Transfery ÚSC 1) od 1. 1. 2012 – Postupy účtování pro obce I.
část
Ing.
Ivana
Schneiderová
Rozhodovací diagram pro
přijaté
transfery a účetní řešení
v materiálu - odkaz na bod materiálu+-----------------------+-----------+---------------------------------------------------------------+ | 1. úroveň rozhodování | Není v | | | | režimu | Transfer | | | transferů | | +-----------------------+-----------+--------+------------------------------------------------------+ | 2. úroveň rozhodování | | Průtok | Příjemce | +-----------------------+ +--------+------------+-----------------------------------------+ | | | | Transfer | | | 3. úroveň rozhodování | | | bez | Transfer k vypořádání | | | | | vypořádání | | +-----------------------+ BOD 1 | +------------+--------------------+--------------------+ | 4. úroveň rozhodování | | BOD 2 | | Vypořádání b.o. | Vypořádání n.o. | +-----------------------+ | | +---------+----------+---------+----------+ | 5. úroveň rozhodování | | | A |Ex post| Zálohy v |Ex post| Zálohy v | | | | | | celé | průběhu | celé | průběhu | +-----------------------+ | | +---------+----------+---------+----------+ | Řešeno v materiálu | | | | B.1.1. | B.2. | B.1.2. | B.2. | +-----------------------+-----------+--------+------------+---------+----------+---------+----------+
DŮLEŽITÉ ZMĚNY V ČÚS 2) č. 703 TRANSFERY OD 1. 1.
2012
Nové názvy účtů pohledávek a závazků k transferům
+---------------------------------------------------------------+-----+ | Závazky (z transferů) k osobám mimo vybrané vládní instituce | 345 | | Pohledávky za vybranými ústředními vládními institucemi | 346 | | Závazky k vybraným ústředním vládním institucím | 347 | | Pohledávky za vybranými místními vládními institucemi | 348 | | Závazky k vybraným místním vládním institucím | 349 | | Dlouhodobé poskytnuté zálohy na transfery | 471 | | Dlouhodobé přijaté zálohy na transfery | 472 | +---------------------------------------------------------------+-----+
Změnou názvu účtů se také změnilo obsahové vymezení položek účetní závěrky.
Nové obsahové vymezení vyšlo v novele vyhlášky č. 410/2009
Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky
(dále jen „vyhláška č. 410/2009 Sb.“), účinné od 1. 1.
2012, která má číslo 436/2011 Sb. (Znění předpisů bylo
ponecháno v režimu oprav původního znění, aby byly vidět změny.)
Účet 345
„D. III.21. Závazky k osobám mimo vybrané vládní instituce“ obsahuje
závazky vůči osobám, které nejsou vybranými účetními jednotkami, zejména z titulu dotací, grantů,
příspěvků, subvencí, dávek, nenávratných finančních výpomocí, podpor či peněžitých darů,
Od roku 2012 se tento účet použije u předpisu závazků z transferů
nevýdělečným organizacím (nadace, o. p. s, občanská sdružení, církve, podnikatelské subjekty...) a
pro transfery včetně finančních darů fyzickým osobám, tedy u zápisu MD 572/D 345. Na použití účtů
347 a 349 se tímto nic nemění (účet 345 nahrazuje použití účtu 378 u případů závazků z transferů
mimo vybrané účetní jednotky).
Účet 346
„B. II.16. Pohledávky za
(staré znění: "ústředními rozpočty"
) vybranými ústředními vládními institucemi
“
obsahuje zejména pohledávky z titulu dotací, grantů, příspěvků, subvencí, dávek, nenávratných
finančních výpomocí, podpor či peněžních darů, a to za účetními jednotkami, které jsou organizačními
složkami státu, jimi zřízenými příspěvkovými organizacemi a státními fondy včetně Pozemkového fondu
České republiky,Obsahově se tedy účet pohledávek 346 nezměnil, jen byl upřesněn
název.
Na tomto místě bychom si měli připomenout, které subjekty spadají pod
ústřední
vládní instituce:*
organizační složky státu (např. resorty = ministerstva, policie ČR,
Úřad práce ČR, OSSZ, Finanční úřady, hasiči (HZS) - profesionální, katastrální úřady, soudy, celní
úřady, ČIŽP, ČOI, další státní inspekce, lesní správy, hygienické stanice, atd. - celkem jich je
246) a
-
jimi zřízené „státní“ příspěvkové organizace (dále také „PO“); dále
státní fondy (SFDI, SFŽP, SFRB, SF kultury, SF kinematografie a SZIF) včetně Pozemkového fondu České
republiky.
Upozornění!
Veřejné zdravotní pojišťovny nepatří mezi ústřední vládní
instituce.
Účet 348
„B. II.17. Pohledávky za
(staré znění: "územními rozpočty"
) vybranými místními vládními institucemi
“
obsahuje zejména pohledávky z titulu dotací, grantů, příspěvků, subvencí, dávek, nenávratných
finančních výpomocí, podpor či peněžních darů, a to za účetními jednotkami, které jsou kraji,
obcemi, dobrovolnými svazky obcí, jimi zřízenými příspěvkovými organizacemi a regionálními radami
regionů soudržnosti,Opět byl jen změněn název účtu, ale ne jeho obsahové vymezení. Obsah účtu
348 je širší, než u vyhlášky o rozpočtové skladbě pojem „územní rozpočty“, a to o zřizované PO
krajem, obcí a DSO. Pro potřeby účetní jednotky je však vhodné si účet analyticky členit např. dle
org. nebo dle příjemců nebo jejich skupin (např. 572.x1 příspěvkové organizace; 572.x2 podnikatelské
subjekty apod.).
Účet 347
"
(staré znění: "D.IV.21."
) D.III.22.
Závazky k
(staré znění: "ústředním rozpočtům"
) vybraným ústředním vládním institucím
“
obsahuje zejména závazky z titulu dotací, grantů, příspěvků, subvencí, dávek, nenávratných
finančních výpomocí, podpor či peněžitých darů vůči účetním jednotkám, které jsou organizačními
složkami státu, jimi zřízenými příspěvkovými organizacemi a státními fondy včetně Pozemkového fondu
České republiky,Účet 347 tedy použijeme v případě zobrazení závazků k těm účetním jednotkám,
které jsou vyjmenovány u pohledávkového účtu 346 (analogicky). Obsahové vymezení není
taxativní
(„zejména“). Tedy závazek 347 lze použít i mimo transfery.Účet 349
"
(staré znění: "D.IV.22"
) D.III.23.
Závazky k
"územním rozpočtům"
) vybraným místním vládním institucím
“ obsahuje
zejména závazky z titulu dotací, grantů, příspěvků, subvencí, dávek, nenávratných finančních
výpomocí, podpor či peněžitých darů vůči účetním jednotkám, které jsou kraji, obcemi, dobrovolnými
svazky obcí a jimi zřízenými příspěvkovými organizacemi a regionálními radami regionů
soudržnosti.Jedná se tedy o závazky ke krajům, ostatním městům a obcím, dobrovolným
svazkům obcí, k regionálním radám a navíc do územních rozpočtů z pohledu účetnictví patří i PO
zřizované územními rozpočty. Znamená to tedy, že například závazek z titulu příspěvku na provoz PO
bude proveden účetním zápisem MD 572/D 349.
Účty 345–349 se použijí i pro dlouhodobé pohledávky a závazky!
U záloh je změna, účty 471 a 472 jako položky rozvahy sice nejsou
vyhláškou č. 410/2009 Sb. obsahově vymezeny, ale
jejich užití je stanoveno novelizovaným ustanovením ČÚS č.
