Nad judikaturou z oblasti dokladů a jejich předávání při
kontrole
Ing.
Zdeněk
Burda
daňový poradce, BD Consult, s. r. o.
V případě probíhající kontroly je právem i povinností daňového subjektu předkládat důkazy
ohledně svých tvrzení, zejména účetnictví a doklady. V dnešním výběru daňové judikatury se nebudeme
zabývat důkazní silou jednotlivých dokladů, ale spíše technickými otázkami souvisejícími s jejich
předkládáním.
Spory ohledně předávání či předkládání dokladů mezi správci daně a daňovými subjekty či
jejich zástupci mohou nastávat např. v následujících okruzích:
Musí správce daně vyhotovovat podrobný seznam převzatých dokladů?
Jak postupovat v případě, kdy správce daně odmítne některé doklady převzít?
Může správce daně stejné doklady vyžadovat opakovaně?
Jak řešit situace, kdy daňový subjekt tvrdí, že mu nebyly vráceny všechny doklady?
Atd.
V následujících rozsudcích se pokusíme najít odpovědi na výše položené otázky.
Z judikatury
1. Vytváření podrobného seznamu předávaných
dokladů
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu 1
Afs 11/2004-190 ze dne 27.3.2006, zveřejněno ve Sbírce rozhodnutí NSS 7/2006 pod č.
891/2006.)
Komentář k judikátu č. 1
Níže uvedený rozsudek zamezuje možným obstrukcím ze strany daňových subjektů či jejich
zástupců, kteří by mohli podrobným diktováním jednoho dokladu po druhém do protokolu správce daně v
podstatě paralyzovat daňovou kontrolu. Neobstojí tedy požadavek kontrolovaného, aby správce daně
vytvořil seznam dokladů s jmenovitým zapsáním každého jednotlivého dokladu, a to zejména v případě,
kdy jde o doklady stejnorodé (např. šanon vydaných faktur apod.). Daňový subjekt si však takový
seznam může vytvořit sám a nechat si ho správcem daně potvrdit. Na druhé straně to ovšem neznamená,
že by správce daně mohl do protokolu potvrdit převzetí dokumentů např. obecnou zmínkou "tři šanony s
doklady" apod.
Rozumným kompromisem mezi oběma krajními póly se tedy bude jevit trvání na tom, aby
správce daně uvedl např. "šanon s vydanými fakturami č. 1 - 250/2013" apod.
Zveřejněná právní věta
"Povinnost správce daně potvrdit převzetí dokladů ke kontrole
(§ 16 odst. 7 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o
správě daní a poplatků) neznamená povinnost potvrdit převzetí listin individuálně určených, zvláště
za situace, kdy těchto listin jsou tisíce nebo desetitisíce. Postačí, pokud správce daně shrne v
protokolu o převzetí listiny spolu související do jednotlivých položek, jejichž označení (zde
např.:,1. 12 složek výdajových dokladů 1998, č. 1 - 1310') určí jejich počet a druh. Je na vůli
daňového subjektu, aby si nechal potvrdit převzetí na seznamu podrobnějším, který si však sám
připraví."
Shrnutí k judikátu
Stěžovatelé namítají, že krajský soud pochybil, když dovodil, že
§ 16 odst. 7 ZSDP ukládá správci daně pouze
povinnost potvrdit převzetí dokladů ve zprávě o daňové kontrole nebo samostatně při převzetí,
přičemž bylo na daňovém subjektu, aby podrobný soupis dokumentů provedl sám nebo výslovně požadoval
jeho zhotovení. Stěžovatelé mají za to, že s ohledem na §
2 odst. 1 ZSDP je třeba § 16 odst. 7
aplikovat tak, aby správce daně dbal na zachování práv a právem chráněných zájmů daňových subjektů,
čili v tomto případě jmenovitě potvrdil všechny převzaté dokumenty. Ani v této námitce kasační soud
stěžovatelům nepřisvědčil.
Stěžovatelé se dovolávají článku 4 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod, který stanoví, že povinnosti mohou být ukládány toliko na základě
zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod. Tento odkaz však není případný.
Vyhotovení podrobného soupisu všech dokumentů předávaných správci daně není otázkou povinnosti
stanovené správcem daně daňovému subjektu, ale otázkou řádného zajištění důkazního prostředku pro
podepření tvrzení stěžovatelů o nevrácení některých z těchto dokladů. Správce daně je oprávněn
vyžadovat předání dokladů potřebných pro splnění účelu daňové kontroly a naplnění tohoto práva, tj.
skutečnost, že od daňového subjektu doklady převzal, potvrdit. V posuzovaném případě správce daně
potvrdil převzetí dokladů v protokolech o ústním jednání ze dne 22.5.2001, které podepsal stěžovatel
František Š., a z jejichž obsahu plyne, že stěžovatel neuplatnil proti protokolu žádné námitky či
návrhy, tj. vč. návrhů na doplnění v části popisující seznam dokumentů předložených správci daně.
Poznamenat třeba výslovně, že seznam předložených dokladů má (za roky 1998-2000) 54
položek.
Například pod položkou 1 se zahrnuje mnoho set dalších individuálních dokladů ("12 složek
výdajových dokladů 1998, č. 1 -1310"), stejně tak pod položkami 10 a 36 (obdobné doklady za léta
1999 a 2000), stejná situace je u položek příjmových dokladů, vydaných a přijatých faktur,
bankovních výpisů atp. Lze odhadnout, že byly předány řádově tisíce a zřejmě i desetitisíce listin,
dále také počítačové sestavy a počítačová média. Požadavek, aby správce daně v protokolu o převzetí
dokladů individuálně specifikoval (např. v položce 3 "faktury přijaté - zaplacené - 3 šanony") jednu
každou listinu, je
absurdní
a prakticky nesplnitelný. Další doklady pak stěžovatel František Š.
předložil 27.8.2001.Jestliže ovšem stěžovatel měl za to, že takto zpracovaný protokol, jehož jedno vyhotovení
mu bylo vydáno, je nepostačujícím podkladem pro doložení, které doklady předal, a že je třeba
alespoň některé předkládané doklady specifikovat individuálně, nic mu nebránilo předložit
individualizovaný seznam předávaných dokumentů a požadavek na jeho potvrzení do protokolu uvést a
předání konkrétních dokladů v něm nechat potvrdit. Je obecným procesním požadavkem, aby účastník
řízení (obecného správního, soudního, před finančním orgánem) o svých tvrzeních nabídl důkazní
prostředky. Proto je v jeho vlastním zájmu (a je to i jeho procesním právem) zajistit si do budoucna
důkazní prostředek, jímž by prokázal tvrzení, že mu popřípadě nebyla vrácena dokumentace, kterou
správci daně předal.
Jestliže krajský soud konstatoval, že stěžovatelé mohli vyhotovit soupis předávané
dokumentace sami nebo jeho provedení vyžadovat, neměl a nemohl mít na mysli stanovení zvláštní
povinnosti daňového subjektu, jak z odůvodnění rozsudku nesprávně vyvodili stěžovatelé, ale výkon
práva, zde tedy úkon preventivního charakteru k zajištění ochrany vlastních práv, případně
předcházení škodám.
