Uzavření roku a daň z příjmů

Vydáno: 20 minut čtení

V následujícím příspěvku bych se chtěl věnovat některým upozorněním v souvislosti s uzavřením roku, zejména z účetního pohledu a navazující problematice daně z příjmů u neziskových poplatníků.

Uzavření roku a daň z příjmů
Ing.
Zdeněk
Morávek
daňový poradce
 
Daň z příjmů v účetnictví
Předně je nutné si uvědomit, že jeden z posledních účetních zápisů příslušného účetního období by mělo být zaúčtování daně z příjmů právnických osob, a to účetním zápisem MD 591/D 341 v případě účetních jednotek účtujících podle vyhlášky č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 410/2009 Sb.“), nebo účetním zápisem na příslušné účty účtových skupin 59 - Daň z příjmů a 34 - Zúčtování daní, dotací a ostatní zúčtování v případě účetních jednotek účtujících podle vyhlášky č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 504/2002 Sb.“).
V praxi se lze někdy setkat s takovým postupem, že daňová povinnost je řešena až při podání daňového přiznání v březnu nebo červnu následujícího roku, ale takovýto postup je samozřejmě chybný, a to zejména za situace, kdy poplatníkovi nějaká daňová povinnost skutečně vznikne a ta měla být zaúčtována do nákladů příslušného, tedy již minulého a uzavřeného, účetního období.
 
Vymezení hospodářského výsledku
Prvním řádkem daňového přiznání je uvedení výsledku hospodaření nebo rozdílu mezi příjmy a výdaji.
Jak vyplývá z pokynů k vyplnění daňového přiznání, na tomto řádku uvedou poplatníci daně z příjmů právnických osob výsledek hospodaření před zdaněním (zisk nebo ztráta), a to vždy bez vlivu Mezinárodních účetních standardů. Jestliže poplatník, který není založen nebo zřízen za účelem podnikání, účtuje v soustavě jednoduchého účetnictví, což umožňuje ustanovení § 38a zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZU“), uvede na tomto řádku rozdíl mezi příjmy a výdaji (kladný nebo záporný).
Důležité je ale také vymezit, co se rozumí výsledkem hospodaření, který bude do daňového přiznání jako výchozí bod výpočtu základu daně uveden.
U poplatníků, účetních jednotek vymezených v § 2 vyhlášky č. 504/2002 Sb. je to rozdíl mezi výnosy zaúčtovanými na účtech účtové třídy 6 a náklady zaúčtovanými na účtech účtové třídy 5, s výjimkou účtů účtové skupiny 59 - Daň z příjmů. Algoritmus výpočtu podle výkazu zisku a ztráty uvedený v pokynech k daňovému přiznání:
Uvede se součet částek za hlavní a hospodářskou činnost, vykázaných ve Výkazu zisku a ztráty v položce C Výsledek hospodaření před zdaněním, podle přílohy č. 2 k vyhlášce č. 504/2002 Sb., kterou se stanoví uspořádání a označování položek výkazu zisku a ztráty, před jejich zaokrouhlením na celé tisíce Kč.
U poplatníků, účetních jednotek vymezených v § 2 vyhlášky č. 410/2009 Sb., je to rozdíl mezi výnosy zaúčtovanými na účtech účtové třídy 6 a náklady zaúčtovanými na účtech účtové třídy 5, s výjimkou účtů účtové skupiny 59 - Daň z příjmů.
Algoritmus výpočtu podle výkazu zisku a ztráty uvedený v pokynech k daňovému přiznání:
Uvede se částka vykázaná ve Výkazu zisku a ztráty v položce VI.1 Výsledek hospodaření před zdaněním, podle přílohy č. 2 k vyhlášce č. 410/2009 Sb., kterou se stanoví uspořádání a označování položek výkazu zisku a ztráty, před jejím zaokrouhlením na celé tisíce Kč.
A jenom pro úplnost, rozdílem mezi příjmy a výdaji se u:
*
občanských sdružení,
-
jejich organizačních jednotek, které mají právní subjektivitu,
*
církví a náboženských společností nebo církevních institucí, které jsou církevní právnickou osobou a
*
honebních společenstev,
pokud účtovaly v soustavě jednoduchého účetnictví, rozumí výsledek hospodaření, zjištěný ke dni uzavření účetních knih podle dosavadních právních předpisů upravujících účtování v soustavě jednoduchého účetnictví, jako rozdíl součtu všech příjmů a součtu všech výdajů (včetně kursových rozdílů zjištěných v peněžním deníku k poslednímu dni účetního období), z něhož se vychází pro zjištění základu daně podle § 23 odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění (dále jen „ZDP“).
 
