Metodický plán svazkového školství

Vydáno: 30 minut čtení

Již opakovaně jsme se zabývali možností založení a vznikem školské právnické osoby (dále jen „ŠPO“). Na toto téma vyšly v našem časopise již tři články. Převážně byly zaměřeny na ekonomickou a účetní stránku procesu, neboť se domníváme, že podchycení procesu z tohoto hlediska je důležité, ne-li prioritní. Obvykle se jedná o naložení s majetkem vysoce likvidním i méně likvidním, jehož nesprávné zachycení v transformačním procesu by mohlo přinést těžko napravitelné, nebo nenapravitelné škody do budoucího hospodaření samotných škol a i starých, či nových zřizovatelů.

Metodický plán svazkového školství
Ing.
Danuše
Prokůpková
 
Poznatky se zaváděním školské právnické osoby
Tento článek je souhrnem důležitých okolností, které by v procesu přeměny neměly zůstat bez povšimnutí. Věnuje se také doporučením, které, jak se ukázalo na základě realizace procesu v současné době, poukázal na některá nová úskalí, se kterými návod MŠMT ČR1) z roku 2009 nepočítal. Ani nemohl, neboť v rámci dynamicky se rozvíjejících vztahů účetní reformy se některé záležitosti radikálně změnily. Naopak některé vystupují do popředí a s nebývalou silou se hlásí o své uplatnění. Pokusíme se co nejstručněji obrátit pozornost právě na ně. Nepovažujeme za nutné citovat znovu celou legislativu vztahující se k procesu, neboť tak bylo dostatečně učiněno již v předchozích článcích. Spíš chceme poukázat na některé oblasti, které zaslouží zvláštní pozornost. Převážná část uvedená v metodickém návodu MŠMT ČR platí, a lze ji podpůrně použít i pro současné způsoby eventuelní transformace. Z pokynu vybíráme postupy, které je možné zachovat a upozorníme na ty, které je třeba upravit.
 
1. Pracovněprávní vztahy - přechod pracovněprávních vztahů
„Dochází-li k převodu činnosti zaměstnavatele, nebo části činnosti zaměstnavatele... k jinému zaměstnavateli, přecházejí práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů v plném rozsahu na přejímajícího zaměstnavatele,“ (§ 338 odst. 2 zákoníku práce2) ).
Ustanovení § 338 odst. 2 zákoníku práce stanovuje jako přímý důsledek převodu činnosti zaměstnavatele na jiného zaměstnavatele změnu v subjektu pracovněprávních vztahů a přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů na nového zaměstnavatele.
Pracovněprávní vztahy tudíž zůstávají zachovány, pouze se změní osoba zaměstnavatele.
To je výhodné z hlediska nižší administrativní náročnosti, vyšší právní jistoty zaměstnanců a nižších finančních nákladů. Převedení činností zaměstnavatele a související přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů totiž
není výpovědním důvodem, a proto pracovní poměry zaměstnanců nadále trvají.
Přechod zaměstnanců k novému zaměstnavateli se potom neřeší prostřednictvím výpovědí a nových pracovních smluv, ale dochází k němu automaticky. Před přechodem práv a povinností z pracovněprávních vztahů musí příspěvková organizace splnit informační povinnost podle § 339 zákoníku práce vůči odborové organizaci, radě zaměstnanců, resp. dotčeným zaměstnancům.
Přechod pracovněprávních vztahů musí být provázen sepsáním protokolu o převzetí zaměstnanců a pracovněprávních závazků mezi příspěvkovou organizací a ŠPO. Podle speciálních ustanovení § 338-340 zákoníku práce se postupuje i tehdy, dochází-li při převodu činností a úkolů původního zaměstnavatele současně k jeho zrušení. V takovém případě
není dán výpovědní důvod
podle § 52 písm. a) zákoníku práce, a proto ani
nepřipadá v úvahu výplata odstupného
zaměstnancům, do jejichž pracovněprávních vztahů vstupuje nový zaměstnavatel.
Zákoník práce neupravuje zvláštní postup u zaměstnanců, kteří s přechodem pracovněprávních vztahů nesouhlasí. Nesouhlas zaměstnance zde není zvláštním důvodem ukončení pracovněprávního vztahu, při kterém by zaměstnanci náleželo odstupné. Nesouhlasí-li zaměstnanec s přechodem práv a povinností z pracovněprávních vztahů na jiného zaměstnavatele, je oprávněn dát výpověď podle obecného ustanovení § 50 odst. 3 zákoníku práce.