Především ale svá obecná stížní tvrzení, že správce daně některé doklady nevrátil,
stěžovatelé nepodložili žádným konkrétním tvrzením. Stížní námitka je také v rozporu s faktem
podpisu zpráv o daňové kontrole, v nichž stěžovatel František Š. stvrdil, že: "veškeré doklady,
písemnosti a záznamy předložené při kontrole pracovníkům správce daně, byly v pořádku vráceny";
stejně jako podpisem protokolu o ústním jednání ze dne 19.7.2002, v němž potvrdil vrácení dokladů
poskytnutých správci daně na (v pořadí druhou) výzvu.
2. Údajně nevrácené doklady ze strany správce
daně
(Podle rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové čj.
19 Ca 553/94 ze dne 27.9.1995.)
Komentář k judikátu č. 2
Již závěr předcházejícího rozsudku i obsah dvou následujících se dotýkají otázky možného
nevrácení všech převzatých dokladů ze strany správce daně. Zde lze jen důrazně upozornit na nutnost
důsledného vyhotovování seznamů při přebírání i vracení dokladů. Problematice jejich podrobnosti byl
věnován předcházející rozsudek.
Na tomto místě je dále třeba připomenout, že obvykle nejpozději při projednávání zprávy o
kontrole (ale pochopitelně to může být i dříve) se v protokolu obvykle objevuje věta "Daňový subjekt
potvrzuje, že mu byly veškeré převzaté dokumenty v pořádku vráceny". Často nastane situace, kdy se
kontrolovaná osoba zaměří spíše na obsah zprávy o kontrole či jiné dokumenty hovořící o tom, kolik
mu bude konkrétně neuznáno či doměřeno a větu o bezproblémovém vrácení dokladů podepíše. Teprve
následně pak zpochybňuje úplnost dokumentů, které mu byly vráceny. Zde však bohužel většinou bude
platit "co je psáno, to je dáno".
Nezbývá tedy než před podepsáním takovéhoto prohlášení opravdu zkontrolovat, zda veškeré
písemnosti byly předány ve vší úplnosti a v případě nesouhlasu nepodepisovat v protokolu jejich
vrácení, protože pozdější námitky obvykle mají malou šanci na úspěch.
Shrnutí k judikátu
Žalobce tvrdil, že předložil všechny doklady požadované správcem daně, ten je však
nepoužil a některé z nich nevrátil. Z obsahu správního spisu však nelze získat žádný důkaz o tom, že
tvrzení žalobce je opodstatněné, a žalobce sám žádný takový důkaz nepředložil. Dne 15.9.1993 převzal
správce daně od žalovaného deník vstupních dat a tabulkovou předvahu roku 1992, sepsal o tom řádný
protokol. Další protokoly o ústním jednání ze dne 7.12.1993 a 19.1.1994 neobsahují žádnou námitku
žalobce tohoto obsahu, naopak žalobce se odmítl k výzvám správce daně vyjádřit a jediné vysvětlení,
které k výzvě podal, je obsahem tohoto protokolu. Žalobce všechny protokoly, které jsou ve smyslu
§ 12 odst. 1 ZSDP veřejnou listinou, bez námitek
podepsal a postup správce daně zpochybnil poprvé až ve svém vyjádření ke zprávě z kontroly. Krajský
soud proto tuto námitku pokládal za účelovou a nepodloženou žádným reálným důkazem.
3. Údajně nevrácené doklady správcem daně a jejich vliv na vyměření
daně
(Podle rozsudku Krajského soudu v Brně čj. 30
Ca 248/2000 ze dne 4.12.2002.)
Komentář k judikátu č. 3
I v následujícím případě přišla na přetřes otázka, zda byly předané dokumenty plně
vráceny. Zde nezbývá než odkázat na komentář k předcházejícímu judikátu. Zajímavým dalším problémem
je pak ale dále zvažování dopadů na daňový základ, zda v případě, kdy by daňový subjekt prokázal, že
mu dokumenty nebyly vráceny (či vráceny byly, ale pozdě), může daňový subjekt zpochybňovat doměření
daně. (Při kontrole má správce daně 30 dnů na vrácení převzatých dokumentů, které mohou být případně
nadřízeným orgánem prodlouženy). I když se krajský soud ve svém rozsudku touto otázkou nezabýval
nijak hluboce, nadějná cesta pro daňový subjekt tímto směrem příliš nevede. Nedodržení třicetidenní
lhůty pro vrácení dokladů by bylo nutno napadat stížností dle
daňového řádu požadující vrácení těchto dokladů. V
případech, že by správce daně na požadavky vrácení dokladů nereagoval, lze samozřejmě uvažovat i o
podnětu na odstranění nečinností, popř. s následnou žalobou.
Stále však věcně půjde o otázku vrácení dokladů a nikoli o dopad této skutečnosti na
vyměření (doměření) daně. Případná "sankce" pro správce daně by se tak přesunula do režimu zákona č.
82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při
výkonu veřejném moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem. Zde by pak kontrolovaný subjekt
musel prokázat, jaká škoda mu zadržováním předaných dokladů vznikla. (Prokazatelnost této škody by
byla dále zproblematizována i tím, že správce daně by pravděpodobně namítal, že škoda nevznikla či
byla nižší, protože daňový subjekt má právo do těchto dokladů v úřední dobu správce daně
nahlížet).
Shrnutí k judikátu
Mezi daňovým subjektem a správcem daně došlo ke sporu o projednání zprávy o kontrole.
Správce daně nechtěl akceptovat vyjádření Ing. G., že zprávu o kontrole pouze začal číst a poté ji
ihned vrátil správci daně, neboť dne 1.10.1998 došlo k podpisu Ing. G. Na základě podpisu zprávy dne
1.10.1998 v části V. Závěr v bodě 4, zástupce daňového subjektu potvrzuje, že veškeré doklady a
písemnosti předložené pracovníku správce daně, provádějícímu daňovou kontrolu, byly daňovému
subjektu v pořádku vráceny. Vzhledem k tomu žalované finanční ředitelství nechtělo námitku žalobce
uvedenou v odvolání ohledně dosud nevrácených dokladů akceptovat.
Soud konstatoval, že k námitce žalobce, že žalovaný doposud neměl vrátit doklady
předložené mu v daňovém řízení, je nutno konstatovat, že i pokud by žalobce tuto skutečnost
prokázal, nemělo by to vliv na zákonnost posuzovaného rozhodnutí žalovaného.
4. Nevrácení převzatých dokladů správcem
daně
(Podle rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích čj.
10 Ca 334/99-25 ze dne 26.1.2000.)
Komentář k judikátům č. 4 a 5
Také v následujících případech bylo rozporováno nevrácení dokladů správcem daně a celá věc
se dostala dokonce až k Ústavnímu soudu. Od předcházejících judikátů se tato kauza lišila především
tím, že daňový subjekt odmítl podepsat zprávu o kontrole (kde byla uvedena věta o vrácení dokladů ze
strany správce daně) a odešel.
Správce daně následně tvrdil, že odešel i s předanými dokumenty (a vyhotovil o tom úřední
záznam), daňový subjekt tvrdil opak. V soudním řízení (včetně Ústavního soudu) byl úspěšnější
správce daně. V neprospěch daňového subjektu hrála i skutečnost, že zmínku o nevrácení dokladů
neuvedl v odvolání, ale až v žalobě.
