Účetnictví ÚSC a účetní závěrka k 31. 12. 2011

Vydáno: 9 minut čtení

Účetnictví územně samosprávných celků (dále jen „ÚSC nebo účetní jednotka") se řídí pravidly, která mají klíčový význam při jeho vedení i zpracování. Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví správné, úplné, průkazné, srozumitelné, přehledné a způsobem, který zaručuje trvalost účetních záznamů.

Účetnictví ÚSC a účetní závěrka k 31. 12. 2011
Mgr.
Martina
Smetanová
členka Výboru pro veřejný sektor KA ČR
 
Inventarizace
Jednou z hlavních podmínek pro zabezpečení průkaznosti účetnictví ÚSC je provedení řádné inventarizace majetku a závazků, včetně jiných aktiv a pasiva skutečností zobrazených na podrozvahových účtech.
Pro zajištění hladkého průběhu inventarizace je vhodné, aby si účetní jednotka zpracovala interní směrnici o inventarizaci, ve které by měly být stanoveny termíny, postupy, odpovědné osoby, složení inventarizační komise/komisí, příklady inventurních soupisů apod. a proškolila zaměstnance, kteří se inventur budou účastnit a svými podpisy potvrdí odpovědnost za jejich řádné provedení. Při přípravě vnitřní směrnice by účetní jednotka měla využít vyhlášky č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků.
Skutečné stavy majetku a závazků se zjišťují fyzickou inventurou u hmotného majetku, popř. u nehmotného, nebo dokladovou inventurou u závazků a pohledávek, popř. u ostatních složek majetku, u kterých nelze provést inventuru fyzickou. Zjištěné stavy se zaznamenávají do inventurních soupisů.
Zjištěné inventarizační rozdíly, tj. rozdíly mezi skutečným stavem a stavem v účetnictví musejí být zaúčtovány do období, za které se inventarizací ověřuje stav majetku, závazků, jiných aktiv a pasiv a podrozvahových účtů.
Legislativa
Účetnictví ÚSC je vedeno a účetní závěrka musí být sestavena v souladu s platnými metodickými předpisy, kterými jsou zejména:
 +-----------+-----------------------------------------------------------------------------------------+ |  Předpis  |                                         Název                                           | +-----------+-----------------------------------------------------------------------------------------+ | Zákon     | * Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění                                  | |           | * Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, v platném znění   | +-----------+-----------------------------------------------------------------------------------------+ | Vyhlášky  | * Vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictví  | |           |   v platném znění, pro některé vybrané účetní jednotky, v platném znění                 | |           | * Vyhláška č. 383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě vybraných účetních   | |           |   jednotek a jejich předávání do centrálního systému účetních informací státu a         | |           |   o požadavcích na technické a smíšené formy účetních záznamů (technická vyhláška       | |           |   o účetních záznamech), v platném znění                                                | |           | * Vyhláška č. 449/2009 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných          | |           |   pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů a rozpočtů územních   | |           |   samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad    | |           |   soudržnosti, v platném znění * Vyhláška č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku      | |           |   a závazků                                                                             | +-----------+-----------------------------------------------------------------------------------------+ | Standardy | * České účetní standardy (701-708)                                                      | +-----------+-----------------------------------------------------------------------------------------+
Významnou změnou pro ÚSC je povinnost postupovat od 1. ledna 2010 v souladu s Českými účetními standardy (ostatní účetní jednotky se mohou od standardů odchýlit, pokud tím zajistí věrný a poctivý obraz svého účetnictví).
Kromě obecně závazných právních předpisů se účetní jednotka řídí i vlastními vnitřními předpisy. Jejich obsah vychází nejenom z platné metodiky, ale i z jejích interních potřeb.
 