V souvislosti s přechodem pracovněprávních vztahů na jiného zaměstnavatele může být uskutečněno také přemístění zaměstnavatele. To však
nelze
s přechodem pracovněprávních vztahů
směšovat,
a proto je nutné samostatné posouzení bez ohledu na to, zda došlo k přechodu pracovněprávních vztahů, potažmo v jaké časové souvislosti s přechodem k přemístění došlo. Vzhledem k tomu, že přeložit zaměstnance k výkonu práce na jiné místo než na to, které bylo sjednáno v pracovní smlouvě, je podle § 43 zákoníku práce možné výhradně s jeho souhlasem, je přemístění zaměstnavatele v § 52 písm. b) upraveno jako výpovědní důvod, při kterém náleží zaměstnanci v souladu s § 67 zákoníku práce odstupné.
 
2. Funkce ředitele školy
Zvláštní pozornost zasluhuje funkce ředitele školy. I on je zaměstnancem příspěvkové organizace, a proto se na něj vztahují výše uvedená pravidla. Zároveň je však jeho pracovněprávní vztah založen jmenováním, přičemž jmenování a odvolání ředitele školy se řídí zvláštními pravidly podle § 166 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (dále jen „ŠZ“). Na § 166 odkazuje také úprava jmenování a odvolání ředitele ŠPO zřizované svazkem obcí v § 131 odst. 2 ŠZ.
Zřizovatel je oprávněn odvolat ředitele školy
zřizované obcí, nebo svazkem obcí
pouze z důvodů taxativně stanovených
v § 166 odst. 4, 5 ŠZ. Není-li naplněn žádný ze zákonem stanovených důvodů, nelze ředitele odvolat.
Funkce ředitele školy je prvotně svázána s právnickou osobou vykonávající činnost školy a teprve druhotně se školou. Ustanovení § 166 odst. 1 ŠZ tak odvozuje funkci ředitele škol a školských zařízení od funkce ředitele právnické osoby vykonávající jejich činnost.
Při převodu činnosti školy z obecní příspěvkové organizace na ŠPO zřizovanou svazkem obcí zůstává zachována jak činnost školy, tak související soubor pracovněprávních vztahů, z hlediska školy však zaniká funkce ředitele právnické osoby, která vykonává její činnost (funkce zůstane svázána s původní příspěvkovou organizací a spolu s ní v případě jejího zrušení také zanikne). Je tedy naplněn důvod odvolání ředitele školy podle § 166 odst. 4 písm. c) ŠZ a ředitel školy musí být odvolán.
Odvoláním ovšem nezaniká samotný pracovní poměr bývalého ředitele, který tudíž spolu s ostatními zaměstnanci přechází k novému zaměstnavateli.
Zároveň bude muset svazek obcí jmenovat ředitele ŠPO (a tedy ředitele všech škol a školských zařízení, jejichž činnost bude ŠPO vykonávat). Jmenování ředitele bude podloženo konkursním řízením (§ 166 odst. 2 ŠZ), které může svazek obcí vyhlásit prakticky okamžitě po vydání zřizovací listiny ŠPO, pakliže budou již známy všechny náležitosti vyhlášení konkursu podle § 3 vyhlášky č. 54/2005 Sb., o náležitostech konkursního řízení a konkursních komisích. Je totiž nezbytné, aby ředitel ŠPO mohl vykonávat svoji funkci již ke dni vzniku právnické osoby.
 
3. Majetkové zajištění činnosti vznikající ŠPO
„ŠPO užívá ke své činnosti:
a)
vlastní majetek,
b)
majetek vypůjčený nebo pronajatý od zřizovatele nebo jiné osoby.“ (§ 140 ŠZ).
Obecně k převedení majetku z dispozice příspěvkové organizace do dispozice ŠPO
Zejména z důvodu transparentnosti celého převodu je doporučeno volit způsob jednosměrného přenosu (bez zbytečných mezičlánků), tj. z příspěvkové organizace přímo na ŠPO. Výhodou postupu je vyšší:
-
transparentnost,
-
efektivita,
-
snadnější dosažení účelu v rámci daného harmonogramu.
Tento postup je možné volit na
základě rozhodnutí
nejvyšších orgánů - zastupitelstva obcí, zřizovatelů dosavadních příspěvkových organizací (právní dokumentace o zrušení dosavadních příspěvkových organizací bez likvidace a zřízení nové ŠPO). Rozhodnutí vychází z daného platného právního rámce. Rozhodnutí orgánů samosprávy musí být řádně zdokumentována a archivována.
