Právní úprava státní služby - předmět úpravy a základní ustanovení

Vydáno: 23 minut čtení

Přijetí zákona o státní službě 1) předcházela řada peripetií. Rovněž přetrvává poněkud rozpačité hodnocení obsahu zákona, které se mimo jiné projevilo návrhem prezidenta republiky na zrušení zákona, nebo jeho jednotlivých ustanovení, podaným dne 7. listopadu 2014. Bez ohledu na všechny výhrady, rozporuplné skutečnosti i podanou ústavní stížnost je zákon o státní službě jako celek od 1. ledna 2015 účinný. Proto se nyní budeme podrobněji věnovat obsahu některých jeho ustanovení.

Právní úprava státní služby - předmět úpravy a základní ustanovení
JUDr.
Petr
Pospíšil,
Ph. D., LL. M.,
Krajský úřad Moravskoslezského kraje
 
1. Předmět úpravy a rozsah působnosti
a)
právní poměry státních zaměstnanců vykonávajících ve správních úřadech státní správu,
b)
organizační věci státní služby (dále jen „služba“),
c)
služební vztahy státních zaměstnanců,
d)
odměňování státních zaměstnanců,
e)
řízení ve věcech služebního poměru.
Tento zákon dále upravuje organizační věci týkající se zaměstnanců ve správních úřadech, kteří pracují v základním pracovněprávním vztahu.
Už z vymezení předmětu právní úpravy je zřejmé, že zde máme speciální právní předpis, který komplexně přebírá úpravu zaměstnávání státních zaměstnanců vykonávajících státní službu doposud obecně řešenou zákoníkem práce2).
V ustanovení § 2 zákona o státní službě je pak taxativně uvedeno, kteří státní funkcionáři jsou z personální působnosti zákona vyřazeni. Především se zákon nevztahuje na členy vlády (také na vedoucího Úřadu vlády ČR), jejich poradce a další zaměstnance vykonávající činnosti přímo pro členy vlády. Dále se zákon nevztahuje na ony diskutované politické náměstky člena vlády a zaměstnance, kteří vykonávají činnost přímo pro ně. Rovněž jsou z působnosti zákona vyčleněni vedoucí funkcionáři a případně i členové těchto státních institucí:
-
Rady pro rozhlasové a televizní vysílání,
-
Rady Českého telekomunikačního úřadu,
-
Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,
-
Energetického regulačního úřadu,
-
Úřadu pro ochranu osobních údajů,
-
Českého statistického úřadu,
-
Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.
Právní úprava zákona o státní službě se nevztahuje ani na zaměstnance zařazené v bezpečnostním sboru, Generálním štábu Armády České republiky, Vojenské policii, Vojenském zpravodajství a v Národním bezpečnostním úřadu. Pro vyloučení veškerých pochybností jsou pak z působnosti zákona vyloučeni také zaměstnanci, kteří jsou sice ve správních úřadech zaměstnáni, ale vykonávají tam pouze pomocné, servisní nebo manuální práce, nebo výkon takových prací řídí, organizují a kontrolují.3)
2. Základní ustanovení zákona o státní službě
Správním úřadem
se pro účely zákona o státní službě rozumí ministerstvo a jiný správní úřad, jestliže je zřízen zákonem a je zákonem výslovně označen jako správní úřad nebo orgán státní správy. Není žádných pochyb o tom, která ministerstva a další ústřední správní orgány jsou právní úpravě zákona o státní službě podřazena, a to s ohledem na jejich přesný výčet v kompetenčním zákoně (zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů). Zákon o státní službě však neobsahuje žádný výčet oněch jiných správních úřadů, tzn. těch, které nejsou ústředními, a ani v důvodové zprávě nenajdeme jakoukoliv konkretizaci, resp. bližší vymezení jiných správních úřadů podřazených zákonu. Za tyto se obecně mají považovat všechny entity zřízené zvláštním zákonem a označené jako správní úřady nebo orgány státní správy. Z těch institucí, s nimiž občané přicházejí nejčastěji do styku, můžeme uvést např. úřady práce, správy sociálního zabezpečení či finanční úřady jako správní úřady, které jistě režimu zákona o státní službě podléhají.4)
