Mezinárodní vymáhání daňových pohledávek ve světle nové právní úpravy

Vydáno: 17 minut čtení

V reakci na legislativní změny v oblasti vymáhání finančních pohledávek v Evropské unii1 doznala změn i příslušná tuzemská legislativní úprava a s účinností od 1. ledna letošního roku nabyl účinnosti zcela nový zákon o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek2, který plně nahrazuje dosavadní zákon č. 191/2004 Sb. , o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek, v platném znění.

Mezinárodní vymáhání daňových pohledávek ve světle nové právní úpravy
Mgr.
Radek
Buršík
Mgr.
Magdalena
Krakovičová
 
Dosavadní právní úprava
Existence účinného systému spolupráce a vymáhání daňových a jiných veřejnoprávních pohledávek byla vnímána jako jedna ze základních podmínek fungujícího vnitřního trhu3. Evropská právní úprava mezinárodní pomoci při poskytování informací a vymáhání finančních pohledávek proto sahá až do poloviny osmdesátých let minulého století, kdy byla přijata směrnice Rady 76/308/EHS4 („Směrnice“). Jak napovídá i její název, primárně byla zaměřena zejména na pohledávky vyplývající z operací Evropského zemědělského orientačního a záručního fondu, postupně5 však svou působnost rozšířila i na spolupráci při vymáhání pohledávek z přímých i nepřímých daní, cel a daní z pojistného.
Směrnice kromě taxativního výčtu pohledávek, které jsou předmětem její úpravy, dále upravovala zejména postupy příslušného orgánu členského státu, který podává žádost o pomoc týkající se dané pohledávky („dožadující orgán“), a orgánu jiného členského státu, kterému je tato žádost adresována („dožádaný orgán“). Vzájemnou pomoc ve smyslu Směrnice je možno rozdělit do tří oblastí - výměna informací potřebných k vymáhání, asistence při doručování dokumentů vztahujících se k finanční pohledávce a vlastní vymáhání.
Právní úprava obsažená ve Směrnici byla přejata do českého právního řádu zákonem č. 252/2000 Sb., o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek, v platném znění, v rámci harmonizačních činností směřujících k začlenění České republiky v Evropské unii; tento zákon byl před vstupem České republiky do Evropské unie nahrazen zákonem č. 191/2004 Sb.6
 
Nová komunitární úprava a její transpozice
Dne 16. března 2010 byla schválena směrnice Evropské unie č. 2010/24/EU (dále jen „Nová směrnice“) s cílem odstranit nedostatky dosavadní úpravy a sjednotit postupy členských států při vymáhání pohledávek, implementovaná do českého právního řádu právě zákonem č. 471/2011 Sb.
Nová směrnice nově stanovuje svoji působnost při vymáhání pohledávek z cel, veškerých daní a poplatků včetně souvisejících pokut, úroků a penále7, dále náhrad, intervencí a dalších opatření Evropského zemědělského záručního fondu a Evropského zemědělského fondu rozvoje venkova, jakož i dávek či jiných poplatků v rámci společné organizace trhů v odvětví cukru8. Úpravou veškerých daní a správních poplatků zaplňuje legislativní vakuum např. v oblasti správních poplatků územních samosprávných celků, jejichž vymáhání na základě předchozí úpravy v rámci vnitřního trhu nebylo možné.