703. V případě, že přijmeme část transferu (
dotace
) před
jeho vypořádáním a předpokládáme, že k vypořádání transferu (dotace
) dojde za období delší než 12
měsíců, volíme účet 472 (ne 374). V případě, že poskytujeme část transferu (dotace
) a budeme
požadovat vypořádání za dobu delší než 12 měsíců od poskytnutí, zvolíme účet 471 (ne 373).Ustanovení sice vypadá nevinně, ale může se jednat o další nepříjemnou
komplikaci k účtování o transferech.
Příklad
Sepíšeme
smlouvu na příspěvek s tím, že poskytneme zálohu v lednu, v dubnu a v září 2012 ve výši 30.
Povinnost vypořádání příspěvku bude k 30. 6. 2013.
Pokud dodržíme ustanovení ČÚS 703;
bod 3.5.
3.5. V případech, kdy bude od okamžiku poskytnutí nebo přijetí zálohy
podle bodu 3.4. tato záloha vypořádána za období delší než jeden rok, považuje se tato záloha za
dlouhodobou. Ostatní zálohy se považují za krátkodobé.
Pak budeme mít stavy na účtech k
31. 12. 2012
k této
dotaci:Účet 471: 60
Účet 373: 30
Obě hodnoty k datu
31. 12. 2012
jsou již v režimu krátkodobosti. Což
opět vede k poškození vypovídací schopnosti výkazů. (Podnikatelé mají povinnost přeúčtování
dlouhodobých závazků a pohledávek na splatnost do roka a nad rok k datu závěrky, obce od této
povinnosti byly „osvobozeny“, ale zde se ukazuje, že ne každá „úleva“ je „úlevou“; účtování o
transferech a správné zúčtování bude o toto těžší. Určitě bychom v této situaci přivítali možnost k
31. 12. 2012 přeúčtování na účty MD 373/- MD 471, ale tato možnost není. Znamená to v důsledku
nezapomenout při zúčtování záloh, že máme zálohy na dvou syntetických účtech! Celkově se tedy
zavedení účtů 471 a 472 jeví u obcí jako zbytečné. Přínosné by bylo rozlišování na krátkodobé a
dlouhodobé zálohy v situacích přijatých dlouhodobých záloh na transfery např. v případech
dlouhodobých akcí financovaných předem (Globální dotace
u krajů), to by však musely být jinak
definovány v předpisu. Nebo by ještě bylo možné rozlišovat zálohy na transfery dle krátkodobosti
nebo dlouhodobosti akcí - např. při dotaci k vypořádaní do 12 měsíců všechny přijaté dotace
před
vypořádáním bez ohledu na datum přijetí zálohy - na účet 374; při dotaci k vypořádání nad 12 měsíců
- všechny přijaté dotace
před vypořádáním bez ohledu na datum přijeté - na účet 472. Toto by mohlo
mít nějaký informační přínos, ale v současném znění předpisu je požadavek na členění krátkodobosti a
dlouhodobosti záloh na transfery jen prací navíc bez informačního přínosu.Úpravy v počátečních stavech 2012
Zavedení nových účtů směrné účtové osnovy
požaduje nepřímo také jejich rozdělení v počátečních stavech v souladu s novelizovaným ustanovením
ČÚS 701 bod. 6.8., kde je pro případ změny předpisu uložena
povinnost vyrovnat aktiva i pasiva v počátečních stavech. Zde by měla účetní jednotka udělat opravný
zápis v počátečních stavech (formou účetního dokladu včetně jeho čísla pro zachování historie
účtování a doložení návaznosti na konečné stavy) a upravit počáteční stavy nových účtů ve vztahu k
transferům:
*
345-Závazky k osobám mimo vybrané vládní instituce
- je potřeba
převést (rozdělit) počáteční stav účtu 378 k 1. 1. 2012 na účet 345, a to ve výši těch závazků,
které splňují obsahovou náplň nového účtu 345.*
Původní účet 345-Jiné daně a poplatky je přečíslován na účet
344-Jiné daně a poplatky
- je tedy potřeba převést stav účtu 345 v hodnotě k 31. 12. 2011 na
počáteční stav účtu 344.*
471-Dlouhodobé poskytnuté zálohy na transfery a 472-Dlouhodobé
přijaté zálohy na transfery
– je potřeba převést (rozdělit) počáteční stav účtu 374 a 373 k 1.
1. 2012 na účty 472 a 471, a to ve výši těch přijatých záloh, které budou vypořádány až za dobu
delší než 12 měsíců od jejich přijetí.V případě, že účetní program neumožní opravy v počátečních stavech, nebo
nebude již možné provést v uzavřeném období za únor 2012, účetní jednotka zaúčtuje úpravy na výše
uvedených účtech do souladu s novým obsahovým vymezením jako účetní případy roku 2012.
Krátkodobost a dlouhodobost u podrozvahových účtů od
2012
Novelou vyhlášky č. 410/2001
Sb. s účinností od 1. 1. 2012 došlo ke sjednocení náhledu na dlouhodobost a krátkodobost
podrozvahy s rozvahou.
Podrozvahové podmíněné pohledávky a závazky řeší
§ 48 odst. 6:
(6) Není-li dále stanoveno jinak, za krátkodobé se pro účely této
vyhlášky považují takové podmíněné pohledávky a podmíněné závazky, u nichž účetní jednotka
předpokládá, že splnění všech podmínek pro provedení účetního zápisu v hlavní knize nastane
v
období do jednoho roku včetně
, ostatní podmíněné pohledávky a podmíněné závazky se považují za
dlouhodobé.Při volbě účtu podrozvahy tedy řešíme, zda přesun do rozvahy očekáváme do 12
měsíců včetně, pak volíme účet s textem „krátkodobý(á)“, nebo zda přesun do rozvahy očekáváme nad 12
měsíců, pak volíme účet s textem „dlouhdodobý(á)“. Pod pojmem „přesun do rozvahy“ budeme chápat
vypořádání konečného zůstatku podrozvahového účtu ke smlouvě nebo rozhodnutí na transfer, tedy
okamžik předpisu transferu na účty 34x do rozvahy. Doporučujeme se u transferů rozhodovat dle data
konečného vypořádání
dotace
určeného smlouvou nebo rozhodnutím, bez ohledu na to, jak očekáváme, že
budou přicházet zálohy na transfery.TRANSFERY U OBCÍ
Pro všechny přijaté transfery územních
rozpočtů se používá jen účet 672 s názvem
Výnosy územních rozpočtů z transferů
. Pro rozlišení
od koho je transfer přijímán (právní forma poskytovatele, nebo jeho zatřídění do skupiny) se bude
využívat analytika. Jaké skupiny poskytovatelů bude třeba rozlišovat, se dovíme až společně s
konsolidační vyhláškou.Pro všechny poskytnuté transfery územních rozpočtů je jen účet 572 s názvem
Náklady územních rozpočtů na transfery
. Pro rozlišení „komu“ bude transfer poskytován
(právní forma příjemce, nebo jeho zatřídění do skupiny) se rovněž bude využívat analytika k účtu
572.Dle ČÚS č. 703 se účtují:
Transferem poskytnutí peněžních prostředků z veřejných rozpočtů i přijetí
peněžních prostředků veřejnými rozpočty, včetně prostředků ze zahraničí, zejména v případě státního
rozpočtu, rozpočtů územních samospráv či státních fondů, tedy zejména
dotace
, granty, příspěvky,
subvence
, dávky, nenávratné finanční výpomoci, podpory či peněžní dary dotace
, granty, příspěvky,
subvence
, dávky, nenávratné finanční výpomoci, podpory a i peněžité dary
.Pozor, již od roku
2011 jsou transferem i peněžité dary
, poskytované
i přijímané od jiných veřejných rozpočtů se budou účtovat jako transfery (přijímaný dar na provoz na
účtu 672, na pořízení dlouhodobého majetku na účtu 403, poskytovaný dar jak na provoz, tak na
pořízení dlouhodobého majetku na účtu 572). Účet 543
se bude využívat pro věcné (nepeněžité)
dary. Z hlediska zdrojů budou přijímané věcné nepeněžité dary ve formě dlouhodobého majetku a
peněžité dary na pořízení dlouhodobého majetku na účtu 401.1. Vztahy mezi vybranými účetními jednotkami mimo
transferů
Dle ČÚS 703 se neúčtují:
„Za transfer se nepovažují poskytnutí či přijetí peněžních prostředků v
rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů, daně, poplatky a obdobné dávky, pokuty, penále, odvody a
obdobné platby a také
dotace
zřizovatele určené na pořízení dlouhodobého majetku jím zřizované
příspěvkové organizaci“Příklady
Aplikace
ustanovení
1.
