Inventarizace od roku 2011 v praxi, 2. část

Vydáno: 21 minut čtení

V návaznosti na rozbor vyhlášky č. 270/2010 Sb. o inventarizaci majetku a závazků (dále jen „vyhláška č. 270/2010 Sb. “) jsme Vám v minulém čísle časopisu předložili metodiku k zajištění inventarizace v souladu s vyhláškou. Nyní přinášíme vzory, které jsou využitelné především u měst a obcí - vzor směrnice k inventarizaci a vzor inventarizační zprávy. Vzory jsou na metodiku návazné. Vzor plánu inventur nebude popisován, obsahově odpovídá příkazům k inventarizaci, které obce běžně zpracovávají.

Inventarizace od roku 2011 v praxi - II. část
Ing.
Ivana
Schneiderová
auditorka, č. osvědčení KAČR 1840
 
Vzor směrnice o inventarizaci - Návrh pracovní
Obec: (město, organizace):
 
VNITŘNÍ NORMA Č. ..., O INVENTARIZACI
Platnost od: 1. 9. 2011
Schválil: rada + č. usnesení (starosta, kde není rada)
 
ROZDĚLOVNÍK
 +---+----------------+----------------+----------------+ |   | Jméno          | Funkce         | Podpis         | +---+----------------+----------------+----------------+ | 1 |                |                |                | | 2 |                |                |                | | 3 |                |                |                | | 4 |                |                |                | +---+----------------+----------------+----------------+
 
Záznam o aktualizaci:
 +----------------------------+---------------------------+ | Dodatek č.                 | Platné od                 | +----------------------------+---------------------------+ |                            |                           | +----------------------------+---------------------------+
Obsah:
1. Úvodní ustanovení
1.1 Legislativní rámec
2. Inventarizační činnosti
2.1 Plán inventur
2.2 Inventarizační komise
2.3 Odborné zajištění inventarizačních činností a technické podmínky
2.4 Podmínky pro ověřování
2.5 Součinnost
2.6 Připojování podpisových záznamů
2.7 Ocenění podle § 26 (zásoby)
2.8 Ověřovací dopisy pohledávek a závazků
2.9 Zjišťování informací pro zúčtovatelné inventarizační rozdíly
2.10 Oběh dokladů k zaúčtování inventarizačních rozdílů a zúčtovatelných inventarizačních rozdílů
2.11 Postupy pro vyhodnocení inventarizační zprávy
3. Další inventarizační činnosti
3.1 Inventarizační identifikátor
3.2 Seznam inventarizačních identifikátorů
3.3 Proškolení zaměstnanců a inventarizačních komisí
3.4 Úplnost účetnictví
Přílohy:
1.
Vzor Plánu inventur včetně příloh
2.
Vzor Inventarizační zprávy včetně příloh
3.
Vzor inventurního a dodatečného inventurního soupisu
4.
Metodika inventarizace
Poznámka autora k textu: Jedná se o jeden z možných vzorů směrnice. Samozřejmě může být rozsahem i mnohem širší. Vzor je potřeba upravit na podmínky konkrétní účetní jednotky.
 
1. Úvodní ustanovení
 
1.1 Legislativní rámec
Povinnost inventarizace majetku a závazků je zakotvena v zákoně č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZU“), zejména § 29 a § 30. Inventarizace majetku a závazků je jedna z podmínek zabezpečujících
průkaznost účetnictví
(§ 8 odst. 4). Prováděcím předpisem je vyhláška č. 270/2010 Sb.
Tato vnitřní norma upravuje provádění inventarizací
veškerého
majetku a závazků, ostatních pasiv (vlastních zdrojů a rezerv), podrozvahových účtů a operativní evidence.
Inventarizace se provádí vždy ke dni řádné případně mimořádné účetní závěrky.
 