Lze tedy konstatovat, že v podobných případech není pouhé opuštění jednací místnosti
správným řešením. V dané situaci (pokud by skutečně nedošlo k vrácení všech dokumentů) by bylo
vhodné trvat na pořízení samostatného protokolu o tom, že daňový subjekt jednak nechce zprávu o
kontrole podepsat a zároveň s uvedením toho, že mu nebyly doklady vráceny. Jinak se vystavuje
nebezpečí neúspěšnosti podobném jako v níže uvedených situacích.
Shrnutí k judikátu
Žalobce, mimo jiné, namítal, že mu nebyly vráceny zapůjčené písemnosti, a proto nemohl
doložit odůvodněnost podaného opravného prostředku.
Žalovaný navrhl zamítnutí žaloby. Poukázal na to, že účetní podklady byly žalobci vráceny,
což je ve spise doloženo.
Zpráva o daňové kontrole byla se žalobcem projednána, což je doloženo předvoláním správce
daně, které žalobci bylo doručeno. V předvolání se výslovně uvádí, že předmětem jednání je
projednání závěrů daňové kontroly a převzetí dokladů. Zpráva o daňové kontrole žalobcem podepsána
není. Ve spise je založen úřední záznam, ve kterém se uvádí, že při projednání výsledků kontrol byly
žalobci předány zprávy o daňové kontrole a doklady, přičemž ty si žalobce sám na místě kontroloval.
Po přečtení protokolu žalobce odmítl písemnost podepsat, převzal nepodepsané zprávy o daňových
kontrolách a vrácené doklady a opustil jednací místnost.
Později žalobce podal vyjádření ke zprávám o kontrole daní a uvedl, že požaduje vrátit
daňové doklady za roky 1994, 1997 a 1998.
V odvolání proti dodatečnému platebnímu výměru se žalobce znovu domáhal vrácení účetních
dokladů za roky 1994, 1995, 1997 a 1998.
O odvolání rozhodl žalovaný napadeným rozhodnutím, které je odůvodněno mimo jiné tím, že
účetní doklady byly žalobci vráceny.
Krajský soud dospěl k závěru, že žaloba není opodstatněná.
Předmětem řízení bylo učiněno rozhodnutí o dodatečném doměření daně z přidané hodnoty za
3. a 4. čtvrtletí roku 1996. Je-li žalobou namítáno, že žalobci nebyly vráceny doklady týkající se
roku 1996, pak soud odkazuje na vyjádření žalobce ke zprávám o kontrole, ve kterém se neuvádí, že by
žalobci nebyly vráceny doklady za rok 1996. Požadavek na vrácení účetních dokladů za rok 1996 se
neobjevil ani jako odvolací námitka v opravném prostředku žalobce proti dodatečnému, platebnímu
výměru správce daně.
Tvrdí-li žalobce, že písemnosti nebyly mu vráceny, je toto jeho tvrzení vyvraceno jednak
úředním záznamem správce daně, ve kterém se uvádí, že účetní doklady zapůjčené pro účely daňové
kontroly byly žalobci vráceny, jednak podáními samotného žalobce, který po projednání výsledků
daňových kontrol neuvedl, že by mu účetní doklady právě za rok 1996 chyběly. Není proto prokázáno,
že by správce daně postupoval v rozporu s § 16 odst. 7
věta druhá ZSDP, který správci daně ukládá vrátit zapůjčené písemnosti ve lhůtě 30
dnů.
Pro dodatečné doměření daně z přidané hodnoty však nemá význam okolnost, zda žalobci byly
či nebyly vráceny účetní doklady, ale rozhodné je to, že žalobce neprokázal využití konkrétního
stavebního materiálu pro účely dosažení obratu za svá zdanitelná plnění.
K porušení § 50 odst. 3 ZSDP žalovaným
nutno především uvést, že v odvolání samém se neuvádí, že by žalobci nebyly vráceny daňové doklady
za rok 1996. Proto se žalobce nemůže dovolávat toho, že by se v odvolacím řízení nemohl pro absenci
takových dokladů účinně bránit. S výhradou o nevrácení dokladů za jiná zdaňovací období se žalovaný
v napadeném rozhodnutí vypořádal, a tak učinil i ve vztahu k dalším odvolacím důvodům, jak byly
žalobcem uplatněny. To je zcela jednoznačně seznatelné s odůvodnění napadeného rozhodnutí. Proto
soud považuje uvedený žalobní bod za nedůvodný.
5. Ústavní stížnost k předcházejícímu
rozsudku
(Podle usnesení Ústavního soudu IV. ÚS
207/2000 ze dne 2.8.2000.)
Příčinu tvrzené nerovnosti spatřoval stěžovatel v tom, že mu Finanční úřad v Táboře údajně
nevrátil účetní doklady za roky 1994 - část roku 1998, poté, co odmítl závěry kontroly Finančního
úřadu v Táboře podepsat a z jednání odešel, aniž tyto doklady převzal. Úřední záznam o předání
dokladů byl vyhotoven v jeho nepřítomnosti. Takto mu byla odňata možnost řádně odůvodnit svá
odvolání i správní žaloby. Při projednávání daňového přiznání k dani z přidané hodnoty za rok 1996 v
rámci daňového řízení navrhoval výslech svědka, avšak bezvýsledně. Stěžovatel je přesvědčen, že
odvolací orgán měl vadu řízení, spočívající v neexistenci účetních dokladů, odstranit. S odůvodněním
napadených rozsudků nesouhlasí.
Krajský soud v Českých Budějovicích, jako účastník řízení, ve svých vyjádřeních k ústavní
stížnosti uvedl následující.
V rozsudku ze dne 1.3.2000, čj. 10 Ca 332/99-25, v odůvodnění na str. 7 a 8 podrobně
zdůvodnil, proč je přesvědčen o tom, že stěžovatelovo tvrzení o údajném zadržování účetních dokladů
správcem daně je účelové. Poukázal na skutečnost, že závěry finančních orgánů pro neuznání
konkrétních výdajů nebyly dovozeny z účetnictví stěžovatele, ale z podkladů získaných vyhledávací
činností správce daně, které jsou založeny ve správním spise a nic tedy žalobci nebránilo v řádném
odůvodnění žaloby a nyní i ústavní stížnosti. Okolnost, že soud nedoloženému obviňování pracovníků
prvostupňového správce daně neuvěřil, nepředstavuje stěžovatelem tvrzené porušení procesního
předpisu, tj. ZSDP, ani
čl. 36 a
37 Listiny. Krajský soud věc projednal a
své rozhodnutí řádně zdůvodnil skutečností, že stěžovatel neměl v řízení úspěch, nepředstavuje
porušení rovnosti účastníků řízení. Závěrem navrhl, aby Ústavní soud ústavní stížnost nálezem
zamítl. Současně vyjádřil souhlas, aby bylo rozhodnuto bez jednání.
Pokud jde o rozsudek ze dne 26.1.2000, čj. 10 Ca 335/99-25, k namítanému zásahu do
ústavních práv stěžovatele nedošlo, neboť věc projednal předepsaným procesním způsobem podle
§ 250f odst. 2 o.s.ř. V daném řízení byla
zaručena rovnost účastníků jak v řízení před soudem, tak před finančními orgány, když předložené
písemnosti jednoznačně vypovídaly o tom, že sporné doklady byly stěžovateli vráceny. Stěžovatel
protokolární převzetí dokladů právě pro výsledek daňového řízení odmítl podepsat i po předchozím
upozornění na důsledky bezdůvodného odepření podpisu. Závěrem navrhl, aby Ústavní soud nálezem
ústavní stížnost odmítl.