Jeden z praktických problémů dosavadního systému představovala tzv. automatická uznatelnost dokladu o vykonatelnosti státem dožádaného orgánu. Zjednodušeně lze říci, že se doklad, který je exekučním titulem pro vymáhání pohledávky ve státě dožadujícího orgánu, pokládá bez dalšího za exekuční titul pro vymáhání pohledávky ve státě dožádaného orgánu9. Toto ustanovení bylo v nedávné době podrobeno přezkumu Soudního dvora Evropské unie („ESD“), a to ve věci Kyrian10, na základě předběžných otázek předložených Nejvyšším správním soudem11. Z předmětného rozsudku ESD zejména vyplynulo, že Směrnice v zásadě neumožňuje dožádanému orgánu zpochybnit platnost a vykonatelnost12 aktu nebo rozhodnutí, jehož doručení požaduje dožadující orgán13, nicméně soudy členského státu, ve kterém má sídlo dožádaný orgán, mají pravomoc ověřit, zda byl exekuční titul dlužníkovi řádně doručen (tj. že doručení je možno považovat za opatření k vymáhání pohledávky, a proto musí být žaloba směřující proti doručení podána k příslušnému orgánu členského státu, ve kterém má sídlo dožádaný orgán). Z rozsudku ESD lze dále jednoznačně dovodit, že jedním z předpokladů toho, aby povinný subjekt mohl efektivně hájit svá práva ve vymáhacím řízení, je doručení předmětného exekučního titulu v úředním jazyce České republiky, případně v jazyce, kterému rozumí.
Z výše uvedených důvodů Nová směrnice opouští koncept vymáhání na základě exekučního titulu vydaného státem dožadujícího orgánu a zavádí jednotný titul pro vymáhání finančních pohledávek, tj. formulář jednotného dokladu o vymahatelnosti s předepsanými obsahovými náležitostmi, který bude nedílnou součástí každé žádosti o vymáhání. Jednotný doklad o vymahatelnosti pak musí být dožádanému orgánu zaslán v jednom z úředních jazyků tohoto dožádaného členského státu.
Ve vazbě na rozsudek ESD ve věci Kyrian Nová Směrnice dále výslovně specifikuje, že spory týkající se platnosti doručení náleží do pravomoci soudů členského státu, ve kterém má sídlo dožádaný orgán, tj. že tyto jsou oprávněny ověřit, zda byl exekuční titul dlužníkovi řádně doručen14. Nadále nicméně platí, že přezkumnou pravomoc ve vztahu k aktům napadajícím pohledávku nebo doklad o vymahatelnosti mají výhradně orgány členského státu, ve kterém má sídlo dožadující orgán.
Nová směrnice dále zavádí nový procesní institut - žádost o předběžné opatření, použitelný v situaci, kdy je pohledávka v dožadujícím členském státě v době podání žádosti napadena nebo se na pohledávku ještě nevztahuje akt umožňující její vymáhání. Do českého právního řádu se příslušná ustanovení Nové směrnice promítla v podobě zajištění pohledávky. Pokud tedy český správce daně vystupuje v pozici dožádaného orgánu, může využít pouze takové prostředky zajištění, jaké mu umožňuje současné znění daňového řádu15.
Závěry ESD ve věci Kyrian se promítly i do nové právní úpravy doručování. Obdobně jako v případě vymáhání se zavádí jednotný doklad pro doručení, u nějž Nová směrnice předepisuje rovněž minimální obsahové náležitosti. Tento jednotný formulář má zajistit, aby se adresát doručovaného dokumentu mohl seznámit se všemi informacemi potřebnými k efektivní obraně svých práv. Stejně jako jednotný doklad o vymahatelnosti se jednotný doklad pro doručení doručuje v jednacím jazyce státu, v němž je doručován.
Za účelem odstranění nadměrné byrokracie a zrychlení celého vymáhacího procesu Nová Směrnice precizněji vymezuje organizační struktury a působnosti jednotlivých orgánů při provádění mezinárodní pomoci. Orgánem zodpovědným za kontakty s Evropskou komisí při provádění mezinárodní pomoci je Ministerstvo financí16. Vlastní komunikaci s orgány jiných členských států při provádění mezinárodní pomoci pak zajišťuje kontaktní orgán. Jako ústřední kontaktní orgán v České republice bude s největší pravděpodobností pověřeno Generální finanční ředitelství, jako dílčí kontaktní orgán ve vztahu k finančním pohledávkám dle zákona o celní správě17 pak Generální ředitelství cel18. V praxi pak naprostou většinu úkonů při poskytování mezinárodní pomoci bude zajišťovat pověřený správce daně. Nová Směrnice v této souvislosti řeší i formu komunikace mezi kontaktními orgány jednotlivých členských států. K zajištění co nejefektivnějšího procesu mezinárodní spolupráce striktně nastavuje požadavek elektronické komunikace prostřednictvím existující komunikační sítě Evropské unie19. Veškerá komunikace mezi kontaktními orgány se pak musí odehrávat v jednacím jazyce dožádaného orgánu, fakultativně pak v jazyce, který si příslušné kontaktní orgány bilaterálně dohodly.