2. Inventarizační činnosti
 
2.1 Plán inventur
Plán inventur bude sestaven do 1. 9. běžného roku, ke kterému se inventarizace provádí.
Odpovědnost za sestavení návrhu plánu inventur: (jméno, funkce)
Termín předání návrhu radě do: (datum)
Odpovědnost za schválení návrhu: Rada města
Termín schválení plánu do: (datum)
Plán inventur bude sestaven v rozsahu dle § 5 vyhlášky č. 270/2010 Sb.
Součástí plánu inventur bude jmenování členů inventarizačních komisí a ústřední inventarizační komise
(u obcí, které nezřizují PO1), lze nadále uvádět název „hlavní“ inventarizační komise = HIK)
včetně podpisových vzorů jednotlivých členů.
Plán inventur má závazný vzor, který je přílohou č. 1 této směrnice.
 
2.2 Inventarizační komise
Inventarizační komise budou jmenovány k 1. 9. běžného roku a seznam členů jednotlivých inventarizačních komisí bude uveden jako součást plánu inventur. Inventarizační komise budou nejméně dvoučlenné. Členem inventarizační komise u fyzických inventur musí být vždy osoba odpovědná za majetek, u dokladových inventur účetní odpovědná za inventarizační položku.
Dalším členem může být člen zastupitelstva, vedoucí odboru, další pracovník odboru.
Ústřední inventarizační komise
(obce, které nemají zřizované PO, mohou nadále nazývat hlavní inventarizační komise)
je nejméně tříčlenná.
Předsedou komise bude zvolený člen zastupitelstva obce,
případně předseda kontrolního výboru, členem komise musí být starosta, jako osoba odpovědná za správu majetku vůči radě a zastupitelstvu
(názor autorky).
Na přípravě inventarizace (proškolení, seznámení se s podklady pro inventarizaci) jsou povinni zúčastnit se pracovníci jmenovaní:
*
v ústřední inventarizační komisi (dále jen ÚIK),
*
v inventarizačních komisích (dále jen IK),
*
ostatní pracovníci, v jejichž přímé odpovědnosti se inventovaný majetek nachází.
Příprava inventarizace odpovědných pracovníků za majetek obsahuje také:
*
kontrolu označení majetku inventárním číslem, kde je to realizovatelné,
*
zajištění dokladů k převodům v rámci a vně obce, příjemek, výdejek u zásob a cenin,
*
úplnost pokladní knihy k inventurám pokladen,
*
další práce pro hladký průběh inventur (úklid, narovnání věcí atd.),
*
příprava podkladů k ověření stavu (manka do normy, karty majetku s údaji - např. pasporty budov, způsoby zjišťování - měření, vážení, přepočet atd.).
Při provádění inventarizací je třeba ohlásit každou odchylku od žádoucího stavu předsedovi ÚIK (HIK), a to neprodleně v průběhu probíhající inventarizace.
 
Požadavky na znalosti inventarizačních komisí:
*
znalost umístění a vlastností částí inventarizačních položek,
*
znalost značení částí inventarizačních položek identifikátory,
*
znalost ocenění částí inventarizačních položek,
*
znalost předpisů k bezpečnosti práce a hygienických předpisů,
*
znalost vnitroorganizačních inventarizačních postupů včetně postupů k vyplnění tiskopisů a oběhu dokladů,
*
znalost plánu inventur.
Požadavky na znalosti Ústřední inventarizační komise
Požadavek odbornosti mimo jiné i k posouzení adekvátnosti ocenění majetku.
Předpokládá se, že jedním z členů bude osoba s vyšším ekonomickým vzděláním a jedním z členů osoba s vyšším technickým vzděláním, případně s praxí.
Účast odpovědného pracovníka
Fyzické inventury se musí zúčastnit zaměstnanec odpovědný za inventovaný majetek. Jde-li o inventuru při změně odpovědného zaměstnance, musí se jí zúčastnit zaměstnanec funkci odevzdávající i zaměstnanec funkci přejímající. Pokud se odpovědný zaměstnanec nemůže inventury účastnit, má právo za sebe určit zástupce. Jinak zaměstnance, který se bude inventury účastnit, určí příslušný vedoucí zaměstnanec.
Povinnosti a pravomoci inventarizačních komisí
Členové komisí mají právo na přístup k účetním knihám, účtům a dokumentům organizace za období běžného roku, pokud se na tyto dokumenty nevztahují zvláštní předpisy nebo pokud se dokumenty jeví z hlediska provádění inventury nebo inventarizace nepřínosné, případně předložení dokumentů není vhodné (ochrana osobních údajů, utajované skutečnosti). Případné spory o předložení požadovaných dokumentů rozhodne starosta. Členové komisí mají právo na volný přístup do veškerých prostor a k veškerým aktivům organizace k ověření fyzické existence při dodržení bezpečnostních a hygienických předpisů (např. držení zdravotních průkazů).
Další povinnosti a pravomoci IK a ÚIK jsou dány v § 4 vyhlášky č. 270/2010 Sb., povinnost je proškolení v bodě 3.3 této směrnice.
 
