Pořízení e-shopu
Ing.
Martin
Děrgel
Jakým způsobem zaúčtovat a daňově promítnout pořízení (koupi) fungujícího e-shopu?
Předmětem prodeje je internetové řešení fungujícího e-shopu – technická část, grafika včetně
zavedených položek obchodu. Pokud je cena pořízení vyšší než 40 000 Kč, resp. 60 000 Kč, jedná se o
pořízení dlouhodobého majetku účtovaného na účet 013? Pokud je cena do 40 000 Kč, resp. 60 000 Kč,
je možné účtovat na účet 518 a dát jednorázově pořízení do nákladů nebo je vhodné toto časově
rozlišit? Jsou-Ii součástí ceny i zásoby, je vhodné je nechat samostatně ocenit a přijmout na sklad
jako pořízení zboží?
Jakým způsobem zaúčtovat komplexní marketingovou kampaň na zviditelnění e-shopu, když
je cena vyšší než 40 000 Kč? V ceně je zahrnuta úprava grafiky, SEO optimalizace, zápisy do
katalogů, návrh a zveřejnění bannerů. Je možné dát toto jednorázově do nákladů na 518 nebo je vhodné
toto časově rozlišit? Nejedná se o časově omezené umístění banneru, aIe celý komplex reklamních
služeb, jejichž cílem je zviditelnit e-shop na internetu.
Související předpisy:
*
*
§ 6,
7,
47,
56 vyhlášky č.
500/2002 Sb., k provedení zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších
předpisů, pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví,
ve znění pozdějších předpisů.
Lze doporučit, aby již při koupi bylo pamatováno na rozlišení jednotlivých druhů majetku a
tomu přizpůsobit strukturu kupní ceny, resp. dílčích kupních cen, jinak - při koupi více složek
majetku za jednu částku - bude mít kupující problém s rozpočítáním jedné cifry do ocenění všech
koupených položek; není totiž možno míchat „jablka s hruškami“ a účtovat jedním účetním zápisem
nákup balíku zásob, dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku.
Co se týče nehmotné aplikace umožňující provozování e-shopu, tak obvykle sestává ze dvou
hlavních složek:
*
domény představující určitý fiktivní prostor na internetu,
*
a
aplikačního software.
Z účetního hlediska se v obou případech jedná o dlouhodobý nehmotný majetek. Doména spadá
do kategorie „ocenitelná práva“, čemuž odpovídá účet 014, zatímco pro software je obvykle využíván
účet 013. Bude-li pod účetním limitem významnosti dané účetní jednotky, pak se bude jednat o tzv.
drobný nehmotný majetek, o němž se účtuje přímo do nákladů (obvykle jako o externí službě na MD
518). Ze zadání totiž vyplývá, že zde nebudou naplněny předpoklady pro časové rozlišení, jelikož
není jasně vymezena doba využitelnosti.
Koupená výpočetní technika (hardware) včetně součástí a příslušenství pak může
představovat dlouhodobý hmotný majetek, případně (bude-li pod účetním limitem významnosti dané
účetní jednotky) se bude jednat o tzv. drobný hmotný majetek, o němž se účtuje jako o zásobách. O
nakoupených zásobách se samozřejmě rovněž bude standardně účtovat jako o zásobách materiálu nebo
zboží (je-li určeno k dalšímu prodeji).
Dlouhodobý majetek bude účetně odpisován v souladu s účetním odpisovým plánem stanoveným
danou účetní jednotkou. Přičemž by odpisy měly být přizpůsobeny předpokládané době použitelnosti
(využitelnosti) majetku.
Nezávisle na zvoleném účetním limitu „významnosti“ pro začlenění mezi dlouhodobý účetní
majetek, je nutno posoudit, zda se jedná z pohledu daní z příjmů o hmotný majetek (kde je u
samostatných movitých věcí, případně u souborů věcí) stanoven pevný limit 40 000 Kč
(§ 26 odst. 2 ZDP), resp. o nehmotný majetek, pro
který § 32a ZDP stanoví rovněž pevný limit 60 000
Kč. Rovněž daňové odpisy hmotného a nehmotného majetku běží nezávisle na případných účetních
odpisech.
Protože podle popisu byla pořízena celá řada nejrůznějších majetkových položek, měla by
dané věci technicky a funkčně znalá osoba jednoznačně posoudit, které komponenty představují součást
nebo příslušenství věci hlavní, resp. tvoří jeden funkční softwarový systém. Teprve takto funkčně
jasně vymezené majetkové položky je nutno ocenit a samostatně účetně a daňově posoudit.
Výlohy na marketingovou kampaň jsou obvykle v kategorii výdajů za
reklamu, takže představují - bez ohledu na cenu - okamžitý účetní i daňový náklad (zpravidla patřící
na účet 518). Ovšem u delších akcí mohou být naplněny předpoklady pro časové rozlišování tohoto
nákladu. A případně -jde-li o „nadčasovou a univerzálně využitelnou“ marketingovou akci - by se
spíše jen teoreticky mohlo jednat o dlouhodobý nehmotný majetek, čemuž ale v praxi vesměs brání
skutečnost, že každá marketingová akce je jedinečná a poplatná aktuální době.