Účetní výsledek hospodaření nebo zlepšený HV a jeho rozdělování do fondů u PO zřízených ÚSC

Vydáno: 17 minut čtení
Účetní výsledek hospodaření nebo zlepšený HV a jeho rozdělování do fondů u PO zřízených ÚSC
Ing.
Zdeněk
Nejezchleb
1. Úvod
1.1 Rekapitulace problematiky
1)2)3)Cílem tohoto příspěvku je přinést malé zamyšlení nad pojmy „účetní výsledek hospodaření“ (pojem používaný v rámci účetních předpisů) a „zlepšený výsledek hospodaření“ (pojem používaný zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech místních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů). U naprosté většiny PO (respektive jejich zřizovatelů) jsou tyto pojmy chápány jako synonyma. Tento postoj můžeme přeložit tak, že účetní výsledek hospodaření se u PO zřízených ÚSC běžně stává základnou, ze které jsou naplňovány fondy (například fond odměn, fond rezervní).
V této souvislosti si musíme připomenout, že stále nemáme dořešenou zásadní otázku, a tou je vydefinování fondů. Pokud budeme fondy vnímat jako disponibilní peněžní prostředky organizace (nikoliv vlastní zdroje), je principiální chybou přidělovat do těchto fondů účetní výsledek hospodaření. Účetní výsledek hospodaření je totiž rozdílem výnosů a nákladů, které mohou být tvořeny také nepeněžními operacemi. Jako příklad takové výsledkové nepeněžní operace můžeme uvést rozpouštění investičního transferu do výnosů zápisem MD 403/ D 672 (toto vede k trvalému rozdílu mezi výsledkem hospodaření a vygenerovanými peněžními prostředky), setkáváme se také se situacemi přechodného rozdílu (například vyplývající z vázanosti peněžních prostředků v zásobách či pohledávkách).
To, že kladný výsledek hospodaření ještě vůbec nemusí znamenat vygenerované finanční prostředky, si můžeme ukázat na následujících příkladech:
Příklad
V důsledku nekrytí investičního fondu, jsme provedli snížení fondu výsledkově do výnosů. Toto máme komentováno v příloze závěrky. Touto operací nám vznikl hospodářský výsledek (jinak bychom byli ve ztrátě), který musíme rozdělit do fondu odměn a rezervního fondu. Je to správný postup, když hospodářský výsledek rozdělíme do fondů, které nebudou kryty, nebo existuje jiný postup? Tímto se problému s nekrytými fondy nezbavíme, jen místo nekrytého investičního fondu nebudou kryty fondy odměn a rezervní.
PO pro jednoduchost má v příjmech pouze dotaci od zřizovatele. Na konci roku nemá pohledávky, ani závazky a skončila výsledkem hospodaření + 20 tis. Kč. Musela ale zaplatit předplatné na roční údržbu programu (bude se opakovat každý rok); zaúčtováno na 381 ve výši 15 tis. Kč.
Kolik bylo „vygenerováno“ peněz? Odpověď asi zná každý. Na účtu by mělo zbýt +5 tis. Kč (třebaže výsledek hospodaření je 20 tis. Kč). Těch 15 tis. Kč je vázáno na účtu 381, a neměly by být rozhodně považovány za hromádku peněžních prostředků, které můžu dále používat například na rozvoj organizace ..., (tedy říci „vyplaťte si z toho odměny, kupte si židle...“).
Neměli bychom také zapomínat na otázku oprav nesprávností minulých období zaúčtovaných na účet 408. U těchto oprav je klidně možné, že se svým charakterem jedná o operace mající peněžní charakter (například opominutí účtování výnosu), nicméně díky zaúčtování na účet 408 se do výsledku hospodaření (a tedy standardního rozdělení do fondů již nedostanou). Samozřejmě v případech, kdy účtujeme na MD účtu 408, se situace může otočit na druhou stranu.
