Soukromé životní pojištění v daních z příjmů od 1.1.2015
Ing. Bc.
Marcel
Pitterling
Ph.D.
Ing. Mgr.
Stanislav
Kouba
Daňové výhody soukromého životního pojištění v daních z příjmů zaznamenaly
patrně nejzásadnější změny od svého zavedení. Postupem času pojišťovny začaly na trh uvádět
produkty, které svým charakterem sice formálně plnily podmínky pro daňové výhody soukromého
životního pojištění, avšak současně umožňovaly postupy, které se značně vzdálily původnímu záměru
daňové podpory soukromého životního pojištění, tj. spoření na stáří. Tato teze samozřejmě může být
podrobena kritice v tom smyslu, že pojištění nemá sloužit ke spoření na stáří, ale ke zcela jiným
účelům. Jiný tábor odborníků může samotné daňové podpory doplňkových penzijních systémů označovat za
zcela nesystémové. Nebudeme se však pouštět do této akademické debaty, neboť smyslem tohoto
příspěvku není analyzovat stávající penzijní systém v České republice, ale podrobněji se podívat na
legislativní změny relevantních ustanovení zákona č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„zákon o daních z příjmů“), které přinesl zákon č.
267/2014 Sb., a to právě s účinností od
1.1.2015.
Příspěvek je koncipován jako přehled změn jednotlivých ustanovení
zákona o daních z příjmů, který je doplněn komentářem
k jednotlivým změnám. Některé aspekty úprav jsou ilustrovány pomocí jednoduchých příkladů. Poslední
část příspěvku je věnována přechodným ustanovením, která řeší aplikaci novelizovaných ustanovení ve
vztahu ke smlouvám o soukromém životním pojištění uzavřeným před nabytím účinnosti zákona č.
267/2014 Sb., tj. před 1.1.2015.
Osvobození příspěvků na soukromé životní pojištění zaměstnance od daně z
příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
Úpravy v osvobození příspěvků zaměstnavatele na soukromé životní pojištění
zaměstnance byly motivovány zejména schématem, kdy v rámci určitých produktů životního pojištění je
možné v průběhu trvání pojištění čerpat část naspořených prostředků. Takové produkty pak začaly být
využívány některými zaměstnavateli k optimalizaci odvodových povinností, kdy část odměny za práci
vypláceli zaměstnancům právě prostřednictvím příspěvků na soukromé životní pojištění, které jsou od
daně z příjmů fyzických osob osvobozeny do úhrnné výše 30 000 Kč. Z příspěvků do tohoto limitu
zaměstnavatel nebyl povinen odvádět ani povinné pojistné (v úhrnné výši 34%). Na straně zaměstnance
byly příspěvky zaměstnavatele osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a
rovněž nepodléhaly povinnostem odvodu pojistného na sociální a zdravotní pojištění. Oproti
odvodovému zatížení mzdového plnění je tak výhoda uvedeného schématu zcela zřejmá. Zaměstnanec mohl
v návaznosti na pojistné podmínky část poskytnutých příspěvků zaměstnavatele v relativně krátkém
intervalu vybrat, aniž by pojištění zaniklo nebo by poplatník musel čelit nějaké výraznější
nevýhodě. Pouze dílčí úpravou zdanění těchto vybíraných finančních prostředků v režimu
§ 8 zákona o daních z příjmů byl alespoň částečně
eliminován negativní dopad z hlediska výběru daně a povinných pojistných.
Zrekapitulujme si tedy stávající podmínky, při jejichž splnění lze příspěvky
na soukromé životní pojištění hrazené zaměstnavatelem na straně zaměstnance osvobodit od daně z
příjmů fyzických osob ze závislé činnosti.
Příspěvek na pojistné, který hradí zaměstnavatel pojišťovně za zaměstnance
na jeho soukromé životní pojištění, je od daně z příjmů osvobozen za podmínky, že výplata pojistného
plnění je v pojistné smlouvě sjednána až po 60 kalendářních měsících od uzavření pojistné smlouvy a
současně nejdříve v kalendářním roce, v jehož průběhu dosáhne pojištěný (v daném případě
zaměstnanec) věku 60 let. Tyto podmínky (dnes již obecně známé jako podmínky „2x60“) podmiňovaly
osvobození příspěvků zaměstnavatele i před nabytím účinnosti zde komentovaných změn (tj. před
1.1.2015). Na těchto podmínkách se tedy nic nezměnilo.
Zcela novou podmínkou, která byla k podmínkám 2x60 připojena, je podmínka,
podle které nesmí být podle pojistných podmínek pojistné smlouvy umožněna výplata jiného příjmu,
který není pojistným plněním a nezakládá zánik pojistné smlouvy.