Také veškeré parlamentní diskuze při přijímání zákona o státní službě se zaměřovaly především na úroveň ministerstev a ony jiné správní úřady byly tiše opomíjeny, zřejmě pod rozlišovací schopnost našich zákonodárců. Ostatně teprve v průběhu roku 2014 vláda začala řešit otázku, na které a na kolik státních zaměstnanců se zákon o státní službě bude vztahovat.5) Za této situace není naší ambicí pokoušet se o jakýkoliv výčet těchto jiných správních úřadů,6) to je úkolem Ministerstva vnitra ČR, které má klíčovou roli při naplňování zákona o státní službě a dle kompetenčního zákona plní koordinační úlohu v oblasti organizace a výkonu veřejné správy.7)
Pro úplnost doplňuji, že správními úřady ve smyslu služebního zákona nejsou právnické osoby státem zřizované či zakládané (příspěvkové organizace, obchodní společnosti, státní podniky apod.). Stejně tak nejsou samozřejmě správními úřady ve smyslu zákona o státní službě obecní (magistrátní) a krajské úřady, byť vykonávají státní správu v rámci přenesené působnosti. Tyto obecní (magistrátní) a krajské úřady jsou podřazeny právní úpravě zákonů o územních samosprávných celcích a postavení jejich zaměstnanců vykonávajících státní správu je speciálně řešeno zákonem č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon o státní službě dále stanoví, že správní úřad je pro účely tohoto zákona
služebním úřadem
. Služebním úřadem jsou dále státní orgán nebo právnická osoba, o kterých tak stanoví jiný zákon.
Služebním působištěm
státního zaměstnance je obec, ve které má sídlo služební úřad nebo jeho organizační útvar.
Nadřízeným služebním úřadem
je služební úřad, který je podle jiného zákona nadřízeným správním úřadem.
V ustanovení § 5 zákona o státní službě je konkrétně vymezeno, co věcně zahrnuje
státní služba:
a)
přípravu návrhů právních předpisů a zajišťování právní činnosti,
b)
přípravu mezinárodních smluv a předpisů Evropské unie nebo jiné mezinárodní organizace,
c)
přípravu návrhů koncepcí, strategií a programů,
d)
řízení a usměrňování činnosti jiných správních úřadů, organizačních složek státu, které nejsou správními úřady, nebo orgánů veřejné moci, které nejsou správními úřady,
e)
vytváření a správu informačních systémů veřejné správy podle jiného zákona, s výjimkou provozních informačních systémů,
f)
státní statistickou službu,
g)
správu kapitoly státního rozpočtu vůči organizačním složkám státu a právnickým osobám, s výjimkou služebního úřadu, ve kterém je služba vykonávána,
h)
ochranu utajovaných informací,
i)
zabezpečování obrany státu,
j)
zajišťování vnitřního pořádku a bezpečnosti,
k)
obhajobu zahraničních zájmů České republiky a zájmů České republiky vyplývajících z jejího členství v Evropské unii, nebo v jiné mezinárodní organizaci,
l)
přípravu nebo realizaci dotační politiky,
m)
přípravu nebo realizaci politiky výzkumu a vývoje,
n)
přípravu a provádění správních úkonů včetně kontroly,
o)
ochranu obyvatelstva, krizové řízení a integrovaný záchranný systém,
p)
zadávání veřejných zakázek,
q)
audit,
r)
zajišťování organizačních věcí služby a správy služebních vztahů a odměňování státních zaměstnanců,
s)
řízení činností uvedených v písm. a)-r),
t)
přípravu a vypracování odborných věcných podkladů k činnostem uvedeným v písm. a)-d), g), k)-n) a p), s výjimkou podkladů spočívajících ve fyzikálních měřeních, chemických rozborech nebo porovnávání a určování technických parametrů.