Správně vedené účetnictví jako základ pro správné zdanění
Z výše uvedeného je zřejmé, jak je pro stanovení daňové povinnosti důležité správné vedení účetnictví a zaúčtování všech nákladů a výnosů. Z účetních předpisů vyplývá, že jak účetní jednotky účtující podle vyhlášky č. 410/2009 Sb. (§ 42 této vyhlášky), tak i účetní jednotky účtující podle vyhlášky č. 504/2002 Sb. (§ 28 této vyhlášky)
vykazují zvlášť výnosy, náklady a výsledek hospodaření za hlavní i hospodářskou (doplňkovou) činnost.
 
Hlavní a vedlejší činnost
Hlavní činností se rozumí
veškeré činnosti, pro které byla účetní jednotka zřízena zvláštním právním předpisem, zřizovací listinou nebo jiným dokumentem.
Hospodářskou činností se rozumí
činnosti stanovené zvláštním právním předpisem, nebo činnosti stanovené ve zřizovací listině, statutu, nebo zakládací listině, například činnost doplňková, vedlejší, podnikatelská nebo jiná činnost.
 
Evidence – co je a co není předmětem daně
Současně je nutné zohlednit také
úpravu § 18 odst. 7 ZDP
podle kterého jsou neziskoví poplatníci povinni vést účetnictví tak, aby
nejpozději ke dni účetní závěrky
byly vedeny odděleně příjmy, které jsou předmětem daně, od příjmů, které předmětem daně nejsou nebo předmětem daně jsou, ale jsou od daně osvobozeny.
Obdobně to platí i pro vykazování nákladů či výdajů.
Pokud tato povinnost nebude splněna nebo nemůže být splněna organizačními složkami státu, obcemi u jednorázových příjmů, které v souladu se zvláštními předpisy jsou součástí rozpočtových příjmů, učiní se tak mimoúčetně v daňovém přiznání.
V podstatě je tedy možné konstatovat, že
úprava ZDP stanovuje neziskovým poplatníkům i podmínky pro vedení účetnictví.
Aby bylo možné tuto podmínky splnit, je nutné znát daňový režim příjmů a nákladů a přizpůsobit tomu vedení účetnictví např. vytvořením odpovídajících analytických účtů nebo středisek či jiným vhodným způsobem tyto daňově odlišné režimy oddělit. A má tak být učiněno nejpozději ke dni účetní závěrky.
Příjmy z hospodářské, doplňkové, podnikatelské či jiné činnosti jsou vždy předmětem daně,
proto je nutné je účtovat zvlášť na příslušné analytické účty výnosových syntetických účtů. Stejně tak to platí pro příjmy z reklamy, z členských příspěvků a z pronájmu, které jsou vždy předmětem daně.
Příklad
Příspěvková organizace zřízená obcí poskytuje sociální služby, výnosy z této činnosti jsou účtovány na účet 602-Výnosy z prodeje služeb. Předpokládejme, že tyto výnosy nejsou v souladu s § 18 odst. 4 písm. a) ZDP předmětem daně. Současně také dosahuje výnosů z reklamní činnosti, tyto výnosy jsou účtovány také na účet 602 jako výnosy z prodeje reklamních služeb.
Aby účetní jednotka naplnila požadavky účetních předpisů a také § 18 odst. 7 ZDP o odděleném účtování příjmů, které jsou předmětem daně od příjmů, které nejsou předmětem daně, bude nutné tyto výnosy analyticky oddělit a odpovídajícím způsobem rozčlenit účet 602.
Obdobně bude nutné postupovat také v oblasti nákladů.
Při posuzování daňové uznatelnosti nákladů hospodářské činnosti bude postupováno obvyklým způsobem podle § 24 a § 25 ZDP, tedy stejným způsobem, jako by postupovalo u podnikatelských subjektů. Opět tedy bude nutné oddělit nějakým vhodným způsobem náklady, které jsou daňově uznatelné a souvisejí se zdanitelnými příjmy, od nákladů, které daňové nejsou, a to zpravidla právě proto, že jsou vynaložené na příjmy, které nejsou předmětem daně.
Příklad
Výše uvedená příspěvková organizace eviduje na účtu 512 náklady na pracovní cesty, které souvisí s její hlavní činností, tedy poskytováním sociálních služeb. Jelikož příjmy z této činnosti nejsou předmětem daně, nemohou být daňově uznatelné ani tyto náklady, i když úprava § 24 ZDP jejich daňovou uznatelnost předpokládá. Současně jsou ale na účtu 512 evidovány také náklady na pracovní cesty vynaložené v souvislosti s reklamní činností, tyto příjmy jsou příjmy z doplňkové činnosti a jsou vždy předmětem daně. Protože takto vynaložené náklady jsou v souladu s § 24 odst. 2 písm. zh) daňově uznatelné, bude opět nutné tyto náklady v rámci účtu 512 oddělit.
Postup uvedený v příkladu vychází z podle kterého za daňové nelze považovat výdaje (náklady) vynaložené na příjmy, které nejsou předmětem daně, na příjmy od daně osvobozené nebo nezahrnované do základu daně. Samozřejmě se bude jednat i o náklady či výdaje, které by jinak byly zcela nepochybně za daňové považovány, což je i případ výše uvedených nákladů na pracovní cesty.
Dalším souvisejícím ustanovením je § 24 odst. 3 ZDP,
podle kterého u poplatníků, u nichž zdanění podléhají pouze příjmy z podnikatelské nebo jinak vymezené činnosti a u poplatníků uvedených v § 18 odst. 3 ZDP, tedy neziskových poplatníků, se jako výdaje (náklady) uznávají pouze výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů, které jsou předmětem daně. Toto ustanovení je potvrzením výše uvedeného postupu, výdaje související s příjmy, které nejsou předmětem daně, musí být ze základu daně vyloučeny, i když by jinak byly považovány za daňové, a také odděleně účtovány.
Ust. § 24 odst. 3 i ust. § 25 odst. 1 písm. i) ZDP byla novelizována zákonem č. 346/2010 Sb., kterým byl novelizován ZDP. Jak uvádí důvodová zpráva, změnami se pro neziskové poplatníky zpřesňuje, že nelze zahrnovat mezi daňově uznatelné výdaje (náklady) ty, které jsou vynaloženy na příjmy, které nejsou předmětem daně. Do § 24 odst. 3 ZDP bylo doplněno, že se toto ustanovení týká i neziskových poplatníků a do § 25 odst. 1 písm. i) ZDP bylo doplněno, že se vztahuje i na příjmy, které nejsou předmětem daně. Ovšem nejedná se o věcné změny, ale spíše o legislativní zpřesnění, tato pravidla byla uplatňována již před nabytím účinnosti uvedené novely.
Jinak ale platí, jak jsem uvedl výše, že
v případě nákladů doplňkové (hospodářské) činnosti bude postupováno podle § 24 a § 25 ZDP.
Příklad
Příspěvková organizace má v nákladech doplňkové činnosti zaúčtovány také náklady na reprezentaci v částce 2 300 Kč, jedná se o drobné pohoštění a občerstvení při jednáních s potencionálními obchodními partnery. Tyto náklady jsou zaúčtovány na účtu 513-Náklady na reprezentaci. V souladu s § 25 odst. 1 písm. t) ZDP jsou tyto náklady daňově neúčinné, ze základu daně je tak bude nutné je vyloučit.
Z pohledu nákladů a jejich správného zaúčtování bude problémem, že řada nákladů je společných jak pro činnosti, z nichž vyplývající příjmy jsou předmětem daně, tak i pro činnosti, z nichž plynoucí příjmy předmětem daně nejsou. Potom bude nutné tyto náklady rozdělit podle nějakého vhodného klíče a opět provést odpovídající účetní záznam.
Příklad
Občanské sdružení vlastní budovu, kterou z části využívá pro svou hlavní činnost, z nichž plynoucí příjmy nejsou předmětem daně a část budovy pronajímá. Náklady na vytápění celé budovy činí 120 000 Kč, v budově nejsou nainstalovány měřiče, které by umožňovaly stanovit přesnou výši nákladů vytápění pro konkrétní prostory. Proto bude použit vhodný poměr pro rozdělení těchto nákladů, optimálně zřejmě poměr podlahové plochy. Část nákladů připadající na pronajaté prostory bude daňově účinná, zbývající část připadající na hlavní činnost občanského sdružení bude daňově neúčinná, protože se bude řídit daňovým režimem souvisejících příjmů. Tomu musí odpovídat i zaúčtování těchto nákladů.
V souladu s § 23 odst. 1 ZDP se za
základ daně považuje rozdíl, o který příjmy, s výjimkou příjmů, které nejsou předmětem daně, a příjmů osvobozených od daně, převyšují výdaje (náklady), a to při respektování jejich věcné a časové souvislosti v daném zdaňovacím období.
Respektování věcné a časové souvislosti opět bude korespondovat s účetnictvím, kde je toto pravidlo obsaženo v § 3 odst. 1 ZU.
Příklad
Občanské sdružení používá ke své hospodářské činnosti pronajaté prostory. V listopadu 2011 obdrží dle nájemní smlouvy fakturu na nájemné za období 10/2011 až 03/2012 v částce 36 000 Kč. Do nákladů roku 2011 patří pouze nájemné za období 10-12/2011, nájemné za období 01-03/2012 je nákladem roku 2012, tyto náklady budou časově rozlišeny prostřednictvím účtu 381-Náklady příštích období. Stejným způsobem budou tyto náklady posuzovány i z daňového hlediska, při respektování časové souvislosti se zdaňovacím obdobím bude do nákladů roku 2011 patřit částka 18 000 Kč, nikoliv celá částka 36 000 Kč.
V řadě případů je u neziskových poplatníků klíčovou
záležitostí stanovení daňového režimu u příjmů z tzv. hlavní činnosti,
tedy činnosti vyplývající z poslání těchto subjektů. Jak vyplývá z § 18 odst. 4 písm. a) ZDP, tyto příjmy nejsou předmětem daně za podmínky, že náklady (výdaje) vynaložené podle tohoto zákona v souvislosti s prováděním těchto činností jsou vyšší než tyto příjmy. Spojení „vynaložené podle tohoto zákona“ je nutné vykládat jako náklady či výdaje daňové, tedy takové, které lze v souladu s § 24 a § 25 ZDP za daňově uznatelné považovat. Výše daňových nákladů tak v tomto případě nerozhoduje o výši daňového základu, ale o tom, zda příslušné příjmy jsou předmětem daně či nikoliv. A nerozhoduje pouze výše všech souvisejících nákladů, ale pouze takových, které lze považovat za daňové.
Příklad