Z analýzy platného právního rámce vyplývá, že se naskytují alespoň dva způsoby pro provedení transformace, a to v závislosti na rozhodnutí zastupitelstva o způsobu provedení jednotlivých kroků
z hlediska věcného a časového.
Rozfázování daného postupu do jednotlivých postupných kroků ve věcné a časové souvislosti zásadně ovlivní transparentnost procesu. Do této oblasti spadá např. samosprávné rozhodnutí o majetkovém uspořádání a finančním vypořádání, které by mělo procesu předcházet. Obvykle je řešeno prostřednictvím rozhodnutí zastupitelstva podle daných, resp.
specifických, podmínek obcí,
které mohou být v různých regionech odlišné. Podle usnesení zastupitelstva se budou odvíjet další kroky ve způsobech zpracování účetních dat ověřených inventarizacemi v dosavadních příspěvkových organizacích. Realizace zpracování a obsahové naplnění „převodového můstku“ bude muset „kopírovat“ tato rozhodnutí, která se mohou lišit i uvnitř nově vznikajícího svazku obcí. Pro případ, že by zastupitelstvo rozhodlo, že bude veškerý majetek, jmění a závazky dosud evidované v příspěvkové organizaci převedeny bez vypořádání, nebo s vypořádáním s dosavadním zřizovatelem - obcí na dosavadního zřizovatele tj. obec, je třeba zvolit cestu tohoto
mezičlánku.
Poznatky z praxe ukazují, že tento způsob je méně spolehlivý, nadměrně zatěžuje samotné účetní jednotky a hlavně
neslouží k vyšší transparentnosti
celého procesu přeměny, naopak může být živnou půdou pro zanesení mnoha nesrovnalostí.
Přebírání zůstatků dosavadních příspěvkových organizací dosavadními zřizovateli obcemi do vlastních rozvah pak může být provedeno rozvahovým způsobem, (jako třinácté období) nebo na základě vnitřních dokladů v nové ŠPO způsobem obratovým. Oba postupy jsou možné a nově vzniklá organizace vybere ten způsob, který bude prokazatelně vést k dodržení bilanční kontinuity v závislosti na daných rozhodnutí dosavadních a nových zřizovatelů.
K adekvátnímu postupu přispívá i časový soulad jednotlivých právních a účetních kroků. Problematiku může prohloubit obtížnost ve sladění požadavků z hlediska časového harmonogramu procesu. Podle § 5 odst. 5 ŠZ
vzniká
ŠPO dnem zápisu do rejstříku ŠPO, za podmínek stanovených tímto zákonem. Za den vzniku ŠPO je považován den, kdy dojde k zápisu do Rejstříku škol a školských zařízení vedeným MŠMT ČR, případně Krajským úřadem.
Poznámka:
V § 143 ŠZ vedení rejstříku škol a školských zařízení je uvedeno:
(1) Krajský úřad vede v rejstříku škol a školských zařízení údaje o
mateřských školách
a školských zařízeních s výjimkou mateřských škol a školských zařízení uvedených v odstavci 2.
(2) Ministerstvo vede v rejstříku škol a školských zařízení údaje o mateřských školách a školských zařízeních zřízených ministerstvem a registrovanými církvemi, nebo náboženskými společnostmi, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, ostatních školách, dále školských zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, školských zařízení pro výkon ústavní, nebo ochranné výchovy, nebo pro preventivně výchovnou péči a školských účelových zařízeních, v nichž se uskutečňuje praktické vyučování.
(3) Krajský úřad předává údaje z rejstříku MŠMT ČR k evidenci a ke zveřejnění.
Jak z uvedeného vyplývá,
vznik
je dán zapsáním do obou rejstříků. Zrušení dosavadních příspěvkových organizací musí být naopak zveřejněno v Ústředním věstníku ČR. Za tento krok odpovídá dosavadní zřizovatel příspěvkové organizace.
Obtíž tedy nastává v porovnání s ustanovením zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZÚ“), v § 4 odst. 1, který stanoví, že účetní jednotky uvedené v § 1 odst. 2 písm. a), c) ZÚ jsou povinny vést účetnictví ode dne svého
vzniku
až do dne svého zániku.
