Zahájení daňové kontroly jako úkon (ne)přerušující lhůtu pro stanovení
daně
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 18.9.2013, sp. zn.
9 Afs 88/2012, www.nssoud.cz
K předpisům:
Žalobou napadené rozhodnutí v nyní projednávané věci bylo vydáno dne
19.8.2008 a právní moci nabylo dne 27.8.2008. V souladu s rozhodnutím rozšířeného senátu Nejvyššího
správního soudu ze dne 23.10.2007, č. j. 9 Afs
86/2007-161, musí být rozhodnutí odvolacího orgánu v tříleté prekluzivní lhůtě nejen vydáno,
ale i oznámeno jeho příjemci. Nestačí tedy, když je v uvedené prekluzivní lhůtě vydáno nepravomocné
rozhodnutí o vyměření či doměření daně. Pro posouzení
prekluze
je proto rozhodné, zda byl před
koncem tříleté prekluzivní lhůty, tj. před 31.3.2006, učiněn ze strany správních orgánů vůči
stěžovateli úkon, kterým by byl běh prekluzivní lhůty opět přerušen a založen běh lhůty nové (dále
jen „kvalifikovaný úkon“), případně zda na běh prekluzivní lhůty neměly vliv jiné zákonem stanovené
okolnosti.Nejvyšší správní soud však má za to, že zahájení daňové kontroly v nyní
projednávané věci nelze za kvalifikovaný úkon považovat. Kontrola byla totiž zahájena po té, kdy
odvolací orgán s konečnou platností dodatečné vyměření daně, týkající se neprokázání přijetí
zprostředkování reklamy od společnosti Cvoza, zrušil.
Obecně platí, že zahájení daňové kontroly přerušuje lhůtu pro stanovení
daně. Toto pravidlo plně platilo již za účinnosti zákona o
správě daní a poplatků. Nicméně i zde je třeba zohlednit případné nezákonnosti, ke kterým
může v rámci tohoto úkonu docházet. Z tohoto důvodu bude-li daňová kontrola zahájena v rozporu se
zákonem, nemůže mít účinky předpokládané daňovým
řádem, tudíž přerušit lhůtu pro stanovení daně.