Je zřejmé, že tento výčet představuje vymezení ve své podstatě univerzálních oblastí činností vykonávaných ve větší či menší míře v rámci jakéhokoliv specializovaného odvětví státní správy. Podle ustanovení § 5 odst. 2 má vláda svým nařízením stanovit
obory služby,
tzn. definovat ještě větší detail oborů správních činností podřazovaných pod státní službu. Nařízení vlády dosud nebylo vydáno, lze nicméně očekávat, že jeho obsah bude obdobný obsahu nařízení vlády č. 85/2003 Sb., ze dne 12. března 2003, kterým se stanoví obory státní služby, podle ustanovení § 5 odst. 3 zrušeného zákona č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon).
Státním zaměstnancem
je fyzická osoba, která byla přijata do služebního poměru a zařazena na služební místo nebo jmenována na služební místo představeného k výkonu některé z činností uvedených v § 5. Zákon o státní službě nově zavádí
služební označení
pro jednotlivá služební místa státních zaměstnanců, přičemž tato služební označení se vážou na stanovené vzdělání požadované pro dané služební místo. Dle požadované úrovně vzdělání jsou tak státní zaměstnanci označováni jako
referent
(střední vzdělání s výučním listem),
odborný referent
(střední vzdělání s maturitní zkouškou),
vrchní referent
(vyšší odborné vzdělání),
rada
(vysokoškolské vzdělání získané studiem v bakalářském studijním programu),
odborný rada
nebo
vrchní rada
(vysokoškolské vzdělání získané studiem v magisterském studijním programu). V ministerstvu se místo služebního označení odborný rada použije služební označení
ministerský rada
a v Úřadu vlády
vládní rada;
místo služebního označení vrchní rada se použije služební označení
vrchní ministerský rada
a v Úřadu vlády
vrchní vládní rada.
Představeným
je státní zaměstnanec, který je oprávněn vést podřízené státní zaměstnance, ukládat jim služební úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat výkon jejich služby a dávat jim k tomu příkazy. Za představeného se za podmínek stanovených zákonem o státní službě považuje i fyzická osoba, která je oprávněna na základě zákona dávat státnímu zaměstnanci příkazy k výkonu služby; představeným může být i příslušník bezpečnostního sboru nebo voják z povolání. Služební místa představených v ministerstvu nebo v Úřadu vlády a jejich služební označení jsou
náměstek pro řízení sekce, ředitel odboru
a
vedoucí oddělení
. Služební místa představených v jiných správních úřadech a jejich služební označení jsou
vedoucí služebního úřadu, ředitel sekce, ředitel odboru
a
vedoucí oddělení
.
Představeným je též vedoucí zastupitelského úřadu. Vedoucím služebního úřadu je ten, kdo podle jiného zákona stojí v čele tohoto správního úřadu a tento úřad řídí, bez ohledu na to, zda je státním zaměstnancem. Stanovené vzdělání představeného je odvozeno od nejnáročnější činnosti, jejíž výkon řídí nebo sám vykonává. Představený ze svých přímo podřízených představených určí jednoho, který je jeho zástupcem. Nemá-li představený přímo podřízené představené, nebo jde-li o náměstka pro řízení sekce nebo o ředitele odboru v ministerstvu nebo v Úřadu vlády, určí zástupce ze svých podřízených státních zaměstnanců. Takto určený státní zaměstnanec zastupuje představeného v plném rozsahu jeho činnosti; přitom se považuje za představeného. Příslušný člen vlády může stanovit, že náměstek pro řízení sekce je oprávněn účastnit se místo člena vlády jednání schůze vlády a zastupovat jej na schůzi výboru nebo komise Poslanecké sněmovny včetně vyšetřovací komise, není-li výslovně požadována osobní účast člena vlády, nebo na schůzi výboru nebo komise Senátu.
