Přípustnost dvojího výkladu jednoho a téhož
ustanovení
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský
Lichnovský, Ondrýsek & partneři, a.s.
Nález Ústavního soudu ze dne 12.12.2013. sp. zn. III. ÚS 3221/11,
http://nalus.usoud.cz.
Z hlediska veřejného zájmu je třeba si uvědomit, že důvodem kasačního zásahu
Ústavního soudu ve věci sp. zn. I. ÚS 1611/07
nebyla protiústavnost lhůty pro vyměření daně jako takové, ale nejasnost příslušného zákonného
ustanovení, jež umožňovalo dvojí výklad, přičemž bylo třeba - za konkrétních okolností daného
případu - použít ten z nich, jenž je ve prospěch daňového poplatníka, a to s ohledem na princip in
dubio pro libertate. Ústavní soud tedy nejenže nevidí důvod, proč by měl být veřejný zájem nějak
dotčen, ale naopak postup podle dosavadního výkladu daného zákonného ustanovení odpovídá nosné
myšlence, jenž je obsažena v uvedeném nálezu Ústavního soudu.
Daňové právo je specifické v tom, že v případě více konkurujících si
interpretací zákona má vždy přednost ta, která je ve prospěch daňového subjektu. Jak se však
zachovat v situaci, kdy jedna
interpretace
zákona může být s ohledem na okolnosti jednou ku
prospěchu a jednou ku neprospěchu daňového subjektu? Příkladem budiž zde řešená prekluzivní lhůta
pro stanovení daně. Má-li správce daně v úmyslu daň doměřovat, je v zájmu daňového subjektu, aby
lhůta byla co nejkratší. Pokud má však daňový subjekt v úmyslu skrze dodatečné daňové tvrzení
snižovat svou daňovou povinnosti, je v jeho zájmu, aby byla lhůta co nejdelší. Již dlouho se tak
nabízí „kacířská“ myšlenka, aby jedno a totéž ustanovení daňového zákona bylo s ohledem na okolnosti
interpretováno rozdílně. Nynější názor Ústavního soudu pak tuto myšlenku podporuje. Bude proto velmi
zajímavé, zda se tato skutečně uchytí, či naopak skončí na smetišti ději obdobně, jak tomu bylo
ohledně nutnosti pochyb pro zahájení daňové kontroly.