1.2 Postoj MF ČR k problematice (vypořádání připomínek - „schvalovací vyhláška“)
V létě 2013 jsme zaznamenali velice zajímavou reakci k problematice ze strany MF ČR a to v rámci vypořádání připomínek k vyhlášce č. 220/2013 Sb. o schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek.
Znění připomínky:
Zde je stanoveno, že „schválením účetní závěrky se rozumí také schválení výsledku hospodaření účetní jednotky včetně jeho rozdělení“.
Upozorňujeme především na možný nesoulad s jiným právním předpisem,
konkrétně se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.
Jde o situaci, kdy účetní závěrku příspěvkové organizace zřízené obcí, kde se nevolí rada, bude schvalovat zastupitelstvo této obce, neboť:
-
v § 102 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích je stanoveno mimo jiné, že radě obce je vyhrazeno:
b)
plnit vůči právnickým osobám
a organizačním složkám
založeným nebo zřízeným zastupitelstvem obce,
s výjimkou obecní policie,
úkoly zakladatele nebo zřizovatele podle zvláštních předpisů,
nejsou-li vyhrazeny zastupitelstvu obce (§ 84 odst. 2),
q)
schvalovat účetní závěrku obcí zřízené příspěvkové organizace sestavenou k rozvahovému dni.
-
v § 102, odst. 4, je stanoveno:
V obcích, kde starosta vykonává pravomoc rady obce (§ 99 odst. 2),
je zastupitelstvu obce vyhrazeno též rozhodování ve věcech uvedených v odstavci 2
písm. c), d), f), j), l) a .
Nicméně v § 30 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, je stanoveno, že „Rozdělení zlepšeného výsledku hospodaření do rezervního fondu a do fondu odměn schvaluje zřizovatel“.
Na základě výše citovaných
zákonných
ustanovení tak starosta obce, kde se nevolí rada, vykonává vůči zřízené příspěvkové organizaci úkoly zřizovatele, tj. mimo jiné má schválit rozdělení zlepšeného výsledku hospodaření do rezervního fondu a do fondu odměn. Nicméně účetní závěrku zřízené příspěvkové organizace bude v případě dané obce schvalovat zastupitelstvo obce, přičemž připomínkovaná vyhláška má stanovit, že schválením účetní závěrky se rozumí též schválení výsledku hospodaření a jeho rozdělení.
Reakce MF:
Vysvětleno.
Podle § 17 zákona č. 250/2000 Sb. jsou v závěrečném účtu obsaženy takové údaje, aby bylo možno zhodnotit hospodaření územního samosprávného celku nebo svazku obcí a jimi zřízených nebo založených právnických osob. Vámi uváděný zákon č. 250/2000 Sb. neobsahuje žádnou výslovnou úpravu ve vztahu k výsledku hospodaření podle zákona o účetnictví.
Doplnění vysvětlení k 25.6.2013:
Schválením a rozdělením výsledku hospodaření se rozumí „účetní operace“. Ustanovení rozpočtových právních předpisů tímto nejsou dotčena.
§ 30 zákona č. 250/2000 Sb. hovoří o způsobu tvorby rezervního fondu a současně používá termín „zlepšený výsledek hospodaření“. Tento termín nekoresponduje s účetním termínem výsledek hospodaření, kterým je zisk nebo ztráta. Proto se schválení výsledku hospodaření, jak je uvedeno v navrhované vyhlášce, nedotýká úpravy dané zákonem č. 250/2000 Sb.
1.3 Dopady postoje MF ČR
Zkusme si rozebrat, co výše uvedeným bylo ze strany MF ČR řečeno a co by z toho vyplývalo:
-
Účetní výsledek hospodaření (tedy účetní zisk nebo ztráta) je něco jiného než zlepšený výsledek hospodaření. Z toho vyvozujeme, že MF uvažuje
o jiných hodnotách
u těchto pojmů.
-
Pokud se jedná o jiné hodnoty, je nezbytné z hlediska
schvalovacích procesů
učinit
dva oddělené kroky.
Předmětem schvalování a případného rozdělování budou dvě na sobě (možná) nezávislé veličiny (potřebujeme tedy mít dvě usnesení ...).