 
3. Organizační věci služby a správa služebních vztahů
Služební orgán
je zákonem o státní službě vymezen jako orgán, jemuž přísluší jednat a rozhodovat ve věcech služebního poměru. Služebním orgánem v rámci hierarchie státních orgánů a státních zaměstnanců je:
a)
vláda nebo ministr vnitra na základě pověření vlády vůči náměstkovi ministra vnitra pro státní službu,
b)
vláda nebo pověřený člen vlády vůči vedoucímu služebního úřadu, který je ústředním správním úřadem,
c)
náměstek pro státní službu vůči vedoucímu služebního úřadu, který nemá nadřízený služební úřad, státnímu tajemníkovi a personálnímu řediteli sekce pro státní službu,
d)
vedoucí služebního úřadu nebo státní tajemník vůči vedoucímu podřízeného služebního úřadu,
e)
personální ředitel sekce pro státní službu vůči státním zaměstnancům zařazeným v sekci pro státní službu,
f)
vedoucí služebního úřadu nebo státní tajemník vůči ostatním státním zaměstnancům.
Nejdůležitějším dokumentem stanovícím organizační věci služby je
služební předpis,
který se vydává písemně a je pro státní zaměstnance závazný. Přesný obsah či struktura služebního předpisu nejsou zákonem o státní službě stanoveny, některé obsahové náležitosti lze vyčíst z jednotlivých ustanovení zákona (viz např. ustanovení § 25 nebo § 99 zákona o státní službě). Služební úřad je povinen zajistit, aby zaměstnanci byli se služebními předpisy řádně seznámeni a měli k nim zajištěn přístup. Služební předpisy vydává náměstek pro státní službu, vedoucí služebního úřadu nebo státní tajemník. Služební orgán je povinen vést přehled platných služebních předpisů a aktualizovat jej. Služební předpis nesmí být v rozporu s právním předpisem nebo služebním předpisem vydaným služebním orgánem v nadřízeném služebním úřadu nebo náměstkem pro státní službu. Zákon o státní službě v ustanovení § 12 stanoví detailní postup pro případ, kdy je služební předpis v rozporu s právním předpisem.
K činění kroků v takovém případě je obecně příslušný služební orgán v nadřízeném služebním úřadu, který pozastavuje účinnost služebního předpisu, vyzývá příslušný služební orgán ke zjednání nápravy a v případě, že příslušný služební orgán nápravu nezjedná, rozhoduje o zrušení služebního předpisu. Jestliže služební orgán v nadřízeném služebním úřadu takto nepostupuje nebo příslušný služební úřad nemá nadřízený služební úřad, pak je oprávněn činit kroky vedoucí k nápravě náměstek pro státní službu, který v případě nezjednání nápravy příslušným služebním úřadem podává návrh na zrušení služebního předpisu soudu.
Jedním z ustanovení zákona o státní službě, které nabylo účinnosti již dnem vyhlášení (tj. 6.11.2014), je ustanovení § 13 stanovící
kompetence
Ministerstva vnitra ČR, včetně nově vzniklé sekce pro státní službu.
Ministerstvo vnitra ČR,
které má klíčovou roli při naplňování zákona o státní službě, tak plní následující úkoly:
-
připravuje návrh systemizace služebních míst na základě návrhů služebních orgánů a vyhodnocuje její dodržování,
-
koordinuje zpracování návrhů organizačních struktur služebních úřadů, není-li stanoveno jinak,
-
koordinuje systém hodnocení státních zaměstnanců,
-
koordinuje vzdělávání státních zaměstnanců a připravuje vzdělávací programy a rámcová pravidla pro vzdělávání státních zaměstnanců,
-
hodnotí vytváření podmínek pro sladění rodinného a osobního života s výkonem služby služebními úřady a předkládá o tom jednou ročně zprávu vládě,
-
plní další úkoly stanovené zákonem.
Působnost Ministerstva vnitra ČR stanovenou zákonem o státní službě, s výjimkou působnosti svěřené přímo ministrovi vnitra, náměstkovi pro státní službu, státnímu tajemníkovi nebo personálnímu řediteli sekce pro státní službu a vydávání vyhlášek, vykonává
sekce pro státní službu.
Sekce pro státní službu je organizační jednotkou Ministerstva vnitra ČR. V čele sekce pro státní službu je
náměstek pro státní službu.
V sekci pro státní službu se zřizuje služební místo personálního ředitele sekce pro státní službu.
