Soukromé životní pojištění v daních z příjmů od 1.1.2015
Ing. Bc.
Marcel
Pitterling
Ph.D.
Ing. Mgr.
Stanislav
Kouba
Daňové výhody soukromého životního pojištění v daních z příjmů zaznamenaly
patrně nejzásadnější změny od svého zavedení. Postupem času pojišťovny začaly na trh uvádět
produkty, které svým charakterem sice formálně plnily podmínky pro daňové výhody soukromého
životního pojištění, avšak současně umožňovaly postupy, které se značně vzdálily původnímu záměru
daňové podpory soukromého životního pojištění, tj. spoření na stáří. Tato teze samozřejmě může být
podrobena kritice v tom smyslu, že pojištění nemá sloužit ke spoření na stáří, ale ke zcela jiným
účelům. Jiný tábor odborníků může samotné daňové podpory doplňkových penzijních systémů označovat za
zcela nesystémové. Nebudeme se však pouštět do této akademické debaty, neboť smyslem tohoto
příspěvku není analyzovat stávající penzijní systém v České republice, ale podrobněji se podívat na
legislativní změny relevantních ustanovení zákona č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„zákon o daních z příjmů“), které přinesl zákon č.
267/2014 Sb., a to právě s účinností od
1.1.2015.
Příspěvek je koncipován jako přehled změn jednotlivých ustanovení
zákona o daních z příjmů, který je doplněn komentářem
k jednotlivým změnám. Některé aspekty úprav jsou ilustrovány pomocí jednoduchých příkladů. Poslední
část příspěvku je věnována přechodným ustanovením, která řeší aplikaci novelizovaných ustanovení ve
vztahu ke smlouvám o soukromém životním pojištění uzavřeným před nabytím účinnosti zákona č.
267/2014 Sb., tj. před 1.1.2015.
Osvobození příspěvků na soukromé životní pojištění zaměstnance od daně z
příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
Úpravy v osvobození příspěvků zaměstnavatele na soukromé životní pojištění
zaměstnance byly motivovány zejména schématem, kdy v rámci určitých produktů životního pojištění je
možné v průběhu trvání pojištění čerpat část naspořených prostředků. Takové produkty pak začaly být
využívány některými zaměstnavateli k optimalizaci odvodových povinností, kdy část odměny za práci
vypláceli zaměstnancům právě prostřednictvím příspěvků na soukromé životní pojištění, které jsou od
daně z příjmů fyzických osob osvobozeny do úhrnné výše 30 000 Kč. Z příspěvků do tohoto limitu
zaměstnavatel nebyl povinen odvádět ani povinné pojistné (v úhrnné výši 34%). Na straně zaměstnance
byly příspěvky zaměstnavatele osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a
rovněž nepodléhaly povinnostem odvodu pojistného na sociální a zdravotní pojištění. Oproti
odvodovému zatížení mzdového plnění je tak výhoda uvedeného schématu zcela zřejmá. Zaměstnanec mohl
v návaznosti na pojistné podmínky část poskytnutých příspěvků zaměstnavatele v relativně krátkém
intervalu vybrat, aniž by pojištění zaniklo nebo by poplatník musel čelit nějaké výraznější
nevýhodě. Pouze dílčí úpravou zdanění těchto vybíraných finančních prostředků v režimu
§ 8 zákona o daních z příjmů byl alespoň částečně
eliminován negativní dopad z hlediska výběru daně a povinných pojistných.
Zrekapitulujme si tedy stávající podmínky, při jejichž splnění lze příspěvky
na soukromé životní pojištění hrazené zaměstnavatelem na straně zaměstnance osvobodit od daně z
příjmů fyzických osob ze závislé činnosti.
Příspěvek na pojistné, který hradí zaměstnavatel pojišťovně za zaměstnance
na jeho soukromé životní pojištění, je od daně z příjmů osvobozen za podmínky, že výplata pojistného
plnění je v pojistné smlouvě sjednána až po 60 kalendářních měsících od uzavření poj