Účetní závěrka
Účetní závěrku tvoří: rozvaha, výkaz zisku a ztráty, příloha, přehled o peněžních tocích a přehled o změnách vlastního kapitálu.
Příloha vysvětluje a doplňuje informace uvedené v rozvaze a ve výkazu zisku a ztráty. V příloze musejí být vyplněny jak číselné, tak textové části.
ÚSC nesestavují přehled o peněžních tocích a přehled o změnách vlastního kapitálu, pokud k rozvahovému dni a za účetní období bezprostředně předcházející nesplní dvě podmínky, a to brutto aktiva celkem více než 40 mil. Kč a roční úhrn čistého obratu více než 80 mil. Kč.
Účetní závěrka ÚSC musí obsahovat všechny významné informace. Informace se považuje za významnou (závažnou), pokud by její neuvedení nebo chybné uvedení mohlo ovlivnit úsudek nebo rozhodování osoby, která tuto informaci využívá.
Účetní závěrka se sestavuje v českých korunách a vykazuje se v Kč, s přesností na dvě desetinná místa.
Vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 410/2009“), obsahuje závazný vzor jednotlivých částí účetní závěrky pro ÚSC (viz přílohy 1-5 této vyhlášky).
Finanční výkaz pro hodnocení plnění rozpočtu (FIN 2-12 M) již není od roku 2010 součástí účetní závěrky.
 
Účetní metody a časový harmonogram jejich použití
 +---------------------------------------------------+------------------------------------------------------------+ |                   Účetní metoda                   |                         Aplikace                           | +---------------------------------------------------+------------------------------------------------------------+ | Opravné položky k vybraným položkám pohledávek    | od 1. ledna 2010                                           | | Rezervy                                           | od 1. ledna 2010                                           | | Ocenění reálnou hodnotou                          | od 1. ledna 2010                                           | | Časové rozlišení                                  | od 1. ledna 2010                                           | | Závazné účtování na podrozvahových účtech         | od 1. ledna 2010                                           | | Odpisy dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku | k 31. prosinci 2011 rozvahově, v následujících letech již  | |                                                   | standardně prostřednictvím výkazu zisku a ztráty           | | Opravné položky k dlouhodobému nehmotnému,        | k 31. prosinci 2011                                        | | hmotnému a finančnímu majetku, k zásobám          |                                                            | +---------------------------------------------------+------------------------------------------------------------+ 
 
Opravné položky k vybraným položkám pohledávek
Vyhláška č. 410/2009 Sb. specifikuje, ke kterým druhům pohledávek se opravné položky vytvářejí a ke kterým ne a v § 65 popisuje postup jejich tvorby a použití.
Opravné položky se vytvářejí k těm pohledávkám, které vznikají na základě soukromoprávních vztahů (např. z nájmů, služeb, apod.). K pohledávkám, které vznikají ze zákona (např. z poplatků) se nevytvářejí. Opravné položky jsou předmětem inventarizace.
Opravné položky se vytvářejí k pohledávkám, které představují riziko, že nebudou dlužníkem plně nebo částečně uhrazeny(tvoří se ve výši 10 % za každých ukončených devadesát dnů po splatnosti dané pohledávky). Vyjadřují dočasné snížení hodnoty pohledávky.
 
Rezervy
Jsou určeny k pokrytí budoucích závazků nebo výdajů, u kterých známe účel, je pravděpodobné, že nastanou, ale zpravidla neznáme přesnou částku a období. Vytvářejí se v případě, kdy v běžném účetním období nastane skutečnost, jejímž pravděpodobným následkem bude významné zvýšení nákladů účetní jednotky v budoucím/ch účetním/ch období/ch.
 +---------+--------+-------+---------+ |  Název  | Období | Účel  | Částka  | +---------+--------+-------+---------+ | Rezervy | Odhad  | Známe | Odhad   | +---------+--------+-------+---------+
Tvorbou rezervy dochází ke snížení výsledku hospodaření běžného účetního období při předpokládaném snížení dopadu do výsledku hospodaření budoucího/ch účetního/ch období, ve kterých dojde k „vyúčtování“ budoucího rizika, v jehož souvislosti byla rezerva vytvořena.
ÚSC mohou vytvářet např. tyto druhy rezerv: na opravy dlouhodobého majetku, pěstební činnost, odbahnění rybníka, sanaci pozemků dotčených těžbou, rekultivaci skládky, soudní spory apod.
 