V souvislosti s danou problematikou je pak obtížně řešitelná otázka časového harmonogramu se vztahem na
dobu zrušení
dosavadní příspěvkové organizace a
dobu vzniku
nově zřízené ŠPO, neboť někdy se bude jednat o časový okamžik „ze dne na den“. Příspěvková organizace je zrušena např. k 31. 12. a nová ŠPO vzniká k 1. 1. následujícího roku. Prakticky by se jiná možnost naskytla pouze v období letních prázdnin, kdy by na období, řekněme dvou měsíců, přestal subjekt - škola
zcela existovat.
To by ale, jak již se dá z jiných právních kroků tušit, přineslo nebývalé komplikace (viz pracovněprávní vztahy).
Této oblasti by měla být věnována při eventuelních transformacích mimořádná pozornost, neboť má přímý dopad na zahajovací rozvahy a zde se může při nedostatku pozornosti zakonzervovat řada nesrovnalostí. Je nutné, aby výše uvedené možnosti zvážili odborníci z hlediska právního spolu se zastupiteli obcí a ve vztahu k uvedeným poznatkům a skutečnostem zvážili
reálné možnosti.
Poznámka:
Při řešení dané problematiky je nutné vycházet z celého právního rámce, různé právní síly, který zaznamenal zejména v posledním období podstatné změny a další jsou očekávané. Některé vybrané zákony zatím dostatečně nezareagovaly na změny a zavedenou účetní reformu, což neslouží k právní jistotě realizátorů procesů právě v procesu transformace. Podle usnesení vlády se tento vývoj má podstatně a rychle změnit. Tak, jak je připraven návrh pracovně nazvaný „finanční ústava“, je zřejmé, že do celku budou zahrnuty i právnické osoby veřejného práva (§ 20 odst. 2 NOZ). Vývoj bude mít vliv na změny ve způsobech financování a finančního hospodaření, sestavování potřebných výstupů, resp. účetních výkazů, předávání dat do Centrálního systému účetních informací státu (dále jen „CSÚIS“) a způsoby jejich
konsolidace
. Dále nová povinnost schvalování účetních závěrek podle ustanovení vyhlášky č. 220/2013 Sb., o požadavcích na schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek, účinná od 1.8.2013, stanoví ve svém § 28 způsob stanovení termínů pro schvalování účetní závěrky, v tomto případě (mimořádné účetní závěrky) do dvou měsíců od sestavení účetní závěrky.
Závěrem je třeba zdůraznit, že ať již dojde k jakémukoli samosprávnému rozhodnutí o dosavadním způsobu vypořádání finančních závazků, fondového hospodaření, nebo převodu majetku mezi subjekty, je třeba, aby jednotlivá rozhodnutí byla řádně zdokumentována a archivována pro případné pozdější řízení o průběhu transformace.
 
4. Účetnictví ŠPO
V rámci zajištění daného úkolu je nezbytné vytvořit odpovídající podmínky v nové ŠPO.
Podmínky spočívají především v zajištění:
-
právních východisek a organizačních podmínek v závislosti na rozhodnutí a usnesení zastupitelstva o podobě a průběhu procesu a stanoveném časovém harmonogramu a jeho současné podchycení v účetnictví,
-
podmínek pro sběr, třídění a zpracování povinných podkladů pro přenos dat a informací v systému účetnictví, způsob jejich ověření v dosavadních příspěvkových organizacích a způsob jejich schválení v nové ŠPO, včetně časového harmonogramu,
-
určit způsob zpracování vstupů do účetních systémů nově vzniklých ŠPO, v závislosti na požadavcích ZÚ s přihlédnutím ke specifickým podmínkám dané organizace a podmínkám probíhající transformace.
Účetní jednotka musí
zahajovací rozvahu
sestavit k okamžiku jejího vzniku a na konci každého účetního období sestaví účetní výkaz zobrazující konečné zůstatky rozvahových účtů. V tomto mezidobí bude zřejmě docházet k různým úpravám a opravám, na základě dodatečných zjištění, které budou účtovány na základě vnitřních dokladů - obratově. Tento proces je třeba průběžně monitorovat a dbát na to, aby byly úpravy opět řádně zdokumentovány po právní stránce, než se vytvoří vnitřní opravný doklad.
Jak víme rozvaha je také nedílnou součástí účetní závěrky. Její sestavení upravuje § 5 vyhlášky č. 504/2002 Sb.,3) Uspořádání a označování položek rozvahy (bilance) je přílohou č. 1 k vyhlášce č. 504/2002 Sb. Jednotlivé položky se označují velkými písmeny, římskými číslicemi a arabskými číslicemi.
