Aktuální judikatura
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský,
Daňové spory, a.s.
Stanovení daně pomůckami
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 11. 2015, sp. zn.
9
Afs 20/2015,
www.nssoud.cz
K předpisům:
-
Na správce daně jistě nelze při stanovení daně dle pomůcek klást natolik přísné nároky, aby měl
do podrobností jasno v tom, jaký rozsah měla činnost daňového subjektu. Je totiž nutno si uvědomit,
že ke stanovení daně dle pomůcek může dojít i tehdy, když daňový subjekt nesplní své povinnosti při
dokazování jím uváděných skutečností v takovém rozsahu, že o jeho činnosti nejsou známy téměř žádné
informace. Na druhé straně je nutno trvat na tom, aby představa o činnosti daňového subjektu byla
vystavěna na racionálním podkladě, a to i tehdy, nespolupracuje-li daňový subjekt se správcem daně.
Nelze totiž připustit, aby si v rámci stanovení pomůcek mohl správce daně libovolně zvolit, jaké
činnosti daňový subjekt vykonával, a dle toho mu stanovit daň.
Správce daně stěžovatelem předložené doklady týkající se provozování penzionu vyhodnotil jako
nedostatečné pro stanovení daně dokazováním. To však, neznamená, že by na základě obdobného
hodnocení těchto podkladů v rámci stanovení daně na základě pomůcek mohl bez dalšího vycházet z
toho, že stěžovatel provozovatelem penzionu nebyl. Uvedené plně odpovídá požadavku vtělenému do výše
citovaného § 98 odst. 4 daňového řádu, aby daň
stanovená dle pomůcek byla určená dostatečně spolehlivě. Úvahy o stěžovatelově činnosti pro účely
stanovení daně pomůckami nelze totiž redukovat na otázku (ne)unesení důkazního břemene, jak je tomu
v rámci dokazování.
Obecně platí, že rozporovat pomůcky lze pouze ve vztahu k výsledné daňové povinnosti, kdy
toho lze nejspíše dosáhnout pouze skrze vyhledání jiného srovnatelného daňového subjektu, jehož
daňová povinnost bude odlišná od srovnatelného daňového subjektu (pomůcek) správce daně. Je
evidentní, že tento úkol je zpravidla nad síly každého daňového subjektu. Toho si je nejspíše vědom
i Nejvyšší správní soud, v důsledku čehož stále častěji umožňuje, nad rámec svého vlastního výkladu,
v ojedinělých případech rozporovat i jednotlivé pomůcky. Celkově je však nutno konstatovat, že
stávající koncepce tak, jak ji zastává Nejvyšší správní soud, je ve své podstatě neudržitelná,
jelikož staví daňový subjekt do neřešitelné situace. Lze tak očekávat, že Nejvyšší správní soud od
ní upustí a do budoucna připustí rozporování jednotlivých pomůcek tak, aby byl skutečně dosažen cíl
správy daní.
Vleklý postup k odstranění pochybností jako nezákonnost
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 12. 2015, sp. zn.
2
Afs 32/2015,
www.nssoud.cz
K předpisům:
-
Soud nemůže zamítnout žalobní námitky směřující proti délce a průběhu postupu k odstranění
pochybností (dle § 89 a násl. zákona č. 280/2009
Sb., daňového řádu) pouze s poukazem na to, že
byly splněny zákonné předpoklady pro zahájení tohoto postupu. K nezákonnosti postupu k odstranění
pochybností může vést i jeho excesivní délka či průběh. V takovém případě je úkolem krajského soudu
v mezích žalobních námitek uvážit, zda vytýkané vady postupu k odstranění pochybností mohly mít za
následek nezákonné rozhodnutí ve věci.
Je již obecně známým faktem, že postup k odstranění pochybností může trvat jen nezbytně
nutnou dobu, zpravidla v řádu týdnů, maximálně několika málo měsíců. Stále však dobíhají řízení, kde
správce daně tento časový rozsah překročil. Vyvstává tak otázka, zda jen tato skutečnost sama o sobě
může být důvodem nezákonnosti výsledné daně. O tomto však na tomto místě ještě Nejvyšší správní soud
nerozhodl, když celou věc vrátil krajskému soudu k dořešení. Do budoucna však lze očekávat, že se
tato věc dostane Nejvyššímu správnímu soudu opět na stůl, kdy se k tomuto konečně
vyjádří.
Opravy zřejmých nesprávností
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 8. 2015, sp. zn.