-
Jako krajně problémová záležitost se může ve světle této
interpretace
jevit právní úprava ČÚS 704, která počítá s naplňováním fondů z o výsledku hospodaření (viz body 4.1., 6.3.1. ...).
-
Zatímco účetní výsledek hospodaření je jasně definován, a to v rámci struktury Výkazu zisku a ztráty (při celkem jasné definici nákladů a výnosů), tak „zlepšený hospodářský výsledek“ svou definici postrádá. Nicméně pokud uvažujeme, co by to asi tak mohlo být, tak pokud budeme o fondech uvažovat jako o volných finančních prostředcích. Mělo by se jednat o
„volné peněžní prostředky vygenerované v daném roce.“
Přitom zdůrazňujeme, že toto je naše fabulace. V žádném předpise není uvedeno, co to „zlepšený hospodářský výsledek je“, natož „jak by se měl počítat“. Je to sice trochu tristní závěr v situaci, když do fondů přidělujeme již řadu let a nyní zjišťujeme, že vlastně nevíme, co by do fondů přidělováno být mělo (a to nemluvím o neustálých diskusích, co v této oblasti je porušením rozpočtové kázně a co ne ..., což v zásadě s touto problematikou také velice úzce souvisí).
Za těchto okolností se tedy z hlediska procesu stanovování a schvalování rozdělení výše uvedených veličin objevují
dvě možné varianty:
a)
VARIANTA 1 - tradiční (a troufáme si říci - nyní jasně dominující) - na výše uvedený postoj MF ČR nebude brán zřetel, položí se rovnítko mezi účetním výsledkem hospodaření a zlepšeným hospodářským výsledkem.
Potom v rámci schvalování účetní závěrky schválíme i účetní výsledek hospodaření a ten rozdělíme do fondů. Co je však důležité - za těchto okolností nemůžeme požadovat finanční krytí fondů
(respektive tento požadavek je spojen s logickou chybou, jak je dokumentováno hned na úvodních příkladech).
b)
VARIANTA 2 - zlepšený hospodářský výsledek bude považován za jinou kategorii - pokud budeme chtít považovat fondy za „kupičky peněžních prostředků“, bude se jednat o vygenerované volné peněžní prostředky v daném roce (a čeká nás nalezení algoritmu, jak tyto volné peněžní prostředky stanovit).
V rámci schvalovacích procesů proběhne jednak schválení účetní závěrky a spolu s tím dojde ke schválení výsledku hospodaření
(zaúčtování rozdělení účetního výsledku hospodaření by muselo být na nerozdělený zisk (účet 432) ...).
Dále dojde ke schválení zlepšeného hospodářského výsledku (to bude v 99,9% případů jiné číslo než účetní výsledek hospodaření) a tento zlepšený hospodářský výsledek bude přidělen do fondů
(z toho také vyplývá, že část zisku může být potenciálně ponechána na nerozděleném zisku minulých let). Odměnou nám může být to, že padne jedna ze zásadních překážek znemožňující chápání fondů jako volných peněžních prostředků (respektive řekněme to tak, že pokud chceme chápat fondy jako finanční prostředky, nemáme jiné východisko, než zlepšený hospodářský výsledek chápat jako jinou veličinu než účetní výsledek hospodaření).
Ve vztahu ke skutečnosti, že daná veličina není nijak definována, je tato cesta krajním dobrodružstvím (což se asi zastupitelům či radním dosti složitě vysvětluje), a proto jsem přesvědčen, že tato cesta zatím nebude používána, případně velice výjimečně).
Doporučujeme všem zřizovatelům dohodnout v rámci svých zřízených PO, jaký bude postup, tj. vybrat variantu 1 nebo variantu 2. S tímto rozhodnutím však musíme přijmout důsledky, které tyto varianty mají. Nemůžeme zároveň přijmout variantu 1 a chtít peněžní krytí fondů, to je logický
non
-sense.
Rozhodnutí v této záležitosti považujeme za jedno z nejzásadnějších rozhodnutí v oblasti finančního řízení PO.