Pro úplnost ještě upozornění na zbývající podmínky, které však nebyly
komentovanou novelou zákona o daních z příjmů nijak
modifikovány. Příspěvky zaměstnavatele lze od daně z příjmů osvobodit vedle již zmiňovaných podmínek
také pouze tehdy, pokud je smlouva uzavřena mezi zaměstnancem jako pojistníkem a pojišťovnou, která
je oprávněna k provozování pojišťovací činnosti na území České republiky, Evropské unie nebo
Evropského hospodářského prostoru. Dále za podmínky, že právo na plnění z pojistných smluv
soukromého životního pojištění má pojištěný zaměstnanec, a je-li pojistnou událostí smrt
pojištěného, osoba určená podle zákona kromě zaměstnavatele, který hradil příspěvek na pojistné. Je
tedy mimo jiné potvrzeno, že v daném režimu se mohou nacházet i pojistné smlouvy uzavřené s
vybranými zahraničními pojišťovnami a rovněž je také potvrzeno, že se v daném režimu nenacházejí
pojistné produkty typu tzv. manažerského pojištění, kde je pojistníkem zaměstnavatel.
Z uvedeného tedy plyne, že pokud pojistná smlouva soukromého životního
pojištění k 1.1.2015 nesplňuje podmínky „2x60“ a podmínku nemožnosti průběžného výběru části
naspořených prostředků, pak případné příspěvky zaměstnavatele na toto pojištění zaměstnance nebudou
na straně zaměstnance osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob. Dlužno dodat, že díky přechodnému
období byla poskytnuta určitá lhůta na změnu smlouvy tak, aby byly naplněny podmínky pro osvobození
příspěvků zaměstnavatele od daně z příjmů na straně zaměstnance. O přechodných ustanoveních, která
doprovázejí komentované změny, je pojednáno dále v tomto příspěvku.
Naprosto zásadní změnou je nově nastavený postup při porušení shora
uvedených podmínek pro osvobození příspěvků zaměstnavatele od daně z příjmů. Až na již naznačené
zdanění příspěvků zaměstnavatele při uskutečnění průběžného výběru naspořených finančních prostředků
v režimu § 8 zákona o daních z příjmů totiž doposud
nebylo nijak řešeno dodatečné zdanění a zpojistnění příspěvků zaměstnavatele, pokud došlo k porušení
podmínek pro jejich osvobození od daně z příjmů.
Pokud tedy nebudou splněny formální podmínky „2x60“ a podmínka nemožnosti
průběžného výběru části naspořených prostředků, nebudou příspěvky zaměstnavatele na takové soukromé
životní pojištění zaměstnance na straně zaměstnance osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob ze
závislé činnosti. Případně poskytované příspěvky zaměstnavatele tedy budou zdaněny obdobně jako
mzdové plnění, tj. včetně navýšení o pojistné placené zaměstnavatelem, a rovněž také zpojistněny
(nejen tedy na straně zaměstnavatele, ale i na straně zaměstnance). V daném případě tedy nebude
možné uplatnit osvobození příspěvků zaměstnavatele do budoucna. Pokud bude v budoucnu pojistná
smlouva soukromého životního pojištění upravena tak, aby naplňovala všechny uvedené formální
podmínky, lze opět příspěvky zaměstnavatele na toto pojištění zaměstnance od daně z příjmů
osvobodit. To platí za předpokladu, že z takového pojištění nebyla průběžně čerpána část naspořených
prostředků.
Pokud však skutečně dojde před skončením doby 60 měsíců od uzavření pojistné
smlouvy nebo před rokem, ve kterém pojištěný dosáhne věku 60 let, k výplatě pojistného plnění, k
průběžnému výběru naspořených prostředků nebo bude pojištění předčasně ukončeno, osvobození
příspěvků zaměstnavatele na soukromé životní pojištění zaměstnance zaniká. Zaměstnanec bude za
těchto okolností nově povinen podat daňové přiznání (povinnost založena v
§ 38g odst. 6 zákona o daních z příjmů), do
kterého jako příjem podle § 6 (tj. jako příjem ze
závislé činnosti) uvede částky příspěvků zaměstnavatele, které byly u pojištěného zaměstnance v roce
výplaty některého z uvedených plnění nebo v roce předčasného ukončení pojištění a v uplynulých 10
letech od daně z příjmů ze závislé činnosti osvobozeny. Vzhledem k tomu, že osvobození zaniklo,
nelze jej v budoucnu dosáhnout ani např. opětovným zablokováním průběžných výběrů prostřednictvím
úpravy pojistné smlouvy. V této souvislosti byl tento příjem ze zákona označen jako příjem, který
není příjmem vypláceným plátcem daně z příjmů ze závislé činnosti. Přiznání k dani z příjmů v tomto
případě bude podáváno za zdaňovací období, ve kterém došlo k výplatě některého z uvedených plnění z
pojištění nebo k předčasnému ukončení pojištění.
Nově je také uložena povinnost zaměstnanci oznámit zaměstnavateli nejpozději
poslední den kalendářního měsíce, v němž změna nastala, že nárok na daňové osvobození příspěvků
hrazených zaměstnavatelem za jeho soukromé životní pojištění zanikl.
V následujících několika příkladech si ukážeme různé varianty, které mohou
nastat, s naznačením jejich správného řešení. V tuto chvíli se však nebudeme věnovat pojistným
smlouvám, které byly uzavřeny před nabytím účinnosti zákona č.