Občanské sdružení má příjmy ze své hlavní činnosti, tj. z činnosti vyplývajících ze stanov občanského sdružení jako cíle jeho fungování, ve výši 286 000 Kč. Náklady související s prováděním činností, z nichž plynou tyto příjmy, činí 300 000 Kč, z toho mzdové a související náklady jsou 190 000 Kč, náklady na energie 60 000 Kč, náklady na materiál 30 000 Kč, náklady na reprezentaci 10 000 Kč a odměny členům výboru jako statutárnímu orgánu tohoto občanského sdružení 10 000 Kč.
Celkové náklady vynaložené v souvislosti s činnostmi, ze kterých plynou předmětné příjmy, jsou sice vyšší, ale tyto náklady obsahují i takové, které nelze považovat za daňové, konkrétně náklady na reprezentaci a odměny členům statutárního orgánu. Výše nákladů, které lze považovat za daňové, tedy výše nákladů vynaložených podle ZDP, činí pouze 280 000 Kč, a je tedy nižší než výše dosažených příjmů, které jsou 286 000 Kč. Znamená to tedy, že tyto příjmy z této hlavní činnosti jsou předmětem daně.
K výše uvedenému je ale nutné doplnit, že se neposuzuje hlavní činnost jako celek, ale splnění podmínky uvedené v § 18 odst. 4 písm. a) ZDP, tedy odpovídající relace mezi příjmy a náklady (výdaji), které lze považovat za daňové, se posuzuje za celé zdaňovací období podle jednotlivých druhů činností. Pokud jednotlivá činnost v rámci téhož druhu činnosti je prováděna jak za ceny, kdy dosažené příjmy jsou nižší nebo rovny než související náklady (výdaje) vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení, tak za ceny, kdy dosažené příjmy jsou vyšší než související náklady (výdaje) vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení, jsou předmětem daně pouze příjmy z těch jednotlivých činností, které jsou vykonávány za ceny, kdy příjmy převyšují související výdaje. V tomto případě tak bude
rozhodující správné klíčování nákladů na jednotlivé druhy činnosti,
případně jednotlivé činnosti, což je záležitost v praxi velmi složitá.
Pokud tedy dojdeme k závěru, že
část příjmů z hlavní činnosti není předmětem daně a část předmětem daně je, tato skutečnost by měla být v souladu s § 18 odst. 7 ZDP odpovídajícím způsobem promítnuta do účetnictví,
opět nejlépe analytickými účty nebo středisky, případně podle možností konkrétního účetního systému. Jestliže příjmy z hlavní činnosti nebudou předmětem daně, nebudou na základě § 24 odst. 3 a § 25 odst. 1 písm. i) ZDP daňově účinné ani související náklady. Opět bude nutné tuto skutečnost vhodným způsobem promítnout do účetnictví, a to nejpozději ke dni účetní závěrky.
Snížení daňového základu – daňový
bonus
Při zjištění výše daňové povinnosti ke konci účetního a zdaňovacího období je samozřejmě nutné zohlednit i
skutečnosti, které se v účetnictví nijak neprojeví,
protože se o nich neúčtuje, nejsou účetními případy. Bude se jednat zejména o snížení základu daně podle § 20 odst. 7 ZDP, kdy neziskový poplatník může uplatnit snížení základu daně až o 30 %, maximálně však o 1 000 000 Kč, použijí-li prostředky získané takto dosaženou úsporou daňové povinnosti ke krytí nákladů (výdajů) souvisejících s činnostmi, z nichž získané příjmy nejsou předmětem daně, a to nejpozději ve 3 bezprostředně následujících zdaňovacích obdobích. V případě, že 30 % snížení činí méně než 300 000 Kč, lze odečíst částku ve výši 300 000 Kč, maximálně však do výše základu daně. Je ale nutné zdůraznit, že uplatnění tohoto snížení je právem poplatníka, nikoliv jeho povinností, určitě by ale bylo chybou tuto legální možnost snížení základu daně nevyužít.
Příklad
Obecně prospěšná společnost vykáže na konci zdaňovacího období základ daně ve výši 120 000 Kč. Pokud bude vypočtena daň z příjmu z této částky, nebude to chybou z pohledu daňových předpisů, ale bude to určitě představovat nehospodárný postup. Základ daně může být snížen až o 30 %, tj. 36 000 Kč, pokud je tato částka nižší než 300 000 Kč, pak je možné odečíst až tuto částku, maximálně však do výše základu daně. Základ daně tak bude snížen o částku 120 000 Kč, konečný základ daně bude vykázán ve výši nula a daňová povinnost tak obecně prospěšné společnosti nevznikne.
Současně by měl poplatník na konci účetního období
zkontrolovat,
zda mu naopak z titulu uplatnění snížení základu daně podle § 20 odst. 7 ZDP v předchozích letech a následném nesplnění podmínek,
nevzniká povinnost základ daně za dříve uplatněný odpočet zvýšit. Příslušná úprava je obsažena v § 23 odst. 3 písm. a) bod 9 ZDP.
Co se týká snížení základu daně podle § 20 odst. 7 ZDP, je nutné doplnit, že odlišný režim se uplatňuje u poplatníků zřízených k poskytování veřejné služby v televizním nebo rozhlasovém vysílání, u společenství vlastníků jednotek, u poplatníků provozující zdravotnické zařízení, u veřejných vysokých škol a veřejných výzkumných institucí. Blíže viz zmiňované ustanovení § 20 odst. 7 ZDP.
 