Ve vztahu k rozsudkům ze dne 5.1.2000, čj. 10 Ca 333/99-28 a ze dne 5.1.2000, čj.
10 Ca 334/99-25, uvedl, že obsahově je ústavní
stížnost polemikou se závěry soudu, přičemž argumenty stěžovatele jsou shodné jako v opravě žaloby.
Tvrzení stěžovatele, že mu nebyly vráceny doklady, není pravdivé, o čemž svědčí obsah úředního
záznamu a dále samo počínání stěžovatele spočívající v tom, že zprávy o daňové kontrole, které
převzal současně s předloženými účetními doklady, připojil jako přílohu žalob. Jestliže finanční
úřad doklady vrátil, není opodstatněná výhrada stěžovatele, že to byl právě úřad, který mu svým
procesním postupem znemožnil odůvodnit odvolání proti dodatečnému platebnímu výměru na daň. Finanční
úřad dodržel podmínky pro stanovení daně podle pomůcek. Naopak daň z přidané hodnoty byla vyměřena
dokazováním na základě výpovědi svědka. Závěrem uvedl, že k namítanému zásahu do ústavních práv
stěžovatele nedošlo a navrhl, aby Ústavní soud nálezem ústavní stížnost zamítl.
Názor Ústavního soudu
Tvrdil-li stěžovatel v ústavní stížnosti, že bylo zasaženo do jeho ústavně zaručených
základních práv tím, že obecný soud v jeho tvrzené věci dospěl k jinému právnímu závěru, než je
názor stěžovatele, a neuvádí-li další skutečnosti, které by svědčily o porušení citovaného článku
Listiny, pak nezbývá, než takovéto tvrzení stěžovatele hodnotit jako pouhou polemiku s právními
závěry obecného soudu a v důsledku toho stěžovatele odkázat na ustálenou judikaturu Ústavního soudu
ve vztahu ke znakům spravedlivého procesu daného hlavou pátou Listiny, aniž by se jevilo potřebné
důvody tam uvedené dále rozvádět. Již ze samotného faktu, že ústavní stížnost směřuje proti
rozsudkům Krajského soudu v Českých Budějovicích, vydaným podle části páté, hlavy druhé
o.s.ř., a tudíž že rozhodnutí správního orgánu byla
příslušným soudem přezkoumána, lze evidentně dovodit, že právo na soudní přezkum správního
rozhodnutí zakotvené v čl. 36 Listiny
nebylo porušeno. Pokud jde o namítané porušení principu rovnosti účastníků v řízení před orgány
veřejné správy, zakotveného v čl. 37 odst.
3 Listiny, z argumentace stěžovatele, ani ze shromážděných podkladů pro rozhodnutí, nelze
jakkoliv dovodit, že by v daném případě do tohoto ústavně zaručeného práva bylo zasaženo.
Na základě výše uvedených skutečností proto Ústavnímu soudu nezbylo, než návrh jako zjevně
neopodstatněný odmítnout.
6. Postup v případě, že správce daně údajně odmítne převzít navrhované
důkazní prostředky
(Podle rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích čj.
10 Ca 89/2002 zde dne 19.6.2002.)
Komentář k judikátu č. 6
V praxi občas nastane situace, kdy pracovníci finančního úřadu při kontrole odmítnou
převzít navrhované důkazy -doklady. Obvykle tato možnost proběhne v "neformální" rovině, např.
sdělením "to my neuznáváme" apod. Pokud má daňový subjekt pocit, že příslušný dokument hraje v jeho
důkazech důležitou roli, nezbude mu než trvat na převedení celého problému do formalizované podoby.
Není tedy vhodné se předložení důkazu vzdát, je nutno trvat na jeho protokolárním předání, v krajním
případě pak použít služeb pošty či předání dokumentu přímo na podatelnu finančního úřadu, aby bylo
nezpochybnitelné, že příslušný doklad byl skutečně předán do sféry správce daně.
Shrnutí k judikátu
Žalobce namítal, že jeho výtku, že správce daně odmítl převzít doklady předložené ke
kontrole, přešel žalovaný odkazem na ustanovení § 12
ZSDP o tom, že protokol je veřejnou listinou.
Žalované finanční ředitelství argumentovalo tím, že tvrzení, že správce daně odmítl
převzít žalobcem předkládané důkazní prostředky, není doloženo žádným objektivním podkladem a jako
námitka nebylo uplatněno ani ve vyjádřeních žalobce ke zprávě o kontrole ani v odvolání či v jeho
doplnění. Žalovaný proto nemohl porušit ani ustanovení §
50 odst. 7 ani ustanovení § 31 odst. 2
ZSDP, které navíc upravuje postup správce daně při provádění dokazování.
Názor krajského soudu
Z obsahu spisu není patrné, že by správce daně odmítl převzít v řízení předložené důkazní
prostředky ke kontrole. V případě, že by skutečně došlo k odmítnutí převzetí dokladů ze strany
správce daně, měl možnost žalobce tyto důkazy zaslat, obdobně jako bylo zasláno doplnění protokolu o
jednání ze dne 23.2.2001 ze strany P. K., event. měl žalobce možnost tuto námitku ve společném
podání žalobce a P. K. ze dne 24.2.2001 uvést. Nic také nebránilo žalobci v tom, aby "odmítnuté
důkazní prostředky" připojil k odvolání. V případě, že tato námitka nebyla v řádném odvolání
uplatněna, pak nelze žalovanému vytýkat, že na ni nereagoval v odůvodnění napadeného rozhodnutí a že
v řízení bylo porušeno ustanovení § 2 odst. 2 a
§ 50 odst. 7 ZSDP.
7. Opakované předkládaní dokladů, které mohl mít správce daně k
dispozici již při první (nezákonné) kontrole
(Podle nálezu Ústavního soudu II. ÚS
703/06 ze dne 21.4.2009, zveřejněno ve Sbírce nálezů a usnesení Ústavního soudu 53/2009 pod
č. 92/2009.)
Komentář k judikátu č. 7
V dalším prezentovaném případě již nastala poněkud komplikovanější situace. Správce daně
doměřil nejprve daň po kontrole za použití pomůcek. To bylo následně nadřízeným orgánem shledáno
jako nezákonné mimo jiné z důvodu porušení práv daňového subjektu být přítomen výslechu svědků.
Finanční úřad se pokusil situaci napravit tak, že vyzval daňový subjekt k podání dodatečného
daňového přiznání (přičemž v případě neuposlechnutí výzvy k jeho podání by daňovému subjektu hrozilo
opět doměření daně podle pomůcek). Poté, co bylo dodatečné přiznání podáno, byly správcem daně na
základě výzvy k odstranění pochybností požadovány další dokumenty a následně daň opět doměřena. Tím
však finanční úřad v podstatě vyžadoval důkazy, které si mohl opatřit již při původní kontrole,
která skončila nezákonným doměřením daně. Ústavní soud s tímto postupem nesouhlasil a došel k
závěru, že daň již nelze doměřit.
