Finanční leasing majetku z hlediska daně z příjmů – 3.
část
Ing.
Eva
Sedláková
Počínaje rokem 2015 byl § 21d
odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„zákon“), týkající se finančního leasingu rozšířen o ustanovení uvedená v
§ 24 zákona, tj. o výši kupní ceny předmětu
leasingu a dobu jeho trvání. V § 24 odst. 4
zůstala počínaje rokem 2015 pouze podmínka, že uživatel fyzická osoba může zahrnout úplatu u
finančního leasingu hmotného majetku do daňových výdajů, pokud po ukončení finančního leasingu
hmotného majetku zahrne převedený majetek do svého obchodního majetku. Dále byl počínaje rokem 2015
zrušen § 24 odst. 15 a
16 zákona z důvodu, že podmínka doby trvání
finanční leasingu je stanovena v § 21d odst. 2
jako jeden z jeho definičních znaků a podmínka zahrnutí hmotného majetku do obchodního majetku po
ukončení finančního leasingu je pro finanční leasing veškerého hmotného majetku uvedena v
§ 24 odst. 4.
Finančním leasingem se pro účely daní z příjmů rozumí přenechání věci s
výjimkou věci, která je nehmotným majetkem, vlastníkem k užití uživateli za úplatu,
pokud:
a)
je při vzniku
smlouvy:
1.
ujednáno,
že po uplynutí sjednané doby převede vlastník užívané věci vlastnické právo k ní za kupní cenu nebo
bezúplatně na uživatele věci
nebo
2.
ujednáno
právo uživatele na převod podle bodu 1,
b)
ke dni převodu vlastnického práva není kupní cena vyšší než zůstatková
cena vypočtená ze vstupní ceny evidované u vlastníka, kterou by předmět finančního leasingu měl při
rovnoměrném odpisování bez zvýšení odpisu v prvním roce odpisování, s výjimkou případu, že by
užívaná věc byla při tomto odpisování již odepsána ve výši 100% vstupní ceny,
c)
je při vzniku smlouvy ujednáno, že po dobu trvání finančního leasingu
budou na uživatele
převedeny:
1.
užívací
práva k předmětu
leasingu,
2.
povinnosti
spojené s péčí o předmět leasingu
a
3.
rizika
spojená s užíváním předmětu leasingu a
d)
je splněna minimální doba finančního leasingu; doba finančního leasingu
se počítá ode dne, kdy byl předmět finančního leasingu uživateli přenechán ve stavu způsobilém
obvyklému užívání.
Minimální dobou finančního leasingu je minimální doba odpisování hmotného
majetku uvedená v § 30 odst. 1 nebo doba
odpisování podle § 30a nebo
30b v okamžiku uzavření smlouvy. U hmotného
majetku zařazeného v odpisové skupině 2 až 6 podle
přílohy č. 1 k zákonu o daních z příjmů se tato
doba zkracuje o 6 měsíců.
Počínaje rokem 2015 se zkracuje doba trvání finančního leasingu o 6 měsíců i
u finančního leasingu hmotného majetku zaevidovaného v odpisových skupinách 4 až 6 (do konce roku
2014 byla zkrácena doba trvání finančního leasingu hmotného majetku zaevidovaného v odpisových
skupinách 2 a 3).
Finanční leasing se pro účely daní z příjmů považuje od okamžiku uzavření
smlouvy o finančním leasingu za nájem, pokud:
a)
je finanční leasing předčasně ukončen,
b)
po uplynutí sjednané doby nedojde k převodu vlastnického práva na
uživatele.
Uvedené předčasné ukončení finančního leasingu se vztahuje k době, která je
uvedena jako podmínka uplatnění úplaty do daňových výdajů. Za nájem se nepovažuje každý předčasně
ukončený finanční leasing, jehož ukončení by nastalo před sjednanou dobou trvání finančního
leasingu, ale za nájem se považuje takový finanční leasing, který nesplňuje podmínku minimální doby
trvání finančního leasingu. Na období od okamžiku sjednání finančního leasingu až do okamžiku
předčasného ukončení finančního leasingu se tedy nahlíží jako na dobu trvání finančního leasingu,
je-li splněna minimální doba trvání finančního leasingu a ostatní zákonné podmínky pro finanční
leasing. Byl-li např. finanční leasing automobilu sjednán na 70 měsíců s tím, že byl předčasně
ukončen po 55 měsících, jedná se stále o finanční leasing. Pokud ale finanční leasing automobilu byl
sjednán na 70 měsíců s tím, že byl předčasně ukončen po 50 měsících, o finanční leasing se již
nejedná. V daném případě se jedná o nájem.
Odpisování majetku uživatelem
Odpisování koupeného majetku po ukončení finančního leasingu
Odkoupí-li uživatel po ukončení finančního leasingu samostatnou věc movitou,
za cenu vyšší než 40 000 Kč, zařadí tento hmotný majetek do příslušné odpisové skupiny a odpisuje ho
podle § 31 nebo podle
§ 32, tj. způsobem rovnoměrným nebo zrychleným.
Stejným způsobem postupuje uživatel, pokud majetek odkoupí s tím, že nesplní podmínky
§ 21d,
§ 24 odst. 4 nebo
5 zákona a uhrazená úplata je součástí vstupní
ceny tohoto majetku podle § 29 odst. 1 písm. a)
zákona. I v tomto případě zahájí odpisování hmotného majetku podle
§ 31 nebo
§ 32 zákona.
Zaplatil-li uživatel při sjednání finančního leasingu zálohu na nákup
hmotného majetku (nikoli první vyšší splátku úplaty!), zvýší o tuto zálohu kupní cenu, a to až v
okamžiku odkoupení věci do vlastnictví, tj. po ukončení finančního leasingu. Součet zálohy a
pořizovací ceny (kupní ceny) představuje pro účely daně z příjmů vstupní cenu, z níž bude majetek
odpisován po jeho odkoupení, pokud vstupní cena převýší zákonem stanovený limit 40 000
Kč.
V případě, že by po ukončení finančního leasingu poplatník odkoupil
samostatnou věc movitou tak, že by zákonný limit 40 000 Kč převýšen nebyl, lze výdaje spojené s
pořízením předmětného majetku zahrnout do daňových výdajů v souladu se
zákonem o daních z příjmů nebo účetními předpisy,
jedná-li se o poplatníka vedoucího účetnictví. U poplatníka vedoucího daňovou evidenci se zahrnou
příslušné výdaje do výdajů daňových jednorázově při zaplacení. U poplatníka vedoucího účetnictví se
uvedené výdaje uplatní do výdajů daňových buď prostřednictvím účetních odpisů dlouhodobého hmotného
majetku, pokud ho účetní jednotka vytvoří, nebo také přímo do nákladů, tj. na účet účtové třídy 5 –
Náklady. Vytvoří-li účetní jednotka dlouhodobý hmotný majetek, bude daňovým výdajem účetní odpis
tohoto majetku v souladu s § 24 odst. 2 písm. v)
zákona o daních z příjmů.
PŘÍKLAD 1
Podnikatel vedoucí účetnictví koupil v květnu letošního roku po ukončení
finančního leasingu strojní zařízení za 1 000 Kč. Před 4 lety, kdy byl finanční leasing zahájen,
zaplatil zálohu na nákup hmotného majetku ve výši 51 000 Kč. Tuto zálohu neuplatnil doposud do
daňových výdajů. Otázkou je, jak postupovat z hlediska daně z příjmů.
Postup
Pokud podnikatel zaplatil skutečně zálohu na nákup hmotného majetku, může
tuto zálohu uplatnit do daňových výdajů pouze prost řednictvím odpisů podle
§ 31 nebo
§ 32 zákona, tj. způsobem rovnoměrným nebo
zrychleným, při splnění podmínky stanovené v § 28 odst.
1 zákona, tj. že podnikatel je vlastníkem předmětného hmotného majetku. Pokud tedy podnikatel
v letošním roce koupil strojní zařízení do vlastnictví, zahájí odpisování sazbou nebo koeficientem v
prvním roce odpisování za podmínky, že k 31. prosinci letošního roku bude mít uvedený hmotný majetek
zahrnutý v obchodním majetku. Vstupní cenou bude částka 1 000 + 51 000 = 52 000 Kč.