Personální ředitel sekce pro státní službu
má postavení ředitele odboru. Náměstek pro státní službu může pověřit personálního ředitele sekce pro státní službu výkonem svých pravomocí, s výjimkou rozhodování ve věci přijetí do služebního poměru, jmenování na služební místo představeného, odvolání ze služebního místa představeného nebo skončení služebního poměru. Náměstek pro státní službu a státní zaměstnanec jím písemně pověřený jsou oprávněni vykonávat ve služebních úřadech kontrolu ve služebních vztazích státních zaměstnanců. Pověření ke kontrole může mít i formu průkazu, jehož vzor stanoví Ministerstvo vnitra ČR vyhláškou. Při výkonu kontroly se postupuje podle kontrolního řádu. Stanoví-li zákon o státní službě úkoly služebnímu orgánu, plní je v Ministerstvu vnitra ČR státní tajemník.
Vedoucí služebního úřadu
řídí činnosti související se zajišťováním organizačních věcí služby, správy služebních vztahů a odměňování státních zaměstnanců a vedoucího podřízeného služebního úřadu. Dále plní úkoly související s pracovněprávními vztahy zaměstnanců ve správním úřadu. Rozhodování o věcech, o nichž se podle zákona nevede řízení ve věcech služby, s výjimkou služebního hodnocení státních zaměstnanců, může vedoucí služebního úřadu přenést služebním předpisem na představené.
Služební místo státního tajemníka se zřizuje v ministerstvu a v Úřadu vlády.
Státní tajemník
má postavení náměstka pro řízení sekce. Státní tajemník řídí činnosti související se zajišťováním organizačních věcí služby, správy služebních vztahů a odměňování státních zaměstnanců a vedoucího služebního úřadu podřízeného ministerstvu. Dále plní úkoly související s pracovněprávními vztahy zaměstnanců ve správním úřadu. Ve věcech týkajících se změn služebního poměru, spočívajících ve jmenování na služební místo představeného (resp. naopak odvolání) a skončení služebního poměru, postupuje státní tajemník po projednání s příslušným členem vlády nebo s vedoucím Úřadu vlády. Rozhodování o věcech, o nichž se podle zákona nevede řízení ve věcech služby, s výjimkou služebního hodnocení státních zaměstnanců, může státní tajemník přenést služebním předpisem na představené.
Nadřízený služební úřad
plní v organizačních věcech služby, služebních vztahů státních zaměstnanců a pracovněprávních vztahů zaměstnanců ve správním úřadu úkoly za služební úřad, v němž službu vykonává nebo v pracovním poměru pracuje celkem méně než 25 osob, a za obvodní báňský úřad, okresní správu sociálního zabezpečení, oblastní inspektorát práce, Odvolací finanční ředitelství nebo finanční úřad. Je tedy nastolen princip, kdy určité menší služební úřady a také ty konkrétně vyjmenované nemusí samy vykonávat administrativu vyžadovanou zákonem o státní službě, ale úkoly služebního úřadu za ně plní jim přímo nadřízený služební úřad.
 
4. Systemizace
Obecně je význam slova „systemizace“ definován jako roztřídění, organizační řád, schéma či uspořádání.8) Tento význam pojmu „systemizace“ je naplněn i ve veřejné správě a konkrétně i u služebních úřadů dle zákona o státní službě. Systemizace představuje jakousi detailní architekturu, resp. organizační schéma jednotlivých služebních úřadů. Systemizace vychází ze závazných pravidel pro organizaci služebních úřadů tak, aby byl zajištěn řádný výkon působnosti služebního úřadu, a stanoví pro každý služební úřad:
-
počet služebních míst státních zaměstnanců, kteří nejsou představenými, klasifikovaných platovými třídami,
-
počet služebních míst představených klasifikovaných platovými třídami,
-
objem prostředků na platy státních zaměstnanců,
-
počet služebních míst, u kterých je s ohledem na ochranu veřejného zájmu nezbytným požadavkem státní občanství České republiky,
-
počet služebních míst, u kterých se stanoví zákaz se po skončení služebního poměru přímo nebo nepřímo podílet na podnikání nebo jiné činnosti podnikatelů nebo být jejich společníkem nebo členem v oboru, který je shodný s příslušným oborem služby, nebo být v pracovním nebo obdobném poměru k podnikateli v takovém oboru (zákaz konkurence).