7
Afs 144/2015,
www.nssoud.cz
K předpisům:
-
Nejvyšší správní soud se plně ztotožňuje s názorem krajského soudu, že institut opravy zřejmých
omylů a nesprávností formou opravného rozhodnutí nelze použít k nápravě jakýchkoliv pochybení a vad
při vyhotovování správních rozhodnutí. Neslouží a ani nemůže sloužit k odstranění jakýchkoliv vad
správních rozhodnutí - zde platebního výměru. Zvláště pak již ne takových vad, které by prizmatem
zákona o správě daní poplatků měly za následek neplatnost opravovaného rozhodnutí (platebního
výměru). Je tomu tak proto, že již ze samotné dikce tohoto ustanovení
(§ 104 daňového řádu) plyne, že jej lze aplikovat
pouze na zjevné omyly a nesprávnosti, tedy na údaje, které jsou jinak v napadeném rozhodnutí
dostatečně podloženy zjištěními prokazujícími jejich správná znění. V žádném případě tímto
rozhodnutím nelze měnit vlastní skutková zjištění, či již provedená právní hodnocení, na jejichž
základě došlo ke stanovení daně, či jinak měnit obsah rozhodnutí, nebo doplňovat údaje, které jsou
základními stavebními kameny opravovaného rozhodnutí (srov.
§ 32 odst. 2 a
3 zákona o správě daní a poplatků). Opačný postup
by byl projevem libovůle správního rozhodování a popřením principů právního státu.
Správci daně občas zneužívají institut opravy zřejmých nesprávností k citelnějším zásahům
do rozhodnutí, než zákon připouští. V této souvislosti proto Nejvyšší správní soud připomenul obsah
pojmu zřejmé nesprávnosti tak, aby o tomto nebyly pochyby.
Námitky jako opravný prostředek
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 11. 2015, sp. zn.
7
Afs 131/2015,
www.nssoud.cz
K předpisům:
Závěr městského soudu, že námitky jsou opravným prostředkem
sui generis
, které je třeba vyčerpat
před podáním žaloby, nemá oporu v platné právní úpravě.Zde Nejvyšší správní soud posuzoval charakter námitek, zda tyto lze považovat za opravný
prostředek v řízení před správním orgánem ve smyslu
§ 98 písm. a) SŘS, který je nutno před
podáním žaloby vyčerpat. Přitom dospěl k závěru, že tomu tak není.
K charakteru svědeckých výpovědí
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 3. 12. 2015, sp. zn.
9
Afs 189/2015,
www.nssoud.cz
K předpisům:
-
Obecně pak lze k návrhu na opakování svědecké výpovědi konstatovat, že přínosem jejího provedení
může být to, že soud bezprostředně vnímá svědkovo sdělení společně s jeho nonverbálním projevem.
Svědecká výpověď je unikátní v tom, že umožňuje posuzovat nejenom samotné sdělení svědka,
leč také způsob tohoto sdělení. Ten může napovědět mnohé o tom, zda je sdělení pravdivé či nikoliv.
Tento charakter svědecké výpovědi je pak natolik významný, že je s to být důvodem pro opakování
svědecké výpovědi před soudem. Naneštěstí však zejména správci tomuto nedostatečně věnují pozornost.
V rámci protokolů zaznamenávají toliko samotný obsah sdělení, avšak k jeho způsobu se již nijak
nevyjadřují. To znemožňuje v dalším řízení posoudit mj. otázku pravdivosti.
Dopady trestněprávního charakteru penále I.
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 12. 2015, sp. zn.
2
Afs 186/2015,
www.nssoud.cz
K předpisům:
-
Z právě uvedeného je evidentní, že pro daňový subjekt je příznivější novější právní úprava podle
daňového řádu, která zavádí nižší, jednoprocentní,
penalizaci za deklaraci nesprávné výše daňové ztráty. V nyní projednávané věci však správce daně
postupoval tak, že stěžovateli doměřil penále ve výši 5 % z částky dodatečně snížené daňové ztráty
podle § 37b odst. c) zákona o správě daní a
poplatků. Jak to ale plyne z usnesení rozšířeného senátu, je takový postup v rozporu s
čl. 40 odst. 6 Listiny základních práv a svobod a
čl. 6 a
7 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních
svobod. Ohledně povinnosti aplikovat tuto zásadu přes existenci ustanovení
§ 264 odst. 13 daňového řádu viz rozsudek ze
dne 16. 12. 2015, č. j. 4
Afs 210/2014 – 70.
V nedávné době se Nejvyšší správní soud vyslovil v tom smyslu, že penále má trestněprávní
charakter. Dopady tohoto převratného rozhodnutí jsou zde demonstrovány. Je-li
daňový řád ohledně penalizace příznivější než právní
úprava předešlá, je povinností správce daně použít právní úpravu příznivější stejně tak, jak se děje
v trestním právu.
Dopady trestněprávního charakteru penále II.
Označení rozhodnutí
Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 10. 2. 2016, sp. zn.
6
Afs 15/2015,
www.nssoud.cz
K předpisům:
-
Správce daně v rozhodnutí vydaném za účinnosti zákona č.
