Osvobozené plnění
Ing.
Kateřina
Kurková
Společnost s r. o., plátce DPH, nestátní zdravotnické zařízení – provádí laboratorní
rozbory krve a mimo jiné i různé testy na drogy. S ohledem na novelu zákona o DPH od 1. 4. 2012 si
s. r. o. vyložila provádění těchto drogových testů nadále jako osvobozené plnění, protože se nikdy
nejedná o testy pro policii, ale vždy pro občany, zdravotnická zařízení atd. V tomto případě je to
tedy za účelem prevence a s cílem chránit lidské zdraví. Po provedení drogového testu jej s. r. o.
fakturovala nemocnici, ale bylo jí sděleno, že všechny drogové testy měly být plněním zdanitelným a
podléhat 20% sazbě DPH. Je to tak v pořádku?
Související předpisy:
*
informace GFŘ k
uplatnění daně z přidané hodnoty ve zdravotnictví od 1. 4. 2012 ze dne 30. 3.
2012,
*
§ 58 zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“).
Novelou zákona o DPH se zavádí nový pojem „zdravotní služba“. Co se rozumí zdravotní
službou, vymezuje § 2 odst. 2 a
3 zákona č.
372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách
jejich poskytování (dále jen „zákon o ZS“). Pojem zdravotní služba v sobě zahrnuje jak samotnou
zdravotní péči, tak i další činnosti tímto zákonem vymezené. Podle uvedeného ustanovení zákona o ZS
sem patří:
*
poskytování
zdravotní péče a činnosti vykonávané jinými odbornými pracovníky (zákon č.
96/2004 Sb.),
*
konzultační služby,
*
nakládání s tělem
zemřelého,
*
zdravotnická záchranná služba (zákon č.
374/2011 Sb.),
*
zdravotnická dopravní služba,
*
přeprava
pacientů neodkladné péče,
*
činnosti odběrových zařízení nebo
tkáňových zařízení,
*
transfuzní služby nebo krevní
banky,
*
specifické zdravotní služby podle
zvláštních právních předpisů (zákon č. 373/2011
Sb.).
Služby zdravotní péče definuje § 2 odst.
4 zákona o ZS. Tyto služby v sobě zahrnují preventivní, diagnostické, léčebné, léčebně
rehabilitační, ošetřovatelské nebo jiné zdravotní výkony prováděné zdravotnickými
pracovníky.
V souvislosti s pojmem zdravotní služba se vymezují pojmy „Poskytovatel zdravotních
služeb“ a „Oprávnění k poskytování zdravotních služeb“. Poskytovatelem zdravotních služeb se dle
§ 2 odst. 1 zákona o ZS rozumí fyzická nebo
právnická osoba, která má oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Podmínky, které musí daná
osoba splnit, aby získala oprávnění k poskytování zdravotních služeb, jsou vymezeny v
§ 16 a násl. zákona o ZS. Pro poskytovatele
zdravotních služeb platí, že může poskytovat jen ty zdravotní služby, které má uvedeny v oprávnění k
poskytování zdravotních služeb.
Podle novelizovaného znění § 58 odst. 1
zákona o DPH, jsou od daně osvobozeny zdravotní služby, jsou-li současně splněny následující
podmínky:
*
jedná se o
zdravotní služby vymezené zákonem upravujícím zdravotní služby (viz výše),
*
zdravotní
služby jsou poskytované poskytovatelem zdravotních služeb, přičemž rozsah poskytovaných zdravotních
služeb je vymezen v jeho oprávnění k poskytování zdravotních služeb (viz
výše),
*
jedná se o činnost s léčebným cílem nebo
chránící lidské zdraví.