Po několika letech proběhne kontrola plnění dotačních podmínek a je
nařízen odvod
Ustanovení standardu neznamená, že nesmíme použít účet „347-Závazky k ústředním vládním institucím“,
ten použijeme v souladu s obsahovým vymezením (účet 347 je pro transfery určen „zejména“, což
znamená, že je využitelný i pro jiné případy). Ale odvod dotace
a vyměřeno penále. Vše se vrací do státního rozpočtu.dotace
a penále již není transfer, nebude
použit účet 572 (nebo se nebude snižovat účet 672 nebo 403 jako oprava dříve přijatého transferu),
ale již se použije jiný účet směrné účetní osnovy např. 542. Účetní zápis tohoto příkladu pak je MD
542/D 347.2.
Platba správního poplatku např. za registraci vozidel pověřenému
úřadu III. stupně.
Není v režimu transferů, tedy se použije např. účetní zápis MD 538/D 261 (hrazeno z pokladny bez
předpisu závazku).3.
Předpis závazku daně z převodu nemovitostí.
Není v režimu transferů, tedy se použije např. účetní zápis MD 538/D
345.Také může dojít k vzájemným dodavatelsko-odběratelským vztahům mezi účetními
jednotkami veřejných rozpočtů. Může se jednat například o prodej auta ve vlastnictví obce jiné obci
nebo třeba DSO, nákup zboží od PO apod. Tyto případy se nebudou účtovat jako vzájemné transfery, ale
bude se postupovat podle jejich obsahu, bez ohledu na to, jakou právní formu má dodavatel a
odběratel.
Pro obce je důležité, že se již od roku 2011
neúčtuje jako transfer
.dotace
na pořízení dlouhodobého majetku vlastní zřizované POUpozornění!
Pozor! O příspěvku na provoz PO se jako o transferu nadále účtuje (např.
předpis MD 572/D 349) a také se stejně bude účtovat i
dotace
na pořízení dlouhodobého majetku, pokud
ji poskytneme PO jiného zřizovatele. Omezení platí jen pro dotace
na pořízení dlouhodobého majetku
poskytované vlastní
zřizované PO.Proč byl zvolen tento systém?
Jedná se o to, že pokud by např. obec pořídila dlouhodobý majetek a pak jej
předala své PO k hospodaření, tak by se účtování při předání majetku zobrazilo takto: MD 401/D 021.
Ale obec také může poskytnout dotaci na pořízení dlouhodobého majetku, a kdyby ji účtovala přes
náklady, účet 572, tak by se obsahově stejný účetní případ zobrazoval ve výsledcích obce i PO zcela
rozdílně. Mohlo by docházet k manipulacím s výsledky hospodaření. Zvolený postup i usnadní budoucí
konsolidace
. Nebudou se muset vylučovat náklady (u zřizovatele) a zdroje (účty třídy 4 u
PO).Poznámka redakce:
Kurzívou jsou uvedeny citace předpisů. Červené texty se týkají
PAP.
Příklad
Účetní postup u
dotace
na pořízení dlouhodobého majetku pro vlastní zřizovanou PO (předpis a odeslání)+-----+----+------------+---------+-----------+-----+-----+ | SU | AU | Odpa | položka | N+Z+UZ/ZJ | MD | D | +-----+----+------------+---------+-----------+-----+-----+ | 401 | A | | | | 500 | | | 349 | A | | | | | 500 | | 349 | A | | | | 500 | | | 231 | A | např. 311X | 6351 | | | 500 | +-----+----+------------+---------+-----------+-----+-----+
PO bude účtovat o dotaci na pořízení dlouhodobého
majetku takto - předpis: MD 348/D 401, příjem
dotace
MD 241/D 348. Týká se jen dotací na pořízení
dlouhodobého majetku od zřizovatele, od jiných poskytovatelů příspěvková organizace zvolí účet 403.
Příspěvek na provoz PO zůstává v režimu transferů, organizace zaúčtuje
předpis příspěvku na provoz od zřizovatele zápisem MD 348/D 672 a příjem MD 241/D
348.
2. Průtokové transfery
Průtokové transfery jsou nadefinovány v ČÚS č.
703 takto:
a)
Všechny případy, kdy poskytovatel posílá transfer přes obec třetí osobě
a je přímo určen příjemce.
b)
Dále je
definice průtokových transferů rozšířena na všechny případy, kdy transfer je poskytnut za účelem
rozdělení třetím osobám, ale o těchto příjemcích nerozhoduje samospráva, ale je rozhodováno v rámci
přenesené působnosti (SOCIÁLNÍ DÁVKY, lesní hospodáři).
Průtokové transfery
nejsou považovány za výnosy a zároveň náklady
,
tedy nebudou ve výsledku hospodaření. Dle rozpočtové skladby se však zachovají příjmové a výdajové
položky (kvůli konsolidacím výkazu FIN 2-12 na různých úrovních).Stejné účtování bude u průtokových dotací k vypořádání i bez vypořádání. Nic
se (zatím 3)) nebude ve vztahu k průtokovým dotacím účtovat v podrozvaze!
Bude se účtovat ve vazbě na příjem a výdej peněz.
Příklad
Průtokové
transfery
Příjem
dotace
od SF z programu spolufinancovaného EU - Zateplení budovy
školy - určeno k přeposlání PO+------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | SU | AU | OdPa | Pol | ZJ | NZUZ | ORJ | ORG | MD | D | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | 231 | A | | 4213 | | 54190877 | | | 10 | | | | | | 4216 | | 54515xxx | | | 90 | | | 374 | A | | | | | | XXX | | 100 | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+
Převod průtokové
dotace
PO:+------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | SU | AU | OdPa | Pol | ZJ | NZUZ | ORJ | ORG | MD | D | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | 374 | | | | | | | XXX | 100 | | | 231 | A | 3113 | 6356 | | 54190877 | | | | 10 | | | | | | | 54515xxx | | | | 90 | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+
VARIANTY
*
Neinvestiční průtokový transfer spolufinancovaný EU
pro PO -
položky příjmové 41xx, jiný UZ, Nástroj a Zdroj stejné; změní se výdajová položka, když je
spolufinancování EU nebo EHP (např. Norsko), pak položka 5336! (NZUZ se značí i u výdaje na
přeposlání
dotace
, nejen u příjmu průtokového transferu.)*
Dotace
od kraje např. pro knihovnyPRŮTOKOVÉ TRANSFERY A PAP 4)
Z hlediska PAP je požadavek na tato členění:
Analytika:
Výkaz část I - rozvahové účty
37401 - Zálohy na investiční
dotace
, příspěvky, granty, a nenávratné
finanční výpomoci + IČ Partnera pasiva37402 - Zálohy na neinvestiční
dotace
, příspěvky, granty, a nenávratné
finanční výpomoci + IČ partnera pasiva37409 - Zálohy na transfery ostatní - bez IČ partnera
Z hlediska PAP a metodiky MF k PAP, kdy partnerem pasiva
je ten, kdo eviduje stejnou částku v aktivech doporučuji zatím u průtokových dotací volit analytiku
AUPAP 37409 a nevyplňovat IČ partnera. (MF slíbilo metodiku k průtokovým dotacím, tedy zde může
dojít ke změně a upřesnění).