280/2009 Sb., daňového řádu (po 1. 1. 2011), kterým
daňovému subjektu předepisuje daňové penále z dodatečně snížené daňové ztráty dle
§ 37b písm. c) zákona č. 337/1992 Sb., o
správě daní a poplatků, za období od 1. 1. 2007 do 31. 12. 2010, aplikuje při výpočtu výše penále
sazbu penále podle pozdějšího zákona, je-li to pro daňový subjekt příznivější. Pokud správce daně
tímto způsobem nepostupuje, je jeho rozhodnutí zatíženo vadou, ke které soud přihlédne z úřední
povinnosti.
V nedávné době se Nejvyšší správní soud vyslovil v tom smyslu, že penále má trestněprávní
charakter. Dopady tohoto převratného rozhodnutí jsou zde demonstrovány. Nadto je uvedeno, že k
zohlednění příznivější právní úpravy je třeba přihlížet z úřední povinnosti. Znamená to tak, že
taktéž soudy jsou povinny této skutečnosti věnovat pozornost, byť v žalobě či kasační stížnosti
takováto námitka nezazněla.
Rozsah daňové kontroly po POPu
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 12. 2015, sp. zn.
4
Afs 238/2015,
www.nssoud.cz
K předpisům:
Při zahájení daňové kontroly po ukončení postupu k odstranění pochybností je proto správce daně
vázán rozsahem důvodů představujících pochybnosti, jež i navzdory předcházejícímu postupu k
odstranění pochybností přetrvávají – blíže viz níže odst. [38] tohoto rozsudku). V tomto ohledu se
proto použijí obecná ustanovení upravující daňovou kontrolu, tzn. ustanovení
§ 85 až 88 daňového řádu.
Nejvyšší správní soud již dříve uvedl, že správce daně je oprávněn přejít z postupu k
odstranění pochybností na daňovou kontrolu kdykoliv, vyžadují-li to podmínky řízení. Na tomto místě
Nejvyšší správní soud vymezil rozsah takovéto kontroly. Ten musí být shodný s rozsahem
přetrvávajících pochybností, potažmo předešlého postupu k odstranění pochybností. Správce daně tak
není oprávněn přejít na kontrolu v širším rozsahu, než v jakém mu byl oprávněn dosud vést postup k
odstranění pochybností.
Nekontaktní či neexistující dodavatel
Rozsudek Krajského soudu v Praze ze dne 18. 12. 2015, sp. zn.
47
Af 15/2013,
www.nssoud.cz
K předpisům:
-
Za této situace je třeba opět připomenout výklad
relevantní
evropské judikatury, podle níž není
přípustné, aby na základě vnitrostátní právní úpravy byl osobě povinné k dani odepřen nárok na
odpočet DPH zaplacené za dodané zboží jen proto, že dodání zboží je vykazováno fakturou vystavenou
dodavatelem, který je ne-existujícím subjektem nebo jehož skutečnou totožnost nelze určit, s
výjimkou případu, kdy je prokázáno, že osoba povinná k dani věděla nebo musela vědět, že vykazované
plnění bylo součástí podvodu na DPH (srov. rozsudek Soudního dvora ze dne 22. 10. 2015, ve věci
C-277/14 PPUH Stehcemp sp. j. Florian Stefanek,
Janina Stefanek, Jaroslaw Stefanek proti Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi). Nelze-li podle
zmiňovaného výkladu odepřít nárok na odpočet v případě faktury vystavené dodavatelem, který
neexistuje nebo jehož totožnost nelze určit, tím spíš nelze odepřít nárok na odpočet v případě
faktury vystavené subjektem odlišným (J. D.) od skutečného dodavatele (Š. S.).Problematika dokazování plnění od nekontaktních dodavatelů je dlouhodobě oblastí, na
které, zpravidla ve spojení s důkazní nouzí, troskotají spousty daňových subjektů. Přitom již
existuje
judikatura
Soudního dvora EU, která v tomto hází pomyslné záchranné lano. Naše soudy však
dosud odmítaly tuto jakkoliv zohlednit. První vlaštovkou tak budiž citovaný rozsudek krajského
soudu, proti němuž ani nebyla podána kasační stížnost.Povinnost důkazní v návrhu na obnovu
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 14. 1. 2016, sp. zn.
