Významná novela zákoníku práce

Vydáno: 7 minut čtení
Významná novela zákoníku práce
Mgr.
Zdeněk
Schmied
Obě komory Parlamentu České republiky – Poslanecká sněmovna v červnu a Senát v červenci – schválily vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, zrušuje zákon č. 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců, a zrušují nebo mění některé další zákony. Zákon byl ve Sbírce zákonů vyhlášen v částce 83/2015 dne 17.8.2015 a účinnosti tak nabude dnem 1.10.2015.
Zákon představuje významnou novelu zákoníku práce především v tom směru, že zajišťuje do budoucna
definitivní ponechání právní úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání
, jakožto samostatné a ve vztahu k občanskému zákoníku zvláštní právní úpravy ,
čímž odmítá koncept úrazového pojištění zaměstnanců
podle sice platného, leč dosud neúčinného zákona o úrazovém pojištění zaměstnanců. Proto také novela zákoníku práce
přesouvá tuto problematiku z dosud přechodných ustanovení zákoníku práce do jeho části jedenácté
a soustřeďuje tak napříště právní úpravu náhrady majetkové i nemajetkové újmy, tj. škody na majetku a újmy na zdraví vzniklé v pracovněprávních vztazích na jednom místě komplexně. Současně dosavadní pracovněprávní úpravu náhrady škody a nemajetkové újmy v pracovněprávních vztazích do jisté míry
přizpůsobuje vyššímu standardu této náhrady podle „nového“ občanského zákoníku, včetně harmonizace pracovněprávní terminologie s právními pojmy v občanském právu nově používanými.
Konkrétně je z hlediska věcného posunu třeba z nejdůležitějších opatření novely zmínit, že v pracovněprávní úpravě náhrady újmy na zdraví v důsledku pracovního úrazu nebo nemoci z povolání se napříště zákonem pevně stanoví oproti dosavadnímu stavu podstatně zvýšená
hodnota bodu vyjadřujícího náhradu za utrpěnou bolest a případné ztížení společenského uplatnění,
a to
v částce 250 Kč
(tedy nárůst o více než 100%), a zároveň je
vládě uložena povinnost pravidelně valorizovat náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti.
Novela zákoníku práce ve shodě s občanskoprávní úpravou více než dosud
akcentuje poskytnutí náhrady též s ohledem na psychickou a citovou újmu nejen poškozeného, ale i jeho blízkých
. Vyjmenovávat další jednotlivé změny (především změny terminologické) není na tomto místě účelné a uživatel právní normy je snadno odhalí.
K datu účinnosti novely zákoníku práce musí nabýt účinnosti též
prováděcí právní předpis
, který nahradí dosavadní přechodný postup při hodnocení bolesti a ztížení společenského uplatnění podle „novým“ občanským zákoníkem již zrušené vyhlášky č. 440/2001 Sb., o odškodňování bolesti a ztížení společenského uplatnění, ve znění vyhlášky č. 50/2003 Sb. Půjde o nařízení vlády, které připravuje Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí.
Rozhodnutí podložené shodnou vůlí účastníků tripartity (Rady hospodářské a sociální dohody) o zachování samostatné pracovněprávní úpravy náhrady škody a nemajetkové újmy vzniklé z titulu pracovního úrazu nebo onemocnění nemocí z povolání v zákoníku práce umožnilo současně, aby byl předmětnou novelou zákoníku práce
zrušen zákon č. 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců
, o jehož neživotaschopnosti po několikerém odkladu jeho účinnosti již není pochyb. Tento zákon již svým obsahem neodpovídá současné společensko ekonomické situaci. Přes zachování zvláštní úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání v zákoníku práce bude však nutno do budoucna vyřešit otázku, kdo má správu zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatelů za pracovní úrazy a nemoci z povolání nadále zajišťovat, protože systém dvou zákonem určených pojišťoven (Česká pojišťovna a Kooperativa) je kritizován. Ve hře je několik variant od zpřístupnění trhu tohoto pojištění i dalším komerčním pojišťovnám až po svěření správy státní institucí – České správě sociálního zabezpečení. O nejvhodnější variantě musí rozhodnout vláda. Zrušení zákona o úrazovém pojištění zaměstnanců zároveň doprovází i zrušení nebo změna dalších souvisejících právních předpisů; v těchto případech jde však o nezbytné legislativně technické zásahy.
Přestože cílem schválené novely zákoníku práce bylo především řešení otázek souvisejících s náhradou majetkové a nemajetkové újmy, jako vždy, když se zákoník práce otevře, sejde se celá řada dalších návrhů na jeho změny, a proto i tato
novela obsahuje některé další věcné změny
většinou shodně navrhované oběma sociálními partnery (zástupci zaměstnavatelů a zaměstnanců). Z těchto změn připomeňme:
-
Mezi dosavadní základní zásady pracovněprávních vztahů (§ 1a ZP) vyjadřující hodnoty, které chrání veřejný pořádek, se nově zařazuje též
zásada spravedlivého odměňování
.
-
I pro dohodu o provedení práce se zavádí zákonná možnost výpovědi či okamžitého zrušení
, a to za sejných podmínek, jako je tomu dosud pro dohodu o pracovní činnosti (§ 76 ZP), čímž se vychází vstříc praxi, která byla dosud odkázána na samostatné ujednání o možnosti zrušení závazku z dohody o provedení práce. I nadále se pro zrušení právního vztahu založeného dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr zachovává písemná forma, jinak se k jeho výpovědi nebo okamžitému zrušení nepřihlíží.
a sociální dohody odborovým organizacím a organizacím zaměstnavatelů právo na úhradu nákladů vzniklých činností těchto organizací při vzájemných jednáních na celostátní a krajské úrovni týkajících se důležitých zájmů pracujících.
-
Výslovně se dále stanoví, že dosavadní úhrada nákladů odborovým organizacím na výkon kontroly v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci slouží též k
úhradě nákladů na školení k prohloubení kvalifikace svazových inspektorů bezpečnosti práce pověřených výkonem této kontroly
.
-
Novela zákoníku práce konečně též stanoví, a to přestože statusové otázky jsou řešeny občanským zákoníkem, že odborové organizace a organizace zaměstnavatelů
se považují za veřejně prospěšné právnické osoby
.
Závěrem je třeba upozornit, že ostatní touto novelou v zákoníku práce provedené změny jsou
spíše legislativně technického charakteru
, některé dokonce odstraňují terminologické nedostatky způsobené některými z předchozích jeho novelizací (např. změny pojmů v souvislosti s přijetím zdravotnických zákonů, především například zákona o specifických zdravotních službách.
Současně však již v této době
probíhá vyhodnocování a zpracovávání analýz současné pracovněprávní úpravy
, a to nejen z iniciativy Ministerstva práce a sociálních věcí, ale též s ohledem na podněty z aplikační praxe, především ze strany významných zaměstnavatelských seskupení a zástupců zaměstnanců reprezentovaných odborovými centrálami. Je tedy nasnadě, že ještě v tomto volebním období lze očekávat další novelizaci zákoníku práce směřující k odstranění největších aplikačních problémů, s nimiž se praxe dlouhodobě potýká.