Typ změny
*
Při přijetí zálohy - 751, při přeposlání zálohy příjemci -
701.
*
714 a 764 -
ke kurzovým rozdílům by u průtokových dotací docházet nemělo.
*
715 a 765 - přichází v úvahu typ změny vlivem převodu mezi
organizacemi (rušení PO) - ale v části VII je „x“ u 715 - tedy nevyplňuje
se.
*
u 765 se
však uvádí jak partner pasiva, tak partner transakce:
Příklad
PO se ruší a má závazek z přijaté zálohy na transfer, obec přebírá jako
právní nástupce tento dluh. Partnerem pasiva bude poskytovatel
dotace
, např. MŠMT a partnerem
transakce rušená PO. 719 a 769 - inventarizační rozdíly - zde
by nemělo docházet k inventarizačnímu rozdílu typu manka, schodku nebo přebytku, spíše dojde ke
zjištění chyby v účtování, pak se musí projevit v typu změny 701, 751. Tento typ změny u závazků 374
bude asi nenaplněn.Příklad účtu 374 na členění dle PAP na průtokovou dotaci:
+--------------------------+--------+------------------------------------------+------------+------------------+-------------------+ | Účet | AUPAP | IČ partnera A/P | Typ změny | IČ partnera A/P | IČ partnera | | | | | | k typu změny | transakce | | | | | | | k typu změny | +--------------------------+--------+------------------------------------------+------------+------------------+-------------------+ | D 374 - přijetí | 37409 | xxx | 751 | xxx | xxx | | MD 374 - přeposlání | 37409 | xxx | 701 | xxx | xxx | +--------------------------+--------+------------------------------------------+------------+------------------+-------------------+
Příklad účtu 374 na členění dle PAP v případě rušení PO a převzetí zálohy
na dotaci na pořízení dlouhodobého majetku (účtuje obec) - odhad postupu:
+--------------------------+--------+------------------------------------------+------------+------------------+-------------------+ | Účet | AUPAP | IČ partnera A/P | Typ změny | IČ partnera A/P | IČ partnera | | | | | | k typu změny | transakce | | | | | | | k typu změny | +--------------------------+--------+------------------------------------------+------------+------------------+-------------------+ | D 374 - přijetí | 37401 | IČ MŠMT (00022985) | 765 | IČ MŠMT | IČ PO | | MD 374 - přeposlání MŠMT | 37401 | IČ MŠMT (00022985) | 701 | xxx | xxx | +--------------------------+--------+------------------------------------------+------------+------------------+-------------------+
Zde si je potřeba připomenout, že analogicky ve vztahu k PAPu bychom museli
postupovat i v případě přijaté dlouhodobé zálohy na transfer - 472. Jednalo by se o využití
analytiky 472.09, kde rovněž není požadován (zatím) IČ partnera. Dle mého názoru však není zatím
nastaven systém informovanosti zprostředkovatele, aby zjistil, zda se jedná o průtokový transfer
dlouhodobý nebo krátkodobý, je možné, že lze z nějakých indicií transferu vyčíst, ale bohužel není
zatím odezva z praktické aplikace.
Je zde také problém se zněním ČÚS
703:
3.5. V případech, kdy bude od okamžiku poskytnutí nebo přijetí zálohy
podle bodu 3.4.
tato záloha vypořádána
za období delší než jeden rok, považuje se tato záloha
za dlouhodobou. Ostatní zálohy se považují za krátkodobé.U průtokových transferů není zcela zřejmé, co je považováno za
vypořádání zálohy
. Logicky by se mělo jednat o datum jejího přeposlání, ne o okamžik, kdy
zálohu vypořádává konečný příjemce (to je k okamžiku účetního případu jiné účetní jednotky, než je
zprostředkovatel). U obcí není znám případ, že by přijímaly průtokový transfer, který by byl k
přeposlání až po 12 měsících. Pokud se pokusíme promyslet důsledky zobrazení jak do případné
konsolidace
, tak i pro PAP z hlediska IČ partnerů, tak zjistíme, že v případě přeposlání transferu
je zůstatek zálohy nulový, a tedy by neměla volba mezi 374 a 472 nic ovlivnit. Je však možné, že k
tomuto bude časem poskytnut jiný výklad předkladateli předpisu a bude se vyžadovat i důsledné
rozdělování přijatých záloh na průtokové transfery na krátkodobé (374) a dlouhodobé
(472).PŘÍKLADY NA ÚČTOVÁNÍ O TRANSFERECH
Obec je příjemcem
Účtování o transferech, které nejsou průtokové
A) Transfer není určen k vypořádání
Nic se nebude účtovat na podrozvaze, vše se zaúčtuje přes rozvahové účty.
Náklady lze časově rozlišit i v průběhu roku.
Příklad
Souhrnný
dotační vztah
+-----------------------------------------------------------+-----+----+------+---------+-----+-----+-----+ | | SU | AU | Odpa | položka | N+Z | MD | D | +-----------------------------------------------------------+-----+----+------+---------+-----+-----+-----+ | Předpis příjmů - OUUP* - rozpisdotaceod katastrálního úřadu, najednou na celý rok | +-----------------------------------------------------------+-----+----+------+---------+-----+-----+-----+ | 346-Pohledávky za ústředními rozpočty | 346 | XX | | | | 120 | | | 672-Výnosy územních rozpočtů z transferů | 672 | XX | | | | | 120 | | Příjemdotaceměsíčně ve výši 1/12 | 231 | XX | bez | 4112 | | 10 | | | | 346 | XX | | | | | 10 | +-----------------------------------------------------------+-----+----+------+---------+-----+-----+-----+
* Okamžik uskutečnění účetního případu
Pro některá města je představa, že zaúčtují výnos ihned v lednu v celkové
výši na celý rok, nepřijatelná z hlediska průběžného vyhodnocení výsledků hospodaření.
Jedná se o případ vedený v rozvaze, tedy zbývá pouze
možnost využití metody časového rozlišení (je předpisem umožněno v bodě 4.10):
+-----------------------------------------------------------+-----+----+------+---------+-----+-----+-----+ | | SU | AU | Odpa | položka | N+Z | MD | D | +-----------------------------------------------------------+-----+----+------+---------+-----+-----+-----+ | 346-Pohledávky za ústředními rozpočty | 346 | XX | | | | 120 | | | 672-Výnosy územních rozpočtů z transferů dle rozpisu 1/12 | 672 | XX | | | | | 10 | | Za účelem vyhodnocení výsledku hospodaření k uzavřenému | 384 | XX | | | | | 110 | | měsíci (není povinné) provedeme časové rozlišení | | | | | | | | | Příjemdotace| 231 | XX | bez | 4112 | | 10 | | | | 346 | XX | | | | | 10 | | Každý měsíc rozpuštění výnosů příštích období | 384 | XX | | | | 10 | 10 | | | 672 | XX | | | | | | +-----------------------------------------------------------+-----+----+------+---------+-----+-----+-----+
VARIANTY ÚČETNÍHO ZÁPISU
*
Pohledávka za krajem, DSO, RRRS
- účet
348.