2.3 Odborné zajištění inventarizačních činností a technické podmínky
Pro odborné zajištění inventarizačních činností budou pracovnící, kteří se podílejí na přímém zajištění inventarizace, proškolení a budou mít k dispozici dokumentace a významné informace dle bodu směrnice 3.3.
Pravidlo bezpečnosti a ochrany majetku
Při fyzické inventuře jsou členové komisí povinni dodržovat bezpečnostní a hygienické předpisy. Při inventuře majetku významné hodnoty, cenných papírů, významných dokumentů a hotovosti se musí zajistit bezpečnost členů komisí a ochrana majetku (uzamčení místnosti, ozbrojená ochrana apod.).
 
2.4 Podmínky pro ověřování
Řešeno v bodě 2.2 v části povinnosti a pravomoci inventarizačních komisí a v bodě 2.3 „Pravidlo bezpečnosti a ochrany majetku“.
 
2.5 Součinnost
Zaměstnanci účetní jednotky a vedoucí pracovníci ovládaných účetních jednotek, kteří hospodaří se svěřeným majetkem účetní jednotky, jsou povinni poskytnout veškerou potřebnou součinnost k zajištění inventarizačních činností s přihlédnutím k ochraně majetku a k utajovaným informacím.
 
2.6 Připojování podpisových záznamů
Dle podpisových vzorů, které jsou přílohou plánu inventur, budou připojovány podpisové záznamy na inventurní soupisy, dodatečné inventurní soupisy, k inventarizační zprávě a případně k ostatní inventarizační evidenci.
 
2.7 Ocenění podle § 26 (zásoby)
IK je povinna upozornit ÚIK na neadekvátnost ocenění pro provedení změn v ocenění dle § 26 odst. 1 a 2 ZU a poskytnout zjištění pro zaevidování inventarizačních přebytků.
Tyto skutečnosti musí být zvlášť uvedeny v části inventurního soupisu (viz závazné vzory inventurních soupisů a dodatečných inventurních soupisů).
 
2.8 Ověřovací dopisy pohledávek a závazků
Ověřovací dopisy na závazky nebudou zasílány dodavatelům, protože to není v zájmu účetní jednotky. Ověřovací dopisy na pohledávky budou zasílány jen v případě pohledávek po splatnosti 60 (90?) a více dní a v případě že součet pohledávek za jedním dlužníkem přesahuje hodnotu 100 (200-500?) tis. Kč. Stanovená výše pohledávek se netýká záloh ve vztahu k dodavatelům energií a vodného a stočného a dále např. ve vztahu k poplatkům a úrokům z prodlení z nájmu bytů, pokut apod., kde je nízká pravděpodobnost návratnosti ověřovacích dopisů. Ověřovací dopisy budou odeslány do 10. 12. běžného roku.
Ověření pohledávek a závazků v režimu transferů bude provedeno v rámci konsolidačních přehledů
(zde musíme počkat na vývoj předpisů, do budoucna se bude muset nějak zajistit). Na tyto pohledávky a závazky se významnost nebude vztahovat - asi.
Jinak by k ověřování pohledávek a závazků k transferům mělo docházet ve většině případů - bude se muset následně znění směrnice o toto upravit dle vývoje předpisů.
 