Sleva na dani
Další skutečností, která by měla být zohledněna, ale neprojeví se přímo v účetnictví, je možné
uplatnění slevy na dani podle § 35 ZDP.
Podle této úpravy se poplatníkům snižuje daň o částku 18 000 Kč za každého zaměstnance se zdravotním postižením a o částku 60 000 Kč za každého zaměstnance s těžším zdravotním postižením, případně o poměrnou část těchto částek, pokud je výsledkem přepočteného počtu těchto pracovníků desetinné číslo. Pokud by tedy nastala situace, že i přes uplatnění snížení základu daně by daňová povinnost vznikla, je vhodné zkoumat, zda poplatník nemůže uplatnit slevu na dani z titulu zaměstnávání těchto zaměstnanců.
Příklad
Obecně prospěšná společnost vykáže ve zdaňovacím období roku 2011 základ daně ve výši 335 000 Kč. Tento základ daně je možné snížit o 30 %, tj. 100 500 Kč, pokud je tato částka nižší než 300 000 Kč, tak až o tuto částku. Základ daně tak bude snížen o 300 000 Kč a konečný základ daně činí 35 000 Kč. Sazba daně z příjmů právnických osob je 19 %, daň je tedy 6 650 Kč.
Obecně prospěšná společnost zaměstnává jednoho zaměstnance se zdravotním postižením, daň je tak možné snížit o částku 18 000 Kč. Po uplatnění slevy na dani bude tak konečná výše daně nulová.
Jak jsem uvedl výše, jedná se o skutečnosti, které nejsou účetními případy, v účetnictví se projeví pouze účetním zápisem daňové povinnosti MD 591/D 341, protože tyto skutečnosti sníží náklady účtované na účet 591.
 
Závěr
Cílem tohoto příspěvku bylo upozornit na některé vazby účetnictví a daně z příjmů u neziskových subjektů a také na některé skutečnosti, kterým by neziskové subjekty měly v souvislosti s uzavřením roku v účetnictví a výpočtu daňové povinnosti věnovat dostatečnou pozornost.