Nová směrnice věnuje větší pozornost i problematice lhůt, resp. otázce promlčení. Úprava v Nové směrnici konkrétně stanovuje, že rozhodující je stav lhůty dle právní úpravy dožadujícího členského státu; pokud lhůta pro vymáhání finanční pohledávky v dožadujícím státě uplynula, je tento povinen o této skutečnosti bez zbytečného odkladu dožádaný členský stát informovat, aby byl proces vymáhání zastaven20. Běh lhůty k vymáhání nicméně ovlivňují úkony dožádaného orgánu. Nová směrnice stanovuje základní pravidlo, že úkon provedený dožádaným orgánem je způsobilý přerušit, prodloužit či stavět lhůtu k vymáhání v dožadujícím státě21 za předpokladu, že účinek, který úkon dožádaného orgánu vyvolal v dožádaném státě, je možný i podle právní úpravy22 dožadujícího státu23. Pokud úkon provedený dožádaným orgánem nemá dle právních předpisů dožádaného státu na běh lhůty žádný vliv, nicméně v případě, že by jej provedl dožadující orgán by dle právní úpravy dožadujícího státu účinky na běh lhůty měl, z hlediska účinků na běh lhůty se úkon provedený dožádaným orgánem posuzuje jako by jej provedl dožadující orgán24.
Nová směrnice zavádí i další nové nástroje spolupráce. Jedním z nich je přímá spolupráce úředních osob při procesu zajištění, resp. vymáhání, tj. pověřená osoba z orgánu dožadujícího členského státu se může přímo účastnit úkonů na území dožádaného státu, které zde činí dožádaný orgán. Dále je upraveno i automatické poskytování informací o vratitelném přeplatku, který má být vrácen osobě s bydlištěm či sídlem na území jiného členského státu.25 Nová směrnice zachovává i koncept úroku z prodlení, který vzniká dlužníkovi v dožádaném státě26 dle právní úpravy dožádaného státu27 od okamžiku, kdy dožádaný orgán obdrží perfektní žádost o vymáhání, do ukončení vymáhacího řízení.
Stejně jako v případě dosavadní právní úpravy ponechává Nová směrnice na úvaze kontaktního dožádaného orgánu, zda přistoupí k vymáhání pohledávky nižší než 1 500 EUR28.
Rovněž tak nadále platí, že dožádaný orgán není povinen žádost o poskytnutí mezinárodní pomoci přijmout v případě, že mezi dnem, kdy se finanční pohledávka stala ve státu dožadujícího orgánu splatnou, a dnem podání první žádosti o poskytnutí mezinárodní pomoci vztahující se k této finanční pohledávce, uplynulo více než 5 let29.
1 Směrnice Rady 2010/24/EU ze dne 16. března 2010 o vzájemné pomoci při vymáhání pohledávek vyplývajících z daní, poplatků, cel a jiných opatření, s transpoziční lhůtou do 31. prosince 2011.
2 Zákon č. 471/2011 Sb., o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek, vyhlášený ve Sbírce zákonů dne 30. 12. 2011 v částce 161.
3 Z důvodové zprávy k zákonu č. 471/2011 Sb. vyplývá, že objem finančních pohledávek vymáhaných Českou republikou na základě dožádání v rámci mezinárodní pomoci v roce 2009 činil 13 820 790 EUR (cca 345,5 mil. Kč), z toho bylo úspěšně vymoženo 448 417 EUR (11,2 mil. Kč). Objem finančních pohledávek, jejichž vymáhání bylo dožádáno Českou republikou, dosahuje 9 922 347 EUR (cca 248 mil. Kč), z toho bylo úspěšně vymoženo 331 010 EUR (8,2 mil. Kč).