I v tomto případě a v souladu s ustanovením § 18 ZÚ a § 5 vyhlášky č. 504/2002 Sb., by rozvaha měla obsahovat tyto náležitosti:
-
Datum, ke kterému je rozvaha sestavena.
-
V jakých jednotkách je rozvaha sestavena a v jaké měně (v případě, že je rozvaha součástí účetní závěrky, sestavuje se v celých tisících Kč). Rozvaha podle této vyhlášky může, ale také nemusí obsahovat jen nenulové řádky. S výhledem na budoucí konsolidační povinnosti doporučujeme sestavovat rozvahu, která bude obsahovat i nenulové řádky a sestavovat ji v korunách (nikoli v tisících).
-
Označení účetní jednotky.
-
Dodržení pořadí struktury majetku - nejprve dlouhodobý majetek, potom oběžný.
-
Dodržení pořadí zdrojů krytí majetku - nejprve vlastní jmění (vlastní zdroje potom cizí).
-
Celkový součet aktiv a pasiv k ověření bilanční rovnosti.
Jak je uvedeno výše, důležitým dokumentem bude zahajovací rozvaha, jejíž součástí je zpracovaný „Převodový můstek“. Náležitostmi převodového můstku jsme se zabývali již v č. 2/2014 časopisu UNES.
Tak jen stručné upozornění. Jak víme, tak navzdory podobnostem obsahuje směrná účtová osnova v ŠPO i odlišnosti až systémového charakteru. (Viz aktivace majetku a změna stavu zásob, povinnost v používání účetních metod - podrobně rozebráno v minulém čísle časopisu).
Nově požívané syntetické účty v ŠPO je třeba popsat včetně jejich náplně a zveřejnit je prostřednictvím účetního záznamu „Účtový rozvrh“ v nově zřízené ŠPO. Pomocí nového účtového rozvrhu tak, jak to dovoluje vyhláška č. 504/2002 Sb., a její přílohy č. 1-3 se může začít účtovat, tak jak to vyžaduje ZÚ (viz minulé číslo časopisu).
Podle zákonných ustanovení se v účtovém rozvrhu nové ŠPO lze spokojit se stručnou charakteristikou syntetických účtů. Přesto doporučujeme přesný popis obsahu nových syntetických účtů a rozšíření účtového rozvrhu i o soubor potřebných analytických účtů a způsoby jejich třídění (přes stanovené číselníky). Při tvorbě převodových můstků bychom se měli přidržet, pokud to jen půjde, pravidla převzetí dosavadního číslování či převzetí obsahu účtu, pokud to bude v souladu s vyhláškou č. 504/2002 Sb., ale mnohdy tento postup zachovat nelze. Účetní mají obvykle tendenci zachovávat určité zvyklosti a z toho by mohly vznikat chyby v zachycování účetních případů. Z toho důvodu doporučujeme zpracování účtového rozvrhu v potřebném rozsahu hned na počátku zahájení činnosti, jako první a důležitý dokument vnitřního kontrolního systému v nové ŠPO.
Vlastní počátky zpracování spočívají také v zohlednění určitých specifických skutečností té které organizace, dosavadních používaných syntetických účtů pro realizované účetní případy, např. účtování dotací. Mimořádná pozornost se musí věnovat přebírání prověřených konečných stavů těchto účtů a jejich uvedení v počátečních stavech nově zřízených syntetických účtů ŠPO. Toto „přebírání“ se realizuje pomocí
počátečního účtu rozvažného
za pomoci vhodné softwarové podpory.
Jak znovu zdůrazňujeme, zahajovací rozvaha spolu se zpracovaným převodovým můstkem bude svědectvím držení účetní zásady tj.
bilanční kontinuity.
Dodržení bilanční kontinuity se řídí hledisky:
-
Počáteční stavy v nově zřízené ŠPO vždy musí korespondovat (být totožné) s konečným vykázaným stavem (s konečnými zůstatky) v zanikající (zrušené) příspěvkové organizace, vykázaným na rozvahových účtech.
-
Pokud se z různých důvodů stane, že počáteční a konečné stavy rozvahových účtů se nerovnají, resp. na sebe početně nenavazují, je třeba tyto rozdíly analyzovat, zdokumentovat a popsat v příloze účetní závěrky, resp. v komentáři k převodovému můstku. K těmto zvláštním situacím může dojít právě v případě některých předem nevyjasněných vztahů (majetkových, finančních apod.).
