Odměny z dotací - přímých nákladů a z fondu kulturních a sociálních
potřeb
Ing.
Zdeněk
Morávek
Škola je příspěvková organizace zřízená krajem. Při výročích například 50
let věku, první odchod do důchodu apod. vyplácíme svým zaměstnancům peněžní dary z fondu kulturních
a sociálních potřeb. Můžeme při těchto příležitostech vyplácet i odměny zaměstnancům ze státního
rozpočtu - z dotací od kraje? Jakým způsobem by se to provádělo, jak by se to vykazovalo ve
statistických výkazech? Případně další pokyny.
Odpověď:
Domnívám se, že takový postup možný není. Zákon č.
262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „ZP“), sice v § 224 odst. 2
umožňuje tyto odměny poskytovat, ale nejedná se o součást platu, protože podle
§ 134 ZP lze odměnu jako součást platu poskytovat
pouze za úspěšné splnění mimořádného nebo zvlášť významného pracovního úkolu. Další omezení je nutné
vidět v § 160 odst. 1 písm. d) zákona č. 561/2004
Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon),
ve znění pozdějších předpisů, ze kterého vyplývá, že finanční prostředky ze státního rozpočtu lze
použít pouze na platy a náhrady platu, na odměny za pracovní pohotovost, odměny za práci vykonávanou
na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr a odstupné.
Je tedy možné uzavřít, že takovéto odměny vyplácet lze, ovšem z jiných
zdrojů než je
dotace
na přímé náklady od zřizovatele poskytnutá transferem ze státního rozpočtu.
Takto by i tyto odměny byly následně vykázány ve statistických výkazech.Doplňující otázka:
Velmi Vám děkuji za odpověď, ale z kraje mi mezi odpovědí od Vás přišel
dopis, podle kterého odměny při výročích např. 50 let věku a odchod do důchodu mohou být vypláceny z
přímých nákladů. Ve statistikách P1-04 jsou uvedeny normálně na řádku 0112 odměny, ale tyto odměny
nesmí být započítávány do průměrné mzdy zaměstnance.
Odpověď:
Bohužel, i nadále se domnívám, že výše uvedená předchozí odpověď je správná.
ZP v § 122 až § 137 jasně definuje, co je
složkou platu a odměny z titulu výročí a odchodu do důchodu to nejsou. A na to potom navazuje
zmiňované ustanovení § 160 školského zákona, které
stanoví, na jaké účely je možné finanční prostředky ze státního rozpočtu použít. Domnívám se, že se
jedná o určitou legislativní nepřesnost, která se překlenuje výkladem, což by odpovídalo i tomu, že
v zaslané odpovědi MPSV je uvedeno, že při příští novele rozpočtové skladby bude odpovídajícím
způsobem upravena náplň položky 5011. Nicméně pokud je výklad MPSV a následně i zřizovatele takový,
že použití přímých nákladů na tyto odměny je možné, není důvod se tomuto postupu bránit a obávat se
jej. Nic to ale nemění na situaci, že vzhledem k současnému znění souvisejících právních předpisů je
tento postup poněkud sporný a také je nutné připomenout, že závazné výklady právních předpisů
přísluší pouze soudům.