2.9 Zjišťování informací pro zúčtovatelné inventarizační rozdíly
Mimo bod 2.7 uvede IK v inventurním soupisu případ zjištění neadekvátnosti ocenění majetku za těchto podmínek:
*
hodnota majetku se jeví nižší, než jeho ocenění snížené o oprávky z důvodu:
1.
majetek vykazuje znaky významného zanedbání běžné údržby až ztráty funkčnosti,
2.
vnější okolnosti významně snižují hodnotu majetku (nedostupnost, ekologická zátěž, hlučnost a jiná omezení v činnosti vedlejšími stavbami, omezení využití - např. chráněná krajinná oblast, rezervace atd.). A zároveň
*
hodnota majetku se jeví nižší významně - minimálně o 10 %.
 
2.10 Oběh dokladů k zaúčtování inventarizačních rozdílů a zúčtovatelných inventarizačních rozdílů
Na základě zápisů v inventurních soupisech dle bodu 2.7 a 2.9 vyhotoví ÚIK doklady k proúčtování zúčtovatelných inventarizačních rozdílů a případně informace o nevypořádaných inventarizačních rozdílech k uvedení do souladu účetnictví se skutečností. Doklady musí být předány k proúčtování nejpozději k datu účetní závěrky. Informace o nevypořádaných inventarizačních a zúčtovatelných inventarizačních rozdílech bude uvedena v textové části přílohy účetní závěrky.
Doklady k proúčtování zúčtovatelných inventarizačních rozdílů v případě významného vlivu na zhoršení majetkové pozice obce musí být schváleny radou (nebo zastupitelstvem dle vaší volby).
 
2.11 Postupy pro vyhodnocení inventarizační zprávy
Inventarizační zpráva bude vyhodnocena radou města. Inventarizační zpráva má závazný vzor, který je přílohou této směrnice.
Rada města rozhodne:
*
opatřeních k odstranění negativních zjištění (včetně termínů a odpovědných osob).
-
o vyhodnocení finančních dopadů (např. potřeba oprav a rekonstrukcí) s vazbou na rozpočet, na plány oprav,
-
jak naložit s identifikovaným zbytným majetkem (prodej, likvidace), u prodejů opět s vazbou na rozpočet,
-
řešení mank a schodků z hlediska odpovědnosti za škodu a požadavků na náhradu škody (převod odpovědnosti na zřízenou škodní a likvidační komisi),
-
vyhodnocení dostatečnosti pojištění majetku,
-
rozhodne o změnách záměrů využívání majetku,
-
vyhodnocení majetkové pozice účetní jednotky na základě informací o zúčtovatelných inventarizačních rozdílech.
Mezi požadavky na zhodnocení ukončené inventarizace je možné zařadit požadavky na:
*
zajištění maximální ochrany majetku,
*
ověření vlastnických práv (zajištění nabývacích titulů k majetku),
*
zamezení možných ztrát na majetku,
*
opatření k lepšímu využití majetku,
*
využití poznatků z inventarizace k finančnímu řízení.
 
3. Další inventarizační činnosti
 
3.1 Inventarizační identifikátor
Veškeré části inventarizačních položek budou označeny inventarizačními identifikátory v souladu s vyhláškou č. 270/2010 Sb., a to buď připojením k dané věci, nebo jednoznačným popisem.
 
3.2 Seznam inventarizačních identifikátorů
Seznam inventarizačních identifikátorů bude archivován s inventarizační evidencí v elektronické podobě.
Tento seznam tvoří především:
1.
seznam inventárních čísel registru majetku, evidenčních čísel OTE, evidenčních čísel skladové evidence,
2.
seznam použitých čísel dokladů v jednotlivých dokladových řadách na základě schválené organizace účetnictví v účetní jednotce,
3.
seznam jednoznačných popisů k jednoznačnému určení majetku u částí inventarizačních položek, kde nelze využít bod 1 nebo 2.
(Seznamy inventarizačních identifikátorů jsou v příloze č. 4 této směrnice.)
 