Shrnutí k judikátu
Část právní věty:
"Postupem správce daně, kterým došlo k omezení autonomní sféry stěžovatele za týmž účelem
opakovaně a navíc byl stěžovatel pod hrozbou opakovaného použití již jednou odvolacím orgánem
odmítnutých pomůcek nucen předávat další doklady týkající se jeho ekonomické činnosti, byla narušena
shora vymezená proporcionalita mezi zájmem státu na výběru daní na straně jedné a právem na
informační sebeurčení na straně druhé. Takovým postupem se správce daně - materiálně vzato - ocitl
mimo meze stanovené čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv
a svobod, resp. čl. 4 odst. 1 Listiny základních
práv a svobod."
Jak vyplývá z protokolu o zahájení daňové kontroly, bylo dne 5. května 1998 u stěžovatele
zahájeno provádění daňové kontroly. Zpráva o kontrole podepsaná stěžovatelem pak obsahuje celou řadu
zjištění ohledně pochybení stěžovatele při vedení účetnictví. Správce daně zprávu uzavřel
konstatováním, že přistoupil ke stanovení daňové povinnosti za použití pomůcek, neboť bylo prokázáno
nesprávně, neúplně a neprůkazně vedené účetnictví a stěžovatel při dokazování uvedené závady
uspokojivě nevysvětlil.
Z velmi kusého odůvodnění zrušení dodatečného platebního výměru finančním ředitelstvím
vyplývá, že finanční ředitelství platební výměr zrušilo z důvodu nedodržení zákonných podmínek pro
stanovení daňové povinnosti dle pomůcek.
Dne 12. dubna 2001 vydal Finanční úřad v Blansku výzvu k podání dodatečného daňového
přiznání, v níž byl stěžovatel vyzván k podání dodatečného přiznání k dani z příjmů fyzických osob
za zdaňovací období roku 1996 a byl poučen, že v případě jeho nepodání, bude daň stanovena podle
pomůcek.
Z dodatečného platebního výměru vyplývá, že stěžovateli byla dodatečně stanovena daň ve
výši 98 768 Kč. Odvolání proti němu bylo zamítnuto.
Při projednávání žaloby se krajský soud se přiklonil k argumentaci finančního ředitelství.
Shledal neoprávněnou námitku stěžovatele týkající se překážky věci rozhodnuté.
Správce daně byl podle krajského soudu rovněž po zrušení prvního dodatečného platebního
výměru oprávněn postupovat dle § 43 ZSDP a
stěžovatele vyzvat k odstranění pochybností o přiznané výši daně. Dle krajského soudu nemohlo dojít
ke zkrácení práv stěžovatele ani v případě výzvy správce daně k podání dodatečného daňového
přiznání. Stěžovateli tímto postupem byla naopak dána možnost získat, oproti doměření daně na
základě zjištění správce daně, eventuelně nižší penalizační sazbu. Hmotně právní námitky stěžovatele
rovněž neshledal důvodnými.
Nejvyšší správní soud přisvědčil závěrům krajského soudu a v některých bodech jeho
argumentaci dále rozvedl. Zejména uvedl, že stanovil-li správce daně daň podle pomůcek a jeho
rozhodnutí bylo k odvolání daňového subjektu zrušeno, neboť odvolací orgán neshledal dodržení
zákonných podmínek pro použití tohoto způsobu stanovení daně, nebrání tato skutečnost novému
doměření daně na základě dokazování.
Názor Ústavního soudu
Státní moc si při stanovení a vybírání daní a poplatků musí počínat v mezích stanovených
zákonem, který představuje zásah do základního práva na vlastnictví, jejž zároveň legitimuje. V
podmínkách materiálního právního státu je navíc nezbytné toto ustanovení vykládat nikoliv pouze v
tom smyslu, že orgán veřejné moci je oprávněn uplatnit vůči jednotlivci zákonem konstituovanou
pravomoc jakýmkoliv způsobem, nýbrž je třeba jej vykládat v materiálním smyslu, tj. tak, aby orgán
veřejné moci při výkonu své pravomoci co nejvíce respektoval ochranu základních práv jednotlivce, v
daném případě autonomní sféru jednotlivce, jejíž součástí je též tzv. informační autonomie
jednotlivce (srov. obdobně nález IV. ÚS 29/05, in
Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení, sv. 37, nález č. 113, str. 463).
Je přesto povinností správce daně při uplatňování jednotlivých procesních institutů
postupovat v souladu s principem proporcionality a minimalizovat zásahy tak, aby se konkrétní
procesní postup nestal vůči jednotlivci nepřiměřeným a v důsledku porušujícím právo na informační
autonomii jednotlivce. Pokud správce daně tyto ústavněprávní a vlastně též zákonné mantinely
nerespektuje, je ústavní povinností správních soudů, aby jednotlivci poskytly ochranu jeho
základnímu právu (čl. 4 Ústavy ČR).
Daňová kontrola je specifická v tom, že "vyšetřovací" charakter daňového řízení je v ní
výrazně posílen. Daňová kontrola proto zřejmě představuje v rámci daňového řízení nejcitelnější
zákonem aprobované narušení autonomní sféry jednotlivce.
Pokud tedy správce daně přikročí k použití tohoto intenzivního zásahu do sféry daňového
subjektu, lze od něj požadovat, aby vynaložil veškeré své úsilí k získání všech dokladů a zjištění
všech skutečností nezbytných k ověření daňové povinnosti jednotlivce. Ostatně obdobně toto oprávnění
správce daně hodnotí
judikatura
Nejvyššího správního soudu: "...tyto orgány jsou tedy povinny v
uvedených řízeních vynaložit patřičné úsilí, podložené odborností a profesionalitou, k tomu, aby
zjistily všechny pro rozhodnutí ve věci podstatné skutečnosti... Neučiní-li tak ... nemůže to být
zásadně k tíži účastníka řízení, nýbrž pouze k tíži státu, jehož orgán řízení vedl. ... Správní
orgán v daňovém řízení je tedy zásadně povinen zjistit a prověřit všechny okolnosti rozhodné pro
správné stanovení daně,napoprvé', neboť lze zajisté předpokládat, že toho zpravidla bude vzhledem k
procesním instrumentům a personálním a materiálním prostředkům, které má za tím účelem podle zákona
k dispozici, také schopen." (viz rozsudek sp. zn. 2 Afs
31/2005).Tyto úvahy je však dle Ústavního soudu třeba, v tomto konkrétním případě, který v celém
svém rozsahu vykazuje znaky šikanzního postupu finančního úřadu a finančního ředitelství, vztáhnout
nikoliv pouze na možnost provádění "opakované" daňové kontroly, nýbrž i na další procesní postupy
správce daně, jimiž opakovaně narušuje autonomní sféru jednotlivce, vynucuje po daňovém subjektu
předkládání dalších důkazních prostředků, které si správce daně mohl a měl opatřit v rámci daňové
kontroly, čímž zasahuje do práva jednotlivce na informační sebeurčení.
Pod tímto zorným úhlem je dle přesvědčení Ústavního soudu třeba pohlížet na procesní
postupy uplatněné správcem daně v daném případě.
Podle Ústavního soudu nelze akceptovat již argumentaci finančního ředitelství a správních
soudů o tom, že důvodem zrušení prvního dodatečného platebního výměru bylo toliko nedodržení
zákonných podmínek pro použití pomůcek a že toto rozhodnutí se nikterak nedotklo zjištění učiněných
v daňové kontrole, která byla ukončena projednáním zprávy o jejím výsledku dne 11. února
1999.