PŘÍKLAD 2
Podnikatel vedoucí účetnictví ukončil v květnu letošního roku finanční
leasing strojního zařízení, které si koupil za 44 000 Kč. Dlouhodob ý hmotný majetek tvoří až od
limitu 45 000 Kč, proto částku 44 000 Kč zaúčtoval přímo do nákladů. Zákonné podmínky pro finanční
leasing splnil. Otázkou je, jak bude podnikatel postupovat z hlediska daně z příjmů.
Postup
Splnil-li podnikatel při koupi majetku podmínky
§ 21d a
§ 24 odst. 4 zákona, je úplata výdajem daňovým.
Protože kupní cena samostatné věci movité byla vyšší než 40 000 Kč, jde z hlediska daně z příjmů o
nákup hmotného majetku. Výdaje spojené s nákupem nemůže podnikatel uplatnit do daňových výdajů podle
účetních předpisů, ale pouze prostřednictvím odpisů podle
§ 31 nebo
§ 32 zákona, tj. způsobem rovnoměrným nebo
zrychleným.
Protože podnikatel kupní cenu 44 000 Kč zaúčtoval přímo do nákladů, musí o
tuto částku v souladu s § 23 zákona o daních z
příjmů zvýšit výsledek hospodaření. Daňovým výdajem, resp. nákladem, nebude celá kupní cena,
ale pouze daňové odpisy.
PŘÍKLAD 3
Podnikatel vedoucí účetnictví koupil v červnu po ukončení finančního
leasingu stroj za 3 000 Kč. Rozhodl se, že vytvoří dlouhodobý hmotný majetek, který bude účetně
odpisovat. Majetek zaúčtoval na účet 02 – Dlouhodobý hmotný majetek odpisovaný. V letošním roce
účetně odepsal 300 Kč, v dalších letech pak vždy 900 Kč. Otázkou je, jak bude postupovat z hlediska
daně z příjmů.
Postup
Z hlediska daně z příjmů uplatní podnikatel v letošním roce do výdajů 300 Kč
a po dobu následujících třech let vždy 900 Kč. Uvedené účetní odpisy ovlivní výsledek hospodaření a
tím i základ daně.
Odpisování souvisejících výdajů uživatelem
Pokud se uživatel při sjednání finančního leasingu hmotného majetku dohodl s
vlastníkem a sám uhradil některé výdaje, které podle účetních předpisů
(§ 47 vyhlášky č. 500/2002 Sb., pro vedení
podvojného účetnictví podnikateli, ve znění pozdějších předpisů) tvoří součást ocenění majetku a
tyto výdaje spolu se sjednanou kupní cenou ve smlouvě převýší u movitého majetku 40 000 Kč, jedná se
o „jiný majetek“ v souladu s § 26 odst. 3 písm. c)
zákona o daních z příjmů. Uvedenými výdaji jsou zejména výdaje za montáž, dopravu, clo,
zprostředkovatelské úplaty – provize a jiné úplaty související s uzavřením smlouvy – např. poplatek
za sepsání leasingové smlouvy. Uvedené výdaje nemají roční limit, počítají se za celou dobu trvání
finančního leasingu.
Tento jiný majetek zatřídí uživatel do stejné odpisové skupiny, ve které je
zatříděn majetek pořizovaný na finanční leasing a s písemným souhlasem vlastníka ho odpisuje podle
zákona, tj. rovnoměrným či zrychleným způsobem podle §
31 nebo § 32 zákona v souladu s
§ 28 odst. 3 zákona.
Výše uvedený jiný majetek, tj. samostatná kategorie hmotného majetku v
souladu s § 26 odst. 2 písm. f) zákona, se
vyskytuje i při zahraničním finančním leasingu, kdy vlastník často požaduje, aby se banka zaručila
za závazky uživatele. Za tuto službu – bankovní záruku, tuzemskému nebo zahraničnímu vlastníkovi,
platí uživatel bance příslušný bankovní poplatek – provizi, jehož výše závisí na podmínkách
finančního leasingu. Z hlediska daně z příjmů představuje poplatek zaplacený bance jiný majetek
podle § 26 odst. 3 písm. c) zákona, který může
uživatel, na základě písemného souhlasu vlastníka odpisovat, podle
§ 28 odst. 3 zákona.
Dalšími častými úhradami, se kterými se uživatelé setkávají, jsou poplatky
za sepsání leasingové smlouvy, poplatky za postoupení smlouvy, kdy jeden uživatel finanční leasing
ukončí, další uživatel v něm pokračuje a zaplatí vlastníkovi – leasingové firmě, určitý poplatek za
sepsání dodatku smlouvy, za převod smlouvy a v neposlední řadě i poplatek za vyhodnocení
ekonomických rizik vlastníka.
Poplatek za sepsání leasingové smlouvy může mít dvojí charakter. Buď z
leasingové smlouvy, resp. z jejího dodatku, vyplývá, že se jedná o poplatek, který vlastník majetku
specifikuje jako ostatní finanční náklady vztahující se na celou dobu trvání finančního leasingu, a
který je rozpočítán do jednotlivých plateb úplaty. Uvedený poplatek tvoří v tomto případě součást
úplaty a do daňových výdajů je možno ho zahrnout formou časového rozlišení, spolu s úplatou podle
§ 24 odst. 2 písm. h) zákona o daních příjmů.
Neplyne-li z leasingové smlouvy, že poplatek představuje součást úplaty, je třeba ho z hlediska daně
z příjmů posoudit jako jiný majetek podle § 26 odst. 3
písm. c) zákona, tj. výdaj vynaložený v souvislosti s pořízením hmotného majetku formou
finančního leasingu.
Nepřesáhnou-li výdaje uvedené v
§ 26 odst. 3 písm. c) zákona spolu s kupní
cenou zákonem stanovený limit 40 000 Kč, nejedná se o hmotný majetek ve smyslu
§ 26 zákona a tyto výdaje je možno uplatnit do
daňových výdajů přímo v souladu s § 24 odst. 2 písm.
zl) zákona. Citované ustanovení stanoví, že daňovým výdajem jsou výdaje (náklady) hrazené
uživatelem hmotného majetku, které podle účetních předpisů tvoří součást ocenění hmotného majetku,
který je předmětem finančního leasingu, pokud v úhrnu se sjednanou kupní cenou ve smlouvě nepřevýší
u movitého majetku částku uvedenou v § 26 odst. 3
písm. c), tj. částku 40 000 Kč.
Dojde-li v průběhu zdaňovacího období k předčasnému ukončení finančního
leasingu a k vrácení příslušného majetku vlastníkovi, je možno v daňových výdajích ponechat již
uplatněné odpisy uvedeného jiného majetku, dále lze do daňových výdajů zahrnout poloviční výši
odpisu tohoto jiného majetku podle § 26 odst. 7
zákona. Tím je odpisování jiného majetku ukončeno. Zůstatkovou cenu jiného majetku nelze v
tomto případě uplatnit do daňových výdajů, nejedná se o výdaj na dosažení, zajištění a udržení
příjmů. Dále je na straně uživatele daňovým výdajem poměrná část úplaty, a to za skutečnou dobu
trvání finančního leasingu.
Dojde-li v průběhu zdaňovacího období k odcizení majetku, na kterém uživatel
odpisoval jiný majetek podle § 26 odst. 3 písm. c)
zákona, je třeba postupovat jako v případě škody.
Zákon v
§ 24 odst. 2 písm. c) stanoví, že daňovým
výdajem je také zůstatková cena hmotného majetku vyřazeného v důsledku škody jen do výše náhrad.
Pokud by se však jednalo o škodu způsobenou podle potvrzení policie neznámým pachatelem, je možno do
daňových výdajů uplatnit celou zůstatkovou cenu jiného majetku podle
§ 24 odst. 2 písm. l) zákona. Úplata se však
uplatní do daňových výdajů pouze v poměrné výši do doby, kdy policie vydá potvrzení o neznámém
pachateli, v souladu s § 24 odst. 6
zákona.
Jednalo-li by se o škodu způsobenou živelní pohromou, byla by zůstatková
cena odpisovaného jiného majetku daňovým výdajem do výše stanovené soudním znalcem nebo posudkem
pojišťovny v souladu s § 24 odst. 10
zákona.