3.3 Proškolení zaměstnanců a inventarizačních komisí
Pracovníci (zaměstnanci účetní jednotky a IK), kteří se budou podílet na přímém provedení inventarizace, potvrdí, že byli seznámeni s vyhláškou č. 270/2010 Sb., s touto normou a s jejími přílohami a že byli proškoleni na prezenční listině školení k zajištění inventarizace a způsobu jejího provádění.
Před zahájením inventarizačních prací budou pracovníci nad rámec předpisů a vnitřních norem k inventarizaci proškoleni:
*
s pravidly na ochranu majetku,
*
s pravidly na ochranu utajovaných informací, případně podepíší mlčenlivost,
*
s pravidly bezpečnosti práce a hygienickými předpisy,
*
s inventarizačními postupy včetně posouzení adekvátnosti ocenění částí inventarizačních položek, s postupy technických výpočtů
(používá se pro zjišťování skutečného množství volně uloženého materiálu - uhlí, dřeva, písku, kamene a obdobného stavebního materiálu),
*
s plánem inventur včetně příloh, tedy včetně rozsahu inventarizačních položek,
*
s povinnými přílohami k průkaznosti inventurních soupisů
(výpisy BÚ, výpisy z OR, ze střediska CP, doklady k časovému rozlišení, dodacími listy, převodkami - rozpis dokumentů k průkaznosti je uveden v příloze směrnice „Postupy inventur a inventarizace - Metodika pro IK),
*
s oběhem dokladů k inventarizaci a s inventurní evidencí včetně termínů předávání.
Pracovníci, kteří se budou podílet na přímém provedení inventarizace, před zahájením prací obdrží:
*
seznamy inventarizačních položek, případně jejich částí (části inventarizačních položek je možné předat i v elektronické podobě),
*
seznamy inventarizačních identifikátorů,
*
tiskopisy stanovené přílohami této směrnice k vyplnění,
*
související vnitroorganizační směrnice účetní jednotky, zejména:
-
směrnice k zásobám včetně oceňování úbytků zásob a způsoby jak jsou stanoveny manka do normy (technologické úbytky a odchylky vlivem techniky měření),
-
směrnice k oceňování majetku - inventarizačních přebytků, opravných položek, rezerv, reálné hodnoty,
-
směrnice k opravným položkám a odpisu pohledávek.
 
3.4 Úplnost účetnictví
 
Součástí inventarizačních prací bude tato činnost:
1.
Odsouhlasení usnesení zastupitelstva a rady ve vztahu k právním závazkům a pohledávkám na centrální evidenci smluv.
2.
Odsouhlasení zobrazení právních závazků a právních pohledávek dle bodu 1 v účetnictví v rozvahové a podrozvahové evidenci.
3.
Odsouhlasení korespondence a významných dokumentů účetní jednotky, případně vyžádaných ověřovacích dopisů na zobrazení v účetnictví:
-
ověřovací dopisy od právních zástupců o vývoji soudních sporů na rozvahové účty pohledávek, závazků, rezerv a podrozvahové evidenci,
-
přijaté a vydané platební výměry a dílčí zprávy z kontrol na zachycení v rozvaze na pohledávkách nebo závazcích, rezervách a podrozvahové evidenci,
-
odsouhlasení přijatých ověřovacích dopisů pohledávek, případně od peněžních ústavů a na rozvahové účty a podrozvahové účty.
Tyto činnosti je možné provést na základě jednoho dokladu zpracovaného IK pro zúčtovatelné rozdíly.
Takto by byla směrnice ve vztahu k vyhlášce č. 270/2010 Sb. Přílohou této směrnice mohou být např. vzory tiskopisů a prohlášení, určený vzor závěrečné zprávy, příp. Metodika k proškolení IK (postupy pro zjišťování dokladové a fyzické inventury, činnosti k rozdílovým inventurám, metody provádění). Je vhodný i jednací řád škodní a likvidační komise apod. Ve směrnici by mohly být ještě doplněny údaje k archivaci, postupy k prošetření rozdílů, kontroly provádění apod. Je potřeba upozornit, že směrnice má návaznost na vyhlášku - vlastně jen rozšiřuje ustanovení vyhlášky.
 
INVENTARIZAČNÍ ZPRÁVA ROK 201X (vzor)
Obec:
IČ:
Datum zpracování:
1. Vyhodnocení dodržení vyhlášky č. 270/2010 Sb. a vnitroorganizační směrnice k inventarizaci.
Inventarizační činnosti:
1.1. Plán inventur
Plán inventur byl včas zpracován a řádně schválen. Inventarizační komise postupovaly v souladu s vyhláškou a vnitroorganizační směrnicí. Metodika postupů při inventarizaci byla dodržena. Podpisy členů inventarizačních komisí byly odsouhlaseny na podpisové vzory a nebyly zjištěny rozdíly.
Nedošlo k žádnému pracovnímu úrazu. Koordinace inventur s jinými osobami proběhla.
Termíny prvotních i rozdílových inventur byly dodrženy.
1.2. Proškolení členů inventarizačních komisí
Proškolení proběhlo v budově obecního úřadu dne X. 9. 201X. Provedení proškolení je doloženo prezenční listinou. Členové IK, kteří se nemohli zúčastnit, potvrdili seznámení se s obsahem školení elektronickou poštou. Součástí školení byly i zásady dodržení bezpečnosti.
1.3. Podmínky pro ověřování skutečnosti a součinnost zaměstnanců
Nebyly zjištěny žádné odchylky od žádoucího stavu.
Přijatá opatření ke zlepšení průběhu inventur, k informačním tokům
Bez přijatých opatření. Inventarizace proběhla řádně, podklady byly řádně připraveny a ověřeny na skutečnost. U inventur byly vždy členy komise osoby odpovědné za majetek.
Dle plánu inventur byl zjištěn skutečný stav majetku a závazku a ostatních inventarizačních položek pasiv a podrozvahy, který je zaznamenán v inventurních soupisech.
Skutečný stav byl porovnán na účetní stav majetku a závazků a ostatních inventarizačních položek dle data provedení prvotních inventur a byly zpracovány rozdílové inventury na přírůstky a úbytky včetně vypořádaných inventarizačních rozdílů do data inventarizační zprávy.
Informace o inventarizačních rozdílech a zúčtovatelných rozdílech
Z přílohy č. 1 „Seznamy inventurních a dodatečných inventurních soupisů“ vyplývají zjištění v členění na kódy 01-04, 10-12.
01 Řešení schodků a mank
(dořešené v rozdílových inventurách, nedořešené do zprávy, ze které vyplynou zúčtovatelné rozdíly).
Schodky jsou uvedeny v inventurních soupisech a dodatečných inventurních soupisech č. ...
Text - vypsání čísel soupisů, kde jsou uvedeny nedořešené schodky.
Ústřední (hlavní) inventarizační komise stanovuje tento postup pro nevypořádané rozdíly:
Text
Pozn. analogicky uvést u dalších „kódů“ vždy, ve kterém soupisu byly zjištěny a jak se zjištěné vypořádá.
02 Řešení inventarizačních přebytků a jejich ocenění
03 Změny odpisových plánů
04 Řešení návrhů na opravné položky majetku
10 Řešení OP k pohledávkám nad rámec předpisu
11 Schválení odpisů pohledávek a závazků
12 Doplnění závazků z úroku z prodlení a penále, tvorba rezerv
(Tato část inventarizační zprávy bude zároveň podkladem pro proúčtování zúčtovatelných rozdílů, příp. nedořešených inventurních rozdílů, je třeba, aby řešení byla jasná, přehledná a řádně vykázaná v Kč.)
Informace o zjištěních v průběhu inventarizace dle inventurních a dodatečných inventurních soupisů
Z přílohy č. 1 „Seznamy inventurních a dodatečných inventurních soupisů“ vyplývají zjištění v členění na kódy 05-09.
 