Jak Ústavní soud zjistil z písemnosti vyhotovené finančním ředitelstvím v souvislosti se
zrušovacím rozhodnutím, adresované výlučně podřízenému finančnímu úřadu a vedené v tzv. neveřejné
části spisu, konstatoval odvolací orgán kromě toho, že nebyly shledány důvody pro použití pomůcek,
též závažná procesní pochybení v průběhu samotné daňové kontroly (výslechy svědků jako osob
předzvědných). Přesto, že tato skutečnost nebyla v samotném rozhodnutí uvedena, lze předpokládat, že
tvořila pro finanční ředitelství kasační důvody. Jinak řečeno, finanční ředitelství shledalo
pochybení již v samotném procesním postupu při provádění daňové kontroly, ačkoliv tak v rozhodnutí
nedeklarovalo. Toto rozhodnutí sice není napadeno nyní posuzovanou ústavní stížností, nicméně
Ústavní soud nemůže přehlédnout jeho nezákonnost a neústavnost, spočívající právě ve skutečnosti, že
finanční ředitelství v něm neuvedlo vyčerpávajícím způsobem skutečné důvody kasace platebního
výměru. Takový postup správního orgánu je projevem naprosté svévole v rozhodování; nelze totiž
akceptovat, aby odvolací orgán do odůvodnění svého rozhodnutí neuvedl v podstatě žádné důvody, které
jej k rozhodnutí vedly (resp. uvedl pouze obecný důvod citací zákonného ustanovení), a s těmito
důvody seznámil toliko orgán prvního stupně. Z toho důvodu je zřejmé, že se daňová kontrola
uskutečnila v rozporu se zákonem, resp. přinejmenším některá zjištění učiněná při výslechu osob byla
pořízena v rozporu se zákonem.
Je evidentní, že pokud ne celý výsledek daňové kontroly, tak přinejmenším skutečnosti
zjištěné v rámci procesních úkonů, které byly finančním ředitelstvím shledány jako nezákonné,
nemohly být v dalším řízení správcem daně použity. Správce daně za takové situace kompenzoval
nemožnost použití těchto zjištění a ostatně i samotných pomůcek dalšími procesními kroky, kterými
stěžovatele nutil předkládat další doklady, které si správce daně mohl a měl opatřit již v rámci
daňové kontroly.
Zvolené procesní postupy lze proto vyložit nikoliv tak, jak to učinil krajský soud v
napadeném rozsudku, totiž jako snahu dát stěžovateli dodatečnou příležitost k novému přiznání daně,
čímž se otevřel prostor pro jeho nižší penalizaci, nýbrž tak, že správce daně hledal procesní
postup, jak nedostatek důkazů, které měl k dispozici, opětovně kompenzovat buď použitím stejných
pomůcek, pokud by stěžovatel na výzvy nereagoval, nebo alespoň kompenzovat nedostatek důkazů, které
získal v rámci daňové kontroly. Pokud by stěžovatel těmto výzvám nevyhověl, tj. nepředložil
dodatečné daňové přiznání či posléze další doklady, k jejichž předložení byl vyzván dne 15. května
2001, byl by správce daně oprávněn opakovaně stanovit základ daně a daň podle pomůcek.
Těmito úkony správce daně postavil stěžovatele do procesně bezvýchodné situace a v
podstatě jej nutil k předkládání dalších dokladů, které si správce daně mohl a měl opatřovat v rámci
daňové kontroly, a to procesním způsobem, který by byl v souladu se zákonem.
Jinak řečeno, uskutečněním daňové kontroly byl stěžovatel již jednou vystaven citelnému
omezení ve své autonomní informační sféře a těmito dalšími procesními úkony, zaměřenými k prokázání
stejných skutečností, jako byly předmětem daňové kontroly, zasáhl finanční úřad do této sféry
opakovaně. Tímto postupem správce daně, kdy došlo k omezení autonomní sféry stěžovatele za týmž
účelem opakovaně a navíc byl stěžovatel pod hrozbou opakovaného použití již jednou odvolacím orgánem
odmítnutých pomůcek nucen předávat další doklady týkající se jeho ekonomické činnosti, byla narušena
shora vymezená proporcionalita mezi zájmem státu na výběru daní na straně jedné a právem na
informační sebeurčení na straně druhé.
Ústavní soud je proto přesvědčen, že takovým postupem se správce daně - materiálně vzato -
ocitl mimo meze stanovené čl. 2 odst. 2
Listiny, resp. čl. 4 odst. 1
Listiny.
Již samotné výzvy k poskytování takových dalších důkazů je třeba hodnotit jako neústavní
zásah do svobodného prostoru stěžovatele, jak shora vyloženo.
Ústavní soud považuje za nutné zdůraznit jinak samozřejmou věc, že další procesní postup
správce daně obdobný tomu, který byl uplatněn v předchozím řízení, by byl stižen stejným důvodem
protiústavnosti, který byl shledán nyní. Jinými slovy, v daném daňovém řízení již tak jako tak nelze
pokračovat, resp. ústavně konformně daň doměřit.
S ohledem na shora uvedené skutečnosti Ústavní soud ústavní stížnosti vyhověl.
8. Opakované vyžadování dokladů správcem
daně
(Podle nálezu Ústavního soudu čj. I. ÚS
705/06 ze dne 1.12.2008 (zveřejněno ve Sbírce nálezů a usnesení Ústavního soudu č. 51/2008
pod č. 207/2008.)
Komentář k judikátu č. 8
V podstatě jde o obdobnou situaci jako v předcházející kauza. Stěžovateli byla doměřena
daň podle pomůcek, tento platební výměr byl zrušen s poukazem na procesní chyby správce daně a ten
se snažil situaci zhojit výzvou k podání dodatečného daňového přiznání s možností opětovných pomůcek
v případě jeho nepodání či "obnovení" dokazování v rámci výzvy k odstranění pochybností následující
po podání dodatečného přiznání. Svým způsobem tak šlo o snahu nalezení zákonné procesního postupu k
provádění zakázané opakované daňové kontroly (i když pochopitelně jinak nazvané). Daňový subjekt byl
úspěšný, správce daně si měl potřebné důkazy opatřit již při první daňové kontrole.
Právní věty
"Státní moc si při stanovení a vybírání daní a poplatků musí počínat v mezích stanovených
zákonem, který již svou povahou představuje zásah do základního práva na vlastnictví, jejž zároveň
legitimuje. V podmínkách materiálního právního státu je navíc nezbytné toto ustanovení vykládat
nikoliv pouze v tom smyslu, že orgán veřejné moci je oprávněn uplatnit vůči jednotlivci zákonem
konstituovanou pravomoc jakýmkoliv způsobem, nýbrž je třeba jej vykládat v materiálním smyslu, tj.
tak, aby orgán veřejné moci při výkonu své pravomoci co nejvíce respektoval ochranu základních práv
jednotlivce, v daném případě autonomní sféru jednotlivce, jejíž součástí je též tzv. informační
autonomie jednotlivce.