1
Afs 226/2015,
www.nssoud.cz
K předpisům:
Podle § 118 odst. 3 daňového řádu musí být v
návrhu na povolení obnovy řízení uvedeny okolnosti svědčící o jeho důvodnosti a o dodržení lhůty pro
podání návrhu na povolení obnovy řízení. Daňový subjekt má tedy ve vztahu k důvodům pro povolení
obnovy dle § 117 odst. 1 daňového řádu povinnost
tvrzení. Ze zákona však již nevyplývá, že by byl daňový subjekt povinen také důvody obnovy prokázat,
jak se domnívá žalovaný. Vzhledem k tomu, že stěžovatel neměl uvedené protokoly o výpovědi svědků v
trestním řízení k dispozici, bylo dostatečné, pokud na tyto výpovědi pouze odkázal. Tím svou
povinnost tvrzení důvodů obnovy řízení splnil. Bylo pak na správci daně, aby si příslušný trestní
spis vyžádal a posoudil, zda výpovědi svědků představují nové skutečnosti, jež by mohly mít vliv na
skutkový stav zjištěný v daňovém řízení. Bez tohoto postupu nemohl rozhodnout o zamítnutí návrhu na
obnovu řízení, neboť nemohl vědět, zda důvody pro její povolení skutečně nejsou dány.
Pakliže daňový subjekt v návrhu na obnovu uvede pouze skutková tvrzení, aniž tyto podloží
důkazními prostředky, nelze na takovéto podání nahlížet jako na vadné. A chce-li jej správce daně
zamítnout, pak se musí prioritně s do úvahy přicházejícími důkazními prostředky sám seznámit či si
je vyžádat. Bez toho se bude jednat o nezákonný krok.
Rozsah přezkumu obnoveného řízení
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 10. 2. 2016, sp. zn.
5
Afs 99/2015,
www.nssoud.cz
K předpisům:
-
I. Rozsah prováděného obnoveného řízení dle § 120
zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu, není limitován důvody pro povolení řízení, ale
předmětem řízení, resp. rozsahem původního řízení. Správce daně opětovně prověřuje a znovu v
kontextu nových poznatků hodnotí veškeré důkazy týkající se konkrétní daňové povinnosti, stran které
bylo obnovené řízení povoleno (nařízeno).
Dojde-li k obnově řízení, pak je oprávnění správce daně posuzovat daňovou povinnost v celé
své šíři. Nelze tak argumentovat tím, že pouze v té části, kde byla obnova připuštěna, je právem
správce daně se pohybovat. Uvedené bezpochyby platí potud, pokud se bavíme o jednání ve prospěch
daňového subjektu. Jde-li však o postup v neprospěch daňového subjektu, pak je uvedené sporné. Přeci
jen zásady právní jistoty a ochrany práv nabytých v dobré víře budou významně ovlivněny, jakmile
správce daně např. v obnoveném řízení na návrh daňového subjektu (v jeho vlastním zájmu) nalezne
okolnosti svědčící v neprospěch, v důsledku čehož daňový subjekt se po skončené obnově bude nacházet
v ještě horší situaci, než před obnovou. Závěry Nejvyššího správního soudu proto nelze brát jako
zcela obecné.
Prodloužení lhůty k doplnění kasační stížnosti
Usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 9. 3. 2016, čj.
7 Afs
4/2016-38,
www.nssoud.cz
K předpisům:
Lhůta k doplnění kasační stížnosti stanovená usnesením ze dne 14. 1. 2016, č. j.
7 Afs 4/2016-5, se
prodlužuje o jeden týden ode dne doručení tohoto usnesení.
V tomto usnesení soud prodloužil lhůtu pro doplnění kasační stížnosti, byť se tak stalo
mimo zákonný rámec. Stěžejní však je, že o prodloužení bylo žádáno z důvodu, že kasační stížnost si
podal sám stěžovatel (člen statutárního orgánu měl právnické vzdělání), který posléze ve věci
zaangažoval advokáta. V té době se však již lhůta pro doplnění kasační stížnosti chýlila ke konci, v
důsledku čehož advokát požádal o prodloužení. To aby měl sám dostatek času na doplnění. Vyhověním
tak dal soud najevo, že takovéto okolnosti jsou pro úspěšnou žádost dostačující.
Obiter dictum
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 3. 2. 2016, sp. zn.
6
Afs 84/2015,
www.nssoud.cz
K předpisům:
Nejvyšší správní soud však podotýká, že tento závěr krajský soud vyslovil nad rámec potřebného
odůvodnění (
obiter dictum
). Pro posouzení věci tak nebyl rozhodující. Polemizuje-li totiž stěžovatel
toliko s právním názorem krajského soudu vysloveným o určité otázce jen obiter dictum
, a nenapadá
vlastní rozhodovací důvod, jako kasační důvody uplatňuje důvody jiné než uvedené v
§ 103 s. ř. s. (srov. rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 21. 11. 2007, č. j.
8
As 52/2006 – 74). Taková kasační stížnost (nebo její část) je ve smyslu
§ 104 odst. 4 s. ř. s. nepřípustná. Správnost
tohoto závěru krajského soudu tedy Nejvyšší správní soud neověřoval.Obiter dictum