-
Následně zjištěné disproporce je třeba opravit na základě opravného vnitřního dokladu, který bude mít náležitosti účetního dokladu ve smyslu ustanovení § 11 ZÚ a budou již zpracovány obratově, neboť účetnictví je třeba vést od doby vzniku tj. od 1. 1. následujícího období.
-
Pomocí účetně technické
interpretace
, která do svého systému zahrnula počáteční účet rozvažný a konečný účet rozvažný, je v rámci účetní závěrky zajištěno, aby byla dodržena konzistence a bilanční
kontinuita
mezi konečnými a počátečními stavy. Bilanční
kontinuita
ovšem neznamená jen pouhé překlápění konečného účtu rozvažného na počáteční účet rozvažný. V některých případech musí dojít k
přetřídění,
např. některých pohledávek a závazků z hlediska dlouhodobosti a krátkodobosti.
-
V některých vybraných případech, např. účtu 018 a 028, by v zájmu nově nastavených pravidel účtování na těchto účtech, mohlo být vyžadováno přetřiďování položek dosavadního drobného hmotného a nehmotného majetku.
V zájmu zachování co nejvyšší transparentnosti
se velice přimlouváme k upuštění od tohoto kroku a doporučujeme převzít konečné zůstatky podle provedené inventarizace dosavadní příspěvkové organizace a ponechat je na dotčených účtech až do doby jejich vyřazení.
Zahajovací rozvaha musí být převoditelná do viditelné (papírové) podoby a součástí přílohy k této zahajovací rozvaze bude „Převodový můstek“ a jednotlivé konečné rozvahy spojovaných, resp. transformovaných dosavadních příspěvkových organizací v agregované (načítané) podobě. Zahajovací rozvaha
pohledávek a závazků
bude doložena rozpisem (ověřeným stavem) pohledávek a závazků.
 
5. Financování činnosti ŠPO
Posledním bodem, kterým je třeba se zabývat, je způsob financování nové ŠPO.
„Svazek obcí zajišťuje výdaje právnických osob vykonávajících činnost škol a školských zařízení, které zřizuje, s výjimkou výdajů hrazených z finančních prostředků státního rozpočtu přidělovaných podle § 161 odst. 6 písm. b) a z jiných zdrojů,“ (§ 180 odst. 1 ŠZ).
Zdroje úhrady výdajů na činnost ŠPO a svazku obcí ŠZ stanoví tyto základní zdroje příjmů právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení:
-
Finanční prostředky poskytované
ze státního rozpočtu
podle § 160-162 ŠZ (praxí označované jako „přímé náklady na vzdělávání“), § 163 ŠZ, popřípadě též v dotačních programech podle obecného § 14 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.
-
Finanční prostředky přijaté
od zřizovatele.
Vzhledem k obecné povinnosti svazku obcí „zajišťovat výdaje právnických osob vykonávajících činnost škol a školských zařízení, které zřizuje“, (§ 180 odst. 1 ŠZ) je zřejmé, že právě prostředky od svazku obcí jakožto zřizovatele budou podstatným zdrojem úhrady nákladů ŠPO. ŠZ sice v právní úpravě ŠPO nezavádí zvláštní pojem jako „příspěvek na provoz“ ve smyslu zákona č. 250/2000 Sb., v zásadě však v § 133 odst. 1 písm. d) obsahuje obdobný institut.
-
Prostředky z jiných zdrojů (tato množina může zůstat prázdná zejména u bezúplatně poskytovaného vzdělávání).
Rámcový popis zdrojů
financování činnosti ŠPO by měl být také náležitostí její
zřizovací listiny
ve smyslu § 125 odst. 3 písm. f) ŠZ.
K plnění úkolů podle § 180 odst. 1 ŠZ,
musí svazek obcí disponovat dostatečnými zdroji.
Fakticky nezbytným zdrojem budou
příspěvky členských obcí. Stanovení zdrojů příjmů svazku obcí je povinnou náležitostí stanov svazku
[§ 50 odst. 2 písm. e) zákona č. 128/2000 Sb.4) ]. Stanovy jsou součástí smlouvy o vytvoření svazku obcí a obce se tedy přímo ve stanovách zavazují k podílu na financování činnosti svazku obcí. Podpůrně se v § 180 odst. 1 ŠZ stanovuje vyčíslení podílu obce podle počtu žáků školy s místem trvalého pobytu na území dané obce. Dohoda obcí však může být odlišná a vzhledem k nezbytnosti vymezit zdroje příjmů svazku obcí v jeho stanovách je praktické se ve stanovách podíly obcí zabývat. Nemusí se tak stát přímo stanovením konkrétní výše finančních prostředků, postačí jednoznačný způsob výpočtu podílu, popřípadě může být učiněn i pouhý odkaz na § 180 odst. 1 ŠZ.