*
Transfer bez vypořádání investiční
- místo účtu 672, účet 403
(výjimečné, někdy od DSO),
pak položka příjmová bude začínat 42xx.Transfer není určen k vypořádání - souhrnný dotační vztah v členění dle
PAP
+--------------------------+--------+------------------------------------------+------------+------------------+-------------------+ | Účet | AUPAP | IČ partnera A/P | Typ změny | IČ partnera A/P | IČ partnera | | | | | | k typu změny | transakce | | | | | | | k typu změny | +--------------------------+--------+------------------------------------------+------------+------------------+-------------------+ | MD 346 | xxx | IČ MFCR (00006947) | 601 | xxx | xxx | | D 672 | 67202 | IČ MFCR (00006947) | xxx | xxx | xxx | | MD 231 | xxx | IČ banky - metodika nevyžaduje k obratům | 801 | xxx | xxx | | D 346 | xxx | IČ MFCR (00006947) | 651 | xxx | xxx | +--------------------------+--------+------------------------------------------+------------+------------------+-------------------+
Poznámka č. 1.
U 384 není povinnost členění dle PAP.
Poznámka č. 2.
AU PAP 67202 má chybné obsahové vymezení v části III výkazu PAP. Chyba asi
vznikla kopírováním. Zde je zvolená analytika analogicky k 671.02.
B) Transfer je určen k vypořádání
Dvě úrovně účtování – podrozvaha a rozvaha
1. úroveň – Podrozvaha
V případě, že přijmeme rozhodnutí (ISPROFIN),
smlouvu o přijetí
dotace
, grantu nebo příspěvku, a to na transfer, který je k vypořádání, tak tento
dokument považujeme za „skutečnost, která je natolik určitá, že zakládá možnost přijetí transferu s
povinností vypořádání“, a účtujeme na podrozvahu podmíněnou pohledávku, na účet 942 v případě, že se
předpokládá vypořádání transferu do 12 měsíců včetně od data přijetí smlouvy nebo
rozhodnutí
:+------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | SU | AU | OdPa | Pol | ZJ | NZUZ | ORJ | ORG | MD | D | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | 942 | A | | | | - | | XXX | 100 | | | 999 | A | | | | - | | | | 100 | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+
Na účet 943, pokud se předpokládá, že k vypořádání transferu dojde
až
nad 12 měsíců od data přijetí smlouvy nebo rozhodnutí
:+------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | SU | AU | OdPa | Pol | ZJ | NZUZ | ORJ | ORG | MD | D | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | 943 | A | | | | - | | XXX | 100 | | | 999 | A | | | | - | | | | 100 | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+
Upozornění:
Z PODROZVAHY ODÚČTUJEME (VYŘADÍME) VE CHVÍLI, KDYŽ ÚČTUJEME O PŘÍSLUŠNÉM
TRANSFERU V ROZVAZE BUĎ NA ÚČET 374, 472 (přijetí zálohy na transfer), NEBO NA 346, 348!
Členění dle PAP se u podrozvahy neprovádí.
2. úroveň – Rozvaha
B.1 Transfer není poskytován formou zálohy, je v režimu
ex post
,
transfer je tedy poskytován jednorázově po vypořádáníB.1.1 Vypořádání v průběhu období nebo do zpracování závěrky za běžný
rok, známe přesnou výši
OUUP - obec má náklady (výdaje) ve vztahu k transferu, zpracovala
vypořádání a žádá o proplacení. Tedy OUUP je datum žádosti o proplacení nebo datum zaslání
finančního vypořádání poskytovateli, případně datum přijetí avíza nebo zprávy od poskytovatele o
uznání výše vypořádání (o vypořádání by mělo být účtováno na základě skutečnosti, která dokládá
oprávněnost výše vypořádaného transferu, anebo je alespoň vysoká pravděpodobnost uznání výše
vypořádaného transferu).
Účetní jednotka zná výši transferu buď během účetního období, nebo ji
zjistí na základě finančního vypořádání v době, kdy ještě není odevzdána účetní závěrka a může
zaúčtovat do běžného období s datem k 31. 12.
Předpis pohledávky
+------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | SU | AU | OdPa | Pol | ZJ | NZUZ | ORJ | ORG | MD | D | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | 348 | A | | | | | | XXX | 100 | | | 672 | A | | | | | | XXX | | 100 | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+
A zároveň odúčtování z podrozvahy: MD 999/D 943 (D 942)
Příjem transferu:
+------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | SU | AU | OdPa | Pol | ZJ | NZUZ | ORJ | ORG | MD | D | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | 231 | A | | 41xx | | XXXXX | | | 100 | | | 348 | A | | | | | | XXX | | 100 | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+
VARIANTY ÚČETNÍHO ZÁPISU
*
Investiční
– místo účtu 672 volíme účet dotace
403
,
příjmové položky 42xx
.*
Pohledávka za ústředními rozpočty
– účet 346
.B.1.2 Vypořádání proběhne v následujícím účetním období, neznáme přesnou
výši k datu závěrky
Předpis pohledávky bude ve výši uznatelných nákladů v běžném období krát
podíl
dotace
, např. náklady - účty 5xx jsou celkem ve výši 100, dotace
je přislíbena ve výši 90 %
uznatelných nákladů, pak výnos 672 bude ve výši 90; účtujeme dohadu z důvodu vykázání věcné a časové
souvislosti nákladů s výnosy (akruální princip).+------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | SU | AU | OdPa | Pol | ZJ | NZUZ | ORJ | ORG | MD | D | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | 388 | A | | | | | | XXX | 90 | | | 672 | A | | | | | | XXX | | 90 | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+
Poznámka
K účtování o dohadě neúčtujeme na podrozvaze.
Účtování v následujícím období, transfer je vypořádán, známe přesnou
výši.
+------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | SU | AU | OdPa | Pol | ZJ | NZUZ | ORJ | ORG | MD | D | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | 348 | A | | | | | | XXX | 88 | | | 672 | A | | | | | | XXX | | -2 | | 388 | A | | | | | | XXX | | 90 | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+
A zároveň k předpisu pohledávky odúčtujeme z podrozvahy: MD 999/D 943
(942)
A příjem transferu standardně:
+------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | SU | AU | OdPa | Pol | ZJ | NZUZ | ORJ | ORG | MD | D | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | 231 | A | | 41xx | | XXXXX | | | 88 | | | 348 | A | | | | | | XXX | | 88 | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+
VARIANTY ÚČETNÍCH ZÁPISŮ
*
Investiční
– místo účtu 672 volíme účet dotace
403
, příjmové položky pak 42xx
.*
Pohledávka za ústředními rozpočty
– účet 346
.B.2 Transfer je poskytován formou zálohy, zálohy jsou poskytovány
jednorázově při zahájení čerpání (výjimečně) nebo průběžně při dílčích plněních (žádosti o
platbu)
Jedná se o případy, kdy
dotace
bude poskytována před jejím vypořádáním
např. na základě dílčího plnění.Příklad
Rámcová
smlouva na transfer je ve výši 250 zaúčtována v podrozvaze zápisem MD 943 (942)/D 999
Příjem zálohy (buď přímo zálohy při zahájení čerpání,
nebo na základě požadavku o platbu při dílčím plnění).
Poznámka
Nárokování transferu na základě dílčího plnění není považováno za
vypořádání, pokud může dojít ke změně nároku při dalších dílčích plněních!!! Proto k datu požadavku
na dílčí plnění nepředepisujeme pohledávku, požadovaná dílčí platba zůstává v podrozvaze a z
podrozvahy se odúčtuje až k přijetí transferu. Zůstatek podrozvahové podmíněné pohledávky tedy bude
vždy ve výši očekávané platby ve vztahu k transferu celkem minus již přijaté zálohy na
transfer.
+------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | SU | AU | OdPa | Pol | ZJ | NZUZ | ORJ | ORG | MD | D | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | 231 | A | | 4xxx | | XXXXX | | | 150 | | | 374 (472) | A | | | | | | XXX | | 150 | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+
Upozornění!
K příjmu zálohy zároveň
vyřazujeme
z podrozvahy podmíněnou
pohledávku ve výši přijaté zálohy (MD 999/D 942 nebo 943)!Vždy nejméně ke
konci běžného období
ve výši plnění uznatelných
výdajů násobených % krytí výdajů transferem účtujeme o dohadě:Poznámka
Lze účtovat i v průběhu roku ke čtvrtletí, především ty účetní jednotky,
které mají úvěry a předkládají čtvrtletní výkazy bankám.
+------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | SU | AU | OdPa | Pol | ZJ | NZUZ | ORJ | ORG | MD | D | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | 388 | A | | | | | | XXX | 150 | | | 672 (403) | A | | | | | | XXX | | 150 | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+
Záloha na účtu 374 nebo 472 (je možné na obou účtech viz změny k transferům
od 2012) zůstává až do vypořádání! K zaúčtování dohady se záloha nezúčtovává.
Vypořádání celkové
dotace
v následujícím období - předpis pohledávky a
zrušení dohady+------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | SU | AU | OdPa | Pol | ZJ | NZUZ | ORJ | ORG | MD | D | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | 346 | A | | | | | | XXX | 250 | | | 672 | A | | | | | | XXX | | 100 | | 388 | A | | | | | | XXX | | 150 | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+
A zároveň odúčtování zbývající části nad zálohu (374, 472) z podrozvahy:
MD 999/D 943 (942) – (do nuly!). V tomto příkladu tedy ve výši 100.
Účetní zápis k vypořádání
dotace
pokračuje zúčtováním
pohledávky z vyúčtování transferu se závazkem ze zálohy+------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | SU | AU | OdPa | Pol | ZJ | NZUZ | ORJ | ORG | MD | D | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | 374 (472) | A | | | | | | XXX | 150 | | | 346 | A | | | | | | XXX | | 150 | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+
Příjem doplatku transferu již standardně:
+------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | SU | AU | OdPa | Pol | ZJ | NZUZ | ORJ | ORG | MD | D | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | 231 | A | | 41xx | | XXXXX | | | 100 | | | 346 | A | | | | | | XXX | | 100 | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+
B) Transfer je určen k vypořádání – otevřený čerpací účet
Některé transfery jsou poskytovány formou tzv. otevřených limitních účtů.
Účetní jednotka obdrží oznámení o otevření limitu a identifikaci smluvní banky. Následně je u banky
zřízen zvláštní ZBÚ. ČÚS 703 řeší přímé čerpání transferů v
bodě 3.2 s tím, že se o tomto případě účtuje stejně jako o transferech. Pro účetní jednotku to
znamená, že vede další ZBÚ, např. 231.8x a vždy s proplacením
dotace
účtuje zároveň o přijaté záloze
na transfer.Poznámky
*
U těchto transferů zpravidla nebývá spoluúčast zdrojů EU, ale je
možná.
*
V roce 2011
bylo častěji diskutováno, zda transfer poskytnutý přes čerpací účty není ve formě zálohy, ale že se
jedná o přiznaný vypořádaný transfer. S ohledem na znění rozhodnutí k transferům přes čerpací účty,
kde je často požadavek na závěrečnou zprávu a vypořádání transferu, se spíše jedná o přijetí zálohy
na transfer ve smyslu ČÚS 703 bod. 3.4. Nemusí to však být
pravidlem.
*
Čerpací
účty bývají také zpravidla otevřeny jen do 31. 12. běžného roku, tedy by se mělo jednat o transfery
krátkodobé, ale také se již objevují i dlouhodobé čerpací účty.
*
Připsané částky přijatého transferu se na některých účtech objevují
jako příjem, na některých čerpacích účtech však zůstává jen výdaj a účet je veden po celou dobu jako
debetní
. O obou případech se však účtuje stejně.*
Jsou možné i varianty hrazení transferu čerpacích
účtů.
a)
Např. z čerpacího účtu je hrazen jen podíl
dotace
. V těchto případech
si obec dává kopii faktury k ZBÚ běžnému a uhradí z účtu např. jen 20 % fakturace, tj. podíl jen
vlastních zdrojů, originál faktury je předkládán smluvní bance a ta z výše faktury uhradí dodavateli
jen 80 % - podíl dotace
. Někdy je domlouváno s dodavateli rozdělení fakturace. Dodavatel vystaví 2
faktury se stejným číslem faktury a na stejné částky plnění a u jedné požaduje proplacení 20 % -
vlastní zdroje obce, u druhé proplacení 80 % z dotace
.b)
Např. obec
musí převést na čerpací účet peníze ve výši vlastní zdrojů a z čerpacího účtu je pak plně hrazeno
dodavateli. Převod peněz na čerpací účet je pak jako převod z účtu na účet přes konsolidační položky
MD 262/D 231 6330 5345 a příjem na čerpacím účtu MD 231.8x 4134/D
262.
Příklad
Dotace
z MMR
na dětské hřiště, založení účtu u UniCredit Bank a banka hradí ve výši podílu dotace
přímo
dodavateli. Obec hradí vlastní podíl ze ZBÚ. S dodavatelem je domluveno rozdělení fakturace na podíl
k dotaci a na vlastní zdroje ve výši 80 % a 20 %. Na výpisu z UniCredit Bank není vidět výše
připsané dotace
.K datu úhrady faktury např. ve výši 100 se pak zaúčtuje výpis z UniCredit
Bank takto:
+------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | SU | AU | OdPa | Pol | ZJ | NZUZ | ORJ | ORG | MD | D | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | 231 | 8x | | 4226 | | 17xxx | xx | xxx | 100 | | | 374 | xx | | | | | xx | Xxx | | 100 | | 321 | xx | | | | | xx | xxx | 100 | | | 231 | 8x | 3421 | 6121 | | 17xxx | xx | xxx | | 100 | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+
Dohada na dotaci, vypořádání
dotace
, zúčtování zálohy a
účtování na podrozvahových účtech jsou pak již shodné s běžným transferem k
vypořádání.Čerpací účty a přenesená daňová povinnost
Zprávy MF 5/2011, bod 3:
II. Postup při čerpání dotací
Na základě Poskytovatelem vydaných Rozhodnutí o
poskytnutí
dotace
(dále jen „Rozhodnutí“) a Pokynu k nastavení rozpočtového limitu (dále jen
„Pokyn“) Příjemce dotace
předloží, stejně jako dosud, Pokyn příslušné pobočce Banky zahrnující i
tzv. Obchodní místa UniCredit Bank Expres, provozovaná smluvními partnery Banky. Pobočka Banky
uzavře s Příjemcem dotace
smlouvu a zřídí Příjemci dotace
účet účelové dotace
, ze kterého bude
dotace
čerpána, tak jako doposud.V režimu přenesení daňové povinnosti Zákon stanoví, že po předložení
daňového dokladu Dodavatelem Příjemci
dotace
je Příjemce povinen na tento doklad doplnit údaj o výši
DPH. Tento doklad bance předloží spolu s vyplněným Pokynem k proplacení příslušné (části) dotace
na
pokrytí DPH podle přílohy č. 1, včetně stanovení její výše. Na základě toho po vystavení příkazů k
úhradě, provede Banka následující platby:–
uhradí Dodavateli fakturu předloženou Příjemcem
dotace
na účet
Dodavatele uvedený na daňovém dokladu,–
převede dotaci ve výši vyplývající z přenesení daňové povinnosti
vypočtené Příjemcem
dotace
a uvedené na Pokynu k proplacení DPH podle přílohy č. 1 na účet Příjemce
dotace
, který je také uvedený v Pokynu k proplacení DPH. Účet (číslo účtu) Příjemce dotace
pro danou
Akci, na který bude převáděna dotace
ve výši vypočtené DPH, je po celou dobu realizace Akce a
čerpání příslušné dotace
neměnný.Za splnění termínu splatnosti faktury a splnění daňové povinnosti je
zodpovědný Příjemce
dotace
, proto je nezbytné předložit Bance uvedené doklady v dostatečném časovém
předstihu. Příjemce dotace
je rovněž zodpovědný za správnost čerpání dotace
, včetně části použité na
krytí DPH.Proplacení
dotace
na pokrytí CPH je možné pouze jednorázově současně
s předložením daňového dokladu, dodatečná výplata pouze CPH není možná.Příklad
Zaúčtování přenesené daňové povinnosti - čerpací účet (základ daně 100, DPH
20)
+------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | SU | AU | OdPa | Pol | ZJ | NZUZ | ORJ | ORG | MD | D | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | 231 | 8x | | 4226 | | 17xxx | xx | xxx | 120 | | | 374 | xx | | | | | xx | xxx | | 120 | | 321 | xx | | | | | xx | xxx | 100 | | | 231 | 8x | 3421 | 6121 | | 17xxx | xx | xxx | | 100 | | 343 (395) | xx | | | | | xx | xxx | 20 | | | 231 | 8x | 3421 | 6121 | | 17xxx | xx | xxx | | 20 | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | Příjem ve výši DPH na běžný ZBÚ* - převod z UniCredit Bank | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | 231 | 1x | | 8901 | | | xx | xxx | 20 | | | 343 (395) | xx | | | | | xx | xxx | | 20 | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | Úhrada DPH účetní jednotkou k datu přiznání za zdaňovací období | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+ | 343 | xx | | | | | xx | xxx | 20 | | | 231 | 1x | | 8901 | | | xx | xxx | | 20 | +------------+-----+-------+-------+-----+----------+------+------+-----+-----+
* základní běžný účet
B) Transfer je určen k vypořádání a PAP
PAP 1. Problematika partnerů a
souvztažností
V metodice k PAP je uvedeno:
Tab. Část XI – výkaz dle jednotlivých IČ partnerů
Poznámka:
U nákladů a výnosů, kde je zároveň účtován předpis, je partner transakce
shodný s partnerem aktiva / pasiva u souvisejících pohledávek / závazků.
Příklad: partner aktiva u pohledávky = partner transakce
u výnosů.
partner pasiva u závazku = partner transakce u
nákladů.
Poznámka v metodice o rovnosti IČ partnerů v případech předpisů nákladů a
závazků a pohledávek a výnosů může být zavádějící. Kontrolní vazby výkazu takto nastaveny nejsou a
ani požadavky na partnera ve výkazu PAP v části I, II, III nejsou ve vztahu k předpisům křížové.
Například při dohadě na transfery, kterou účetní jednotky musí dělat k 31. 12. zápisem MD 388/D 672
nebo MD 388/D 403 je požadován IČ partnera k účtu 672 a 403, ale k dohadnému účtu aktivnímu 388 není
vykázání partnera žádáno. Při zúčtování dohady bude účetní zápis MD 34x/D 388, kde se má uvést
partner k účtu 34x, ale k účtu dohady opět není povinný.
Nedodržování poznámky v metodice MF k PAP jako nastaveného pravidla (i
když především toto pravidlo nedodržuje samotná struktura výkazu) však může celkový přínos výkazu
hodně poškodit, protože se nedohledají vzájemné vazby partnerů. Upozorňuji, že to, co uvedu dále,
není povinné, pokud však nechceme dělat úplně zbytečnou práci, je vhodné nastavit program tak, aby v
případě, že uvedeme IČ partnera k účtu nákladu nebo výnosu, kde je požadován, tak aby stejné IČ
program automaticky vyplnil i k souvztažnému účtu pohledávky nebo závazku. POZOR, k předpisu
pohledávky nebo závazku, ne k přímému proúčtování přes platby!!!
Příklad
Kde je vhodné
automaticky nastavit vyplnit
stejné IČ
k souvztažnému účtu: 388 + IČ/672 + IČ, 346 + + IČ/388
+ IČ (Ale jen v případě, že bude automaticky nastaveno programem - jedná se spíš o výhled do
budoucna, až se ve výkazu PAP vychytají „mouchy“).Kde naopak nastaveno automaticky vyplnění
stejného IČ
být nesmí: MD
231/D 346, MD 349/D 231 apod.PAP 2. Transfery, AUPAP a IČ partnerů přijatým transferům
IČ partnerů aktiva a pasiva ve vztahu k partnerům je vyžadováno
především z důvodu vyloučení vzájemných vztahů mezi subsektory vlády.
Metodika MF k PAP:
Definice partnera aktiva nebo pasiva = partner k rozvahovým účtů a typům
změn
Partnerem aktiva / pasiva
se rozumí ten, kdo má anebo by měl
5):*
aktivum vykazující účetní jednotky ve své rozvaze uvedené jako
pasivum, resp.
*
pasivum
vykazující účetní jednotky ve své rozvaze uvedené jako
aktivum.
Zde je vazba zřejmá u účtů pohledávek a závazků. Když v mé účetní jednotce
vzniká pohledávka, u toho, kdo mi dluží, vzniká závazek. Vznik pohledávky je aktivum, vznik závazku
pasivum. Obráceně - když v mé účetní jednotce vzniká závazek (pasivum), tak u věřitele vzniká
pohledávka (aktivum).
Příklad
Předpis
pohledávky z vypořádaného transferu
MD 346
/ /D 672. V naší účetní jednotce vzniká pohledávka,
partnerem aktiva je ten, komu vzniká závazek (pasivum), tedy uvedeme IČ poskytovatele
dotace
.Definice partnera transakce = partner k nákladům nebo výnosům, a k
některým typům změn
Partnerem transakce
se rozumí ten, pro něhož je anebo by byl
6):*
výnos vykazující účetní jednotky nákladem,
*
přírůstek aktiva vykazující účetní jednotky úbytkem
aktiva,
*
úbytek
pasiva vykazující účetní jednotky přírůstkem pasiva, resp.
-
náklad vykazující účetní jednotky výnosem anebo přírůstkem vlastního
jmění, pokud se o souvisejícím výnosu neúčtuje 7),
-
úbytek aktiva vykazující účetní jednotky přírůstkem
aktiva,
*
přírůstek pasiva vykazující účetní jednotky úbytkem
pasiva.
Příklad
Předpis výnosu z vypořádaného transferu MD 346/
D 672
. V naší účetní
jednotce vzniká výnos, partnerem transakce je ten, komu vzniká náklad, tedy uvedeme IČ poskytovatele
dotace
. V tomto případě je shodné s IČ partnera aktiva, předpisu pohledávky.Přehled AU PAP a IČ partnerů v případě
transferů přijatých:
+----------+---------+-----------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------+---------------------+ | Účet SU | AU PAP | Název | Obsah | IČ partnera A/P; PT | +----------+---------+-----------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------+---------------------+ | 346 | Bez | Pohledávky za vybranými ústředními vládními institucemi | | PA | | 348 | Bez | Pohledávky za vybranými místními vládními institucemi | | PA | | 388 | Bez | Dohadné účty aktivní | | Bez | | 377 | 9 | Ostatní krátkodobé pohledávky - jiné | | Bez | | 403 | Bez | Transfery na pořízení dlouhodobého majetku | | PT - typ změny 968 | | 374 | 1 | Krátkodobé přijaté zálohy na transfery - investičnídotace, příspěvky, granty a NeFV | | PP | | 374 | 2 | Krátkodobé přijaté zálohy na transfery - neinvestičnídotace, příspěvky, granty a NeFV | | PP | | 374 | 9 | Krátkodobé přijaté zálohy na transfery - ostatní | | Bez | | 472 | 1 | Dlouhodobé přijaté zálohy na transfery - investičnídotace, příspěvky, granty a NeFV | | PP | | 472 | 2 | Dlouhodobé přijaté zálohy na transfery - neinvestičnídotace, příspěvky, granty a NeFV | | PP | | 472 | 9 | Dlouhodobé přijaté zálohy na transfery - ostatní | Chyba výkazu - mají být | Bez | | | | | uvedeny případy, které | | | | | | nejsou pod 474., | | | | | | (ne pod 37. - chyba | | | | | | v kopírování textů). | | | 672 | 1 | Výnosy vybraných místních vládních institucí z transferů - investičnídotace, | Chyba výkazu, zde se | Ne | | | | příspěvky, granty a NeFV - za časového rozlišení MD 403/D 672 | partner uvádět nemá | | | | | | (často nelze zjistit) | | | | | | a nebude muset dle | | | | | | příslibu opravy | | | | | | předkladatele předpisu. | | | 672 | 2 | Výnosy vybraných místních vládních institucí z transferů - | Chyba výkazu u obsahového | PT | | | | - neinvestičnídotace, příspěvky, granty a NeFV | vymezení, zde by se mělo | | | | | | jednat odotacena provoz. | | | 672 | 3 | Výnosy vybraných místních vládních institucí z transferů -- finanční dary | Dle obsahového vymezení | PT | | | | | finanční dary v důsledku | | | | | | živelných pohrom. | | | 672 | 9 | Výnosy vybraných místních vládních institucí z transferů -- ostatní | Zde běžné finanční dary | PT | | | | | od fyzických a právnických | | | | | | osob mimo subsektory | | | | | | – odhad dle obsahového | | | | | | vymezení. | | +----------+---------+-----------------------------------------------------------------------------------------+-----------------------------+---------------------+
NeFV - nenávratné finanční výpomoci
PA - partner aktiva
PP - partner pasiva
PT - partner transakce
PAP 3. Rozvahové účty k přijatým transferům a typy změn
Část výkazu VI – Pohledávky (poznámky k typům změn)
Účty 346, 348, 377
(388 - u účtu 388 není vyžadován typ
změny)MD 601 a D 651 - při zaúčtování předpisu (MD 346/ /D 672 nebo 403) volíme
typ změny 601, při přijetí doplatku
dotace
651. Typ změny 651 musíme zúčtovat i při zúčtování zálohy
zápisem: 374.0x + IČ PP + MD 701/ /D 346 + IČ PA + D 651.MD 606 a 607; MD 656 a D 657 - typ změny úplatné a bezúplatné nabytí nebo
předání se neuvádí k účtům 346, 348 (ale k účetnímu případu, především u nabytí by mohlo u obcí
dojít, např. při rušení PO; dle mého názoru se jedná o systémovou chybu výkazu, že je k typu změny
607 uveden „x“ = nevyplňuje se). U 377 se typ změny 606 a 607, 656 a 657 vyplňuje.
MD 613 a D 663 - typ změny přecenění na reálnou hodnotu se rovněž u účtu
346 a 348 nevyplňuje.
MD 614 a D 664 - kurzové rozdíly (účtují se ve vazbě na účty 563 a
663).
MD 619 a D 669 - inventarizační rozdíly - zde by nemělo docházet k
inventarizačnímu rozdílu typu manka, schodku nebo přebytku, spíše dojde ke zjištění chyby v
účtování, pak se musí projevit v typu změny 601,651. Tento typ změny u pohledávek bude asi naplněn
zcela výjimečně.
D 665 - typ změny „Vyřazení na základě dvoustranné dohody“ - jedná se o
jediný účetní případ z části výkazu VI, kdy se uvádí k pohledávkám ve vztahu k přijatým transferům
IČ partnera, zde jak IČ partnera aktiva, tak i IČ partnera transakce.
Příklad
Obec má pohledávku z transferu za krajem (348). Dojde k dohodě, že obec
kraji pohledávku z
dotace
odpouští.Zápis u obce:
+--------------------------+--------+------------------------------------------+------------+------------------+-------------------+ | Účet | AUPAP | IČ partnera A/P; PT | Typ změny | IČ partnera A/P | IČ partnera | | | | | | k typu změny | transakce | | | | | | | k typu změny | +--------------------------+--------+------------------------------------------+------------+------------------+-------------------+ | MD 557 | 55701 | IČ kraje | Bez | Bez | Bez | | D 348 | Bez | IČ kraje | 665 | IČ kraje | IČ kraje | +--------------------------+--------+------------------------------------------+------------+------------------+-------------------+
D 666 a 667 - typ změny „ostatní vyřazení pohledávek“ a „vklad pohledávky“
bude zcela ojedinělý typ změn ve vztahu k pohledávkám z přijatých dotací.
Část výkazu VII – Závazky
Účty 374, 472
Při přijetí zálohy - 751, při zúčtování zálohy k zaúčtování předpisu k
vypořádání z
dotace
701, při vratce přeplatku zálohy také volíme typ změny 701.-
714 a 764 - kurzové rozdíly (účtují se ve vazbě na účty 563 a
663).
-
715 a 765 -
přichází v úvahu typ změny vlivem převodu mezi organizacemi (rušení PO) - ale v části VII je „x“
*
u 715 - tedy nevyplňuje se;
*
u 765 se však uvádí jak partner pasiva, tak partner transakce (viz
příklad na PAP k průtokovým
dotacím).
-
719 a 769 - inventarizační rozdíly - zde by nemělo docházet k
inventarizačnímu rozdílu typu manka, schodku nebo přebytku, spíše dojde ke zjištění chyby v
účtování, pak se musí projevit v typu změny 701,751. Tento typ změny u závazků 374 bude asi
nenaplněn.
V příštím vydání časopisu budeme pokračovat rozborem situací, kdy obec
je poskytovatelem transferu.
3 Probíhá ještě stále diskuze u průtokových transferů ve vztahu k
EU, ale problém by se spíše týkal krajů a regionálních rad, obcí výjimečně u průtokových dotací pro
zřizované PO a pro partnery z přeshraniční spolupráce. Požadavek na evidenci v podrozvaze
průtokových dotací ve vztahu k EU není zatím ve znění ČÚS č.
703 plně ošetřen.
5 V případě, že by vedl (podvojné) účetnictví.
6 V případě, že by vedl (podvojné)
účetnictví.
7 Např. u darů a transferů na pořízení dlouhodobého
majetku.