Rozbor novel ČÚS vydaných ve Finančním zpravodaji č. 1/2014 (pro ÚSC a PO)

Vydáno: 13 minut čtení

1)2)Ve Finančním zpravodaji č. 1/2014 byly mimo jiné zveřejněny novely České účetní standardy (dále jen „ČÚS“) pro vybrané účetní jednotky.

Rozbor novel ČÚS vydaných ve Finančním zpravodaji č. 1/2014 (pro ÚSC a PO)
Ing.
Zdeněk
Nejezchleb
Prvotně bych se chtěl dotknout problematiky „okamžiku vydání“. Princip neměnnosti účetních metod v rámci účetního období vyžaduje, aby vydání předpisů obsahující závazné změny účetních metod bylo provedeno vždy před skončením účetního období a to vždy pro následující účetní období. Tento princip byl zatím „víceméně“ respektován (vydávání předpisů 31. 12. ...). To, co se stalo nyní však danou „únosnou mez“ překročilo.
Finanční zpravodaj obsahující dané změny byl vydán dne 23.1.2014, nicméně úsměvné je datování, které se v hlavičce Finančního zpravodaje objevuje, a to na 31.12.2013. MF ČR tedy začíná pracovat s variantou, že předpis nepokrytě vydá v průběhu roku, zároveň požaduje ale retroaktivní aplikaci na daný rok, což rozhodně nevysílá dobrý signál příslušným účetním jednotkám.
Na druhou stranu musíme připustit, že změna ČÚS obsahuje zejména přizpůsobení se změnám vyhlášky č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, po novele č. 473/2013. Označme to tedy spíše jen za jakousi opožděnou reakci MF ČR, ale objevují se i nové zásahy do metod, což při vyhlášení v druhé polovině ledna 2014 lze považovat za zásah velice sporný (zejména u ČÚS 708).
Nyní již k jednotlivým změnám:
 
ČÚS 701 Účty a zásady účtování na účtech
Pouze technické změny bez jakýchkoliv dopadů na reálné vedení účetnictví.
 
ČÚS 704 Fondy
V zásadě se jedná pouze o upřesnění reagující na změny v účtech (například změna v bodu 5.1.4. reaguje na změnu, která nastala již v roce 2012; až po dvou letech je upraven „závazný“ ČÚS na správné znění). V rámci změn předpisu došlo k pochopení, že půjčku z fondu kulturních a sociálních potřeb (dále jen „FKSP“) je možno poskytnout také v hotovosti, nicméně řada neúplných nebo nepřesných účetních postupů, pracovně je nazýváme „nedorazy“, stále v předpise zůstává (například někdo dovozuje ze znění 6.3.2. b, že není možno v tomto případě zapojit 413, ale pouze 414. Doporučujeme na tento nedostatek předpisu nebrat ohledy, jedná se jen o jeden „z nedorazů“ předpisu ze strany MF ČR).
Jinak jsou ponechána všechna ustanovení o tom, že se fondy tvoří
z hospodářského výsledku
, což je v přímém rozporu s vyjádřeními MF ČR o tom, že do fondů přidělujeme
zlepšený hospodářský výsledek
, který je odlišný od účetního
výsledku hospodaření
(problémy s příděly VH do „peněžních fondů“ MF stále neřeší, a to přes všechny historické návrhy, které k tomuto byly poskytnuty).
 
ČÚS 705 Rezervy
Jedná se pouze o technické změny v souvislosti s přečíslováním účtů ...a drobné změny v názvosloví.
 
ČÚS 706 Opravné položky a vyřazení pohledávek
Zde se již objevuje relativně zajímavější věcné ustanovení. Doplnil se nový bod 3.11. (citujeme):
Postupem podle bodu 4.1. účtuje účetní jednotka také k okamžiku, ke kterému se stane osobou povinnou z věcného břemene k pozemku a stavbě, s výjimkou užívacího práva, kterým byly pozemek nebo stavba zatíženy, a to v souladu s § 65 odst. 2 vyhlášky a body 3.4. a 3.5.
Objevuje se myšlenka, že v případě zřízení věcného břemene může dojít ke zhoršení hodnoty pozemku (případně stavby), které by mělo mít za následek tvorbu opravné položky (dále jen „OP“). Samozřejmě se ale nejedná o situaci, která by bezpodmínečně k tvorbě OP měla směřovat. Odkaz na § 65 odst. 2 je odkazem na „významné snížení hodnoty“. Za významné se považuje snížení o více než 20%. Dále odkazy na body 3.4. a 3.5. ČÚS 706 jsou odkazy na „dočasnost daného snížení hodnoty“, což ale u některých věcných břemen může být problémem. Vyhodnocení, že došlo ke snížení hodnoty v důsledku zřízení věcného břemene, mohlo proběhnout bez ohledu na doplnění tohoto ustanovení do předpisu. Spíše to vnímejme tak, že doplnění do předpisu může vyvolat větší tlak kontrol, aby tento aspekt byl posuzován.
Za velice zajímavé k této problematice lze považovat přechodné ustanovení. Požaduje, aby daný postup byl aplikován pouze u nově zřízených věcných břemen (po 1.1.2014). U nemovitostí dotčených věcnými břemeny bychom o opravných položkách měli uvažovat pouze tehdy, pokud by byla daná informace považovaná za významnou podle § 19 odst. 6 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.
Tato metoda bude řešena až v rámci účetní závěrky 2014.
 