Daňové řízení má, pokud jde o pořizování důkazů, vyšetřovací charakter: správce daně je
nadán celou řadou vyšetřovacích pravomocí k tomu, aby realizoval zájem státu na zajištění toho,
co,jeho jest', tj. ověření, přezkoumání a vymožení daňové povinnosti jednotlivce. Daňová kontrola je
z tohoto pohledu specifická v tom, že,vyšetřovací' charakter daňového řízení je v ní výrazně
posílen. Daňová kontrola proto představuje v rámci daňového řízení nejcitelnější zákonem aprobované
narušení autonomní sféry jednotlivce. Pokud tedy správce daně přikročí k použití tohoto intenzivního
zásahu do sféry daňového subjektu, lze od něj požadovat, aby vynaložil veškeré své úsilí k získání
všech dokladů a zjištění všech skutečností nezbytných k ověření daňové povinnosti jednotlivce tak
říkajíc,napoprvé'.
Tyto úvahy je pak třeba vztáhnout nikoliv pouze na možnost provádění,opakované' daňové
kontroly, nýbrž i na další procesní postupy správce daně, jimiž opakovaně narušuje autonomní sféru
jednotlivce, vynucuje po daňovém subjektu předkládání dalších důkazních prostředků, které si správce
daně mohl a měl opatřit v rámci daňové kontroly, čímž zasahuje do práva jednotlivce na informační
sebeurčení."
9. Opakované předložení dokladů v rámci přezkumného řízení
nařízeného po nedostatečně provedené kontrole
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu čj.
1 Afs 85/2009-104 ze dne 17.6.2010, zveřejněno
ve Sbírce rozhodnutí NSS 12/2010 pod č. 2148/2010.)
Komentář k rozsudku č. 9
Zatímco z předcházejících judikátů by bylo možno získat dojem, že finanční úřad musí
kontrolu perfektně provést již napoprvé, následující rozsudek z dílny Nejvyššího správního soudu již
pro daňové subjekty tak optimistický není. Zabýval se problémem, kdy původní kontrola nebyla
shledána jako řádně provedená a bylo nařízeno přezkumné řízení. V jeho rámci se pak diskutovalo
zejména o oprávněnosti prověřovat možnost vytvoření daňově uznatelné opravné položky k pohledávkám.
Soud se přiklonil k názoru, že ze spisu a zprávy o původní daňové kontrole nevyplývá, že by v jejím
rámci byla oprávněnost opravné položky zkoumána. Proto připustil její prověřování v rámci
přezkumného řízení a jako správnou variantu určil provedení opakované daňové kontroly.
K tomu sice v daném případě správce daně nepřistoupil, zvolil metodu opakovaných ústních
jednání, nicméně dle názoru soudu při nich zachoval daňovému subjektu obdobná práva, jako by tomu
bylo u kontroly a jeho námitky tak neuznal.
Shrnutí k judikátu
K postupu správce daně po nařízení přezkoumání dodatečného platebního výměru.
Stěžovatelka namítá, že správce daně prováděl v řízení o přezkoumání platebního výměru
de
facto
opakovanou daňovou kontrolu, neboť prověřoval shodné skutečnosti jako v případě původní daňové
kontroly, požadoval předložení úplného účetnictví.Předmětem sporu bylo účtování o opravné položce.
Žalovaný uvedl, že pokud se potvrdí, že stěžovatelka danou pohledávku nevykázala v
rozvaze, nepředstavuje tvorba opravné položky daňově účinný náklad.
Správce daně následně vyzval stěžovatelku k předložení hlavní knihy, deníku a knih
analytické evidence, inventarizace majetku a závazků a k doložení a prokázání oprávněnosti tvorby
opravné položky k pohledávce a způsobu, kterým bylo účtováno o pohledávce, k níž byla tato opravná
položka vytvořena.
Dle názoru Nejvyššího správního soudu přezkoumávání daňových rozhodnutí zpravidla
nevyžaduje objasňování skutkových otázek, nicméně mohou se vyskytovat případy jako je tento, kdy k
odstranění vady řízení je nezbytné zopakovat či doplnit dokazování. Na tomto místě je třeba
zopakovat, že v nyní posuzovaném případě nebyla zjištění správce daně učiněná při daňové kontrole
ohledně tvorby opravné položky k pohledávce za společností SK RIA zachycena ve zprávě o daňové
kontrole. Doklady předložené stěžovatelkou při daňové kontrole jí byly vráceny. Správce daně si
proto v rámci řízení dle § 55b ZSDP musel vyžádat
u stěžovatelky předložení relevantních účetních dokladů a písemností a výsledky dokazování písemně
zachytit a seznámit s nimi stěžovatelku. Jinak by totiž doměření daně za neoprávněně vytvořenou
opravnou položku nemělo oporu ve spise.
Otázkou nicméně zůstává, jaký procesní prostředek měl správce daně pro zjišťování
skutkových otázek v rámci přezkoumání dodatečného platebního výměru zvolit. Ke zjištění skutkových
okolností rozhodných pro správné stanovení daňové povinnosti slouží v daňovém řízení v prvé řadě
daňová kontrola. Nejvyšší správní soud je toho názoru, že správce daně měl v rámci řízení o
přezkoumání dodatečného platebního výměru provést daňovou kontrolu za účelem zjištění rozhodných
skutečností, ovšem pouze v rozsahu důvodů uvedených v rozhodnutí o nařízení přezkoumání dodatečného
platebního výměru. Nejednalo by se o nepřípustnou opakovanou daňovou kontrolu, neboť by směřovala k
dodatečnému doměření daně ve správné výši (§ 46 odst. 7
ZSDP) způsobem, který zákon připouští (tj. v rámci řízení dle
§ 55b ZSDP).
Nejvyšší správní soud nesdílí názor stěžovatelky, že opakovaná daňová kontrola je zcela
nepřijatelná, protiústavní, porušuje její práva.
Správce daně v daném případě volil méně formální postup spočívající ve vydání výzvy dle
§ 31 odst. 9 ZSDP a uspořádání tří ústních
jednání (postup analogický k daňové kontrole, který tak ovšem není formálně označen, a tudíž
nepřiznává daňovému subjektu práva spojená s daňovou kontrolou).
Správce daně nikterak nevykročil z mezí přezkumu stanovených rozhodnutím žalovaného ze dne
14.6.2005, vyžadoval předložení pouze takových písemností, které nebyly součástí správního spisu a
úzce souvisely s důvody přezkoumání platebního výměru.
Lze uzavřít, že ačkoliv správce daně nepostupoval v řízení dle
§ 55b ZSDP formou daňové kontroly, zachoval
stěžovatelce všechna práva, která by jí náležela v případě provádění daňové kontroly. Stěžovatelka
tedy nebyla zkrácena na svých právech. Postup správce daně sice představuje vadu řízení, ta však
neměla vliv na zákonnost vydaného rozhodnutí.
Námitka stěžovatelky, že správce daně prováděl
de facto
nepřípustnou opakovanou daňovou
kontrolu, je nedůvodná.10. Nedoložení zničených dokladů
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu 2
Afs 63/2005-106 ze dne 2.3.2006.)
Komentář k judikátu č. 10
Daňový subjekt se bránil doměření daně podle pomůcek tvrzením, že správce daně znemožnil
rekonstrukci jeho účetnictví tím, že si některé doklady ponechal a on z nich nemohl vycházet, dále
údajně nepřevzal doklady, které mu byly nabízeny. Část dokladů byla též zničena živelní
pohromou.