I po 1. 4. 2012 nadále platí, že pro aplikaci osvobození od daně podle
§ 58 zákona o DPH není rozhodující způsob hrazení
daného výkonu, tj. jestli pacientem, z veřejného zdravotního pojištění či jinou osobou. Pokud budou
splněny všechny výše uvedené podmínky stanovené zákonem pro uplatnění osvobození od daně, bude daná
služba osvobozena bez ohledu na způsob jejího hrazení. V této souvislosti je třeba zmínit i
problematiku regulačních poplatků ve zdravotnictví. V případě regulačních poplatků i nadále platí,
že tento poplatek je součástí úplaty za poskytnutou zdravotní službu, příp. dodání zboží. U
zdravotních služeb osvobozených podle § 58 zákona o
DPH bude tak celá úplata včetně regulačního poplatku osvobozena od daně. U zdravotních služeb a u
dodání zboží, které nelze osvobodit podle § 58
zákona o DPH, se uplatní u celé úplaty, která zahrnuje taktéž regulační poplatek a daň na výstupu ve
výši odpovídající příslušné sazbě daně. Zejména s ohledem na podmínku „činnosti s léčebným cílem
nebo chránícím lidské zdraví“ se zužuje rozsah zdravotních služeb, u kterých lze uplatnit osvobození
dle ustanovení § 58 zákona o DPH.
V kontextu výše uvedeného je tak nutno uvést, že od 1. 4. 2012 je pro
uplatnění osvobození od daně u zdravotních služeb rozhodující zejména účel a cíl těchto
poskytovaných služeb. Tudíž podle § 58 zákona o DPH
nelze osvobodit veškeré služby vymezené zákonem o ZS, příp. další specifické zdravotní služby dle
zvláštních právních předpisů. Ve smyslu ustálené judikatury ESD je nutno podmínku léčebného účelu a
účelu ochrany lidského zdraví chápat tak, že jde o činnost mající za cíl ochranu, udržení, obnovení
lidského zdraví, tj. diagnostikování, léčení nemoci a zdravotních obtíží a též jejich předcházení
(prevenci).
Od 1. 4. 2012 tak již s ohledem na výše uvedené nelze považovat za služby osvobozené od
daně podle § 58 zákona o DPH např.:
*
odběry krve pro policii
zjišťující např. obsah alkoholu, drog či jiných omamných látek v krvi,
*
laboratorní rozbory pro policii či soudy,
*
rozbory
pro určení otcovství,
*
lékařské posudky např. pro účely soudního
sporu, v souvislosti s poskytnutím pojistného plnění apod.,
*
administrativní úkony ve zdravotnictví (výpis z dokumentace, zapůjčení dokumentace,
vydávání některých potvrzení),
*
většinu úkonů estetické chirurgie, U
úkonů estetické chirurgie nutno uvést, že mohou nastat případy, kdy tyto zdravotní úkony mají
léčebný cíl nebo chránící lidské zdraví a jedná se potom (při splnění ostatních podmínek) o
osvobozené zdravotní služby. Může jít takto např. o zákroky estetické chirurgie prováděné po
úrazech, operacích, prodělané nemoci apod. I v případě estetické chirurgie se tedy osvobození v
zásadě uplatní jen v těch případech, kdy je daný úkon proveden s ohledem na zdravotní stav pacienta
(léčebný účel) a nikoliv jen na jeho žádost.
*
prohlídky pro zaměstnavatele v souvislosti s přijetím do pracovního poměru či jeho
ukončení.
Zde je nutno uvést, že mimo to jsou tu i jiné zdravotní prohlídky pro zaměstnavatele - z
titulu ochrany zdraví v rámci pracovního poměru či v souvislosti s nemocemi z povolání apod. U
těchto již půjde o zdravotní služby osvobozené.
Drogový test může být jak plněním zdaňovaným příslušnou sazbou daně, tak i plněním
osvobozeným. V tomto případě doporučuji úzce spolupracovat s osobou či zdravotním zařízením, pro
které je drogový test prováděn, aby byl znám účel daného testu. Drogový test provedený v souvislosti
s léčbou pacienta bude osvobozeným plněním, ale test, který nechá například provést rodič, aby
zjistil, zda jeho dítě užívá či neužívá drogy, bude zdanitelným plněním.