2. Zlepšený výsledek hospodaření (ve VARIANTĚ 2)
2.1 Otázka stanovení zlepšeného výsledku hospodaření
Nyní bychom se chtěli pokusit vysvětlit některé aspekty stanovení „zlepšeného výsledku hospodaření“ ve variantě 2, tedy v podmínkách, že se bude jednat o „vygenerované volné peněžní prostředky“. Toto je nesmírně složitou záležitostí a obáváme se, že doba ještě nenazrála do stanovení nějakého jasného výpočtového algoritmu, který by byl obecně obhajitelný (obáváme se, že tento algoritmus na obecné úrovni ani nebude možno najít).
Proto spíše předkládáme myšlenky, které nás v této souvislosti napadají:
Na první pohled by se zlepšený hospodářský výsledek mohl stanovit jako prostý přírůstek peněžních prostředků (například meziroční). Když bychom toto měli k něčemu přirovnat, jednalo by se zjednodušeně o
saldo
příjmů a výdajů (tedy něco takového, jako je
saldo
rozpočtu u územních samosprávných celků ...). To je sice přístup velice jednoduchý, nicméně má vady v tom, že jeho výsledkem nemohou být fondy jako jakési „rezervoáry“ volných peněžních prostředků ve smyslu - „tak si za to něco kup ...“ Tuto skutečnost si dokumentujme na následujících příkladech:
-
Domov pro seniory - PO se stará také o depozita klientů. Meziročně se depozita zvýšila o 500 tis. Kč. Asi všichni chápou, že nemůžeme říci, že organizace skončila se zlepšeným hospodářským výsledkem ve výši 500 tis. Kč, který si můžeme přidělit do fondu odměn ...(zde pracujeme s tím, že „cizí peněžní prostředky“ a změnu jejich stavu do zlepšeného hospodářského výsledku v peněžním slova smyslu začleňovat nemůžeme).
-
Obdobná situace může nastat třeba u školní jídelny ve vazbě na peněžní prostředky uložené rodiči žáků v podobě záloh na stravné. V tomto případě již neřešíme změny stavu peněžních prostředků na účtech cizích prostředků (účet 245), ale jedná se o prostředky, se kterými organizace sama hospodaří v rámci své hlavní činnosti. I zde asi musíme dojít k závěru, že změna stavu peněžních prostředků vyvolaná přírůstkem těchto závazků do zlepšeného hospodářského výsledku nepatří. Opět je zřejmé, že z navýšení peněz z tohoto titulu rozhodně asi fondy odměn plnit nemůžeme.
-
Co si počít s případem, kdy PO „školní jídelna“ sice meziročně navýšila hodnotu peněžních prostředků, ale dosáhla toho tak, že ke konci roku „vybrala sklad potravin“ pod nějakou standardní úroveň a na začátku ledna musí vynaložit několik desítek tis. Kč na doplnění skladu na normální úroveň (jinak nebude schopna standardně vařit). Asi je těžké také hovořit o volných prostředcích. Rozhodně je nemůžeme používat na nějaký rozvoj činnosti či výplatu odměn, ale musíme je vynaložit na doplnění standardní hodnoty skladu. Zde se tedy najednou potýkáme s vlivem veličiny odhadované „jakýsi normální stav skladu umožňující pokračování chodu organizace“.
-
Můžeme si také představit situaci, kdy v daném roce mimořádně došlo k předplacení určitých služeb (již se nebude opakovat). Potom i prostředky vložené na účet 381 by mohly být považovány za „vygenerované volné peněžní prostředky“. Naprosto rozdílnou situací je, ale stav, kdy bude nutné peněžní prostředky v daných „předplatbách“ vázat dlouhodobě (viz náš úvodní příklad) potom se o „volných peněžních prostředcích rozhodně bavit nemůžeme“.
Všechny, kteří to dočetli až sem, musí zavalit obrovská skepse. Z výše uvedeného totiž jasně vyplývá jeden závěr.