U soudu úspěšný nebyl, jednak byla shledána rozporná jeho tvrzení, že správce daně si
doklady nepřevzal a zároveň o těchto dokladech bylo tvrzeno, že byly zničeny povodní, jednak
neuspěly argumenty na laxnost či nečinnost pracovníků správce daně při přebírání dokladů. Soud se
soustředil v konečném důsledku na doklady, které ve spisu skutečně byly, a došel k názoru, že
použití pomůcek bylo oprávněné.
Opět je zde zřejmé, jak velkou důležitost má to, co se ve spise skutečně nachází a dohady
o tom, co úředníci chtěli či nechtěli převzít, mohou být shledány jako účelové. Lze jen doporučit,
aby daňový subjekt aktivně důkazy, které má k dispozici, finančnímu úřadu předložil či zaslal.
Sporně prokazatelné dohady o tom, zda čekal či nečekal na to, až bude telefonicky vyzván k jejich
předložení, zejména poté, co nebyly předány v reakci na dřívější výzvy, mohou být pak nedostatečné
ke zvrácení doměřené daně.
Shrnutí k judikátu
Stěžovatel namítal laxní postup správního orgánu vyvolaného dovolenou a zřejmě i
neplaceným volnem kontrolního pracovníka. Správce daně tak dle jeho názoru zůstal dlouhodobě nečinný
a přesto, že stěžovatel k jeho výzvě připravil několik krabic dokladů, které nebylo možné zaslat
poštou, nebyly převzaty ke kontrole. Stěžovatel vyčkával možnosti předání na základě telefonické
informace, a tedy pokyny správce daně plně splnil. K rekonstrukci účetnictví by mohl přikročit až po
vrácení základních dokladů, které měl správce daně v držení.
Není dle jeho názoru správné tvrzení o nereagování na výzvu Finančního ředitelství pro hl.
m. Prahu ze dne 12.6.2003, neboť v té době byly již doklady předloženy a na výzvu to také bylo
sděleno. Správce daně je tedy žalovanému zřejmě nepředal, a žalovaný tak o odvolání rozhodl na
základě neúplných podkladů. Zničení daňových dokladů bylo správci daně řádně oznámeno, ten také
provedl šetření a pořídil fotodokumentaci; tuto skutečnost nelze klást stěžovateli k
tíži.
Dle názoru žalovaného finančního ředitelství měla namítaná dlouhodobá nečinnost správce
daně spočívat v tom, že po vydání výzvy dne 5.6.2002 k odstranění rozporů a předložení důkazních
prostředků nebyl dále činný v převzetí nabízených dokladů. Stěžovatel ovšem na tuto výzvu reagoval
pouze dopisem s návrhem na osobní schůzku a doklady nepředložil přesto, že i větší množství dokladů
lze správci daně doručit. Zcela účelové je tvrzení, že správce daně převzetím "základních dokladů"
bránil stěžovateli v rekonstrukci účetnictví. Ze všech protokolů je zřejmé, že správcem daně nebyly
přebírány žádné doklady, vždy byly pro jeho potřebu pouze pořízeny jejich fotokopie. Připouští-li
sám stěžovatel možnost rekonstrukce účetnictví, připouští tím současně, že nebylo vedeno v souladu
se zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, a že tedy
nebylo možno stanovit daň dokazováním. Stěžovatel také silně subjektivně prezentuje odůvodnění
rozsudku v části týkající se jeho laxního přístupu k výzvě žalovaného ze dne 12.6.2003 se
zdůrazněním, že v době vydání této výzvy byly již doklady správci daně předloženy a patrně je
správce daně nepředal žalovanému pro potřeby odvolacího řízení. Stěžovatel si tak odporuje v
tvrzeních, že připravené doklady nemohly být předány a poté byly zatopeny povodní, a současně, že
byly řádně předány. Zničení dokladů povodní nebylo žalovaným ani soudem nijak zpochybňováno, ani
označeno za spekulativní či úmyslné, navíc od doby zničení dokladů do doby vydání rozhodnutí uběhlo
14 měsíců, aniž v nich stěžovatel projevil snahu o rekonstrukci účetnictví. Přitom určité doklady
zůstaly zachovány, správce daně z nich také vycházel. Návrh důkazů výslechem svědků nebyl v odvolání
podán nijak jednoznačně, nebylo jasné, co by jejich výpověď měla objasnit, a ani nelze očekávat, že
by výpověď stěžovatele, účetního, šéfkuchaře a provozního mohla nahradit kompletní účetnictví a
řádnou skladovou a účetní evidenci. Námitka předpojatosti kontrolního pracovníka včetně tvrzení o
zneužití postavení kontrolního orgánu nemá žádnou oporu ve spisovém materiálu. Výzvy byly vydávány v
počátku kontroly k jednotlivým zdaňovacím obdobím samostatně, ovšem v průběhu řízení, kdy bylo
jasné, že pochybnosti a nejasnosti se týkají více zdaňovacích období, byly vydávány výzvy souhrnné.
V každém případě byly výzvy vydávány opakovaně, vždy s přesnými požadavky, ale bezúspěšně. Z těchto
důvodů žalovaný považuje kasační stížnost za nedůvodnou a navrhuje její zamítnutí.
Názor Nejvyššího správního soudu
Ze spisu a rozhodnutí správce daně i žalovaného je zřejmé, že daň byla správcem daně
stanovena podle pomůcek a žalovaný v odvolacím řízení vyzval žalobce k opětovnému předložení k
předložení důkazních prostředků k ověření, zda skutečně byly splněny podmínky pro stanovení daně
podle pomůcek.
V daném případě stěžovatel svou důkazní povinnost nesplnil, toho je si plně vědom, pouze
tvrdí, že tak nemohl učinit v důsledku prodlení správce daně při převzetí dokladů, neboť v mezidobí
byly zničeny povodní. Ze spisu byly konstatovány opakované výzvy vztahující se k předmětnému
zdaňovacímu období, a to výzvy učiněné již před povodněmi v roce 2002. Výtka, že městský soud
vycházel z více kontrol přesto, že byla vydána k tomuto zdaňovacímu období pouze jediná, není
důvodná. Stěžovatelova argumentace je navíc skutečně poněkud rozporná, když na jedné straně
poukazuje na skutečnost, že doklady byly řádně předány po prvé výzvě, na druhé straně poukazuje na
nemožnost jejich předání v důsledku zničení povodní. V každém případě k předmětnému zdaňovacímu
období spis obsahuje pouze doklady výše konstatované, které rozhodně nejsou dostatečnými pro
stanovení daňové povinnosti a stěžovatel ani konkrétně nenamítá, jaké další doklady a kdy správci
daně předložil. Je tak třeba vycházet z toho, že jiné doklady, než ve spise obsažené, předloženy
nebyly. Ani k výzvě žalovaného učiněné v odvolacím řízení nesdělil stěžovatel, že rekonstrukci
účetnictví brání skutečnost, že, a které, doklady má v držení správce daně. Ostatně to
nekonkretizuje ani v kasační stížnosti. Není tak ani rozhodné, zda skutečně jiný pracovník správce
daně, po dopisu stěžovatele reagujícího na výzvu ze dne 12.6.2002, jej odkázal na dobu, kdy se vrátí
z dovolené pracovník, který výzvu vydal. Tedy případné prodlení správce daně v době od konce června
do půlky září v roce 2002 nemá na hodnocení důvodů pro vyměření daně podle pomůcek žádný vliv,
nehledě k tomu, že doklady mohly být, a také měly být, na základě předchozích výzev předány již
dříve.