Zahájení daňové kontroly jako úkon (ne)přerušující lhůtu pro stanovení daně

Vydáno: 2 minuty čtení
Zahájení daňové kontroly jako úkon (ne)přerušující lhůtu pro stanovení daně
JUDr. Ing.
Ondřej
Lichnovský
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 18.9.2013, sp. zn. 9 Afs 88/2012, www.nssoud.cz
K předpisům:
Žalobou napadené rozhodnutí v nyní projednávané věci bylo vydáno dne 19.8.2008 a právní moci nabylo dne 27.8.2008. V souladu s rozhodnutím rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 23.10.2007, č. j. 9 Afs 86/2007-161, musí být rozhodnutí odvolacího orgánu v tříleté prekluzivní lhůtě nejen vydáno, ale i oznámeno jeho příjemci. Nestačí tedy, když je v uvedené prekluzivní lhůtě vydáno nepravomocné rozhodnutí o vyměření či doměření daně. Pro posouzení
prekluze
je proto rozhodné, zda byl před koncem tříleté prekluzivní lhůty, tj. před 31.3.2006, učiněn ze strany správních orgánů vůči stěžovateli úkon, kterým by byl běh prekluzivní lhůty opět přerušen a založen běh lhůty nové (dále jen „kvalifikovaný úkon“), případně zda na běh prekluzivní lhůty neměly vliv jiné zákonem stanovené okolnosti.
Nejvyšší správní soud však má za to, že zahájení daňové kontroly v nyní projednávané věci nelze za kvalifikovaný úkon považovat. Kontrola byla totiž zahájena po té, kdy odvolací orgán s konečnou platností dodatečné vyměření daně, týkající se neprokázání přijetí zprostředkování reklamy od společnosti Cvoza, zrušil.
Obecně platí, že zahájení daňové kontroly přerušuje lhůtu pro stanovení daně. Toto pravidlo plně platilo již za účinnosti zákona o správě daní a poplatků. Nicméně i zde je třeba zohlednit případné nezákonnosti, ke kterým může v rámci tohoto úkonu docházet. Z tohoto důvodu bude-li daňová kontrola zahájena v rozporu se zákonem, nemůže mít účinky předpokládané daňovým řádem, tudíž přerušit lhůtu pro stanovení daně.