4 Směrnice Rady ze dne 15. března 1976 o vzájemné pomoci při vymáhání pohledávek vyplývajících z operací, které jsou součástí systému financování Evropským zemědělským orientačním a záručním fondem.
5 Směrnice Rady 76/308/EHS byla postupně novelizována směrnicí Rady 79/1071/EHS, směrnicí Rady 92/12/EHS, směrnicí Rady 2001/44/ES a směrnicí Komise 2002/94/ES; v důsledku těchto novelizací byla vydána dne 26. května 2008 tzv. kodifikovaná směrnice Rady 2008/55/ES.
6 K právní úpravě obsažené v zákoně č. 191/2004 Sb. detailně např. Grossová, M: Mezinárodní pomoc při vymáhání některých finančních pohledávek, dostupné na www.epravo.cz/top/clanky/mezinarodni-pomoc-pri-vymahani-nekterych-financnich-pohledavek-24473.html.
7 Např. pokuta za opožděné tvrzení daně, penále, úrok z prodlení aj. dle zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu.
8 Mezi finanční pohledávky, na které se vztahuje Nová směrnice, nadále nepatří pojistné na všeobecné zdravotní pojištění a sociální zabezpečení.
9 Viz čl. 8 Směrnice Rady 76/308/EHS, resp. ustanovení § 6 odst. 1 zákona č. 191/2004 Sb.
10 Rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 14. 1. 2010, Kyrian (C 233/08), dostupný na http://curia.europa.eu.
11 Nejvyšší správní soud konkrétně položil ESD následující otázky -viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 25. února 2010 č.j. 5 Afs 48/2007-178, www.nssoud.cz: "1. Je třeba čl.
12 odst. 3 směrnice Rady ze dne 15. března 1976 o vzájemné pomoci při vymáhání pohledávek vyplývajících z některých dávek, cel, daní a jiných opatření (76/308/EHS), vykládat tak, že jsou-li u soudu členského státu, ve kterém má sídlo dožádaný orgán, žalobou napadena opatření k vymáhání pohledávky, je tento soud oprávněn v souladu s právními předpisy tohoto členského státu zkoumat to, zda doklad o vymahatelnosti (exekuční titul) je vykonatelný a zda byl řádně doručen dlužníkovi? 2. Vyplývá z obecných právních zásad práva Společenství, zejména zásad spravedlivého procesu, řádné správy a právního státu, že doručení dokladu o vymahatelnosti (exekučního titulu) dlužníkovi v jazyce jiném než jemu srozumitelném, který zároveň není úředním jazykem státu, ve kterém je dlužníkovi doručováno, způsobuje vadu, která umožňuje odepřít vymáhání na základě takového dokladu o vymahatelnosti (exekučního titulu)?" 12 V kontextu cit. rozsudku sub 10 je nutno interpretovat ověření „vykonatelnosti“ exekučního titulu jako ověření jeho věcné správnosti (tj. např. zda pohledávka nebyla prekludována, zda byly daň či clo vyměřeny ve správné výši atd.) - viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 25. února 2010 č.j. 5 Afs 48/2007-178, www.nssoud.cz, bod 40.
13 S následující výhradou: „Nelze vyloučit, že orgány členského státu, ve kterém má sídlo dožádaný orgán, budou výjimečně oprávněny ověřit, zda výkon uvedeného titulu nemůže zejména narušit veřejný pořádek posledně uvedeného členského státu, a případně zcela nebo zčásti odmítnout poskytnutí spolupráce nebo podmínit poskytnutí spolupráce dodržením určitých podmínek" (viz bod 42 op. cit. rozsudku sub 10).