Návrh systemizace
vypracuje Ministerstvo vnitra ČR v dohodě s Ministerstvem financí ČR na základě návrhů služebních orgánů, které mu je v termínu stanoveném Ministerstvem vnitra ČR předkládají prostřednictvím příslušných ústředních správních úřadů. V případě Ministerstva vnitra ČR návrh systemizace vypracovává státní tajemník v součinnosti s ministrem vnitra, a pokud jde o část systemizace týkající se sekce pro státní službu, též v součinnosti s náměstkem pro státní službu; návrh systemizace předkládá státní tajemník. Systemizaci schvaluje vláda vždy na následující kalendářní rok. Návrh systemizace předkládá vládě ministr vnitra. Vláda je oprávněna upravit v souvislosti se schvalováním systemizace organizační strukturu služebního úřadu. Není-li systemizace schválena do 31. 12., použije se pro následující kalendářní rok dosavadní systemizace. Služební místa a finanční prostředky na platy státních zaměstnanců podle schválené systemizace nelze použít pro jiný účel. Změna systemizace poté, co nabyla účinnosti, je-li jejím důsledkem změna počtu služebních míst, objemu prostředků na platy státních zaměstnanců nebo změna platové třídy státního zaměstnance o více než jednu třídu dolů nebo o dvě třídy nahoru, je přípustná jen tehdy, dojde-li ke změně působnosti správního úřadu nebo k podstatné změně podmínek, za kterých byla systemizace schválena. Služební orgán zpracuje podle systemizace
návrh organizační struktury služebního úřadu
nebo její změny a prostřednictvím příslušného ústředního správního úřadu jej předloží Ministerstvu vnitra ČR k vyjádření. Nevyjádří-li se Ministerstvo vnitra ČR k návrhu do 30 dnů od jeho předložení, považuje se návrh za schválený. Pokud služební orgán nezohlední vyjádření Ministerstva vnitra ČR, může Ministerstvo vnitra ČR návrh předložit k rozhodnutí vládě, jinak se po uplynutí 15 dnů od vyjádření považuje návrh za schválený.
 
5. Závěr
V tomto článku jsme se věnovali základním institutům zakotveným v úvodních ustanoveních zákona o státní službě. Pozornost jsme zaměřili na předmět úpravy a rozsah působnosti zákona, vymezení služebního úřadu a státní služby, státního zaměstnance, představeného a služebního orgánu. Předmětem výkladu byly také základní organizační záležitosti státní služby, především úloha Ministerstva vnitra ČR a vymezení obsahu pojmu systemizace. V dalším článku se zaměříme na právní úpravu služebního poměru.
1 zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě
2 zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
3 Na úrovni obcí a krajů jsou tito pomocní (servisní) pracovníci rovněž vyloučeni z působnosti zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
4 Jako určité vodítko může sloužit např. výčet některých služebních úřadů v ust. § 16 zákona o státní službě.
5 Viz např. článek - Vláda chce spočítat úředníky, kteří budou spadat pod služební zákon - publikovaný dne 16. dubna 2015 na webu České televize. Dostupný na: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/269943-vlada-chce-spocitat-uredniky-kteri-budou-spadatpod-sluzebni-zakon/
6 Viz též např. debata s ministrem vnitra o tom, zda Kancelář prezidenta republiky či jen někteří její zaměstnanci spadají pod režim zákona o státní službě vedena v pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi dne 11. ledna 2015. Pořad je dostupný na: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1126672097-otazky-vaclava-moravce/215411030500111
7 Viz ustanovení § 12 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
8 Viz např. význam slova „systemizace“ ve slovníku cizích slov: http://slovnik-cizich-slov-online.com/systemizace-systemisace.