Zlepšený výsledek hospodaření v tomto pojetí by byl „odhadovanou veličinou“, nikoliv veličinou exaktně stanovenou s přesností na haléře, jak jsme zvyklí.
Velice by se to přiblížilo odhadům, které se počítají v momentě, kdy se vypočítává hodnota společnosti na základě metody diskontovaných budoucích peněžních toků, nicméně kdo v tomto oboru něco dělal, dobře ví, že se jedná skutečně jen o odhady.
Samozřejmě asi by bylo úsměvné například následující usnesení:
Rada Města schvaluje zlepšený hospodářský výsledek ve výši 200 tis. Kč +/-300 tis. Kč a tento zlepšený hospodářský výsledek rozděluje do fondů následujícím způsobem: ...............
Bohužel takovéto znění asi nejlépe koresponduje s problémem odhadu u vygenerovaných volných peněžních prostředků, jakkoliv chápeme, že je asi nepřijatelné.
2.2 Námět k přemýšlení
V této situaci rozhodně nejsme schopni přinést nějaký jednoznačný
exaktní
model, jak by byl zlepšený hospodářský výsledek počítán. Spíše jen jako námět k přemýšlení zkuste uvažovat například o následujícím modelu.
Základ:
-
změna stavu na účtech 241 a 261 (můžeme diskutovat například o otázce, zda zapojit i účet 263)
Korekce:
-
Změna stavu na účtu 261 (případně 241) vyvolaná zvýšením cizích prostředků (například depozita klientů, jistoty do výběrových řízení (zvýšení minus, snížení plus), pokud jsou obsaženy v účtech 241 či jsou v pokladně (toto nelze obecně vyloučit). Obdobně se můžeme chovat i k přijatým mylným platbám, u nichž víme, že je budeme vracet, případně účelově vázaným rezervám (na opravy dlouhodobého majetku ...).
-
Změna stavu prostředků, které budeme považovat za účelově vázané a jež jsou k případnému vrácení (viz výše např. peníze strávníků ve školních jídelnách, nespotřebované
dotace
) - navýšení těchto prostředků s minusem, snížení s plusem.
-
Změna stavu přináležejících investičnímu fondu (ten je nutno oddělit) - zvýšení minus, snížení plus.
-
Změna stavu zásob - snížení pod „běžnou hodnotu“ s minusem, zvýšení nad „běžnou hodnotu“ s plusem (tedy ne jakákoliv změna stavu zásob jako u běžného cash flow - ale jen výkyvy v porovnání s běžnou hodnotou). Přitom běžnou hodnotu bychom museli buď odhadovat podle zkušeností nebo ve vazbě na stanovení doby obratu zásob pro každý určitý provoz.
-
Změna stavu pohledávek - například nad nějakou běžnou úroveň, pokud jsou inkasovatelné podle našeho odhadu (třeba do 30 dní po splatnosti) - navýšení s plus, snížení s minus (pozor - opět by se nejednalo o prostou změnu stavu pohledávek).
-
Závazky z obchodního styku a závazky vyplývající z mezd - obdobné jako výše.
Takto můžeme pokračovat a přemýšlet o oblasti 381, 388, diskuse může být vedena i směrem k situacím prokazatelně zanedbané údržby...
Znovu zdůrazňujeme, že výše uvedené není vzorcem. Je to jen snahou dát podnět k zamyšlení, jaké aspekty by musely být zvažovány při stanovování algoritmu pro vypočtení zlepšeného hospodářského výsledku jako vygenerovaných volných peněžních prostředků za účetní období.
3. Závěr
Je nám naprosto jasné, že ve vazbě na výše uvedené se drtivá většina lidí okamžitě smíří s aplikací VARIANTY 1, nicméně jak jsme již výše uvedli, nelze potom spravedlivě požadovat finanční krytí fondů. Pokud chceme pracovat s myšlenkou finančního krytí, nezbývá nám, než Vás pozvat na dobrodružství při hledání algoritmu pro stanovení objemu vygenerovaných volných peněžních prostředků.
1 hospodářský výsledek
2 příspěvková organizace
3 územní samosprávný celek