Novelizace zákona o soudních poplatcích

Vydáno: 5 minut čtení
Legislativní novinky s komentářem
JUDr.
Jan
Šafra,
LL. M.
1)Novela zákona o soudních poplatcích, která vstoupila v účinnost dne 29. prosince 2014, přinesla řadu změn výrazně se dotýkajících poměrů nevýdělečných organizací. Konkrétně zasáhla spolky, nadace, obecně prospěšné společnosti, nadační fondy, ústavy, odborové organizace a organizace zaměstnavatelů.
Předchozí znění zákona z roku 2013 v rámci úsporných reforem státu naopak soudní poplatky plošně zvýšilo. Současná novelizace dočasně upravuje podobu § 11 odst. 2 zákona, a to tak, že do jeho konce vkládá nové textové ustanovení pod písmenem „u“, které výše zmíněné subjekty osvobozuje od soudních poplatků ve věcech veřejného rejstříku, a to na dobu od 29. prosince 2014 do 30. června 2016. Dané osvobození se uplatní jak při prvozápisu, tak i při zápisu změn. V rámci aktuální novelizace bylo ponecháno beze změny také znění § 11 odst. 3 téhož zákona, v důsledku čehož jsou spolky po uvedenou dobu osvobozeny od soudních poplatků i v některých řízeních. Zákon o soudních poplatcích se před novelou spoléhal pouze na to, že od poplatků budou osvobozeny právnické osoby se statusem veřejné prospěšnosti. Předpis, který by tento
status
vymezoval, však v legislativě dosud chybí.
Příčiny novely spatřujeme v nedávné rekodifikaci civilního práva a přijetí zákona o veřejných rejstřících2), jehož účelem je náprava mimořádného stavu vyvolaného nepřijetím zákona o statusu veřejné prospěšnosti. Zákon o veřejných rejstřících je postaven na obecné úpravě všech veřejných rejstříků a na následných speciálních odchylkách pro jednotlivé rejstříky - např. rejstřík spolků či nadační rejstřík. Jak známo, před 1. lednem 2014 nehradili nestátní neziskové organizace za povinnou registraci na Ministerstvu vnitra ČR žádné poplatky. S příchodem NOZ3) vedou veřejné rejstříky soudy. Placení soudních poplatků při zápisu do rejstříku dopadlo zejména na nadace a spolky. To jest od 1.1.2014 díky novele zákona o veřejných rejstřících související právě s NOZ a na pozadí (neupraveného) zákona o soudních poplatcích, byly také všechny spolky zatíženy soudním poplatkem ve výši 1 000 Kč za (každý) návrh směřující k úpravě, opravě nebo jiné změně stavu zápisu v soudním spolkovém rejstříku a v případě prvozápisu nadace se jedná o poplatek dokonce 6 000 Kč.
Novela je výsledkem společné snahy neziskového sektoru, která směřovala především k tomu, aby nově vzniklá povinnost zápisu mnoha stanovených údajů do spolkového rejstříku neznamenala přílišnou finanční zátěž. Snad největší význam má tedy pro spolky.
K předání rejstříku spolků (před 1. lednem 2014 evidence občanských sdružení) z Ministerstva vnitra ČR do
kompetence
příslušného rejstříkového soudu došlo 1. ledna 2014. Osoby tam zapsané pak mají lhůtu 3 roky ode dne nabytí účinnosti NOZ na přizpůsobení se, s čímž původně přirozeně souviselo i nepříjemné placení soudních poplatků. Spolky tedy nyní doznaly největších úlev, obzvláště v organizacích s velkým množstvím pobočných spolků, například u velkých dobrovolnických spolků dětí a mládeže. Ty v souvislosti s přechodnými ustanoveními NOZ a zákona o veřejných rejstřících musí nechat zapsat do rejstříku řadu skutečností (např. obsazení statutárního orgánu, ručení za pobočný spolek aj.). Situace tak představovala zvýšenou nejen administrativní, ale i finanční zátěž oproti původnímu stavu. U spolků s členitou strukturou šly pak jen poplatky za povinnou přeregistraci do statisíců až milionů Kč. Zpoplatněný byl zápis nejen za údaje o spolku, ale i za každý jeden pobočný spolek. V rejstříku musí být všechny údaje aktuální. Proto je vhodné si stanovy upravit tak, aby se měnily jen sporadicky.
Rok 2014 přinesl tedy řadu změn, které byly spojeny s nepříjemným placením soudních poplatků. V tomto případě ovšem platilo, že kdo si počká, ten se dočká. Vyčkávat se však nevyplatí příliš dlouho. Jak jsme již zmínili, časové omezení platí do 30. června 2016. Předpokládá se totiž, že v průběhu této doby bude přijat prováděcí zákon, který vymezí podmínky získání statusu veřejné prospěšnosti. Následně by měly být od soudních poplatků osvobozeny již jen spolky, které budou mít
status
zapsán. Po tomto datu se zákon o soudních poplatcích vrátí do svého původního znění. Nelze však zcela vyloučit, zejména s ohledem na zatím nejistý osud připravovaného zákona, že by účinnost osvobození byla před jejím vypršením prodloužena.
Výše uvedeným subjektům lze tady doporučit, aby s přeměnou právní formy, prvozápisy či zápisy změn neotálely a využily možnosti, kterou jim zákonodárce v současné době velkoryse nabízí, tj. osvobození od soudních poplatků a možnost bezplatně uvést údaje ve veřejném rejstříku do souladu s NOZ.
1 zákon č. 335/2014 Sb., zákon o soudních poplatcích
2 zákon č. 304/2013 Sb., zákon o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob
3 zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník