Přijaté dary u poplatníka, který provozuje zdravotnické
zařízení
Ing.
Zdeněk
Morávek
Nezisková organizace provozuje zdravotnické zařízení a postupuje při posuzování příjmů podle
§ 18 odst. 15 zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „ZDP“). To znamená, že předmětem daně z příjmů právnických osob jsou, až na
výjimky, uvedené v § 18 odst. 15, veškeré
příjmy. Jak tuto zásadu posuzovat ve vztahu k přijatým neinvestičním darům, účtovaným do výnosů.
Jsou tyto přijaté neinvestiční dary rovněž předmětem daně z příjmů, anebo se posuzují podle
§ 18 odst. 2, i když
§ 18 odst. 15 stanoví, že předmětem daně jsou
veškeré příjmy? Jak se posuzují přijaté dary přijaté přímo na bankovní účet (rovněž podle
§ 18 odst. 2 ZDP)? Zdravotnické zařízení přijaté
dary posuzuje jako předmět daně darovací, nikoliv předmět daně z příjmů.
Odpověď:
Na úvod je potřeba poznamenat, že se jedná o poměrně složitý výkladový problém. Osobně se domnívám,
že úpravu § 18 ZDP je nutné vykládat tak, že ust.
odst. 1 a
odst. 2 platí pro všechny poplatníky daně z
příjmů právnických osob s tím, že odst. 3 a
odst. 4 dále rozvádí, co je a není vždy předmětem
daně v případě neziskových poplatníků. V případě neziskových organizací, které provozují
zdravotnická zařízení, platí speciální ustanovení § 18
odst. 15 ZDP, podle kterého jsou u těchto subjektů předmětem daně všechny příjmy s výjimkou
příjmů z investičních transferů a dotací na pořízení a technické zhodnocení majetku a z úroků z
vkladů na běžném účtu. Vzhledem k tomu, že § 18 odst.
15 obsahuje i odkaz na § 18 odst. 3 ZDP,
je podle mého názoru situaci nutné vykládat tak, že §
18 odst. 15 je speciálním ust. k § 18 odst.
3 a odst. 4, nikoliv k
§ 18 odst. 2 ZDP. Z toho vyplývá, že přijaté
neinvestiční dary se posuzují i u neziskových poplatníků provozujících zdravotnická zařízení podle
§ 18 odst. 2 ZDP, protože se jedná o předmět daně
darovací, nikoliv daně z příjmů.
Domnívám se, že by bylo i v rozporu s logikou zákona, vzhledem k úpravě režimu zdanění neziskových
poplatníků, aby tyto příjmy byly u podnikatelských subjektů vyjmuty z předmětu daně, ale u
neziskových poplatníků nikoliv. Navíc pokud bychom připustili, že ust.
§ 18 odst. 2 se nevztahuje na poplatníky uvedené
v § 18 odst. 15 ZDP, mohlo by to vést k závěru,
že § 18 odst. 2 nelze vztáhnout na žádné
neziskové poplatníky, protože pro ně platí ohledně příjmů, které nejsou předmětem daně, pouze
§ 18 odst. 4 ZDP. Takovýto postup by byl v
rozporu s běžnou a obvyklou praxí.
A dále, jako podpůrný argument, je možné použít skutečnost, že právní úprava darovací daně
předpokládá, že tato bezúplatná nabytí budou předmětem darovací daně a za běžných podmínek budou od
této daně osvobozena. I to vede k závěru, že takto získané dary u poplatníků provozujících
zdravotnická zařízení jsou předmětem darovací daně, nikoliv daně z příjmů.
Ovšem je nutné připustit, že na toto posouzení mohou být i jiné právní názory.