PŘÍKLAD 4
Podnikatel si v prosinci minulého roku sjednal finanční leasing stroje a
dohodl se s leasingovou společností, že zaplatí dopravu a montáž tohoto stroje. Za dopravu zaplatil
v prosinci minulého roku 15 000 Kč a dále poplatek za sepsání leasingové smlouvy ve výši 3 000 Kč.
Za montáž zaplatil počátkem tohoto roku 22 000 Kč. V leasingové smlouvě je sjednáno, že po 5 letech
si podnikatel stroj odkoupí za 1 000 Kč. Otázkou je, jak výdaje spojené s poplatkem, dopravou a
montáží uplatnit jako výdaje daňové.
Postup
Výdaje spojené s dopravou, poplatkem, montáží a sjednanou kupní cenou ve
smlouvě činí:
15 000 + 3 000 + 22 000 + 1 000 = 41 000 Kč.
Výše uvedené výdaje, které jsou součástí vstupní ceny hmotného majetku,
převýšily zákonný limit 40 000 Kč a poplatník může částku za dopravu, poplatek a montáž zahrnout do
daňových výdajů pouze prostřednictvím odpisů, v souladu s
§ 28 odst. 3 zákona, tj. na základě písemného
souhlasu vlastníka. Podnikatel sečte výdaje za dopravu, poplatek a montáž: 15 000 + 3 000 + 22 000 =
= 40 000 Kč a ze vstupní ceny 40 000 Kč, zahájí v letošním roce odpisování podle
§ 31 nebo
§ 32 zákona, sazbou nebo koeficientem platným v
prvním roce odpisování. Po odkoupení majetku od leasingové společnosti poplatník zvýší vstupní nebo
zůstatkovou cenou o kupní cenu 1 000 Kč a z takto zvýšené ceny bude pokračovat v odpisování sazbou
nebo koeficientem v dalších letech odpisování v souladu s
§ 29 odst. 4 zákona.
PŘÍKLAD 5
Podnikatel vedoucí daňovou evidenci, si formou finančního leasingu najal na
5 let nákladní automobil. Poplatek za sepsání leasingové smlouvy, který zaplatil jednorázově, činil
3 000 Kč, automobil si po ukončení finančního leasingu koupí za 1 000 Kč. Otázkou je, jakým způsobem
uplatnit poplatek do daňových výdajů.
Postup
Pokud podnikatel zaplatil poplatek za sepsání leasingové smlouvy
jednorázově, jedná se o daňový výdaj při jeho zaplacení podle
§ 24 odst. 2 písm. zl) zákona. V daném případě
se nejedná o jiný majetek podle § 26 odst. 3 písm. c)
zákona, protože nebyl překročen zákonný limit 40 000 Kč po celou dobu trvání finančního
leasingu.
PŘÍKLAD 6
Podnikatel odpisoval jiný majetek podle
§ 26 odst. 3 písm. c) zákona, tj. poplatek za
sepsání leasingové smlouvy a dopravné. Najatý automobil byl odcizen a policie vydala potvrzení, že
se jedná o neznámého pachatele. Zůstatková cena jiného majetku činila 20 000 Kč. Otázkou je, jak
postupovat z hlediska daně z příjmů.
Postup
Do daňových výdajů může podnikatel uplatnit zůstatkovou cenu jiného majetku,
vztahující se k hmotnému majetku odcizenému podle potvrzení policie neznámým pachatelem, ve výši 20
000 Kč. Dále může do daňových výdajů uplatnit poměrnou část uhrazené úplaty do doby ukončení
finančního leasingu. Přeplacenou úplatu by mohl podnikatel uplatnit do daňových výdajů pouze do výše
příjmu, resp. by mohl postupovat podle § 23 odst. 4
písm. e) zákona.
PŘÍKLAD 7
Podnikatel odpisoval jiný majetek podle
§ 26 odst. 3 písm. c) zákona, který byl
součástí ceny stroje pořizovaného na finanční leasing. Při záplavě dílny kde byl stroj umístěn,
došlo ke zničení stroje, na kterém podnikatel odpisoval jiný majetek (poplatek za sepsání leasingové
smlouvy, dopravu a montáž) s tím, že finanční leasing byl ukončen. Zůstatková cena jiného majetku
činila 32 000 Kč. Otázkou je, jak postupovat z hlediska daně z příjmů.
Postup
Do daňových výdajů může podnikatel uplatnit zůstatkovou cenu jiného
majetku, vztahující se k hmotnému majetku zničeného záplavou pouze v tom případě, že má posudek
soudního znalce nebo posudek od pojišťovny, kde je uvedeno, že došlo ke škodě ve výši 32 000 Kč.
Dále může do daňových výdajů uplatnit poměrnou část úplaty do doby ukončení finančního
leasingu.
Odpisování technického zhodnocení majetku uživatelem
Zákon o daních z příjmů v
§ 33 stanoví, že technickým zhodnocením se pro
účely zákona rozumí vždy výdaje na dokončené nástavby, přístavby a stavební úpravy
(§ 2 zákona č. 183/2006 Sb., stavební zákon),
rekonstrukce a modernizace majetku, pokud převýšily u jednotlivého majetku v úhrnu ve zdaňovacím
období 40 000 Kč. Technickým zhodnocením jsou i uvedené výdaje nepřesahující stanovené částky, které
poplatník na základě svého rozhodnutí neuplatní jako výdaj (náklad) podle
§ 24 odst. 2 písm. zb) zákona. Citovaný
§ 24 odst. 2 písm. zb) stanoví, že daňovými
výdaji jsou výdaje (náklady) na dokončenou nástavbu, přístavbu a stavební úpravy, rekonstrukci a
modernizaci jednotlivého majetku, které nejsou technickým zhodnocením.
Technické zhodnocení má roční limit 40 000 Kč.
Rekonstrukcí se pro účely zákona rozumí zásahy do majetku, které mají za
následek změnu jeho účelu nebo technických parametrů. Modernizací se pro účely tohoto zákona rozumí
rozšíření vybavenosti nebo použitelnosti majetku.
Pokud uživatel provede na majetku pořizovaném na finanční leasing technické
zhodnocení, může toto technické zhodnocení na základě písemného souhlasu vlastníka odpisovat. Při
odpisování technického zhodnocení zatřídí uživatel technické zhodnocení do odpisové skupiny, ve
které je zatříděn hmotný majetek a postupuje v odpisování způsobem stanoveným zákonem, tj. podle
§ 30, §
31 anebo § 32 zákona.
Odpisování technického zhodnocení podle
§ 30 zákona o daních z příjmů lze prakticky
uplatnit při finančním leasingu nemovité kulturní památky.
Zákon v
§ 30 odst. 6 stanoví, že u technického zhodnocení
provedeného na nemovité kulturní památce se roční odpis stanoví ve výši jedné patnáctiny vstupní
ceny. Uvedené ustanovení platí jak pro uživatele, tak i pro vlastníka a uplatní se jak při finančním
leasingu, tak i při nájmu.
Technické zhodnocení provedené a uhrazené uživatelem představuje na straně
uživatele jiný majetek podle § 26 odst. 3 písm. a)
zákona. Citované ustanovení stanoví mimo jiné, že jiným majetkem se pro účely zákona rozumí
technické zhodnocení, pokud nezvyšuje vstupní cenu a zůstatkovou cenu hmotného majetku, s výjimkou
uvedenou v § 29 odst. 1 písm. f)
zákona.
Technické zhodnocení v ceně nepřevyšující 40 000 Kč ročně, lze zahrnout
přímo do daňových výdajů, a to i na straně uživatele, v souladu s
§ 24 odst. 2 písm. zb) zákona.
PŘÍKLAD 8
Podnikatel si sjednal finanční leasing osobního automobilu. V tomto
automobilu v letošním roce instaloval zabezpečovací zařízení, závěsné zařízení, autorádio a střešní
okno, a to v celkové částce 43 000 Kč. Otázkou je, jak bude postupovat z hlediska daně z
příjmů.