Ocenění reálnou hodnotou
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, v § 27 vymezuje všechny složky majetku a závazků, které se oceňují reálnou hodnotou.
Reálnou hodnotou se rozumí
: tržní hodnota, ocenění kvalifikovaným odhadem nebo posudkem znalce (použijeme např. pro oceňování dlouhodobého majetku určeného k prodeji) anebo ocenění stanovené zvláštními právními předpisy (např. oceňovací vyhláška).
Druhy majetku a závazků, které budou oceňovány reálnou hodnotou a způsoby jejich ocenění by ÚSC měly mít stanoveny v interní směrnici. Její součástí by mělo být i vymezení okamžiku uskutečnění účetního případu u majetku určeného k prodeji, který bezprostředně souvisí s rozhodnutím osoby nebo orgánu, který o této skutečnosti rozhoduje (viz § 64 vyhlášky č. 410/2009 Sb.).
 
Časové rozlišení
Náklady a výnosy se zachycují do období, se kterým časově a věcně souvisejí. U časového rozlišení známe období, účel a částku u dohadných účtů aktivních a pasivních známe období, účel, ale částku odhadujeme.
 +------------------+--------+-------+---------+ |      Název       | Období | Účel  | Částka  | +------------------+--------+-------+---------+ | Časové rozlišení | Známe  | Známe | Známe   | | Dohadné účty     | Známe  | Známe | Odhad   | +------------------+--------+-------+---------+
 
Odpisy
Znamenají trvalé snížení hodnoty dlouhodobého odpisovaného majetku. První použití této metody provedou ÚSC poprvé k 31. prosinci 2011, a to rozvahově, tj. pomocí účtu 406-Oceňovací rozdíl při změně metody a účtů oprávek k odpisovanému dlouhodobému majetku (07x a 08x). V následujících letech pak prostřednictvím účtu 551-Odpisy dlouhodobého majetku a účtů oprávek (07x a 08x)k odpisovanému dlouhodobému majetku (viz § 66 - odpisování majetku, vyhláška č. 410/2009 Sb.).
Majetek, který se neodpisuje:
*
umělecká díla, která nejsou součástí stavby,
*
sbírky muzejní povahy,
*
movité kulturní památky,
*
předměty kulturní hodnoty a obdobné movité věci,
*
nedokončený dlouhodobý nehmotný a hmotný majetek a technické zhodnocení, pokud není uvedeno do stavu způsobilého k užívání,
*
finanční majetek,
*
zásoby,
*
pohledávky,
*
dlouhodobý nehmotný a hmotný majetek, pokud má účetní jednotka tento majetek v pronájmu nebo ve výpůjčce (odpisuje vlastník tohoto majetku),
*
povolenky na
emise
a preferenční limity, majetek oceněný 1 Kč,
*
dlouhodobý majetek oceněný reálnou hodnotou.
 
Opravné položky k dlouhodobému nehmotnému, hmotnému a finančnímu majetku a k zásobám
Představují dočasné snížení hodnoty a vytvářejí se na základě inventarizace. Nevytvářejí se u drobného dlouhodobého majetku (ten je stoprocentně odepsán již při pořízení), u majetku oceněného reálnou hodnotou nebo ekvivalencí a 1 Kč.
 
Nejčastější zjištění a nedostatky
K nejčastějším zjištěním z roku 2010 patří např.:
*
nevyjasněné majetkoprávní vztahy (časté soudní spory),
*
nesprávné ocenění majetku a závazků,
*
nesprávná klasifikace dlouhodobého majetku v rozvaze (např. majetek v užívání je stále vykazován na účtech nedokončeného majetku),
*
nedodržení zákona o zadávání veřejných zakázek,
*
nedodržení podmínek
dotace
,
*
nepochopení akruálního principu,
*
nesprávná výše opravných položek,
*
zaúčtování neúplných faktur,
*
nevyplněné textové části přílohy účetní závěrky aj.