. Ubytování a stravování bylo hrazeno předem školou jako
zaměstnavatelem, lyžařský výcvik trval celkem 7 dní, první jídlo byl oběd v den příjezdu a poslední
oběd v den odjezdu.
Ve vnitřní směrnici je stanoveno, že stravné se poskytuje v horní hranici intervalu.
Pracovní cesta byla zahájena první den v 13.00 a ukončena poslední den v 14.00.
První den
trvala pracovní cesta 11 hodin, učiteli tedy náleží stravné ve výši 82
Kč, současně byla poskytnuta dvě bezplatná jídla (oběd a večeře), za každé jídlo je stravné kráceno
o 70%. Učiteli tedy stravné nenáleží, výslovně to vyplývá i z úpravy
§ 176 odst. 4 zákoníku práce.Druhý až šestý den
trvala pracovní cesta vždy 24 hodin, byla poskytnuta tři jídla,
za každé je stravné kráceno o 25%, tj. celkem o 75%. Učiteli tedy náleží stravné ve výši 25% z 195
Kč, tj. 49 Kč za každý den.Poslední den
trvala pracovní cesta 14 hodin, poskytnuta byla dvě jídla (snídaně,
oběd), kráceno bude o 35% za každé jídlo. Náleží tedy stravné ve výši 30% z 125 Kč, tj. 38
Kč.Případné poskytnuté drobné pohoštění nebo občerstvení, které nemá charakter výše uvedených
jídel, nemá na krácení stravného vliv, nepovažuje se za bezplatné stravování. Zaměstnanec nemá nárok
na úhradu skutečně prokázaných výdajů na stravování, pokud se liší od výše uvedených hodnot
stravného. To znamená, že zaměstnanec nemá nárok na úhradu stravování, ale pouze na stanovené
stravné.
V souvislosti s krácením stravného je potom nutné dobře vyřešit situaci, kdy zaměstnanec
uhradí stravování a následně požaduje jeho proplacení.
Příklad
Učitel se zúčastnil školení, po návratu doložil k vyúčtování pracovní cesty, která trvala
10 hodin, doklad od pořadatele školení, ze kterého bylo patrné, že cena školení činila 800 Kč a oběd
150 Kč. Celkově tedy zaměstnanec uhradil 950 Kč.
Nesprávný by byl postup, pokud by zaměstnavatel zaplatil učiteli celých 950 Kč a následně
krátil stravné o 70% z důvodu poskytnutí jednoho jídla charakteru oběda.
Správně je nutné postupovat tak, že učitel obdrží pouze 800 Kč za cenu školení a dále
nezkrácené stravné ve výši 69 Kč až 82 Kč pro pracovní cestu v délce 5 až 12 hodin.
Pokud však z dokladu není zřejmá hodnota příslušného jídla, nelze ji oddělit od ostatních
nákladů. Pak je nutné postupovat tak, že bude uhrazena celá částka a příslušné stravné pak bude
odpovídajícím způsobem kráceno.
Příklad
Ředitel školy po poradě ředitelů předložil k vyúčtování doklad o ubytování v celkové
částce 1 000 Kč, na dokladu je uvedeno, že součástí ubytování je také snídaně. Bude postupováno tak,
že řediteli bude uhrazena částka ubytování 1 000 Kč a stravné bude odpovídajícím způsobem kráceno o
jedno poskytnuté jídlo.
Předpokládejme, že pracovní cesta skončila v 11 hodin, je stanoveno stravné v horní
hranici limitu. Řediteli tedy náleží 82 Kč krácené o 70% za jedno bezplatně poskytnuté jídlo, tedy
stravné ve výši 24,60 Kč, tj. 25 Kč.
Nutné vedlejší výdaje
Nutné vedlejší výdaje
musí být prokázány doklady, které datově odpovídají konání
pracovní cesty a stanovenému způsobu jejího konání. Aby bylo možno tento výdaj proplatit, musí se
jednat o výdaj nutný, a o tom, zda se jedná o nutný výdaj, rozhoduje zásadně zaměstnavatel. Současně
se musí jednat o výdaj, který vzniká v přímé souvislosti s pracovní cestou. V praxi se může např.
jednat o výdaje za telefonní hovory, o výdaje za úschovu zavazadel, pojištění, parkovné, dálniční
poplatky atd. V žádném případě nelze hradit výdaje soukromého (osobního) charakteru a pokuty,
případně jiné výdaje sankčního charakteru.Pokud výjimečně dojde k tomu, že zaměstnanec nemůže výši výdajů prokázat, poskytne mu
zaměstnavatel náhradu odpovídající obvyklé ceně věcí a služeb v době a místě konání pracovní
cesty.
Příklad
Ředitel školy použil k pracovní cestě svůj soukromý automobil. K vyúčtování pracovní cesty
doložil také poplatek za parkování a výdaje na mytí automobilu, které uskutečnil v průběhu pracovní
cesty.
Poplatek za parkování je součástí nutných vedlejších výdajů, pokud souvisí s pracovní
cestou, proto může být řediteli proplacen.
Výdaje za mytí vozidla ale za nutný vedlejší výdaj považovat nelze, tyto výdaje jsou
součástí základní náhrady za použití vozidla.
V příštím čísle tohoto periodika problematiku dokončíme oblastní zahraničních
pracovních cest.