Legislativní novinky s komentářem
JUDr.
Jan
Šafra,
LL. M.,
Mgr.
Kateřina
Zemanová
Zákon o plošné minimální mzdě v Německu - kdy platí i pro české
zaměstnavatele?
S účinností od 1.1.2015 platí ve Spolkové republice Německo (SRN) zákon o zavedení plošné
minimální mzdy (MiLog). Tento zákon stanoví minimální mzdu ve výši 8,50 EUR na hodinu. Až dosud
právní úprava stanovující plošnou minimální mzdu v SRN chyběla, resp. výše minimální mzdy nebyla
stanovena zákonem. Naproti tomu ve většině dalších států EU je minimální výše mzdy zákonem stanovena
již několik let. MiLog mimo jiné stanoví, že na uvedenou minimální mzdu ve výši 8,50 EUR na hodinu
mají nárok všichni zaměstnanci vykonávající práci na území SRN. Jinými slovy, každý zaměstnanec,
vykonávající práci na území SRN musí za tuto práci dostat odměnu v minimální výši 8,50 EUR za
hodinu, a to bez ohledu na to, v jakém státě má sídlo jeho zaměstnavatel. MiLog rovněž zavádí
mechanismy kontroly dodržování stanovené výše minimální mzdy, když konkrétně stanoví povinnosti
zahraničních zaměstnavatelů, kteří musí před zahájením jakékoliv pracovní činnosti svých zaměstnanců
v SRN předložit příslušným celním orgánům písemná prohlášení obsahující údaje o délce pracovní
činnosti v SRN, místě výkonu pracovní činnosti atp. Další povinnosti zahraničních zaměstnavatelů
jsou pak obsaženy v prováděcích předpisech k MiLogu. Zaměstnavatelům, kteří povinnosti stanovené
MiLogem nesplní, může být udělena pokuta až do výše 500 000 EUR.
Obdobná zákonná zakotvení minimální mzdy a jejího zaručení i zahraničním pracovníkům
obsahují i právní řády ostatních členských států. Jde v podstatě o provedení směrnice Evropského
parlamentu a Rady o vysílání pracovníků (Směrnice
96/71/ES), která stanoví, že členské státy mají
zajistit pracovníkům vyslaným na jejich území stejné pracovní podmínky týkající se mj. minimální
mzdy, které platí na jejich území. Česká republika např. provedla uvedenou směrnici prostřednictvím
ustanovení § 319 zákoníku práce. V případě přijetí
MiLogu jako takového se tak nejedná o žádnou novinku nebo snad neobvyklé či nepřijatelné rozšíření
působnosti vnitrostátního předpisu na zaměstnance vyslané k výkonu práce do SRN z jiného členského
státu.
Přesto však zákon o zavedení plošné minimální mzdy (MiLog) vyvolal v poslední době poměrně
bouřlivé reakce mj. některých českých a polských zaměstnavatelů a byl rovněž předmětem mnoha článků
v médiích, kdy tyto reakce si nakonec vyžádaly i oficiální prohlášení německé ministryně práce a
sociálních věcí a nakonec se MiLogem zabývá i Komise EU, která hodnotila soulad MiLogu s právem EU.
Co tedy přineslo MiLogu tuto „popularitu“?
Celý problém spočívá v tom, že působnost MiLogu je rozšířena nejen na zaměstnance
německých zaměstnavatelů nebo na pracovníky vyslané k výkonu práce do SRN, ale dopadá na každého
pracovníka, který v dané chvíli vykonává práci na území SRN. Tím MiLogu překračuje rámec Směrnice o
vysílání pracovníků, která se vztahuje jen na pracovníky zaměstnavatelem vyslané k výkonu práce v
SRN (k tomu srov. čl. 1 odst. 3 Směrnice). Pokud však MiLog stanoví nárok na německou minimální mzdu
i pracovníkům, kteří třeba jen krátkodobě vykonávající práci v SRN, zahrnuje tato působnost např. i
zaměstnance v mezinárodní silniční nebo železniční dopravě, kteří provádí v SRN pouze
vykládku/nakládku nebo dokonce SRN pouze projíždí. Taková působnost MiLogu je předmětem kritiky
mnohých, především českých a polských, zaměstnavatelů v mezinárodní silniční dopravě. Rovněž české
Ministerstvo práce a sociálních věcí zveřejnilo k uvedené působnosti MiLogu své stanovisko, ve
kterém konstatuje, že dle jeho názoru je MiLog ve své současné podobně aplikován v rozporu s právem
EU.
Německá vláda reagovala na zmíněné výhrady k rozsahu působnosti MiLogu počátkem února roku
2015 dočasným vyhlášením jakéhosi moratoria, když dočasně pozastavila vymáhání MiLogu v případech
čistého tranzitu přes území SRN, a to minimálně po dobu, než bude přezkoumán souladu MiLogu s právem
EU. V současné době Komise EU na popsaný nesoulad MiLogu s právem EU, ke kterému dle jejího názoru
dochází, upozornila SRN. SRN má nyní možnost se k tomuto závěru Komise EU vyjádřit. Celá kauza může
teoreticky skončit až před Soudním dvorem EU, v jehož kompetenci je závazné posouzení souladu MiLogu
s právem EU, tedy zejména se Smlouvou o fungování EU (s garantovanou svobodou poskytování služeb dle
čl. 56 Smlouvy o fungování EU) a se Směrnicí o vysílání pracovníků.