267/2014 Sb., protože těmto smlouvám bude věnována
pozornost v rámci pojednání o přechodných ustanoveních (viz dále v tomto příspěvku).
PŘÍKLAD 1
Zaměstnanec (38 let) v únoru 2015 uzavře smlouvu o soukromém životním
pojištění, která plní všechny zákonem stanovené podmínky pro nárok na osvobození příspěvků
zaměstnavatele na toto soukromé životní pojištění zaměstnance. Zaměstnavatel poskytuje příspěvky
každý měsíc v částce 1 000 Kč, které jsou od daně z příjmů osvobozeny [je splněn limit podle
§ 6 odst. 9 písm. p) bod 3. zákona o daních z
příjmů]. K 1.11.2017 se zaměstnanec rozhodne uzavřít s pojišťovnou dodatek ke smlouvě, díky
kterému se otevře možnost na žádost zaměstnance odčerpat část naspořených prostředků. Zaměstnanec si
tak vytváří prostor pro krytí nečekaných výdajů, tzn. zatím z pojistné smlouvy nevybere žádné
finanční prostředky.
Řešení
Protože k 1.11.2017 pojistná smlouva přestala plnit všechny zákonem uložené
předpoklady pro úspěšné uplatnění osvobození příspěvků zaměstnavatele, bude od tohoto data
zaměstnavatel všechny budoucí příspěvky zaměstnanci přidaňovat ke mzdě a také je podrobí povinnému
pojistnému. V tuto chvíli však zaměstnanci nevzniká povinnost dříve osvobozené příspěvky zdanit,
protože žádný průběžn ý výběr neuskutečnil, nebylo vyplaceno pojistné plnění a pojištění i nadále
trvá (tj. nebylo předčasně ukončeno). Zaměstnanec ale musí nejpozději do konce listopadu 2017
oznámit zaměstnavateli, že osvobození příspěvků zaměstnavatele zaniklo.
PŘÍKLAD 2
Tentýž zaměstnanec v prosinci 2018 vybere část naspořených prostředků ke
krytí nečekaných výdajů domácnosti.
Řešení
Protože v prosinci 2018 došlo k uskutečnění průběžného výběru části
naspořených finančních prostředků, vzniká zaměstnanci ze zákona povinnost podat daňové přiznání za
zdaňovací období roku 2018. Do tohoto daňového přiznání jako příjem podle
§ 6 uvede příspěvky zaměstnavatele poskytnuté v
období únor 2015 až říjen 2017, tj. 33 000 Kč (33 měsíců x 1 000 Kč). Příspěvky za období listopad
2017 až prosinec 2018 do daňového přiznání zahrnovat nebude, protože od listopadu 2017 již nebylo
možné příspěvky zaměstnavatele od daně z příjmů na straně zaměstnance osvobodit a byly tak průběžně
zdaňovány společně se mzdou.
V zadání prvního příkladu jsme záměrně uvedli věk zaměstnance. Tato
informace je totiž klíčovou informací pro posouzení daňových povinností. Pokud by totiž k úpravě
pojistné smlouvy a k uskutečnění průběžného výběru naspořených prostředků došlo ze strany
zaměstnance v roce, kdy dosáhne věku 60 let, nebo kdykoliv později (předpokládejme, že ostatní
podmínky jsou splněny), pak osvobození příspěvků zaměstnavatele na straně zaměstnance nezaniklo a
zaměstnanec není povinen podávat daňové přiznání.
PŘÍKLAD 3
Zaměstnanec v roce 2015 uzavřel ve svém věku 51 let smlouvu soukromého
životního pojištění, která plnila všechny podmínky pro osvobození příspěvků zaměstnavatele. V březnu
roku 2025, tj. v roce, kdy dosáhl zaměstnanec věku 61 let, uzavře s pojišťovnou dodatek k pojistné
smlouvě a ještě v listopadu 2025 vyčerpá část naspořených prostředků.
Řešení
Protože v březnu roku 2025 pojistná smlouva přestala plnit podmínky pro
osvobození příspěvků zaměstnavatele, nebudou příspěvky zaměstnavatele od tohoto okamžiku od daně
osvobozeny a budou zaměstnanci zdaňovány a zpojistněny společně se mzdou. K výběru části naspořených
prostředků však došlo v roce, kdy pojištěný dosáhl věku 61 let. Osvobození doposud poskytnutých
příspěvků zaměstnavatele tak nezaniklo a zaměstnanec nebude povinen podávat daňové přiznání z tohoto
titulu, tj. nebude zdaňovat příspěvky zaměstnavatele v roce výběru, ani 10 let zpětně.