ČÚS 707 Zásoby
Bez věcných zásahů.
 
ČÚS 708 Odpisy
V případě tohoto ČÚS vnímáme již změny jako dosti zásadní:
1. Došlo ke změně bodu 3.1.a), kdy podle původního znění se za kategorizaci považovalo přiřazení předpokládané doby užívání podle přílohy č. 1 (což samozřejmě moc nedávalo logiku, když dané doby zároveň nebyly po zrušení zjednodušeného systému odpisování závazné), nově za kategorizaci považují přiřazení odpovídajícího číselného kódu.
Danou změnu považujeme za neuvěřitelné „pohrdání“ prací účetních a správců majetků obcí. Stát nás od roku 2012 nutí k provádění kategorizace, která je při zrušení zjednodušeného způsobu odpisování zbytečná. Nyní v rámci novelizace trvá na povinnosti, aby došlo nejen k zařazení do konkrétní odpisové skupiny, ale aby došlo k přiřazení konkrétního kódu z číselníku CZ-CPA (CZ-CC). Přitom dobře víme, že pro řadu případů nejsme schopni dané přiřazení přímo určit a volíme na základě analogie, případně odhadu analogické doby použitelnosti (což ostatně přímo předpokládá i bod 5.2. daného ČÚS). V těchto případech jsme dosud postupovali tak, že třeba nebyl vyplněn konkrétní kód CZ-CPA, ale jen uvedena účetní odpisová skupina, do které je zařazeno. Hledání konkrétního čísla pro tyto „spornější věci“ je skutečně jen mrháním času.
Situace je o to paradoxnější, že ve vztahu k novému pojetí věcných břemen bylo MF ČR dotazováno, zda dojde k rozšíření kategorizace, neboť věcné břemeno se jaksi nikam nehodí (připomeňme si, že se jedná o hmotný majetek). Bylo sděleno, že toto není považováno za nutné (nejsme však schopni kategorizaci provést), nyní podle novely ČÚS ale chtějí, aby se přiřadil konkrétní číselný kód (ten ale neexistuje).
Zvažte tedy prosím, zda toto budete považovat za ustanovení, kterým se budete řídit. Postupně se z této záležitosti stává věc nejen zbytečná, ale v některých aspektech nesplnitelná.
2. Dalším zásadním posunem je změna bodu 4.11. a doplnění písmene 3.1. f). Jedná se o otázku již tak „proslavených 5%“, ze které je u spousty subjektů neodpisováno. Teď vlastně nevíme, zda se máme radovat, protože novela ČÚS pracuje přesně s tím, o co by se správně mělo jednat (a co popisujeme již od roku 2011), tj. o takzvanou zbytkovou hodnotu, nebo spíše plakat nad tím, že se velice rychle střídají metody, což rozhodně nepřispívá ke správné interpretaci účetních výsledků. Zabýváme se hodnotou, kterou by účetní jednotka mohla získat při ukončení životnosti dané věci (například prodejem do šrotu) snížená o související náklady (demontáž, demolici ....). Na druhou stranu ale zasahujeme do systému, který byl několik let budován, a časté změny mu rozhodně neprospívají. Je jasné, že 99% majetku používaných ÚSC či PO žádnou zbytkovou hodnotu nemá a tudíž v intencích takto (nyní již „správně“ nastaveného) systému by měla být většina věcí odpisována „do nuly“.
V této souvislosti se objevuje „zajímavé“ ustanovení bodu 9.2., jehož konkrétní interpretaci stále hledáme. Fakticky je zde řečeno, že pokud byla daná hranice (5% apod.) stanovena do 31.12.2013, tak se od roku 2015 považuje daná hodnota za zbytkovou hodnotu. To by bylo u většiny majetku v přímém rozporu s účelem zbytkové hodnoty, jak je v ČÚS 708 nově popsán. Musíme si také uvědomit, že zbytková hodnota se může vyvíjet v čase.
Příklad
Historie výkupních cen šrotu, kde se ceny mění rok od roku. Fixovat danou hodnotu na nějaké trvalé úrovni od roku 2015, jenom proto, že do roku 2013 něco bylo nastaveno, se jeví jako krajně problémové.
Zkusme nyní prakticky naznačit, jak bychom měli postupovat:
-
U věcí pořízených po účinnosti novely ČÚS bychom již neměli automaticky nastavovat „zbytkovou hodnotu na úrovni např. 5%. Mělo by se jednat vždy o odůvodnitelnou hodnotu s výše uvedenou interpretací (zjednodušeně řečeno v naprosté většině případů se zbytkovou hodnotou vůbec nebudeme pracovat). Zde bych si jen dovolil podotknout, že obdobné ustanovení mají ve svých předpisech například podnikatelské subjekty, nicméně v zásadě toto ustanovení není využíváno (a také podle ČÚS 708 je stanovování zbytkové hodnoty možností, nikoliv povinností).
-
U věcí pořízených před účinností novely ČÚS 708, kde nebyla hladina významnosti stanovena, samozřejmě nemusíme nic měnit.