Postup
Jestliže uživatel instaloval v osobním automobilu v jednom roce
zabezpečovací zařízení, závěsné zařízení, autorádio a střešní okno v celkové částce vyšší než 40 000
Kč, jedná se z hlediska daně z příjmů o dokončené technické zhodnocení automobilu. Pokud má uživatel
písemný souhlas vlastníka, může zahájit odpisování tohoto technického zhodnocení. Technické
zhodnocení automobilu zatřídí do odpisové skupiny 2 a zahájí odpisování podle
§ 31 nebo podle
§ 32 zákona, sazbou nebo koeficientem v prvním roce
odpisování.
PŘÍKLAD 9
Podnikatel provedl přístavbu vlastní budovy zahrnuté do obchodního majetku,
využívané zcela pro podnikání. Přístavbu si sjednal na finanční leasing s tím, že po ukončení
finančního leasingu si přístavbu od stavební firmy koupí. Otázkou je, jak bude podnikatel postupovat
při uplatňování úplaty do daňových výdajů.
Postup
V daném případě je třeba si uvědomit, že pokud poplatník budovu vlastní,
pak ať provádí na této budově jakékoli úpravy (např. ji zcela přestaví, nebo jen část přistaví), je
předmětná nemovitá věc (i s novou přístavbou) stále ve vlastnictví poplatníka. Z toho logicky
vyplývá, že si poplatník – vlastník nemovité věci, nemůže svoji vlastní věc, nebo její část (třeba
onu přístavbu), pořídit na finanční leasing, stavební firma, která přístavbu prováděla, není jejím
vlastníkem.
Vlastník hmotného majetku může uplatnit do daňových výdajů pouze odpisy
technického zhodnocení podle § 26 až § 33
zákona, a to po uvedení technického zhodnocení doužívání, tj. po dokončení přístavby. V
uvedeném případě lze doporučit, aby podnikatel sjednal technické zhodnocení svého majetku např. na
základě obchodní smlouvy na splátky a po jeho dokončení předmětný majetek odpisoval ze zvýšené
vstupní (zůstatkové) ceny.
PŘÍKLAD 10
Podnikatel si sjednal finanční leasing osobního automobilu. V prvním roce
finančního leasingu instaloval se souhlasem pronajímatele autoalarm a střešní okno v ceně 19 000 Kč
a též zaplatil dopravu automobilu v ceně 25 000 Kč. Automobil odkoupí po 5 letech za 1 000 Kč.
Otázkou je, jak bude postupovat z hlediska daně z příjmů.
Postup
Z hlediska daně z příjmů představuje autoalarm a střešní okno technické
zhodnocení automobilu. Vzhledem ke skutečnosti, že cena předmětného technického zhodnocení
nepřevýšila v jednom roce limit 40 000 Kč stanovený § 33
zákona o daních z příjmů, je možno hodnotu technického zhodnocení zahrnout přímo do daňových
výdajů. Jedná se o daňový výdaj podle § 24 odst. 2
písm. zb) zákona, tj. o výdaje (náklady) na dokončenou nástavbu, přístavbu a stavební úpravy,
rekonstrukci a modernizaci jednotlivého majetku, které nejsou technickým zhodnocením podle
§ 33 odst. 1 zákona.
Oproti tomu výdaje za dopravu představují z hlediska daně z příjmů jiný
majetek podle § 26 odst. 3 písm. c) zákona.
Zákonem stanoven ý limit překročen v tomto případě nebyl, a pokud poplatník nevynaloží ještě jiné
výdaje podle § 26 odst. 3 písm. c) zákona, lze
i výdaje za dopravu uplatnit do daňových výdajů přímo.
PŘÍKLAD 11
Podnikatel si v prosinci minulého roku sjednal finanční leasing stroje a
dohodl se s leasingovou společností, že zaplatí dopravu a montáž tohoto stroje. Za dopravu zaplatil
v prosinci minulého roku 15 000 Kč a dále poplatek za sepsání leasingové smlouvy ve výši 3 000 Kč.
Za montáž zaplatil počátkem tohoto roku 22 000 Kč. V leasingové smlouvě je sjednáno, že po 5 letech
si podnikatel stroj odkoupí za 1 000 Kč. Na tomto stroji plánuje každoročně modernizaci ve výši do
40 000 Kč ročně. Otázkou je, jak výdaje spojené s dopravou, montáží a modernizací uplatní do výdajů
daňových.
Postup
Výdaje spojené s dopravou, poplatkem, montáží a sjednanou kupní cenou ve
smlouvě činí: 15 000 + 3 000 + + 22 000 + 1 000 = 41 000 Kč, tzn., že na straně uživatele jde o jiný
majetek podle § 26 odst. 3 písm. c) zákona.
Výše uvedené výdaje, které jsou součástí vstupní ceny hmotného majetku podle
§ 47 vyhlášky č. 500/2002 Sb., převýšily zákonný
limit 40 000 Kč a poplatník může částku za dopravu, poplatek a montáž zahrnout do daňových výdajů
pouze prostřednictvím odpisů, v souladu s § 28 odst. 3
zákona, tj. na základě písemného souhlasu vlastníka. Podnikatel zahájí odpisování výdajů za
dopravu, poplatek a montáž v celkové výši 40 000 Kč podle
§ 31 nebo
§ 32 zákona. Po odkoupení stroje od leasingové
společnosti poplatník zvýší vstupní nebo zůstatkovou cenou o kupní cenu 1 000 Kč a z takto zvýšené
ceny bude pokračovat v odpisování sazbou nebo koeficientem v dalších letech odpisování v souladu s
§ 29 odst. 4 zákona.
Pokud jde o každoročně prováděnou modernizaci ve výši do 40 000 Kč ročně,
na straně uživatele se nejedná o jiný majetek podle §
26 odst. 3 písm. a) zákona, protože nebyl převýšen roční limit 40 000 Kč. Podnikatel může
každoročně výdaje spojené s modernizací hmotného majetku uplatnit do výdajů daňových v souladu s
§ 24 odst. 2 písm. zb) zákona.
Vstupní (zůstatková) cena majetku po ukončení finančního leasingu
Po ukončení finančního leasingu uživatel, který odpisoval technické
zhodnocení a výdaje vymezené v § 26 odst. 3 písm. c)
zákona nebo jejich část, která není vyloučena z odpisování
(§ 27) související s majetkem odkoupeným po
ukončení smlouvy o finančním leasingu, zvýší o pořizovací cenu odkoupeného majetku vstupní
(zůstatkovou) cenu již odpisovaného jiného majetku v tom zdaňovacím období, kdy je majetek odkoupen,
a pokračuje v započatém odpisování, jak stanoví § 29
odst. 4 zákona.
PŘÍKLAD 12
Podnikatel sjednal s leasingovou firmou finanční leasing stroje, jehož
dopravu a poplatek ve výši 18 000 Kč a montáž ve výši 22 000 Kč zaplatil. Po ukončení leasingové
smlouvy, tj. za tři roky, odkoupí stroj za cenu 2 000 Kč. Poplatník má písemný souhlas vlastníka k
odpisování jiného majetku, který patří do odpisové skupiny 1. Otázkou je, jak bude podnikatel
postupovat.
Postup
Po uvedení stroje, jehož dopravu a montáž podnikatel hradí, do užívání,
může podnikatel zahájit odpisování výdajů spojených s poplatkem, dopravou a montáží, protože součet
částky zaplacené za poplatek, dopravu, montáž a kupní ceny (18 000 + 22 000 + 2 000) převyš uje
zákonem stanovený limit 40 000 Kč. Vstupní cenou pro zahájení odpisování bude částka 18 000 + 22 000
= = 40 000 Kč. Uživatel zvolí např. rovnoměrný způsob odpisování. Majetek zatřídí do stejné odpisové
skupiny, jako je zatříděn u leasingové firmy, a zahájí odpisování roční odpisovou sazbou nebo
koeficientem v 1. roce odpisování.
Po ukončení finančního leasingu a koupě stroje do vlastnictví za 2 000 Kč
zvýší poplatník vstupní cenu nebo zůstatkovou cenu o 2 000 Kč a bude stroj odpisovat sazbou nebo
koeficientem v dalších letech odpisování. Při zvýšení vstupní nebo zůstatkové ceny, ke které dochází
z jiného důvodu, než z důvodu technického zhodnocení odpisovaného majetku, se odpis sice stanoví ze
zvýšené vstupní ceny (u zrychleného způsobu odpisování ze zvýšené zůstatkové ceny) avšak při použití
sazby (u zrychleného způsobu odpisování při použití koeficientu) v „dalších letech odpisování“ a
nikoli ze sazby (koeficientu) pro zvýšenou vstupní (zůstatkovou) cenu. Uvedený postup vyplývá z
§ 29 odst. 4 a následně i
§ 29 odst. 7 zákona o daních z příjmů.
Jiný majetek podle § 26 odst.
3 písm. c) zákona, nelze zahrnout do daňových výdajů jednorázově, pokud není v daném
zdaňovacím období převýšen zákonem stanovený limit 40 000 Kč, jak je tomu v případě technického
zhodnocení. Zákon o daních z příjmů, ani účetní
předpisy tento postup neumožňují. Jiný majetek podle §
26 odst. 3 písm. c) zákona představuje součet výše uvedených výdajů za celou dobu finančního
leasingu, včetně kupní ceny.
Výdaje na opravy majetku na straně uživatele
V případě provedení opravy hmotného majetku pořizovaného na finanční
leasing uživatelem, kdy se nejedná o běžnou údržbu a uživatel je na základě leasingové smlouvy
povinen opravu provést, může uživatel zahrnout výdaje spojené s touto opravou do daňových výdajů.
Oproti tomu zdanitelným příjmem uživatele je případná náhrada od pojišťovny.
Co je opravou či údržbou stanoví
§ 47 odst. 2 vyhlášky č. 500/2002 Sb., pro
podnikatele účtující v soustavě podvojného účetnictví, ve znění pozdějších předpisů. Podle tohoto
ustanovení se opravou odstraňují účinky částečného fyzického opotřebení nebo poškození za účelem
uvedení do předchozího nebo provozu schopného stavu. Uvedením do provozuschopného stavu se rozumí
provedení opravy i s použitím jiných než původních materiálů, dílů, součástí nebo technologií, pokud
tím nedojde k technickému zhodnocení. Údržbou se rozumí soustavná činnost, kterou se zpomaluje
fyzické opotřebení a předchází poruchám a odstraňují se drobnější závady.
Stejně jako v minulých zdaňovacích obdobích, součástí vstupní ceny hmotného
majetku nejsou mimo jiné i výdaje spojené s opravou a údržbou.
Odpisování majetku na straně vlastníka
Je-li předmětem finančního leasingu hmotný movitý majetek, může vlastník
počínaje rokem 2008 tento majetek odpisovat standardním způsobem, tj. podle
§ 31 nebo
§ 32 zákona. V případě leasingových smluv
sjednaných do konce roku 2007 odpisoval vlastník hmotný movitý majetek podle
§ 30 odst. 4 zákona, tj. časovým odpisem po
sjednanou dobu trvání finančního leasingu.
Je-li předmětem finančního leasingu nemovitá věc, nebylo ani do konce roku
2007 možné, aby vlastník při jejím odpisování postupoval podle
§ 30 odst. 4 zákona, tj. uplatňoval časový odpis
po dobu trvání finančního leasingu. Předmětnou nemovitou věc může vlastník odpisovat podle
§ 31 nebo
§ 32 zákona.
Technické zhodnocení majetku provedené vlastníkem
Přenechá-li vlastník majetek na finanční leasing uživateli a na tomto
majetku provede v průběhu finančního leasingu technické zhodnocení, může vlastník toto technické
zhodnocení též odpisovat. Vlastník zvýší vstupní nebo zůstatkovou cenu majetku a pokračuje v
odpisování věci sazbou nebo koeficientem pro zvýšenou vstupní (zůstatkovou) cenu.
Při výše uvedeném postupu na straně vlastníka je však nutno pamatovat, že
na straně uživatele je úplata při finančním leasingu daňovým výdajem pouze za podmínky, že je
splněno ustanovení § 21d odst. 1 písm. b)
zákona. V tomto případě je nutno zkontrolovat zda je splněna podmínka, že kupní cena věci
není vyšší než zůstatková cena, kterou by předmět finančního leasingu měl při rovnoměrném odpisování
podle § 31 odst. 1 písm. a) zákona.
Odpisy při postoupení finančního leasingu
Zákon o daních z příjmů v
§ 30 odst. 10 písm. g) stanoví mimo jiné, že
ze vstupní ceny, ze které odpisoval původní odpisovatel, při zachování způsobu odpisování pokračuje
v odpisování započatém původním odpisovatelem postupník při postoupení smlouvy o finančním leasingu,
jestliže dodrží smluvenou celkovou výši úplaty, kupní cenu a nedojde ke zkrácení původně stanovené
doby leasingu. Je-li postoupena užívaná věc za nižší cenu, než byla vstupní cena evidovaná u
postupitele, lze odpisy uplatnit maximálně do výše ceny hrazené postupníkem.
Kupní smlouva s výhradou vlastnictví po zaplacení
V rámci příspěvku k finančnímu leasingu, je třeba si pro úplnost ještě
připomenout postup v případě sjednání kupní smlouvy s výhradou vlastnictví po zaplacení kupujícím,
kterou podnikatelé často se smlouvou o finančním leasingu zaměňují. Častým praktickým případem v
poslední době je skutečnost, kdy podnikatel kupuje hmotný majetek – věci movité, který neuhradí při
koupi, ale s prodávajícím se dohodne na splátkovém kalendáři. Splátky jsou sjednány na určitou dobu
– dva, tři i více let s tím, že kupující se stane vlastníkem hmotného majetku –věci movité, až po
úplném zaplacení sjednané kupní ceny. Dovětek týkající se přechodu vlastnictví si někdy kupující ani
neuvědomí, z čehož poté plynou velké nesprávnosti v uplatňování daňových výdajů. Otázkou je, jak v
daném případě bude správně postupovat prodávající a jak kupující z hlediska daně z
příjmů.
Jedná-li se o kupní smlouvu uzavřenou s výhradou vlastnictví po zaplacení
poslední splátky kupujícím, § 2132 občanského
zákoníku stanoví mimo jiné, že vyhradí-li si prodávající k věci vlastnické právo, má se za
to, že se kupující stane vlastníkem teprve úplným zaplacením kupní ceny. V tomto případě je
prodávající vlastníkem prodávané věci až do doby, kdy kupující zaplatí poslední sjednanou splátku
kupní ceny. Z hlediska daně z příjmů prodávající jako vlastník předmětné věci, může do daňových
výdajů uplatnit odpisy předmětného prodávaného majetku (nejedná-li se na jeho straně o zboží) a v
roce, kdy kupující zaplatí poslední splátku, tzn. dojde k prodeji majetku, může do daňových výdajů
uplatnit zůstatkovou cenu předmětného majetku podle §
24 odst. 2 písm. b) zákona o daních z příjmů. Pokud se jedná o prodávajícího, který vede
daňovou evidenci, jsou jednotlivé splátky kupní ceny – zálohy, zdanitelným příjmem.
Na straně kupujícího, který není vlastníkem kupovaného majetku do doby
zaplacení poslední splátky ze sjednané kupní ceny, ale předmětný majetek již využívá, lze jako
daňový výdaj uplatnit příslušné provozní výdaje podle §
24 odst. 1 zákona o daních z příjmů, tzn. skutečné vynaložené výdaje na dosažení, zajištění a
udržení příjmů. Výdaje spojené s vlastním nákupem hmotného majetku tímto způsobem jsou po dobu, než
kupující zaplatí celou sjednanou kupní cenu výdajem nedaňovým. Po zaplacení poslední splátky
sjednané kupní ceny, tj. v okamžiku, kdy na kupujícího přejde vlastnictví k předmětnému hmotnému
majetku, může vlastník zahájit odpisování tohoto hmotného majetku podle
§ 31 nebo
§ 32 zákona o daních z příjmů, a to v souladu s
§ 28 odst. 1 zákona o daních z příjmů.
Na výše uvedený postup z hlediska daně z příjmů musí pamatovat zejména
podnikatelé vedoucí účetnictví. Zákon o účetnictví § 28
odst. 1 stanoví mimo jiné, že v případech, kdy se vlastnické právo k movitým věcem nabývá na
základě projevu vůle jiným způsobem než převzetím věci (tj. např. na základě kupní smlouvy s
výhradou přechodu vlastnictví po zaplacení sjednané kupní ceny), o majetku účtují a odpisují jej
účetní jednotky, které jej používají. To znamená, že podnikatel vedoucí účetnictví musí o takto
nakupovaném hmotném majetku účtovat na účtu třídy 0 – Dlouhodobý majetek, resp. 02 – Dlouhodobý
hmotný majetek odpisovaný, musí stanovit účetní odpisy předmětného majetku s tím, že daňové odpisy
však uplatnit v souladu s § 28 odst. 1 zákona o daních z
příjmů, do daňových výdajů nemůže (není vlastníkem tohoto hmotného majetku).
PŘÍKLAD 13
Podnikatel si koupil v letošním roce autobus za 5 000 000 Kč s tím, že se s
prodávajícím dohodl na splátkách po dobu 5 let. Na faktuře je uvedeno, že vlastnictví k autobusu na
podnikatele přejde, až zaplatí poslední sjednanou splátku kupní ceny. Otázkou je, jak bude
podnikatel postupovat z hlediska daně z příjmů, tj. zda může do daňových výdajů uplatnit jednotlivé
splátky kupní ceny, které jsou fakticky placenou úplatou z finančního leasingu s tím, že po splacení
si autobus odkoupí, pokud splní podmínky dané §
21d a § 24 odst. 4 zákona a jak bude
postupovat prodávající.
Postup
V daném případě se o finanční leasing nejedná, jde o kupní smlouvu s tím,
že kupní cena je hrazena ve splátkách. Podnikatel není vlastníkem autobusu po jeho převzetí od
prodejce, ale až po uhrazení celé kupní ceny, jak se smluvně s prodejcem dohodl. Po dobu splácení
neuplatní podnikatel do daňových výdajů žádné výdaje spojené s pořízením autobusu, protože není jeho
vlastníkem. Po uhrazení poslední splátky sjednané kupní ceny na podnikatele přejde vlastnictví k
autobusu a podnikatel může zahájit jeho odpisování podle §
31 nebo § 32 zákona o daních z příjmů, tj.
způsobem rovnoměrným nebo zrychleným.
Po dobu splácení, kdy bude předmětný autobus využívat ke své podnikatelské
činnosti, může do daňových výdajů uplatnit doložené provozní výdaje v souladu s
§ 24 odst. 1 zákona o daních z příjmů, jako např.
výdaje za nákup pohonných hmot, výdaje na opravy a údržbu autobusu, pojištění, zimní pneumatiky
apod.
Z hlediska daně z příjmů prodávající jako vlastník předmětné věci bude
postupovat podle toho, zda předmětný autobus bude na jeho straně zbožím nebo hmotným majetkem.
Bude-li autobus na straně prodávajícího hmotným majetkem, může do daňových výdajů uplatnit odpisy
podle § 31 nebo
§ 32 zákona o daních z příjmů. Bude-li autobus na
straně prodávajícího zbožím, bude postupovat podle toho zda vede daňovou evidenci nebo účetnictví.
Prodávající vedoucí daňovou evidenci uplatní výdaje spojené s pořízením zboží do výdajů daňových při
úhradě, příjem z prodeje je jeho zdanitelným příjmem při inkasu, včetně přijatých záloh. Prodávající
vedoucí účetnictví uplatní výdaje spojené s pořízením zboží a jeho následným prodejem podle účetních
předpisů, zákon o daních z příjmů pro tento případ
nestanoví žádný odlišný postup.
PŘÍKLAD 14
Podnikatel vedoucí účetnictví si koupil v letošním roce nákladní automobil
za 3 500 000 Kč s tím, že se s prodávajícím dohodl na splátkách po dobu 3 let. Na faktuře je
uvedeno, že vlastnictví k nákladnímu automobilu na podnikatele přejde, až zaplatí poslední sjednanou
splátku kupní ceny. Otázkou je, jak bude podnikatel postupovat z hlediska daně z příjmů a z hlediska
účetních předpisů.
Postup
Podnikatel, který není vlastníkem nákladního automobilu, po dobu splácení
neuplatní do daňových výdajů žádné výdaje spojené s pořízením nákladního automobilu. Po 3 letech,
kdy dojde k uhrazení poslední splátky sjednané kupní ceny, na podnikatele přejde vlastnictví k
nákladnímu automobilu a podnikatel může zahájit jeho odpisování podle
§ 31 nebo
§ 32 zákona o daních z příjmů, tj. způsobem
rovnoměrným nebo zrychleným.
Po dobu splácení, kdy bude nákladní automobil využívat ke své podnikatelské
činnosti, může do daňových výdajů uplatnit doložené provozní výdaje v souladu s
§ 24 odst. 1 zákona o daních z příjmů, jako např.
výdaje za nákup pohonných hmot, výdaje na opravy a údržbu nákladního automobilu, pojištění, výdaje
na nákup pneumatik apod.
Z hlediska účetních předpisů musí podnikatel v souladu s
§ 28 odst. 1 zákona o účetnictví kupní cenu 3 500
000 Kč zaúčtovat na účet 02 – Dlouhodobý hmotný majetek odpisovaný, a zahájit účetní odpisy podle
stanoveného účetního odpisového plánu. Tyto účetní odpisy však nemůže uplatnit v souladu s
§ 28 odst. 1 zákona o daních z příjmů, do
daňových výdajů, protože není vlastníkem nákladního automobilu.
Pracovní cesty automobilem na finanční leasing
Uskuteční-li pracovní cestu poplatník s příjmy ze samostatné činnosti podle
§ 7 zákona o daních z příjmů (nebo jeho
spolupracující osoba) automobilem pořizovaným na finanční leasing, je třeba postupovat podle
§ 24 odst. 2 písm. k) bod 1 zákona o daních z
příjmů. Citovaný § 24 odst. 2 písm. k) bod 1
zákona stanoví, že daňovým výdajem jsou výdaje na pracovní cesty, včetně výdajů na pracovní
cesty spolupracujících osob a společníků veřejných obchodních společností a komplementářů
komanditních společností, na ubytování, dopravu hromadnými dopravními prostředky, pohonné hmoty
spotřebované silničním motorovým vozidlem zahrnutým v obchodním majetku poplatníka, pořizovaným na
finanční leasing nebo v nájmu a na nezbytné výdaje spojené s pracovní cestou v prokázané výši.
Výdaje spojené s pracovní cestou mohou být např. poplatky za parkování, telefon, dálniční poplatky
apod.
U plátců daně z přidané hodnoty, se zahrne do daňových výdajů cena za
spotřebované pohonné hmoty bez daně z přidané hodnoty, jestliže je tato uplatňovaná jako odpočet u
daně z přidané hodnoty.
Z výše uvedeného ustanovení zákona je nutné si pamatovat, že uskuteční-li
pracovní cestu poplatník s příjmy podle § 7 zákona o daních
z příjmů (nebo jeho spolupracující osoba) automobilem pořizovaným na finanční leasing,
daňovým výdajem jsou vždy výdaje na pohonné hmoty spotřebované silničním motorovým vozidlem v
prokázané výši. To platí i v případě, že poplatník neuplatňuje úplatu do daňových výdajů! Na tuto
skutečnost podnikatelé fyzické osoby často zapomínají a při daňové kontrole namítají, že mají
vozidlo „na soukromý leasing“ a úplatu proto neuplatňují do daňových výdajů.
Uskutečnil-li pracovní cestu zaměstnanec automobilem, který si zaměstnanec
sám sjednal na finanční leasing, je daňovým výdajem zaměstnavatele sazba základní náhrady ve výši
3,70 Kč za kilometr, a náhrada výdajů za spotřebované pohonné hmoty, které je povinen vyplatit
zaměstnanci v souladu se zákoníkem práce. Jednalo-li
by se však o pracovní cestu zaměstnance vozidlem, které zaměstnanci poskytl zaměstnavatel, nelze
zaměstnanci vyplatit sazbu základní náhrady, ani náhradu výdajů za spotřebované pohonné
hmoty.
PŘÍKLAD 15
Podnikatel si sjednal soukromý finanční leasing osobního automobilu, úplatu
ani jiné výdaje týkající se automobilu do daňových výdajů neuplatňuje. Otázkou je, jaké výdaje
uplatní podnikatel v případě pracovní cesty uskutečněné tímto automobilem, resp. zda bude postupovat
podle § 24 odst. 2 písm. k) bod 3 a uplatní
sazbu základní náhrady ve výši 3,70 Kč na kilometr a náhradu výdajů za spotřebované pohonné
hmoty.