Nezanedbatelným zdrojem příjmů svazku obcí jako zřizovatele
základní školy
bude také tzv.
příspěvek na školství
poskytovaný z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa na činnost škol, v nichž plní žáci povinnou školní docházku. Současně s převedením činnosti školy z obecní příspěvkové organizace na ŠPO zřizovanou svazkem obcí zanikne nárok obce na příspěvek na školství, který dosud pobírala na každého žáka základní školy, kterou zřizovala. O příspěvek bude oprávněn se ucházet přímo svazek obcí, který může o poskytnutí příspěvku požádat (srovnej metodiku financování územních samosprávných celků vydávanou na každý rozpočtový rok ve Zprávách Ministerstva financí ČR). Příspěvek je proto vhodné rovněž obecně uvést jako zdroj příjmů ve stanovách svazku obcí.
 
6. Nejdůležitější body postupu způsobů dané transformace
Celý transformační proces lze rozdělit na fáze, kterými jsou:
-
organizační a věcná příprava zaměřená na analýzu a vyhodnocení daných procesů a významných ekonomických charakteristik a jejich vyhodnocení z hlediska cíle,
-
zabezpečení rozhodnutí odpovídajícími právními dokumenty,
-
zpracování procesu z hlediska účetního:
a)
nastavení účelných procesů pro přenos potřebných (účetních) dat,
b)
uzavírání účetních knih účetní jednotce (sestavení konečných účetních výkazů v dosavadní účetní jednotce - příspěvkové organizaci způsoby jejího schválení a předání do CSÚIS podle technické vyhlášky),
c)
otevření účetních knih účetní jednotce přes počáteční účet rozvažný,
d)
sestavení zahajovací rozvahy v účetní jednotce ŠPO - nástupnické organizaci.
Ad a) Organizační a věcná příprava (před zřízením a vznikem nové ŠPO)
Do této první etapy přípravných prací, která je nejrozsáhlejší a která musí být zabezpečena v jistém časovém předstihu, řadíme provádění základních analýz možného postupu z hlediska:
-
věcného a právního pohledu (možnosti a podmínky transformace), z hlediska věcného přístupu (zrušení, zřízení, vznik a časové návaznosti),
-
a hodnotíme možnosti,
-
majetkoprávních a dalších finančních vztahů v rozhodovacích samosprávných úkonech na základě kolektivního rozhodování,
-
specifických podmínek a možností dané komunity v místě, spočívající v rozhodovacích samosprávných úkonech na základě kolektivního rozhodování.
Zároveň tato první etapa zahrnuje řadu
ekonomických úvah
směřující k předcházení předvídatelných rizik a i případných ztrát včetně vyhodnocení finanční situace rušené příspěvkové organizace a uspořádání žádoucích ekonomických podmínek pro další existenci nově zřízené ŠPO.
V rámci prováděné analýzy dosavadního hospodaření příspěvkové organizace je nutné zhodnocení
významu a dopadu
hospodářských skutečností na vykazovaná aktiva a pasiva a tvorbu hospodářského výsledku nejpozději v rámci schvalování účetních závěrek podle ustanovení schvalovací vyhlášky. V rámci vstupní analýzy přicházejí do úvahy i další významné skutečnosti spojené s odpisovou a rozpočtovou politikou, analýza zdrojů (například krytí investičního fondu, resp. dalších fondů finančními prostředky) a další úvahy. Do této etapy spadá i analýza stavu finančních prostředků (finančními prostředky se rozumí pohotové peněžní prostředky a další disponibilní majetek účetní jednotky) za účelem posledních možných úhrad v daném období před transformací. Významnou oblastí je i kontrola zúčtování přijatých transferů na pořízení dlouhodobého majetku a způsoby jejich dalšího „rozpouštění“ proti nákladům ve věcné a časové souvislosti.
Následná rozhodnutí se zakládají na vyhodnocených skutečnostech a musí být schválena ve smyslu obecně závazných přepisů zastupitelstvem obce - jako nejvyšším orgánem obce.
Do této první etapy prací zahrnujeme také provedení
inventarizace majetku a závazků u dosavadní účetní jednotky - příspěvkové organizace.