Povinnost dodanit dříve osvobozené příspěvky zaměstnavatele však nevzniká v
několika zákonem vyjmenovaných případech. Jedná se o situaci, kdy došlo ke vzniku nároku na starobní
důchod nebo invalidní důchod pro invaliditu třetího stupně nebo v případě, stane-li se pojištěný
invalidním ve třetím stupni podle zákona č. 155/1995
Sb., o důchodovém pojištění, nebo v případě smrti. Dále v případě, kdy z pojistné smlouvy
nebude vyplaceno pojistné plnění nebo odkupné a zároveň rezerva, kapitálová hodnota nebo odkupné
bude přímo převedeno na jinou smlouvu soukromého životního pojištění splňující podmínky pro daňové
osvobození příspěvků zaměstnavatele.
Původní záměr, tj. zdanit a zpojistnit osvobozené příspěvky zaměstnavatele,
se tedy podařilo naplnit pouze částečně, a to na poli zdanění. Povinné pojistné se z dodaňovaných
příspěvků zaměstnavatele nevybere.
Plnění ze soukromého životního pojištění
V daňovém režimu plnění z pojištění se zastavíme zejména u průběžného
čerpání naspořených finančních prostředků po dobu trvání pojištění.
Změny v daňovém režimu uvedených příjmů byly vyvolány zejména shora
komentovanými změnami v osvobození příspěvků zaměstnavatele. V návaznosti na novou povinnost při
porušení zákonem stanovených podmínek dodanit dříve osvobozené příspěvky zaměstnavatele, bylo nutné
upravit § 8 odst. 7, podle kterého se až do
31.12.2014 základ daně při výplatě jiného příjmu z pojištění osob, který není pojistným plněním a
nezakládá zánik pojistné smlouvy, nesnižoval o příspěvky zaměstnavatele. Protože po 1.1.2015 bude
zaměstnanec povinen při porušení podmínek zdanit příspěvky zaměstnavatele v rámci příjmů ze závislé
činnosti (§ 6), a to prostřednictvím daňového
přiznání, byly by tyto příspěvky zaměstnavatele zdaněny dvakrát. Proto se předmětem daně z částek
průběžných výběrů po dobu trvání pojištění v režimu příjmů z kapitálového majetku
(§ 8) stává pouze kapitálový výnos ze zaplaceného
pojistného.
Ze stejného důvodu byl upraven i daňový režim odkupného, které se pro
zjištění základu daně snižuje o zaplacené pojistné, s výjimkou pojistného, které bylo dříve
uplatněno v souvislosti s průběžně čerpanými finančními prostředky po dobu trvání pojištění, a s
výjimkou příspěvku na pojistné za soukromé životní pojištění zaměstnance, které uhradil
zaměstnavatel za zaměstnance za jeho soukromé životní pojištění v době delší než uplynulých 10 let a
současně po 1.1.2001. Vzhledem k tomu, že v případě předčasného ukončení pojištění se příspěvky
zaměstnavatele dodaňují v rámci příjmů ze závislé činnosti za dobu 10 let zpětně, je daňový režim
odkupného upraven tak, aby se základ daně upravil právě o příspěvky zaměstnavatele uhrazené v době
delší než 10 let. Tím je eliminováno dvojí zdanění těchto příspěvků.
Jen pro úplnost je třeba dodat, že zdanění průběžných výběru a odkupného
probíhá v režimu daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně. Pojištěnému z tohoto titulu
nevzniká žádná povinnost, protože povinnost daň srazit a odvést má příslušná pojišťovna.
Nezdanitelná část základu daně z titulu zaplaceného pojistného na soukromé
životní pojištění
I úprava nezdanitelné části základu daně se nese v duchu zpřísnění podmínek.
Stejně jako v případě osvobození příspěvků zaměstnavatele byly i v případě nezdanitelné části
základu daně podmínky „2x60“ rozšířeny o novou podmínku, a to nemožnost (podle pojistných podmínek
pojistné smlouvy) výplaty jiného příjmu, který není pojistným plněním a nezakládá zánik pojistné
smlouvy. Dlužno dodat, že na rozdíl od podmínek pro osvobození příspěvků zaměstnavatele, je v
§ 15 odst. 6 zákona o daních z příjmů pro
pojistné smlouvy s pevně sjednanou pojistnou částkou pro případ dožití stanovena ještě podmínka
minimální výše pojistné částky (40 000 Kč, resp. 70 000 Kč). Tato podmínka však nebyla zákonem č.
267/2014 Sb. modifikována, proto se jí nebudeme dále
věnovat.
I u nezdanitelné části základu daně tedy rovněž platí, že pokud nebudou
splněny formální podmínky „2x60“ a podmínka nemožnosti průběžného výběru části naspořených
prostředků, popř. podmínka minimální výše pojistné částky, nebude možné uplatnit nezdanitelnou část
základu daně z titulu zaplaceného pojistného na soukromé životní pojištění. Právo odečíst zaplacené
pojistné o základu daně při nesplnění uvedených formálních podmínek i v tomto případě nebude možné
uplatnit do budoucna. Pokud bude v budoucnu upravena pojistná smlouva soukromého životního pojištění
tak, aby naplňovala všechny uvedené formální podmínky, lze opět zaplacené pojistné odečíst až do
úhrnné výše 12 000 Kč od základu daně. To platí za předpokladu, že z takového pojištění nebyla
průběžně čerpána část naspořených prostředků.
Dojde-li před skončením doby 60 měsíců od uzavření pojistné smlouvy nebo
před rokem, ve kterém pojištěný dosáhne věku 60 let, k výplatě pojistného plnění, k průběžnému
výběru naspořených prostředků nebo bude pojištění předčasně ukončeno, nárok na nezdanitelnou část
základu daně zaniká. Nezdanitelné části základu daně z uvedeného titulu uplatněné v uplynulých 10
letech budou ve zdaňovacím období, ve kterém k některé z uvedených skutečností došlo, posuzovány
jako ostatní příjmy (§ 10 zákona o daních z
příjmů). Žádná pozdější úprava pojistné smlouvy nemůže znovu nastartovat právo uplatnit
nezdanitelnou část základu daně z uvedeného titulu u této pojistné smlouvy.
Povinnost dodanit dříve uplatněné nezdanitelné části základu daně nevzniká v
situaci, kdy došlo ke vzniku nároku na starobní důchod nebo invalidní důchod pro invaliditu třetího
stupně nebo v případě, stane-li se pojištěný invalidním ve třetím stupni podle zákona č.
155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, nebo v případě
smrti. Dále v případě, kdy z pojistné smlouvy nebude vyplaceno pojistné plnění nebo odkupné a
zároveň rezerva, kapitálová hodnota nebo odkupné bude přímo převedeno na jinou smlouvu soukromého
životního pojištění splňující podmínky pro daňové osvobození příspěvků zaměstnavatele.
Navážeme na již uvedené příklady, na kterých si opět ukážeme několik případů
s naznačením jejich správného řešení. Ani v tomto případě se nebudeme věnovat pojistným smlouvám,
které byly uzavřeny před 1.1.2015.
PŘÍKLAD 4
Poplatník (38 let) v únoru 2015 uzavře smlouvu o soukromém životním
pojištění, která plní všechny zákonem stanovené podmínky pro nárok na nezdanitelnou část základu
daně. K 1.11.2017 se zaměstnanec rozhodne uzavřít s pojišťovnou dodatek ke smlouvě, díky kterému se
otevře možnost na žádost odčerpat část naspořených prostředků. Měsíčně si platí pojistné ve výši 1
000 Kč.
Řešení
Protože k 1.11.2017 pojistná smlouva přestala plnit všechny zákonem uložené
předpoklady pro úspěšné uplatnění nezdanitelné části základu daně, nebude možné od tohoto data
uplatnit zaplacené pojistné jako nezdanitelnou část základu daně. Nevzniká mu však povinnost dříve
uplatněné nezdanitelné části základu daně zdanit, protože žádný průběžný výběr neuskutečnil, nebylo
vyplaceno pojistné plnění a pojištění i nadále trvá (tj. nebylo předčasně ukončeno).
PŘÍKLAD 5
Tentýž poplatník v prosinci 2018 vybere část naspořených prostředků ke krytí
nečekaných výdajů domácnosti.
Řešení
Protože v prosinci 2018 došlo k uskutečnění průběžného výběru části
naspořených finančních prostředků, stávají se doposud uplatněné nezdanitelné části základu daně z
titulu zaplaceného pojistného na soukromé životní pojištění ostatním příjmem ve zdaňovacím období
roku 2018. Do daňového přiznání jako příjem podle §
10 poplatník uvede pojistné uplatněné jako nezdanitelné části základu daně za období únor
2015 až říjen 2017, tj. 33 000 Kč (33 měsíců x 1 000 Kč). Příspěvky za období listopad 2017 až
prosinec 2018 do daňového přiznání zahrnovat nebude, protože od listopadu 2017 již nebylo možné
pojistné uplatnit jako nezdanitelnou část základu daně.
PŘÍKLAD 6
Poplatník v roce 2015 uzavřel ve svém věku 51 let smlouvu soukromého
životního pojištění, která plnila všechny podmínky pro uplatnění nezdanitelné části základu daně z
titulu zaplaceného pojistného na soukromé životní pojištění. V březnu roku 2025, tj. v roce, kdy
dosáhl poplatník věku 61 let, uzavře s pojišťovnou dodatek k pojistné smlouvě a ještě v listopadu
2025 vyčerpá část naspořených prost ředků.
Řešení
Protože v březnu roku 2025 pojistná smlouva přestala plnit podmínky pro
uplatnění nezdanitelné části základu daně, nebude pojistné zaplacené od tohoto okamžiku vstupovat do
nezdanitelné části základu daně. K výběru části naspořených prostředků však došlo v roce, kdy
pojištěný dosáhl věku 61 let. Doposud uplatněné nezdanitelné části základu daně od roku 2015 do
března 2025 nebudou zdaňovány, protože nárok na nezdanitelnou část základu daně nezanikl.
V následující části příspěvku se podrobněji podíváme na jednotlivá přechodná
ustanovení, která doprovází výše komentované změny. Tato přechodná ustanovení také upravují dopad
provedených úprav na pojistné smlouvy uzavřené před nabytím účinnosti zákona č.
267/2014 Sb., tj. před 1.1.2015.
Přechodná ustanovení
V návaznosti na výše uvedené změny bylo zapotřebí též vyřešit situaci smluv
o životním pojištění, které byly uzavřeny přede dnem nabytí účinnosti zákona č.
267/2014 Sb. Z tohoto důvodu tento zákon obsahuje i
celou řadu přechodných ustanovení, které se tohoto problému týkají. Těmi jsou přechodná ustanovení
pod body č. 1 a 7 až 11. Každé z nich má svůj specifický význam, kterému se věnuje každá z
následujících částí.
Bod č. 1 – zabránění retroaktivnímu působení
Toto obecné přechodné ustanovení, které doprovází téměř každou novelu
zákona o daních z příjmů, brání tomu, aby novela
zákona nepůsobila retroaktivně. Zjednodušeně lze tuto normu popsat tak, že se skutečnosti, které se
udály před 1.1.2015, řídí tím právem, které bylo před tímto datem účinné. Ohledně toho, co se stalo
od 1.1.2015, se uplatní již nové právní normy.
Pro oblast životního pojištění, kde proběhlo zejména zpřísnění pro výplatu
naspořených částek z pojistných smluv, zejména platí, že pokud k této výplatě došlo přede dnem
nabytí účinnosti zákona, použijí se pro tuto výplatu dosavadní právní předpisy. Dosavadní právní
předpisy se také použijí pro částky, které byly přede dnem nabytí účinnosti zákona zaplaceny na
životní pojištění. Určitou výjimkou je v tomto směru osvobození od daně z příjmů v případě příspěvku
zaměstnavatele na životní pojištění, neboť příjmy od zaměstnavatele se obecně řídí
§ 5 odst. 4, které stanoví, že se příjmy
připadající na prosinec roku 2014, které byly vyplaceny před 1.2.2015 (tj. v části roku 2015) řadí
ještě do zdaňovacího období 2014.
Bod č. 7 – obecné důsledky výplaty 2015 ve vztahu k pojistnému před
2015
Přechodné ustanovení č. 7 se vztahuje již pouze k oblasti životního
pojištění. Toto přechodné ustanovení staví najisto, že pokud dojde k výplatě příjmu z pojistné
smlouvy anebo jejímu předčasnému ukončení, použijí se příslušná ustanovení [tj.
§ 6 odst. 9 písm. p) bod 3.] – pro příspěvek
zaměstnavatele, § 8 odst. 7 – pro dodanění
kapitálového výnosu a § 15 odst. 6 – pro dodanění
odčitatelných položek], ve znění zákona č. 267/2014
Sb. K případnému dodanění dojde tedy již podle „nových“ ustanoveních.
Ke každému jmenovanému ustanovení existuje poté zvláštní přechodné
ustanovení, které zajišťuje, že ikdyž obecně dochází k dodanění již podle nové úpravy, řídí se části
výplat ustanoveními, která byla účinná v době, kdy k platbám na smlouvu o životním pojištění
docházelo. Pro dodanění podle ustanovení:
-
§ 6 odst. 9 písm. p) bod
3. se tedy použije přechodné ustanovení č. 8,
-
§ 8 odst. 7 se tedy
použije přechodné ustanovení č. 9,
-
§ 15 odst. 6 a se
tedy použije přechodné ustanovení č. 10.
Uvedená přechodná ustanovení jsou tedy vůči přechodnému ustanovení č. 7
speciální. Jejich účelem je zajištění do jisté míry rovných podmínek pro ty, kteří se rozhodli
vybrat prostředky ze smluv o životním pojištění před rokem 2015 a od tohoto roku.
Důsledek ve vztahu k dodanění bude v takových případech identický, tj.
dojde-li tedy k výběru z pojistné smlouvy přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona formou, kterou
zákon umožňoval (tj. nespojoval s dodaněním), nebude v takových případech dodaněno.
Jestliže dojde k podobné operaci bezprostředně po 31.12.2014, pak se sice
formálně uplatní dodanění dle nového režimu (tj. dle příslušných ustanovení, ve znění zákona č.
267/2014 Sb.) nicméně fakticky k dodanění nedojde.
Formálně se totiž bude aplikovat přechodné ustanovení č. 7, které deklaruje dodanění v případě
porušení nových podmínek. Nicméně přechodná ustanovení č. 8 až 10 stanovují, že pro části
pojistného/příspěvku za zdaňovací období přede dnem nabytí účinnosti zákona č.
267/2014 Sb. se uplatní starý právní režim. Z toho
plyne, že pokud za nové období nestihl poplatník uplatnit daňový benefit podle některého z „nových
ustanovení“, dojde k dodanění výlučně podle starého režimu (což však nemá vliv na povinnost podat
daňové přiznání a ztrátu možnosti uplatnit daňový benefit z této smlouvy).
Přechodné ustanovení č. 7 má tedy význam toliko do budoucna, resp. ve vztahu
pojistnému a příspěvku zaměstnavatele ve zdaňovacím období 2015 a následujících.
Bod č. 8 – dodanění dosavadních příspěvků zaměstnavatele
Přechodné ustanovení č. 8 je, jak bylo uvedeno, speciální vůči přechodnému
ustanovení č. 7 a týká se vztahu § 6 odst. 9 písm. p)
bod 3. před 1.1.2015 a od 1.1.2015. Zde stojí zato připomenout, že v právním stavu před
1.1.2015 mohl poplatník vybírat poplatník prostředky z pojistné smlouvy na životní pojištění bez
dodanění podle § 6 odst. 9 písm. p) bod
3.
Od 1.1.2015 ustanovení § 6
odst. 9 písm. p) bod 3. však již takovou situaci dodaněním stíhá. Přechodné ustanovení řeší
kolizi těchto dvou režimů, a to situaci výběru z pojistné smlouvy, ke kterému došlo od 1.1.2015.
Pokud tímto porušením dojde k porušení podmínek uvedených v
§ 6 odst. 9 písm. p) bod 3., ve znění od
1.1.2015, tj. dojde-li před skončením doby 60 kalendářních měsíců od uzavření smlouvy nebo před
rokem, ve kterém pojištěný dosáhne 60 let (porušení principu „2x60“), k výplatě popsaných příjmů z
pojistné smlouvy, je poplatník povinen prostřednictvím daňového přiznání, kromě dalších důsledků,
dodanit to, co bylo od daně původně osvobozeno.
Kolizi řeší přechodné ustanovení tak, že v případě porušení podmínek dle
„nového“ ustanovení § 6 odst. 9 písm. p) bod 3.
se „sankční režim“ sice aktivuje, nicméně vzhledem k té časti pojistného na životní pojištění, které
připadá na zdaňovací období před 1.1.2015, se bude dodaňovat dle „starého“ ustanovení
§ 6 odst. 9 písm. p) bod 3. Toto původní
ustanovení § 6 odst. 9 písm. p) bod 3. však
žádný instrument pro dodanění nepředpokládalo, z čehož plyne, že k žádnému dodanění dle tohoto
ustanovení za kalendářní roky před rokem 2015 nedojde. Dodaňovat se tedy budou případně pouze
příspěvky zaměstnavatele připadající na zdaňovací období 2015 a následující.
I v případě, že by poplatník za zdaňovací období 2015 a následující
neobdržel od zaměstnavatele žádný příspěvek a tedy nedošlo by k dodanění, stále se v případě
porušení podmínek podle § 6 odst. 9 písm. p) bod
3. dostaví negativní dopady v podobě povinnosti podat daňové přiznání a ztráty možnosti
osvobození z dané smlouvy o životním pojištění do budoucna.
Bod č. 9 – k § 8 odst.
7
Přechodné ustanovení č. 9 je speciálním ustanovením vůči přechodnému
ustanovení č. 7 a týká se ustanovení § 8 odst. 7.
Zároveň je třeba připomenout, že toto ustanovení sdílí do jisté míry osud ustanovení
§ 6 odst. 9 písm. p) bod 3. Podstata je v tom,
že před rokem 2015 nedocházelo k dodanění dle § 6 odst.
9 písm. p) bod 3., nýbrž k dodanění prostřednictvím právě
§ 8 odst. 7, kdy se jako výdaj při výplatě jiných
příjmů z pojistné smlouvy než pojistného plnění nedalo jako daňový výdaj uplatnit pojistné, které
nebylo placeno poplatníkem (tj. bylo placeno zaměstnavatelem).
V důsledku toho základ daně pro daň vybíranou srážkou a samotná srážková
daň byly větší právě o část, připadající na příspěvky zaměstnavatele (tj. o část, která byla původně
osvobozena).
Přechodné ustanovení č. 9 musí tedy do velké míry kopírovat režim
přechodného ustanovení určeného pro § 6 odst. 9 písm.
p) bod 3., k čemuž skutečně dochází. V případě výběru, který nenaplňuje příslušné podmínky
dle § 6 odst. 9 písm. p) bod 3., tedy dojde k
rozdělení tohoto příjmu na dvě části, a to na část připadající na období před rokem 2015 a na část
od tohoto roku.
U prvně jmenované části příjmu sice nedojde k dodanění podle
§ 6 odst. 9 písm. p) bod 3., nicméně dle
§ 8 odst. 7 bude na tuto část připadat jako náklad
pouze to pojistné, které hradil zaměstnanec (tj. dojde k dodanění prostřednictvím zvýšené srážkové
daně).
Druhá část příjmu poté sice nebude zdaněna touto vyšší srážkovou daní,
neboť § 8 odst. 7 umožní zápočet veškerého
pojistného do výdajů (jak části placené přímo poplatníkem, tak části placené jako příspěvek
zaměstnavatele), nicméně již zde bude fungovat institut dodanění dle
§ 6 odst. 9 písm. p) bod 3.
Bod č. 10 – k § 15 odst.
6
Přechodné ustanovení č. 10 je speciálním ustanovením vůči přechodnému
ustanovení č. 7 a vztahuje se k ustanovení § 15 odst.
6.
Na rozdíl od § 6 odst. 9 písm.
p) bod 3. pracoval § 15 odst. 6 s možností
dodanění v určitých případech již před rokem 2015. Změna v tomto ustanovení od roku 2015 se vztahuje
tedy zejména ke zpřísnění stávajících podmínek, např. zabránění možnosti tzv. „průběžných výběrů“
pojistného. Nově jsou již stiženy stejnou sankcí jako úplné předčasné ukončení smlouvy.
Přechodné ustanovení se drží opět zásady, že odpočty za období před
1.1.2015 se dodaňují podle staré právní úpravy a příspěvky nové, tj. uplatněné za rok 2015 a
následující se dodaňuji podle nových pravidel. V tomto kontextu tedy může dojít k následujícím třem
situacím:
-
výplata příjmu neporušuje ani nové a ani staré podmínky (např. po
splnění podmínek „2x60“) – znamená to, že k žádnému dodanění nedochází,
-
výplata příjmu porušuje staré i nové podmínky – tj. například
předčasná výplata spojená se zánikem pojistné smlouvy, kdy dojde k dodanění jak starých odpočtů od
základu daně, tak i těch, které byly uplatněny od zdaňovacího období 2015. Technicky k tomuto
uplatnění dojde sice podle různých ustanovení (jednou §
15 odst. 6, ve znění před 2015, a podruhé § 15
odst. 6, ve znění od 2015), nicméně důsledek obou z nich je totožný,
-
výplata příjmu porušuje nové podmínky, ale neporušuje staré podmínky –
jde například o situaci průběžného výběru; v takové situaci dojde k dodanění toliko odpočtů
uplatněných od roku 2015; dle přechodného ustanovení se staré odpočty budou řídit textem zákona před
rokem 2015, kdy nebyla daná výplata příjmu sankcionována dodaněním.
Přechodné ustanovení č. 10 je však o něco komplikovanější než předchozí
přechodná ustanovení. Především se vztahuje pouze na ta stará období, která jsou nejdéle 10 let před
vyplacením příjmu ze smlouvy o životním pojištění. Lhůta 10 let není náhodná a váže se pevně na
fakt, že k dodanění podle § 15 odst. 6 dochází
pouze 10 let nazpět. Přechodné ustanovení fakticky dělí uplatněné příspěvky na tři druhy:
-
příspěvky uplatněné dle nového režimu – v takovém případě dojde k
dodanění podle nového ustanovení § 15 odst.
6,
-
příspěvky uplatnění dle starého režimu do 10 let před výplatou příjmu
– v takovém případě dojde na základě přechodného ustanovení k uplatnění dle starého režimu, tj. je
třeba uvážit, zda došlo k porušení podmínek dle staré právní úpravy a podle toho dojde případně k
dodanění,
-
příspěvky uplatněné dle starého režimu, a to více než 10 let před
výplatou příjmu – v takovém případě, se přechodné ustanovení neuplatní, aplikuje se tedy
§ 15 odst. 6, ve znění od roku 2015. Toto
ustanovení v novém znění však obsahuje podmínku, že se dodaňují odpočty toliko 10 let nazpět, v
důsledku čehož k dodanění žádného příspěvku nedojde.
Bod č. 11
Přechodné ustanovení č. 11 se neváže na výše uvedená přechodná ustanovení.
Toto přechodné ustanovení řeší délku legisvakance zákona č.
267/2014 Sb., v rámci které bylo velmi obtížně změnit
stávající smlouvy o životním pojištění tak, aby dostály novým požadavkům na aplikaci osvobození
podle § 6 odst. 9 písm. p) bodu 3. a odpočtu
podle § 15 odst. 6.
Pokud by toto přechodné ustanovení neexistovalo, bylo by bez výhrady pro
výše uvedené daňové podpory rozhodné poměření znění smluv se zákonnými podmínkami v okamžiku
uskutečnění příjmu [§ 6 odst. 9 písm. p) bod 3.]
resp. zaplacení pojistného (§ 15 odst. 6). Reálně
by se tedy mohlo stát, že v důsledku zpožděného přizpůsobení smluv novým požadavkům, by některá tato
plnění nemusela podléhat jmenovaným zvýhodněním.
Přechodné ustanovení danou problematiku řeší fikcí, díky které postačí, že
smlouva o životním pojištění bude odpovídajícím způsobem změněna (dodatkována) do 31.3.2015. Pokud
se tak stane, tak se bude mít za to, že tato smlouva splňovala podmínky stanovené zákonem pro
přiznání daňových benefitů podle § 6 odst. 9 písm. p)
bod 3. a § 15 odst. 6 již od počátku roku
2015.
Za zmínku stojí i situace, pokud by se v uvedeném čase změna smlouvy
nestihla realizovat. V takovém případě nebude možné do změny této smlouvy čerpat daňové
výhody.