Rozvoj podniku a daňové aspekty, 2. část

Vydáno: 12 minut čtení
Rozvoj podniku a daňové aspekty – II. část
Ing.
Jaroslav
Zlámal,
Ph. D.,
Mgr.
Eva
Bohanesová,
Ph. D.
B) Investice
Vrcholové vedení, které má rozhodovat především o strategických záměrech rozvoje podniku, má zodpovědnost i za budoucí prosperitu. Ta může být zajišťována nejen pečlivou a správnou obnovou stávajícího majetku, ale především novými investicemi. Možností do čeho investovat, co zakoupit, jakým směrem se má podnik ubírat ve své investiční činnosti, co řešit nákupem licencí, co projektovat vlastními silami atd., takovýchto možností je vždy celá řada a tato zásadní oblast budoucího rozvoje podniku je tedy otázkou správného výběru. Příprava jednotlivých projektů a následný výběr vhodných projektů je náplní investiční činnosti podniku. Jsou zpracovávány různé alternativy, které řeší strategické cíle podniku. Vrcholovému managementu je pak předkládáno většinou několik projektů, z nichž se pak vybírají takové, které nejlépe vyhovují strategickým záměrům budoucího rozvoje. Nejedná se často jen o věcné investice, ale i investice do vzdělávání pracovníků a obecně do oblasti řízení lidských zdrojů, do oblasti finančních investic, investic do výzkumu a vývoje či komunikací a spojů atd. Charakteristická je pro tuto činnost dlouhodobost, což znamená předem zvažovat všechna možná rizika plynoucí z investic během doby plánování, přípravy i během realizace, při výpočtech je pak nutné pracovat s faktorem času. Pro plánování investic je důležité prozkoumat všechny podmínky prostředí, v němž bude pak investice realizována.
Investicí podniku rozumíme peněžní výdaj, u něhož se očekává přeměna na budoucí příjem během období delšího než jeden rok.
Odhadnout budoucí příjmy není jednoduché, protože se vychází z cenové úrovně nových výrobků (vyrobených novou investicí) a dále je nutné počítat se změnami v úrokových mírách, v míře inflace a v daňových sazbách.
Rozlišujeme tedy tři základní skupiny investic:
-
hmotné (věcné, fyzické, kapitálové) investice, které představují celkové výdaje vynaložené na výstavbu, modernizaci, rekonstrukci nebo obnovu majetku podniku. Jde například o modernizaci provozu, nákup nemovitostí, zásob, výměnu starého zařízení za nové, výstavbu nových hal, prodejen, cest, počítačů apod. Podle toho, jestli hmotná investice směřuje k rozšíření výroby nebo k obnově výrobní kapacity podniku, rozlišujeme rozšiřovací (čisté, netto) investice, obnovovací investice (reinvestice neboli restituční investice) a tyto dva typy investic dohromady tvoří celkové (hrubé, brutto) investice.
-
finanční investice, pod nimiž si můžeme představit nákup cenných papírů, půjčení peněz například podílovým fondům za účelem výnosu, popřípadě přímo obchodování na burze cenných papírů.
-
nehmotné (nemateriální) investice, které pro podnik znamenají nákup know-how, výdaje na vzdělání, výzkum, nákup software, nové smlouvy atd.
Kapitálovými výdaji rozumíme všechny očekávané peněžní výdaje na pořízení investice s návratností delší než jeden rok. Kapitálové výdaje obvykle zahrnují pořizovací cenu, náklady na dopravu, montáž, náklady na zvýšení množství zásob, náklady na dokumentaci, popřípadě i clo.
Pro dosažení maximálního efektu z investic musí vrcholoví manažeři hledat optimální řešení mezi těmito třemi body:
-
do čeho a kolik investovat,
-
z jakých finančních zdrojů investici pořídit,
-
jak rozdělit dosažený hospodářský výsledek.
Pro investování pak platí určitá pravidla:
-
raději více peněz než méně (tzn., vyplatí se investovat spíše do dražšího, ale výkonnějšího a méně poruchového zařízení, než do levnějšího, avšak vyžadujícího větší náklady na údržbu),
-
raději méně rizika než více přirovnatelném efektu z investic (tzn., máme-li možnost vybrat si jednu z více investic, které poskytují zhruba stejný výnos, zvolíme raději takovou, která má nejnižší riziko),
-
raději stejné množství peněz dnes než zítra (zohledňuje se vliv budoucí inflace).
Investiční rozhodování je tedy proces, který zahrnuje:
1.
kapitálové plánování, které znamená stanovení dlouhodobých cílů a investiční strategie podniku, zpracování nových investičních projektů včetně důkladné předinvestiční přípravy,
2.
sestavení kapitálových rozpočtů na základě očekávaných finančních toků,
3.
hodnocení efektivnosti investic,
4.
závěrečné hodnocení uskutečněných projektů.
Vrcholový management podniku musí sledovat více cílů s tím, že na prvém místě stojí cíle finanční, jako jsou:
-
finanční stabilita vyjádřená růstem jeho tržní hodnoty (viz „pojetí podniku“), mírou zisku a likviditou,
-
rostoucí trend podílu podniku na trhu,
-
inovace výrobního programu,
-
sociální cíle (mzdy, penzijní pojištění, růst kvalifikace pracovníků, sociální výhody zaměstnanců),
-
ekologické cíle.
Největší význam z uvedených cílů má finanční stabilita podniku. Ta se obvykle vyjadřovala pomocí míry zisku, ale protože tento ukazatel může být zavádějící (například z důvodu velkých investic, které mohou v prvním roce snížit hospodářský výsledek), stále častěji se pro měření finanční stability používá ukazatele tržní hodnoty podniku. Ke zvýšení tržní hodnoty přispívá tzv. čistá současná hodnota (net present value, NPV) investice, protože je v ní zohledněn nejen budoucí výnos, ale i riziko, že požadovaného výnosu nebude dosaženo. Riziko je zohledněno prostřednictvím požadované výnosnosti, kterou jsou při výpočtu NPV diskontovány všechny budoucí finanční toky. Je-li požadovaná výnosnost zvolena příliš optimisticky, může NPV nabývat nízkých nebo dokonce záporných hodnot, což snižuje tržní hodnotu podniku. Vrcholový management podniku by se tedy měl soustředit na výběr takových investic, jejichž NPV budou dostatečně zvyšovat jeho tržní hodnotu.
K dosažení stanovených investičních cílů je nutné zvolit vhodný postup, tedy určitou investiční strategií. Ta se klasifikuje dle několika kritérií:
1)
Z hlediska růstu tržní hodnoty podniku
a)
strategii růstu hodnoty investice spojená s maximálními ročními příjmy, kdy jsou preferovány investice s maximálními ročními výnosy tak i současně s růstem hodnoty v budoucnosti;
b)
strategii růstu hodnoty investice, kdy jsou preferovány investice, u nichž se předpokládá, že budou dobře zhodnoceny až v budoucnu. Jedná se o typ investice, která se zakoupí a za nějaký čas prodá se značným ziskem, přičemž roční výnosy z ní nejsou příliš v oblasti zájmu podniku. Tento typ investic je vhodný v době, kdy panuje vysoká inflace, která zvyšuje hodnotu majetku;
c)
strategii maximálních ročních příjmů z investice, kdy jsou preferovány investice, u nichž lze očekávat vysoké roční příjmy, přičemž se tolik nehledí na uchování její hodnoty do budoucna. Tento typ investic je vhodný v období s nízkou inflací.
2.
Z hlediska postoje k riziku, kdy se rozlišuje:
a)
agresivní strategie
-
Jsou preferovány investice s vysokým rizikem, například investice v neznámém prostředí, investice do nového, dosud neprozkoumaného zařízení, nebo investice orientovaná na neznámé trhy či segmenty trhů. Tento typ investic obvykle přináší nadprůměrné zhodnocení, avšak může přinést i značné ztráty.
b)
konzervativní strategie
-
Tento typ investic má sice nízké riziko odchylek od požadovaného výnosu z investice, ale většinou poskytuje nízké výnosy. Příkladem takové investice je investice do strojů, s nimiž už mají zkušenosti ostatní podnikatelé.
3.
Z hlediska očekávaných změn v průběhu míry inflace se používá strategie maximální likvidity investic, kdy stojí v popředí zájmu takové investice, které se snadno přemění na hotovost. Tento typ investic je vhodný v době, kdy má podnik potíže s likviditou.
Podmínky, za kterých je investice plánována nebo již realizována, se mohou měnit. Proto se doporučuje mít připraveno více investičních strategií, pomocí nichž pak může podnik rychle reagovat na změny.
Předinvestiční příprava investiční činnosti zahrnuje řadu technických a ekonomických činností, jakými jsou
marketing
, finanční analýza, analýza rizik, předběžné rozpočty, předběžné kalkulace, propočty hodnot technických veličin a parametrů, ekonomické propočty nákladů atd. Výstupem této činnosti je vypracování podrobné technicko-ekonomické studie, která by měla obsahovat všechny významné technické, obchodní i finanční informace.
Vlastní investice je možné dělit dle různých kritérií do několika skupin jako například:
a)
z hlediska objemu vynakládaných kapitálových výdajů
-
na investice, o nichž rozhoduje management různých stupňů řízení podniku. O některých investicích může rozhodovat management první linie, o jiných střední management, vrcholový management musí rozhodovat o strategických investicích,
b)
podle charakteru přínosu pro podnik na investice
-
zaměřené na zvýšení tržeb stávajících výrobků,
-
investice vedoucí ke zvýšení tržeb zavedením výroby nových výrobků,
-
investice orientované na snížení nákladovosti (nákup nových technologií),
-
investice vedoucí ke snížení rizika podnikání (například větší diverzifikací výroby),
-
investice do vzdělání pracovníků a jejich zdraví a bezpečnosti,
c)
podle stupně vzájemné závislosti
-
na investice vzájemně se vylučující, tj. které nelze realizovat současně,
-
investice, které je možné provádět současně (nevylučující se),
-
podmíněné, jejichž uskutečnění je podmíněno jinou předcházející nebo navazující investicí.
Investice lze dělit i dle jiných kritérií, již bylo uvedeno například dělení na obnovovací a čisté investice, lze je třídit například dle rizika, zohlednění inflace atd. Především zohlednění rizika investice je velmi důležité, neboť každá investice do dlouhodobého majetku představuje většinou velké finanční částky. Je proto třeba zkoumat a rozhodovat se nejen z hlediska potřebnosti, efektivnosti, délky návratnosti investice, ale i z hlediska míry rizika. Každý podnik by měl mít svoji rizikovou politiku (včetně managementu řízení rizik), která by měla sloužit především k rychlé identifikaci vzniklého rizika a jeho příčin a k jeho následnému odstranění.
Většina inovací uváděných na trh je ordinérního charakteru.
Tzn., že nejsou ani mimořádně unikátní, ani nevyplývají z mimořádných technologických změn. Podstatně méně je inovací technologických a průkopnických, přičemž se počet skutečných inovací snižuje úměrně s nárůstem podílu technologického faktoru.
Inovační procesy jsou nezbytnou podmínkou, pokud se chce podnik udržet na konkurenčním trhu. Podnik, který si chce upevnit své postavení v konkurenčním prostředí, musí realizovat vhodnou inovační politiku, která by mu umožnila dosáhnout výhodnějšího postavení v porovnání s konkurencí. Konkurenční výhoda získaná inovací může mít diferenční charakter v podobě nabídky dokonalejších, popřípadě rozmanitějších výrobků, které lépe vyhovují potřebám a přáním uživatelů, nebo může být založena ve zlevňování používaných technologických postupů. Rozhodování o investicích, tedy kolik, do čeho, kdy, kde a jak investovat
kapitál
, patří k nejdůležitějším rozhodnutím o budoucím vývoji podniku a jeho efektivnosti. Investice slouží řadu roků, a proto pro řadu roků jsou nejen zdrojem přírůstků zisku podniku, ale zpočátku i břemenem, které zatěžuje ekonomiku podniku především fixními náklady. Nízkým využitím výrobní kapacity, a s ní spojených fixních nákladů, dochází ke zvyšování průměrných nákladů na jednotlivé výrobky a k poklesu rentability výroby. Na rozdíl od běžných provozních rozhodování, kde chyby lze obvykle rychle napravit, investiční rozhodování má dlouhodobé účinky. Pouze podnikový management rozhoduje, zda určitou investici bude realizovat či nikoliv. Špatně zaměřená a neefektivní investice může přivést podnik do finanční tísně či k úpadku. Proto řízení investic a inovací patří k základním strategickým úkolům podniku. Při výběru investic je však třeba brát v potaz i daňové aspekty té které konkrétní investice. Dlouhodobý majetek se promítá do nákladů formou odpisů. Měly by se tedy při hodnocení investiční strategie propočítávat jednotlivé alternativy především v odpisové politice daného podniku. Výsledkem analýz mohou být značné daňové úspory.
Použitá literatura
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů v aktuálním znění

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů