V první části článku jsme si vysvětlili, proč legislativa Evropské unie definuje pravidla nepreferenčního původu a preferenčního původu. V obou případech jsme uvedli základní informace, jak zboží získává svůj původ, jaké předpisy na určení původu dopadají a rovněž postupy ověřování původu zboží. Zároveň jsme upozornili na to, že oblast preferenčních pravidel je komplikovanější a je třeba jí věnovat větší pozornost. Jde zejména o to, že výsledkem uplatňovaných preferenčních pravidel je získání určité preferenční výhody, která může být představovaná sníženou nebo nulovou sazbou cla. Zde je ovšem riziko v tom, abychom právě v případě nesprávné aplikace příslušných pravidel nemuseli hradit neoprávněně neuhrazená cla, nebo nebyli trestáni za porušení těchto pravidel. Je třeba si uvědomit, že i v případě, kdy vystavujeme preferenční důkaz při vývozu do země mimo Evropsku unii, je v dané zemi určení uplatněno preferenční zacházení, a i zde by tedy mohlo dojít k obdobné situaci, kdy důsledkem našeho pochybení, bude dodatečně vyměřeno clo našemu příjemci zboží.