-
U věcí pořízených před účinností novely ČÚS 708, kde byla hladina významnosti stanovena (například na úrovni 5%) máme pravděpodobně podle výše zmíněných přechodných ustanovení následující možnosti řešení:
-
Ponechat nadále danou hranici, což je nejjednodušší řešení, nicméně na druhou stranu povede k tomu, že budeme pracovat s rozdílnou metodou odpisování pro „starý majetek“ a „nový majetek“, což rozhodně není ideální (nicméně jedná se o výslovnou možnost umožněnou přechodnými ustanoveními ČÚS 708).
-
Provést úpravu na kartě majetku tak, aby se odstranila dřívější hladina významnosti a případně se nahradila zbytkovou hodnotou (tedy ve většině případů, by došlo ke zrušení této hladiny významnosti). Podle přechodných ustanovení máme na tuto změnu čas do 31.12.2014. Například u PO, pokud mají schváleny odpisové plány zřizovatelem, si dost těžko lze představit provedení této změny dříve než 31.12.2014. Z hlediska jednotnosti metod je tato varianta vhodnější, ale může se ukázat dosti pracnou. Lze doporučit provedení příslušné úpravy alespoň na nejzásadnějších položkách majetku (například stavby zjevně nemající zbytkovou hodnotu, či nějaké rozsáhlé technologie).
3. Upřesnění (pro účetní jednotky věcně určitě správné) se objevilo v bodě 4. 3., podle kterého se odpisy z technického hodnocení majetku zahajují také v měsíci následujícím po zařazení majetku do užívání. V případě vyřazení majetku z užívání se ještě odpis provádí za měsíc, v kterém k vyřazení dochází.
Zde se opět jedná o změnu, která plně koresponduje s našimi dřívějšími doporučeními, nicméně nikomu jsme nemohli vyčítat i jiné nastavení. Nyní pro účetní jednotky, které měly jiné nastavení (nicméně legální) vzniká dost velký problém v tom, že daný ČÚS požaduje příslušnou změnu již pro rok 2014, nicméně nastavení odpisů na rok 2014 již proběhlo a také u PO došlo většinou ke schválení odpisových plánů ze strany zřizovatelů. Tento bod považujeme za typický příklad toho, co si MF ČR (byť objektivně pozitivní změnou) nemá dovolit - vyhlašovat závazné změny metod v průběhu roku pro daný rok.
Chtěl bych na tomto místě požádat všechny kontrolní subjekty, aby respektovaly, pokud se některé účetní jednotky rozhodnou pro aplikaci změny až od roku 2015. Změna provedená až v dalším účetním období je totiž postup plně v souladu s obecnými účetními principy.
4. A na závěr se ještě dotkneme bodu 4. 11. Zde vnímáme jako zdůrazněný aspekt otázku průběžné aktualizace odpisového plánu ve vazbě na změny v průběhu používání příslušného majetku. K tomu je dále zajímavé ustanovení o tom, že součet oprávek, plánovaných odpisů a zbytkové hodnoty se musí rovnat ocenění. To by nahrávalo řešení, že případná opravná položka k majetku není „jakýmsi mimořádným odpisem“ a fakticky to potvrzuje režim, kdy by se na jedné straně mohla rozpouštět opravná položka a na druhé straně (proti tomu) tvořit odpis. O účetním postupu tvorby opravných položek ve vazbě na odpisování (změna dočasného opotřebení na trvalé) probíhala zejména zhruba před dvěma lety diskuse s ne moc jasným výsledkem.
Raději ještě jednou zdůrazňujeme, že výše uvedené body 2. a 3 se potenciálně dotýkají odpisových plánů (tedy nastavení odpisů) a pokud bychom je měli respektovat ještě v roce 2014, muselo by u některých účetních jednotek dojít k okamžitému přenastavení systému (a samozřejmě také k potenciálním schvalováním zřizovatelů odpisových plánů, ke změnám vnitřních směrnic...).
 
ČÚS 709 Vlastní zdroje
Změny, jakkoliv se jeví jako poměrně rozsáhlé, nejsou věcně za tak zásadní. Jedná se o změnu ustanovení v oblasti účtování majetku určeného k prodeji, který byl přeceněn na reálnou hodnotu, a to v souvislosti s novými účty 035 a 036, které mají být používány od 1.1.2014. Dále je jen v případě přecenění na reálnou hodnotu upřesněno pořadí operací. Prvotně provedeme přecenění na původních majetkových účtech, tj. zrušení oprávek a korekce hodnoty a teprve následně provádíme převod na účet 036, případně 035.
 
ČÚS 710 Dlouhodobý majetek
Změny zde uvedené považujeme pouze za technické záležitosti.
1 územní samosprávné celky
2 příspěvkové organizace