Úkolem inventarizace je prokázání fyzického stavu majetku a závazků, především existence a výskytu a jeho souladu se žádoucím stavem, včetně
reálnosti ocenění
vykazovaného majetku. I tato součást účetní uzávěrky má své pevné místo v harmonogramu prací. Výsledky inventarizací budou důležitým podkladem - přílohou následně zpracovaného převodového (účetního) můstku z jedné účetní jednotky - příspěvkové organizace na ŠPO.
Předmětem této fáze bude také rozhodnutí o zúčtování fondového hospodaření, resp. naložení s fondy. Z uvedeného vyplývá, že proces účtování se může odvíjet od samosprávného rozhodnutí dosavadního zřizovatele, zda tyto fondy budou finančně převedeny a evidovány s konečnými zůstatky v nové ŠPO. Pokud ano, budou se převádět ve výši vykázaných a inventovaných zůstatků, pokud ne budou vypořádány s účtem 401 - Jmění účetní jednotky v dosavadní příspěvkové organizace a stanou se součástí počátečního stavu účtu 901 - Vlastní jmění ve vzniklé ŠPO.
Rozhodnutí, o rozdělení výsledku hospodaření případně úhradě ztráty je součástí schvalovacího procesu.
Ad b) Uzavírání účtů v účetní jednotce - příspěvkové organizaci
V rámci uzavírání účtů ke stanovenému datu, může na základě rozhodnutí samosprávných orgánů postupovat účetní jednotka - příspěvková organizace tím způsobem, že zúčtuje případné zůstatky účtů opravných položek, dohadných položek, tvorbu rezerv, časového rozlišení, kurzových rozdílů podle povahy zůstatku, buď na vrub nákladů, resp. ve prospěch výnosů. To z toho důvodu, že až na účty časového rozlišení a dohadné účty se vytváření opravných položek a tvorba rezerv provádí v nově zřízené ŠPO v odlišném režimu. (Účetní jednotka šPO - účtující podle vyhlášky č. 504/2002 Sb., má povolenou tvorbu opravných položek a rezerv výjimečně a ve smyslu zákona č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zajištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Tento nástroj v podstatě šPO nevyužívá.)
Ad c) Účtování přechodu v ŠPO
V této etapě dochází u ŠPO ke zkompletování potřebné
dokumentace
k jednotlivým majetkoprávním rozhodnutím a finančním rozhodnutím včetně dalších potřebných právních dokumentů, smluv a smluv o založení bankovních účtů. Z účetního hlediska dochází především ke shromáždění podkladů, které budou svědčit pro správnost zpracování účetních případů v nové ŠPO.
V dalším kroku doporučujeme sumarizaci zpracovaných výsledků - VÝSTUPŮ dosavadních příspěvkových organizaci do jednoho dokumentu - ROZVAHY (mezitímní), která bude sloužit pro prokázání
bilanční kontinuity.
Na základě tohoto dokumentu dojde k otevření „Hlavní knihy“ v ŠPO v souladu s ustanovením § 4 odst. 1, kde je řečeno, že účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví ode dne svého vzniku.
Je třeba uvést vykázané stavy do souladu s ekonomickou realitou na základě opravného dokladu, který bude mít náležitosti účetního dokladu a povede ke vzniku „Zahajovací rozvahy“.
V souladu s dalšími rozhodnutími (následným) na základě (právních) procesů, např. schvalovacích a dalších rozhodovacích postupů, může docházet k dalším postupům, které se budou zachycovat na základě běžně vedeného účetnictví.
Pokud se bude jednat o účetní dokumentaci - účetní záznamy a účetní zápisy, ve smyslu ZÚ bude důležité zkoumat a vyhodnotit, zda jsou založeny na
ekonomické podstatě
daného účetního případu (nikoli jen na právní formě). Toto je jedno z pravidel účetnictví obsažené v § 7 odst. 1 a 2 ZÚ.
Tím by byl zahájen proces vedení účetnictví podle ZÚ v nové ŠPO.
Tímto článkem zakončujeme sérii článků k této nové organizačně právní formě. Doufejme, že poslouží k první orientaci v problému. Z dosavadních zkušeností vyplývá, že transformace na sebe nabírají různé podoby podle specifických podmínek daného regionu. Myslíme si, že pomoc v podobě poradenské činnosti se určitě vyplatí, neboť zejména v budoucnu tak lze předcházet možným nesrovnalostem.
1 Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy ČR
2 zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
3 vyhláška č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví
4 zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů