Osvobozené plnění

Vydáno: 7 minut čtení
Osvobozené plnění
Ing.
Kateřina
Kurková
Společnost s r. o., plátce DPH, nestátní zdravotnické zařízení – provádí laboratorní rozbory krve a mimo jiné i různé testy na drogy. S ohledem na novelu zákona o DPH od 1. 4. 2012 si s. r. o. vyložila provádění těchto drogových testů nadále jako osvobozené plnění, protože se nikdy nejedná o testy pro policii, ale vždy pro občany, zdravotnická zařízení atd. V tomto případě je to tedy za účelem prevence a s cílem chránit lidské zdraví. Po provedení drogového testu jej s. r. o. fakturovala nemocnici, ale bylo jí sděleno, že všechny drogové testy měly být plněním zdanitelným a podléhat 20% sazbě DPH. Je to tak v pořádku?
Související předpisy:
*
informace GFŘ k uplatnění daně z přidané hodnoty ve zdravotnictví od 1. 4. 2012 ze dne 30. 3. 2012,
*
§ 58 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“).
Novelou zákona o DPH se zavádí nový pojem „zdravotní služba“. Co se rozumí zdravotní službou, vymezuje § 2 odst. 2 a 3 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (dále jen „zákon o ZS“). Pojem zdravotní služba v sobě zahrnuje jak samotnou zdravotní péči, tak i další činnosti tímto zákonem vymezené. Podle uvedeného ustanovení zákona o ZS sem patří:
*
poskytování zdravotní péče a činnosti vykonávané jinými odbornými pracovníky (zákon č. 96/2004 Sb.),
*
konzultační služby,
*
nakládání s tělem zemřelého,
*
zdravotnická záchranná služba (zákon č. 374/2011 Sb.),
*
zdravotnická dopravní služba,
*
přeprava pacientů neodkladné péče,
*
činnosti odběrových zařízení nebo tkáňových zařízení,
*
transfuzní služby nebo krevní banky,
*
specifické zdravotní služby podle zvláštních právních předpisů (zákon č. 373/2011 Sb.).
Služby zdravotní péče definuje § 2 odst. 4 zákona o ZS. Tyto služby v sobě zahrnují preventivní, diagnostické, léčebné, léčebně rehabilitační, ošetřovatelské nebo jiné zdravotní výkony prováděné zdravotnickými pracovníky.
V souvislosti s pojmem zdravotní služba se vymezují pojmy „Poskytovatel zdravotních služeb“ a „Oprávnění k poskytování zdravotních služeb“. Poskytovatelem zdravotních služeb se dle § 2 odst. 1 zákona o ZS rozumí fyzická nebo právnická osoba, která má oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Podmínky, které musí daná osoba splnit, aby získala oprávnění k poskytování zdravotních služeb, jsou vymezeny v § 16 a násl. zákona o ZS. Pro poskytovatele zdravotních služeb platí, že může poskytovat jen ty zdravotní služby, které má uvedeny v oprávnění k poskytování zdravotních služeb.
Podle novelizovaného znění § 58 odst. 1 zákona o DPH, jsou od daně osvobozeny zdravotní služby, jsou-li současně splněny následující podmínky:
*
jedná se o zdravotní služby vymezené zákonem upravujícím zdravotní služby (viz výše),
*
zdravotní služby jsou poskytované poskytovatelem zdravotních služeb, přičemž rozsah poskytovaných zdravotních služeb je vymezen v jeho oprávnění k poskytování zdravotních služeb (viz výše),
*
jedná se o činnost s léčebným cílem nebo chránící lidské zdraví.
I po 1. 4. 2012 nadále platí, že pro aplikaci osvobození od daně podle § 58 zákona o DPH není rozhodující způsob hrazení daného výkonu, tj. jestli pacientem, z veřejného zdravotního pojištění či jinou osobou. Pokud budou splněny všechny výše uvedené podmínky stanovené zákonem pro uplatnění osvobození od daně, bude daná služba osvobozena bez ohledu na způsob jejího hrazení. V této souvislosti je třeba zmínit i problematiku regulačních poplatků ve zdravotnictví. V případě regulačních poplatků i nadále platí, že tento poplatek je součástí úplaty za poskytnutou zdravotní službu, příp. dodání zboží. U zdravotních služeb osvobozených podle § 58 zákona o DPH bude tak celá úplata včetně regulačního poplatku osvobozena od daně. U zdravotních služeb a u dodání zboží, které nelze osvobodit podle § 58 zákona o DPH, se uplatní u celé úplaty, která zahrnuje taktéž regulační poplatek a daň na výstupu ve výši odpovídající příslušné sazbě daně. Zejména s ohledem na podmínku „činnosti s léčebným cílem nebo chránícím lidské zdraví“ se zužuje rozsah zdravotních služeb, u kterých lze uplatnit osvobození dle ustanovení § 58 zákona o DPH.
V kontextu výše uvedeného je tak nutno uvést, že od 1. 4. 2012 je pro uplatnění osvobození od daně u zdravotních služeb rozhodující zejména účel a cíl těchto poskytovaných služeb. Tudíž podle § 58 zákona o DPH nelze osvobodit veškeré služby vymezené zákonem o ZS, příp. další specifické zdravotní služby dle zvláštních právních předpisů. Ve smyslu ustálené judikatury ESD je nutno podmínku léčebného účelu a účelu ochrany lidského zdraví chápat tak, že jde o činnost mající za cíl ochranu, udržení, obnovení lidského zdraví, tj. diagnostikování, léčení nemoci a zdravotních obtíží a též jejich předcházení (prevenci).
Od 1. 4. 2012 tak již s ohledem na výše uvedené nelze považovat za služby osvobozené od daně podle § 58 zákona o DPH např.:
*
odběry krve pro policii zjišťující např. obsah alkoholu, drog či jiných omamných látek v krvi,
*
laboratorní rozbory pro policii či soudy,
*
rozbory pro určení otcovství,
*
lékařské posudky např. pro účely soudního sporu, v souvislosti s poskytnutím pojistného plnění apod.,
*
administrativní úkony ve zdravotnictví (výpis z dokumentace, zapůjčení dokumentace, vydávání některých potvrzení),
*
většinu úkonů estetické chirurgie, U úkonů estetické chirurgie nutno uvést, že mohou nastat případy, kdy tyto zdravotní úkony mají léčebný cíl nebo chránící lidské zdraví a jedná se potom (při splnění ostatních podmínek) o osvobozené zdravotní služby. Může jít takto např. o zákroky estetické chirurgie prováděné po úrazech, operacích, prodělané nemoci apod. I v případě estetické chirurgie se tedy osvobození v zásadě uplatní jen v těch případech, kdy je daný úkon proveden s ohledem na zdravotní stav pacienta (léčebný účel) a nikoliv jen na jeho žádost.
*
prohlídky pro zaměstnavatele v souvislosti s přijetím do pracovního poměru či jeho ukončení.
Zde je nutno uvést, že mimo to jsou tu i jiné zdravotní prohlídky pro zaměstnavatele - z titulu ochrany zdraví v rámci pracovního poměru či v souvislosti s nemocemi z povolání apod. U těchto již půjde o zdravotní služby osvobozené.
Drogový test může být jak plněním zdaňovaným příslušnou sazbou daně, tak i plněním osvobozeným. V tomto případě doporučuji úzce spolupracovat s osobou či zdravotním zařízením, pro které je drogový test prováděn, aby byl znám účel daného testu. Drogový test provedený v souvislosti s léčbou pacienta bude osvobozeným plněním, ale test, který nechá například provést rodič, aby zjistil, zda jeho dítě užívá či neužívá drogy, bude zdanitelným plněním.