Postup
Z hlediska daně z příjmů musí podnikatel postupovat
podle§ 24 odst. 2 písm. k) bod 1 zákona o daních z
příjmů. Daňovým výdajem na pracovní cesty vozidlem pořizovaným na finanční leasing a na
nezbytné výdaje spojené s pracovní cestou, jsou výdaje v prokázané výši, tj. na základě dokladu o
nákupu pohonných hmot, doložených evidencí jízd.
Právní předpisy termín „soukromý finanční leasing“ neznají. Podnikatel
fyzická osoba je stále týž právní subjekt ať vystupuje jako podnikatel či jako nepodnikatel,
leasingová smlouva je stále stejná ať ji fyzická osoba podepíše jako podnikatel či nepodnikatel, ať
do ní fyzická osoba uvede své rodné číslo nebo DIČ anebo IČ. Důležité však je, že se jedná o
finanční leasing a tedy podnikatel (nebo nepodnikatel) fyzická osoba je stále uživatelem a nikoli
vlastníkem předmětného automobilu.
Poplatník fyzická osoba není vlastníkem automobilu, nemůže ho vložit do
svého obchodního majetku ve smyslu § 4 odst. 4
zákona. Pokud automobil není ve vlastnictví podnikatele, při uplatňování výdajů na pracovní
cesty musí podnikatel postupovat podle § 24 odst. 2
písm. k) bod 1 zákona. To znamená, že výdaje spojené s pracovní cestou automobilem
pořizovaným na finanční leasing může do daňových výdajů zahrnout v prokázané výši, tj. dokladem o
nákupu pohonných hmot. To platí i v případě, že podnikatel neuplatňuje úplatu do daňových
výdajů.
Pracovní cesty automobilem odkoupeným po ukončení finančního
leasingu
Zákon o daních z příjmů v
§ 24 odst. 2 písm. k) bod 3 stanoví mimo jiné,
že daňovým výdajem jsou výdaje (náklady) na dopravu vlastním silničním motorovým vozidlem
nezahrnutým do obchodního majetku poplatníka, ve výši sazby základní náhrady (ve výši 3,70 Kč na
kilometr) a náhrady výdajů za spotřebované pohonné hmoty (tj. podle cen pohonných hmot platných v
době použití vozidla, přepočtených podle spotřeby vypočtené aritmetickým průměrem z údajů uvedených
v technickém průkazu vozidla). U nákladních automobilů a autobusů se nepoužije sazba základní
náhrady pro osobní silniční motorová vozidla zvýšená na dvojnásobek, ale pouze 3,70 Kč na
kilometr!
Na dopravu vlastním silničním motorovým vozidlem, které není zahrnuto do
obchodního majetku poplatníka, ale v obchodním majetku poplatníka zahrnuto bylo nebo bylo u
poplatníka předmětem finančního leasingu a úplatu uplatnil do daňových výdajů, a u silničního
motorového vozidla vypůjčeného nebo užívaného na základě smlouvy o výprose, je daňovým výdajem na
pracovní cestu pouze náhrada výdajů za spotřebované pohonné hmoty (nikoli tedy včetně sazby základní
náhrady).
Pro stanovení výdajů za spotřebované pohonné hmoty podle
§ 24 odst. 2 písm. k) bod 3 zákona lze použít
ceny stanovené zvláštním právním předpisem vydaným pro účely poskytování cestovních náhrad
zaměstnancům v pracovním poměru, který je účinný v době konání cesty.
Při výpočtu náhrady za spotřebované pohonné hmoty lze pro rok 2015 vycházet
z ceny stanovené vyhláškou MPSV č. 328/2014
Sb.:
-
35,90 Kč u benzinu automobilového 95 oktanů,
-
38,30 Kč u benzinu automobilového 98 oktanů,
-
36,10 Kč u motorové nafty.
Další možností je, že podnikatel bude evidovat doklady za nákup pohonných
hmot, pokud bude tento způsob pro ně výhodnější. Zákon stanoví, že použije-li poplatník ceny vyšší,
je povinen je doložit doklady o jejich nákupu.
PŘÍKLAD 16
Podnikatel ke své činnosti používá osobní automobil, který je v jeho
osobním vlastnictví a který si koupil po ukončení finančního leasingu. V letech kdy trval finanční
leasing, podnikatel neuplatnil do daňových výdajů celkem 45 000 Kč na úplatě, protože automobil
využíval i pro osobní potřebu. V současné době již nemá automobil v obchodním majetku, ale na
pracovní cesty ho využívá. Otázkou je, jaké uplatní výdaje na pracovní cesty tímto
automobilem.
Postup
Používá-li podnikatel při pracovních cestách vlastní automobil nezahrnutý
do obchodního majetku ve smyslu § 4 odst. 4
zákona, musí z hlediska uplatnění daňových výdajů na pracovní cesty postupovat podle
§ 24 odst. 2 písm. k) bod 3 zákona. Vzhledem k
tomu, že část úplaty podnikatel uplatnil v minulých letech, kdy finanční leasing trval do výdajů
daňových, nemůže již v současné době uplatnit do daňov ých výdajů sazbu základní náhrady. Daňovým
výdajem podnikatele bude pouze výdaj ve výši náhrady výdajů za spotřebované pohonné hmoty. Pro
výpočet náhrady výdajů za spotřebované pohonné hmoty může podnikatel použít ceny stanovené
příslušnou vyhláškou MPSV nebo bude evidovat doklady za nákup pohonných hmot, ze kterých zjistí cenu
pohonných hmot pro propočet náhrady za spot řebované pohonné hmoty, pokud bude tento způsob pro něho
výhodnější.
PŘÍKLAD 17
Podnikatel ke své činnosti používá osobní automobil, který je v jeho
osobním vlastnictví a který si koupil po ukončení finančního leasingu před zahájením vlastní
podnikatelské činnosti. Úplatu nikdy do daňových výdajů neuplatnil. Otázkou je, jaké uplatní výdaje
na pracovní cesty tímto automobilem, když ho nemá v obchodním majetku.
Postup
Používá-li podnikatel při pracovních cestách vlastní automobil nezahrnutý
do obchodního majetku ve smyslu § 4 odst. 4
zákona, musí z hlediska uplatnění daňových výdajů na pracovní cesty postupovat podle
§ 24 odst. 2 písm. k) bod 3 zákona. Vzhledem k
tomu, že podnikatel neuplatnil úplatu ani její část do daňových výdajů, je jeho daňovým výdajem
sazba základní náhrady ve výši 3,70 Kč za kilometr a dále náhrada výdajů za spotřebované pohonné
hmoty. Pro výpočet náhrady výdajů za spotřebované pohonné hmoty může podnikatel použít ceny
stanovené příslušnou vyhláškou MPSV účinnou v době konání cesty.
Prokázání výdajů na pracovní cesty
Pro účely prokázání výdajů na pracovní cesty Generální finanční ředitelství
v pokynu D-22 (zveřejněn dne 6.2.2015 na stránkách Finanční správy; nahrazuje pokyn GFŘ D-6)
doporučilo vést evidenci jízd, kde budou evidovány minimálně tyto údaje: datum jízdy, cíl jízdy,
účel jízdy, ujeté km, typ vozidla, registrační značka, stav tachometru k 1. 1. a 31. 12. příslušného
zdaňovacího období (případně k datu zahájení a k datu ukončení činnosti nebo ukončení používání
vozidla), popřípadě další údaje.
Vzhledem ke skutečnosti, že důkazní břemeno spojené s prokázáním zda se
jedná o daňové výdaje je zcela na poplatníkovi, je třeba vést řádnou evidenci pracovních
cest.
Prodej majetku po ukončení finančního leasingu bývalým uživatelem
Dojde-li k prodeji vlastního majetku poplatníka po jeho odkoupení po
ukončení finančního leasingu, zákon o daních z příjmů
nestanoví žádné podmínky, co se týká prodeje vlastního majetku. Je-li poplatník po ukončení
finančního leasingu vlastníkem předmětného majetku, může uvedený majetek prodat, a to kdykoli podle
svého rozhodnutí. V této souvislosti je však třeba pamatovat na ustanovení
§ 4 zákona o daních z příjmů. To stanoví, že od daně
z příjmů fyzických osob jsou osvobozeny příjmy z prodeje movitých věcí s tím, že osvobození se
nevztahuje na příjmy z prodeje motorových vozidel, letadel a lodí, nepřesahuje-li doba mezi nabytím
a prodejem dobu jednoho roku. Osvobození se nevztahuje rovněž na příjmy z prodeje movitých věcí,
pokud jsou nebo byly zahrnuty do obchodního majetku pro výkon samostatné činnosti poplatníka (tedy
činnosti podle § 7 zákona o daních z příjmů), a to
do pěti let od jejich vyřazení z obchodního majetku.
V případě, že by poplatník po ukončení finančního leasingu a odkoupení
např. automobilu, tento automobil do obchodního majetku pro podnikatelskou nebo jinou samostatnou
výdělečnou činnost zahrnul a poté prodal, jedná se o příjem podle
§ 7 zákona. Může se však stát, že poplatník po
odkoupení automobil zahrne do obchodního majetku, poté ho z obchodního majetku vyřadí a následně
prodá. Pokud nesplní časový test pěti let a prodá automobil do pěti let od vyřazení z obchodního
majetku, jedná se o příjem podle § 10
zákona.
Poplatník s příjmy podle § 7
zákona může vyřadit majetek z obchodního majetku kdykoli podle svého uvážení a kdykoli ho
prodat. Zákon pro tyto případy nestanoví žádné podmínky ani žádné termíny či lhůty. Způsob vyřazení
majetku z obchodního majetku je pro poplatníka fyzickou osobu velmi jednoduchý. Majetek vložený do
obchodního majetku poplatníka fyzické osoby, tj. majetek, který poplatník vlastní, účtuje o něm
podle předpisů pro účetnictví, nebo ho vede v daňové evidenci, vyřadí poplatník z obchodního majetku
ukončením účtování o tomto majetku nebo ukončením vedení v daňové evidenci. Je třeba si uvědomit, že
vyřazením majetku z obchodního majetku poplatníka, nevzniká tomuto poplatníkovi zdanitelný příjem.
Poplatník-podnikatel fyzická osoba nemůže sám sobě uvedený obchodní majetek prodat, neboť poplatník
tento majetek již vlastní.
Jednalo-li by se o majetek ve společném jmění manželů, je třeba ještě
pamatovat na § 10 odst. 2 zákona. Ten stanoví
mimo jiné, že:
-
příjmy podle § 10,
tj. ostatní příjmy, plynoucí manželům ze společného jmění manželů se zdaňují u jednoho z
nich,
-
příjmy plynoucí manželům z prodeje nebo převodu majetku nebo práva ve
společném jmění manželů, které byly zahrnuty v obchodním majetku, se zdaňují u toho z manželů, který
měl takový majetek nebo právo zahrnuty v obchodním majetku,
-
u příjmů plynoucích z prodeje nebo převodu majetku nebo práva ve
společném jmění manželů, které byly zahrnuty v obchodním majetku zemřelého manžela (manželky), které
plynou pozůstalému manželovi (manželce) se k době uvedené v
§ 4 vztahující se k majetku nebo právu zahrnutým v
obchodním majetku nepřihlíží.
V případě, že podnikatel využívá předmět finančního leasingu jak pro
podnikání, tak i pro osobní potřebu, je při zdaňování příjmu z jeho následného prodeje třeba
pamatovat na to, že tento příjem se krátí o úplatu neuplatněnou do daňových výdajů. Nejčastějším
takovým případem je finanční leasing osobního automobilu. Podnikatel si sjednal finanční leasing
automobilu s tím, že tento automobil využíval jak pro vlastní podnikání, tak i pro osobní potřebu. Z
uvedeného důvodu mohl do daňových výdajů uplatnit úplatu jen v poměrné výši v souladu s
§ 24 odst. 1, resp.
§ 25 odst. 1 písm. u) zákona o daních z příjmů.
V případě, že podnikatel předmětný automobil od leasingové společnosti po ukončení finančního
leasingu koupil a následně ho prodal s tím, že nesplnil podmínky pro osvobození tohoto příjmu od
daně, je příjem z prodeje zdanitelným příjmem poplatníka. V daném případě se na zdanění příjmu z
prodeje použije ustanovení § 23 odst. 4 písm. e)
zákona o daních z příjmů pro neuplatněnou část úplaty.
Např. celková úplata při finančním leasingu osobního automobilu činila 400
000 Kč s tím, že podnikatel neuplatnil do daňových výdajů úplatu ve výši 100 000 Kč, protože
automobil používal i pro osobní potřebu. V letošním roce automobil od leasingové společnosti koupil
a následně ho prodal za 180 000 Kč. Zdanitelným příjmem je v souladu s
§ 23 odst. 4 písm. e) zákona částka 80 000 Kč
(částka příjmu ve výši 100 000 Kč souvisí s úplatou, která nebyla daňovým výdajem).
PŘÍKLAD 18
Manželé měli ve společném jmění manželů automobil, který si pořídili formou
finančního leasingu. Manžel měl tento automobil zahrnut ý v obchodním majetku. V současné době
manžel zemřel a manželka automobil prodává. Otázkou je, jak bude příjem z prodeje zdaněn.
Postup
Smrtí manžela společné jmění manželů zaniklo. Příjem z prodeje automobilu
nebude příjmem plynoucím ze společného jmění manželů, bude se jednat pouze o příjem manželky. Pokud
manželka splnila zákonnou podmínku vlastnictví automobilu po dobu 1 roku po odkoupení od leasingové
společnosti, bude příjem z jeho prodeje na straně manželky od daně osvobozen. Ke skutečnosti, že měl
manžel automobil v obchodním majetku, se nepřihlédne.
PŘÍKLAD 19
Manželé měli ve společném jmění manželů automobil, který si pořídili formou
finančního leasingu. Manžel měl tento automobil zahrnut ý v obchodním majetku. V současné době
manžel ukončil ze zdravotních důvodů podnikatelskou činnost a automobil manželé prodali. Otázkou je,
jak bude příjem z prodeje zdaněn.
Postup
Příjem z prodeje automobilu uskutečněného do 5 let od ukončení podnikání
manžela, resp. do 5 let od vyřazení automobilu z obchodního majetku manžela – podnikatele, musí do
daňového přiznání jako příjem podle § 10 odst. 2
zákona uvést manžel, protože měl automobil v obchodním majetku.
PŘÍKLAD 20
Po ukončení finančního leasingu převedl podnikatel – fyzická osoba,
automobil z firmy. Otázkou je, zda může tato fyzická osoba uveden ý osobní automobil darovat osobě
blízké, která nepodniká, do jednoho roku po převedení do osobního užívání.
Postup
V případě, že poplatník fyzická osoba po ukončení finančního leasingu
automobil koupil, je vlastníkem tohoto automobilu s tím, že ho může komukoli darovat, tedy i osobě
blízké. Zákon o daních z příjmů, ani jiný zákon tento
postup nezakazuje.
Darování vlastního automobilu nemá z hlediska daně z příjmů na dárce žádný
daňový dopad. Na straně obdarovaného se poté jedná o bezúplatný příjem podle
§ 10 odst. 1 písm. n) zákona o daních z příjmů.
Uvedený nepeněžní příjem se ocení podle zákona č. 151/1997
Sb., o oceňování majetku, ve znění pozdějších předpisů.
Budou-li splněny podmínky dané
§ 10 odst. 3 písm. c) zákona, je na straně
obdarovaného uvedený bezúplatný příjem od daně osvobozen.
Podle § 22 občanského
zákoníku osoba blízká je příbuzný v řadě přímé, sourozenec a manžel nebo partner podle jiného
zákona upravujícího registrované partnerství (dále jen „partner“); jiné osoby v poměru rodinném nebo
obdobném se pokládají za osoby sobě navzájem blízké, pokud by újmu, kterou utrpěla jedna z nich,
druhá důvodně pociťovala jako újmu vlastní. Má se za to, že osobami blízkými jsou i osoby sešvagřené
nebo osoby, které spolu trvale žijí.