05 Zbytný majetek
5.1
Návrhy na vyřazení majetku
-
likvidací
-
prodejem (včetně odsouhlasení trvání stávajících záměrů prodeje)
-
darem nebo bezúplatným převodem
5.2
Návrhy na vklady majetku do obchodní společnosti
06 Návrhy změn využití majetku
07 Úpravy plánu oprav a údržby a plánu investic
08 Návrhy na zajištění výnosů z majetku
09 Návrhy na zajištění ochrany majetku (pojištění, jiná ochrana - hlídači, oplocení, trezory, zamykání)
Přílohy:
Č. 1 Seznam inventurních soupisů a dodatečných inventurních soupisů včetně ocenění majetku a hodnoty účetních stavů
Za ÚIK (HIK):
Předseda: jméno podpis
Člen: jméno podpis
Člen: jméno podpis
Pozn. Jedním z členů by vždy měl být starosta ve smyslu osoby odpovědné za správu majetku obce vůči radě a zastupitelstvu (můj názor!).
Příklad možných variant zprávy
Byly zjištěny tyto inventarizační rozdíly:
1. Na účtu 042 jsou evidované v rozpracovanosti stavby, které již byly zařazeny do užívání. Odpovědní zaměstnanci nezpracovali předávací protokoly jako účetní doklady k převodu rozpracovanosti do majetku.
Protože se jedná o majetek pořízený ze zdrojů státního rozpočtu a v podmínkách poskytnutí zdrojů je zahájení užívání majetku do jednoho měsíce od data realizace, je považováno prodlení se zpracováním protokolů za porušení pracovní kázně.
Přijatá opatření:
a)
Termín odstranění nedostatku: do 5 pracovních od data zpracování zápisu.
b)
Odpovědná osoba: vedoucí odboru strany majetku.
c)
Pracovněprávní odpovědnost zaměstnance při případném vzniku škody formou odvodu finančních prostředků na základě výměru finančního úřadu za nesplnění podmínek dotačního titulu posoudí tajemník úřadu v souladu se zákoníkem práce.
d)
Tajemník úřadu přijme opatření formou úpravy vnitřních norem a zajištěním kontroly plnění ustanovení vnitřních norem, aby se nedostatek neopakoval.
Návrh na úpravu vnitřních norem:
Termín: do 10 pracovních dnů od data zpracování zápisu
Odpovídá: tajemník úřadu
2. Bylo zjištěno manko ve skladové evidenci zboží v městském informačním středisku.
K datu zápisu nebylo prokázáno přímé zavinění zaměstnanců střediska, ale byly zjištěny rozdíly mezi oceněním majetku na skladě a oceněním majetku v účetnictví. Propagační materiály určené k bezplatnému předání jsou v účetnictví oceněny pořizovací cenou, ve skladové evidenci nulovou hodnotou. Nedostatek vyplývá z celkově nedořešeného systému prodeje zboží v městském informačním středisku. Nulovou hodnotou má být oceněna cena propagačního materiálu prodejní ne pořizovací.
Opatření:
Zpracování příkazu ke skladové evidenci v městském informačním středisku, který bude obsahovat i povinnost sepsání dohod o hmotné odpovědnosti se zaměstnanci střediska za svěřené hodnoty k vyúčtování (zásoby) a bude zajištěna pravidelná kontrola výše tržeb a skladu v pořizovacích i prodejních cenách.
Termín: do 20 pracovních dnů od data zpracování zápisu
Odpovídá: starosta
Na majetek obce evidovaný v účetních výkazech byla ověřena majetková práva.
Nebyla řádně provedena fyzická inventura pozemků a staveb s tím, že nebyl zhodnocen stávající stav majetku.
HIK doporučuje radě obce požadovat zpracování majetku obce v tomto členění:
1.
Způsob využití majetku a jeho variantní řešení,
2.
Zjištění skutečného stavu a zpracování plánu oprav a rekonstrukcí,
3.
Definování majetku zbytného a návrhy na využití tohoto majetku,
4.
Posouzení využití kapacity majetku a návrhy na zvýšení efektivnosti,
5.
Prověření ochrany majetku a postupů k zamezení možných ztrát a škod,
Termíny a odpovědné osoby určí rada obce.
1 příspěvková organizace