14 Srovnej dikci čl. 12 odst. 3 Směrnice Rady 76/308/EHS a čl. 14 odst. 2 Směrnice Rady 2010/24/EU.
15 Subsidiární použití zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu vyplývá z ustanovení § 2 zákona č. 471/2011 Sb.; současné znění daňového řádu umožňuje pro dané účely využít pouze institut zástavního práva (ustanovení § 170 daňového řádu).
16 Viz ustanovení § 3 zákona č. 471/2011 Sb.
17 Zákon č. 185/2004 Sb., o celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
18 Viz důvodová zpráva k § 3 zákona č. 471/2011 Sb.
19 Komunikační síť CCN používaná Evropskou unií k zajištění elektronických přenosů dat mezi příslušnými orgány členských států v oblasti daní a cel.
20 Tj. v případě, že dožadujícím státem je Česká republika, je rozhodná lhůta pro placení daně dle ustanovení § 160 zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu.
21 Která je rozhodná - viz výše "rozhodující je stav lhůty dle právní úpravy dožadujícího členského státu".
22 Je nutno podotknout, že rozhodující je účinek na běh lhůty, nikoli jeho vázanost na stejný úkon; pokud tedy úkon provedený dožádaným orgánem má dle právní úpravy dožádaného členského státu za následek přerušení lhůty, je pro naplnění daného pravidla rozhodné pouze to, zda dožadující členský stát zná institut přerušení lhůty (a nikoli už to, zda konkrétní úkon provedený dožádaným orgánem přerušuje dle právní úpravy dožadujícího státu lhůtu či nikoli).
23 V souladu s ustanovením § 160 odst. 4 písm. d) zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu platí, že lhůta pro placení daní se vždy staví po dobu mezinárodní pomoci při vymáhání nedoplatku. Je-li tedy Česká republika v pozici dožadujícího orgánu, lhůta pro vymáhání (lhůta pro placení daně) po dobu mezinárodní pomoci
ex lege
nikdy neběží, bez ohledu na to, jaké úkony učiní dožádaný zahraniční orgán. Aplikace popsaného pravidla tak v případě žádosti z České republiky připadá v úvahu pouze v případě přerušení lhůty - pokud by tedy dožádaný orgán provedl úkon, který dle právní úpravy v dožádaném státě má za následek přerušení lhůty, došlo by k přerušení lhůty i v tuzemsku (neboť česká právní úprava institut přerušení lhůty pro placení daně zná - viz ustanovení § 160 daňového řádu).
24 Pokud je tedy Česká republika v pozici dožadujícího orgánu a dožádaný orgán provede některý z úkonů obsažených v ustanovení § 160 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu (tj. některý z úkonů, který dle tuzemské právní úpravy přerušuje běh lhůty pro placení daně) a dle právní úpravy dožádaného státu takový úkon žádný vliv na běh lhůty pro vymáhání nemá, má se z hlediska běhu lhůty za to, jako by jej provedl tuzemský správce daně (tj. dojde k přerušení lhůty).
25 Toto neplatí pro přeplatky na DPH.
26 Tento úrok nicméně neslouží dožádanému členskému státu k úhradě jeho nákladů a náleží dožadujícímu státu; obecně platí, že náklady související s poskytnutím mezinárodní pomoci nese dožádaný stát, pokud se s dožadujícím státem nedohodne jinak.
27 V případě, že je dožádaným státem Česká republika, se tedy u žádostí došlých do 31. 12. 2006 uplatní penále dle zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, u žádostí došlých od 1. 1. 2007 do 31. 12. 2010 úrok z prodlení dle zákona o správě daní a poplatků a u žádostí došlých po 1. 1. 2011 úrok z prodlení dle zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu.
28 Tuzemská právní úprava toto pravidlo plně přejímá - viz ustanovení § 19 zákona č. 471/2011 Sb.
29 Srovnej ustanovení § 9 zákona č. 191/2004 Sb. a ustanovení § 35 zákona č. 471/2011 Sb.