Významná novela zákoníku
práce
Mgr.
Zdeněk
Schmied
Obě komory Parlamentu České republiky – Poslanecká sněmovna v červnu a Senát v červenci –
schválily vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č.
262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších
předpisů, zrušuje zákon č. 266/2006 Sb., o úrazovém
pojištění zaměstnanců, a zrušují nebo mění některé další zákony. Zákon byl ve Sbírce zákonů vyhlášen
v částce 83/2015 dne 17.8.2015 a účinnosti tak nabude dnem 1.10.2015.
Zákon představuje významnou novelu zákoníku
práce především v tom směru, že zajišťuje do budoucna
definitivní ponechání právní úpravy
odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání
, jakožto samostatné a ve vztahu k
občanskému zákoníku zvláštní právní úpravy v rámci
zákoníku práce
, čímž odmítá koncept úrazového
pojištění zaměstnanců
podle sice platného, leč dosud neúčinného zákona o úrazovém pojištění
zaměstnanců. Proto také novela zákoníku práce
přesouvá tuto problematiku z dosud přechodných ustanovení
zákoníku práce do jeho části jedenácté
a
soustřeďuje tak napříště právní úpravu náhrady majetkové i nemajetkové újmy, tj. škody na majetku a
újmy na zdraví vzniklé v pracovněprávních vztazích na jednom místě komplexně. Současně dosavadní
pracovněprávní úpravu náhrady škody a nemajetkové újmy v pracovněprávních vztazích do jisté míry
přizpůsobuje vyššímu standardu této náhrady podle „nového“
občanského zákoníku, včetně harmonizace pracovněprávní terminologie s právními pojmy v
občanském právu nově používanými.
Konkrétně je z hlediska věcného posunu třeba z
nejdůležitějších opatření novely zmínit, že v pracovněprávní úpravě náhrady újmy na zdraví v
důsledku pracovního úrazu nebo nemoci z povolání se napříště zákonem pevně stanoví oproti
dosavadnímu stavu podstatně zvýšená hodnota bodu vyjadřujícího náhradu za utrpěnou bolest a
případné ztížení společenského uplatnění,
a to v částce 250 Kč
(tedy nárůst o více než
100%), a zároveň je vládě uložena povinnost pravidelně valorizovat náhradu za ztrátu na výdělku
po skončení pracovní neschopnosti.
Novela
zákoníku práce ve shodě s občanskoprávní
úpravou více než dosud akcentuje poskytnutí náhrady též s ohledem na psychickou a citovou újmu
nejen poškozeného, ale i jeho blízkých
. Vyjmenovávat další jednotlivé změny (především změny
terminologické) není na tomto místě účelné a uživatel právní normy je snadno odhalí.K datu účinnosti novely zákoníku
práce musí nabýt účinnosti též
prováděcí právní předpis
, který nahradí dosavadní
přechodný postup při hodnocení bolesti a ztížení společenského uplatnění podle
„novým“ občanským zákoníkem již zrušené vyhlášky č.
440/2001 Sb., o odškodňování bolesti a ztížení
společenského uplatnění, ve znění vyhlášky č. 50/2003
Sb. Půjde o nařízení vlády, které připravuje Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s
Ministerstvem práce a sociálních věcí.Rozhodnutí podložené shodnou vůlí účastníků tripartity (Rady hospodářské a sociální
dohody) o zachování samostatné pracovněprávní úpravy náhrady škody a nemajetkové újmy vzniklé z
titulu pracovního úrazu nebo onemocnění nemocí z povolání v
zákoníku práce umožnilo současně, aby byl předmětnou
novelou zákoníku práce
zrušen zákon č.
266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců
, o
jehož neživotaschopnosti po několikerém odkladu jeho účinnosti již není pochyb. Tento zákon již svým
obsahem neodpovídá současné společensko ekonomické situaci. Přes zachování zvláštní úpravy
odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání v zákoníku
práce bude však nutno do budoucna vyřešit otázku, kdo má správu zákonného pojištění
odpovědnosti zaměstnavatelů za pracovní úrazy a nemoci z povolání nadále zajišťovat, protože systém
dvou zákonem určených pojišťoven (Česká pojišťovna a Kooperativa) je kritizován. Ve hře je několik
variant od zpřístupnění trhu tohoto pojištění i dalším komerčním pojišťovnám až po svěření správy
státní institucí – České správě sociálního zabezpečení. O nejvhodnější variantě musí rozhodnout
vláda. Zrušení zákona o úrazovém pojištění zaměstnanců zároveň doprovází i zrušení nebo změna
dalších souvisejících právních předpisů; v těchto případech jde však o nezbytné legislativně
technické zásahy.Přestože cílem schválené novely zákoníku
práce bylo především řešení otázek souvisejících s náhradou majetkové a nemajetkové újmy,
jako vždy, když se zákoník práce otevře, sejde se celá
řada dalších návrhů na jeho změny, a proto i tato
novela obsahuje některé další věcné
změny
většinou shodně navrhované oběma sociálními partnery (zástupci zaměstnavatelů a
zaměstnanců). Z těchto změn připomeňme:-
Mezi dosavadní základní zásady pracovněprávních vztahů
(§ 1a ZP) vyjadřující hodnoty, které chrání veřejný
pořádek, se nově zařazuje též
zásada spravedlivého odměňování
.-
I pro dohodu o provedení práce se zavádí zákonná možnost výpovědi či okamžitého
zrušení
, a to za sejných podmínek, jako je tomu dosud pro dohodu o pracovní činnosti
(§ 76 ZP), čímž se vychází vstříc praxi, která byla
dosud odkázána na samostatné ujednání o možnosti zrušení závazku z dohody o provedení práce. I
nadále se pro zrušení právního vztahu založeného dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr
zachovává písemná forma, jinak se k jeho výpovědi nebo okamžitému zrušení
nepřihlíží.a sociální dohody odborovým organizacím a organizacím zaměstnavatelů právo na úhradu
nákladů vzniklých činností těchto organizací při vzájemných jednáních na celostátní a krajské úrovni
týkajících se důležitých zájmů pracujících.
-
Výslovně se dále stanoví, že dosavadní úhrada nákladů odborovým organizacím na výkon
kontroly v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci slouží též k
úhradě nákladů na školení
k prohloubení kvalifikace svazových inspektorů bezpečnosti práce pověřených výkonem této
kontroly
.-
Novela zákoníku práce konečně
též stanoví, a to přestože statusové otázky jsou řešeny
občanským zákoníkem, že odborové organizace a
organizace zaměstnavatelů
se považují za veřejně prospěšné právnické osoby
.Závěrem je třeba upozornit, že ostatní touto novelou v
zákoníku práce provedené změny jsou
spíše
legislativně technického charakteru
, některé dokonce odstraňují terminologické nedostatky
způsobené některými z předchozích jeho novelizací (např. změny pojmů v souvislosti s přijetím
zdravotnických zákonů, především například zákona o
specifických zdravotních službách.Současně však již v této době
probíhá vyhodnocování a zpracovávání analýz současné
pracovněprávní úpravy
, a to nejen z iniciativy Ministerstva práce a sociálních věcí, ale též s
ohledem na podněty z aplikační praxe, především ze strany významných zaměstnavatelských seskupení a
zástupců zaměstnanců reprezentovaných odborovými centrálami. Je tedy nasnadě, že ještě v tomto
volebním období lze očekávat další novelizaci zákoníku
práce směřující k odstranění největších aplikačních problémů, s nimiž se praxe dlouhodobě
potýká.